Muiterij op het Vrouwenschip Commerciële zenders favoriet bij de meerderheid der kijkers Tante Patent en buurman Bezig PANDA EN DE BEWOGEN BEWEGER Lottoverkopers als droomuitleggers 11 Ons vervolgverhaal door Hen riek Binder AUSTRALIË EN DE TELEVISIE 90 uur per week Leeftijd en voorkeur Scala van wensen Misdaad hoofdthema WOENSDAG 6 MAART 1963 1 73) Luizenmuseum Keiler Macdonald CENTRIFUGES acm »p lllllllllllllllllllllllllllllllllljH -'•* i?--- „Pak je weg, jullie domme ganzen", H zei Nelly Cashenbeeg tot enkele meis- jes van de tweede afdeling, die aan H de tafel van haar vriendin Norburry zaten. Nelly kon heel snel iets be- M denken. Huddlestone werd geroepen, H zij kon schrijven. Met grote moeite krabbelde ze een briefje, dat Nelly H haar dicteerde. Twee jaar lang had |j ze op Portugese schepen als scheeps- j=j vrouw gevaren en ze kende zoveel Portugees, dat Diego het wel zou be- g grijpen. H „Liefste Diego! We hebben veertig H messen en acht pistolen nodig. Stop ze in een mand met vruchten en bloe- 5 men voor je Mae. Elke dag tien mes- li sen en twee pistolen. In de nacht voor het vertrek zal ik in je armen zijn. Je Mae". Dit briefje werd zonder dat H iemand het merkte in de boot van senor Morasqua geworpen, op het mo- ment dat de bemanning in zijn ge il heel bij het laden aanwezig was, en het bootje dus dichtbij het schip kon §§j komen. s Zijn ogen straalden. De eerste liefdesbrief. Spoorslags ging hij de stad in, om de messen te gaan ko- pen. Diezelfde dag nog kwam hij met een grote mand vol vruchten en bloe- men naar de „Julian" toe geroeid. Norburry kwam snel toelopen en ver ijl klaarde Mae, wat onder de vruchten ff verstopt zat. Diego was niet schriel geweest. Op §1 de bodem van de mand lagen tien bij— ff zonder geschikte messen en twee s prachtige pistolen met alles wat er bij behoorde. Het beste zou zijn, ze on- middellijk te verdelen. Vanaf die dag werd er weer gefluis- 6 terd op de „Julian". Ook de drie vol- gende dagen werd weer een mand voor Mae opgehesen. De matrozen ff lachten, maar het was geheel nor- maal, dat de meisjes op die manier geschenken ontvingen. H Nelly werd bijna bang voor de gro- te hoeveelheid wapens, die ze in al H die bedden moest onderbrengen. Na gs tuurlijk werd er alleen maar in de vijfde afdeling over gesproken. Als ff ze maar eerst weer op zee waren, zouden ze wel verder zien. ff Susan had onmiddellijk na de aan- komst in Rio zwarte koorts gekre- gen: de koorts, waardoor vreemdelin- M gen in Rio dikwijls overvallen wer- den, maar waartegen men, als men er langer bleef, steeds meer weer- H stand kreeg. Holborn hielp Susan zoveel als in zijn vermogen lag, maar hij kon ook hier tenslotte alleen maar enkele kleine verlichtingen bewerkstelligen H en verder afwachten wat de natuur ff zou doen. Nauwelijks was ze van de H koorts genezen of ze kreeg longont- S steking. Veertien dagen lang lag Su- san weer met hoge koorts in bed. If Maar toen (had ze eindelijk ook de longontsteking doorstaan. Grace en Nell verpleegden haar, zo goed als H ze konden, en ze kwamen haar iede- re dag van James Miller een volle H lepel sterke bouillon brengen. Nicol j§ stelde menige fles port ter beschik- king. S Drie dagen voor het vertrek uit Rio j| ontwaakte Susan 's morgens uit een zware droom. Ze keek Grace ont- steld aan en zei toen zacht: „Smas- bury is dood". 3 „Merkwaardig", dacht Grace, „Smas- ff bury, naar wie ze altijd vraagt, is gg immers werkelijk dood, dat is te zeg- gen, hij is er niet meer. Niemand H is in zijn plaats gekomen. Dat, wat ff eens Smasbury was, zit in de gevan- genis". En volkomen gedachtenloos had ze Susan geantwoord: „Gill is dood, Susan", ff Susan was zonder iets te zeggen in de kussens teruggezonken. Ze -huilde een hele tijd, soms ook ff lag ze apathisch achterover in de kus- sens, en werd dan weer, alsof ze 3 nieuwe kracht voor het huilen gekre— H gen had, door een nieuwe tranen- stroom overstelpt, g Drie dagen lang bleef ze in dezelf- de toestand verkeren. Maar op het 3 ogenblik, dat ze de ankerkettingen ff hoorde ratelen, werd ze stil. Toen de j= „Julian" in volle zee was, gebeur- g de er weer iets merkwaardigs met Susan. Mable Dorset, die bij haar S sliep, zag niet dat ze midden in de g nacht opstond en met wankelende schreden op het bed toeliep, waarin g Gill gestorven was. Voor dat bed zonk ze op de knieën g en begon heel zacht te snikken. Hoe- g wel sinds die tijd al drie vrouwen in het bed gelegen hadden, hoewel de g slopen van de kussens en de dekens g al lang verwisseld waren, streek ze g onophoudelijk met haar handen over 3 het linnen en fluisterde onhoorbare g woorden voor zich heen. Maar toen g Mable de volgende morgen wakker g werd, zag ze dat Susan, helemaal in |g elkaar gezonken, voor het vreemde bed lag te slapen. Susan was heel ff erg zwak. Toen ze wilde spreken kwa- S men alleen maar nauwelijks hoorbare g geluiden van haar dunne lippen. Maar g toen er tien dagen voorbij waren ge- g gaan, vroeg ze voor de eerste maal g na de maaltijd, die Mable haar in de 3 mond lepelde, of ze nog iets te eten g kon krijgen. 3 Al spoedig hoefde er niemand meer g bij haar te slapen. Susan was aan de g beterende hand. jjj En toen gebeurde de scène waar g door Susan de heldin van de „Lady g Julian" werd. Nicol was in zijn vertwijfeling, dat g hij niet meer met Lil mocht spre- g ken op 'n idee gekomen, dat even g simpel als groots was. Lil mocht wel- g iswaar niet spreken, maar hij kon toch g zélf spreken, en nog wel zoveel als g hij wilde. Als Lil niet antwoordde, g maar alleen maar met haar hoofd g schudde of knikte, dan was daarmee g het verbod van de kapitein helemaal g niet overtreden. g De wacht voor Lil's deur was al g sinds lang teruggetrokken. Lil had ook g verlof gekregen, zich 's morgens en g 's avonds een uurtje aan dek te be- g geven. Maar het verbod van de ka- g pitein, met niemand te spreken, nam g ze zeer ernstig op. ff Maar op een morgen, na het ont- g bijt, kwam Nicol onverwacht met g een vrolijk en hartelijk goedemorgen 3 bij haar binnen, ging aan de tafel g zitten en zei: „Zo, nu gaan we eens g gezellig een beetje met elkaar pra- g ten, miss Lil". Ze keek hem verwon- g derd aan. s „Ik weet het", zei hij, „u denkt na- g tuurlijk, dat ik tegen het verbod in- g ga. maar waarachtig ik heb er tien g weken voor nodig gehad om eindelijk g vast te stellen, dat dat spreekverbod g helemaal niet op mij betrekking heeft, g Ik kan spreken, éoveel als ik wil" g Lil moest lachen. ff „Ziet u", zei hij, „lachen is u ook g niet verboden". Lil knikte. 3 „Met George Nunham gaat het tot g nog toe ook wei goed. Ik heb zijn g cel. voor zover mb'gëlijk, éèn beetje g voor hem ingericht. Ik heb ook een g paar boeken voor hem beneden ge- g bracht, zodat hij kan lezen, 's Mid- g dags is het er zo licht, dat hij be- g hoorlijk kan zien. Weet u, waar hij g naar gevraagd heeft? Naar dat boek g van Defoe. Robinson Crusoë, het eni- g ge boek, dat hij in zijn jeugd gelezen 3 heeft. Het is een mooi en vroom boek. g En George is eigenlijk nog eenzamer g dan die Robinson op zijn eiland. Het g is een boek voor mannen, die kunnen g nadenken.g Na een korte pauze vervolgde hij: g „Ja, en die arme mrs. Barnley! Arm g is ze eigenlijk niet. Ze is helemaal g vervuld van het kind. Nee, om mrs. g Barnley hoeft u zich geen zorgen te g maken. En wat de andere kwestie be- g treft, je kunt wel zeggen: een mens, g voor wie de strop al klaar hing, g redt zich uit alle moeilijkheden. Dat 3 zal mrs. Barnley ook wel denken." g De volgende morgen kwam Nicol s weer met iets nieuws. „Holborn heeft me verraden. De ka- s pitein begon me de les te lezen: „Bot- g telier," zei hij, „u handelt tegen mijn g bevelen in!" tegen welke bevelen, g kapitein?" vroeg ik. U praat met 3 miss Knotherwell," zei de kapitein. „Zeker kapitein," zei ik, „maar juf- g frouw Knotherwell praat niet met g mij." Toen moest de kapitein wel g lachen en hij dreigde me met zijn g vinger. Dat betekent dat het mij niet g verboden is bij u te komen." (Wordt vervolgd) fl'llllllllllllllllllllllllHillllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllülllllllllllllllllllllllllllllllllHllllllllHlllllllllllllllllllllHlllllllllllllllllllllllllllHllllllllllllllllim De eeuwenoude Beierse stad Aschaf- fenburg is waarschijnlijk het enige wandluizenmuseum van de wereld rijk. Het museum, waarin 403 variëteiten van de wandluis te bewonderen zijn, is onlangs geopend in een van de vleugels van het Stedelijk museum voor natuurlijke historie. De verzameling wandluizen is bijeen gebracht door wijlen dr. Karl Singer, een ambtenaar van de plaatselijke GGD, die zich de luizen uit alle delen van de wereld liet toezenden. Niemand weet meer wat dr. Singer's belangstelling voor luizen deed ont luiken, maar kort voor zijn dood heeft hij zijn gehele verzameling aan de stad ten geschenke gegeven. De directeur van het museum, dr. Wilhelm Noll, vertelt zijn bezoekers thans trots: ..Wij hebben het enige wandluizenmuseum van de wereld, een zorgvuldig geselecteerde en geprepa reerde verzameling van de mooiste soorten. Vele verzamelaars zouden hoge prijzen willen betalen voor som mige van onze luizen." In de omgeving van de Zweedse stad Malmö viel deze week een exotisch ta- freeltje te zien: een olifant als ploegdier. De dikhuid, Nikko geheten, behoort tot de menagerie van een circus dat op het platteland zijn winterkwartier had opge slagen, maar nu de dooi doorzet, moesten de dieren nodig eens wat buitenlucht hebben. Nikko maakte zich daarbij nuttig voor de boeren uit de omgeving en hij kwam in de drassige grond veel sneller vooruit dan da trac tors van de landbouw coöperatie. (Van onze correspondent) SYDNEY. Als het waar is, dat de televisie hier meer moord- en schietpar tijen op het beeldscherm brengt dan in Nederland, dan moet de moreel-schade- lijke invloed van de t.v. op de jeugd ongetwijfeld in Australië groter zijn dan in ons land. Het probleem is echter zo ingewikkeld dat een onmiddellijk ant woord op de vraag of dit zo is, niet kan worden gegeven. Op die moeilijkheid heeft de Nederlandse minister Toxopeus gedoeld, toen hij in de Tweede Kamer vertelde, dat hij zich speciaal" in dit probleem zou gaan „verdiepen". HET ZAL DE MINISTER, de pedago gen en de Nederlandse televisie-kijkers stellig belang inboezemen te vernemen, dat het resultaat van een dergelijk onder zoek in Autralië kortgeleden bekend is gemaakt In dit verband zijn er door drie afzonderlijke instanties, waarvan twee uni versiteiten, - rapporten uitgebracht waar uit de voornaamste gegevens de volgende zijn: - -- Er zijn in Australië meer dan 1.425.000 tv-ontvangtoestellen op een bevolking van IOV2 miljoen. Als zodanig kunnen de om standigheden dus met die in Nederland worden vergeleken, waar deze verhouding ongeveer dezelfde is. De Australische tv is echter op groter schaal georganiseerd. Het publiek heeft voor twee miljard gul den ontvangtoestellen gekocht sinds de in- Een namiddag deux-pièces van grij ze wol van Yves Saint Laurent. De mouwen zijn lang en afgezet met manchetten. De kraag staat iets vart de hals af. Het jakje is van achteren wijder dan van voren. voering van televisie nu zes tot zeven jaar geleden en vorig jaar zestig miljoen gulden aan kijkgeld (belasting) betaald. De zogenaamde commerciële of reclame televisie is in Australië van het begin af een uitgemaakte en algemeen aanvaarde zaak geweest. TELEVISIE is hier alle dagen van de week, tenminste 11 tot 12 uur per dag, soms meer dan 90 uur per week, „in de lucht". Men is alesbehaive kieskeurig in de samenstelling van de programma's. Ook al zijn er voorwaarden verbonden aan de verlening van een zendvergunning, de programma's bevatten een mengelmoes van speel- en documentaire films, repor tages, moord- en schietfilms, sensatiefilms, toneelstuken, interviews, blijspelen, wild west-films, oude en nieuwe films uit Hol lywood en opvoedkundige uitzendingen tot op universitair niveau toe (waarbij de te levisie van de regering, in feite een door de regering ingestelde, zogenaamd onaf hankelijke „commissie", een belangrijke rol speelt). In elk der grote steden heeft men de keus uit minstens drie zenders, waarvan er een de „nationale" of „rege- rings"-zender -is. UIT EEN DOOR de universiteit van Nieuw Zuid Wales ingesteld onderzoek is gebleken, dat de bezitters van televisie ontvangers geen melding maken van „ver derfelijke" invloeden, die de televisie op kinderen zou hebben. Ook blijkt uit het rapport, dat hoewel de nationale zender veel minder moord- en schietfilms geeft dan de reclame-zenders doen, het meren deel van het publiek, te weten 84 percent, de voorkeur geeft aan de uitzendingen van de commerciële zenders. Onder die 84 percent zijn zowel volwassenen als jonge ren beneden twintig jaar. De nationale zender wordt echter verkozen boven de commerciële zenders naarmate men ouder wordt. De meeste kijkers naar de uitzendingen van de nationale tv-stations zijn academische gevormden en kantoor bedienden. GEMIDDELD kijkt de Australiër bijna twaalf uur per week naar tv. Kinderen van 10 tot 15 jaar jaar besteden er elf uur 41 minuten aan, van 16 tot 20 jaar 9 uur 16 minuten, van 21 tot 40 jaar 12 uur 16 minuten, van 41 tot 60 jaar 12 uur, en ouderen 13 uur 28 minuten. Zij kijken 7 uur 53 minuten naar films en toneel stukken, 1 uur 20 minuten naar nieuwsuit zendingen, 52 minuten naar kinderuitzen dingen, 49 minuten naar lichte ontspan ning en vraagwedstrijden („quizzes"), 29 minuten naar sport, 17 minuten naar le zingen en interviews, 13 minuten naar mu ziek en 3 minuten naar religieuze uitzendingen. Naarmate men ouder wordt krijgen nieuws, sport,' lichte ontspanning, (caba ret, e.d.), „quizzes", lezingen en inter views de voorkeur. Kinderuitzendingen zijn bijzonder gewild bij de jeugd van 10 tot 15 jaar. Muziek is populair bij de jeugd van 16 tot 20 jaar. Men kijkt vooral naar uitzendingen van wild west-films, films over misdaad, sen satiefilms, toneelstukken die gezinsproble men behandelen, vraagwedstrijden, blij spelen, uitzendingen voor de vrouw en kinderprogramma's. Ballet, sport, docu mentaires, lezingen, interviews en uitzen dingen over een wetenschappelijk onder werp behoren eveneens tot de program ma's, die men graag ziet. Het is een he le lijst, <^ie aanduidt welk een grote ver- scheideniièid van televisie-uitzendingen er te hekijken vait. NIET TEVREDEN met deze uitgebrei de samenstelling der programma's, heeft het publiek de enquêteurs verteld, dat het meer blijspelen wenst (toneel en film), rhaar bok'meer avbnturënfilms, nieuws en documentaires. Onder iflyloed van de hui dige ontwikkeling van de kernenergie, ra ketten en wat dies meer zij, is er een zeer geprononceerde vraag naar uitzen dingen op het gebied van de exacte we tenschappen, maar onder de wensen wor den ook genoemd natuurlijke historie en familietoneelstukken. Tegelijkertijd wenst het publiek minder moordfilms, minder interviews, minder lezingen en minder vraagwedstrijden. Het zal een toer zijn om de gulden middenweg te vinden in deze „chaos" van uiteenlopende wensen en ver langens. In het algemeen is de opinie van de ondervraagden, dat tv meer voor- dan na delen heeft gebracht en dat zij geen nade lige invloed op de jeugd uitoefent wat be treft het maken van huiswerk voor school, studie, spel en sport. Intussen heeft de Australische televisie een grotere kring van kijkers bereikt nu er ook zenders in het binnenland zijn, welker programma's worden aangepast aan de behoeften der landelijke bevolking en uitzendingen over land- en tuinbouw een belangrijke plaats gaan innemen. ONDANKS dit alles is er reden tot be zorgdheid. In een door de universiteit van Sydney geleid onderzoek (dit is een an der rapport dan dat van de universiteit van Nieuw Zuid Wales), wordt namelijk meegedeeld, dat vier tot vijf percent van een groep van kinderen van 12 jaar, der tig uur per week naar tv kijkt. Voorts heeft de Australische omroepcontrolecom- sie haar bezorgdheid uitgesproken over de groeiende neiging bij de programma-sa menstellers om misdaad als het centrale onderwerp te kiezen. In een derde rapport over de invloed De vrouw stapt een haveloos winkeltje binnen en zegt hoopvol: „Ik heb gisteren nacht gedroomd. Ik wil een briefje van 50 lire (ongeveer een kwartje) en vertelt U me als 't blieft op welke nummers ik moet zetten." „Wat hebt u gedroomd?", vraagtx de agent van de Italiaanse staatsloterij met de zelfverzekerdheid, die voortvloeit uit een langdurige ervaring. „Dat ik 1.000 lire had gevonden in het pak van mijn man en een nieuwe hoed had gekocht." Het antwoord komt zonder aarzelen: „Iets gevonden- dat is 37. Geld- dat is 84. Man- dat is 25. Pak- wel, laten we zeg gen kleding: dat is 73. Hoed- dat is ook kleding, maar meer in de buurt van 77. Hier hebt u de vijf cijfers van uw droom, signora." Nu moet men niet teveel waarde hech ten aan de cijfercombinatie van deze droom. Die is helemaal verzonnen en dient alleen om duidelijk te maken hoe het gaat. De Italiaanse kantoortjes, waar de lot toformulieren van de door de staat geëx ploiteerde loterij worden verkocht, heb ben op zijn minst 6.000 door de staat be taalde agenten in dienst, die heel wat over droomuitlegging moeten weten. Formeel behoeven zij alleen de formu lieren te verkopen, maar in de praktijk moeten zij in staat zijn, de vragen te be antwoorden die vele van de kopers hun stellen over de betekenis van hun dromen in cijferSj op welke zij dan hun geld zet ten! Lotto, een cijferloterij, die elke week plaatsvindt, is de oudste vorm van een wettige en door de staat gecontroleerde loterij in Italië. Ofschoon in de moderne tijd de concurrentie van de voetbalpool, het wedden op paardenrennen en derge lijke groot is, geven de Italianen elk jaar nog ongeveer 50 miljard lire (onge veer 250 miljoen gulden) aan lotto uit. Advertentie Zijlstraat 56 Telefoon 11828 van televisie op de maatschappij wordt geklaagd over de neiging, te weinig films te geven die geschikt voor alle gezinsle den zijn. (Is dit niet ook in de bioscoop theaters tegenwoordig het geval?) Ook wordt critiek uitgeoefend op de neiging om in televisie-uitzendingen buitenlanders voor te stellen als boze lieden of als kin derlijke karakters. Verder wordt, zo zegt het rapport, in de intriges van de tv- films veel te veel gebruik gemaakt van zelfmoord. „Dit brengt kinderen in ver warring. Er worden te weinig program ma's gegeven, waarin kinderen spelen als kinderen en voor kinderen." AL DEZE CRITIEK heeft wel enige in vloed. Men wil het opvoedend element in de tv-uitzendingen vergroten. Bij de ver lening van nieuwe zendvergunningen (voor 26 nieuwe zenders!) wordt daarop nu de nadruk gelegd. Een oorspronkelijk stripverhaal door Annie M. G. Schmidt en Fiep Westendorp 9. ,.Wat merkwaardig. zei tante Patent. „En wat eng! Wethouder Wipjes toch, ziet u dan die dame niet op de brievenbus zitten?" „Ik zie geen dame," zei Wethouder Wipjes nors. „En bovendien, als ze op de brievenbus zit, is het geen dame. Een dame gaat niet op de brievenbus zitten." „En hoort u haar niet mompelen?" vroeg tante Patent. „Nee," zei Wethouder Wipjes. Op dat moment kwam er een bekende om de hoek van de straat. „O, Buur man Bezig," zei tante Patent, „gelukkig dat u er net aankomt Wethouder Wipjes beweert dat er nie mand op de brievenbus zit. Maar U ziet haar toch zeker wel?" „Of ik haar zie.bulderde Buurman Bezig. „Wis en donders zie ik haar! Dat is die hinderlijke kloosterklit! Dat is die ouwe heks! Dat is dat stuk rouwfloers!" „Wee..wee. .raven en ui len. krijste zuster Klivia en een nieuwe hevige windvlaag gierde om de hoek. „Kom je ons weer lastig vallen?" schreeuwde Buurman Bezig. „Wacht, ik zal je. „Pas toch op", riep tante Patent verschrikt. Maar het was te laat. Buurman Bezig hief zijn gespierde arm op om zuster Klivia een dreun te geven. Met vn.lle kracht kwam zijn ge weldige vuist op t hoofd van Wethouder Wipjes. CC». MAETÉ't TOONOE* f- 51-7^ 51. Buiten adem rende Panda de automatische hui zenbouwer achterna. „Pff, wat werkt dat roersel hard," hijgde hij. „Het is bijna niet bij te houden. Wat zul len de mensen blij zijn met al die huizen!" „Dat zul len ze zeker, ventje!" riep Arnold B. Soep, „die vriend van je heeft een mooi stukje werk geleverd." „Toch is hij er zelf helemaal niet blij mee," zei Panda, „hij is weer helemaal verstard. Misschien deugt er toch iets niet aan zijn roersel, meneer Arnold B." „Onzin," hernam de heer Soep, „het is een prachtdlng. En het is geen roersel, maar een machine. MIJN machine! Onthoud dat!" „Goed, een machine dan," gaf Panda toe. „UW machine. Maar meneer Zielepopel is er niet gelukkig mee." „Ik wel," verklaarde de ander. ,Ik heb altijd mensen gehad waar je hard achteraan moest zitten om ze aan 't werk te houden, maar hier moet je achteraan zitten om het bij te houden! HeerlijkHn een wip is een hele buitenwijk aan de stad gebouwd en. Hela! Ho! Stop! Niet daar!!" En geschokt bleef hij staan.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1963 | | pagina 11