NIEUW
H
LUCEBERT
IN LETTER
EN LIJN"
SUNNY
Afphenaar
DE PROGRAMMA'S
Een boeiende
expositie in Huis
Looy
van
ROZIJNENBROOD
NEGEN MUZEN
Drie boeken over Afrika
De Boekenweek
Johannes Passionte Amsterdam
DONDERDAG 28 FEBRUARI 1963
9
ff
Het Nationale Ballet in
de Stadsschouwburg
SUNNY
#|j||fsSH
COOP
LEKKER ALST
FIJNSTE BANKET!
Expositie in De Ark
nabeschouwingen
KRO-avond
Sterren en Streken'
in Heemstede
Studiebeurzen van de
Rotary Club Haarlem
De radio geeft vrijdag
7 elevisieprogramma
„IN LETTER EN LIJN" is de naam van een méér dan de titel suggereert
omvattende expositie in het Huis Van Looy van werken en leven van de
dichter-schilder Lucebert: tekeningen, gouaches en schilderijen; publikaties
van zijn hand en tijdschriften, waaraan hij meewerkte, foto's en kranteknipsels
over de beweging der experimentelen. Bij laatstgenoemde tentoonstellings
stukken ontmoette ik nog een schrijven in een andere krant van mijn hand dat
moet ik er bij zeggen een aanvulling was op een artikel, waarvan de kop
niet het door mij geschrevene dekt: over de eerste „internationale" tentoon
stelling van experimentele kunst in het Stedelijk Museum, waarover veel lawaai
is gemaakt door de experimentelen van toen en evenzeer door mensen, die heel
erg schrokken van hun kunst en als gevolg een voor het bezoek aan deze expo
sitie zeer welkome publiciteit gaven, al was de bedoeling een andere.
INZAKE kunst ben ik niet erg dol op
lawaai. De kunst zal zichzelf wel bevesti
gen als er inderdaad van kunst sprake
is. Wie honger lijden wil voor waanidee-
en moet dat zelf weten. Maar het wordt
toch wel even anders als blijkt dat men
met redelijk overtuigde en mogelijk reeds
overtuigende kunstenaars van doen heeft.
Onder de foto van hemzelf met een vriend
verklaart Lucebert dat mensen, die hem
te eten gaven in de prae-experimeutele
tijd toen hij nog zozeer op de schobberde
bonk leerde, maar deden voor de kunst
dan met name genoemde en vaak voor
radio optredende litteratoren. Nu is het
lang niet gemakkelijk 't kunstenaarsschap
zo maar meteen in iemand te vinden. Voor
niet-schilders zal Luceberts werk vermoe
delijk soms nog moeilijk te volgen zijn.
Karei Appel was voor mij in het begin
een weinig intelligente volgeling van Ma
tisse, die deze zonder werkelijk begrip
imiteerde. Lucebert heeft het ons echter
vanaf zijn begin gemakkelijker gemaakt.
In de eerste plaats was er bij hem van
imitatie niet of nauwelijks sprake. Ver
der toonde hij dire.ct al een zeer persoon
lijk handschrift in zijn tekeningen. Hij in
trigeerde ons zozeer, dat we zijn visie
trachtten te volgen, zomogelijk te door
gronden.
NA VERTELLEN wat men aan bepaaj-
de werkstukken ervaart is nauwelijks mo
gelijk, omdat Lucebert grafische of schil
derkunstige uitdrukkingsvormen pas dan
zal gebruiken, wanneer iets niet in woor
den te vangen is. Hij is dan nooit deco-
ratief-abstract en in veel vindt men enige
„figuratieve" aanleiding tot een oplossing
van een beleven van zijn werk. Sinds
zijn prae-experimentele begin, dat overi
gens al experimenteel toch te noemen is
al was het er vóór de naam van de be
weging, is Lucebert in wezen niet zo ver
anderd. Dit dan wat betreft zijn schilder
kunstig en grafisch uiten. Want zijn uiten
in woorden blijve buiten deze beschou
wing. Mijn stukje, waarvan ik sprak, is
dan ook niet geschreven met „hoge" wel
willendheid, maar steunde op oudere er
varingen al met Luceberts tekeningen naast
slechte ervaringen met het begin van an
dere experimentelen.
HOE DEZE TENTOONSTELLING tot
stand gekomen is weet ik niet. Mijner
zijds een compliment voor de keuze van
het geëxposeerde. Lucebert zal heus niet
met alles evenzeer overtuigen. Hij werkt
hard en veel. Dan kan nooit alles even
overtuigend zijn. Deze tentoonstelling geeft
het beste, dat men van hem verwachten
mag. Gelukkig ben ik met de aanwezig
heid van 'n werk, dat op de laatste doorgang
op de begane grond van de drie zaaltjes
opgehangen werd. Uit de verte bekeken
doet dit werk ons heel even iets heel goeds
van Kruijder herinneren. Maar bij nader
beschouwen blijkt het een volkomen eigen
ding van een prachtige kleur, dat men bo
vendien om meer waardeert dan om lou
ter esthetische kwaliteiten. Hoewel in dit
werk figuratieve elementen zijn aan te
wijzen valt er in woorden weinig van na
te vertellen en spreekt hier de schil
derkunst zijn eigen taal. Sommige van Lu
ceberts schilderijen zijn iets te druk. Dan
geldt een zeer persoonlijke voorkeur mis
schien. Maar het schilderij, opgehangen op
de doorgang naar de smalle corridor, is
ook weer boeiend door esthetische kwali
teiten.
WERKELIJKE KUNSTENAARS bevor
deren een vernieuwing van de estetiek,
zonder daar overigens bewust op gericht
te zijn. Lucebert heeft zijn boeiend kun
stenaarschap bewezen Als zijn werk dan
al mooi genoemd zou kunnen worden dan
dat op dezelfde manier als dat van
bijvoorbeeld een Goya, die nu ook niet
van de louter aantrekkelijke zaken des
levens getuigde. Het onderkennen van be
paalde schilderkunstige en grafische waar
den in het werk van Lucebert behoeft ons
dan verder niet te doen veronderstellen,
dat hij, nu gekomen tot eigen stijl en
Vandaag, 28 februari, treedt Het Natio
nale Ballet in de Haarlemse Stadsschouw
burg voor het voetlicht met een program
ma, dat twee premières voor Haarlem
omvat.
Het programma wordt geopend met het
bekende ballet van George Balanchine
Four Temperaments", op muziek van
Paul Hindemith. Dit ballet werd vorig
jaar verfilmd door de Duitse televisie,
evenals „Le Palais de Cristal", dat op
28 januari j.l. voor de Nederlandse tele
visiekijkers werd vertoond. Dit ballet is
gebaseerd op de oud-Griekse opvatting,
dat het menselijk wezen is samengesteld
uit vier temperamenten: melancholisch,
sanguinisch, flegmatisch en cholerisch.
„Idylle", dat voor het eerst in Haarlem
wordt gedanst, is een speelse pas de
trois van George Skibine op muziek van
de jonge Franse componist Frangois Ser-
rette. De solisten in dit ballet krijgen
ruimschoots gelegenheid hun technische
vaardigheid en virtuositeit ten toon te
spreiden.
Eveneens gaat in première het moderne
ballet „Symphony for Fun", van de Engel
se choreograaf Michael Charnley. op mu
ziek van Don Gillis. Ook met dit ballet
heeft het gezelschap, sedert de Amster
damse première op 27 november j.l., zeer
veel succes geboekt. Een ballet dat door
Advertentie
Charlotte Kohier. De voordrachtskun
stenares Charlotte Kohier heeft de novelle
„In het ravijn" van Tsjechov in studie ge
nomen, in de vertaling van Charles Tim
mer. Zij zal hiervan een reeks voordrach
ten geven in het nieuwe De La Mar thea
ter te Amsterdam. De première is vast
gesteld op dinsdagavond 5 maart.
„DOOPSGEZIND ZANGKOOR"
Het ..Doopsgezind Zangkoor" geeft op
dinsdag 5 maart in het Concertgebouw te
Haarlem een concert van werken van Ci-
marosa, Beethoven, Bruckner, Andriessen
Haydn. Mozart, Schubert, Franck en Han
del'. Solisten: Riggina Beekman, sopraan
Bep van Leuven, alt. Han le Fèvre. tenor
Anton Wanders, bas en Piet fïalsema. or
gel. Het geheel staat onder leiding van
Hans de Jong.
enig succes, zich te zeer zal gaan repete
ren en vervallen in een nieuw academis
me. Er is in deze man een openheid voor
veel en zeker voor nieuwe ervaringen;
het is aan zijn kop, zoals deze ons in de
foto's getoond wordt, zelfs te zien. Dit is
een gevaarlijke wijze van ontmoeten, maar
in zijn geval geloof ik er in.
MET ZIJN tekeningen doet Lucebert ons
wel denken aan bepaalde Duitsers, die
ons niet antipathiek waren. Dat zijn de
moralisten en de hekelaars van na de
eerste wereldoorlog en zelfs die van daar
voor, werkend aan het beroemde week
blad „Simplizissimus". Uit de decoraties
van het interieur van de Amsterdamse
kunstenaarssociëteit „de Kring" bleek mij
dat Lucebert voor de medewerkers van
dit blad gevoel heeft. Hij zet ook iets voort.
Door de aard van zijn uiten zal hij wel
lang moeilijk blijven voor velen. Ook een
Klee is dat. Maar dat er zoveel mogelijk
heden toch zijn tot aanraking met zijn
kunst zegt mij het feit, dat ik liever zijn
werk dan dat van Klee ontmoet. Aan het
zijne heb ik meer verhaal. En misschien
andere bezoekers van deze expositie ook.
Bob Buijs
In de Ark wordt tot 23 maart werk ge-
exposeerd van Marja Stevens-Visser. Aan
gekondigd werd dat de mij sympathieke
beeldhouwer Frits Sieger deze tentoonstel
ling zou openen en dat gaf me enig ver
trouwen. Het viel nogal lelijk tegen en
daarom geloof ik dat hier mogelijk nog
sprake kan zijn van een te vroeg optre
den. Tekeningen wijzen op een niet onge
zond talent. Van de voor mij afschuwelij
ke pastels kan misschien gezegd worden,
dat zij te weinig duidelijk in een bepaalde,
door Marja Visser gezochte richting wij
zen. Van de schilderijen waardeerde ik
„Mariska", een meisje met een kinderlij
ke indianen hoofdtooi, ,Veluwe" om enige
■authenticiteit; „Korenschoven" leek mij
het best geslaagde schilderij. Een land
schap bij Schinne zou eerder in het Fran
se Zuiden gezien kunnen zijn, al noemde
men Zuid Limburg wel Nederlands Italië.
Door beperking in de kleurgeving valt een
Amsterdams havengezicht wél even op.
Gezien een en ander dacht ik dat ook
Marja Visser nog veel verwerken moet
van haar indrukken. Kunst is nu een keer
geen gemakkelijke zaak.
Bob Bui/s
Hoogleraar in Canada. Dr. H. O. R.
baron van Tuyll van Serooskerken is be
noemd tot hoogleraar in de godsdienst en
wijsbegeerte aan de universiteit te Wolf-
ville in Canada. Dr. Van Tuyll emigreerde
in oktober 1962 naar Canada. In ons land
was hij predikant van de Nederlands her
vormde kerk in Opijnen en later geduren
de enige jaren organist van de Waalse
Pieterskerk te Utrecht.
Het Nationale Ballet in
Temperaments".
zijn vrolijkheid en vaart vooral ook
spreekt tot de jongeren onder het publiek.
Het programma wordt beëindigd met het
bekende ballet „Petroesjka" van de Rus
sische grootmeester Michael Fokine op Alexandre Benois.
,Four
muziek van Igor Stravinsky, en in de
aantrekkelijke decors en kostuums van
AFRIKA IN OPKOMST", door Rolf
Italiaander, Nederlandse uitgave ver-
orgd door Johan Winkler (uitgeverij
Broekman en De Meris).
Een dik (en duur) boek, waarin de
Duitse Afrika-reiziger Italiaander de
stoutmoedige poging waagt de geschie
denis te schrijven van alle Afrikaanse
staten. In korte hoofdstukken wordt
van alle Afrikaanse staten de historie
verhaald van oudste tijden tot heden
en wordt een schets gegeven van de
economische perspectieven van de ver
schillende gebieden. Het boek bevat
bovendien een aantal algemene hoofd
stukken over de problematiek van dit
werelddeel in opkomst en opstand.
Foto's, register en zeer uitgebreide lit
teratuurlijst completeren deze „Afrika-
encyclopedie", die zich vlot laat lezen,
al is zij krachtens haar opzet niet be
stemd om in een ruk te worden uitge
lezen. Wie enig gevoel heeft voor de
fascinerende gebeurtenissen die zich
op het ogenblik in Afrika afspelen,
vindt ïn dit boek een grote hoeveelheid
informatie die zijn inzicht kan verho
gen in het nieuws dat ons dageljks uit
Afrika bereikt. In Italiaander heeft
men een betrouwbare en integer gids.
Hij bereist Afrika nu al zo'n dertig
jaar en schrijft vanuit een persoonlijke
bewogenheid om de toekomst van de
jonge volken en met steeds voelbare
sympathie en begrip voor de Afrika
nen.
Toch valt er wel critiek te leveren
op zijn boek. De opzet ervan is tè am
bitieus om het resultaat helemaal be
vredigend te kunnen laten zijn. De
stof is zó omvangrijk, dat de behande
ling, vooral van de jongste politieke
ontwikkelingen, wel eens wat erg sum
mier is. Vooral omdat het hier een
werk van encyclopedische opzet betreft,
voelt men zich daardoor wel eens
teleurgesteld. Persoonlijke voorkeuren
en ervaringen van de auteur lijken bij
de selectie van de stof wel eens een
te grote rol te hebben gespeeld. Men
doet er goed aan zich te realiseren, dat
Italiaander in de eerste plaats een
reiziger is, die niet schrijft vanuit de
studeerkamer, maar vanuit de hotel
kamer. Hij is op zijn best in verslagen
van eigen ervaringen. Hij schiet rond
uit tpkort in de algemene hoofdstukken
van dit boek, waar hij een gemis
demonstreert aan vermogen tot kort en
bondig samenvatten, tot synthese en
grote lijn. Zelfs de meest eenvoudige
waarheden presenteert hij bij voorkeur
in de vorm van citaten, hetgeen voor
samenvattende beschouwingen op zijn
minst een omslachtige werkwijze ge
noemd mag worden. Tenslotte nog één
opmerking: van de onverdachte anti
koloniaal die Italiaander is, heeft het
NEDERLANDSE T.V.-SPELEN OP
BUITENLANDSE SCHERMEN
De Duitse televisie heeft de stukken
„Suiker" van Hugo Claus en „De rode
Pull-over" van Hans Keuls gecontrac
teerd. Op 26 februari zond de Engelse
commerciële televisie het stuk „The
Search" van Elleston Trevor en Hans
Keuls uit, dat onder de Nederlandse titel
„Vermist" door de NCRV-televisie is aan
gekocht.
ons verbaasd, dat hij zo klakkeloos de
geschriften overneemt van de Portu
gese voorlichtingsdiensten inzake Ango
la. Deze critische kanttekeningen ne
men intussen niet weg, dat dit boek op
toch wel unieke wijze een drom ge
gevens bijeenbrengt over het Afrika in
opkomst.
De nieuwe leiders van Afrika", door
Rolf Italiaander, vertaald door mr. H. J.
M. Tonino (dubbele Zwarte Beertjes
pocket, Bruna).
Op soortgelijke wijze als in „Afrika
in opkomst" doorloopt Italiaander in
dit boek de nieuwe staten van Afrika,
maar zijn opzet is hier minder ambi
tieus: hij beperkt zich tot het geven
van portretten van de leidende figuren
in de verschillende staten en streeft
niet naar encyclopedische volledigheid.
Maar omdat in Afrika de persoonlijk
heden zo'n belangrijke rol spelen en de
geschiedenis van de nieuwe leiders
steeds weer blijkt neer te komen op de
geschiedenis van de vorming van een
Afrikaanse elite die de onafhankelijk
heid afdwong! rijst achter deze portret
ten tevens het beeld en de sfeer op
van het nieuwe Afrika en krijgt men
bij lezing van dit boek een aanzienlijk
stuk Afrikaanse geschiedenis in zijn
greep Italiaanders kracht ligt minder
in de wetenschappelijke dan in de jour
nalistieke aanpak; waar hij deze laat
ste in dit boek de vrije teugel heeft
kunnen laten is een levendig geschrift
ontstaan, dat waardering en begrip bij
brengt voor onze medemensen in een
werelddeel dat steeds belangrijker
wordt in het krachtenspel der wereld
politiek. Slechts één critische opmer
king: „De nieuwe leiders van Afrika"
bevat niet alleen geen register, maar
o gruwel zelfs een inhoudsopgave
ontbreekt. Onbegrijpelijk voor een boek
dat na lezing een waardevolle rol als
naslagwerk kan blijven vervullen.
Revolutie in Afrika", door H. Smeets
Prisma-pocket
Een verrassend goed, ja meeslepend,
boekje van een man uit het missie
werk, die met een bijzonder frisse, on
afhankelijke kijk op de zaak „het pro-
bleem-Afrika" stelt en zijn visie geeft
in kernachtige, intelligente formulerin
gen. Smeets schittert in wat van
Italiaander de zwakste zijde is: de
algemene, beschouwelijke benaderings
wijze Hij geeft een portret van de
zwarte mens, neemt onbarmhartig de
rol van de Europeanen in Afrika onder
de loep en geeft in een aanhangsel en
enkele kaartjes bovendien een beknopt
„who is who" van Afrika. Een leven
dig, strijdbaar en spits boekje van een
insider, die in kernachtige formulerin
gen weet duidelijk te maken waar in
Afrika de knelpunten liggen, en die zijn
betoog op zinnige wijze weet te illustre
ren en verlevendigen met verslagen
van eigen ervaringen en uitspraken van
leidende Afrikaanse figuren. Dat een
poging van de auteur om inzake Zuid-
Afrika „een te eenzijdige (anti-apart-
heids)voorlichting te neutraliseren" ons
niet heeft overtuigd maar slechts ge
ïrriteerd, doet niets af aan onze waar
dering voor „Revolutie in Afrika".
Het brandende vraagstuk van de onker
kelijkheid nam een belangrijke plaats in
in de actualiteiten-rubriek „Brandpunt",
die zo na de wat te leutige „stomme"
Camavalseditie van de vorige avond weer
goed terug kwam. Dat was mede te dan
ken aan een onderwerp over het opmer
kelijke succes van de film „Westside-sto-
ry" en een korte buitenlandse documen
taire over de negerwij k Harlem. Tineke
Roeffen, die tekent voor draaiboek en
regie van de t.v.-versie van Wim Zaal's
„Vloekjes bij de thee" wil ons in de kwar
tier-uitzendingen van die vervolg-program-
ma telkens teveej laten zien; daardoor
deed ook de uitzending van gisteravond,
uiteraard weer gewijd aan de rustige vo
rige eeuw, weer erg onrustig, zo niet wat
chaotisch aan. En dat is te betreuren,
want zowel het gegeven als het uitsteken
de camerawerk van Gall biedt de moge
lijkheid hiervan een uitstekend program
ma te maken, mits men maar wat meer
aandacht aan een enkel facet van die
tijd biedt en tevens zorgt voor een betere
montage.
Met een wat vermoeide stem presen
teerde Ton Lutz, nauwelijks hersteld van
een fikse griep, het zesde deel van de se
rie „De Grenzen van het Leven", dat nu
wel zeer duidelijk vooraf opgenomen bleek
te zijn. In een rustig-meditatieve stijl con
fronteerde de tekst van Daniël de Lange
en de door Leen Timp goed gekozen beel
den ons met het meest ontstellende con
trast dat deze wereld biedt: „Honger en
overvloed".
Aalmoezenier Groenendijk haakte met
zijn epiloog uitstekend aan op hun uitzen
ding, die eindigde met een sterk pleidooi
voor de noodzaak, dat wij bouwen aan de
toekomst van de mensheid, een adembe
nemend perspectief. In dit verband herin
nerde de aalmoezenier aan de op 21
maart beginnende Anti-Honger-week, die
als resultaat van een veelbelovende sa-
Op 16 maart zal in het Minervatheater
in Heemstede een programma worden op
genomen van „sterren en streken". Deze
AVRO-televisieuitzending zal in een andere
vorm zijn gegoten dan met de vorige uit
zendingen van deze serie het geval was.
Er zal meer aandacht aan variété-num
mers worden besteed. Het praatje tussen
de verschillende programma-onderdelen
door zal minder uitgebreid zijn. De sa
mensteller van de programma's, Flip van
der Schalie, heeft in het verleden na
melijk nog al veel moeilijkheden ondervon
den met deze ingelaste gesprekjes. De men
sen zeiden vaak heel andere dingen, dan
afgesproken was.
Aan de uitzending, die in Heemstede wordt
opgenomen en geheel is gewijd aan Noord
holland, werken onder andere mee Rita
Corita, de Wama's, Maurice Delmonte,
Johny Kraaykamp en vermoedelijk ook
Johnny Jordaan.
Advertentie
KRUISWEG 47-49 HAARLEM
De gala-avond „Europa en het Boek'
vrijdag 29 maart in het Concertgebouw
te Amsterdam, de feestelijke inleiding van
de 28ste boekenweek in Nederland en de
eerste Europese boekenweek, zal officieel
worden geopend door de minister-president
prof. dr. J. E. de Quay.
Deze boekenweek wordt gehouden onder
auspiciën van het Centre Européen de la
Culture en de Union Internationale des
Editeurs. De raad van Culturele Samen
werking van de Raad van Europa te
Straatsburg en de Europese Gemeenschap
pen te Brussel hebben de boekenweek on
der hun bescherming gesteld.
Het Piraikon Theater uit Athene onder
leiding van Dimitrios Rondiris zal een
voorstelling in het nieuw Grieks geven
van „Dodenoffer" en „Eumenieden", twee
delen uit de „Oresteia" van de attische
tragediedichter Aeschylus. De gala-avond
wordt traditioneel besloten met het boe
kenbal.
De Rotary Club, Haarlem (secretariaat:
Heemsteedse Dreef 92, Heemstede) is dit
jaar in staat twee kandidaten voor te
stellen voor een „Rotary Foundation Fel
lowship" voor het Academische jaar 1964-
65. De ontvanger van deze studiebeurs
wordt in staat gesteld gedurende één jaar
zijn studie aan te vullen of te complete
ren in het buitenland, in het land en op
de plaats naar zijn keuze.
Aan de kandidaten worden onder meer
de volgende eisen gesteld: Zij moeten van
het mannelijk geslacht zijn en tussen de
20 en 30 jaar oud zijn; zij dienen min
stens één academisch examen of daarmee
vergelijkbaar examen te hebben afgelegd.
Een beperkt aantal Additional Rotary
Foundation Fellowships zijn eveneens be
schikbaar, zowel voor kanidaten van het
mannelijk als van het vrouwelijk geslacht.
Voor deze beurzen is geen maxium leef
tijd en is het afgelegd hebben van een
academisch examen niet absoluut noodza
kelijk. Voor nadere inlichtingen kan men
zich wenden tot het bestuur van de Haar
lemse Rotary Club aan het bovengenoemd
adres.
Medische beurzen. Elf Nederlanders
hebben dit jaar een beurs van de Raad
van Europa gekregen om zich in andere
Europese landen te bekwamen in nieuwe
medische technieken. Bij deze elf zijn de
heren J. Feitsma, Aerdenhout en G. Kruis
heer, Zandvoort.
DE NEDERLANDSE Bachverenigmg
heeft verleden jaar de traditionele uitvoe
ring van de Johannes-Passion van Johann
Sebastian Bach in het Concertgebouw te
Amsterdam door omstandigheden moeten
onderbreken. Dit jaar echter heeft de ver
eniging haar schone traditie kunnen her
vatten met de uitvoering, die zij dinsdag
avond weer in het Concertgebouw heeft ge
geven en waarmede zij, voor zover ik kan
nagaan, als eerste koorvereniging de
reeks passie-uitvoeringen heeft ingezet,
die in de Lijdenstijd gegeven zullen wor
den.
DE DIRIGENT van de Nederlandse
Bachvereniging dr. Anthon van der Horst
heeft deze vertolking van de Johannes-
Passie een bijzonder verinnerlijkt karak
ter gegeven. Dogmatische strengheid en
leerstellige objectiviteit zijn zeker geen
kenmerken van deze uitvoering geworden.
Veel meer gaf zij uitdrukking aan de ge
dachten en gevoelens van de dirigent, die
het geloofselement van deze passie als re
ligieus kunstenaar vrij tegemoet trad en
interpreteerde. Realistische uitbeelding
werd geen hoofdzaak en evenmin kwam
nadrukkelijke gevoelsromantiek op de
voorgrond te staan. Verinnerlijking en
meditatie beheersten deze uitvoering, voor
al voor de vaak verstild gezongen koralen
en voor het aangrijpende slotkoor. Trou
wens door de diepe werking van de mu
ziek en het woord betekenen deze gedeel
ten veel en veel meer dan de illustratieve
volkskoren met hun contrapunctisch en
metrisch geordende uitroepen van een
toch zo ongeordende, opgewonden menig
te
DE VOORTREFFELIJKE voordracht
van aria's en van de kleine partijen door
de bas David Hollestelle harmonieerde
treffend met de intenties van Anthon van
der Horst. In een zelfde voordrachtsfeer
hield ook de alt Aafje Heynis haar ver
tolkingen van aria's, van welke die van
„Es ist vollbracht". mede door het aan
grijpende viola-da-gamba-spel van Carel
van Leeuwen Boomkamp, een ontroerend
hoogtepunt werd.
INDRUK maakte ook de sopraan Elly
Ameling met haar heldere zang en haar
kinderlijk-eenvoudige expressie. In vocaal
opzicht leverde de tenor Naan Pöld als
evangelist een uitnemende prestatie. Zijn
plotseling uitschietende romantische bewo
genheden kon ik juist met het oog op het
algemene uitvoeringskarakter van de pas
sie niet zo waarderen. De tenor Reinier
Schweppe vertolkte zijn aandeel in het
werk muzikaal, maar zijn toonvorming
kwam nogal moeizaam tot stand. De bas
Henk Driessen vervulde de Jezus-partij
met waardige ernst. Enkele vocalen wer
den voor deze zanger wel eens een be
lemmering voor het vormen van een ga
ve toon. waartoe hij nochtans met .gun
stiger" klinkers wel in staat bleek.
Het Concertgebouworkest met zijn uitne
mende instrumentale solisten was een
voortreffelijke steun voor de uitvoering
hetgeen eveneens gezegd kan worden van
de organist Albert de Klerk, die het niet
in alle opzichten zuivere orgel van het
Concertgebouw, met grote bekwaamheid
bespeelde.
menwerking tussen de Wereldraad van
Kerken, de rooms-katholieke kerk en de
Islamitische geloofsgemeenschap verdient
een wereldsucces te worden. Door het
bieden van warme, menselijke hulp moe
ten de kerken elkaar kunnen vinden, zo
eindigde deze dagsluiting.
Anneke van Tetering weer op het scherm.
Na een lange afwezigheid was de Haar
lemse doktersdochter Anneke van Tete
ring weer terug op het scherm als om-
roepster van de K.R.O. Temeer daar zij
weer aangenaam bescheiden en be
schaafd haar werk verrichtte en blijk
gaf, bijna genezen te zijn van de gebrui
kelijke camera-koorts, hebben wij eens ge
vraagd, waar Anneke al die tijd was. Het
bleek ons, dat zij als echtgenote van de
Haarlemse bouwer Eldering kort geleden
moeder is geworden. Nu gaat zij haar col
lega Ineke Klaarhamer vervangen, die
om dezelfde gezonde reden enige tijd uit
de t.v.-studio's zal weg blijven.
J. Damslmizer
HILVERSUM 1 402 m. 746 kc.s. 7.00
VARA. 10.00 VPRO. 10.20 VARA
12.00 AVRO 1600 VARA 19.30
VPRO. 21.00 VARA 22.40 VPRO.
23.00-24.00 VARA.
VARA: 700 Nieuws. 7.10 Ochtendgym
nastiek. 7.20 Socialistisch strijdlied. 7.23
Lichte ochtendklanken (gr.). (7.35 Van de
voorpagina, praatje). 8.00 Nieuws en so
cialistisch strijdlied. 8.18 Lichte grammo-
foonmuziek. 9.00 Gymnastiek voor de
vrouw. 9.10 Klassieke orkestmuziek (gr.).
(9.35-9.40 Waterstanden). VPRO: 10.00
Schoolradio. VARA: 10.20 Voor de vrouw.
11.00 Voor de kleuters. 11.15 Cello en pia
no: moderne muziek. 11.40 Elektronisch
orgelspel. AVRO: 12.00 Lichte muziek.
12.20 Regeringsuitzending: Voor de land
bouw 12.30 Mededelingen t.b.v. land- en
tuinbouw. 12.33 Sport en recreatie, afge
wisseld met grammofoonmuziek. 13.00
Nieuws. 13.15 Mededelingen, eventueel ac
tueel of grammofoonmuziek. 13.25 Beurs
berichten. 13.30 Licht ensemble en zang
solist. 14.00 Kerkorgelconcert. 14.25 Voor
dracht. 14.45 Zangrecital: moderne en klas
sieke liederen. 15.15 Dieren in en rond
om ons huis: programma over huisdie
ren. VARA: 16.00 Grepen uit de muziek
geschiedenis, muzikale lezing. 16.30 Voor
de zieken. 17.00 Tijd voor teenagers. 17.50
Actualiteiten. 18.00 Nieuws. 18.15 Gespro
ken brief uit Vlaanderen. 18.20 Kinder
koor. 18.50 Onder het mes, praatje. 19.00
Voor de kinderen. 19.10 Muziek voor kin
deren (gr.). VPRO: 19.30 Kunstkroniek.
20.00 Nieuws. 20.05 Het zwaar tempeest,
klankbeeld. 20.25 Pianorecital: moderne
muziek. 20.45 De Nationale inzameling van
het Leger des Heils. 20.50 Wereld in be
weging, lezing. VARA: 21.00 Metropole
orkest, koor en solisten. 21.35 Zonder
blinddoek: discussies. 22.15 Buitenlands
weekoverzicht. 22.30 Nieuws. VPRO: 22.40
Klassieke vorming in het geding, gesprek.
VARA: 23.00 Socialistisch nieuws in Es
peranto. 23.10 Lichte grammofoonmuziek.
23.55-24.00 Nieuws.
HILVERSUM II. 298 m. 1007 kc.s. 7.00-
24.00 KRO.
KRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Morgengebed.
7.15 Grammofoonmuziek, strip voor de
jeugd en berichten. 7.55 Overweging. 8.00
Nieuws. 8.15 Lichte grammofoonmuziek.
8.50 Voor de huisvrouw. 9.40 Schoolradio.
10.05 Koorzang met instrumentale bege
leiding (opn.). 10.35 Klassieke grammo
foonmuziek. 11.00 Voor de zieken. 11.40
Klassieke grammofoonmuziek. 11.50 Als de
ziele luistert, lezing. 12.00 Middagklok-
Noodklok. 12.04 Jazzmuziek. 12.30 Mede
delingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.33
Pianospel met ritmisphe begeleiding. 12.55
Katholiek nieuws. 1S00 Nieuws. 13.15 Pla-
tennieuws. 13.20 Dansorkest en zangsolis
ten. 13.45 Voor de vrouw. 14.00 Zangreci
tal. 14.15 Licht instrumentaal ensemble.
14.35 Lichte grammofoonmuziek. 15.00
Schoolradio. 15.30 Voor de zieken. 16.30
Hobo en piano: moderne muziek. 17.00
Boekbespreking. 17.15 Kinderkoor. 17.40
Beursberichten. 17.45 Promenade-orkest en
zangsolisten: amusementsmuziek. 18.20 Uit
het land van Hertog Jan: Brabants half
uur, klankbeeld. 18.50 Regeringsuitzen
ding: Bescherming Bevolking vraagt uw
aandacht. 19.00 Nieuws. 19.10 Actualiteiten.
19.25 Boekbespreking voor de jeugd. 19.30
Politieke lezing. 19.40 Verzoekprogram
ma voor de militairen. 20.30 Voor de
jeugd. 21.00 Strijkorkest. 21.20 Levensher
inneringen van een actrice. 21.35 Op kou
sen en versvoeten, een quasi-historisch
zangspel over Joost van den Vondel. 22.15
Biljarten Ankerkadsr 71/2 te Den Hel
der. 22.25 Boekbespreking. 22.30 Nieuws.
22.40 Witte Nachten, hoorspel. 23.55-24.00
Nieuws.
BRUSSEL 324 m.
12.00 Nieuws. 12.03 Lichte muziek. 12.30
Weerbericht. 12.35 Lichte muziek. 13.00
Nieuws. 13.15 Satiereliertjes. 14.00 Nws.
14.03 Schoolradio. 15.45 Lichte muziek.
16.00 Nieuws 16.03 Beursberichten. 16.09
Oude muziek. 17.00 Nieuws. 17.15 Lichte
muziek. 17.45 Duitse les. 18.00 Nieuws.
18.03 Balletmuziek. 18.20 Voor de soldaten.
18.50 Radiokroniek 19.00 Nieuws. 19.40
Lichte muziek. 20.00 Filmmuziek. 20.35
Theaterkroniek. 21.00 Amusementsmuziek.
21 45 Volkskunde. 22.00 Nieuws. 22.15 Jazz
muziek. 22.35 De zeven kunsten 23.00 Nws.
23.05 Kamermuziek. 23.55-24.00 Nieuws.
VOOR DONDERDAG
AVRO 14 30-15 15 Voor de vrouw 15 30-
15 45 Voor de kleuters 19 30 Flits, maan-
de'iiV^e TV kronie) NTS' 20 n0 Journaal
20.20 Sabrina, blijspel NTS 21.30-23.30
Eurovisie Reportage wereldkampioen
schappen kunstrijden op de schaats te
Cortina d'Ampezzo (vrije figuren v. pa
ren).
VOOR VRIJDAG
VPRO' 19.30 Navigare Necesse est. Pro
gramma over de Koopvaardij NTS' 20.00
Journaal en weeroverzicht VPRO 20.20
Gesprek aan de schrijftafel. 20.30 Van vo
gels en mensen en mensen en vogels, do
cumentaire reportage. 21.15 Mens durf te
leven, cabaretpmgramma. 22.00 De oude
draaidoos. NTS 22 35 Journaal. 22.40-23.30
Eurovisie Reportage wereldkampioen
schappen kunstrijden te Cortina d'Ampez-
P. Zwaanswijk 2o. (vrije figuren heren).