Staatssecretaris Scholten voelt
niets voor basissalaris auteurs
II—Ir IB—B
1
kou gevat?
m
Nederlands Studenten Orkest
WÊÊÊfBÊTWÊÊtMKBM
DE PROGRAMMA'S
Brand in beroemd
Duits kasteel
Leven op planeten
in de melkweg?
Verzending van zeepost
Première bij Het Nationale Ballet
Korte tournee van Mariemma
NEGEN MUZEN
DONDERDAG 24 JANUARI 1963
7
Stoffelijk overschot van
Gaitskell gecremeerd
Idyllevan George Ski bine
Grote accuratesse en weldadige vaart
ALS VOORNAAMSTE indruk van het concert dat het Nederlands Studenten
Orkest gisteren in het Haarlemse Concertgebouw gaf namen wij mee, dat het
haast niet te geloven is, dat deze prestaties werden geleverd door een orkest
dat louter bestaat uit amateurs, die elkaar voor het overgrote deel enige weken
geleden zelfs nog nooit ontmoet hadden. Er moet tijdens de repetities in Bergen
wel bijzonder hard gewerkt zijn en daarbij zal de aan die repetities voorafgegane
selectie wel buitengewoon streng geweest zijn. Anders had men, zelfs onder de
kundige en uiterst accurate leiding van Jan Brussen, nooit zover kunnen komen.
Rob du Bots
David Koning
Bk W nabeschouwingen
VPRO-avond
H. A. GOMPERTS EN H. KELLER VOOR
DE AVRO NAAR DE WEST
Twaal]duizend kijkers
betaalden niet in 1961
David Koning
Damshuizer
De radio geeft vrijdag
T elevisieprogramma
„IK VERWERP niet de stipendia, wel een basissalaris van de staat", zei staats
secretaris mr. Y. Scholten in een te Den Haag gehouden persconferentie, die de be
windsman de gelegenheid gaf zijn algemene inzichten te geven in verband met het
protest van de schrijvers tegen een te geringe steun van de overheid. De staats
secretaris dacht wel aan een vergroting van het aantal stipendia in de toekomst,
zover de begroting dat toelaat; ten aanzien van een algemene steunverlening nam
hij echter een stellige, negatieve houding in.
DE SCHRIJVERS vragen jaarlijks vijf
tig stipendia a zesduizend gulden, vijfen
twintig erepensioenen van hetzelfde be
drag, steunverlening voor eerste uitgaven
en subsidiëring van tijdschriften tot een
totaal bedrag van ongeveer 1 miljoen.
„Wie geen vreemdeling is in Jeruzalem
weet 'dat het met vijftig schrijvers nog
maar begint", stelde mr. Scholten. Het
stipendia-principe is door de overheid er
kend. Voor de eerste maal zullen enkele
letterkundigen binnenkort een dergelijke
tegemoetkoming ontvangen. Men zal ech
ter eerst ervaring moeten opdoen en tot
toepassing over de hele linie wilde de
staatssecretaris niet overgaan. Volgens
hem doet dat afbreuk aan de aard van
het schrijversschap. „De schrijvers willen
wel de voordelen van het vrije beroep,
maar de nadelen ervan voorkomen".
DE STAATSSECRETARIS zag overigens
de problemen, die nu zijn opgeworpen, in
de eerste plaats als een zaak tussen schrij
vers en uitgevers. „Als men stelt dat de
uitgevers tekort schieten mag men daar
niet aan verbinden dat de overheid dat
dan maar moet opvangen". Er is een
duidelijk verschil tussen de toneelspeler
en de musicus en de schrijver, de eerste
twee zijn op ongeregelde vaste tijden in
dienst van een instelling, hetgeen voor een
schrijver niet geldt. Een advocaat kan ook
niet zeggen: „Ik ben maatschappelijk be
langrijk. Mijn inkomen moet aangevuld
worden met steun van de staat".
DE VCORSTELLING van zaken zoals
die door het schrijverscomité wordt gege
ven noemde mr. Scholten niet helemaal
juist. Er staat voor 1963 een bedrag van
f 543.000- voor letterkundige doeleinden
op de begroting van O. K. en W., waar
bij dan een aantal indirecte inkomsten, die
schrijvers toevloeien van de overheid nog
niet n aanmerking zijn genomen. Het be
drag aan eregelden, opdrachten, reisbeur
zen, prijzen, stipendia, subsidies aan tijd
schriften en instellingen etc. ligt dus aan
merkelijk boven de drie ton door het pro-
tes:comité genoemd.
De regering heeft ingezien dat er een
aciterstand bestaat en in tegenstelling tot
wit naar voren wordt gebracht is het be
grotingsbedrag voor de letterkunde in stij-
gng niet achtergebleven bij de algemene
sijging. De kunstbegroting kwam in de
bop van de laatste drie jaar op een 59
jercent hoger bedrag, terwijl de steun aan
Adriaan Morriën
de letterkunde in dezelfde periode met 65
percent steeg.
Het strookt ook niet met de feiten als
men zegt dat de adviezen van de Raad
voor de Kunst niet worden uitgevoerd, al
dus de bewindsman; principiële beslissin
gen zijn genomen, het gaat slechts over
de omvang waarmee er uitvoering aan kan
worden gegeven.
MR. SCHOLTEN heeft ter voorbereiding
van het te volgen beleid adviezen van de
Raad voor de Kunst gevraagd. Overigens
zal dat beleid worden bepaald door de toe
komstige regering, reden waarom de
staatssecretaris voorbehouden moest ma
ken. Hij wacht nu een nader memoran
dum af van het comité Schrijversprotest.
De overheid stimuleert het creëren van
ere-functies, als in het buitenland op vrij
grote schaal bestaan, niet. Zij acht dat een
negentiende-eeuwse instelling.
Sybren Polet
Hans Andreus
CRAILSHEIM (DPA, AP) —Een van de
beroemdste Duitse kastelen, dat van Lan
genburg in de deelstaat Baden-Wiirttem-
berg, is vanmorgen vroeg voor een gedeel
te in vlammen opgegaan. De brand brak
kort na middernacht uit en verspreidde
zich zeer snel. Tegen de ochtend waren de
oostelijke en noordelijke vleugel benevens
de klokkentoren uitgebrand.
Pas na zeven uur was de brandweer,
die zelfs vanuit Stuttgart versterking had
gekregen, het vuur meester. De blussings
werkzaamheden werden door de strenge
vorst in ernstige mate bemoeilijkt. Vol
gens een eerste raming bedraagt de scha
de tenminste drie miljoen mark.
Het kasteel is de verblijfplaats van
prinses Margarita van Hohenlohe-Langen
burg, de oudste zuster van prins Philip,
de hertog van Edinburgh.
NEW YORK (Reuter) De Amerikaan
se sterrenkundige Lloyd Motz meent op
wetenschappelijke gronden te kunnen zeg
gen dat er „leven" is op de planeten in
de melkweg. Hij verkondigde op de jaar
vergadering van het Amerikaanse instituut
voor ruimte-wetenschappen de theorie, dat
er in de melkweg een zeshonderdmiljoen
planeten kunnen zijn, waarop „een hoge
graad van intelligent leven" kan voorko
men. De melkweg heeft volgens hem naar
schatting tweehonderdmiljoen sterren, die
van hetzelfde type zijn als onze zon. Elke
ster kan wel drie planeten „met leven"
om zich heen hebben, aldus Lloyd Motz.
LONDEN (Reuter) Het stoffelijk
overschot van de vorige week overleden
leider van de Britse socialistische partij,
Hugh Gaitskell, is gisteren in Londen ge
cremeerd. Tevoren was in de plaatselijke
kerk van de wijk Hampstead een korte
rouwdienst gehouden, die slechts door fa
milieleden en vrienden van de overledene
werd bijgewoond. Er waren meer dan hon
derd bloemstukken, waaronder een van de
Partij van de Arbeid.
Met de volgende schepen kan zeepost
worden verzonden. De data, waarop de
correspondentie uiterlijk ter post moet zijn
bezorgd, staan achter de naam van het
schip vermeld. Verenigde Staten: ss „Wes-
terdam" (30 jan.); Argentinië ms „Alnati'
(29 jan.); Australië: ms „Nürnberg" (30
jan.); Brazilië: ms „Talita" (28 jan.); Brits-
Oost-Afrika: ms „Indus" (27 jan.); Chili:
ts „Werrastein" (31 jan.); Ned. Antillen:
ss „Baarn" (30 jan.); Nieuw-Zeeland: ms
.Kirribilli" (28 jan.) en ms „Port Melbour
ne" (30 jan.); Suriname: ms „Chiron" (30
jan); Rep. van Z.-Afrika en Z.-W.-Afrika:
ms „Windsor Castle" (27 jan.) en ms „Ja
gersfontein" (30 jan.).
Inlichtingen betreffende de verzendings
data van postpakketten geven de postkan
toren.
HET NATIONALE BALLET heeft
zijn repertoire uitgebreid met „Idylle"
vhn George Skibine, die deze uit 1954
daterende pas-de-trois Vain ongeveer een
kwartier onlangs zelf is komen instu
deren. Doorgewinterde liefhebbers van
de danskunst zullen zich ongetwijfeld
uitvoeringen ervan herinneren door de
choreograaf en zijn echtgenote, de balle
rina Marjorie Tallchief, ook in ons land
gegeven toen zij nog deel uitmaakten
van het helaas verdwenen gezelschap
/an de Markies de Cuevas.
„IDYLLE" is een typisch voortbreng
sel uit de romantische school, een lyrische
anekdote zou men kunnen zeggen. Een wit
merrieveulen laat zich uit haar speelweide
meeslepen door een rijkversierd circus-
paard, dat echter met zijn pluimen ook
zijn aantrekkingskracht voor haar verliest,
waarop zij terugkeert naar de wezenloos
van verdriet achtergebleven zwarte vriend
van haar jeugd. Men kan zich afvragen,
waarom dansers zich eerst sprookjesach-
«S
DE VIER WERKEN, die op het pro
gramma stonden, kregen alle een uitvoe
ring, die .uitblonk door grote accuratesse
en een weldadige vaart. Er werd enthou
siast en met jeudig elan gemusiceerd; dat
onze bewondering in de eerste plaats uit
gaat naar Jan Brussen betekent niet, dat
wij geen grote waardering zouden hebben
voor de prestatie van de orkestleden af
zonderlijk. Vooral het strijkerscorps kon
zich meten met dat van vele beroepsor
kesten.
Dat bleek, na de inzet met het Io Vivat,
al meteen uit de Suite voor strijkorkest
uit Purcell's toneelmuziek bij „The Gor-
dian Knot Untied". In de uitvoering van
deze weinig bekende, maar prachtige mu
ziek ontbrak volledig het voor amateur
orkesten altijd zo karakteristieke dunne
klankje; integendeel, er klonk een forse
en volle strijkersklank, die in grote zui
verheid voldeed aan alle eisen die men
kan stellen. En dat, terwijl deze muziek
allesbehalve eenvoudig is: ik zou niet graag
gedwongen zijn te onderzoeken welke be
roepsorkesten aan een redelijke uitvoering
van deze muziek niet zouden toekomen.
GEMAKKELIJK waren trouwens de drie
andere stukken van het programma ook
niet. De orkestbegeleiding van het tweede
pianoconcert van Camille Saint-Saëns, de
symfonietta voor klein symfoni%orkest
„Spes patriae" van Marius Flothuis en
Mozarts Pariser symfonie, KV 297 stellen
aan een orkest grote eisen van slagvaar
digheid en klankvermogen. Aan al die ei
sen voldeed het in ruime mate, waarbij,
alweer, vooral de strijkers uitblonken door
zuiverheid van klank. Dat de symfonie van
Mozart, vooral in het virtuoze laatste deel
het hoogtepunt van dit programma werd
bewijst het hoge niveau van het orkest.
ALS ELK JAAR had men ook voor deze
elfde tournee een solist geëngageerd en
een compositieopdracht gegeven aan een
Nederlands componist. De solist was dit
jaar de jonge pianist Jan Wijn, de com
ponist Marius Flothuis. De eerste trad op
in het tweede pianoconcert van Saint-
Saëns, dat hij uiterst virtuoos, voor ons
gevoel soms iets te hardhandig, maar
over het algemeen toch met grote muzi
kaliteit speelde. Wij hopen deze thans
negenentwintigjarige kunstenaar in de toe
komst vaker te horen. De tweede schreef
het reeds genoemde „Spes patriae", een
driedelig stuk, dat weliswaar vakkundig
gecomponeerd is, maar toch van te weinig
eigen inventie blijk geeft om lang te
kunnen boeien. Wij verwachten op een
concert als dit geen bijzonder geavan
ceerde muziek. Wij willen echter wel
graag horen dat een nieuwe compositie
althans enigermate een eigen gezicht
toont. Dat eigen gezicht, die sprank van
originaliteit, die voor een kunstwerk een
voudig voorwaarde van bestaan behoort te
zijn ontbreekt in dit werk volkomen.
Niettemin moeten we ook voor het feit
dat ieder jaar weer een nieuw Nederlands
werk door het studentenorkest naar voren
wordt gebracht dankbaar zijn. Voor de
confrontatie van een breed publiek met
hedendaagse werken doet het op die ma
nier al het mogelijke.
tig in dieren moeten veranderen teneinde
menselijke gevoelens te kunnen uitbeelden;
Het betrekkelijk ouderwetse van dit stijl
beginsel wordt nog geaccentueerd door het
lichtelijk laten meespelen 'véftf ïmitafieVe
bewegingen. Even relatief zijn de positie
ve kwaliteiten, met name de toepassingen
van virtuositeit (gebatteerde sprongen,
fouettés en manége) in dienst van de ge-
voelsstemmingen. Het is een ietwat senti
mentele aardigheid, op de ritmisch geva
rieerde schetter-en-slagwerkmuziek van
Frangois Sarette, in ieder geval bijz'onder
dansant. Men behoeft niet enthousiast te
zijn voor deze keuze om haar te kunnen
billijken en begrijpen: de uitvoerenden
hebben gelegenheid hun specifieke talenten
te ontplooien, een nog altijd zeer groot
deel van het publiek zal er stellig genoe
gen aan beleven. Het succes bij de pre
mière in Rotterdam (jongstleden maandag
avond) was onmiskenbaar. De vertolking
kan de vergelijking met de oorspronkelij
ke vertoningen nog niet doorstaan, geens
zins door technische tekortkomingen maar
bij gebrek aan voldoende toneelpersoon
lijkheid in de rolfiguren. Men mag echter
verwachten dat Mariannna Hilarides en
Ronald Snijders ook wat dat betreft deze
oefenstof triomfantelijk meester zullen
worden.
VAN HET VERDERE programma, dat
door het Kunstmaandorkest onder leiding
van de „eigen" dirigent André Presser mu
zikaal werd opgeluisterd, moet de herver
schijning van „Les Présages" op de Vijf
de Symfonie van Tsjaikofsky worden ver
meld, in een nieuwe doch wederom wei
nig gelukkige aankleding. Door verdere
verzwakking van de symbolische allure
wordt een anderssoortige abstrahering na
gestreefd dan die waardoor deze choreo
grafie van Leonide Massine als een mees
terwerk kan worden beschouwd. Het zijn
vooral de voortreffelijke verrichtingen van
Sylvester Campbell, die de critische bezoe
ker over deze teleurstelling heenhelpen.
Met een bijzonder goed gespeeld frag
ment van het drama, dat de Friese dich
ter Douwe Tamminga schreef naar aan
leiding van „De zaak Hogerhuis" begon
het door Leen van Dam samengestelde
programma „Friesland en de Friese be
weging". Allerlei min of meer belangrijke
verklaringen, in deze uitzending opgeno
men, gaven ons, overeenkomstig de bedoe
ling van de VPRO, een beter inzicht in
het streven van de Friezen, hun eigen taal
en cultuur te behouden en te bevorderen.
Vooral door het slotgesprek werd deze
grote documentaire, die zo mooi startte,
een te sterk auditief programma.
Met uitzondering van de door sterke
filmscènes gesteunde beschrijving van
enige Antwerpse kroegen, was de vierde
aflevering van „Boeken aan het woord",
waarin de Vlaamse schrijver Hugo Raes
de hoofdpersoon was, ook meer geschikt
voor radio dan voor t.v. Dat kwam voor
al door de veel te lange samenvatting van
zijn befaamde boek „De vadsige Konin
gen". De door Jack Dixon gelezen delen
van deze experimentele roman waren zon
der de wat tegenstrijdige sfeerscènes van
de (toch heus niet zo grauwe) Sinjoren
stad goed genoeg. Ook wij vonden het
jammer, dat de IDIL-criticus Piet Oomes,
die het genoemde werk van Raes kraakte
(„Voor ieder sterk ontraden") geen ge-
volg had gegeven aan de uitnodiging van
Gerrit Borgers, aan deze boekbespreking
deel te nemen. Het moge waar zijn, dat
Raes een nogal negatieve kijk op de
wereld heeft, zijn groot schrijverstalent
en zijn onmiskenbare eerlijkheid verdie
nen een heel wat betere partij, dan IDIL
hem bood.
De door Fred Hoyte uitstekend epre-
senteerde jonge Franse chansonnier Clau
de Nougaro maakte voor de V.P.R.O.-
camera's zijn debuut in Nederland. Mede
door de soms originele regie van Lies
Westenburg, won Nougaro met de door
hemzelf gedichte chansons ook onze geest
drift. Het eenvoudige, maar daardoor wel
licht zeer sterke chanson „Une petite fille
GEDURENDE DE TWEEDE HELFT van deze maand maakt de Spaanse danseres
Mariemma wederom een helaas te beperkte tournee door ons land. Wie ooit in de
gelegenheid is haar optreden mee te maken moet dit zeker niet verzuimen. Zij is thans
op het hoogtepunt van haar kunnen, zich onderscheidend van de meeste harer col
lega's door de stijlzuiverheid, waarmee zij folkloristische motieven kunstzinnig in
choreografische patronen uitwerkt. Men mag in haar, dunkt mij, daarbij ook in aan
merking nemend de muzikale verfijning van haar castagnettenspel. de ware opvolg
ster van La Argentinita zien. Bedrogen komt men slechts uit wanneer men anders
zins bedrogen wil worden, namelijk door de namaakhartstochten in revuetrant. welke
attracties men bij haar gelukkig niet behoeft te verwachten. Dit keer heeft zij zich
omringd met een iets groter ensemble dan voorheen, dansers en danseressen van
weliswaar niet uitzonderlijke doch behoorlijke kwaliteiten.
MARIEMMA BESCHIKT ovêr een om-
-ingrijke repertoire, waarin vrijwel alle
regionale gij ^te^gkg, dansqp _j5£n,Spgnjg
voorkomen."Ook nu Beeft zij aaaruit een
representatieve keuze gedaan,waarbij
men het slechts-kan betreuren dat -er zo
weinig Baskische elementen tenslotte
één harer beste specialiteiten in voor
komen. Daar staat tegenover als conces
sie aan het publiek een, gezien het pres
tatieniveau in dit genre, te ruime hoeveel
heid ,,flamenco"-nummers. Interessant in
dit programma is de vergelijkingsmoge
lijkheid tussen twee bolero's, één in de
theatrale vorm der romantiek en de an
der naar de aard der Aragonese boeren.
Bijzonder fraaie resultaten heeft Mariem
ma weten te bereiken met haar uiteenlo
pende stileringen van passen en figuren
uit het zigeunerrepertoire (met name in
„Polo gitano" en „Orgia") en met ver
rassende variaties van de „jota" in een
vrije compositie op muziek van Turina.
ALS BELANGRIJKSTE noviteit kan
worden aangewezen de Fandango op 'n on
langs in de archieven van het Escurial te
ruggevonden muziekstuk van Padre A. So-
ler uit de achttiende eeuw. Mariemma
heeft hierop een pas-de-cinq gemaakt met
toepassing van overgeleverde bewegings
vormen. De fandango is voortgekomen uit
oude hofdansen, zoals pavana en passaca-
glia. Tal van regionale afleidingen hieruit
zijn (als malaguena, murciana, granadi-
na) bekend gebleven. Omstreeks 1750 ver
scheen de fandango voor het eerst op de
theaterplanken als een uitdagende paar-
dans vol pantomimische hofmakerij, op
grond waarvan zij vroeger eerst door de
kerk werd veroordeeld en later als uitlaat
voor overtollige emoties en energie juist
aangemoedigd. Op een bekoorlijk boeiende
wijze zijn die oorspronkelijke elementen in
deze „reconstructie" verweven. Gebruike
lijk in deze dans was het aangeven van de
accenten met de hak, waaruit zich het „za-
pateado met taconeo" heeft ontwikkeld,
zo kenmerkend geworden voor de zigeu
nerstijl en hier terecht toegepast bijwijze
van cadens voor de soliste.
Advertentie
20 cent per roi
In haar televisieserie „Litteraire Ont
moetingen" zal de AVRO, in aansluiting
op het programma over Indisch-Neder-
landse schrijvers, op de woensdagen 6
maart en 17 april aandacht wijden aan de
eigen letterkunde van Suriname en de An
tillen. Met het oog hierop vertrekken op
zaterdag 26 januari de heren H. A. Gom-
perts, samensteller, en H. Keiler, regisseur,
voor drie weken nar de West om ter plaat
se interviews af te nemen en filmopnamen
te maken. Met medewerking van de Stich
ting Culturele Samenwerking met Surina
me en de Nederlandse Antillen (Sticusa)
hoopt men twaalf van de belangrijkste in
heemse schrijvers te kunnen benaderen.
In 1961 hebben zeker 12.000 tv-bezitters
hun kijkgeld niet betaald. In 1957 was het
aantal wanbetalers nog maar 1500. Dit
staat onder meer in de Memorie van Toe
lichting die een wetsontwerp tot wijziging
van de Wet op het Kijkgeld vergezelt. De
wijzigingen die worden voorgesteld, rege
len onder meer het strafbaar stellen van
het niet betalen van kijkgeld en bevoegd
heden van opsporingsambtenaren van de
P.T.T. Het wetsontwerp is bij de Tweede
Kamer ingediend door staatssecretaris
Scholten, minister Korthals en minister
Zijlstra.
Mariemma treedt op 25 januari aan
staande in Arnhem op, 26 januari in Den
Jiaag,. 29 en 30 ,-jgnuari,in Tilburg, en, 2
februari in Sittard.
Kunstveiling in Amsterdam Op de eer
ste dag van een kunstveiling van Mak
van Waay te Amsterdam hebben twee
landschappen van de 17de eeuwse Vla^
ming P. van Avont tezamen tienduizend
gulden opgebracht. Een klein kerkinte
rieur van J. Bosboom werd voor 4600 gul
den afgemijnd. Twee schilderijen zei
lende koopvaarders van de Rotterdamse
17de-eeuwse marineschilder C. Bouw
meester kwamen tot 5.000 gulden. Een
bloemenmand van Isaac Israels bracht
3100 gulden op. Een stadsgezicht van Kas
par Karsen 5400 gulden; een ijsgezicht
van Ch. Leickert 2350 gulden; een paar
kleine stukken van dezelfde schilder 3600
gulden; een strandgezicht van H. de Meyer
5000 gulden; een landschap van Constant
Permeke voor Belgische rekening ge
kocht 15.000 gulden; een stadsgezichtje
van Bolsward van C. Springer ging van
de hand voor 3200 gulden; een grisaille
toegeschreven aan Willem van der Velde
6600 gulden.
Critiek op Von Karajan Het blad „Das
neue Oesterreich" heeft scherpe kritiek
geleverd op Herbert von Karajan als
directeur van de Staatsopera. Het blad
dat in dergelijke kwesties reeds meer als
spreekbuis van invloedrijke kringen heeft
gediend, schrijft in een hoofdartikel o.a
dat men in de tijd van een half seizoen
nog geen tien avonden heeft gehoord van
„de grote dirigent die men wilde behou
den" en waarvoor men „de wat minder
grote operaleider Von Karajan op de koop
toe nam". Het blad geeft Karajan er de
schuld van dat befaamde dirigenten niet
meer naar Wenen komen omdat hun geen
tijd voor proefspelen werd gegeven, dat
het Mozart- en Strauss-repertoire aan het
toeval werd overgelaten, dat dure toneel
inrichtingen als voor de „Tannhauser" na
twee opvoeringen al weer afgedankt wer
den, kortom dat er maar op los geïmpro
viseerd werd. Destijds is Böhm voor ge
ringer fouten aan de kant gezet, aldus het
blad.
Tentoonstelling in het Postmuseum.
Tot en met 14 februari 1963 is in het Post
museum, Zeestraat 82, Den Haag, een
kleine expositie ingericht van postzegel
ontwerpen met. de beeltenis van koningin
Wilhelmina. Op deze tentoonstelling zijn
onder meer te zien de zegels van het tien
jarige koninginnetje met hangend haar
het omstreden ontwerp van bouwmeester
De Bazel ter herdenking van de onafhanke
lijkheid in 1913 en verschillende andere
ontwerpen die gedurende meer dan een
halve eeuw gemaakt zijn door bekende
kunstenaars als Willem van Konijnenburg,
Jan Veth, mevrouw E. Reitsma-Valenga
Fokko Mees, Pijke Koch, Sem Hartz. Eén
der'meest markante Is wel het ontwerp
voor een koninginnezegel in oorlogstijd
(1944), door de onlangs overleden prof.
J. B. Romein in Engeland vervaardigd,
waarbij de kunstenaar met nadruk de
„Moeder van het Verzet" heeft uitgebeeld,
Pinter in Amsterdam. De Amsterdam
se première op vrijdag 1 februari aan
staande in het Nieuwe de la Mar Theater
van „De Collectie" en „Een beetje pijn"
van Harold Pinter is in verband met de
komst van de schrijver verplaatst naar
zaterdag 2 februari.
was inderdaad het hoogtepunt van deze
uitzending.
Naast de vier maanden oude t.v.ibaby
Richard Giltay en zijn moeder stelde dok
ter van Swol o.m. het kleine meisje
Yvonne de Haan aan ons voor, een dubbel
gehandicapt kind, dat in het Gooise kin
derziekenhuis een revalidatieproces onder
ging. Het geluk, dat dit nog invalide meis
je, dank zij veelomvattende medische
hulp vond, straalde vanachter haar brille-
glazen door tot in de huiskamer. En dat
geluk bevestigde de grote zin van al het
werk, dat voor de lichamelijk en geeste
lijk misdeelde medemensen wordt ver
richt.
RADIO VERONICA
De regering staat op het standpunt dat
verstoring van de internationale verdeling
van de frekwenties voor radio-uitzendin
gen ontoelaatbaar is. Het feit dat Radio
Veronica buiten Nederlands territoir is
opgesteld, brengt moeilijkheden van aller
lei aard met zich, en dat is de reden van
dat maatregelen van overheidswege inzake
Radio Veronica op zich laten wachten. Bij
het ministerie van Justitie is dit probleem
nog in studie. Dit is het ministeriële ant
woord op vragen, zoals het is vastgelegd
in het eindverslag, dat de vaste commissie
voor Verkeer en Waterstaat uit de Tweede
Kamer uitgebracht heeft op de begroting.
HILVERSUM I 402 m. 746 kc.s. 7.00
VARA. 10.00 VRO. 10.20 VARA.
12.00 AVRO. 16.00 VARA. 19.30
VPRO. 21.00 VARA. 22.40 VPRO.
2300-24.00 VARA.
VARA: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtendgym
nastiek. 7.20 Socialistisch strijdlied. 7.23
Lichte grammofoonmuziek (Om 7.35 Van
de voorpagina, praatje). 8.00 Nieuws en
socialistisch strijdlied. 8.18 Lichte gram
mofoonmuziek. 9.00 Gymnastiek voor de
vrouw. 9.10 Klassieke grammofoonmuziek.
(9.35-9.40 Waterstanden). VPRO: 10.00
Schoolradio. VARA: 10.20 Voor de vrouw.
11.00 Voor de kleuters. 11.15 Strijkkwar
tet (gr.).: klassieke muziek. 11.40 Orgel
spel. AVRO: 12.00 Lichte orkestmuziek.
12.20 Regeringsuitzending: Voor de land
bouw. 12.30 Mededelingen t.b.v. land- en
tuinbouw. 12.33 Sport en Recreatie, afge
wisseld met grammofoonmuziek. 13.00
Nieuws. 13.15 Mededelingen, eventueel ac
tueel of grammofoonmuziek. 13.25 Beurs
berichten. 13.30 Lichte orkestmuziek en
zangsolist. 14.00 Hobo en harp: klassieke
en moderne muziek. 14.25 Jeugdboeken-
schouw. 14.45 Omroepdubbelkwartet: Gees
telijke liederen. 15.00 Hou je aan je woord,
literaire quiz. VARA: 16.00 Ramblers Hit
Parade 16.30 Voor de zieken. 17.00 Tijd
voor teenagers. 17.50 Actualiteiten. 18.00
Nieuws. 18.15 Politieke uitzending. 18.25
Lichte orkestmuziek en zangsoliste. 18.50
Onder het mes, praatje. 19.00 Voor de kin
deren. 19.10 Kinderkoor. VPRO: 19.30 To-
Aéëlmuziek (gr. 19.50 Daarom.lezing.
20.00 Nieuws. 20.05 Gezinsleven in Frank
rijk;, vraaggesprek. 20.20 Viool en piano:
moderne muziek. 20.40 Boekbespreking.
20.50 Wereld in beweging, praatje. VARA:
21.00 Tango-Rumba-orkest en zangsolisten.
21.35 1903, documentaire over de spoor
wegstaking. 22.15 Buitenlands weekover
zicht. 22.30 Nieuws. VRO: 22.40 Waarom
wonen wij zoals wij wonen? gesprek.
VARA: 23.00 Socialistisch nieuws in Es
peranto. 23.10 Spontane reacties: muzikale
discussie. 23.55-24.00 Nieuws.
HILVERSUM II. 298 m. kc.s. 7.00-24.00
NCRV.
NCRV: 7.00 Nieuws en SOS-berichten.
7.10 Dagopening. 7.25 Klassieke grammo
foonmuziek. 7.45 Radiokrant. 8.00 Nieuws.
8.15 Lichte grammofoonmuziek. 8.50 Idem.
9.00 Voor 'de zieken. 9.35 Grammofoonmu
ziek. 9.40 Voor de vrouw. 10.10 Grammo
foonmuziek. 10.15 Morgendienst. 10.45 Ba
riton en piano. 11.15 Programma vooroude
re luisteraars. 12.00 Lichte grammofoon
muziek. 12.30 Mededelingen t.b.v. land- en
tuinb. 12.33 Licht ensemble. 12.53 Gram
mofoonmuziek, eventueel actualiteiten.
13.00 Nieuws. 13.15 Per plaat door Grie
kenland. 13.45 Lichte grammofoonmuziek.
14.05 Schoolradio. 15.25 Klassieke gram
mofoonmuziek. 15.45 Licht instrumentaal
trio. 16.15 Duizendschoon, praatje. 16.30
klassieke muziek. 17.00 Voordracht. 17.20
Lichte grammofoonmuziek. 17.40 Beurs
berichten. 17.45 Lichte grammofoonmuziek.
18.00 Koninklijke militaire kapel. 18.20 De
hangmat, een programma dat schommelt.
18.50 Regeringsuitzending: Uitzending voor
de middenstand. 19.00 Nieuws en weer-
praatje. 19.10 Pianospel: lichte muziek.
19.30 Radiokrant. 19.50 Lichte grammo
foonmuziek. 20.10 Prisma, gevarieerd pro
gramma. 21.15 Geestelijke liederen. 21.45
Kommentaar en discussie, reportage van
een streekdag in Twello. 22.00 Operette
ouvertures (gr.). 22.30 Nieuws. 22.40 Wijd
als de wereld, lezingen. 23.00 Moderne
kamermuziek. 23.15 Lichte grammofoon
muziek. 23.35 Spirituals (gr.). 23.45 Lichte
grammofoonmuziek. 23.55-24.00 Nieuws.
BRUSSEL 324 m.
12.00 Nieuws. 12.03 Lichte muziek. 12.30
Weerbericht. 12.35 Fanfaremuziek. 12.50
Beursberichten. 13.00 Nieuws. 13.15 Licht
programma. 14.00 Nieuws. 14.03 School
radio. 15.45 Lichte muziek. 16.00 Nieuws.
16.03 Beursberichten. 16.09 Klassieke Amu
sementsmuziek. 18.20 Voor de soldaten.
18.50 Radiokroniek. 19.00 Nieuws. 19.40
Vlaamse zang en dans. 20.00 Amusements
muziek. 20.35 Theaterkroniek. 21 00 Amu
sementsmuziek. 21.45 Volkskunde. 22.00
Nieuws. 22.15 Lichte muziek. 22 35 De ze
ven kunsten. 23.00 Nws. 23.05-23.45 Klas
sieke muziek.
VOOR DONDERDAG
KRO: 14.30 3/4 in de midd g, een geva
rieerd programma voor de vrouw. 15 15
Pauze. 15.30-15.45 Voor de kinderen 19.30
Kijk op kunst. NTS: 20.00 Journaal 20 20
Cyrano de Bergerac, heldencomedie. 24.00-
0.05 Journaal.
VOOR VRIJDAG
AVRO: 19.30 Rooster...!, actualiteiten,
wetenswaardigheden en muziek. NTS
20.00 Journaal en weeroverzicht. AVRO:
20.20 Televizier. 20.30 Onze vriend Higgins,
TV-film. 21.00 Music Hall, gevar. program
ma. 22.00 De vernietiging van de India
nen, documentaire (deel I). NTS: 22.35-
22.40 Journaal.
L