1
I i
S
DE PROGRAMMA'S
i
Gerard Walschap sprak
voor Volksuniversiteit
Actiecomité van protesterende
auteurs sprak met mr. Schoiten
^De negen Muzen~j
Verrassend debuut van 13-jarige violiste
EMMY VERHEY bij het N.Ph.O.
Kardinaal Godfrey
overleden
Gebed om eenheid
van christenen
„KUNST ZIJ ONS DOEL"
exposeert in Huis Van Looy
Méér t.v.-toestellen
Sill
n
J ENS DAG 23 JANUARI 1963
7
mmg
mm
nabeschouwingen
Een kwestie van
geven en nemen
De radio geeft donderdag
T elevisieprogramma
Letterkundigen die lezingen houden over
eigen werk stellen hun publiek naar onze
ervaring meestal teleur. Ofwel zij praten
in het geheel niet over zichzelf en hun
werk, ofweel zij weten daarover maar bit
ter weinig belangwekkends mee te delen
(om dat te bereiken zijn vasthoudende
vragenstellers als Nol Gregoor en H. A.
Gomperts kennelijk onmisbaar). Slechts
zelden weet de man achter de lessenaar
bij zijn toegestroomde bewonderaars
even sterke indrukken achter te laten als
hij dat deed in zijn boeken een van
zelfsprekende zaak overigens: de man ont
leent zijn faam immers aan zijn schrij
verschap en niet aan zijn redenaarskunst
of imponerende werking van zijn optreden
in persona. In weerwil van deze feiten be
staat er bij het nieuwsgierig publiek een
grote vraag naar voordrachten door litte
ratoren, waardoor de meeste letterkundi
gen wel een lezinkje op de plank hebben.
Bij de Haarlemse Volksuniversiteit wordt
de serie „Levende Schrijvers" nu al jaren
druk bezocht.
NAAR DE MENING van het actiecomité „Schrijversprotest" is het onderhoud
van zijn delegatie met staatssecretaris van O., K. en W., mr. Y. Scholten. dat
gisteren in Den Haag plaats had, op verscheidene punten onbevredigend ge
weest. Het comité heeft, zo deelt het ijiede, gezien de nu ontstane situatie, onder
meer besloten, zich met het bestuur van de Vereniging van Letterkundigen te
beraden over de wijze, waarop de actie verder zal worden gevoerd. Vooralsnog
ziet het geen aanleiding om terug te komen van zijn vroeger standpunt.
Het in november gevormde actiecomité
„Schrijversprotest", dat een verbetering
van de positie van de Nederlandse auteurs
wil bewerkstelligen, had een toelichting op
haar protest samengesteld. Het stuk heeft
als inleiding gediend op het gesprek dat
gisteren tussen de staatssecretaris van
O., K. en W. en een uit het comité en
namens ruim honderd adherenten samen
gestelde delegatie is gehouden. In de aan
de staatssecretaris toegezonden aide-
mémoire 'geven de schrijvers een moti
vering van hun wensen. Zij zijn van me
ning dat de maatregelen, die de overheid
tot nu toe voor steun aan schrijvers heeft
genomen, hoe prijzenswaardig op zichzelf,
onvoldoende zijn om een eind te maken
aan de maatschappelijke noodtoestand
van de Nederlandse litteratuur. De gel
den, in 1963 beschikbaar gesteld voor
beurzen, prijzen, opdrachten en aanvullen
de honoraria, bedragen ongeveer 300.000
op een begroting van 20 miljoen, dit is
1 l/t percent. Door het verstrekken van
enkele stipendia ten behoeve van schrij
vers heeft de Nederlandse regering naar
het oordeel van het actiecomité de vraag
of schrijven een zelfstandig vak is eigen
lijk reeds bevestigend beantwoord. Het
dringt er nu bij de regering op aan daar
uit in volle omvang de consequenties te
trekken. Voor een werkelijke economische
sanering van de Nederlandse litteratuur is
het volgens de schrijvers nodig dat de
regering in voldoende mate bedragen ter
beschikking stelt die bestemd zijn voor
periodieke uitkering aan beroepsschrijvers
ter dekking van hun eerste kosten van
levensonderhoud, waardoor zij zich vrij
kunnen maken van werkzaamheden die nu
hun middelen van bestaan vormen.
De overige wensen zijn: aanvullende
honoraria bij de verschijning van litterai
re werken; periodieke uitkeringen aan
schrijvers die de produktieve leeftijd heb
ben overschreden. Deze uitkeringen dienen
te worden gedaan in de volgende vorm:
1) stipendia van 6.000 per jaar voor
auteurs die van schrijven een volledig be
roep maken; 2) aanvullende honoraria
van gemiddeld 3.000 voor de eerste uit
gaven van werken van litteraire aard. on
der voorwaarde dat door de uitgever ten
minste de gebruikelijke royalties worden
betaald; 3) aanvullende honoraria voor
tijdschriftbijdragen; 4) erepensioenen van
6.000 per jaar voor een aantal auteurs
van formaat, aan te wijzen door een be
voegde commissie; 5) steun van de re-
gering aan een pensioenfonds. De jaar
lijkse kosten van uitvoering van deze rege
ling worden dóór de schrijvers globaal ge
raamd op een bedrag van 960.000.
De auteurs die met staatssecretaris
hebben gesproken: v.l.n.r. Adriaan
Morriën, Garmt Stuiveling, Sybren
Polet, Bert Schierbeek en J. J. Klant.
HET ACTIECOMITé en de erbij aange
sloten schrijvers zijn, zo zeggen ze in de
toelichting, zich ervan bewust dat in ver
band met de vereiste voorbereiding hun
wensen niet op slag kunnen worden ver
vuld. Daarom geven ze enige inleidende
maatregelen aan, waarmee volgens hun
mening een bevredigende gang van zaken
zou worden bereikt indien de regering zich
daartoe bereid zou verklaren, o.a.: het zo
spoedig mogelijk benoemen van een com
missie van vertegenwoordigers van de
overheid en de schrijvers met de opdracht
al de uitvoeringsbepalingen te ontwerpen
die nodig zijn om het in dit memorandum
voorgestelde programma te verwezenlij
ken.
De muzikale ontwikkelingsavond van de vakcentrales, die dinsdagavond in het
Haarlems Concertgebouw gegeven werd door het Noordhollands Philharmonisch
Orkest, onder leiding van Henri Arends, bood onder meer het verrassend evenement
van het optreden als soliste van de dertien-jarige violiste Emmy Verhey, een leer
linge van de pas overleden bffaamde vioolpedagoog Oscar Back. Het meisje debu
teerde met niets minder dan het Concert in e van Mendelssohn en wist met deze
kapitale opgave de indruk te wekken van een der voorbeschikten, van een enfant
précoce" voor wie vioolspelen een even normale functie is als ademen. De toekomst
zal moeten uitmaken of Emmy Verhey (waarachtig nog een muzikantennaam ook!)
een der vele door Oscar Back opgeleide „wonderkinderen" zal zijn, wier carrière de
gezonde ontplooiing kent van een zeldzaam talent. Maar alles wijst er op dat dit wel
het geval zal zijn.
HET IS UITERAARD te betreuren, dat kerkhof lag, ontdekte men de „Onvoltooi-
Maximilien Decroux in Amsterdam.
De mime-kunstenaar Maximilien Decroux
brengt deze week een kort bezoek aan Am
sterdam, waar hij enige gastlessen geeft
aan de Nederlandse mime-school van zijn
collega Will Spoor. De samenwerking van
beide mime-spelers dateert al uit de .iajen
dat zij deel uitmaakten van het „Thèatre
de Mime" van Etienne Decroux, de nestor
van het moderne mimespel. Voor leerlin
gen en medewerkers van de toneelschool,
Scapinoballet, toneelgroep Arena en de
Nederlandse mime-school, houdt de heer
Decroux jr. in besloten kring een voor
dracht met demonstratie. Met onze land
genoot zal hij besprekingen voeren over
een serie openbare voordrachten en over
ontwerp en instudering van enkele mirno-
grafieën voor diens in oprichting zijnde
„Nederlands Mime-theater".
Sonny Rollins Quartet. Het Sonny
Rollins Quartet, met Don Cherry (trompet),
Billy Higgins (drums) en Henry Grimes
(bas) zal zaterdag 26 januari twee jazz
concerten geven, om 20 uur in de Kurzaal
te Scheveningen en een nachtconcert in
het Amsterdamse Concertgebouw (24 uur).
Met deze concerten besluit dit kwartet een
korte Europese tournee.
Festival documentaire films. Aan het
festival voor documentaire films te Ober-
hausen, dat van 18 tot 23 februari zal wor
den gehouden, zal Nederland deelnemen
met de films „Pan" van Herman van der
Horst, „Big City Blues" van Charles Hu
guenot van der Linden, ,,De werkelijkheid
van Karei Appel" van Jan Vrijman en een
aantal nieuwe filmpjes en tv-spots van
Joop Geesink. Aangezien Bert Haanstra
voorzitter van de internationale jury zal
ziin, zullen zijn films „Zoo" en „Delta
Phase I" buiten mededinging worden ver
toond.
De Nederlandse Comedie. De directie
"an de Nederlandse Comedie zal de ver
winterd" met de actev- Ramses Shaffy na
het beëindigen van het lopende seizoen niet
verlengen Zij voert thans onderhandelin
gen met de Belgische toneelspeler .Tulien
Schoena rV. die dit seizoen naar Neder
land is gsl omer, en reeds enige malen bij
„Ensemoxe" is opgetreden.
Emmy Verhey, juist op dit moment van
virtuoze ontwikkeling harer bijzondere be
gaafdheden, haar grote mentor zal móe
ten missen; maar wat hij haar meegege
ven heeft zit zo jy>si»ief, dat het haast
niet verkeerd kan lopfp'. gezien ook de on
miskenbare natuurlijkheid van haar muzi
kaliteit. Alsof het cfigwljks Werk was, pas
te het kind zich aart bij het orkest met
een ritmische vastheid en een musiceer-
geest, die Arends foelieten met vertrou
wen haar interpretatie te volgen. De vlin
derlichte finale bood gelegenheid te over,
de stukvoering van de jeugdige vertolk
ster te bewonderen; en wat zij in het
middendeel aan dubbelgrepen presteerde
gaf aanleiding haar hiervoor extra te
complimenteren.
„Emmy Verhey" een naam om te Ont
houden!
WOUTER PAAP was deze avond aan
gezocht om het programma toe te lichten.
Dit gold vooreerst de „Onvoltooide" van
Schubert. Het deed mij goed Van „het on
voltooid zijn" van dit werk een logische
verklaring te horen, tegenovergesteld aan
wat men tegenwoordig we! eens leest,
namelijk dat die compositie met deze
twee delen -zo compleet is dat Schubert
het niet waagde er nog een derde en
vierde deel aan toe te voegen. Neen, zegt
Paap terecht, Schubert onderbrak, na nog
een paar maten van een derde deel ge
schreven te hebben, het werk, geen kans
ziende dat het zou worden uitgevoerd, al
dus in een mismoedige bui waartoe hij
veel reden had, want hij klopte steeds aan
dovemans-deur bij de concertinstellingen.
Het werk bleef dus onafgemaakt liggen;
een vriend nam het mee en het raakte
buiten het gezichtspunt van de componist.
Misschien vergat hij het. En ruim veertig
jaar later, toen Schubert al lang op het
Advertentie
de", die als zodanig de muziekwereld ver
overd heeft, al begint, ze dan'in b klein,
om te eindigen in E groot, wat Schubert
dwaasheid zou gevonden hebben. Intus
sen twee verrukkelijke fragmenten, die
men niet zou willen missen.
Wouter Paap hield verder een geestdrif
tig betoog over Schubert's werk, de voor
naamste Ihema's in hun karakteristiek
verklarend alvorens de vertolking com
pleet gegeven werd. Het Concert van
Mendelssohn werd niet op deze indringen
de wijze uiteengezet, maar het laatste
programmanummer van deze avond, „De
Tovenaarsleerling" van Dukas, werd be
hoorlijk toegelicht. Met de ballade van
Goethe als uitgangspunt is dit Scherzo
trouwens een dankbaar gegeven om het
muzikale verloop programmatisch te vol
gen.
HET ORKEST was de hele avond zeer
ad rern en het gulle applaus, dat het pu
bliek aan dirigent Arends bracht voor zijn
evenwichtige interpretaties van het prO'
gramma, gold uiteraard voor het gehele
klankapparaat. Ook het aandeel van Wou
ter Paap werd blijkbaar zeer op prijs ge
steld. En Emmy Verhey ging naar huis
met bloemen en met tractaties die bij
haar leeftijd passen, bij ons de herinne
ring nalatend van een fris talent met rijke
beloften.
Jos de Klerk
(Van onze correspondent)
LONDEN. De rooms-katholieke aarts
bisschop van Westminster, kardinaal God
frey, is gisteren op 73-jarige leeftijd over
leden. Hij was een groot kerkleraar. Hij
was vroeger bisschop van Liverpool. Paus
Joannes had hem kort na de aanvaarding
van zijn taak tot kardinaal benoemd aan
het hoofd van viereneenhalf miljoen Brit'
se rooms-katholieken. Toen de anglicaanse
aartsbisschop van Canterbury, dr. Ramsey
hem gisteren een bezoek wilde brengen,
vernam hij dat de aartsbisschop kort te
voren was overleden.
Kardinaal Godfrey was ernstig ziek ge
worden na zijn terugkeer uit Rome, waar
hij het concilie had bijgewoond. Hij wordt
als aartsbisschop opgevolgd door de bis
schop van Liverpool, dr. Henan.
ROME (Reuter) Kardinaal Bea S. J
heeft de christenen in de wereld dinsdag
voor radio-vaticaanstad verzocht te bid
den opdat er op de tweede zitting van het
oecumenisch concilie in Rome „de nodige
maatregelen genomen zullen worden om
allen, die in Christus geloven, te vereni
gen", Kardinaal Bea is hoofd van het Va
ticaanse secretariaat voor de eenheid van
de christenen.
Baby. Mevrouw Yang—van Rhijn, die
vrijdagmorgen bij een binnenbrand in Den
Haag ernstig werd gewond heeft in het
ziekenhuis-Westeinde voortijdig het leven
geschonken aan een baby. De baby ligt in
een couveuse.
Gisteravond sprak in die serie de 64-ja-
rige Vlaamse auteur Gerard Walschap,
die het voor een publiek dat voor 90
percent bestond uit scholieren op heel
bevredigende wijze zocht in een lesje lit
teratuurgeschiedenis: hij verhaalde de
ontwikkeling van zijn schrijverschap te
gen de achtergrond van de litteraire ge
beurtenissen in Vlaanderen.
Na de eerste wereldoorlog behoorde
Walschap tot de litteraire revolutiemakers
die zich keerden tegen het folkloristische
getimmermans en gestreuvels," tegen de
mooischrijverij en het gelitteratureluur.
Onder de slogan „gemeenschapskunst"
(kunst is geen doel maar middel; letter
kunde is een daad tegenover de gemeen
schap) probeerden zij met bloedige ernst
„het Vlaamse volk te bevrijden uit hun go-
thische beslotenheid en een Europese lit
teraire horizon open te werpen." Marnix
Gijsen maakte de gangbare poëzie af (Ka
rel van de Woestijnen was „een nutteloze
Hamlet") en Walschap besprak in Diet-
sche Warande en Belfort als een bezetene
de Europese litteratuur en hamerde zijn
inzichten erin. Van 1932 tot '35 was hij
ook redacteur van Forum.
De jongeman die de magische, ver
rukking gevende kracht van het woord had
ontdekt toen hij als negenjarige een school
opstel schreef, vond met het verhaal „De
grafmaker" als vanzelf zijn eigen stijl, die
in overeenstemming was met hetgeen hij
zo vurig bepleitte, een verrukkende erva
ring.
In 1929 ontketende hij een storm van
katholiek protest tegen zijn roman „Ade
lalde", een stoute poging tot hernieuwing
van de katholieke roman. Heel officieel
Vlaanderen „sloeg hem op de kneukels'
Maar Walschap wilde het hoofd niet bui
ten en vocht tegen de cultuur-tirannie van
het beruchte „Lectuurrepertorium" voor
wat hij zag als een wezenlijk cultureel be
lang en voor wat hij erkende als waar
goed en schoon. In 1939 keerde hij het
katholicisme de rug toe. Zijn roman
,Houtekiet" werd een belijdenis van vita
listisch paganisme, een overwinnings-
kreet. In de brochure „Vaarwel" legde hij
verantwoording af voor zijn stap.
Die jaren van verbeten vechten heeft
Walschap nu achter zich. „Adelaide"
heeft erkenning gevonden, in levensaan'
vaarding blijft Walschap een p'roduktief
schrijver. In die jaren van rebellie tegen
Vlaanderens cultuurtirannie en vechten
voör een Europees peil leefde hij op het
emotionele hoogtepunt van zijn schrijver
schap.
i
In zijn t.v.-film „Een kwestie van geven
en nemen" behandelde KRO-regisseur
Piet Franse enige aspecten van de ver
houding werkgever-werknemer en introdu
ceerde hij enige meningen, die op die re
latie betrekkinghebben. Hij is o.i. daarbij
niet ontkomen aan het gevaar, dat een
dergelijke weinig beperkte en nogal wille
keurige opzet biedt: het ontstaan van een
wat rammelend verhaal, dat de kijker (en
luisteraar) een soms wat eenzijdige katho
lieke visie op genoemde verhoudingen
bood. Na de wat traag gemonteerde, goe
de filmopnamen van Piet van Strien, die
ons een beeld moesten geven van de inge
wikkelde, nerveuze en actieve maatschap
pij waarin wij leven, kwam b.v. in een
lang fragment over het begrip „nationaal
inkomen" nogal plotseling de dichter Ga
briel Smit binnenvallen met een pleidooi
voor de verhoging van ons geestelijk na
tionaal inkomen. Dat deed erg geforceerd
aan, en was even geënsceneerd als de be
drijfsvergadering, die door een Haarlemse
toneelclub gespeeld werd. Overigens toon
de de maker in dit wat schoolse werkstuk,
dat met een professoraal radiopraatje ein
digde, een duidelijke voorkeur voor de
„lokatie" Haarlem.
Dank zij de KRO werden wij dan gis
teravond opgenomen in de kijkerskring
van de Belgische Televisie. Een avond dus,
die een vergelijking met het gemiddelde
Nederlandse avond-programma mogelijk
maakte. Tot eer van onze secties hebben
wij kunnen vaststellen, dat die vergelij
king in hun voordeel is uitgevallen, al heb
ben wij nog tCo vaak bezwaren geopperd
tegen de Nederlandse programmering en
vele, vele uitzendingen.
Het stemmige liedjesprogramma, waar
in (2) vocalisten ieder 3 nummers brach
ten in studio 6 (vandaar: de titel „Twee
maal drie in de zes") was de fraaie aan
kleding van studio en mensen ten spijt,
helemaal niet zo stemmig en stelde, zeker
waar het het zangeresje Frieda Linzl be
trof, teleur.
Het door Annie van Amermaet braafjes
geleide interview met Nobe'prijswinnaar
prof. Heymans verloor door zijn tijdsduur
alle spanning. Het werd bovendien bijzon
der pijnlijk, dat deze grote geleerde als
nog zijn werk voor de Belgische Winter
hulp, die in de oorlog alle charitatieve or
ganisaties overkoepelde verdedigde. Wij
kunnen niet aannemen, dat die Winter
hulp daar anders was dan bij ons. De hoog
geleerde vermeldde wel de tientallen ton
nen levertraan, die met steun van de Duit
sers aan Belgische moeders en kinderen
uitgereikt kon worden en hij noemde ook
de relatief lage kindersterfte van die ja-
WESTDUITSE DRAADOMROEP WORDT
OPGEHEVEN.
De Westduitse P.T.T. heeft besloten om
met ingang -van 30 juni a.s, de draadom
roepuitzendingen te staken wegens de ge
ringe belaugst^JJing efvoor. Door,, de
draadomroep, die in de huidige vórm sinds
1939 bestond, konden de telefoonabonnees
regionale programma's over de telefoon
lijn met behulp van een eenvoudig radio
toestel ontvangen.
TOT 10 FEBRUARI is in het Huis
van Looy een expositie van werken van
enige leden van Kunst zij ons Doel te
zien. Bij beperking tot enkele inzenders
kunnen dezen uitvoeriger voor de dag
komen en dat maakt vaak de indruk van
de besten onder hen beter. Met een aan
tal goede werken is men meer verdedigd
tegen de nabuurschap van kwalitatief
minder werk, dat zo zwaar soms op een
tentoonstelling kan wegen. Het is echter
moeilijk in een vereniging alleen de
beste leden te doen vertegenwoordigen.
En dat maakte dat deze tentoonstelling
als geheel toch nog te weinig interessant
is geworden.
TE GELIJK VAN behandeling op alle
delen zijn de aquarellen van Mies Deinum,
die wel wat kan, maar te weinig geïnspi
reerd toch werkte. Tegenover haar werk
ontmoet men schilderijen in olieverf van
de in oktober 1962 overleden W. K. Rees,
wiens „Strobloemen" (nr. 3 van de cata
logus) mij meer overtuigt van Rees' eigen
persoonlijkheid dan de aan zijn fantasie
ontsproten zaken, waaruit dan wel een
eigen kleurgevoel spreekt. Hoogtepunten
van deze expositie is het werk van Jan
van Geem en Miek Otto. Jan van Geem
is een goede aquarellist, die houdt van
ruim gebruik van water als voorwaarde
voor de puurheid van de bijzondere en
Aquarel
Havenkade te Hoorn"
Jan van Geem.
van
moeilijke techniek. Ik bewonder zijn ge
duld. Hij blijkt gedurende lange tiid op
een werkstuk geconcentreerd te kunnen
zijn, want nergens werd de behandeling
vervelend. Toch is de meest levendige
aquarel juist een betrekkelijk snel gedaan
werkstuk: „havenkade in Hoorn". Onder
het werken droogde Van Geem de water
verf te snel en nijdig heeft hij deze toen
met het neerzetten van enkele vlekken vol
tooid. Bij alle waardering voor de bezon
kenheid van zijn waterverven, hoop ik
toch dat hij meer die spontaniteit op>
brengt als waarvan deze zo echt in een
Haarlemse traditie passende aquarel ge
tuigt.
MIEK OTTO vond haar onderwerpen in
de duinen en in de Ardennen en wist
daarbij groot in de behandeling te blijven,
waardoor haar werk zo gunstig afsteekt
tegenover gepeuter en anderzins angstige
behandeling door andere hier vertegen'
woordigden. Wat leeg blijft me soms het
werk van de aquarellist Jan Loots, die in
„Boskant-Elswout" en „Tuin in de zomer"
wel blijk geeft van een eigen visie en met
een zelfportret van zijn kunnen getuigt
Met haar „Kwekerij" zit Margaretha van
der Colk-Verheus in de buurt van de beste
werken van Loots. Haar stilleven „De
stoel" is een goed olieverfschilderij.
JOSEF SANTEN dacht ik beter verte'
genwoordigd op zijn laatste expositie in de
Galerie Uittenhout. Wat gelijk van behan
deling bleven in zijn schilderijen mij ook
de delen van het geheel. Ik dacht dat hij
met meer eenvoud sterker werk maakte
Aantrekkelijk van hem is zeker een „Stil
leven met eitjes", dat bij groter, eenvoud
van zien uitstekend te noemen zou zijn.
Kundig maar wat saai zijn mij de teke
ningen van Dingeman Korf, J. S. de Vries
brengt het toch niet veel verder dan wat
decoratieve kleurspelletjes, van Freek Sou
wer deed mij diens pentekening „Leven
en dood" het meest, Jos Hoogwout trekt
de aandacht met plastieken van bisons
Van de plastieken van Nel Bakema boei
den mij het meest de portretten van mevr.
Holtrop - van Gelder en de schilderes
Mevr. B. Westendorp - Osieck, die ik di
reet herkende.
Bob Buys
Minder radio- en draadomroep
aansluitingen
Op 1 januari 1963 waren er bij de dienst
Luister- en Kijkgelden 1.275.159 televisie
toestellen aangegeven tegen 1.258.241 op
1 december j.l. (t/m 21 januari 1.301.585.)
Er waren op 1 januari 1963 2.605.082
geregistreerde radiotoestellen tegen
2.605.172 op 1 december j.l. Het aantal
aansluitingen op de draadomroep bedroeg
op 1 januari 467.584 tegen 468.238 op 1 de
cember j.l.
ren. Maar onze Zuiderburen zullen toch
ook wel grote en kleine landgenoten ge
had hebben, die in de concentratiekampen
vermoord werden?
„Jazz in the Middle Ages" tenslotte was,
mede door het optreden van Rita Reys en
het trio Pim Jacobs, een programma van
goede, moderne muziek, dat jammer ge
noeg misplaatst was in het historische
Gravensteen te Gent. De titel van deze uit
zending deed ons trouwens al dit gewild-
moderne anachronisme verwachten.
Het daaropvolgende ballet „De Brui
loft", op muziek van Strawinski gecreëerd
door de befaamde choreograaf Maurice
Béjart werd dankzij „het ballet van de
twintigste eeuw," de bizarre en exotische
kostuums en het decorwerk, een boeiend
spektakel, dat (zij het op een wat te ly
rische toon) uitstekend werd toegelicht
door de balletdeskundige Joop Schultink.
Regisseur Leen Timp, die moest wer
ken met een niet op hem ingespeelde Bel
gische camera-ploeg, had er alles van
gemaakt wat hij ervan maken kon. En te
meer daar deze uitvoering gebonden was
aan de ruimtelijke mogelijkheden van het
toneel van de Tilburgse schouwburg, was
dat „alles" nog bijzonder veel.
Damshuizer
HILVERSUM I. 402 m. 746 kc/s. 7.00
AVRO. 7.50 VPRO. 8.00-24.00 AVRO.
AVRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtendgymna
stiek. 7.20 Lichte grammofoonmuziek.
VPRO: 7.50 Dagopening. AVRO: 8.00
Nieuws. 8.15 Programma-overzicht. Aan
sluitend: lichte grammofoonmuziek 9.00
Gymnastiek voor de vrouw. 9.10 De Groen
teman. 9.15 Klassieke grammofoonmuziek.
9.35 Waterstanden. 9.40 Morgenwijding.
10.00 Arbeidsvitaminen (gr.). 10.50 Voor de
kleuters. 11.00 Huishoudelijke zaken, lezing
11.15 Klassieke grammofoonmuziek. 11.45
Levenskunst, lezing. 12.00 Zang en piano.
12.30 Mededelingen t.b.v. land- eh tuin
bouw. 12.33 Dansorkest en zangsolisten.
13.00 Nieuws. 13.-15 Mededelingen, eventu
eel actueel of grammofoonmuziek. 13.25
Beursberichten. 13.50 Promenade-orkest en
soliste: amusementsmuziek. 14.00 Viool
en piano: moderne en klassieke muziek.
14.30 Voor de vrouw. 15.05 Lichte gram
mofoonmuziek. 15.30 Voordracht. 15.50 Mo
derne kamermuziek. 16.25 Lichte grammo
foonmuziek voor de jeugd. 17.00 Voor de
jeugd. 18.00 Nieuws. 18.15 Eventueel actu
eel. 18.20 Pianospel: lichte muziek. 18.30
Rally van Monte Carlo. 18.35 Gesproken
brief. 18.40 Licht instrumentaal trio en
zangsoliste. 19.00 Voor de kinderen. 19.05
Actie Open het Dorp. 19.35 Carrousel, pro
gramma dat alle kanten opgaat. 20.00
Nieuws. 20.05 Zangrecital: klassieke liede
ren (gr.). 20.15 Concertgebouworkest en
solisten: klassieke en moderne muziek.
In de pauze: 21.00-21.25 In gesprek met
Hugo Claus. 22.30 Nieuws en mededelingen.
22.40 Actualiteiten. 23.00 Sportactualiteiten.
23.10 Discotaria: nieuwe grammofoonpla
ten. 23.55-24.00 Nieuws.
HILVERSUM II. 298 m. 1007 kc/s. 7.00
KRO. 10.00 NCRV. 11.00 KRO. 14.00-
24.00 NCRV.
KRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Opdat zij allen
één zijn. 7.20 Ouverture, muziekprogram
ma met strip voor de jeugd en actualitei
ten. 7.55 Overweging. 8.00 Nws. 8.15 Lich
te grammofoonmuziek. 8.50 Voor de huis
vrouw. 9.40 Schoolradio. NCRV: 10.00
NCRV-lied. 10.03 Geestelijke muziek (gr.).
10.15 Morgendienst. 10.45 Oude muziek
(gr.). KRO: 11.00 Voor de zieken. 11.45
Geestelijke liederen. 12.00 Middagklok -
noodklok. 12.04 Licht instrumentaal kwarte
met zangsolisten. 12.25 Voor de boeren.
12.35 Mededelingen t.b.v. land- en tuin
bouw. 12.38 Draaien maar! lichte
grammofoonmuziek. 12.53 Rally de Monte
Carlo 1963. 13.00 Nieuws. 13.15 Draaien
maar! (vervolg). 13.40 Wissewassen
licht programma, (herhaling van zondag
jl.). NCRV: 14.00 Nederlandse militaire or
kesten (gr.). 14.30 Ik wil mijn kinderen
terug, hoorspel (deel 2 - herhaling van
maandag 21 januari jl.). 15.20 Klassieke
grammofoonmuziek. 15.35 Licht instrumen
taal kwintet. 16.00 Bijbellezing. 16.20 Vo
caal kwartet en pianobegeleiding; klassieke
liederen. 16.50 Lichte grammofoonmuziek.
17.00 Voor de jeugd. 17.30 Schoolzang. 17.40
Beursberichten. 17.45 Carmina: instrumen
tale bewerkingen van liederen en dansen
uit heden en verleden. 18.05 Lichte gram
mofoonmuziek. 18.15 Sportrubr. 18.30 Mu
sette-ensemble. 18.50 Sociaal perspectief,
lezing. 19.00 Nieuws en weerberichten.
19.10 Gewijde muziek. 19.30 Radiokrant.
19.50 Zendtijd politieke partijen: A.R. 20.00
Wij poetsen de plaat. 20.25 De jeugd op
eigen wieken, hoorspel, (deel 4). 20.50 Sa
men uit, samen thuis, gevarieerd program
ma. 22.00 Orgelconcert. 22.30 Nieuws. 22.40
Avondoverdenking. 22.55 Boekbespreking.
23.00 Oude kamermuziek (gr.). 23.15 Pia
nisten, kritisch beluisterd (2). 23.55-24.00
BRUSSEL 324 m. 12.00 Nieuws. 12.03 Lich
te muziek. 12.30 Weerber. 12.35 Amuse
mentsmuziek. 12.50 Beursberichten. 13.00
Nieuws. 13.15 Kamermuziek. 14.00 Nieuws.
14.03 Schoolradio. 16.00 Nieuws. 16.03
Beursberichten. 16.09 Franse les. 16.24
Lichte muziek. 17.00 Nieuws. 17.15 Voor
de kinderen. 17.50 Franse chansons. 18.00
Nieuws. 18.03 Koorzang. 18.18 Paarde-
sportberichten. 18.20 Voor de soldaten.
18.50 Radiokroniek. 19.00 Nieuws. 19.40
Lichte muziek. 20.00 De vrouw en haar
problemen. 20.30 Symfonische muziek.
22.00 Nieuws. 22.15 Chansons. 23.00 Nieuws.
23.05-23.45 Opera- en Bel Cantoconcert.
VOOR WOENSDAG
VPRO: 17.00 Voor de kinderen NTS;
17.35-17.45 De Verrekijker, internationaal
jeugdjournaal. VPRO: 19.30 Nabeschou
wing van het toneelstuk Een Idealist van
Kaj Munk. NTS: 20.00 Journaal en weer-
overzicht. VPRO: 20.20 Friesland en de
Friese Beweging, documentaire. 21 10
Franse chansons. 21.45 Medische rubriek.
22.10 Boeken aan het woord, litterair pro
gramma. NTS: 22.35-22.40 Journaal.
VOOR DONDERDAG
KRO: 14.30 3/4 in de midd g, een geva
rieerd programma voor de vrouw. 15.15
Pauze. 15.30-15.45 Voor de kinderen. 19.30
Kijk op kunst. NTS: 20.00 Journaal. 20.20
Cyrano de Bergerac, heldencomedie. 24.00-
0.05 Journaal.
1