1
1
L
V
1
Hetty Beck, 75 jaar, tekent weer voor het volgende seizoen
Wieland Wagner met „Walküre" van „Salome"
DE PROGRAMMA'S
Receptie Heintje Davids
NEGEN MUZEN
Het L.S.D. concerteerde
in Haarlem met
Denise Duval als soliste
S
ZATERDAG 16 FEBRUARI 1963
9
Rob du Bois
Geen muziek van Escher
meer bij „De Perzen"
W nabeschouwingen
Geslaagd programma
Ad Interim
Opdracht aan dr. J. Meijer
„ACH MENEER, het is immers helemaal geen verdienste om 75 jaar te worden.
Het is gewoon een kwestie van uithouden. Het toneel heeft altijd inhoud aan
mijn leven gegeven en dat is de reden dat ik nog steeds graag rollen aanvaardt.
Nee, ik geloof dat er wel belangrijker dingen in de wereld gebeuren dan die
verjaardag van mij". Een bescheidenheid als die van Hetty Beck (zondag wordt
ze 75 jaar) komt men zelden tegen in de toneelwereld. Als zij vertelt van haar
toneelloopbaan, spreekt zij nauwelijks over zich zelf. Belangrijker vindt zij de
prestaties van anderen en de grote toneelschrijvers.
De radio geeft zondag
De radio geeft maandag
7 elevisieprogramma
(Van onze correspondent)
BRUSSEL. In de lange reeks opera's van Richard Strauss, van „Guntram"
uit 1893 tot „Capriccio" uit de eerste jaren van de tweede wereldoorlog, staat
„Salome" chronologisch op de derde plaats. Daarna zou, na „Elektra", het voor
lopig hoogtepunt van „Der Rosenkavalier" komen. De premier van „Salome"
was 9 december 1905 onder directie van Ernst von Schuch te Dresden: reeds in
het seizoen 1906-1907 werd de opera in één bedrijf in de Monnaie te Brussel
gespeeld. Later is hij nog verscheidene malen op het repertoire geweest, doch
de laatste jaren heeft men hem er niet meer gezien.
Wieland Wagner, gr isb be&eicUM&urf das dia end zei-Wdté. Vision da lUaddteus
die de laatste jaren
ook buiten 't groot- ^nt döu abg&ddajeu Koyf, cUe. von deu tSroucstómi vovi
vaderlijke Fest- £<jk Zcvto t'u L'eiww^ bie, zuVicasso die-Fkauhjc'ie, cler Htaief
spielhaus van Bay-
reuth opereert, heeft Vwd Eildhzueor vneteuHctete,, srate endguMiqe cOdt^riccUg^.
verleden jaar voor -fbnn tMcdié. "JalvrhuMdeflweude, jefutustew
Stuttgart een nieu- Indner Beii unertmghd* pSCMtio-iviMaHKscUrr Verkanvt^
we enscenering van 'wo/rn*
„Salome" gemaakt Uuel l/e/teifsdttw^ der Lieloo- habeu Thddcr M/Ous/feif
en deze is het, die eintr biïracrhkn - Salter faeil sckaj'h exsdMcd&uu^ Milder
de Muntschouwburg _i.,
te BrussrJ thans pernor- eufg^êw geworfen-dn dut Rbj-ri'mde,
brengt. Voor het der Wofdfdieij Hafur i» Jefbltv- ivoren, Verpesten z« tuiden,Ibs<uv
programma heeft méseirvr Morrr, k'ogwer der kfcwiru, k/edefe'hd md der LuYit uürri
inlefdfng ^geschre! Sa Ie me habew cfcE Qreahlrlidu. fhm vu JW tohrleou
ven, die niet alleen Existen?. toiectirgefuMdeio
ze is in facsimile -
hierbij gereprodu- Sedw Jrtlwzeluits. sbehc ka beu Hu^c, e-Xeutiolqnsduu, ViSiovt&i.
ceerd grafoio- hi'dt+s l'oii iluru< Jrtutew, nbev aucU mcWj vc* i ber (jroaarho faUU
gisch merkwaardig leflOfcvL.
kan worden ge
noemd. Wat nu die
„verkitschung" be
treft, zo kan de
schouwburgbezoeker anno 1962 zich vragen
of ook Wieland Wagner daaraan wel is
ontkomen. Het „terras van het paleis van
Herodes bij maanlicht" is een vrij schuin
geplaatst cirkelvormig plateau geworden.
Excentrisch naar achteren daarin een aan
duiding van de put, waarin Jokanaan ver
blijf houdt. Deze is afgedekt met een
vreemde constructie van grillig gevormde
boomstammen, die naar boven wordt open
geklapt. Een achtergrond van bladeren
tegen een gouden fond. -
OOK DE KOSTUUMS heeft Wagner ont
worpen. De stilering ervan kon ons matig
bekoren. De soldaten hadden glimmend
zwarte pijen aan en een soort gifgroene
kamerplant als hoofddeksel. Electra zag
eruit als een Kenau, die een avondjurk
over haar rijkostuum had aangescho
ten en later bij het dansen scheen haar
bajadere-uitrusting ons meer op een ope
rette geïnspireerd dan op een tragedie. De
vijf Joden waren iets te karikaturaal uit
gedost om in het geheel te passen en ook
hun acteren was ons te veel overtrokken
in een stijl, die Wieland Wagner vermoe
delijk is bijgebleven uit de tijd, toen hij
als jongen met broer en moeder Winni-
fred de groten van het derde rijk op Wahn-
fried mocht ontvangen.
VERDER WERD er door de hoofdper
sonen veel horizontaal geacteerd. Jan
Greshoff heeft eens geschreven dat de ho
rizontale positie van de mens hem de
meest natuurlijke voorkomt. Hij heeft ge
lijk. Op den duur is dat geschuif over de
planken echter eerder belachelijk, zelfs
wanneer men op historische gronden ,K)a§
De dezer dagen 75 jaar geworden caba
retière Henriette Davinds heeft van het
Amsterdamse gemeentebestuur een jaar
geld van 1.000 gekregen. „Het gemeen
tebestuur heeft hiertoe besloten omdat het
u wil huldigen als een typisch Amster
dams kunstenares," zo zei loco-burge
meester mr. R. van den Bergh gistermid
dag (vrijdag) op een druk bezochte recep
tie in de foyer van theater Carré, waar
„Heintje", gezeten op een troon, door hon
derden collega's en bewonderaars werd
gefeliciteerd.
Velen van hen hebben met Heintje Da
vids samengewerkt in de revues van het
oude Flora Theater en het theater Car
ré: oud-cabaretière Hanna Kokernoot,
dansmeester Eli Frankly, liedjescompo
nist Joop de Leur, de kapelmeesters Ju
lius Susan en John Kapper en natuurlijk
de theaterondernemers Meijer Hamel en
Bob Peters producers van menige Davids
revue. Voorts merkten wij op de directeur
van de staddsschouwburg, Evert Smit, de
actrices Marie Hamel, Julia de Gruyter en
Wiesje Bouwmeester, de acteurs Rob Mil
ton en Herbert Joeks, de revue-artiest
Piet Muyselaar, moppentapper Max Tail
leur, het komische duo de Mourties en de
senaat van het Amsterdamse studenten
korps.
KLEUREN TV BIJ NIJMEEGSE
COLLEGES
Na een experimenteel stadium zal bin
nenkort kleurentelevisie worden toegepast
bij colleges in de Nijmeegse universiteit,
waar studenten op die manier operaties
zullen kunnen volgen. Medio maart start
de kleurentelevisie in „gesloten circuit"
voor de medische faculteit. Enkele jaren
geleden al plaatste Philips kleurentelevi-
sie-apparatuur bij de medische faculteit
van Marseille. De resultaten worden be
vredigend genoemd.
Glna wil naar Frankrijk. Filmactrice
Gina Lollobrigida heeft haar opwachting
gemaakt in Hotel Matignon, het ambts
paleis van de Franse minister-president
waar ze door de kabinetschef van de heer
Pompidou werd ontvangen. Het bezoek
van de filmschone wordt in Parijs als haar
eerste stap beschouwd op de weg, die naar
Gina's naturalisatie als Frangaise zal moe
ten leiden. Van huis uit is zij Italiaanse,
zij is met een Joegoslaaf gehuwd, doch in
Zwitserland woonachtig. De Zwitserse
fiscus is, naar haar smaak, echter wat in
halig en daarom zou zij zich gisteren aan
de top, of bijna, van de Franse staat per
soonlijk hebben willen documenteren over
de belastingpenningen, die zij eventueel als
Frangaise zal moeten betalen.
Gala-avond voor Israel. De afdeling
Amsterdam van de WIZO (Womens Inter
national Zionist Organisation) houdt don
derdagavond 21 februari voor de elfde
achtereenvolgende keer haar jaarlijkse
gala-avond in de Amsterdamse Stads
schouwburg, ditmaal met medewerking
van de Nederlandse opera. De opbrengst
van de avond, die onder bescherming staat
van mevrouw R. Cidor, echtgenote van de
ambassadeur van Israel, komt ten goede
aan het kinderwerk in Israel, in dit geval
speciaal aan het Nederlandse Ina Kisch-
houthakker Kinderhuis te Nahariya, Israel
„Het is van betekenis", zo schrijft Wie
land Wagner, „dat de uiteindelijke
visie op het meisje met het afgehakte
hoofd, die van de bronzen deuren van
de San Zeno te Verona tot en met
Picasso tot de verbeelding van schil
ders en beeldhouwers heeft gesproken,
haar definitieve poëtische en muzikale
vorm rondom de eeuwwisseling heeft
gevonden. In een periode van niet te
verdragen pseudoromantische onnozel-
makerij en „verkitschung" van de
liefde hebben dichters en musici een bur
gerlijk-zelfgenoegzame maatschappij
beelden van het elementair-vrouwe-
lijke in het gelaat geslingerd, omdat de
afgronden van de vrouwelijke natuur
gevaar liepen te worden vergeten.
Ibsen met zijn Nora, Wedekind met
Lulu, Wagner met Kundry, en. Wilde
met Salome, hebben de vrouw als
creatuur in haar totale bestaan terug
gevonden. Zestig jaar later hebben
deze voorbeeldige evocaties niets van
haar afschuwwekkendheid noch van
haar buitengewone grootheid
verloren."
veronderstellen dat er in de oudheid in
derdaad veel langs de aarde gebeurde.
Dat Wagner iets anders heeft gewild dan
de „oosterse" ensceneringen, waarin men
Salome in Europa tot nu toe placht te spe
len, is begrijpelijk. Hij zou wellicht ook de
stijl van de eeuwwisseling van de pseudo-
romantiek hebben kunnen ontdoen.
Strauss zelf leerde, naar voor de hand
ligt, de tekst van Salome kennen in de uit
gave die, kort na de eerste Engelse druk,
door het Insel Verlag is uitgebracht met
de eigenlijk onverbrekelijk eraan verbon
den illustraties van Aubrey Beardsley.
Blijft dan de open vraag of zo'n ver
nieuwde enscenering niet beter geest en
tijd en stijl van de componist zou dienen,
wanneer ze op een of andere wijze daar
op zou zijn geïnspireerd. In ieder geval
is er thans een nogal duidelijk tweeslach
tigheid tussen enscenering en muziek.
DE MUZIEK is echter voor de bewon
deraars van Strauss uw dienaar rekent
zich tot hen weer van zo'n overrompe
lende, bekoorlijke meeslependheid, zelfs
wanneer de grote componist, zoals in bij
na al zijn werken, af en toe eens lonkt
naar het schellinkje („Salome, komm,
trink Wein mit mir" of in de beginmaten
van de sluierdans) dat men eigenlijk toch
eerder geneigd is, de enscenering maar
op de koop toe te nemen. En zo hoort het
misschien ook wel.
Het T.R.M. had ook voor deze opera
weer een ensemble bijeengebracht, waar
in zich de gelukkige hand van kiezen van
directeur Maurice Huisman verried: Anja
Silja als Salome, heeft alles, wat stem en
figuur betreft voor deze rol. Zij heeft ook
de dans van de zeven sluiers, zij het met
één sluier, zelf gedanst en hoewel haar
voeten wel eens wat al te goed hoorbaar
op het ronde plankier terechtkwamen, kon
men er toch wel vrede mee hebben. Haar
stem in de hoogste regionen af en toe iets
te schel, is indrukwekkend: Strauss' ly
riek kreeg de volle maat. Herodes werd
gezongen door Gerhard Stolze met veel
routine én weinig acteertalent, Herodias
door Grace Hoffman. Het is geen grote
rol en Strauss heeft hem slecht bedacht.
De zangeres sloeg er zich knap doorheen
Mooi was Carlos Alexander's vertolking
van Jokanaan. Hij heeft een machtige ba
riton en hij heeft zijn rol net zo geheeld
houwd gezongen als Strauss hem had ge
componeerd.
André Vandernoot had de muzikale lei
ding. Ik weet niet in hoeverre het vaste
orkest van de Muntschouwburg tot zo'n
Strauss-opvoering in staat is. In het al
gemeen kan men zeggen dat alles wat in
de partitituur stond geschreven, ook werd
gespeeld. Maar daar bleef het dan ook bij
en dat is niet genoeg.
Anja Silja als Salome en Gerhard
Stolze als Herodes.
HET LIMBURGS SYMPHONIE ORKEST
concerteerde gisteren in het Concertge
bouw te Haarlem. Voor de pauze klonk
Mozarts Symfonie in g klein KV 550, na
de pauze hoorden wij het lyrisch mono
drama „La voix humaine", dat de on
langs overleden Francis Poulenc schreef
op een tekst van Jean Cocteau. Poulenc
schreef dit werk voor de sopraan Denise
Duval, die hij in de Folies Bergères ont
dekte en die thans, mede door zijn steun
de carrière in de operawereld kan maken,
waar ze gezien haar prestaties recht op
heeft. Denise Duval zingt Poulencs éénrols-
opera, al dan niet in toneelvorm (met of
zonder décor dus), tegenwoordig op alle
grote podia ter wereld.
„LA VOIX HUMAINE" laat ons de tekst
horen van een telefoongesprek. En dat dan
nog wel van één kant. Een vrouw is door
haar geliefde verlaten en heeft nog één
keer een gesprek met hem. Eerst houdt
ze zich groot, maar dan komt de wanhoop
steeds sterker in haar op; steeds weer
weet ze het gesprek te rekken, hoe sterk
het ook soms door onvolkomenheden van
de techniek of door eigenwijsheid van een
telefoniste gestoord wordt. Tenslotte legt
de man de haak neer en daarmee is haar
leven, verbonden als dat is met de moge
lijkheid om de telefoon met de geliefde te
vereenzelvigen, ten einde.
Denise Duval heeft ons gisteren bij dit
merkwaardige werk zo nauw weten te be
trekken, dat er eigenlijk van critiek in de
normale zin van het woord geen sprake
kan zijn. Want haar direct aansprekende
en uiterst expressieve vertolking onttrekt
zich aan de categorieën waarmee men in
een recensie normaal werkt. Of ze een
mooie stem heeft? Ik weet het niet, ik
heb er niet op gelet. Of ze zuiver zingt?
Als ze vals heeft gezongen is me dat niet
opgevallen, maar als was het zo. het is
niet relevant. Wij hebben een telefoonge
sprek meegemaakt, dat een diepe indruk
maakte.
DAT DEZE GEWELDIGE werking voor
het grootste deel aan Denise Duval te
danken was, werd inmiddels gedurende
de uitvoering volkomen duidelijk. De mu
ziek die Poulenc hier sohreef is van een
betrekkelijk stereotiep soort: voortreffelijk
gecomponeerd uiteraard en uiterst muzi
kaal, maar weinig gevarieerd en als mu
ziek niet erg boeiend. Geboeid waren we
door de tekst (wat Cocteau schrijft is
altijd interessant, hoe drakerig het soms
ook is) en door de persoonlijkheid van
Denise Duval, die het bestond om lijn
recht tegen alle moderne regels van inter
pretatie in een bewijs te vinden voor de
grondwet van alle kunst: uitsluite: i de
expressie is belangrijk, hoe die ook wordt
bereikt.
HET LIMBURGS ORKEST musiceerde
trouwens de hele avond ook op hoog peil
De Mozartsymfonie had lichter gemoeten
klonk althans in het begin te massaal en
te dicht, maar in Poulenc pasten André
Rieu en zijn orkest zich bij de soliste
voortreffelijk aan. Het normale vrijdag
avondpubliek had, waarschijnlijk in ver
band met de naam Poulenc (ja zelfs
Poulens hoort bij de gehate hedendaagse
muziek), voor een betrekkelijk groot deel
verstek laten gaan. Wie er was en er
was toch altijd nog wel een uitgebrei-
;Sé' scMrë èhnwezig wés enthousiast
«sjf i il
De onderhandelingen, die vrijdag door
de directie van „De Nieuwe Komedie
zijn gevoerd met de componist Rudolf
Escher zijn zonder resultaat gebleven.
Zoals bekend heeft de heer Escher ge
weigerd de door hem gecomponeerde mu
ziek voor „De Perzen" van Aeschylus ten
gehore te laten brengen bij de nieuwe se
rie voorstellingen, die van 16 tot 23 maart
in theater Carré te Amsterdam zal wor
den gegeven. De heer Escher blijft op zijn
standpunt staan, dat hij alleen toestem'
ming wil geven als de oorspronkelijke par
tituur gebruikt wordt.
Bij vergissing kondigde Ineke Klaarha
mer „Brandpunt" aan als een amuse
mentsprogramma. Dat bleek het allesbe
halve. Geheel „Brandpunt" bleek immers
gewijd aan het Nederlands-Duits verdrag.
Het werd een zeer kritisch, kribbig, maar
ook doorwrocht staaltje televisiejournalis-
tiek, waarin de „bikkelharde zakenmen-
taliteit" van de Duitse onderhandelaars
werd gelaakt en van de zogenaamde „Ge
neral Bereinigung" niet zo bar veel werd
heel gelaten. In het nieuws domineerde
natuurlijk „De Maasdam", ook in de
laatste nieuwsuitzending, die traditie-ge
trouw (zou ik bijna zeggen) pas tegen
twaalven plaats vond. Het jongeren-pro
gramma van de K.R.O. was het aankij
ken wel waard, met o.a. een Vlaamse bij
drage waarin Hugo Claus plechtig werd
ondervraagd, en een gesprek met Fem
Rutke, die enkele ondoordachte dingen zei
over het schrijversprotest. „De Fuik" was
daarna weer als vanouds: uitstekend ge
speeld door Frits Butzelaar, Julien Schoe
naerts en de anderen, en op documentai
re wijze exact geregisseerd door Luc van
Gent; een ongetwijfeld succesvolle serie.
Het Boulevard-programma, dat over
J' hnny Kraaykamp kraaide, zal weinigen
in de weg gezeten hebben, ook al kon er
niet gesproken worden van „een topper".
Johnny Kraaykamp deed soms nogal flau
we dingen (met de papagaai bijvoorbeeld),
soms heel aardige dingen (in de sketch
met de schilderijtjes), terwijl het gesprek
met de oude grammofoon visueel niet erg
uit de verf kwam.
Zeer geslaagd was vervolgens de twee
de aflevering van schatten op zolder, met
als nieuwe presentatrice Lies de Wind,
die we de dag tevoren als Prudence in
„La Dame aux Camélias" hebben gezien.
Zij deed het voortreffelijk, wist alle vra
gen op de juiste plaats te stellen en maak
te dit programma daardoor aanzienlijk
geslaagder dan de eerste aflevering.
Het laatste programma-onderdeel, ten
slotte maakte dit geslaagde K.R.O.-pro-
gramma rond. Wat moet er gebeuren met
de imbeciele kinderen die volwassen wor
den, en toch kinderen blijven? Met een
overvloed aan materiaal, dat echter lo
gisch gecomponeerd was, en daardoor geen
indruk achterliet van een teveel, werden
de mogelijkheden van tewerkstelling aan
getoond, de lasten die drukken op een
gezin waar .o'n volwassen kind thuis moet
blijven, en de invloed van werk of geen
werk op de imbecielen zelf. Het was de
een na laatste uitzending in deze serie.
Reeds nu '.an worden gezegd, dat na een
aanvechtbaar begin, deze reeks is uitge
groeid, tot een indrukwekkend monument,
waarmede de K.R.O. bijzonder veel eer
inlegt.
De staatssecretaris van Onderwijs, Kun
sten en Wetenschappen, mr. Y. Schotten,
heeft de volgende opdrachten op het ge-
töfëcl 'Varï 'dë^lfttératunr-bistorie verleend.
Aan dr. J. Meijer ite Haarlem een biografie
te schrijven over Jacob Israël de Haan;
aan mej. drs. C. M. Verkroost te Amster
dam: een lijst te maken van alle hand
schriften, preken en brieven en van de
verspreide publikaties van De Génestet,
alsmede het persklaar maken van de brie
ven en van een zakelijk commentaar daar
op; dr. A. P. Braakhuis te Sittard: een
studie of monografie te schrijven over
Daniël Jongtys; dr. R. G. K. Kraan te Nij
megen: een studie te schrijven over leven
en werk van J. K. van Eerbeek; dr. C.
Kruyskamp te Leiden: een uitgave te ver
zorgen van Bredero's „Roddrick ende Al-
phonsus".
Wel is zij er trots op
grote mannen als Brecht
en Lorca te hebben mo
gen vertolken. De laatste
maal dat wij hebben
kunnen kennis nemen
van de prestaties van
Hetty Beck, was vorige
week toen zij in de tele
visievertolking van Lor-
ca's „Het Huis van Ber-
narda Alba" de waan
zinnige grootmoeder
speelde. Het was een
kleine rol, maar zij heerft
er zich op voorbereid
met een ijver waar me
nige hoofdrolspeler een
voorbeeld aan zou kun
nen nemen. Zij leefde
zich geheel in door onder
meer de biografie van
Lorca te lezen en te her
lezen. „Een hoofdrol
draag je wel mee, maar
van 'n kleine rol moet je
iets zien te maken".
„Zo'n rol zet je niet da
delijk van je af". Ze kan
nog lang discussiëren
over de omstandigheden,
waaronder de vrouw in
het vooroorlogse Spanje
heeft geleefd en over de
huidige situatie in dat
land. Hetty Beck heeft
niet zo maar een rolletje
voor een televisiespel
geleerd, maar zij is ge
troffen door de toestan
den, die in het stuk van
Lorca naar voren zijn gebracht en vooral
door de overtuigende wijze waarop deze
grote schrijver deze in zijn tekst heeft
laten uitkomen.
1 IN HAAR BOVENHUIS aan de Amstel
in Amsterdam doel zij nog haar eigen huis-
I
houding. Het aanbod van „Theater" om een
huis in Arnhem voor haar te verzorgen,
heeft zij niet aangenomen. „Arnhem is een
mooie stad, maar ik mis daar de sfeer van
Amsterdam. Trouwens, ik heb een trein
abonnement en als ik moet repeteren, is het
maar een uur reizen. Het enige bezwaar
vind ik die ellendige trappen op de sta
tions".
De wieg van Hetty Beck stond overigens
niet in Amsterdam, maar in Groningen,
waar haar vader leraar aan een gymna
sium was. Toen hij daarna verhuisde naar
Amsterdam, waar hij leraar aan het Bar-
laeus Gymnasium en later hoogleraar aan
de hoofdstedelijke universiteit werd, wa
ren Hetty en haar beide zusjes nog kinde
ren. Hetty doorliep de meisjes-h.b.s. en
wilde aan het toneel. Maar vader Beek
had niet veel vertrouwen in het toen nog
weinig zekerheden biedende beroepstoneel
en zond zijn dochter, die onmiskenbaar
een artistieke aanleg had, naar de Kunst
nijverheidsschool.
HET IS TENSLOTTE toch de Toneel
school geworden. Daarna ging zij naar
Berlijn. In 1908 neusde zij daar een sei
zoen lang rond en volgde zij de lessen
van Max Reinhardt. Terug in Nederland
werkte zij bij diverse toneelgezelschap
pen. Vaak gingen die groepen wegens fi
nanciële moeilijkheden weer uit elkaar,
om het dan later onder een andere naam
weer opnieuw te proberen. „M'n beste her
inneringen heb ik uit de tijd bij Verkade.
Ik heb vele malen onder hem gewerkt.
Toen Hetty Beck de 50 naderde, moest
de belangrijkste periode in haar leven nog
komen. Zij was in het begin van de derti
ger jaren in vaste dienst bij de VARA
gekomen en maakte hier deel uit van de
hoorspelkern. „Sommigen zeggen dat ze
mij kennen als Betje in die vreselijke
radiostrip van Ome Keesje. Maar gelukkig
heb ik voornamelijk beter werk mogen
doen. Ik ging als declamatrice op tournee
om tussen propaganda-speeches door, voor
te dragen".
HET WAS IN DIE tijd dat Hetty Beck
via vrienden uit Duitsland werd gecon
fronteerd met de verschrikkingen van het
nationaal socialisme. „Ik heb altijd erg
meegeleefd met maatschappelijke omstan
digheden. Tegen wat zich in Duitsland af
speelde, heb ik me altijd met heel m'n
wezen verzet. Toen S. de Vries junior bij
de VARA kwam, kreeg ik de kans in anti
fascistische stukken te waarschuwen voor
het naderende gevaar. Een paar jaar la
ter was het afgelopen en zaten we er zelf
middenin. In de oorlog heb ik vrijwel
niets meer kunnen doen. Van Dalsum pro-
Hetty Beck (met op de achtergrond
Elise Hoomans) in „De laatste verlof
ganger" van Jan Staal.
beerde nog wel „De getemde Feeks" te
brengen, maar toen Jo Sternheim en Rob
de Vries wegens hun afkomst niet moch
ten meedoen, hebben wij die poging maar
opgegeven." Op het persoonsbewijs van
Hetty Beck is het beroep actrice op 19
februari 1942 gewijzigd in dat van hulp in
de huishouding. Er was geen toneel en
ook geen inkomen meer. Het waren zwar
te jaren, waarin later als enig licht de
ondergrondse voorbereiding voor een
nieuw na-oorlogs begin kwam. Dat begin
was het door Defresne geschreven stuk
„De Naamlozen".
ER IS NOG EVEN sprake geweest van
een politiek cabaret, maar dat bleek niet
van de vloer te kunnen komen. En zo
bleef het toneel voor Hetty Beck, die met
een bij de oprichting een vaste plaats bij
„Theater" kreeg. „Ik heb de sfeer bij
Theater" altijd zeer prettig gevonden,
toen Rob de Vries er nog was en ook nu
nog. Ik heb er ook verrukkelijke rollen
gehad, zoals Aase in de „Peer Gynt" en
de moeder in de „Dood van een Handels
reiziger". Ik heb alweer getekend voor
het volgende seizoen. Het bevalt me er
best"
HILVERSUM I 402 m. 8.00 VARA. 12.00 AVRO.
17.00 VARA. 18.30 VPRO. 19.00 IKOR.
20.00—24.00 AVRO.
VARA: 8.00 Nieuws en socialistisch strijdlied.
8.18 Voor het,platteland. 8.30 Weer of geen weer,
gevarieerd programma. 9.45 Geestelijk leven, toe
spraak. 10.00 Strijkorkest: oude muziek. 10.30
Woorden van werkelijkheid, een serie uitzendin
gen van gedichten van deze tijd. 10.45 Zondag
ochtend in VAR A-studio 5: gevarieerd program
ma. AVRO: 12.00 Platenmatinee. (Plm. 12.30 mo
gelijke afgelastingen van wedstrijden). 13.00 Nws.
13.07 De toestand in de wereld, lezing. 13.17 Mede
delingen of grammofoonmuziek. 13.20 Knipper
licht: programma voor alle weggebruikers. 14.00
Boekbespreking. 14.10 Oude kamermuziek. 15.00
Hou je aan je woord, litteraire quiz. 16.00 Lichte
muziek en zang. 16.30 Sportrevue. VARA: 17.00
Latijnsamerikaanse muziek. 17.30 Voor de jeugd.
17.50 Nieuws, sportuitslagen en sportjournaal.
VPRO: 18.30 Korte Hervormde kerkdienst. IKOR:
19.00 Kinderdienst. 19.30 De Open Deur. AVRO:
20.00 Nieuws. 20.05 Licht opera- en operette-con
cert. 21.00 Het kan niet altijd kaviaar zijn, hoor
spel (1). 21.40 Lichte orkestmuziek. 22.00 Piano
recital: moderne en klassieke muziek. 22.30 Nws.
22.40 Actualiteiten. 22.55 Mededelingen, sportuit
slagen 2de klas voetbal. 23.00 Met de Franse slag:
nieuwe grammofoonplaten. 23.25 Moderne gram
mofoonmuziek. 23.55—24.00 Nieuws.
HILVERSUM II. 298 m. 8.00 KRO. 9.30 NCRV.
10.00 Convent v. Kerken. 11.30 NCRV.
12.15 KRO. 17.00 IKOR. 19.00 NCRV.
19.45—24.00 KRO.
KRO: 8.00 Nieuws. 8.15 Klassieke kamermuziek
(gr.). 8.25 Inleiding Hoogmis. 8.30 Hoogmis. NCRV:
9.30 Nieuws en waterstanden. 9.45 Koorzang (gr.).
Convent van Kerken: 10.00 Gereformeerde kerk
dienst (vrijgemaakt). NCRV: 11.30 Vocaal dubbel-
kwartet. 12.00 Klassieke grammofoonmuziek.
KRO: 12.15 Lichte grammofoonmuziek. 12.25 De
springplank: jonge artiesten. 12.50 Buitenlands
commentaar. 13.00 Nieuws en mededelingen. 13.10
De stemvork: bel canto-programma. 13.40 De kerk
in Japan, lezing. 14.00 Voor de kinderen. 14.30
Moderne kamermuziek. 15.05 Boekbespreking.
15.15 Thee met babbelaars, verzoekprogramma
voor de bejaarden. 15.55 De hand aan de ploeg,
lezing. 16.00 Sport. 16.30 Gewijde muziek. IKOR:
17.00 Nederlands Hervormde kerkdienst. 18.00 Het
geladen schip. 18.30 De Kerk aan het werk: ac
tualiteiten van het kerkelijk erf. 18.40 Luctor et
Emergo, klankbeeld. NCRV: 19.00 Nieuws uit de
kerken. 19.05 Samenzang: geestelijke liederen.
19.30 De Openbaring aan Johannes, lezing. KRO:
19.45 Nieuws. 20.00 De onweerstaanbare nachte
gaal, hoorspel (deel 2). 20.45 Lichte grammofoon
muziek. 21.00 Klassiek strijkkwartet (gr.). 21.30
Wissewassen.licht programma. 21.50 Liedjes.
22.20 22.25 Boekbespreking. 22.30 Nieuws. 22.40
Avondgebed. 22.50 Wereld in wording, klank
beeld. 23.20 Retourtjes, een veertiendaagse terug
blik op ons programma. 23.5524.00 Nieuws.
BLOEMENDAAL. 245,3 m. - 1223 kCs.
9.30 ds. G. Toornvliet van Bloemendaal. 11.00
ds. G. Toornvliet - uitzending dienst voor be
langstellenden, gehouden op zondag 10 februari.
15.15 Kinderdienst. 16.00 ds. P. N. Kruyswijk van
Bloemendaal.
BRUSSEL. 324 m.
12.00 Nieuws. 12.03 Fanfaremuziek. 12.30 Weer
berichten. 12 35 Amusementsmuziek. 12.50 Pro
gramma-overzicht. 13.00 Nieuws. 13.15 Voor de
soldaten. 14.00 Nieuws. 14.03 Opera- en Bel Canto
concert. 15.30 Sportprogramma. 18.00 Nieuws. 18.03
Pianorecital. 18.30 Godsdienstige uitzending. 19.00
Nieuws. 19.30 Jazzmuziek. 20.00 Amusementspro
gramma. 22.00 Nieuws. 22.15 Dansmuziek. 23.00
Nieuws. 23.05 Amusementsmuz. 23.5524.00 Nws.
HILVERSUM I. 402 m. 7.00 VARA. 10.00 VPRO.
10.20—24.00 VARA.
VARA: 7.00 Gelukwens en nieuws. 7.10 Ochtend
gymnastiek. 7.20 Socialistisch strijdlied. 7.23 Lich
te grammofoonmuziek. (Om 7.35 Van de voorpa
gina, praatje). 8.00 Gelukwens, nieuws en socia
listisch strijdlied. 8.18 Licht ensemble met zang
solist. 8.45 Lichte grammofoonmuziek. 9.00 Gym
nastiek voor de vrouw. 9.10 Klassieke grammo
foonmuziek (9.35—9.40 Waterstanden) VPRO: 10.00
Zeggen of laten zeggen, overdenking, VARA:
10.20 Voor de vrouw. 11.20 Voordracht. 11.40 Zang
recital. 12.00 Voor het platteland. 12.05 Dansorkest
en zangsolisten. 12.30 Mededelingen t.b.v. land
en tuinbouw. 12.33 Actualiteiten of grammofoon
muziek. 12.38 Licht instrumentaal ensemble. 13.00
Nieuws. 13.15 Voor de middenstand. 13.20 Klas
sieke en moderne kamermuziek. 13.45 Wikken en
wegen, lezing. 14.00 Moderne kamermuziek. 14.30
Schrijf eens aan Wilma Wijs, hoorspel. 16.00 Zes
tig minuten voor boven de zestig. 17.00 Oude
liedjes. 17.15 Streekuitzending: Groningen. 17.35
Elektronisch orgelspel. 17.50 Militair commentaar.
18.00 Nieuws en commentaar. 18.20 Actualiteiten.
18.30 Gitaarspel. 18.45 Hoe lezen Joden de Bijbel?,
lezing. 19.00 Parlementair overzicht. 19.15 Rege
ringsuitzending: Antilliana. Een serie klankbeel
den, samengesteld door het Bureau Voorlichting
van het kabinet van de Nederlandse Antillen.
19.30 Viool en piano: klass. muziek. 20.00 Nieuws.
20.05 Melodieën-Expres. 20.30 Je neemt er wat
van mee.., hobbyquiz, 21.20 Licht instrumentaal
sextet. 21.50 Marimba, veertiendaags maandag
avondmagazine. 22.30 Nieuws. 22.40 Radio-kamer-
orkest en solisten: moderne muziek. 23.55—24.00
Nieuws.
HILVERSUM II. 298 m. 7.00—24.00 NCRV.
NCRV: 7.00 Nieuws en S.O.S.-berichten. 7.10
Dagopening. 7.25 Oude grammofoonmuziek. 7.35
Sportuitslagen van zaterdag. 7.45 Radiokrant. 8.00
Nieuws. 8.15 Gewijde muziek (opn.). 8.30 Lichte
grammofoonmuziek. 9.00 Voor de zieken. 9.35
Lichte grammofoonmuziek 9.40 Voor de vrouw.
10.10 Klassieke grammofoonmuziek. 10.20 Theolo
gische etherleergang. 11.05 Vocaal kwartet. 11.30
Lichte muziek. 12.00 Lichte grammofoonmuziek.
12.25 Voor boer en tuinder. 12.30 Mededelingen
t.b.v. land- en tuinbouw. 12.33 Licht orkest met
zangsolist. 12.53 Grammofoonmuziek, eventueel
actualiteiten. 13.00 Nieuws. 13.15 Licht ensemble.
13.45 Oud Weense dansen (gr.). 14.05 Schoolradio.
14.30 Samen uit, samen thuis, gevarieerd pro
gramma (herhaling van donderdag 7 februari).
15.40 Lichte grammofoonmuziek. 16.00 Bijbelover-
üenking. 16.30 Kamermuziek uit heden en verle
den. 17.00 Voor de kleuters. 17.15 Voor de jeugd.
17.30 Lichte grammofoonmuziek. 17.40 Beursbe
richten. 17.45 Lichte grammofoonmuziek. 17.50
Regeringsuitzending: Het kiesrecht in Suriname,
door dr. C. Nagtegaal. 18.00 Orgelconcert. 18.30
Met band en plaat voor u paraat: klassieke mu
ziek (gr 18.50 Openbaar Kunstbezit. 19.00 Nieuws
en weerpraatje. 19.10 Grammofoonmuziek voor
de teenagers. 19.30 Radiokrant. 19.50 Gospel songs
(gr.). 20.00 Op de man af, praatje. 20.05 Moderne
grammofoonmuziek. 20.20 Rembrandt, hoorspel.
21.30 Promenade-orkest en solist. 22.00 Volk en
staat, parlementair commentaar. 22.15 Muzikale
momentopnamen. 22.30 Nieuws. 22.40 Avondover
denking. 22.55 Boekbespreking. 23.05 Muzikale
vraagbaak. 23.40 Lichte grammofoonmuziek. 23.55
24.00 Nieuws.
BRUSSEL. 324 m.
12.00 Nieuws. 12.03 Lichte muziek. 12.30 Weer
berichten. 12.35 Landbouwl-roniek. 12.42 Piano
recital. 12.50 Beursberichten en programma-over
zicht. 13.00 Nieuws. 13.15 Kamermuziek. 14.00
Nieuws. 14.03 Schoolradio. 15.45 Lichte muziek.
16.00 Nieuws. 16.03 Beursberichten. 16.09 Voor de
zieken. 17.00 Nieuws. 17.15 Bariton en piano: klas
sieke muziek. 17.45 Franse les. 18.00 Nieuws. 18.03
Lichte muziek. 18.18 Paardesportberichten. 18.20
Voor de soldaten. 18.50 Radiokroniek. 19.00 Nws
19.40 In en om de opera. 20.00 Moderne jazzmu
ziek. 20.30 Voor de teenagers. 21.00 Musical. 22.00
Nieuws. 22.15 Volksdansen en -zangen 22.35 De
zeven kunsten. 23.00 Nieuws. 23.05 Kamermuziek.
23.4524.00 Nieuws.
VOOR ZATERDAG
AVRO: 15.00 Weekendjournaal. 17.00—17.45 Voor
de kinderen. 19.30 Luipaard op schoot, TV-film.
NTS: 20.00 Journaal en weeroverzieht. AVRO'
20.20 Televlzier. 20.30 Sterren en streken, geva
rieerd programma. 21.50 De verdedigers, TV-film
NTS: 22.45—22.50 Journaal.
VOOR ZONDAG
NTS: 14.55 Eurovisie: Eerste deel rugbywed
strijd Frankrijk—Wales te Toulouse. 15.40 Carna
val te Viareggio. 16.00 Tweede deel rugbywed
strijd Frankrijk—Wales te Toulouse. 16.35 Wereld
kampioenschap cyclocross te Calais. IKOR: 17.00
—18.15 Doopsgezinde doopdienst. NTS: 19.30 Week-
journaal. 20.00 Sport in beeld. NCRV: 20 30 De
reis van hun leven, TV-film. 20.45 Arthur en Eva,
TV-feuilleton (deel 5). 21.20 De laatste reis van
Scott, documentaire van de BBC. 22.05 Pianotrio:
klassieke muziek. 22 20 Dagsluiting. NTS: 22 30—
22.35 Journaal.
VOOR MAANDAG
CVK/IKOR/RKK: 19.30 Logboek, een program
ma over de bijbel voor de jeugd NTS: 19.50
News Hound, tekenfilmpje. 20.00 Journaal en
weeroverzieht. 20.20 Zendtijd politieke partijen:
Katholieke Volkspartij. VARA: 20.30 85 gulden
schoon, of Zomaar een arbeidersgezin in welva
rend Nederland, documentaire. 21.00 Televisie
rechtbank. NTS: 22.45—22.50 Journaal,