1 1 V 1 DE PROGRAMMA'S NEGEN MUZEN Vrijdagavond O'Neill's „Hughie" in Haarlem m Twee t.v.-programma's over geboorteregeling Ere-expositie van werk van H. H. Kamerlingh Onnes De balsem met direet-werking VOOR VERLICHTING VAN PIJN IN SPIEREN EN GEWRICHTEN Shows met Zizi jeanmaire In het theater Carré in Amsterdam WOENSDAG 27 FEBRUARI 1963 9 iPÉÉllliP^ Beeld van Michelangelo in Florence hervonden Cultuurovereenkomst Amerika-Rusland Bob Buys BOEKEN Ko van Dijk moet veertien dagen rust nemen Meer t.v.-toestellen in Haarlem dan in Eindhoven W nabeschouwingen Een operette-avond met een bijsmaakje De radio geeft donderdag T elevisie programma Miim DE HEREN VAN DE HOGE RAAD der Nederlanden zijn natuurlijk geen kinderachtige lieden. Maar wie zou het hen kwalijk nemen, dat zij liever voor een andere schilder zouden poseren dan voor H. H. Kamerlingh Onnes, van wiens werken men ter gelegenheid van zijn 70ste verjaardag in de Lakenhal te Leiden een tentoonstelling heeft ingericht, die daar tot 18 maart te bezichtigen is? Daar ontmoet men portretten van leden van de Hoge Raad, die een bewonde renswaardig vertrouwen hebben opgebracht in deze lang niet gemakkelijke schilder, wiens op het eerste gezicht karikaturale resultaten ons toch even verbazen, waar het vermoedelijk toch officiële portretten gold. Zij, deze heren, hebben in ieder geVal door hun bereidwilligheid bijgedragen aan een veel meer interessante galerij van beeltenissen, dan MAAR BIJ langer schouwen leert men wel dat Kamerlingh Onnes toch niet on eerbiedig was. Want deze heren maken indruk en zullen niet gemakkelijk zijn. Onze glimlach ver dwijnt en we voelen ons een beetje ont wapend en alleen staan, en zoeken naar een zweem van be vrijdende humor in die gezichten, omdat we het met Kamer lingh Onnes' andere schilderijen zo ge wend zijn de humor te ontmoeten als te genwicht van wel naargeestig of an derszins niet zo aan trekkelijk te noemen onderwerpen. Het is moeilijk te zeggen of die humor er is in die portretten, die in trigeren, maar ook tot afstand dwingen, zoals dat de rechter past en zijn omge ving dat zo vaak met zich meebrengt. Want ook die, het interieur rond deze heren, wist Kamerlingh Onnes zo treffend te realiseren in stemmige toon, maar ook in kleur, waarvan een ernstige groen-roodtegenstel- ling mij in de herinnering is blijven han gen. men gewoonlijk ontmoet. In de Amsterdamse Universiteit ontmoette ik tenminste eens een grote reeks professoren portretten van uiteenlopende kwaliteit, die als geheel iets nacabers had. Het zwart van de officiële kledij droeg daar natuurlijk ook toe bij en gaf een sterk monotoon aspect aan het geheel. Kamerlingh Onnes wist dit te voorkomen door naast het zwart van de toga en het wit van de bef ook even zwaar wegende andere kleuren te gebruiken in achtergrond en in de gezichten zelf. Een gezicht kon onder zijn penseel rood worden als bij die ene regent van Frans Hals, van wie we wel vermoeden waaraan hij die kleur te danken heeft. Je moet het toch maar aandurven, denkt men dan even, om met deze herinnering je zo hooggeplaatste model zoveel rood in het gelaat te zetten. aan de bedoelingen, die de schilder bewust had of voelde. Soms is men genegen zich af te vragen wat Kamerlingh Onnes er zelf van weet. Enkele schilderijtjes in de trant van de verfijnd detaillerend werkende Verster duiden er op dat hij heel goed weet wat hij doet. Wij ontmoeten hier ce ramiek van zijn hand, die getuigt van een duidelijk bewust zijn van estetische waar den. EEN SCHILDER bedoelt vaak meer te geven dan hij louter visueel mocht ervaren. Kamerlingh Onnes doet dat bijna altijd. Maar veelal dringt hij ons daarbij geen an dere gevoelens op dan wij zelf bij het zien van gelijke dingen zouden ervaren. We herkennen zoveel in zijn werk; ook dat wat we liever niet zien. Misschien helpt hij ons met een aanvaarden van het onvermij delijke. Hij is meer realist dan de in schil derkunstige zin zich zo noemenden. MEN HEEFT hier alle portretten bij el kaar gehangen en deze alleen al vormen een belangwekkende expositie, waarin ons ook Kamerlingh Onnes' ontwikkeling blijkt. Wij zien hoe hij heel goed wist te werken in Hollands impressionistische trant, het beste vergelijkbaar met Verster. Een van de mooiste voorbeelden hiervan is het portret van Prof. Einstein uit 1920. Dat het bekende portret van Prof. Ehren- fest van het Stedelijk Museum te Amster dam uit hetzelfde jaar is verbaast even. Kamerlingh Onnes staat met dit misschien sterkste- werk van. hem nu dicht bij de schilder Bart van der Leek. Mij is het gro ter dan werk in die geest van de laatste, want zoveel menselijker. Kamerlingh On nes kan binnen kort bestek van uitdruk kingswijze veranderen. Maar uit kleurstel ling en verfgebruik lezen we steeds de zo eigen persoonlijkheid. Intens beleven van onderwerp en schilderij moet toch bij hem voorop staan. Er is een wisselwerking tus sen het op bepaalde wijze aangaan van het onderwerp en het tot een bepaalde uit drukkingswijze dwingende onderwerp. Maar dan misschien moet het portret van prof. Ehrenfest Kamerlingh Onnes' sterk ste schilderij genoemd worden; in vergelij king met zijn andere onderwerpen betref fende schilderijen zijn die portretten van de leden van de Hoge Raad misschien de hem meest eigene zaken. MAAR LATEN WE oppassen met Ka merlingh Onnes te zeer te willen determi neren. Het vervolg van deze expositie bleef voor het belangrijkste deel in mijn herin nering als van vooral vertellende aard. „Museumbezoek", „Ballonopstijging", „Aankomst boot" zijn scènes met mensen in een omgeving; andere schilderijen ver tellen van stille stationnetjes, oude villa's en landschappen van een zeer bepaalde at mosfeer, er zijn interieurs als die van de „Paard 1957 Belgische schilder Tytgat, maar schilder kunstig toch weer anders bekeken. Moge men bij veel denken aan litteratuur, steeds toch zullen zuiver schilderkunstige waar den ook weer goed opvallen en blijkt dat deze schilderijen het zonder die waarden nooit zo zouden doen. Soms lijkt de verf moeizaam neergezet. Maar dan blijkt ook weer dat de wijze van verfgebruik toevoegt Advertentie In een donkere gang van het klooster van de Heilige Geest in Florence heeft men een aan Michelangelo toegeschreven houten kruisbeeld teruggevonden, dat lang zoek is geweest. Bekend was dat de grote Italiaan een kruisbeeld had gemaakt voor het hoofdaltaar van de kerk van de Heilige Geest. Het kruis, dat daar nu hangt, is volgens deskundigen niet het originele. Het tweede beeld zou daar opgehangen zijn in het begin van de 19e eeuw tijdens de napoleontische invasies. De Sovjet-Unie en de Ver. Staten heb' ben een nieuwe overeenkomst getekend in zake culturele uitwisseling tijdens het ko mende jaar. De Sovjet-Unie heeft echter geweigerd om jazz, Amerikaanse kranten of vrije radio-ontvangst te accepteren. Afgezien van deze eeuwigdurende me' ningsverschillen hebben zij overeenstem ming bereikt over een betrekkelijk uitge breide culturele en wetenschappelijke uit wisseling. Dean Dixon De Amerikaanse neger dirigent eDan Dixon is benoemd tot vaste dirigent van het symfonie-orkest van Sydney. Hij werd in 1915 te New York geboren en was de eerste neger die een groot orkest in de VS leidde. Hij dirigeerde o.a. de symfonie-orkesten van New York en Philadelphia. Sinds 1950 is hij in Parijs gevestigd en heeft vele werken van Ame rikaanse componisten in Europa ge- introduceerd. Tebaldi moet rust nemen. De beroem de Italiaanse operazangeres Renata Tebal di moet van haar dokters volledige rust nemen en zal dit seizoen niet meer op treden bij de New York Metropolitan Opera, waaraan zij verbonden is. Dit heeft de directeur van de „Metropolitane", Ru- dolf Bing, dinsdagavond meegedeeld. Renata Tebaldi lijdt aan algemene ver moeidheid, aldus de heer Bing. „Reisboek voor Noord-Brabant", uitg. Prov. Ver. v. Vreemdelingenverkeer te Eindhoven, Boekdrukkerij „Helmond". Een waarlijk juweeltje op het gebied van binnenlandse toeristeninformatie, rijk geïllustreerd en voorzien van een losse provinciekaart die in de voornaamste car tografische behoeften van een gast voor ziet. Dr. Van Egeraat ontbreekt uiteraard niet. Zijn inleiding is even geladen met vuur en fantasie als zijn t.v. praatjes, maar hier is de Brabander aan het woord en dat maakt het heel wat echter. Het boek geeft verder alle inlichtingen die men zich wensen kan in een overzichte lijke en uitstekend gestileerde vorm. Advertentie Werkt uitermate actief in op de haard van de pijn ter verlichting van rheumatiek, zenuwpijnen, spit, ischias en stijfheid Niets werkt sneller, niets werkt aan genamer, ter verlichting van pijn, dan een behandeling met Algesal-bal- sem. Het enige middel, dat het diaethyl- amino-salicylaat in een speciale emulsie met hoog doordringingsvermogen bevat (U.S. Patent n° 2596674) dringt Algesal direct door in het weefsel, de ge wrichtsbanden en de spieren tot aan de haard van de pijn, waar een onmid dellijke verlichting ontstaat. Overtuigt Uzelf van dit buitengewone doordrin gingsvermogen wanneer U Algesal uitwrijft, zult U merken, dat deze aan vankelijk kleurloze wonderbalsem meer en meer melkwit wordt en volledig in de poriën verdwijnt (in plaats van een oppervlakkige warmtesensatie op de huid te veroorzaken), teneinde diep in te werken op de pijnlijke weefsels. Nog beter de pijnstillende werking van Algesal "doorstraalt" weefsel en spieren tot in de gewrichten, zodanig dat een duurzaam gevoel van ver lichting en welzijn in de plaats komt van pijn of stijfheid. Maar, vergeet niet Pijn slaat altijd onverwacht toe Zorgt er dus voor thuis altijd een tube Algesal bij de hand te hebben. HET IS ALTIJD MOEILIJK te zeggen na afloop van een fonkelende variété voorstelling, wie men de meeste bewondering moet toedragen: de technici, die met hun licht- en geluidseffecten zoveel tot de sfeer bijdragen, het corps de ballet zonder welks hardwerkende aanwezigheid de centrale ster nooit dat stralende middelpunt zou kunnen zijn, de choreograaf, de musici, de ontwerper van de kostuums, de organisatoren of misschien toch die ene vrouw om wie dit alles is gebouwd, maar die zonder talent die eerste plaats toch nooit met zoveel succes zou kunnen innemen. IN HET GEVAL van de show van Zizi Jeanmaire die gister avond de eerste voorstelling van een tot 3 maart a.s. du rende serie in theater Carré heeft beleefd, staat het wel vast dat de voorstelling behalve aan de per soonlijkheid van haar vedette, het leeuwe- deel van haar effect t danken heeft aan de inventieve geest van Zizi Jeanmaire's echtgenoot Roland Petit, die niet alleen het klapstuk van de avond, het ballet „Deuil en 24 heures" (Rouw in 24 uur) had ontworpen, maar ook alle dansen van het ensemble had gezet en deze had weten te kruiden met een voortdurende stroom van grapjes, parodis tische pasjes en ori ginele bewegingen, zodat men telkens met verwondering merkte, hoeveel nieu we en geraffineerde effecten er nog met eenvoudige middelen op revue-gebied te bereiken zijn. Met 'n aantal struisvogel waaiers, of een paar goudkleurige jasjes weet hij soms een dóódsimpel liedtekst- je van een spranke lende omlijsting te voorzien, die het nummer vaart en allure geeft. En dat bleek meer dan eens bitter nodig. Want Zizi Jeanmaire mag een boeiende en uitermate aantrekkelijke toneelpersoonlijkheid zijn en haar capaci teiten op balletgebied moeten ook niet onderschat worden, er moet helaas vastge steld worden dat haar zangstem en voor dracht van geen enkele betekenis zijn, het geen nog eens extra duidelijk werd onder streept toen voor de pauze er iets haperde aan de geluidsinstallatie van het theater en de twee toen gezongen liedjes uiterst pijnlijk in het ijle niets verdwenen. Het was ook jammer dat er door het overigens uitstekend geoefende corps de ballet vaak zeldzaam nonchalant gewerkt werd, wat samen met het op tournee uiteraard ontbrekende decor, een aantal nummers onnodig afbreuk deed. ONDER DE OVERIGE medewerkenden viel speciaal op een acrobatisch springende Floris Alexander, terwijl 'n aantal ironisch gekleurde variaties op Spaanse dans- De acteur Ko van Dijk Leeft vanochtend de Boerhaavekliniek in Amsterdam veria ten. Op 20 februari werd hij opgenomen voor een volledig onderzoek in verband met zijn voortdurende rugklachten. Hem is nog een rustperiode van veertien dagen voorgeschreven. Het Nieuw Rotterdams Toneel zal op vrijdag 1 maart in de Stadsschouwburg te Haarlem een voorstelling geven van „Medea" van Jean Anouilh, gevolgd door „Hughie" van Eugene O'neill. Beide éénakters staan onder regie van Elise Hoomans. De voorstelling van „Hughie" komt in de plaats van Anouilh's één-akter „Het damesorkest", die wegens ziekte van Steye van Brandenburg niet ge speeld zal worden. Aan „Medea" werken mee Josephine van Gasteren, Coba Kelling, Willem Faas- sen, Arnold Gelderman, Wim Hoddes, Jo- han Schmitz. Aan „Hughie" Bernard Droog en Hans Tiemeyer. ENNY MEUNIER HERSTELD De actrice Enny Meunier, die als gevolg van ziekte enkele maanden niet heeft kun nen optreden, heeft haar werkzaamheden voor de televisie en het toneel hervat. En ny Meunier heeft intussen voor het seizoen 1963-1964 een nieuw contract gesloten met Het Rotterdams Toneel. thema's door het ensemble waarschijnlijk tot de fijnzinnigste onderdelen van de avond behoorden, want, hoeveel waar dering men ook voor het verschijnsel Mu- sic-Hall mag hebben, het was soms maar al te duidelijk dat met de struisvogelveren een stuk of wat uiterst banale teksten (als „Mon truc en Plumes") verhuld moesten worden. Maar het is evenzeer duidelijk dat hier uitgekiende showmensen aan 't werk zijn die hun sterkste effecten weten op te bouwen uit een merkwaardige combinatie van eenvoud en raffinement, hetgeen tel kens zijn bekroning vindt in het optreden van dat tengere zwarte figuurtje, gekleed in maillot en slobbertrui en een enkele goed geplaatste versiering van Yves Saint- Laurent een levensgrote witte poeder dons of zo de nieuwe „koningin van de Music-Hall", die in 1960 willens en wetens haar ballet-carrière afbrak, dat innemen de, adembenemende, soepele vrouwtjesdier Zizi Jeanmaire. Hans van den Bergh Advertentie Op 1 februari j.l. waren bij de dienst luister- en kijkgelden 1.310.969 televisie' toestellen aangegeven tegen 1.275.159 per 1 januari (t/m 25 februari 1.336.403). Er waren op 1 februari 2.609.002 geregistreer de radiotoestellen tegen 2.605.082 op 1 ja nuari j.l. Het aantal aansluitingen op de draadomroep bedroeg op 1 februari 467.258 tegen 467.584 op 1 januari j.l. Het volgende staatje geeft een beeld van het aantal aangegeven televisietoestellen in enkele gemeenten met meer dan 100.000 inwoners. 1/1 '59 1/1 '61 1/1 '63 Amsterdam 51.834 93.212 129.132 Eindhoven 10.791 16.880 23.461 Enschede 3.003 9.413 16.638 's-Gravenhage 30.627 59.919 86.562 Groningen 2.780 8.675 17.950 Haarlem 9.448 17.150 24.369 Hilversum 6.185 10.737 14.910 Rotterdam 50.691 84.836 115.017 Als een bijzondere gebeurtenis werd ons gisteravond door een bijna van eerbied vervulde stem van een KRO-medewerker het gesprek aangekondigd, dat diens colle ga Fred Bredschneyder mocht hebben met Arthur Maria Rabenalt, de film- en t.v.- regisseur die de artistieke leiding had van de operette „Die Kaiserin". De goedwillende Bredschneyder, die zelf weinig te zeggen had, hing als het ware aan de lippen van de heer Rabenalt, die veel te zeggen had. Wij moeten aannemen, dat eerstgenoemde niet geweten heeft, dat zijn vriendelijke, gastheer naast operette films als „der Zarewitsch" (waarvan nog een fragment getoond werd) in de Hitler- tijd ook de rolprenten „Reitet für Deutsch- land" en „Achtung, Feind hört mit" maak te, die ten doel hadden de geestelijke en militaire weerbaarheid van het Derde Rijk te vergroten. Al behoren wij nu niet tot hen, die niet willen vergeven, verge ten kunnen wij niet; zeker niet, wanneer een weer welvarend man als de heer Ra benalt door zijn lijfelijke aanwezigheid op het beeldscherm van zijn artistieke come back getuigt (het blijft een vraag, of lie den, die zo militant bijdroegen tot de Kul- tur van Goebbels, het recht hadden ooit weer in hun oude beroep terug te keren.) Maar gisteravond werd het ons toch te bar, toen in de pauze van deze operette uitzending, waarin men ten overvloede his torische grammofoonplaatopnamen van beroemde operette-artisten liet horen, Jo seph Schmidt, de door de Nazi's ver volgde Jood, op (waarschijnlijk ook al on- De heer D. G. Simons, die, zoals wij gisteren berichtten, is benoemd tot hoofdredacteur van het N.T.S.-journaal als opvolger van Carel Enkelaar. De heer P. Koen, die is benoemd tot hoofd van de NCRV-televisiedienst als opvolger van de heer D. G. Simons. De VARA-televisiedienst zal op twee dinsdagavonden aandacht besteden aan het vraagstuk van de geboorteregeling In de eerste uitzending op 12 maart komt de ethisch-religieuze kant aan de orde in de vorm van een aantal filmfragmenten van gesprekken met ouders. Zij vertellen iets over hun argumenten voor en tegen een groot of klein gezin. Jaap Buys die beide uitzendingen zal presenteren zal naar aanleiding van deze gesprekken vra gen stellen aan vier deskundigen, wier standpunten de voornaamste in ons volk levende opvattingen representeren: prof dr. L. A. M. Stolte, hoogleraar aan de katholieke universiteit te Nijmegen, drs J. Bremer, psycholoog bij het katholiek Bureau voor Geestelijke Volksgezondheid in Den Haag, ds. H. Witvliet, predikant- directeur van het Ned. Herv. Diacones senhuis te Amsterdam medesamenstel Ier van het herderlijk schrijven van de Ned. herv. kerk over het huwelijk en mevrouw H. F. Fortuin-Blitz van de N.V.S.H. In de tweede uitzending op 9 april wordt de techniek van de geboorterege ling behandeld. Ook dit programma wordt ingeleid met een filmpje waarin de pro blemen op dit gebied worden geformuleerd. Wederom zullen dan enkele deskundigen daar hun visie op geven. Van r.k. zijde dr. A. J. M. Smulders, directeur van de gemeentelijke geneeskundige dienst te Breda, van prot.-christelijke zijde dr. P. J. F. Dupuis, en van de N.V.S.H. me vrouw dr. M. Zeldenrust-Noordanus. Voor al deze laatste uitzending zal een sterk in formatief karakter hebben. Men wil ook aangeven, waar men met andere, wellicht persoonlijker vragen terecht kan. bewust) hypocritische wijze werd aange kondigd als de grote zanger, die „op een zo'n tragische wijze om het leven kwam". De stem van een Nazi-slachtoffer in de pauze van een operette-uitzending, geleid door de man van „Achtung, Feind hört mit". Om met prof. Beel te spreken; „Er komt een moment, waarin barmhartigheid ophoudt een deugd te zijn". Vandaar dit stukje. Onze taak gebood ons niettemin te kij ken en te luisteren naar dit zangspel van Leo Fall en wij vonden daarbij toch steun in de inleiding van Rabenalt, die in de eer ste plaats vertelde dat het oorspronkelijk libretto van Brammer en Grünwald be kort was (ontdaan van huwelijksproble men) en in de tweede plaats, dat naar zijn mening het medium t.v. dichter bij het toneel dan bij de film staat („Haus- theater") Die visie op televisie maakte hij waar door een toneelmatige enscenering, die wel intiem aandeed, maar op de lange duur toch ging vervelen. En die ons onwille keurig met bewondering deed denken aan de dynamisch en filmisch geënsce neerde televisie-operettes van zijn landge noot Kurt Wilhelm. En al werd er bijzonder goed geacteerd (o.a. door de hoofdrolspeelster Gerlinde Locker) en fraai gezongen, de bekorting en bewerking van het libretto maakten de ze operette er niet beter op, want nu was alle vaart eruit. Het gegeven was al te simpel geworden. J. Damshuizer HILVERSUM I. 402 m. 746 kc/«. 7.00 AVRO. 7.50 VPRO. 8.00-24.00 AVRO. AVRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtendgym nastiek. 7.20 Lichte grammofoonmuziek. 7.50 VPRO: Dagopening. AVRO: 8.00 Nieuws. 8.15 Programma-overzicht. Aan sluitend: lichte grammofoonmuziek. 9.00 Gymnastiek voor de vrouw. 9.10 De groen teman. 9.15 Klassieke grammofoonmuziek. 9.35 Waterstanden. 9.40 Morgenwijding. 10.00 Arbeidsvitaminen (gr.) 10.50 Voor de kleuters. 11.00 Kookpraatje. 11.15 Klassie ke kamermuziek. 11.40 Moderne kamer muziek. 12.00 Licht instrumentaal ensem ble en solisten. 12.30 Mededelingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.33 Uit het bedrijfsle ven, lezing. 12.43 Licht ensemble. 13.00 Nieuws. 13.15 Mededelingen, eventueel ac tueel of grammofoonmuziek. 13.25 Beurs berichten. 13.30 Promenade-orkest: amuse mentsmuziek. 14.00 Pianorecital: klassieke en moderne muziek. 14.30 Voor de vrouw. 15.05 Zing met ons mee. 15.30 Voordracht. 15.45 Licht instrumentaal trio. 16.00 Van vier tot vijf: radioprogramma in een No- tedop. 17.00 Voor de jeugd. 18.00 Nieuws. 18.15 Actualiteiten. 18.20 Pianospel. 18.30 Sportpraatje. 18.35 gesproken brief. 18.40 Licht instrumentaal kwintet en zang. 19.00 Voor de kinderen. 19.05 Carousel, pro gramma dat alle kanten opgaat. 19.30 Voor de jeugd. 20.00 Nieuws. 20.05 Moder ne kamermuziek. 21.05 Logboek 1947. 21.50 Populaire melodieën uit 1947 (gr.) 22.15 Lichte grammofoonmuziek. 22.30 Nieuws. 22.40 Actualiteiten. 23.00 Sportactualiteiten. 23.10 Nieuwe grammofoonplaten. 23.55- 24.00 Nieuws. HILVERSUM II. 298 m. 1007 kc/s. 7.00 KRO. 10.00 NCRV. 11.00 KRO. 14.00- 24.00 JSTCRV. KRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Morgengebed. 7.15 Grammofoonmuziek, strip voor de jeugd en berichten. 7.55 Overweging. 8.00 Nieuws. 8.15 Lichte grammofoonmuziek. 8.50 Voor de huisvrouw. 9.40 Schoolradio. NCRV: 10.00 Grammofoonmuziek. 10.03 Klassieke grammofoonmuziek. 10.15 Mor gendienst. 10.45 Klassieke grammofoon muziek voor de zieken. KRO: 11.45 Geeste lijke liedern. 12.00 Middagklok - Nood klok. 12.04 Lichte muziek. 12.25 Voor de boeren. 12.35 Mededelingen ten behoeve van land- en tuinbouw. 12.38 Draai- ien maar!!!, lichte grammofoonmuziek. 12.55 Katholiek nieuws. 13.00 Nieuws. 13.15 en maar!!!, lichte grammofoonmuziek. ziek (verv.) 13.40 Wissewassen.licht programma (herh.) NCRV: 14.00 Metro- pole-orkest en zangsoliste: lichte muziek. 14.30 Moderne grammofoonmuziek. 15.30 Licht instrumentaal trio. 16.00 Bijbellezing. 16.20 Viool en piano: klassieke muziek. 17.00 Voor de jeugd. 17.30 Schoolzang. 17.40 Beursberichten. 17.45 Lichte grammofoon muziek. 17.55 Lichte orkestmuziek en zang soliste. 18.15 Sportrubriek. 18.30 Latijns- Amerikaans orkest. 18.50 Sociaal perspek- tief, lezing. 19-00 Nieuws en weerbericht. 19.10 Op de man af, praatje. 19.15 Gees telijk-. liecferen. 19.30 Radiokrant. 19.50 Po litieke lezing. 20.00 Lichte grammofoonmu ziek. 20.25 De jeugd op eigen wieken, hoor spel (8). 20.50 Samen uit. Samen thuis, ge varieerd programma. 22.00 Kerkorgelcon cert. 22.30 Niews. 22.40 Avondoverdenking. 22.55 Boekbespreking. 23.00 Nieuwe gram mofoonplaten. 23.30 Moderne kamermu ziek. 23.55-24.00 Nieuws. BRUSSEL 324 m. 12.00 Nieuws. 12.03 Lichte muziek. 12.30 Weerber. 12.35 Latijns-Amerikaanse mu ziek. 12.50 Beursberichten. 13.00 Nieuws. 13.15 Kamermuziek. 14.00 Nieuws. 14.03 Schoolradio. 16.00 Nieuws. 16.03 Beursbe richten. 16.09 Franse les. 16.24 Lichte mu ziek. 17.00 Nieuws. 17.15 Voor de kinderen. 17.50 Vocaal ensemble. 18.18 Paardesport- berichten. 18.20 Voor de soldaten. 18.50 Radiokroniek. 19.00 Nieuws. 19.40 Lichte muziek. 20.00 Symfonieconcert. 22.00 Nieuws. 22.15 Chansons. 23.00 Nieuws. 23.05 Uitzending gewijd aan de Opera. 23.55-24.00 Nieuws. VOOR WOENSDAG KRO: 17.00 Voor de kinderen. 17.15 Vei lig verkeer. 17.25 Voor de kinderen. NTS: 17.35-17.45 De Verrekijker, jeugdjournaal. KRO: 19.30 Van onze sportredacteur. NTS: 20.00 Journaal en weeroverzicht. KRO: 20.20 Brandpunt. 20.45 Vloekjes bij de thee, gevarieerd programma, (dl.3). 21.00 Piste, variété-programma. 21.40 De grenzen van het leven, documentair programma. 22.15 Epiloog. NTS: 22.25-22.30 Journaa'. VOOR DONDERDAG AVRO: 14.30-15.15 Voor de vrouw. 15.30- 15.45 Voor de kleuters. 19.30 Flits, maan delijkse TV-kroniek. NTS: 20.00 Journaal 20.20 Sabrina, blijspel. NTS: 21.30-23.30 Eurovisie: Reportage wereldkampioen schappen kunstrijden op de schaats te Cortina d'Ampezzo (vrije figuren v. pa ren).

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1963 | | pagina 9