m
I
m
Eerste Haarlemse uitvoering van
„Musica, een const uit gratie"
Tachtig jaar geleden stierf Richard Wagner
JR.'*
DE PROGRAMMA'S
5
Kennemer Kunstkring
op toneelconcours
m
SÉ
Bij Zang en Vriendschap
WOENSDAG 13 FEBRUARI 1963
7
Illiill
w
Boroeboedoer in gevaar
Rome's monumenten door
de vorst ernstig geschaad
nabeschouwingen
üili
Boeiende avond
Zag u CHARLES TRENET
op de T.V.
PLATENHUIS PASTOR
li^KiRR
- v
De radio geeft donderdag
7 elevisieprogramma
DAT WAGNER, de oer-Duitser, wiens leven een door
lopende strijd geweest was tegen de „Ohrenschmaus" van
het Italiaanse belcanto, zijn levenseinde nog zou vinden in
het land der zoete cantilenen, is een der merkwaardige feiten
waarvan het bestaan van de schepper Van het „Gesammt-
Kunstwerk" overvol is. Wanneer men als toerist Venetië
aandoet en dan uiteraard niet verzuimt zich te vergasten
op een gondelvaart op het Canale Grande, zal men on
getwijfeld door de gondelier gewezen worden op het Palazzo
Vendrumin, met de woorden „Ultima dimora di Ricardo
Wagner" (laatste woonplaats van Richard Wagner), en kan
het voorkomen dat de bootsman u zichtkaarten aansmeert
van het vorstelijk paleis aan het kanaal en zelfs van een
afbeelding van zijn oud-collega Luigi Trevisan, de gondelier
in vaste dienst van de meester. Het was op 13 februari 1883
dat Wagner, zich klaarmakend om zijn dagelijkse gondel
vaart te ondernemen, plotseling in elkaar zakte en overleed
TOEN WAGNER STIERF moest trou
wens de wereld nog veroverd worden, al
thans zeker voor de hoofdwerken, de
Ring, Tristan, en Die Meistersinger, om
van Parsifal niet te spreken, dat voor
bleef voor Bayreuth. Brussel en Lon
den, voorbereid met concertuitvoeringen
van fragmenten, gingen voor; Parijs volg
de op afstand. In 1883, kort na het over
lijden van de meester, werd door Henri
Viotta te Amsterdam de Wagnervereniging
gesticht, die voor Nederland het bolwerk
werd van een cultus welke glorierijke
tijden kende, doch zich thans overleefd
heeft, al bestaat de vereniging bij name
nog steeds. Aan haar grote dagen herin
nert nog het gebouw „Kcm-eol" in Aerden-
hout, het Tristan-paleis, dat de Wagner-
enthousiast en mecenas J. G. Bunge, daar
als zijn woonhuis liet bouwen.
MEN BEGON met concertfragmenten,
later met combinaties van twee akten.
Maar in 1892 werd het aangedurfd om een
volledige „Siegfried" (de derde dag uit de
„Ring"), en dan niet meer in concertvorm,
doch als „opera" te geven in het theater
van het Paleis voor Volksvlijt, dat voor
die gelegenheid een flinke verbouwing
van orkestruimte en theateraccomodatie
moest ondergaan. Er waren meer moei
lijkheden te overwinnen, onder meer be
treffende het vaststellen van de aanvangs
tijd. Een onverkorte opvoering van „Sieg
fried" vergt, met inbegrip van twee pauzes
van een half uur, vijf uren. Dit betekende
op z'n minst om 6 uur beginnen. Doch dit
kwam in conflict met de tafelgewoonten
der Amsterdammers („wier etensuur vrij
laat is en met het jaar later wordt'' schreef
Viotta in een verslag over de onderne
ming). Er werd dan op gevonden, dat tij
dens de pauzes in de Paleis-tuin spijs en
drank zou geserveerd worden. Men reken
de daarbij op een aangename mei-avond;
welk plan echter in duigen viel, want de
weergoden tracteerden op een fikse don
derbui.
INTUSSEN was deze Siegfried-opvoe-
ring, als resultaat van negen jaar voorbe
reiding om er een publiek voor rijp te
maken, een zegepraal voor Viotta en de
zijnen. Het was het begin van een periode
waarin alle Wagner-werken tot de „ver
boden" Parsifal toe, aan de beurt kwa
men, steeds in de best verzorgde monte
ringen. De Wagnercultus was hier een
aristocratische aangelegenheid (inbegre
pen de aristocratie van de geest), maar
kreeg geen vat op het doorsnee opera-
publiek, ondanks enige goedbedoelde po
gingen daartoe aangewend. En het ziet
er niet naar uit, dat men in deze tijd van
haast en vluchtigheid nog het geduld kan
aan de hartkwaal die zijn leven al lang bedreigde. Zijn dood,
op bijna zeventigjarige leeftijd, verwekte opschudding in
heel de beschaafde wereld, in Italië niet het minst, waar
Wagners kunst overigens nooit die weerklank zou vinden zo
als dit in Noordwest-Europa het geval is geweest.
Maar men treurde mee „sincere e cordiali" en een paar
maanden nadien liep heel Venetië uit om in het „Teatro la
Fenice" „Der Ring des Nibelungen", het over vier dagen
verdeelde reuzenwerk van de meester mee te maken, het
welk daar gegeven werd door het reizend Wagnergezelschap
van Angelo Neumann. Hetzelfde gebeurte te Bologna, Rome
en Turijn. Maar men begrijpt dat dit een strovuur betekende
dat gauw verteerd was. De „Ring" die een diepgaande studie
vereist plus het geduld om de langgerekte dialogen te volgen,
was eigenlijk geen verteerbare kost voor de Italianen. Maar
zij voldeden aan de eisen van „courtoisie" en „convenance".
m
Als eerste van de (voorlopig nog) zes
toneelverenigingen, welke uit deze omge
ving hebben ingeschreven voor de zesde
toneelwedstrijd, die door de afdeling Zuid-
Kennemerland van de Nederlandse Ama
teur Toneel Unie wordt georganiseerd,
heeft de Haarlemse toneelvereniging „De
Kennemer Kunstkring" dinsdagavond in de
Stadsschouwburg de spreekwoordelijke
vuurdoop voor de jury ondergaan. Dit ge
schiedde met een opvoering van William
Inges. „Bushalte", het toneelspel dat een
aantal jaren geleden door de voormalige
toneelgroep „Theater" onder regie van
Richard Flink en met Annie de Lange en
Robert de Vries in de voornaamste rol
len in ons land werd geïntroduceerd.
Voor regisseur Fons Jansen betekende
het een gedurfd besluit, om zijn spelers
met een dergelijk stuk aan een wedstrijd
te laten deelnemen; alleen al door de
noodzakelijke sfeer en karaktertekening,
die voor de Nederlandse toneeldilettant ta
melijk ongebruikelijk zijn. Een andere
moeilijkheid schuilt in de bouw van het
stuk, waarbij de auteur zich voornamelijk
heeft toegespitst op dialogen tussen slechts
twee figuren, ook al bevinden er zich
wat bijna voortdurend het geval is vijf
of zes spelers op het toneel. Aldus moet
de regisseur door zijn mise en scène aan
nemelijk maken, dat de overigen deze ge
sprekken niet kunnen beluisteren, terwijl
zij bovendien geregeld een zekere actie
dienen te suggereren. Zoals bij een toneel
wedstrijd gebruikelijk, is kritiek echter
voorlopig aan de jury voorbehouden.
Aan 't einde van deze voorstelling, wer
den door voorzitter H. M. Hartman de
heren Wikke en Van der Linden op het
toneel ontboden, waar zij tussen de reeds
met bloemen beloonde spelers mochten
plaatsnemen. Het bleek dat beide heren ge
durende tien jaar bestuurslid zijn geweest
en goede, zoals de voorzitter verzeker
de voor welk feit hun onder een har
telijk speechje bloemen en sigaren werden
overhandigd. Uiteraard met een instem
mend applaus van het publiek, dat daar
voor ook de opvoering reeds met aandacht
had bekeken.
J. v. D.
Een deel van de Boroeboedoer, een van
de waardevolste oudheden van Indonesië,
loopt volgens een bericht van het persbu
reau „Antara" gevaar in te storten. Het
bureau meldt, dat de directeur van de
dienst Oudheden en Nationale Erfenissen,
dr. Soekmono, heeft meegedeeld dat tot
dusverre wegens materiaalschaarste en
gebrek aan financiële middelen niets aan
herstel is gedaan.
Hij heeft er bij de regering op aange
drongen met spoed maatregelen te ne
men en aan het reparatiewerk de groot
ste voorrang te geven. De Boroeboedoer
is in Midden-Java gebouwd in het Sirivi-
jayatijdperk, dat algemeen wordt be
schouwd als de eerste grote beschaving
van Indonesië. Men meent dat met het
werk aan de tempel enige tijd na 750 is
begonnen. Dr. Soekmono deelde mede dat
een gedeelte van de noordelijke muur van
de enorme tempel verzakt en dat de no
dige reparaties ongeveer twee jaar zul
len vorderen.
BEIAARDIER VAN BERGEN
OVERLEDEN.
Gisteren is in het St. Antoniuszieken- met alleen goed opgebouwd, maar
hüis te Shfeek op 64-jarige'leeftijd ovdf- eindigde- rhët vaerdevolle woorden
leden de heer Flucie H. A. van Bergen,,
'Advertentie
De strenge winter heeft grote schade
berokkend aan Rome's beroemdste ruïnes.
Zo zijn in de boog van Titus en de baden
van Septimus Severus grote scheuren ont
staan. Deze scheuren zijn veroorzaakt door
het binnendringen van sneeuw en regen
water in minuscule openingen in het po
reuze marmer.
Toen sneeuw en water bevroren en uit
zetten ontstonden gevaarlijke scheuren in
de bogen en pilaren, waardoor de monu
menten hier en daar zelfs begonnen af
te brokkelen. De cyclus vorst-dooi-vorst
herhaalde zich enkele malen.
„Alleen radicale conserveringsmethoden
en herstelwerken zullen de monumenten
kunnen redden", aldus heeft prof. Gian-
fillippo Carettoni, directeur van de oud
heden op het Romeinse Forum, verklaard.
Volgens de hoogleraar zijn tientallen mo
numenten door de vorst aangetast. De con
servering van de monumenten is een zaak
van grote zorg, aangezien er in de loop
der eeuwen weinig aan gedaan is. Sommi
ge muren en pilaren zijn in de loop der
tijden in dikte geslonken van 60 tot 30
cm.
DE TELEVISIE ÏN JAPAN.
TOKIO (AP) De groei van het aantal
tv-toestellen in Japan is enorm. Volgens
de door de Japanse radio- en televisie
maatschappij verstrekte cijfers is van elke
twee huishoudingen er thans een in het
bezit van een tv-toestel. Het percentage is
58,6. In oktober bedroeg het aantal tv-
toestellen 12.087.094, in 1952 was het 1485.
Japan komt wat de relatieve bezetting per
huishouding betreft na de Ver. Staten, en
wordt gevolgd door Engeland, Frankrijk
Italië, West-Duitsland, de Sovjet-Unie en
Canada. Ook wat het absolute aantal toe
stellen betreft komt Japan op de tweede
plaats (na dc Ver. Staten) met 56.300.000.
stadsbeiaardier Van Sneek sinds rrprfp 193(1
en tevens beiaardier van Bolsward en
Joure. Als beiaardier genoot de heer Van
Bergen in het hele land en ook daarbuiten
bekendheid. In vele plaatsen gaf hij gast-
concerten. Tevens componeerde hij ver
schillende werken voor beiaard.
Siegfried, terwijl hij het zwaard
Nothungsmeedt (sepiatekening van
A. Zimmermann.
opbrengen om bijvoorbeeld voor de volle
dige „Ring des Nibelungen" twintig uur
in de schouwburg door te brengen, zij het
dan verdeeld over vier dagen en boven
dien oneindig meer uren nog te besteden
om er zich op voor te bereiden.
JA, MEN KAN ER voor naar Bayreuth;
trouwens elke operatheater van betekenis
in het buitenland kan er ons (in dit Wag-
nerjaar vooral) op vergasten. Zo ben ik
dezer dagen een opvoering van de „Sieg
fried" in de Koninklijke Vlaamse Opera
te Antwerpen gaan bijwonen, het derde
deel van de Ring, waarvan in maart de
Götterdammerung" gaat; in april zal ini
het bestek van een week de volledige
cyclus voor het publiek gebracht worden.
OP EEN DAG over en weer „Haarlem-
Antwerpen". Het begon daar om vier uur
en het probleem van de etenstijd werd
er op de meest gemoedelijke wijze op
gelost; de halfuur-pauzes in gelagzaal,
foyer en trappenhuis benutte het publiek
om meegebrachte boterhammen te eten.
De Wagnercultuur is daar van oudsher een
volkszaak; men kan zich afvragen: hoe
lang? Maar gezien de geestdriftige reacties
op de vernieuwingspogingen inzake ab
stracte montering van regisseur Anton
van de Velde, incluis de disputen daarom
trent; de algemene „goodwill" ten opzichte
van de jonge dirigent Fritz Celis, die er
zich trouwens knap doorheen werkt; het
enthousiast meeleven met de prestaties
van de vocale krachten en de vergelijkin
gen die men zo links en rechts in de pauzes
hoort, betreffende de sterren die men in
de loop der jaren in deze rollen te horen
kreeg, het wijst er toch op, dat er nog
leven in de traditie zit.
MEN WAAGT HET BIJ de K.V.O. de
hele „Ring" nagenoeg compleet met eigen
krachten van het gezelschap te geven. Voor
de hachelijke Mime-partij moest nu ech
ter ter elfder ure een Duitse plaatsver
vanger, Karl Diekmann, aangezocht wor
den. Dit verschafte ons het intense genot
van twee akten geraffineerd spel in een
der geduchtste rollen van het Wagner-
repertoire. De Siegfried in het gezonde
stralende geluid van de heldentenor Marcel
Vercammen, was een vergelijking met
Urlus waard. Het is onbegrijpelijk dat men
deze briljante zanger in Holland nooit te
horen krijgt. Jonge krachten als de bari
tons Vermeersch en Van Halvert (Wan
derer en Alberich) reikten briljant boven
het beloftepeil uit. Verder Marie Louise
Hendrickx als Brünhilde (minder glanzend
van geluid dan als Sieglinde in de Wal-
küre), Mariette Dierckx, een prachtige
sonore Erda, Nelly Lancia een frisse
woudvogel en Edward De Dekker, een
basso profundo, geschapen om de onzicht
bare draak ten minste hoorbaar volkomen
te suggereren. Een team dat er wezen
mag!
Jos de Klerk
99
OP HET CONCERT, dat de Koninklijke Liedertafel „Zang en Vriendschap"
dinsdagavond in de gemeentelijke Concertzaal heeft gegeven, werd een vier
delige compositie „Musica", een const uit gratie" van jos. de Klerk in haar
eerste Haarlemse uitvoering ten gehore gebracht. Het was de bewerking voor
mannenkoor van de oorspronkelijke, ongeveer twee 'jaar geleden voltooide
compositie, die door de componist gedacht was voor gemengd koor, koper
blazers en slagwerk. Zij trok de aandacht van mannenkoordirigenten en op hun
aandrang maakte Jos de Klerk de bewerking voor mannenkoren. In zangers
kringen zal djt „vierluik", waarin de muziek verheerlijkt wordt en waarin over
haar beoefenaren allerlei complimenteuze uitspraken worden gedaan en zelfs
aandacht wordt gevraagd voor hun bevoorrechte positie in liefdesaangelegen
heden, als bijzonder welkom beschouwd worden.
DE KOORZANGERS kunnen zich in dit
werk naar hartelust uitzingen, hun stem
men in velerlei graden van nuancering en
kleur laten klinken en bovendien hun zan
gersgemoed uiteü in de geestige overdre
venheden, in de genoegelijke, schertsen
de of lofprijzende taal van de 16e en 17e
eeuwse gedichten, waardoor Jos. de Klerk
zich tot het schrijven van zijn muziek liet
inspireren. Trouwens: de componist be
vond zich hiermede op een gebied van
dichtkunst en toonkunst, dat hem dierbaar
is.
BIJ HET LUISTEREN naar de uitvoe
ring door „Zang en Vriendschap" kwamen
bij mij de schone herinneringen op aan
de monumentale uitvoeringen van de can
tate „Zo zong de Gouden Eeuw" op de
Grote Markt voor het eerst in 1937.
Niet alleen door de eigen litteraire sfeer
van de liederen-teksten, maar ook door de
bewerkingen van oude melodieën, zoals
die van „Hoe groot, o Heer" voor het
lied „Wanneer de heren musicanten", met
de uitnemende contrapunctiek en de can-
tus firmus-techniek, die ook aan de zan
gen van „Zo zong de Gouden Eeuw" een
rijke muzikale inhoud konden geven.
In de eigen melodieën van het „Vier
luik" heeft Jos de Klerk ook het eigen
hart laten spreken met zijn affiniteiten tot
de Breugheliaanse uitbundigheid, zijn ge
voel voor scherts, voor dichterlijke lyriek,
ja zelfs voor hymnische extase. Die inner
lijke gerichtheid heeft het karakter der
muziek bepaald, ook de klankkleuren van
de instrumentatie met trompetten, alt
hoorn, bariton, trombone en bas-tuba. pau
ken, kleine en grote trom, bekkens, tam
tam, tamboerijn en triangel. Zelfs een
houtblok werd benut voor een bijzonder
geestig effect bij 't „Liedeke van Savetje",
dat bij de eerste uitvoering voor de pauze
en bij de herhaling daarna door zijn on
weerstaanbaar slot een „open doekje"
kreeg.
DE ZANGERS van „Zang en Vriend
schap" en hun dirigent Jack P. Loorij
hadden er kennelijk bijzonder veel genoe
gen in het vierluik te zingen. Hun stem
men klonken spontaan en hun voordracht
werd uitnemend aangepast bij het karak
ter van elk der vier gedeelten van „Mu
sica, een const uit gratie". Het moet mij
van het hart, dat hun zang in dit werk
heel wat meer overtuigingskracht en kern
achtige klank had dan bij de onzekere,
aarzelende, dof-klinkende vertolking van
het als combinatie van woord en muziek
verbleekte „Dies irae" en „Sanctus".
uit het „Requiem" van Franz Liszt. Wel
ke werking verwacht men toch van der
gelijke aan elke ere-dienst onttrokken com
posities op een concert met een hetero
geen samengesteld auditorium? Met veel
voldoening kan ik gewagen van de geest
driftige en veelal voortreffelijk klinkende
uitvoering van Mendelssohns „Festgesang
an die Künstler" aan het slot van de
avond. Enkele koperblazers van de Am
sterdamse Politiekapel steunden deze uit
voering met een fraai klinkende begelei
ding. Ook als begeleiders van de koorcom
positie van Jos. de Klerk leverden leden
van de Kapel uitnemend werk. Zij waren
eveneens tot steun bij de vertolking van
de muziek van Liszt, waarvan de orgelpar
tij door de organist Jan Schouten voor
beeldig werd gespeeld.
ZELFSTANDIG speelde de Amsterdam
se Politiekapel onder de vaardige leiding
van de Inspecteur-kapelmeester Joh. K.
Pinkse in solide uitvoeringen een mars
van Grieg en de „Ouverture 1812" van
Tsjaikofsky. Veel succes verwierf voorts
de trompettist C. Schrijvershof, lid van de
kapel, met de virtuoze, stuwende voor
dracht van de solopartij van het Concerti
no voor trompet en orkest van Jos de
Klerk.
P. Zwaanswijk
Terwille van de t.v. en van ons ver
scheen Jef Last gisteravond voor de ca
mera als vissersman (trui en pet) en als
Ieraar in de Oost. Wij namen dit wat na-
ieve verkleedpartijtje graag van deze boei
ende verteller, die in zijn rubriek „Tussen
de Oorlogen" nu herinneringen ophaalde
aan de film-avant-gardisten Mannus Fran
ken en Joris Ivens, die naar zijn boek
„Branding" een rolprent maakten met ca
mera-instellingen en montagevondsten, die
ons nu nog verrasten. Door de vele film
fragmenten werd het een geslaagd t.v.-
halfuur.
De Vlaamse t.v.-produktie „De Wereld
van Charles Trenet" moge hier en daar een
beetje rommelig geweest zijn, maar als
kijk- en luisterspel paste zij zeer goed in
de nu eens poëtische en dan weer ironi
sche sfeer van de grote Franse chanson
nier, wiens plaats in deze uitzending werd
ingenomen door Belgische sterren als Will
Ferdy, Jaques Raymond, Staf Weezenbeek
en Solange Berry. Het viel ons op, dat
in deze tweetalige uitzending enige Vlaam
se versies van Trenet-chansons zo goed
het sprankelende karakter van het origi
neel weergaven.
Aanmerkelijk beter dan de vorige keer
het forum over het Concilie leidde
de heer H. M. van Randwijk een interes
sant gesprek over „Suriname en het Ko
ninkrijk", dat (zeer instructief) werd inge
leid met foto's van vertegenwoordigers
van de vele bevolkingsgroepen, die dit
Rijksdeel telt. Het werd, mede door de me
dedelingen van de Surinaamse oud-minis
ter, de heer Juglall en diens landgenoot dr.
Winter een uniek t.v.-forum. Het was na-
van een geleidelijke
gTD0T IT5BT OTTS
nen de voor deze uitzending vastgestelde
tijd.
Kleinkunst in allerlei vorm werd weer
op prettig-beschaafde wijze door Berend
Boudewijn weerspiegeld in de rubriek
„Uit", die o.m. goede bijdragen bevatte
van Charles Aznavour (met zijn nieuwe
chanson „For me formidable") en van een
Broeder uit Vught, die zowaar een der
schlagers voor het Bosse Carnaval van dit
jaar schreef. In een zeer goed gemaakt
filmpje namen de „Mounties" bij wijze
van intermezzo een geestig loopje met
liefhebbers van feestneuzen en schertsar-
tikelen.
Spannender dan menige speelfilm ten
slotte was de veelbesproken en vooral in
Duitsland gelaakte N.B.C.-reportage „Tun
nel 28", die gemaakt werd op basis van
de filmopnamen van de bouw van een on
dergrondse vluchtgang van West- naar
Oost-Berlijn. Vermengd met dreigende
scènes van Oost-Berlijn, de Vopo's e.d. le
verden deze met levensgevaar gemaakte
authentieke filmshots een historisch docu
ment op van de moed en het doorzettings
vermogen van twee Italiaanse studenten,
die met steun van vele vrienden, 59 man
nen, vrouwen en kinderen hielpen vluch
ten naar het Westen.
J. Damshuizer
heid praèMIg BIB- t!'!""*'J°2istT
Advertentie
Zijn platen zijn verkrijgbaar bij
BARTELJORISSTRAAT 42 - TEL. 15158
Ko Arnoldi (links) als Lord Leslieson
en Jan Blaaser (rechts) als Sean in de
éénakter „De maan schijnt over Kyle-
namoe" van Sean O'Casey. Dit stuk
wordt hedenavond, in de vertaling
van Cees Nooteboom, door de N.C.R.V.-
televisie uitgezonden.
HILVERSUM 1. 402 m. 746 kc.s. 7.00
AVRO. 7.50 VPRO. 8.00-24.00 AVRO.
AVRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtendgym
nastiek. 7.20 Lichte grammofoonmuziek.
VPRO: 7.50 Dagopening. AVRO: 8.00 Nws.
8.15 Programma-overzicht. Aansluitend:
Lichte grammofoonmuziek. 9.00 Gymnas
tiek voor de vrouw. 9.10 De Groenteman.
9.15 Klassieke grammofoonmuziek. 9.35
Waterstanden. 9.40 Morgenwijding. 10.00
Arbeidsvitaminen (gr.) 10.50 Voor de kleu
ters. 11.00 Kookpraatje. 11.15 Radio Fil
harmonisch orkest: klassieke en moderne
muziek. 12.00 Metropole-orkest: lichte mu
ziek. 12.30 Mededelingen t.b.v. land- en
tuinbouw. 12.33 Dansórkest en zangsolis
ten. 13.00 Nieuws. 13.15 Mededelingen,
eventueel actueel of grammofoonmuziek.
13.25 Beursberichten. 13.30 Licht instru
mentaal ensémblé. 14.00 Moderne kamer
muziek. 14.30 Voor de vrouw. 15.05 Zing
met ons mee. 15.30 Voordracht. 15.45 Licht
instrumentaal ensemble. 16.00 Van vier tot
vijf: radioprogramma in een Notedop. 17.00
Voor de jeugd 18.00 Nieuws. 18.15 Even
tueel actueel. 18.20 Pianospel: lichte mu
ziek. 18.30 Sportpraatje. 18.35 Gesproken
brief. 18.40 Licht instrumentaal trio. 19.00
Voor de kinderen. 19.05 Carrousel, pro
gramma dat alle kanten opgaat. 19.30
Voor de jeugd. 20.00 Nieuws. 20.05 Die
Jahreszeiten, uitgevoerd door Residentie-
Heintje Davids is vandaag 75 jaar
geworden. Vrijdag zal er in Carré in
Amsterdam een grote recéptie voor
haar gehouden worden.
(21.20-21.40 Actualiteiten; 21.40-21.50 Sport-
actualiteiten; 22.30-22.45 Nieuws en mede
delingen). 23.20 Nieuwe grammofoonpla
ten. 23.55-24.00 Nieuws.
HILVERSUM II. 298 m. 1007 kc.s. 7.00
KRO. 10.00 NCRV. 11.00 KRO. 14.00-
24.00 NCRV.
KRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Morgengebed.
7.15 Grammofoonmuziek, strip voor de
jeugd en actualiteiten. 7.55 Overweging.
8.00 Nieuws. 8.15 Lichte grammofoonmu
ziek. 8.50 Voor de huisvrouw. 9.40 School
radio. NCRV: 10.00 grammofoonmuziek.
10.03 Klassieke grammofoonmuziek. 10.15
Morgendienst. 10.45 Geestelijke liederen
(gr.) KRO: 11.00 Voor de zieken. 11.45 De
zingende Kerk. 12.00 Middagklok nood
klok. 12.04 Lichte muziek. 12.25 Voor de
boeren. 12.35 Mededelingen t.b.v. land- en
tuinbouw. 12.38 Draaien maar!!! (gr.).
12.55 Katholiek nieuws. 13.00 Nieuws. 13.15
Draaien maar (gr.) 13.40 Wissewas-
senlicht programma, (herhaling van
zondag jl.) NCRV: 14.00 Promenade-or
kest en zangsolist: Frans Opera-program
ma. 14.30 Moderne grammofoonmuziek.
15.30 Licht instrumentaal trio. 16.00 Bijbel
overdenking. 16.20 Moderne kamermuziek.
16.40 Pianoconcert (gr.) 17.00 Voor de
jeugd. 17.30 Schoolzang. 17.40 Beursberich
ten. 17.45 Nederland zingt (III). 18.15 Sport-
rubriek. 18.30 Licht instrumentaal ensem
ble. 18.50 Sociaal perspektief, lezing. 19.00
NieuWs en weerbericht. 19.10 Op de man
af, praatje. 19.15 Koorzang. 19.30 radio
krant. 19.50 Politieke lezing. 20.00 Wij
poetsen de plaat. 20.30 De jeugd op eigen
wieken, hoorspel (6). 20.50 Samen uit, sa
men thuis, gevarieerd programma. 22.00
Kerkorgelconcert. 22.30 Nieuws. 22.40
Avondoverdenking. 22.55 Boekbespreking.
23.00 Platennieuws. 23.55-24.00 Nieuws.
BRUSSEL 324 m.
12.00 Nieuws. 12.03 Lichte muziek. 12.30
Weerbericht. 12.35 Latijns-Amerikaanse
muziek. 12.50 Beursberichten en program
ma-overzicht. 13.00 Nieuws en weerbericht.
13.15 Kamermuziek. 14.00 Nieuws. 14.03
Schoolradio. 16.00 Nieuws. 16.03 Beursbe
richten. 16.09 Franse les. 16.24 Lichte mu
ziek. 17.00 Nieuws en weerbericht. 17.15
Voor de kinderen. 17.50 Gewijde koorzang.
18.00 Nieuws. 18.03 Koorzang. 18.18 Paar-
desportberichten. 18.20 Voor de soldaten.
18.50 Radiokron. 19.00 Nieuws en weerbe
richten. 19.40 Lichte muziek. 19.50 Politie
ke lezing. 20.00 Klankbeeld. 20.20 Kamer
muziek. 20.30 Moderne muziek. 2130 Boek
bespreking. 21.45 liederen, 22 00 Nieuws.
22.15 Chansons. 23.00 Nieuws. 23.05-23.45
Operamuziek
VOOR WOENSDAG
NCRV: 17.00 Voor de kinderen. NTS.
17.35-17.45 De Verrekijker, jeugdjournaal.
NCRV: 19.30 Alles draait om moeder,
feuilleton. NTS. 20.00 Journaal en weer-
overzicht. NVRV 20 20 Memo. 20 ?0 Zoek
de zin op, intelligentiespel. 2105 Ciram-
bei.... en verder!, documentaire. 2125 De
maan schijnt over Kylenamoe, eenakter
22.05 Chansons. 22.25 Dagsluiting. NTS.
22.35-22.40 Journaal.
VOOR DONDERDAG
VARA: 14.30 Voor de vrouw. 15.15 Pau
ze. 15.30-15.45 Voor de kinderen. 19.30 Sport
NTS: 20.00 Journaal. VARA: 20.20 Achter
het nieuws. 20.45 De danswereld van Mar
tha Graham. NTS: 21.15 Marguérite Gau-
tier, toneelstuk. 22.45-22.50 Journaal.