Studentencentrum Drommedaris
verwacht steun van de overheid
De Schrijn van het Boek" in Jeruzalem
DE PROGRAMMA'S
Voetbal- en
opera-gala
9
Waardevol project heeft
bestaansrecht bewezen
ZATERDAG 23 FEBRUARI 1963
IN JERUZALEM wordt momenteel een gebouw opge
trokken, dat wat buitenissigheid betreft zijn weerga in de
wereld nauwelijks schijnt te hebben gevonden. Het heet het
„Schrijn van het Boek", zal een zeshonderdduizend dollar
kosten en in hoofdzaak de befaamde bijbelrollen herbergen,
die in de woestijn in de streek van de Dode Zee sinds 1947
zijn gevonden. Het ontwerp voor dit ongewone museum werd
gemaakt door de Amerikaanse architecten Frederick J. Kies-
ler en Armand Philip Bartos. Hun vertegenwoordiger bij
de bouw is de uit Nederland afkomstige architect Zvi Cohen,
die in Jeruzalem woonthet werk wordt uitgevoerd door de
Israëlische aannemer Hillel Fefferman. Officieel heet het
D. S. and R. H. Gottesman Centre for Rare Biblicql Ma
nuscripts, want de kosten van bouw en inrichting worden
bestreden uit een fonds, gesticht door de kinderen van de
Amerikaans-Joodse mecenas Sam Gottesman ten ere van hun
vader. De ziel van deze monumentale schepping is prof. dr.
Ygaël Yadin, hoogleraar in de archeologie aan de Hebreeuw
se Universiteit in Jeruzalem, oud-chef van de Israëlische
generale staf en zoon van de beroemde archeoloog wijlen
prof. .dr. E. L. Sukenik.
nabeschouwingen
Fris plan van Henri Arends
Damshuizer
Moeder Natuur in niéuw
VARA -programma
P I A N O 'S
VLEUGELS
Ham Kops
De radio geeft zondag
De radio geeft maandag
7élevisieprogramma
(Van onze correspondent)
Het „schrijn van het boek"
maakt deel uit van een com
plex waarin dorhineert het
eveneens in aanbouw zijnde
Museum voor Kunst en Ar
cheologie met een park vol
beeldhouwwerken van be
roemde kunstenaars, een ge
schenk van de Amerikaans-
Joodse show-business-mag-
naat Billy Rose. Het ligt in
het westen van Jeruzalem,
vlak bij de universiteit, het
nieuwe parlementsgebouw en
een aantal nieuwe ministeries,
die de kern vormen van het
nationale bestuurscentrum, dat
hier bezig is te verrijzen. Bar
tos, de jongste van de twee
architecten, is een schoonzoon
van Sam Gottesman, wat zijn
deelneming aan het plan ver
klaart. Maar zonder aan zijn
verdiensten als bouwmeester
te kort te doen moet toch ge
zegd worden, dat het zijn part
ner, de architect Kiesler is,
die zijn stempel op dit extra
vagante project heeft gedrukt.
Kiesler is uit Oostenrijk af
komstig. maar woont al jaren
in de Verenigde Staten. Lang
duurde het, voordat zijn uit-
'onderlijke begaafdheid erken-
■>;ng vond en nog heden ten
dage kunnen vele deskundigen
zich met zijn opvattingen niet verenigen.
Maar over één ding zijn allen het eens:
dat hij een kunstenaar is, een meester der
bouwkundige symboliek en een man, die
■en volkomen nieuwe richting heeft in
geslagen.
WIE OP DE GROTE WEG naar het
universiteitscomplex staat ziet van het
bouwwerk nauwelijks meer dan een reus
achtige witte koepel, die doet denken aan
een fortificatie. De rest is van buiten
af onzichtbaar. Want dit heiligdom van
het boek heeft nog een andere eigenschap
van een verdedigingswerk: het is groten
deels ondergronds. En het is vooral deze
factor, die het bouwwerk zijn eigen ca
chet geeft. Van de tuin uit leidt een hel
lende opgang naar een plateau, dat om
geven is door een borstwering van Jeru-
zalemse steen (ter plaatse gehouwen) en
voorzien van een gepolijst-stenen vloer.
Aan het einde van dit platform, vanwaar
men een prachtig gezicht heeft op de
moderne gebouwen van het universiteits
complex, de regeringswijk en de weste
lijke stadsgedeelten van Jeruzalem, ver
heft zich een betonnen muur, bekleed
met donker bazalt uit Tiberias en staande
in water. Deze sombere muur verzinne
beeldt de duistere nacht der Joodse ge
schiedenis, de herleving van het Joodse
volk. Zijn streven naar hoger worden ge
symboliseerd ^por een koepel bekleed met
wit keramiek en omgeven door een vijver
waarvan de wanden zijn bedekt met
blauw glasmozaïek. Uit deze vijver en
ook uit de top van de koepel zullen wa
terstralen spuiten, hetgeen niet alleen een
esthetisch, maar ook een praktisch doel
heeft: een natuurlijke air conditioning.
DE KOEPEL is voor de vakman interes
sant om zijn uitzonderlijke betoncon
structie, die ontworpen werd door een
Amerikaans ingenieursbureau. Van het
plateau komt de bezoeker via een brede
stenen trap op een binnenplaats, die met
haar wanden van Jeruzalemse steen en
haar veelkleurig tapijt van tegels iets in
tiems heeft. Eén zijde van deze binnen
plaats wordt gevormd door een werkka
mer voor de directeur, een bibliotheek
en een ontvangstkamer. De eigenlijke
ingang ligt op het noorden. Door een ge
welfde gang komt men via een „brug"
over de koepelvijver en een opening in
het onderste deel van de bazaltmuur in
de tentoonstellingsruimte. Deze corridor
wordt gevormd door een aaneenschake
ling van kamers, ieder met twee nissen.
Een kleine, elektronisch bewogen deur,
leidt naar het hart van het gebouw, de
tentoonstellingsruimte onder de koepel, die
een doorsnee heeft van twintig meter en
tien meter hoog is. Het witte beton en
de geribde muren geven er een bijna
mystiek effect aan. In het centrum be
vindt zich een rond platform, waar de
voornaamste rol wordt tentoongesteld, af
gerold op een bronzen cylinder en gevat
in een glazen vitrine.
HET DAGLICHT valt naar binnen door
een opening in het dak, die bedekt wordt
door een koepel van glas. Het moet een
wonderlijke gewaarwording zijn na een
korte wandeling door iets, wat op een
kolenmijn of een bunker lijkt, plotseling
te worden geconfronteerd met een archeo
logische vondst van onschatbare waarde,
beschenen door het licht van de felle Is
raëlische zomerzon. En ook nu weer wordt
de bezoeker gefascineerd door de sym
boliek, die in dit bouwwerk zo sterk op
de voorgrond treedt.
De Dode-Zeerollen werden in een grot
gevonden. De herinnering aan deze vind
plaats hebben de architecten levend wil
len houden door onder het platform een
kunstmatige grot te ontwerpen, die het
Oorspronkelijke hol zo dicht mogelijk na
bij komt. Een ruw-stenen trap leidt naar
beneden. De wanden zijn van Jeruzalem
se gehouwen stenen, die onregelmatig op
elkaar zijn gestapeld. In nissen van on
gelijke vorm worden de oorspronkelijke
urnen ten toongesteld, waarin de rollen
werdén gevonden, en bovendien andere
voorwerpen van archeologische betekenis
EEN TWEEDE TRAP leidt naar de af
zonderlijke uitgang: een brede corridor
met anderhalve meter dikke muren van
Jeruzalemse steen die hier en daar een
verrassende doorkijk biedt op de eeuwige
stad, die achter een dal met een eeuwen
oud indrukwekkend-schilderachtig Grieks
klooster, tegen de heuvelhellingen is aan
gebouwd. Dank zij de bijzondere vorm,
waarin dit wonderlijke bouwwerk is ge
goten, beseft hij iets van de continuïteit
van het leven en van de rol, die de indivi
duele mens speelt in de oneindige ontwik
kelingsgang van aarde en wie haar be
wonen.
«0*
De koepel in aanbouw, zoals men deze ziet van de hoofdweg af.
In het informatieve prettig-stijlvolle jon
geren-magazine „Rooster" kwam gister
avond een man voor de camera, die be
slist niet meer tot de groep der „tieners
en twens" gerekend kan worden, maar
blijkens een door hem bedacht plan zeer
wel in deze uitzending paste. Dat was
Henri Arends, de dirigent van het Noord
hollands Philharmonisch Orkest, die in een
vraaggesprek met Wilco Meyer een duizend
tal jongeren uitnodigde, samen met hem
en zijn orkest een programma voor een
concert samen te stellen, dat beant
woordt aan de smaak van de meer jeug
dige muziekliefhebbers. Zijnerzijds had
de heer Arends geen bezwaar tegen hel
laten optreden van vocalisten als Anneke
Grönloh of Mieke Telkamp in een pro
gramma, waarin ook Bach gespeeld wordt.
De heer Arends verzocht de jongens en
meisjes, gewoon in slobbertrui, maillot e.d.
naar de concertzaal te komen en beloofde
zijn orkestleden te verzoeken bij deze
gelegenheid niet in frak te verschijnen.
Wie mee wil werken oan dit plan, dat
mede ten doel heeft het concertpubliek wat
te verjongen, kan zijn wensen vermelden
op een briefkaart, die geadresseerd moet
worden aan het Concertgebouw in Haar
lem Om financiële redenen kan aan ver
zoeken, buitenlandse beroemdheden als Me-
nuhin of Sinatra in dit programma te plaat
sen, geen gevolg worden gegeven. Dit
frisse plan van de dirigent van het N.Ph.O.
verdient wel een groot succes.
EERDER DAN gisteravond had de Is
raëlische zangeres Rika Zaraï haar stem
banden gebruikt om op warme wijze een
Franse versie van de schlager „Bei mir
bist du schön" (eigenlijk een oud-Jiddisch
wijsje) en enige van haar beroemde He
breeuwse liedjes te zingen. In Avro's
Music Hall „Allemaal show" trad zD na
melijk, sfeervol uitgelicht, wel op, maar
haar stem kwam van een door haar mee
gebrachte geluidsband, samen met de be
geleiding van het orkest Yohanan Zaraï.
Een dergelijke play-back-uitzending, waar
„ALS ER NIET UITERLIJK per half maart 1963 afdoende
financiële steun voor het centrum komt, zal de stichting per
1 april 1963 opgeheven moeten worden". Deze aan duidelijk
heid. niets te wensen overlatende mededeling staat in een
rondschrijven, dat op 9 januari 1963 door de directie van de
Stichting Internationaal Studentencentrum Drommedaris in
Enkhuizen toegezonden werd aan „alle belanghebbenden
De Drommedaris, waarmee we dan het studentencentrum
van die naam, gevestigd in een eerbiedwaardig oud gebouw
van die naam in Enkhuizen bedoelen, is de afgelopen maan
den op een minder prettige wijze in het nieuws geweest. De
financiële nood, waarmee de stichting te kampen heeft, was
daar oorzaak van. Want één ding is uit publikaties èn uit een
gesprek met Paul Mertz, cultureel directeur van de stichting,
duidelijk op te maken: de Drommedaris zit aan de grond.
„Eigenlijk zou je een compliment aan onze schuldeisers
moeten maken voor hun lankmoedigheid", zegt Paul Mertz,
als hij in de roezemoezige drukte van Americain in Amster
dam tegenover ons zit, vertellend over de korte doch be
wogen financiële historie van het centrum. Hij doelt daarmee
op de omstandigheid, dat nu, anderhalf jaar na de officiële
opening van het centrum, nog altijd mensen, die werkten
aan de verbouwing en inrichting van de uit 1540 daterende
Enkhuizense vestingtoren ten behoeve van het studenten
centrum-, hun geld moeten hebben. Paul Mertz, ex-student
met een goede job in de reclamewereld, haalt de schouders
op over de uitlatingen, die in de begrotingsvergadering van
de Provinciale Staten van Noord-Holland aan het adres van
de leiders van het studentencentrum werden gericht. In die
vergadering werd. met een verzoek om financiële steun voor
het centrum op de tafel, gesproken over een „dilettantisch
beleid" en een ..studentikoze bevordering van de cultuur".
Toen wij in Enkhuizen kwamen nadat we toestemming
hadden gekregen om de Drommedaris voor ons doel te ge
bruiken, was er in het oude gebouw geen verwarming,
nauwelijks licht, geen water en ontbraken vrijwel alle ruiten.
Er waren houten vloeren en dikke stenen muren, anders niet.
Alles wat er in de Drommedaris is verbouwd en ingericht,
hebben we moeten betalen.
ALS JE OOK het arbeidsloon van hen,
die pro deo ploeterden, en het honorarium
van de architect, die belangeloos meewerk
te, mee zou rekenen, werd er voor een
bedrag van 200.000 geïnvesteerd.
UIT EEN initiatief van enkele Amster
damse studenten groeide sinds 1959 een
internationaal studentencentrum van allu
re, met een fraaie expositiezaal, een to
neel- en concertzaal, een eetzaal en enke
le slaapzalen, een grote keuken en een
bibliotheek. Dat studentencentrum werd
sinds de openstelling in juli 1961 bekend
bij studenten in vele landen. Dat studen
tencentrum werd daarnaast ook een be
langrijk onderdeel van de gemeenschap in
het algemeen en die van noordelijk Noord-
Holland op cultureel gebied stiefmoe
derlijk bedoeld in het bijzonder. Niet
alleen bood het centrum honderden stu
denten uit binnen- en buitenland onderdak
in zijn functie van ontmoetingsplaats, re-
traite-tehuis en studentenhotel vooral voor
buitenlanders, ook werden waardevolle
banden gesmeed met de omringende ge
meenschap.
Om die laatste reden is dan pok de term
„studentikoze oevordering yan de cul
tuur" niet alleen misplaatst maar zelfs
grievend. Er werden tentoonstellingen ge
organiseerd en concerten gegeven, lezin
gen gehouden, films vertoond en contac
ten met het onderwijs in Enkhuizen ge
legd. Gesteld kan worden, zonder enige
overdrijving, dat het centrum van grote
waarde is geworden voor de gemeen
schap.
DIT OVERWEGENDE mag een andere
passage uit het rondschrijven van 9 janua
ri worden aangehaald: „Wij hebben nu de
Drommedaris in anderhalf jaar gebracht
tot het huidige peil; we hebben met ruim
3 jaar organisatorisch werk bewezen dat
het ons ernst is en dat wij in staat zijn
iets bijzonders op te bouwen en te leiden.
We hebben ook getoond, dat we bereid
zijn daarvoor grote offers te brengen. Aan
„gederfd salaris" hebben de vier mensen,
die met de dagelijkse leiding zijn belast
in die drie jaar tenminste 40.000 in het
werk gestoken. Mertz heeft aan de cul
turele kant van de zaak al zijn vrije tijd op
geofferd en bij zijn drukke baan elk week
einde en elke avond aan zijn cultureel pro
gramma gegeven. Het echtpaar Rijfkogel
heeft iedere vorm van privéleven losgela
ten en woont in een hoek van het „kan
toor"; Trix Baruch heeft er een goedbe
taalde baan als secretaresse voor opgege
ven en iedere vorm van eigen woonruim
te; ze heeft slechts een privéstoel en een
„eigen bed" op een zaaltje van vier. Het
ligt nu aan de gemeenschap of ons werk
en onze inspanning gehonoreerd zal wor
den met continuering of niet."
Bedelen om geld
HET GELD, nodig om van een magi
straal maar oeroud gebouw, eeuwen gele
den opgericht als vestingtoren, een stu
dentencentrum en een cultureel bolwerk
in een van de in dit opzicht achtergeble
ven gebieden van Nederland te maken,
moest bij elkaar gebedeld worden. Een
deel van die twee ton aan verbouwings- en
inrichtingskosten werd verkregen door
giften van particulieren en het bedrijfsle
ven. Enthousiaste deskundigen van naam
zoals de Amsterdamse architect Wijnalda
en de heer Jaffé, adjunct-directeur van
het Stedelijk Museum in de hoofdstad, ver
leenden hun medewerking gratis. Doch
rijk en provincie lieten tot nu toe verstek
gaan, op een aanmoedigingssubsidie voor
een tentoonstelling na.
„BEGIN 1961 hadden we nog altijd de
abusievelijk gebleken hoop, dat rijk en
Door een gelukkig initiatief werd de
oude vestingtoren Drommedaris, een
wereldbekende bezienswaardigheid aan
de oevers van de vroegere Zuiderzee,
tot een internationaal studentencen
trum dat uniek is in de wereld.
aan zij de voorkeur blijkt te geven, ver
eist een perfecte geluidsregie en een feil
loze lip-synchroniteit en daaraan ontbrak
het gisteravond wel wat. Overigens was
het een genot, naar haar te luisteren.
Deze uitzending van vrij dagavond-ver
tier was, op -een enkel onderdeeltje na,
beslist de moeite van het horen en het zien
waard. De imitatie b.v., die de Deen Er-
landi van een baby van 5 maanden gaf was
meer dan kostelijk. En dat gold ook voor
het solo-nummer, waarin Rijk de Gooyer
als een bekend spreker het verschijnsel
vrouw ontleedde met behulp van de lede
maten en het hoofd van een onbekende
dame.
Werkelijk stil werden wij van de acroba
tische toeren van de Engelse „hoofdarbei
ders", die onder de naam de „Two Car-
mena's" optraden en het marionetten-spel
van hun landgenoten, de Tfotter Brothers,
was zeer origineel doordat het getuigde
van een rijke fantasie en van een bijna
poëtische humor.
De vitale Rita Corita en André Carell,
die meesterlijk de stem van bewindsman
Luns imiteerde, redden nog net een zoute
loos en weinig oorspronkelijk Carnaval-
feestneuzennummer van het bekende pre
sentatie-kwartet, dat op andere momen
ten van dit verstrooiingsuur toch wel leu
ke dingen deed. Al met al was het dus
toch een boeiend internationaal amuse
mentsprogramma.
Dezer dagen is onder regie van Wim
Neyman de eerste aflevering gefilmd van
een nieuw maandelijks programma van
de Vara, dat telkens in een uitzending
van een half uur op luchtige wijze de
verschijningsvormen en de grillen van
Moeder Natuur zal behandelen. Regen en
wind, lente, zomer en liefde zullen in be
kende en minder bekende liedjes bezongen
worden door bekende en minder bekende
zangers en zangeressen. Naast nieuwe ge
zichten zal men in deze nieuwe serie te
vens een balletgroepje kunnen zien.
„Regen en Wind" is de titel van het
eerste van deze programma's, dat op 12
maart op het scherm komt. Hieraan wer
ken o.m. mede: Donald Jones, René Frank,
de Bibits, het Frans-Muller-koor en het
Belgische zangeresje Chris Ellis.
Na het voetenwerk van de spelers van
Feyenoord en Reims en de daarbij te ver
wachten supporterskoren zullen op woens
dagavond 13 maart lichtvoetige dansers en
danseressen van het Nationaal Ballet een
belangrijk aandeel hebben in de uitbeel
ding van de opera „Alceste", die door
Ton de Leeuw in opdracht van de N.T.S.
gecomponeerd werd.
De ballerina's Irene de Vos en Maria
Silvane en hun mannelijke collega's Phi
lip Cason, en Willy Wilson treden in dit
spel op met de zangstemmen van achter
eenvolgens Cora Canne-Meyer, Marijke v.
d. Lugt, Lode de Vos en Guus Hoekman.
De verzorging van deze N.T.S.-uitzending
is toevertrouwd aan de N.C.R.V., die hier
voor free-lance-regisseur Leen Timp geën
gageerd heeft. Produktieleider is Klaas Rol.
Advertentie
HAARLEM - ZIJLWEG 57 - TEL. (02500) 11036
provincie ons werk, in het belang van de
studentenwereld doch ook in het belang
van de gemeenschap, wel zouden steunen.
Toen al waren er wat moeilijkheden met
mensen, die nog geld van ons te vorderen
hadden, doch we wisten hen nog een keer
te sussen. Een budget was er reeds toen
vrijwel niet, en toch hebben we vele acti
viteiten op touw gezet. In december 1962
bereikten we echter een stadium, dat in
bepaalde opzichten buiten onze eigen in
vloed gaat.
Het tastbare bewijs dat het kan is ge
leverd en concrete resultaten zijn geboekt.
Een voorbeeld? Een groep studenten van
22 Canadese universiteiten, die na een
verblijf in Polen en in Duitsland op de boot
zouden stappen, doch het programma wij
zigden om nogmaals (ze waren er ook op
de heenreis) naar Enkhuizen te kunnen
gaan. The Drommedary is our home in
Holland, zeiden ze.
DE INVESTERINGSSCHULD is onze
bottleneck. Hij is ongeveer 65.000 groot.
Daar komt bij de onzekerheid over wat
we dit jaar zullen kunnen doen. Tot nu toe
zijn we allerlei evenementen blijven orga
niseren dank zij de belangloze medewer
king van anderen. Maar aan het mar
chanderen met de bereidheid van anderen
komt ook een eind. Dat geldt zowel voor
de culturele activiteiten als voor de per
soneelsbezetting."
Hele project loopt vast
WANT OOK die personeelsbezetting
raakt als gevolg van het steeds ontbreken
van geld in moeilijkheden. Om het cen
trum tijdens congressen, inauguraties of
buitenlandse bezoeken behoorlijk te kun
nen laten draaien, is er naast de vaste
staf flink wat personeel nodig. In het be
gin kreeg men medewerking genoeg. Maar
omdat de tijd ook voor studenten geld is
en zelfs een kleine onkostenvergoeding er
niet af kon (de vrijwilligers betaalden
zelfs hun eigen reiskosten naar Enkhuf-
zen), wordt die medewerking nu minder
vlot verleend.
HET PROJECT is uitgestegen boven
zijn regionale betekenis, meent Paul
Mertz. Die mening grondt hij op het ten-
toonstellingsbezoek, op de contacten met
mensen in andere provincies en op een
geconstateerde uitbreiding van het toeris
me in Enkhuizen. (Het aantal hotelover
nachtingen in Enkhuizen was in 1962 het
dubbele van dat in 1961 volgens een op
gave van de politie).
De gemeente Enkhuizen stelt prijs op de
aanwezigheid van het centrum; voor het
culturele werk werd van gemeentewege
geld beschikbaar gesteld. „Weet u, door
het centrum wordt de leefbaarheid van de
gemeente en het gehele gewest verhoogd,"
zegt Paul Mertz, die meent dat men dat
ook op lange termijn, in het vooruitzicht
van inpoldering van de Markerwaard
moet bezien.
De Drommedaris zou niet denkbaar
zijn zonder een wijd water op de ach
tergrond. De Zuiderzee werd tot IJsel-
m.eer en dat meer wordt steeds kleiner
door inpolderingen, maar een door
kijkje als dit biedt de Drommedaris
nog steeds.
HILVERSUM I. 402 m. 8.00 VARA. 10.00 VPRO.
10.30 IKOR. 11.45 VPRO. 12.00 AVRO. 17,00
VPRO. 17.30 VARA. 20.00—24.00 AVRO.
VARA: 8.00 Nieuws en socialistisch strijdlied.
8.18 Weer ol geen weer, gevarieerd programma.
9.45 Geestelijk leven, toespraak. VPRO: 10.00 Zon
dagshalfuur voor de kinderen. IKOR: 10.30 Re
monstrantse kerkdienst. 11.30 Vraag en antwoord.
VPRO: 11.45 Flitsen, nieuws van eigen eri. AVRO:
12.00 Kleurrijke klanken: lichte muziek en zang.
(Plm. 12.30 mogelijke afgelastingen van wedstrij
den) 13.00 Nieuws. 13.07 De toestand in de wereld,
lezing. 13.17 Mededelingen of grammofoonmuziek.
13.20 Op de plaat., rust!, strijdkrachtenprogram
ma 14.00 Radio-filharmonisch orkest en soliste:»
moderne muziek. 15.05 Clavecimbelrecital. 15.30
Gezien, gehoord, gelezen: veertiendaags kunst
symposion. 16.00 Dansorkest en zangsolisten. 16.30
Sportrevue. VPRO: 17.00 Gesprekken met luis
teraars: Gemengd huwelijk, lezing. 17.15 Stad en
land. gesprek. VARA: 17.30 Voor de jeugd. 17.50
Nieuws, sportuitslagen en sportjournaal. 18.30
Salonorkest en zangsolist. 19.00 Bij nader inzien,
journalistenforum. 19.40 Vrij entree, cabaretpro
gramma. AVRO: 20.00 Nieuws. 20.05 Zing met ons
mee. 20.30 Voordracht. 20.45 Licht instrumentaal
trio. 21.00 Het kan niet altijd kaviaar zijn, hoor
spel (2) 21.40 Spaanse volksmuziek met commen
taar. 22.05 Had u toen maar geleefd - De Zonne
koning. licht programma. 22.30 Nieuws. 22.40 Ac
tualiteiten. 22.55 Mededelingen en sportuitslagen
2e klas voetbal. 23.00 Rijkdom der welluidend
heid (gr.). 23.25 Lichte orkestmuziek. 23.55—24.00
Nieuws.
HILVERSUM II. 298 m. 8.00 NCRV. 9.30 KRO.
17.00 IKOR. 19.00 NCRV. 19.45—24.00 KRO.
NCRV: 8.00 Nieuws en weeroverzicht. 8.15 Ge
wijde muziek (gr.). 8.30 Morgenwijding. 9.15 Or
gelspel. KRO: 9.30 Nieuws. 9.45 Klassieke gram
mofoonmuziek. 9.55 Inleiding Hoogmis. 10.00 Hoog
mis. 11.30 Fragmenten uit klassiek en romantisch
repertoire (gr.). 12.05 Klein beraad, vragen - soms
ook antwoorden. 12.15 Grammofoonmuziek. 12.30
Wereldkampioenschap hardrijden op de schaats
te Kariuzawa (Japan). 12.50 Buitenlands commen
taar. 13.00 Nieuws en mededelingen. 13.10 Opera
muziek met commentaar. 13.45 De kerk in het
Middenoosten, lezing. 14.00 Voor de kinderen.
14.30 Zangrecital: klassieke liederen. 15.05 Radio-
filharmonisch orkest en solist: klassieke muziek.
15.25 Muzikale aspecten, muzikale lezing. 15.55
De hand aan de ploeg, lezing. 16.00 Sport. 16.30
Vespers. IKOR: 17.00 Blijf zitten waar je zit, ra-
dio-drive-in voor jonge mensen. 17.15 Samenzang.
17.45 Mensen, lezing. 18.00 Het geladen schip, cul
turele kritieken. 18.30 De kerk aan het werk, ker
kelijke actualiteiten. 18.40 Klankbeeld. NCRV:
19.00 Nieuws uit de kerken. 19.05 Vocaal ensem
ble en orgelspel: geestelijke liederen. 19.30 De
Openbaring aan Johannes, lezing. KRO: 19.45
Nieuws. 20.00 De onweerstaanbare nachtegaal,
hoorspel (3). 20.45 Grammofoonmuziek. 20.50 Bis
schoppelijke Vastenactie 1963, toespraak. 21.00
Viool en piano: klassieke muziek. 21.20 Piano
recital: klassieke muziek. 21.30 Wissewassen.
licht programma. 21.50 Koorzang en instrumen
taal ensemble. 22.20 22.25 Boekbespreking.
22.30 Nieuws. 22.40 Avondgebed. 22.50 Volksmuz.
met commentaar. 23.20 Spiegel van de heden
daagse muziek. 23.5524.00 Nieuws.
BLOEMENDAAL. 245,3 m. - 1223 kCs.
9.30 ds. G. Toornvliet van Bloemendaal. 11.00
ds. G. Toornvliet - uitzending dienst voor be
langstellenden, gehouden op zondag 17 februari.
15.15 Kinderdienst. 16.00 ds. P. N. Kruyswijk van
Bloemendaal.
BRUSSEL. 324 m.
12.00 Nieuws. 12.03 Fanfaremuziek. 12.30 Weer
bericht. 12.35 Amusementsmuziek. 12.50 Program
ma-overzicht. 13.00 Nieuws. 13.15 Voor de solda
ten. 14.00 Nieuws. 14.03 Opera- en Bel Cantocon
cert. 15.30 Sportprogramma. (Om 17.00 Nieuws).
18.00 Nieuws. 18.03 Pianorecital. 18.30 Godsdien
stige uitzending. 19.00 Nieuws. 19.30 Lichte mu
ziek. 20.00 Oost west, thuis best: amusements
programma. 22.00 Nieuws. 22.15 Lichte orkestmu
ziek. 22.30 Cabaretprogramma. 23.00 Nieuws. 23.05
Lichte muziek. 23.5524.00 Nieuws.
HILVERSUM I. 402 m. 7.00—24.00 AVRO.
AVRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtendgymnastiek.
7.20 Lichte grammofoonmuziek. 8.00 Nieuws. 8.15
Programma-overzicht. Aansluitend: amusements
muziek (gr.). 9.00 Gymnastiek voor oudere luis
teraars. 9.10 De groenteman. 9.15 Klassieke gram
mofoonmuziek. 9.35 Waterstanden. 9.40 Morgen
wijding. 10.00 Arbeidsvitaminen (gr.). 10.50 Voor
de kleuters. 11.00 Even bijpraten, programma
voor de vrouw. 12.00 Licht ensemble met zang
solist. 12.30 Mededelingen t.b.v. land- en tuin
bouw. 12.33 Voor ons platteland. 12.40 Lichte or
kestmuziek met zangsolisten. 13.00 Nieuws. 13.15
Mededelingen, eventueel actueel of grammofoon
muziek. 13.25 Beursberichten. 13.30 Metropole
orkest. 14.00 Pianorecital: moderne muziek. 14.30
Orkest, koor en soliste: volksliedjes (gr.). 14.50
Voordracht. 15.05 Klassieke en moderne gram
mofoonmuziek. 16.35 Lichte grammofoonmuziek.
17.00 Programma van en voor de padvinders. 17.15
Lichte muziek. 17.30 Voor de jeugd. 17.50 Mili
tair commentaar. 18.00 Nieuws. 18.15 Politieke le
zing. 18.25 Pianospel: lichte muziek. 18.35 Con-
coursmuziek 1963 (IV): Johan Willem Friso Kapel.
19.00 Opera-aria's (gr.). 20.00 Nieuws. 20.05 De Ra-
dioscoop. programma voor de hele familie. 22.30
Nieuws en mededelingen. 22.40 Actualiteiten. 23.00
Jazz- en dansmuziek. 23.5524.00 Nieuws.
HILVERSUM II. 298 m. 7.00—24.00 NCRV.
NCRV: 7.00 Nieuws en SOS-berichten. 7.10 Dag
opening. 7.25 Kamermuziek (gr.). 7.35 Sportuit
slagen van zaterdag. 7.45 Radiokrant. 8.00 Nws.
8.15 Gewijde muziek. 8.30 Lichte grammofoonmu
ziek. 9.00 Voor de zieken. 9.35 Grammofoonmu
ziek. 9.40 Voor de vrouw. 10.10 Klassieke kamer
muziek (gr.). 10.20 Rondom het Woord, theologi
sche etherleergang. 11.05 Cello en piano: klassie
ke muziek. 11.25 Lichte grammofoonmuziek. 12.25
Voor boer en tuinder. 12.30 Mededelingen t.b.v.
land- en tuinbouw. 12.33 Meisjeskoor en instru
mentaal kwintet. 12.53 Grammofoonmuziek or ac
tualiteiten. 13.00 Nieuws. 13.15 Licht instrumen
taal ensemble. 13.45 Duitse volksliederen (gr.).
14.05 Schoolradio. 14.35 Samen uit, samen thuis,
gevarieerd programma (herh.). 15.45 Klassieke
grammofoonmuziek. 16.00 Bijbellezing. 16.30 Mo
derne kamermuziek. 16.50 Klassieke grammofoon
muziek. 17.00 Voor de kleuters. 17.15 Voor de
jeugd. 17.30 Grammofoonmuziek. 17.40 Beursbe
richten. 17.45 Grammofoonmuziek. 17.50 Rege
ringsuitzending: Surinaamse studerenden in Ne
derland, door H. van Bohemen. 18.00 Populaire
orgelbespeling. 18.30 Met band en plaat voor u
paraat (gram.). 18.50 Openbaar kunstbezit. 19.00
Nieuws en weerberichten. 19.10 Grammofoonpla
ten voor de teenagers. 19.30 Radiokrant. 19.50
Grammofoonmuziek. 20.00 Licht instrumentaal
ensemble. 20.20 De sleutel van het geluk, hoor
spel. 21.10 Populaire muziek (gr.). 21.55 Grammo
foonmuziek. 22.00 Volk en Staat, parlementair
commentaar. 22.15 Muzikale momentopnamen.
22.30 Nieuws. 22.40 Avondoverdenking. 22.55 Boek
bespreking. 23.05 Oude Nederlandse liederen bij
de Kaapse Maleiers (II) met commentaar. 23.25
Operamuziek. 23.5524.00 Nieuws.
BRUSSEL. 324 m.
12.00 Nieuws. 12.03 Lichte muziek 12.30 Weerbe
richt. 12.35 Landbouwkroniek. 12.42 Pianorecital.
12.50 Beursberichten. 13.00 Nieuws. 13.15 Kamer
muziek. 14.00 Nieuws. 14.03 Schoolradio 15.45
Lichte muziek. 16-D0 Nieuws. 16.03 Beursberich
ten. 16.09 Voor de zieken. 17.00 Nieuws. 17.15 So
praan en piano. 17.45 Franse les. 18.00 Nieuws.
18.03 Protestantse uitzending. 18.18 Paardesport-
berichten. 18 20 Voor de soldaten. 18.50 Radio
kroniek. 19.00 Nieuws. 19.40 In en om de opera.
20.00 Moderne jazzmuziek. 20.30 Voor de jeugd.
21.00 Musical. 22.00 Nieuws. 22.15 Volksdansen en
-zangen. 22.35 De zeven kunsten. 23.00 Nieuws.
23.05 Kamermuziek. 23.55 Nieuws. 24.000.45 Voor
de zeelieden.
VOOR ZATERDAG
NCRV: Verhalen van Dickens. TV-film. 15.25
Onder de loep, filatelistisch allerlei. 15.40 De kat
was echt, tekenfilm 15.50 Oh, those Bells!, TV-
film. 16.15 Licht instrumentaal kwartet. 16.35 Dier
in 't vizier. 17.00—17.45 Voor de kinderen. 19.30
Lassie, TV-film. NTS: 20.00 Journaal en weer
overzicht. 20.20 Extra uitzending van Sport in
Beeld: Kort filmverslag van de wereldkampioen
schappen hardrijden op de schaats in Japan.
NCRV: 20.25 Memo. 20 35 Muziek voor u. 21.05
Met eigen ogen, TV-film. 21.30 Allegretto, amu
sementsprogramma. 22.20 Voordracht. 22.45 Mor
gen is het zondag. NTS: 22.5523.00 Journaal.
VOOR ZONDAG
NTS: 14.3015.30 De Bezetting XII, documen
taire. 16.3017.30 Reportage Nederlands kampi
oenschap biljarten ereklasse driehanden 19.30
Weekjournaal 20 00 Sport in beeld. VARA: 20.30
En ook voor u. kleinkunstprogramma. 21.00
Isobel, TV-spel. 22.05 Achter het nieuws, waarin
o.a. De wereld van vandaag. 22.3022.35 Journaal.
VOOR MAANDAG
NTS: 19.30 Comedy Caper: The Lumber Jacks,
film. 19.45 Openbaar Kunstbezit. 20.00 Journaal
en weeroverzicht.. 20.15 Filmverslag wereldkam
pioenschappen hardrijden op de schaats tn Ja
pan 2020 Politieke uitzending: A R. 20 30 Held
haftig tijdperk - De geschiedenis van de auto
sport (dl. 1). film. 21 00 De fatale brug (Across
the bridge), film. 22.4022.45 Journaal.