I Ferenc Fricsay overleden DE PROGRAMMA'S Jany Rogers, nieuwe ster aan de hemel van het Franse chanson Campendonkpenning voor Gemeente Amsterdam Redevoeringen van Cicero in Syracuse gevonden Het nieuwe orkest van Stokowski Mgr. Maillet te Parijs overleden V erzekeringsbedragen voor schilderijen stijgen enorm Jan Nieland te Bussum overleden DONDERDAG 21 FEBRUARI 1963 13 Druk bezet programma voor Bernard Haitink nabeschouwingen Stichter en leider van Les petits chanteurs a la croix de Bois Opdrachten van O.K. en W voor litteratuurhistorie T.v.-rechtbank bijzonder geslaagd pwÉlKL* ip „De rechter en zijn beul" De radio geeft vrijdag T elevisieprogramma (Van onze correspondent) BRUSSEL. Aan de hemel van het Franse chanson rijzen en delen de sterren op enige aan iedereen bekende uitzonderingen na met grote snelheid. Toch zijn er ook artiesten, die al jaren geregeld optreden doch die nooit tot de eigenlijke grote figuren zijn gaan behoren. Totdat ook voor hen of voor haar op een dag_de grote wending komt. Op dat punt van haar artiestenloopbaan slaat sedert een week of twee, drie de Franse, te Brussel woonachtige chanson- nière Jany Rogers. Men kan zeker niet zeggen dat zij een ontdekking van het laatste ogenblik is. Wel dat de lieden, die het voor het zeggen hebben tot de conclusie zijn gekomen dat zij een kaart is, waarop kan worden gewed. Zij zal nog deze zomer een tournee maken langs de Franse badplaatsen, zij zal twee maanden naar Canada gaan en, zoals het er nu eenmaal bijhoort, de langspeel platen van haar beste nummers zijn al aangekondigd. Die steile vlucht is de voorlopige bekroning van een lange aanloop, van een oorspronkelijk, hard werkend talent. Het meisje Jany Ro- «p, gers is te Villefran- che aan de Middel landse Zee geboren. Zij heeft *er balletles gehad van de eens befaamde Madame Nevieskaja, die de balletten van Moskou had verlaten voor de opera van Nice. Zij had er ook het was een vroege wens van haar zangles van Roger Karl, eveneens een ster van de opera van diezelfde stad. In 1940 werd dat ge ordende leventje ech ter ruw onderbroken. Villefranche kreeg eerst een Italiaanse, daarna een Duitse be zetting. Jany Rogers kwam in het verzet terecht en zij werd gedeporteerd. Niets bleef haar bespaard, noch de kampen, waarin een deel van haar familie is om gekomen, noch de bombardementen op Berlijn. Zij heeft in Berlijn ook haar man leren kennen, de Franse journalist Georges Vignaux, die het in de ogen van de Duit sers zo bont had gemaakt dat hij uit de verplichte tewerkstelling in Duitsland weer terug was gezonden naar Frankrijk. TOEN EINDELIJK de bevrijding kwam, zijn beiden teruggekeerd naar Villefranche en er getrouwd. Daarna pas is de loop baan van Jany Rogers als zangeres be gonnen: zij zong voor de Amerikaanse sol daten. Sedertdien is zij blijven zingen, zij het met onderbrekingen. Gelukkige onder brekingen zoals de geboorte van achter eenvolgens een meisje, een jongen en weer een meisje. Ongelukkige onderbre kingen als een aanval van kinderverlam ming, die haar op de rand van de wan hoop bracht, maar die zij heeft kunnen overwinnen. Toch heeft zij zich eigenlijk pas de laatste vier, vijf jaren volledig aan haar kunst kunnen wijden. Zij woont thans te Brussel, waar haar man voor een aan tal Franse dagbladen correspondent is bij de Europese Gemeenschappen. Zij heeft ook een appartement te Parijs, waar zij geregeld optreedt voor de Franse radio, voor radio-Luxemburg en in de cabarets. Zorgvuldig zoekend en keurend heeft zij zich een vrij groot en goed repertoire op gebouwd onder andere met chansons zo als „Vous" van Guy Béart en „Je ne cvroyais pas ga van Dewinter. Veel van haar liedjes hebben betrekking op Parijs („Die hebben in Italië en Engeland al tijd het meeste succes" zegt zij) zoals het bijzonder aardige „Paris m'a tutoyé en montant sur La Butte" of „Loin de toi, j'ai peur". Jany Rogers heeft 'n mooie, ■y-.v.vA duidelijke voodracht en een wat tragi sche stem. Hetgeen niet uitsluit dat zij ook optimistische chansons met heel veel plezier en overtuiging brengt. Zoals bij voorbeeld een van haar jongste aanwinsten Le voleur de Saint Tropez". Het ligt in de lijn der verwachtingen dat men haar binnen afzienbare tijd ook in ons land zal kunnen horen. De Vereniging van Beoefenaars van de Monumentale Kunsten heeft de Campen donkpenning voor monumentale kunsten ingesteld ter gelegenheid van het 10- jarig bestaan der vereniging in 1962 op voorstel van een jury toegekend aan de Gemeente Amsterdam. De jury bestond uit de architecten G. Rietveld, P. Blom en de wandschilders Joh. Haanstra, Lex Horn en prof. A. Troost. Het is de eerste keer dat deze penning is toegekend. Zij is genoemd naar wijlen Heinrich M. E. Campendonk, die van 1935 tot 1955 hoog leraar was in de monumentale en versie rende schilderkunst aan de Rijksakademie van Beeldende Kunsten te Amsterdam. De uitreiking zal geschieden op een bijeen komst, die naar aanleiding van het 10-ja- rig bestaan wordt gehouden op vrijdag avond 15 maart in de aula van het Rijks museum te Amsterdam. Prof. ir. H. Brou wer, hoogleraar te Delft, zal daar spreken over: „Architectuur-beeldende kunst-ruim- te-tijd." Bernard Haitink zal in november 1963 tournees van het London Philharmonic Or chestra en van het Hall Orchestra (Man chester) dirigeren. In februari 1964 vertrekt hij- naar Los Angeles voor een tournee van twee weken van het Los Angeles Symphony Orches tra. In maart en april 1964 volgt dan een Beethoven-Cyclus van vijf concerten met de Berlijnse Philharmonie, waarbij Claudio Arrau als solist zal optreden. In de band van een oud boek in de staatsarchieven van Syracuse zijn zeven fragmenten gevonden van een vroeg af schrift van de beroemde redevoeringen van Cicero, die in brede kringen van geleerden als normatief het beste Latijn worden beschouwd. Dr. Francesco Carpinteri, directeur van de archieven, deelde mede, dat hij de perkamenten fragmenten toevallig heeft ontdekt bij het opnieuw rangschikken van een aantal juridische documenten uit de 16e eeuw. Hij vertelde, dat de fragmenten van redevoeringen van Cicero ter bestude ring zijn overgedragen aan de universiteit van Catania in de tweede helft van de 15e eeuw. Deskundigen aldaar noemden de vondst van groot belang, omdat de fragmenten op zijn minst 15 woorden en zinnen bevatten, die anders luiden dan in voorheen aan genomen versies van de redevoering. Dr. Carpinteri deelde mede, dat de door hem gevonden fragmenten deel uit maken van de beroemde rede van Cicero tegen Verres. Hij zei dat deskundigen van me ning zijn, dat de fragmenten zijn geko pieerd door de Florentijnse scriba Anto nio Sinibladi, die werd beschouwd als de grootste Italiaanse schoonschrijver van de tweede helft van de 15e eeuw. Het schrift van de fragmenten werd beschreven als zeer duidelijk en in de ronde Florentijnse stijl, waarin Sinibaldi schreef. te LEOPOLD STOKOVSKI is ondanks zijn 75 jaar nog een krachtig voorvechter van de muzikale jeugd en haar toekomst. Hij heeft zich onlangs uitgesproken over de verantwoordelijkheid van steden en staten wat betreft het steunen van talentvolle jonge mensen. Ofschoon hij het nog altijd zeer druk heeft met do vorming van een nieuw orkest, gastuitvoeringen geeft met het Philadelphia Orchestra en andere orkesten, het lezen van manuscripten van composities, die zijn studio binnenstromen, vindt de man, die eens een geheel uit Amerikanen bestaand jeugdorkest vormde nog tijd om jeugdige musici aan te moedigen. IN PHILADELPHIA terug voor een ver jaardagsconcert ter viering van het 50-ste seizoen, sinds hij daar zijn debuut maak te, wilde hij niet over het verleden spre ken. „Ik spreek liever over de toekomst, het verleden is iets waaraan we niets meer kunnen doen." Hij begon te spreken over het Amerikaanse symphonie-orkest, dat onder zijn leiding in de herfst van het vorige jaar met het geven van concerten is begonnen. „Een derde van onze leden bestaat uit de talentvolste jonge mensen van de grote muziekscholen van New ALS GEVOLG van de groeiende speculatieve belangstelling in ruimere kring voor schilderijen en van de specta culaire diefstallen stijgen de bedragen welke de verzekeringsmaatschappijen af sluiten. Geraamd wordt dat het vorige jaar Amerikaanse particulieren 4.100.000 dollar aan premie hebben betaald voor het verzekeren van hun kunstbezit, en door musea en kunsthandelaren 2.119.000 dollar. Dit overtreft het ge middelde van de laatste vijf jaar. In die periode is 16.500.000 dollar betaald door particulieren en 7.900.000 dollar door musea en anderen. HET IS NIET te zeggen en niemand doet er ook moeite voor welk bedrag dit vertegenwoordigt aan verzekerde waarde, maar het loopt zeker in de honderden mil joenen. De Mona Lisa welke in Washing ton is tentoongesteld is niet verzekerd. Op de in 1964 te houden New Yorkse Wereld tentoonstelling zal een grote verzameling beroemde schilderijen te zien zijn. Het te verzekeren bedrag is te groot voor een enkele maatschappij. De verzekeringscon sulent J. William Campo, is bezig een pool van internationale maatschappijen te vor men. Hoeveel de verzameling van de we reldtentoonstelling waard zal zijn kan nie mand zeggen, maar Campo durft een schat ting te maken van 400 miljoen dollar. Het Vatikaan bijvoorbeeld is van plan Michel angelo's Piëta af te staan. In de meeste gevallen stemt de verze keringsmaatschappij in met de raming van de verzekerde, maar bij bekende wer ken is het eenvoudig een kwestie van het nagaan van de aankoopprijs als basis van de verzekering. Als bijv. het Metropolitan Museum van New York het schilderij van Rembrandt „Aristoteles bij de Buste van Homerus" wil verzekeren voor 2.300.000 dol lar, dan zal dit zonder meer aanvaard worden, omdat het museum er dit be drag op een openbare veilling voor be taald heeft. Museumdirecteuren weigeren te praten over de verzekeringsbedragen. James Ro- rimer van de Metropolitan zegt: „De beste veiligheid is om niet in het openbaar over de veiligheid te praten". (Van onze correspondent) PARIJS Na een hartaanval is op 66- jarige leeftijd in Parijs monseigneur Mail let gestorven, die als dirigent van het be roemde jongenskoor Les Petits Chanteurs a la Croix de Bois op zijn gebied een we reldreputatie had verworven. Veertig jaar geleden richtte hij in een Parijse volks buurt, waar hij pastoor was, het eerste knapenkoor op. Zeven jaar later gaf hij een eerste publieke uitvoering van geeste lijke en wereldlijke koormuziek in de grootste concertzaal van Parijs, de Salie Pleyel. Het succes was éclatant en al spoe dig ontving abbé Maillet uit alle delen van de wereld uitnodigingen om op te ko men treden. Elk jaar is hij sindsdien vier a vijf maanden op reis geweest en met zijn jongens is de robuuste abbé-koorlei- der ook voor ettelijke staatshoofden, als president Eisenhower, de Engelse koningin, de Belgische koning en ook voor de paus meermalen opgetreden. Ook in ander lan den gaf de energieke geestelijke de stoot tot soortgelijke jongenskoren en men schat dat er zo over de hele wereld vandaag ze ker wel een 50.000 „houten kruis-zanger- tjes" kunnen worden geteld. Zangertjes, die hij ieder jaar ook op internationale congressen en zangfeesten rond zich ver enigde Abbé Maillet, die zijn koorleden hoofd zakelijk uit arbeiderskringen recruteerde, had in Parijs een speciale school met in ternaat opgericht waar zijn jongens gra tis werden opgeleid voor een beroep dat De Hongaarse dirigent Ferenc Fric say, die jarenlang een belangrijke rol in bet Oostenrijkse en Duitse in bet bij zonder bet Berlijnse muziekleven heeft gespeeld, is woensdagochtend in een ziekenhuis in Bazel overleden. Hij was 48 jaar. Zijn gezondheidstoestand liet reeds lang te wensen over. Hierdoor had bij in de zomer van bet vorige jaar zijn contract met de Salzburger Fest- spiele moeten opzeggen. Fricsay was een moderne dirigent met een bijzondere voorliefde voor Hongaarse, Slavische, Italiaanse en alle hedendaagse muziek. Hij werd te Boedapest geboren, waar hij les kreeg van Bartók en Kodaly. Van 1934 tot 1944 was hij dirigent van het symfonie-orkest van Zegedin. In die jaren trad hij ook in Salzburg op. Na de tweede wereldoorlog werkte hij drie jaar bij de Staatsopera van zijn geboortestad. Daarna was hij afwisselend in Boedapest en Wenen werkzaam. Van 1948 tot 1954 leidde hij het symfonie-orkest van het Berlijnse radio station RIAS, terwijl hij ook verbonden was aan de stedelijke opera van West- Berlijn. Na twee jaar orkestleider in de Amerikaanse stad Houston te zijn geweest, werd hij in 1956 dirigent van de Beierse Staatsopera JACOB GADE GESTORVEN Jacob Gade, de populaire Deense com ponist, die wereldberoemd werd met een tango, is in zijn geboortedorp Kig op 83- jarige leeftijd gestorven. Hij componeerde in 1925 „Jalousie"; deze tango wordt nog steeds gespeeld. Gade heeft er in de loop van de jaren meer dan 1 miljoen kronen aan royalties uit gehad. ze konden uitoefenen zodra hen de baard in de keel zou zijn geschoten; hij finan cierde dit instituut met de opbrengst van zijn ontelbare grammofoonplaten, zijn con- certournees en ook van de film die hij in 1946 op liet nemen. In zekere muzikale kringen heeft men soms we) eens bezwaren geuit tegen de commerciële doelstellingen waarvan zijn onvermoeide activiteiten werden beticht, en die zich inderdaad ook wel eens in som mige bewei kingen en programma's open baarden. Doch tegenover die grieven staat dan toch ook het onbetwistbare feit dat monseigneur Maillet tienduizenden kinde ren en miljoenen mensen in actief en passief contact heeft gebracht met oude geestelijke koren, volks- en kunstliederen en zelfs met kleine opera's en cantates waarvan ze zonder zijn initiatieven en in spanningen vermoedelijk altijd verstoken zouden zijn gebleven. Na een vrij langdurige ziekte is in het Majeila Ziekenhuis te Bussum overleden de heer J. Nieland, directeur van het Mu- zieklyceum te Naarden. De heer Nieland, die 59 jaar is geworden, genoot een inter nationale bekendheid als componist van instructieve en kerkmuziek. Hij was 10 jaar als organist verbonden aan het Con certgebouworkest, toen onder leiding van Willem Mengelberg. Jan Nieland, op 17 augustus 1903 te Am sterdam geboren, schreef reeds in zijn jeugd opera's en fantasieën. Hij ontving van zijn vader pianolessen en gaf reeds tijdens zijn gymnasiumjaren muziekonder- richt. Aan het Conservatorium te Amster dam werd hij opgeleid door J. B. de Pauw, die eveneens Hendrik Andriessen en dr. A. van der Horst opleidde. Op 19-jarige leeftijd sléagde hij cum laude voor orgel, een jaar later gevolgd door cum laude piano. Hij dirigeerde verschillende ko ren en verwierf in 1924 de prix d'excel- lence. Na het solistendiploma voor piano te hebben behaald, trok hij met het Con certgebouworkest naar Amsterdam voor een uitvoering van de Mathaus Passion. Hij vestigde zich later te Naarden, waar zijn Instituut voor Muziekonderricht aan de Nagtglaslaan uitgroeide tot een muziek- lyceum van formaat. Voordien was hij geruime tijd leraar aan het Conservatorium te Amsterdam, Hij schreef onder andere werken als de Missa Festiva en Missa Solemnis en het Oratorium Sint Augustinus. Door zijn wer ken genoot hij vooral in de Verenigde Sta ten een grote faam. De begrafenis is na een mis van requiem in de O.L.V.-kerk te Bussum vastgesteld op zaterdagmorgen 23 februari om 11 uur op de r.k.-begraaf- plaats aldaar. KO VAN DIJK IN ZIEKENHUIS OPGENOMEN De acteur Ko van Dijk is woensdagmid dag in de Boerhaave Kliniek in Amster dam opgenomen voor een volledig onder' zoek in verband met zijn nog steeds voort durende rugklachten. Toorop-schenking. Mevrouw H. H. Zond- Dirksen. heeft aan de Staat der Nederlan den, ter plaatsing in het Rijksbureau voor Kunsthistorische Documentatie aldaar, ten geschenke aangeboden het door wijlen haar echtgenoot, N. E. H. J. J. Zon. bijeen gebrachte documentatiemateriaal over Toorop. York, Boston, Rochester, Philadelphia en Baltimore jongelieden met enorm ta lent", zei hij. „De overigen zijn de grote, ervaren free lancers uit New York, die ik persoonlijk ken van het maken van gram mofoonplaten gedurende een reeks van jaren. De jeugdige musici leren van de ervaren spelers en deze trekken voordeel uit de geestdrift en vitaliteit van de' jonge ren." IN VERBAND met dit project houdt hij voortdurend audities voor jonge zangers, jonge spelers en jonge dirigenten. En de jonge componisten worden ook niet over het hoofd gezien. Over overheidssteun voor jeugdige talenten zei hij: „Aan het ene uiterste hebben wij de zeer alentvolle jongemensen en aan het andere de mis lukten en teleurgestelden de delinquen ten. Wij moeten aan beiden aandacht schenken, want beiden zullen de toekomst uiterste hebben wij de zeer talentvolle jeugd mogelijkheden verschaffen maar ook een vriendschappelijke hand reiken aan de teleurgestelde jeugd. Ik ben van mening, dat elke stad en staat met be trekking tot deze beide verantwoordelijk heden voor zichzelf moet zorgen." De staatssecretaris van Onderwijs, Kun sten en Wetenschappen mr. Y. Scholten heeft de volgende opdrachten op het ge bied van de litteratuurhistorie verleend: Aan mejuffrouw drs. C. M. Verkroost te Amsterdam: een lijst te maken van alle handschriften, preken en brieven en van de verspreide publikaties van De Genes tet, glsmede het persklaar maken van de brieven en van een commentaar daarop, aan dr. A. P. Braakhuis, te Sittard: een studie of monografie te schrijven over Da niël Jongtys, aan dr. J. Meijer, 'e Haar lem: een biografie te schrijven over Ja cob Israël, aan dr. R. G. K. Kraan te Nijmegen: een studie te schrijven over le ven en werk van J. K. van Eerbeek, aan dr. C. Kruyskamp, te Leiden: een uitga ve te verzorgen van Bredero's „Roddrick ende Alphonsus". De tweede zitting van de TV-rechtbank heeft eventuele aarzelingen tegenover de eerste zitting met bravoure uitgewist. Er zat nu veel meer vaart in, de president was wat minder wijdlopig dan tevoren en de verdachte (in werkelijkheid de heer Wen tink, zo lazen wij na afloop, ook al wer den we er weer tegen gewaarschuwd t denken dat namen en toestanden niet ge fingeerd zouden zijn.kreeg nu de kans een bijzonder raak getypeerde en gevat te -verdachte te spelen, zo goed. dat hij wat ons betreft ook de volgende keren weer verdachte mag zijn, als recidivist dan. Trouwens, ook de getuigen die giste re voor het eerst verschenen, bleken uit stekend gekozen, in het bijzonder de ga ragehouder, die zich fraai op de vlakte hield, waarvan ook de verdachte een jon gen was. In het algemeen kan gezegd worden, dat deze derde aflevering „echter" was minder gespeeld, dan de tweede, en on geveer gelijke tred hield met de opzien barende eerste aflevering van de tv-recht- bank. De nieuwe verdediger, mr. W. Sieg mann, maakte een uitstekend debuut, al heb ik mij wel afgevraagd of hij zijn pleit rede niet korter heeft gehouden dan aan vankelijk in zijn bedoeling lag. In de loop van het verhoor immers toonde hij aan dat de verdachte linkshandig is, en ook werd er nadrukkelijk gepraat over de precieze houding waarin het slacht offer lag. Noch het een noch het ander is in de pleitrede echter te berde gebracht. De verdediging liet nog meer kansen lig gen. Zo goed als het immers toevallig was dat aan de jas van verdachte een soortgelijke knoop onbrak als in de buurt van het misdrijf was gevonden, zo goed kon het toevallig genoemd worden dat hij die knoop juist daar verloren zou hebben. Er had immers geen worsteling plaatsge vonden. Ook zou ik wel eens hebben willen weten, of de buurman de krik had zien weggooien door de aanrander. Als Arie van Veen zo'n geweldplegend type was, hoe kwam het dan dat hij niet in één moeite door de getuige met de krik buiten westen sloeg? Ook nog allerlei aanvullende vragen aangaande die krik hadden schuld of onschuld van de verdachte misschien kunnen aantonen. Daarbij komen we op een ander manco van deze rechtbanken. Het zou niet per definitie een verslechte ring zijn als bijvoorbeeld de president van de rechtbank, prof. mr. Belinfante eens van plaats ruilde met rechter mr. Roelse. Zoiets moet kunnen, het is tenslotte een spelletje. Ik kan mij namelijk niet aan de indruk onttrekken (ik kleed mijn bewoordingen maar zo juridisch mogelijk in) dat de pre sident de draad wel eens kwijt raakt, het overzicht verliest en dan geneigd is in niets ter zake doend gebabbel te verval len. De ondervraging krijgt daardoor soms iets verwarrends en dat is toch niet de opzet van deze serie, die voor een groot deel weliswaar tot ons vermaak dient, maar voor een ander deel ook ter lering wezen wil. De'tv-rechtbanken hebben ruim scjioots bewezen tot de „grote" gebeurte nissen te behoren in onze tv-wereld. Er is zeker nog plaats voor volgende afleverin gen, waarbij mijn reeds eerder gedane suggestie ook eens een gewetensconflict te behandelen (iemand die zich op zijn zwijgplicht beroept bijvoorbeeld, of iemand die subversieve acties heeft ondernomen ter wille van de bevrijding van een on derdrukt volk. etc gaarne herhaal. Nie* onvermeld moge tenslotte blijven dat in de pauze een interessant gesprek met prof. Froentjes van het gerechtelijk labo ratorium werd gehouden, terwijl in de vooravond het kwartet Louis van Dijk Carl Schulze uitstekend moderne jazz speelde, zaols tevoren Spiegel der kunsten „bezoek van een oude dame" had gehad te weten de 30-jarige mevrouw Betsy Dor nav-Culp, die nog opmerkelijk vitaal Cho pin en Bach op de piano speelde. Voor een zo oude dame had wat mij betreft meer tijd uitgetrokken mogen worden. Een beeld uit de grote carnavalsop tocht in Nice, tijdens welke meer dan vijf ton confetti werd gestrooid. Film over Sacco en Vanzetti. De Ita liaanse filmproducent Dino de Laurentiis heeft bekendgemaakt dat rechter Michael A. Musmanno van het hooggerechtshof van Pennsylvania zal optreden als tech nisch adviseur voor de film „Sacco en Vanzetti". De Zwitserse auteur Friedrich Dürren- matt heeft zich een respectabele reputa tie opgebouwd als roman- en toneelschrij ver. In Nederland werd op het toneel o.a. „Bezoek van een oude Dame" gespeeld, en van de films die naar zijn verhalen ge maakt zijn is vooral „Het Huwelijk van meneer Mississippi" bekend geworden. Hij schreef ook enkele detective-romans, met de oude commissaris Barlach als hoofdpersoon. Dürrenmatt is niet wat men een opwekkende schrijver zou kunnen noe men. „De rechter en zijn beul" is een toneelbewerking van een zijner detective verhalen. Cruys Voorbergh speelt commis saris Barlach. Van de andere medespelen den noemen we o.a.. Jan Teulings, Wim van den Brink en Ditty Doornbos. Een goe de bezetting, die door Frans 't Hoen ge regisseerd zal worden. Het belooft zeer ze ker een belangwekkende avond te worden, hoe het verder ook uitvalt. Ad Interim HILVERSUM I. 402 m. 746 kc/s. 7.00 VARA. 10.00 VPRO. 10.20 VARA. 12.00 AVRO. 16.00 VARA. 19.30 VPR 21.00 VARA. 22.40 VPRO. 23.00-24.00 VARA. VARA: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtendgym nastiek. 7.20 Socialistisch strijdlied. 7.23 Lichte grammofoonmuziek (Om 7.35 Van de voorpagina, praatje). 8.00 Nieuws en socialistisch strijdlied. 8.18 Lichte gram- mofoonmuziek. 9.00 Gymnastiek voor de vrouw. 9.10 Moderne grammof oonmuziek (9 35-9.40 Waterstanden). VPRO: 10.00 Schoolradio. VARA: 10.20 Voor de vrouw. 11.00 Voor de kleuters. 11.15 Zangrecital: Liederen van Nederlandse componisten. 11.40 Elektronisch orgelspel. AVRO: 12.00 Zang en piano. 12.20 Regeringsuitzending: Voor de landbouw. 12.30 Mededelingen t. b.v. land- en tuinbouw. 12.33 Sport en re creatie, afgewisseld met grammofoonmu- ziek. 13.00 Nieuws. 13.15 Mededelingen, eventueel actueel of grammofoonmuziek. 13.25 Beursberichten. 13.30 Licht ensemble en zangsolist. 14.00 Pianorecital. 14.20 Jeugdboekenschouw. 14.35 Kerkorgelcon cert. 15.00 Hou je aan je woord, litteraire quiz. VARA: 16.00 Ramblers Hit-parade. 16.30 Voor de zieken. 17.00 Tijd voor teen agers. 17.50 Actualiteiten. 18.00 Nieuws. 18.15 Politieke lezing. 18.25 Lichte orkest muziek en zangsoliste. 18.50 Onder het mes, praatje. 19.00 Voor de kinderen. 19.10 Kin derkoor. VPRO: 19.30 Toneelmuziek. 19.50 Daarompraatje. 20.00 Nieuws. 20.05 Gezinsleven in vreemde landen: Canada, lezing. 20.20 Klassieke grammofoonmuziek. 20.25 Het zwaar Tempeest, klankbeeld. 20.45 Wereld in beweging, praatje. VARA: 21.00 Tango-Rumba orkest en zangsolisten. 21.30 Drie tehuizen, klankbeeld over het le ven van bejaarden. 22.15 Buitenlands weekoverzicht. 22.30 Nieuws. VPRO: 22.40 Klassieke vorming in het geding, gesprek. VARA: 23.00 Socialistisch nieuws in Espe ranto'. 23.10 Spontane reacties: muzikale discussie. 23.55-24.00 Nieuws. HILVERSUM II. 298 m. 1007 kc/s. 7.00- 24.00 NCRV. NCRV: 7.00 Nieuws en SOS-berichten. 7.10 Dagopening. 7.25 Klassieke grammo foonmuziek. 7.45 Radiokrant. 8.00 Nws. 8.15 Lichte grammofoonmuziek. 9.00 Voor de zieken. 9.35 Grammofoonmuziek. 9.40 Voor de vrouw. 10.10 Operamuziek (gr.). 10.15 Morgendienst. 10.45 Sopraan en pia no: Klassieke en moderne liederen. 10.15 Programma voor oudere luisteraars. 12.00 Lichte grammofoonmuziek. 12.30 Medede lingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.33 Meis jeskoor en licht instrumentaal kwintet. 12.53 Grammofoonmuziek, eventueel actua liteiten. 13.00 Nieuws. 13.15 Per plaat door Italië. 13.45 Licht instrumentaal kwintet. 14.05 Schoolradio. 14.25 Grammofoonmu ziek. 14.30 Klassieke liederen (gr.). 15.45 Theaterorkest en solisten. 16.15 Duizend schoon, wenken voor de tuin. 16.30 Klari net en piano: moderne muziek. 17.00 Voor dracht. 17.20 Lichte grammofoonmuziek uit Griekenland. 17.40 Beursberichten. 17.45 Musette-muziek (gr.). 18.00 Koninklijke Mi litaire Kapel. 18.20 De hangmat, een pro gramma dat schommelt. 18.50 Regerings uitzending: Uitzending voor de midden stand. 19.00 Nieuws en weerpraatje. 19.10 Licht instrumentaal trio. 19.30 Radiokrant. 19.50 Lichte grammofoonmuziek. 20.15 Pris ma, gevarieerd programma. 21.15 Koor zang. 21.45 Kommentaar en diskussie. 22.00 Klassieke grammofoonmuziek. 22.30 Nieuws. 22.40 Wijd als de wereld, lezin gen. 23.00 Strijkkwartet: klassieke mu ziek (gr.). 23.35 Zigeunermuziek (gr.). 23.55-24.00 Nieuws. BRUSSEL 324 m. 12.00 Nieuws. 12.03 Lichte muziek. 12.30 Weerberichten. 12.35 Dixielandmuziek. 12.50 Beursberichten en programma-over zicht. 13.00 Nieuws. 13.15 Licht program ma. 14.00 Nieuws. 14.03 Schoolradio. 15.45 Lichte muziek. 16.00 Nieuws. 16.03 Beurs berichten. 16.09 Kamermuziek. 17.00 Nws. 17.15 Lichte muziek. 17.45 Duitse les. 18.00 Nieuws. 18.03 Moderne kamermuziek. 18.20 Voor de soldaten. 18.50 Radiokroniek. 19.00 Nieuws. 19.40 Vlaamse volksmuziek. 20.00 Gevarieerde muziek. 20.35 Theaterkroniek. 21.00 Amusementsmuziek. 21.45 Franse volksmuziek. 22.00 Nieuws. 22.15 Jazzmu ziek. 22.35 De zeven kunsten. 23.00 Nieuws. 23.05-23.45 Gemengd recital: kamermuziek. VOOR DONDERDAG KRO: 14.30 In ogenschouw, journaal. 14.40 Voor de vrouw. 15.15 Pauze. 15.30- 15.45 Voor de kleuters. 19.30 Derde film uit de BBC-serie Look. 19.50 Pentti Niku- la, de indoor-wereldkampioen polsstok hoogspringen uit Finland. NTS: 20.00 Jour naal. KRO: 20.20 Brandpunt. 20.45 Kijk op kunst. NTS: 21.15 De rechter en zijn beul, toneelstuk KRO: 22.25 Epiloog. NTS: 22.35 Journaal. VOOR VRIJDAG AVRO: 19.30 Rooster, programma voor tieners en twens. NTS: 20.00 Journaal en weeroverzicht. 20.20 Extra uitzending van Sport in Beeld: Kort filmverslag van de wereldkampioenschappen hardrijden op de schaats te Japan. AVRO: 20.25 Televizier. 20.35 Onze vriend Higgins, T.V.-film. 21.05 AVRO Music-Hall. 22.05 Ondergang van de Indiaan, documentair programma (deel 2). NTS: 22.40-22.45 Journaal.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1963 | | pagina 13