Fraaie vertolking van Massenet's .Werther" bij Nederlandse Opera Gouden Beker voor Pfaff Aquarellen van Jan Peeters en plastieken door Han Raedecker Gastconcert door het Limburgs Symfonie Orkest DE PROGRAMMA'S Eigen krachten excelleerden Grote winst voor film „Cleopatra" voorspeld De „Voice of America" 9 ZATERDAG 9 FEBRUARI 1963 Wim Kan en zijn ABC-cabaret voor „De Nationale nabeschouwingen Jos de Klerk Bijzonder concert voor Het Roode Kruis Kort nieuws Bob Buys Fraaie prestatie van Rudy Carrell J. Damshuizer Uitgeversbond over de Boekenweek en de Actie Het zesde vrijdagconcert, op vrijdag bonden, worden de Symfonie no 40 15 februari, zal verzorgd worden door K.V. 550 van Mozart en „La voix hu- het Limburgs Symfonie Orkest. Onder maine" van de onlangs overleden compo- leiding van André Rieu, die reeds van nist Francis Poulenc uitgevoerd. Soliste 1949 af als dirigent aan dit orkest is ver- in „La voix humaine" is de sopraan De nise Duval, voor wie Poulenc dit werk componeerde. Denise Duval werd geboren te Bor deaux. Gedreven door haar liefde voor het theater ging zij, zodra ze meerder iarig was, naar Parijs, en maakte haar debuut in de.Folies Bergères. Daar trok zij de aandacht van Francis Pou lenc die haar liet engageren bij de Opéra Comique voor de eerste uitvoering van zijn werk „Les Mamelies de Tirésias' in 1958 componeerde Poulenc de één persoons opera „La voix humaine" voor haar. Dit werk vertolkt zij over de gehele wereld. Denise Duval trad op in de frootste theaters ter wereld en zij was 'e gast op de Festivals van Aix en Pro- ence en Edinburg. Verleden jaar ver- olkte zij op het Festival van Glynde- hourne de Mélisande. Met La Callas is Denise Duval ongetwijfeld een van die zeldzame zangeressen, die gestalte gaven aan het ras van „lyrische tragédiennes", die een onfu-r.nteling in de operawereld André Rieu, dirigent van het L.S.O. teweeg brachten. De radio geeft zondag De radio geeft maandag Televisieprogramma ALS HET ER OM te doen geweest is, de jonge Franse dirigent Roberto Benzi een volwassen wonderkind kan men zeggen als operadirigent te leren ken nen in werk waarin al de mogelijkheden voorhanden zijn om zijn zin voor het be scheiden pittoreske effect als onderdeel van een muziek van uiterst delicate sfeer tot gelding te brengen, had men nauwe lijks een smaakvoller werk uit het roman tisch repertoire kunnen krijgen dan „Werther" van Massenet. Vermoedelijk was hij het zelf, die de keuze bepaalde, want het werk is hier vrij onbekend ge bleven. Het is ook zo'n broos geval, deze historie van Lotje en de student Wer ther, waarmee Goethe argeloos de „Wer- ther-epidemie" ontketende die heel wat sentimentele zelfmoorden tot gevolg had. Massenet overdreef niet in het romanti sche, niet in het dramatische, ook zelfs niet in het pittoreske; maar het is er alles met mate in vertegenwoordigd, met een bescheidenheid die zeldzaam mocht heten in de periode omstreeks 1890, toen het Wagnerianisme zich ook in Frankrijk re°ds duchtig liet gelden. En nu is het wel Y vreemd dat de eerste ver tolker der A'ertherpartij een volbloed Wagneriaan was, de Vlaamse heldentenor Ernest van Dijck, die, toen Massenets „Werther" door de Parijse Opéra gewei gerd werd, wist door te zetten dat de pre mière in Wenen ging, uiteraard in een Duitse vertaling, en het jaar daarop in de originele tekst, te Parijs. VOOR DE VERTOLKING van de Wer- ther-partij was nu aangezocht de Spaanse heldentenor Juap Om na, een stem die de zware rol wel aan kon. Maar ik ben toch niet onder de indruk gekomen van deze tenor, wiens zingen te veel door Italiaanse portamenti benadeeld wordt. De rest van de bezetting bestond geheel uit eigen krachten van het gezelschap. De Neder landse Opera kan er trots op zijn, dat zij een dergelijk gaaf team bij elkaar kon brengen. Cora Canne Meyer leverde in de Lotte-figuur een creatie die al de char me van de ingénue paarde aan een grote dramatische spankracht; men voorvoelde in haar uitbeelding als het ware het on afwendbaar noodlot naderkomen. wat zich dramatisch toespitst in de grote monoloog die III inleidt. Als verder haar zuster So phie haar tracht op te vrolijken met een schelms, zeer pittoresk klinkend liedje, denkt men onwillekurig aan „Aenchen' uit „Der Freischütz". Wilma Driessen, in de rol van Sophie, openbaarde zich als de prachtige lyrische sopraan, die het be staat, het karakter van haar rol in tim bres weer te geven, zoals men het, de situaties vol fend, van haar verwacht „Haaale voor de Nationale", het pro gramma dat het A.B.C.-cabaret van Wim Kan en Corry Vonk in negen plaatsen voor het personeel van de honderdjarige Nationale Levensverzekering-Bank n.v. opvoert, heeft gisteren in de Haarlemse Stadsschouwburg zo'n ovationeel applaus gekregen dat „zakken voor de Nationale" geen kans leek te kunnen krijgen. Maar toen het doek na vele malen gehaald te zijn, eindelijk zakte en de leden van dit concern in de foyers het glas hieven op het eeuwfeest, hadden zij een verrukke lijke cabaret-avond beleefd. VOOR DE PAUZE hadden zij genoten van Corry Vonk, Jenny Arean, Eva Gos- ler, Nelly Frijda, Annelies Bouma en de grote tovenaar Fred Kaps; na de pauze van een deels echt feestelijk, deels sa tirisch op het eeuwfeest afgestemde solo van Wim Kan. Een programma dat uit sluitend topnummers bevatte, alle reeds in vorige besprekingen geroemd: van Cil- ly Wang „De Gastdirigent" op de Eulen- spiegel-muziek van Richard Strauss, Cor ry Vonk onder meer in haar „De Club van Visser", Nelly Frijda in „Striptease" (zeker niet minder dan eertijd Maya Bou ma in dit nummer) en de vier meisjes in „De Wandelcub": hartveroverend. Fred Kaps is de onovertroffen meester, die zélf nog lijkt te wachten of de truc lukt als het publiek al verbijsterd applaudis-' seert. DAARNA WIM KAN. Het is eigenlijk gemeen, maar we kunnen het niet laten: even verder vertellen: „Heerlijk, die Haarlemse schouwburg. Laatst was ik in Nijmegen. Wat een pracht-schouwburg daar; heeft miljoenen gekost. Dan de Haarlemse. Hier verandert nooit wat. Maar ja, eerlijk duurt het langst". „Hé, er ko men nog steeds mensen binnen, om half elf zijn we wel uitverkocht". Over de agenten van de verzekeringsbank: „Eigen lijk een soort bouwvakkers, maar dan niet uitgevroren, maar uitgekookt". Over de staking der musici bij de televisie; „Staakten de sprekers maar". Het was een heerlijke avond. Advertentie Ff aft is in Parjjs de eer te beurt ge vallen van de bekroning met de Gouden Beker van het „Comité du Bon Goüt Francais". Deze bijzondere onderscheiding, die door Minister Boclore werd uitgereikt, is aan Pfaff verleend voor de buitenge wone kwaliteit en de moderne vormge ving van de Pfaff naaimachines. Het „Comité du Bon Goüt Fran cais" (dat enigszins kan worden verge leken met ons Instituut voor Industriële Vormgeving) werd bij wet van 1901 in Frankrijk ingesteld en bestaat uit een groep van 40 personen uit het openbare leven, die jaarlyks wordt samengesteld. Het is voor de eerste maal, dat de Gouden Beker voor naaimachines wordt toegekend. Studenten-muziekconcours in Utrecht In Utrecht wordt door „Pan" een mu ziekconcours voor studenten gehouden op 5 en 6 april. De leden der jury van het pianistenconcours zijn: Gerard Hengeveld, Rutger Schoute en Jaap Stotijn. De leden der jury van het concours voor koor a cappella, orkest en koor met orkest zijn: Jaap Stotijn, Felix de Nobel en Johannes Röntgen. In 1961 werd door de lustrumcommissie van het Collegium Musicum te Leiden voor het eerst een muziek interuniversi taire voor studenten gehouden. Naar aan leiding hiervan werd „Pan" opgericht, een landelijk orgaan van studentenmuziek gezelschappen, met het doel de muziek- interuniversitaire voor studenten te conti nueren. „Pan" stelt zich voor ieder jaar een interuniversitair pianistenconcours te hou den en ieder jaar afwisselend een interuni versitair koor a cappella, orkest en koor met orkest, en een interuniversitair kamer muziekconcours. 't Voornemen is om ieder jaar de interuniversitaire in een andere universiteits- of hogeschoolstad te hou den. NIEUW ROTTERDAMS TONEEL Het Nieuw Rotterdams Toneel heeft in studie „Signpost to murder" van Monte Doyle, onder regie van Richard Flink, in een vertaling van Alfred Pleiter. Het décor naar Engels ontwerp, is uitgevoerd door Chiel de Meij. De medewerkenden zijn Lia Dorana, Pim Dikkers, Wim Hoddes, Frans Kokshoorn, Hans Polman en Adolf Rijkens. Eveneens is in studie „Zeit der Schuld- losen" van Siegfried Lenz. De regie is van Robert de Vries, de vertaling van Alfred Pleiter en het décor van Johan Greter. De medewerkenden zullen zijn Bernhard Droog, Arnold Gelderman, Lo van Hensbergen, John Lanting, Jan Le- maire, Pieter Lutz, Sacco van der Made, Piet van der Meulen, Hans Pauwels. Jo han Schmitz, Eric Schneider, Robert No bels en Hans Tiemeyer. Cora Canne Meijer en de Spaanse tenor Oncina in een duet tijdens de première van Massenet's „Werther". De creatie die de bariton Jos Burchsen vocaal epeltechnisch leverde van de fi guur van Albert, de man van Lotte, was zo nobel en beschaafd als men zich slechts kon wensen. De overige krachten, Pieter van den Berg, Chris Reumer en Gé Gene- mans, hadden recht te delen in het succes. De geraffineerde vertolking was evident het resultaat van intrinsieke samenwer king van de muzikale leider Roberto Ben zi met de spelregie van Frans Boerlage, die, dankzij de prestaties van decor- en kostuumontwerpster Tonia Dorati, ons de schilderachtigste toneelbeelden kon voor zetten. De jeugdige Roberto Benzi toonde zijn overtuigd geloof in de Wertherpartituur en het bleek dat het orkest het gloeiend met hem eens was. Spyros Skouras, de vroegere president van de Amerikaanse filmmaatschappij 20th Century Fox heeft voorspeld dat de film „Cleopatra" met Elizabeth Taylor in de hoofdrol ongeveer 100 miljoen dollar (36Ó miljoen gulden) aan entree gelden zal, opbrengen. Skouras zei aan verslaggevers dat de film die in juni van dit jaar in première gaat, minstens 65 miljoen dollar (234 mil joen gulden) zou moeten opbrengen om de kosten te dekken. Hij voorspelde ech ter voor de 20th Century Fox een winst van 30 miljoen dollar (108 miljoen gul den). Volgens de 70-jarige filmdeskundige ver zekert de vraag uit de V.S., Canada en Europa reeds nu een opbrengst van min stens 40 miljoen dollar (144 miljoen gul den). „Cleopatra", zal ons niet teleurstel len. De belangstelling van het publiek is enorm. Het publiek is nieuwsgierig naar deze film waarvoor zoveel geadverteerd is". Onder auspiciën van een daartoe ge vormd comité bijzondere landelijke actie en buitengewone uitvoeringen" concerteert het Residentie-Orkest op 20 en 21 februari in het Concertgebouw te Amsterdam voor het Roode Kruis, uit respect en waardering voor het voortreffelijk werk dat door deze instelling van weldadigheid bij voort during wordt verricht. Het voor beide avonden verschillend pro gramma bevat uitsluitend werken van Franse meesters: Hector Berlioz, César Franck, Claude Debussy, Saint Saëns, Du- kas en Thomas. Tot de medewerkenden behoren Suzanne Danco, sopraan en Jean Doyen (oud-leer ling van Casadeusu) piano. Het geheel staat onder leiding van de Parijse dirigent Jean- Baptiste Mari. In het comité van aanbeveling hebben onder meer zitting mr. J. W. de Jong Schouwenburg, prof. mr: dr. G. van den Bergh, Sidney J. van den Bergh, prof. dr. J. Waterink en het hoofd van de afdeling Muziek van de K.R.O., de heer M. Wil lemsen. Van het erecomité maken onder anderen deel uit de commissaris der ko ningin in Noord-Holland, dr. M. J. Prinsen, en de directeur-generaal van de volksge zondheid, prof. dr. P. Muntendam. Met een verklaring van president Kenne dy zijn gfsteren de nieuwe zenders van de Voice of America (VOA) officieel in ge bruik genomen. Deze zenders zijn twee maal zo sterk als de oude en volgens de aankondiging wordt het radiostation nu het sterkste ter wereld. De installatie, die 23 miljoen dollar (ongeveer 82,8 miljoen gulden) heeft gekost, is 96 maal zo sterk als de krachtigste Amerikaanse commer ciële radio. De zenders zijn geplaatst te Greenville, een groeiende stad van on geveer 24.000 inwoners in North Carolina. De installatie bestaat uit drie gedeelten, in de vorm van een driehoek rondom Greenville gerangschikt Twee ervan, die elk een oppervlakte van 1 120 hectaren be slaan. zijn bestemd voor het zenden, de derde is het ontvangstation. IN DE AMSTERDAMSE kunsthandel M. L. de Boer is thans naast de expositie van werken van de Italiaanse beeldhou wer Pepe ook een tentoonstelling te zien van aquarellen van Jan Peeters en plas tieken van Han Raedecker. Peteers, be kend ook om zijn werkzaamheden op het gebied van de monumentale kunst, beperkt zich voor zijn vrijere uiten nagenoeg tot de aquarel, waarvan hij de techniek beheerst als weinig anderen. Hij moet een duide lijke conceptie van zijn aquarellen heb ben, want met het plaatsen van de ene transparante kleurlaag over de andere om tot een derde kleur te komen, kan het in aarAeg ztyhdebëeld Op het papier nooit: direct zichtbaar worden. Wel ligt het in Peeters' vermogen te volstaan met sug gesties, gelijk Cézanne die deed en waar mee de bedoelingen van deze Franse mees ter volkomen duidelijk waren, wanneer ook deze het Werkstuk losliet. Peeters werkte in die richting en iets daarvan vindt men in het geëxposeerde terug. PEETERS' SUÖTIELE bedoelingen met de kleur en de materie eisten echter een bezonnen werken langs wat een omweg genoemd zou kunnen worden. Het is enigs zins vergelijkbaar met het over elkaar drukken van de verschillende cliché's van een kleurendruk. Peeters moet dus goed weten wat hij wil. Hij bereikt daarmee prachtige transparanties in een fraaie materie, en dat alles in weloverwogen uit ziende composities, die overigens nooit een te dwingende vastheid hebben. En dat komt danook omdat Peeters de intuïtie niet uitsluit. Hij weet zijn talent een ge- chenk, waarmee gewoekerd moet wor den, maar waarbij men mag rekenen op die kleine wonderen, die argeloos uit het penseel van een kunstenaar kunnen vloeien. Maar hij blijft oplettend met dat penseel, dat net de hoeveelheid water en verf mag bevatten als het verlangde ef fect eist. DIT ZIJN ELEMENTEN, die ook voor abstract werdende figuren kunnen gel den. Maar omdat Peeters zich bepaalt tot duidelijke onderwerpen bewerkstelligt hij een ruimer gesprek. De ontroering is er niet alleen door de belevenissen met verf en kleur, maar ook door Peeters' kleine wereld, zijn atelier, zijn gade, reproduk ties van de kunstwerken van zijn voor keur en de mooie voorwerpen, die ook tot een stilleven kunnen leiden, maar door Peeters eigenlijk; nooit werden gekozen om direct tot schilderijen te dienen. En dan is er nog op deze expositie zijn uit zicht op een ophaalbruggetje. Op vorige exposities in deze kunsthandel zagen we al dat Peeters ook buitenshuis werkt. Dit keer echter was hem het atelier voldoen de. Nérgens behoeft men zich overigens te vervelen door herhaling van onder werp, daar het sentiment daartegenover steeds proefbaar blijkt. Want bij de bezon nen benadering en bij de beheersing van jJe techniek van het aquarelleren geldt voor Peeters steeds de gevoelsverhouding. Dat is dan het duidelijkst aan zijn hier vertoonde vrouwefiguren, steeds dezelfde; en op een werk van een „schilderes voor haar ezel". Het is niet onmogelijk dat men zich op het eerste gezicht iets meer aangetrokken voelt tot hetzelfde figuurtje in balletkostuum, maar misschien wordt bij een langer beschouwen dit schilderesje ons het liefst om de grote eenvoud, waar mee ons een goed-menselijk gebeuren wordt overgebracht. Verschillende stille vens naar een nagenoeg onveranderde samenstelling van objecten tonen ons voorts Peeters' verschillende mogelijkhe den en instellingen tegenover hetgeen hij Mjj. voor Njjverheid en Handel. Het departement Haarlem van de Maatschappij voor Nijverheid en Handel houdt op woensdag 20 februari in de Kroonzaal bij Brinkmann een bijeenkomst, waarop de hger Wilko Neehus zal spreken over „Slepen en bergen over de gehele wereld". ervoer. Zijn zin voor monumentale kunst, waarbij de ruimtelijke suggestie wel mag gelden maar met voorzichtigheid gesteld moet worden, vindt men in enkele van deze stillevens en vooral in een even af wijkend interieur. In gelijke stillevens be leeft hij weer het licht; in andere blijkt de kleur een eerder gesteld uitgangspunt, waarbij dat licht en die monumentale kwaliteiten toch ook weer zichtbaar zijn. BIJ AL MIJN enthousiasme voor dit werk dient de lezer wel gewaarschuwd te zijn dat het op deze expositie gaat om een zeer recente periode. Zijn zin tot puurheid en zoeken naar het absolute, wetende overigens dat dit betrekkelijk zal blijven deed hem streyen naar vooral spectrale kleuren, waarvoor ik in een en kel werkstuk geen waardering kon heb ben. Door zijn heldere manier van stellen, meebrengend een doorzichtige techniek, acht ik Peeters een voorbeeld, dat in kleurstelling niet verkeerd begrepen mag worden, waartoe een te prille benadering soms aanleiding geeft. Met Peeters' werk gaat het om algemeen geldende zaken en om zijn zeer eigen gevoeligheid, die nooit over te nemen valt en waarmee hij zich altijd in de eerste plaats onderscheidt als toevoegend aan wat was. TOEGEVOEGD werden aan deze expo sitie kleine plastieken van Peeters' goede vriend Han Raedecker, die een aan die van Peeters gelijkende gevoelsverhouding ten aanzien van het onderwerp bezit waardoor zijn enkele werkstukken zo goed passen bij Peeters' aquarellen. Raedecker exposeert enkele naakten van grote ge voeligheid en een innemende blijheid. Met een vrouw naast kamerscherm en stoeltje realiseert hij gelijke bedoelingen als Pee ters. Zeer op zijn plaats hier is een paardje, dat te vergelijken is met Pepe's plastieken naar hetzelfde onderwerp, het daarnaast naar mijn smaak zelfs uithoudt. Ook met deze expositie beseffen we weer het geluk van enkele kunstzalen naast de bekende musea, omdat voor het proeven van bepaalde kunst die intimiteit verlangd wordt, die de kunsthandel uiter aard ook moet hebben om ons het aan gebodene te kunnen doen zien als een mogelijk eigen bezit thuis. In de rubriek „Achter het Nieuws" was ruim aandacht besteed aan het dagreisje naar Parijs, dat het Feyenoord-legioen maakte, om zijn troetelkind, het elftal van Koen en „Beertje" enz., te kunnen aan moedigen in de strijd tegen Reims. De bijna uitdagende aanhankelijkheidsverkla ringen van enige van die supporters, als mede de gedragingen van de gehele groep in de Lichtstad maakten er een zeer bij zondere reportage van. Veel beter nog dan zijn collega Tom Manders doorbrak Rudi Carrell de stilte, veroorzaakt door het bekende conflict tus sen de muzikanten en de NTS. Zijn show van gisteravond, gesitueerd in een stu- dio-poppenfabriek, bevatte weer zoveel aardige vondsten en telde zoveel goede nummers, dat hij zeker niet onderdeed voor eerder op het scherm gekomen Car- rell-producties. Een belangrijk aandeel hierin hadden weer de „Mounties" (o.a. met hun doorlichtingstrucje) en het muzi kale robot-trio. Liefhebbers van de zoete zanger Gerhard Wendland kregen een ver rassing, toen uit diens mond „Ik hou van Holland" weerklok (met het accent van Johannes Heesters, zoals werd vastge steld) en toen Annie Palmen de Neder landse Songfestivalbijdrage, getiteld „De Speeldoos", zong. Het bleek een poëtisch lief liedje te zijn.. De enkele keer, dat er niet lipsynchroon -met de ingeblikte muziek meegezongen werd, willen wij graag vergeten, want de man, die aan deze show zijn naam gege ven heeft, leverde, in samenwerking met regisseur Dick Harris en décorontwerper van Langeveld, weer een fraaie prestatie, Verheugd zijn wij, dat de rubriek „Film venster" weer op het beeldscherm is te ruggekeerd. Mede namelijk door zeer goed gekozen filmfragmenten (opnamen van pionier Mullens, een merkwaardig deel van Godard's „Un Bout de Souffle" en een authentiek stukje „gebedsgenezing" uit „the Savage Eye") schonk Jan Blokker in een boeiend betoog aandacht aan het feit, dat in de geschiedenis van d^. film steeds de behoefte heeft bestaan, de werkelijk heid in filmbeelden 'vast te leggen. Op sympathieke wijze kreeg hij daarbij steun van Bert Haanstra, die bevestigde dat de candid-camera-techniek al een heel oude techniek is. In een brief aan het bestuur van de Vereniging van Letterkundigen zegt het bestuur van de Koninklijke Nederlandsche Uitgeversbond het besluit te betreuren van een ^antal leden dezer vereniging op geen enkele wijze mede te werken aan verschillende manifestaties voor en tijdens de aanstaande boekenweek. Door dit besluit krijgt, aldus de K.N.U., de actie een verkeerd accent. Er wordt geen enkel belang door gesteund. Inte gendeel er worden belangen geschaad die geheel buiten de kwestie hadden dienen te blijven. De K.N.U. doet een beroep op het bestuur van de Vereniging alles in het werk te stellen dit besluit tijdig on gedaan te maken. Denise Duval in „La Voix Humaine" van Francis Poulenc. HILVERSUM I. 402 m. 8.00 VARA. 10.00 VPRO. 10.30 IKOR. 11.45 VPRO. 12.00 AVRO. 17.00 VPRO. 17.30 VARA. 20.00—24.00 AVRO. VARA: 8.po Nieuws en socialistisch strijdlied. 8.18 Weer of geen weer, gevarieerd programma. 45 Geestelijk leven, toespraak. VPRO: 10.00 Zon dagshalfuur voor de jeugd. IKOR: 10.30 Hervorm de kerkdienst. 11.30 Vraag en antwoord. VPRO: 11.45 Nieuws van eigen erf. AVRO: 12.00 Kleur rijke klanken - muziekrevue. (Plm. 12.30 Even tueel afgelastingen van wedstrijden). 13.00 Nws. 13.07 De toestand in de wereld, lezing. 13.17 Me dedelingen of grammofoonmuziek. 13.20 Gevari eerd programma voor de strijdkrachten. 14.00 Kamermuziek 15 00 Gehoord, gezien, gelezen: veertiendaags kunstsymposion. 15.30 Musica Folc- lorica: muzikale lezing. 15.55 Dansorkest en zang solisten. 16.30 Sportrevue. VPRO: 17.00 Gesprek ken met luisteraars. 17.15 Stad en land - radio en televisie, gesprek. VARA: 17.30 Voor de jeugd. 17.50 Nieuws, sportuitslagen en sportjournaal. 18.30 Salonorkest en zangsolist. 19.00 Bij nader inzien, journalistenforum. 19.40 Vrij entree, ca baret. AVRO: 20.00 Nieuws. 20.05 Zing met ons mee. 20.30 Voordracht. 20.45 Licht instrumentaal enscemble. 21.00 Ernstige verdenking, hoorspel. 21.35 Klassieke grammofoonmuziek. 22.05 Chan sons. 22.30 Nieuws. 22.40 Actualiteiten. 22.55 Mede delingen, sportuitslagen 2de klas voetbal. 23.00 Moderne kamermuziek (gr.). 23.25 Lichte orkest muziek en zangsoliste. 23.5524.00 Nieuws. HILVERSUM II. 298 m. 8.00 NCRV. 8.30 IKOR. 9.30 KRO. 17.00 Convent van Kerken. 18.30 NCRV. 19.45—24.00 KRO. NCRV: 8.00 Nieuws en weeroverzicht. 8.15 Gees telijke liederen (gr.). IKOR: 8.30 Goede morgen. 9.00 Morgengebed. KRO 9.30 Nieuws. 9.45 Klas sieke grammofoonmuziek. 9.55 Inleiding Hoogmis. 10.00 Hoogmis. 11.30 Grammofoonmuziek: frag menten uit romantisch en klassiek repertoire. 12.05 Klein beraad, vragen en antwoorden. 12.15 Lichte orkestmuziek en solisten. 12.50 Buitenlands commentaar. 13.00 Nieuws en mededelingen. 13.10 De stemvork: Bel Canto-programma met toe lichting. 13.45 De kerk in Indonesië, lezing. 14.00 Voor de kinderen. 14.15 Concertgebouworkest en solist: klassieke en moderne muziek. In de pau ze: a. Wat nu, KLM?, lezing; b. Grammofoonmu ziek. 16.15 Sportuitzending. 16.30 Vespers. Con vent van Kerken: 17.00 Gereformeerde kerk dienst. NCRV: 18.30 Geestelijke liederen. 19.00 Nieuws uit de kerken. 19.05 Gewijde muziek. 19.30 De Openbaring aan Johannes, lezing. KRO: 19.45 Nieuws. 20.00 De onweerstaanbare nachte gaal, hoorspel (I). 20.45 Orkestenparade (gr.). 21.00 Klassieke grammofoonmuziek. 21.30 Wissewassen, licht programma. 21.50 Lichte koren en een licht instrumentaal ensemble. 22.20 22.25 Boekbe spreking. 22.30 Nieuws. 22.40 Avondgebed. 22.50 Volksmuziek met commentaar. 23.20 Spiegel van de hedendaagse muziek. 23.55—24.00 Nieuws. BLOEMENDAAL. 245,3 m. - 1223 kCs. 9.30 ds. G. Toornvliet van Bloemendaal. 11.00 ds. G. Toornvliet - uitzending dienst voor be langstellenden, gehouden op zondag 3 februari. 15.15 Kinderdienst. 16.00 ds. P. N. Kruyswijk van Bloemendaal. BRUSSEL. 324 m. 12.00 Nieuws. 12.03 Muziekkapel: gevarieerde muziek 12.30 Weerbericht. 12.35 Amusementsor kest. 12.50 Programma-overzicht. 13.00 Nieuws. 13.15 Voor de soldaten. 14.00 Nieuws. 14.03 Opera- en Bel Cantoconcert. 15.30 Sportprogramma. 18.00 Nieuws. 18.03 Pianorecital. 18.30 Godsdienstige uitzending. 19.00 Nieuws. 19.30 Lichte muziek. 20.00 Amusementsprogramma. 22.00 Nieuws. 22.15 Lich te muziek. 22.30 Cabaretprogramma. 23.00 Nws. 23.05 Gevarieerd programma. 23.5524.00 Nieuws. HILVERSUM I. 402 m. 7.00—24.00 AVRO. AVRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtendgymnastiek. 7.20 Lichte grammofoonmuziek. 8.00 Nieuws. 8.15 Programma-overzicht. Aansluitend: amusements muziek (gr.). 9.00 Gymnastiek voor oudere luis teraars. 9.10 De groenteman. 9.15 Klassieke gram mofoonmuziek. 9.35 Waterstanden. 9.40 Morgen wijding. 10.00 Arbeidsvitaminen (gr.). 10.50 Voor de kleuters. '"iV/OO Eveft bijprdtén, programma voor de vrouw. 12.00 Licht instrumentaal ensem ble en zangsolisten. 12.30 Mededelingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.33 Voor ons platteland. 12.40 Licht instrumentaal kwintet. 13.00 Nieuws. 13.15 Mededelingen, eventueel actueel of gram mofoonmuziek. 13.25 Beursberichten. 13.30 Licht instrumentaal ensemble. 14.00 Pianorecital: klas sieke en moderne muziek. 14.30 Operettemuziek (gr.). 14.50 In het voetspoor der wetenschap, boek besprekingen.' 15.05 Klassieke grammofoonmu ziek. 16.50 Pianoduo: moderne muziek. 17.00 Pro gramma van en voor de padvinders. 17.15 Licht instrumentaal kwartet en zang. 17.30 Lichte or kestmuziek (gr.). 17.50 Militair commentaar. 18.00 Nieuws. 18.15 Politieke lezing. 18.25 Concoursmu- ziek 1963 (3): Nederlands koper-orkest. 19.00 Frag menten uit Martha, opera (gr.). 20.00 Nieuws. 20.05 De Radioscoop: programma voor de hele familie. 22.30 Nieuws en mededelingen. 22.40 Actualiteiten. 23.00 Jazz- en dansmuziek. 23.65—24.00 Nieuws. HILVERSUM II. 298 m. 7.00—24.00 NCRV. NCRV: 7.00 Nieuws en SOS-berichten. 7.10 Dag opening. 7.25 Klassieke grammofoonmuziek. 7.35 Sportuitslagen Van zaterdag. 7.45 Radiokrant. 8.00 Nieuws. 8.15 Gewijde muziek. 8.30 Lichte gram mofoonmuziek. 9.00 Voor de zieken. 9.35 Gram mofoonmuziek. 9.40 Voor de vrouw. 10.10 Klas sieke grammofoonmuziek. 10.20 Rondom het Woord, theologische etherleergang. 11.05 Zang recital: sopraan en clavecimbel. 11.35 Lichte grammofoonmuziek. 12.25 Voor boer en tuinder. 12.30 Mededelingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.33 Koorzang. 12.53 Grammofoonmuziek, eventueel actualiteiten. 13.00 Nieuws. 13.15 Licht ensemble. 13.45 Lichte grammofoonmuziek. 14.05 Schoolra dio. 14.35 Klassieke grammofoonmuziek. 15.30 Lichte grammofoonmuziek. 16.00 Bijbeloverden king. 16.30 Zangrecital: moderne liederen. 17.00 Voor de kleuters. 17.15 Voor de jeugd. 17.30 Gram mofoonmuziek. 17.40 Beursberichten. 17.45 Gram mofoonmuziek. 17.50 Regeringsuitzending: Nieuws uit de Nederlandse Antillen, door Henk Dennert. 18.00 Orgelspel: amusementsmuziek. 18.30 Klas sieke grammofoonmuziek. 18.50 Openbaar Kunst bezit. 19.00 Nieuws en weerbericht. 19.10 Gram mofoonmuziek voor de teenagers. 19.30 Radio krant. 19.50 Grammofoonmuziek. 20.00 Op de man af, praatje. 20.05 Licht instrumentaal kwartet. 20.20 Mijnheer de voorzitter.., radioforum. 20.50 Grammofoonmuziek 20.55 Promenade-ork., Ra diokoor en solisten: fragmenten uit The Desert- Song. 21.30 Klassieke kamermuziek. 22.00 Parle mentair commentaar. 22.15 Muzikale momentop namen. 22.30 Nieuws. 22.40 Avondoverdenking. 22.55 Boekbespreking. 23.05 Oud Nederlendse lie deren bij de Kaapse Maleiers, muzikale lezing (1). 23.25 Lichte grammofoonmuziek. 23.55—24.00 Nieuws. BRUSSEL. 324 m. 12.00 Nieuws. 12.03 Lichte muziek. 12.30 Weer bericht. 12.35 Landbouwkroniek. 12.42 Pianospel. 12.50 Beursberichten en programma-overzicht. 13.00 Nieuws. 13.15 Kamermuziek. 14.00 Nieuws. 14.03 Schoolradio. 15.45 Lichte muziek. 16.00 Nws. 16.03 Beursberichten. 1609 Voor de zieken 17.00 Nieuws. 17.15 Zangrecital. 17.45 Franse les. 18.00 Nieuws. 18.03 Protestantse godsdienstige uitzen ding. 18.18 Paardesportberichten. 18.20 Voor de soldaten. 18.50 Radiomuziek. 19.00 Nieuws. 19.40 In en om de opera. 20.00 Moderne jazzmuziek. 20.30 Voor de jeugd. 21.00 Musical. 22.00 Nieuws. 22.15 Volksdansen en -zangen. 22.35 De zeven kunsten. 23.00 Nieuws. 23.05 Kamermuziek. 23.35 Lichte muziek. 23.4524.00 Voor de zeelieden. VÖOR ZATERDAG KRO: 15.00 Zuidamerikaans orkest. 15.30 De laatste der Mohikanen, TV-film (deel 9). NTS: 15.55 De Jack Benny Show, film. 16.30 Huis, thuis, wonen, documentair programma. 17.00—17.45 Voor de kinderen. 19.00 De avonturen van Ivanhoe, TV-film (deel 17). NTS: 19.30 Journaal en weer overzicht, 19.50 Europese kampioenschappen kunstrijden op de schaats te Boedapest. KRO: 21.00 Brandpunt, actueel beeldmagazine. 21.30 Pianospelende humorist Victor Borge. 22.25 Dat geeft te denken, quiz. 22.50 Epiloog. NTS: 23.00— 23.05 Journaal. VOOR ZONDAG NTS: 13.45—15.00 Eurovisie: Internationale wed strijden skispringen in Falum. 15.30 Nationale kampioenschappen badminton van Nederland. 17.00plm. 19.00 Demonstratie door de winnaars van de Europese kampioenschappen kunstrijden te Boedapest. 19.30 Weekjournaal. 20.00 Sport in beeld. VPRO: 20.30 Gesprek. 21.10 Mens durf te leven: cabaret van toen, nu en morgen. 21.50 Ate- lierbezoek 22 10 Olympische winterspelen. NTS: 22.30 Journaal VOOR MAANDAG NTS: 19.30 Ship ahoy, speelfilmpje. 19.45 Open baar kunstbezit. 20.00 Journaal en weeroverzicht 20.20 Zendtijd politieke partijen: C.H.U. 20.30 De bruid was een man, speelfilm. 22.15 Eurovisie: Italiaans Songfestival in San Remo. 23.15—23.20 Journaal.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1963 | | pagina 9