Jo Vincent vandaag jaar ■- KRO wijzigt topstructuur Frank Martin's „LeVinHerbé" maakte veel indruk Charlotte Kohier droeg een Tsjechov-novelle voor DE PROGRAMMA'S Openluchttheater van van Hertme overkapt Bert Voeten en Marga Minco spraken voor VU Politie in Geulle arresteerde een leeuw WOENSDAG 6 MAART 1963 nabeschouwingen Radio-uitzending van pauselijke toespraak Kort nieuws Musical Oliver naar Nederland Saaie avond De radio geeft donderdag SCHITTERENDE UITVOERING VAN HEDENDAAG5 ORATORIUM Sas Bunge T elevisieprogramma Als eerste openluchttheater in Nederland ral het theater van de Stichting Twentse Openluchtspelen te Hertme bij Hengelo (O.) nog voor de komende zomer van een zes meter hoge overkapping worden voor zien. Daardoor zullen de tweeduizend be zoekers, die het theater kan bevatten, in het vervolg droog zitten. Het toneel zal geheel open blijven. Voor de zevende achtereenvolgende maal staat dit jaar weer het door Jan Naaykens ge schreven passiespel op het programma. Alle plaatsen voor de vijf voorstellingen, die in het Duits worden gegeven, zijn thans reeds verkocht en de tienduizend kaarten zijn al vérzonden. Er komen ook weer vijf Nederlandse voorstellingen, waar voor eveneens weer grote belangstelling bestaan. Het passiespel wordt jaarlijksop- gevoerd door 325 leden van Twentse ama teurtoneelverenigingen en inwoners van het 450 inwoners tellende Hertme. De schrijfster Marga Minco en de dich ter en vertaler Bert Voeten spraken gis teravond voor de Haarlemse Volksuniver siteit over eigen werk. Het was een leer rijke, wat overladen avond, waarin de auteurs, in zorgvuldig op schrift gestelde voorlezingen, talrijke mededelingen ver strekten over hun levensloop, koersbepa- lende ervaringen, werkwijze en opvattin gen daarmee hun publiek nader bren gend tot de inspiratiebronnen en het le vensgevoel waaruit hun werk ontstaat. Wanneer wij een auteur een avond lang op hoogst serieuze wijze bezig zien met het uiteenrafelen en etaleren van (jeugd)- ervaringen en gevoelens, waarbij er vaak geen lachje of relativering afkan, besluipt ons wel eens de korzelige gedachte, dat de aandacht die aan deze analyses wordt gewijd in een wat overtrokken verhouding staat tot de belangstelling die men van buitenstaanders mag verwachten voor het object ervan. Deze gedachte is echter on juist, misplaatst en ondankbaar, dat besef fen wij terdege, en het kost ons dan ook nooit moeite haar te onderdrukken. Want uit de opeenstapeling van details die elk op zichzelf misschien .naar matig belang wekkend zijn, ontstaat een totaalbeeld van de persoon van de auteur, dat een wezenlijke bijdrage levert tot het ver staan en waarderen van zijn werk; dat ervaren wij steeds weer. Voor de bereid heid (niet zelden zelfoverwinning) van de auteur tot zelfblootlegging, past dan ook slechts reverentie en dankbaarheid. Hij doet het voor óns, niet voor zichzelf. Zo sprak Marga Minco over haar werk wijze. Zij schrijft nooit heet van de naald (behalve het verhaal „De Lepelstraat"). Aan „Het bittere kruid" heeft zij twaalf jaar gewerkt, zij het dan niet letterlijk. Thans werkt zij aan een verhalenbundel „De Dagen", die de chaotische periode van vlak na de oorlog tot onderwerp heeft, Bert Voeten sprak over zijn jeugd en zijn positie, als dichter, tussen de Crite rium- en Vijftigersgeneratie. Hij zei thans z'n vorm gevonden te hebben in 't vastleg gen van kleine geluksmomenten; „geen versierde illusies, ik ben een verzamelaar van momenten". Als vertaler („vertalen is in de huid van een andere auteur krui pen, zonder daarbij de eigen huid te ver liezen") vond hij zijn leermeester in Nij- hoff, die hem Fry's „Venus observed" gaf en zei: „Dat moet jij vertalen". Het was het begin van Voetens grote carrière als toneelvertaler. V »,v» - W MAG IK OP DEZE, nogal originele, ma nier mijn zuster Jo hartelijk gelukwensen ter gelegenheid van de herdenking van haar 65ste geboortedag. Onwillekeurig gaan de gedachten hierbij terug naar de afgelegde weg, een weg, die voor velen lang eii moeilijk was, voor anderen kort en gemakkelijk. Nu kan men van Jo niet zeggen dat haar 65-jarige wandeling door het leven altijd even gemakkelijk is geweest; ook zij heeft de moeilijkheden leren kennen en het „Zingend door herleven" is niet altijd hét geluid geweest van de onbezorgde krekel, die aan niets anders dacht dan aan muziek maken. Ten huize van de familie Vincent werd veel muziek gemaakt, vooral toen de drie kinderen wat ouder werden. Maar op AAN HAAR indrukwekkende serie solo toneelvoorstellingen heeft Charlotte Kohier er gisterenavond weer één toegevoegd die bij het talrijke publiek een zeer hartelijke ontvangst heeft gevonden. Al wie wel eens een dergelijke voor drachtavond heeft bijgewoond, weet hoe zeer het welslagen ervan mede bepaald wordt door de keuze van de tekst. En daarbijis eigenlijk geenszins de litteraire kwaliteit van het gekozen verhaal in het geding. Het zijn andere eigenschappen 'die een tekst al of niet geschikt maken voor de superieure voordrachtskunst zoals Charlotte Kohier die beoefent. Er moet sprake zijn van een duidelijke opbouw naar een dramatische klimax. Het verhaal zal voorts een heldere karakteristiek van de optredende personen dienen te bevat ten, ook in de manier waarop zij zich uiten. Dergelijke kenmerken bevatte bij voorbeeld in hoge mate het speciaal voor Charlotte Kohier geschreven verhaal „Pension Rustig" van August Defresne, dat overigens bepaald geen litterair mees terwerk pretendeerde te zijn. Het omge keerde is eigenlijk het geval met de Tsjechov-novelle „In het Ravijn" die wij gisteravond in het Amsterdamse De la Mar-theater mochten beluisteren. „IN HET RAVIJN" is een ragfijn ver haal dat zich zeer specifiek tot een le zerspubliek richt. Men weet hoe weinig „dramatisch" de gebeurtenissen in de to neelwerken van Tsjechov meestal al zijn, zeker in deze novelle, waar zij alleen door een omstandige beschrijving van omge ving, situatie en atmosfeer langzamerhand tot leven komen. Er is hier geen spoor van schematische personages die zich door een simpele typering gemakkelijk laten oproepen. Ook duurde het door de keuze van deze vertelling ruim een uur voordat eindelijk eens de zo hoog nodige concrete gebeurtenissen aan bod kwamen, zonder welke een luisterend publiek zijn greep op het grote geheel verliest. Des te bewonde renswaardiger is het misschien dat ook ditmaal mevrouw Kohier de zaal weer ademloos in de ban van haar vertelkunst gevangen heeft weten te houden. Het leek inderdaad wel of de verering die men ge voelde voor deze „grand old lady" van het Nederlandse toneel nog verdiept werd doordat men zich bewust was hoe moei lijk zij het zichzelf ditmaal gemaakt had. MEN WEET HOE deze kunstenares ge woonlijk te werk gaat. Zij nam ook nu weer als centrale figuur een pril onbedor ven meisje, waarvan zij een volledige ka rakteruitbeelding geeft en daar omheen groepeerde ze een aantal types die noodza kelijkerwijs alleen maar geschetst en jeugdige leeftijd (10 jaar) vertelde de jong ste al, dat zij zangeres wilde worden. In het ouderlijk huis aan de Nassaukade te Amsterdam was aan het einde van de tuin een tuinhuis. In dit tuinhuis stond een vleugel en achter deze vleugel zaten of stonden de drie kinderen Vincent, die elkaar gedurende minstens tien uren per dag aflosten. Wat dit voor de buren moet zijn geweest laat zich met geen pen be schrijven. Enfin, na de gebruikelijke studiejaren, waarin wij steeds door onze moeder met grote belangstelling werden omringd (onze moeder had zelf een prach tige stem), kwamen de eerste concertjes, waarin wij de wonderlijkste avonturen be leefden. OP ZEER jeugdige leeftijd zong de thans 65-jarige reeds met de H.O.V. onder lei ding van Nico Gerharz. Op verzoek van Jo was ik met haar naar de repetitie ge gaan. De heer Gerharz was nogal een voor stander van snelle tempi; onmiddellijk vernam Jo, dat de aria uit de „Jahres- zeiten" veel te langzaam werd gezongen. Vèel vlugger", zei Gerharz en het ging veel vlugger, en goed ook. Het is een ieder bekend welke successen Jo heeft behaald. Nauwelijks twintig jaar oud trad zij met het Concertgebouworkest te Amsterdam op. Mengelberg had voor haar stem een grote voorliefde. Steeds wanneer ik op een concert aanwezig was kreeg ik van hem te horen: „Let goed op je zuster, ze is m ij n zangeres". De triomfen, die Jo in Europa gevierd heeft zijn een ieder voldoende bekend, onder de grootste dirigenten is zij opge treden (Mengelberg, Toscanim, Bruno Wal ter, Van Beinum e.a.), zij heeft onder per soonlijke leiding van Strawinsky diens werk gezongen. OP 55-JARIGE LEEFTIJD heeft zij (misschien wel te vroeg) haar carrière be ëindigd. Ik herinner mij nog heel goed het bij haar afscheid door onze eminente Jos Charlotte Kohier tijdens haar voor dracht van Tsjechov's „In hét Ravijn". .aangegeven" kunnen worden. Maar zoals altijd was de technische perfectie waar mee zij dat doet en de geraffineerde ver zorging van alle mogelijke sfeerbepalende details, tot de roep van verschillende vo gels en het kwaken van kikkers toe, een wonder van voordrachtskunst.en van mnemotechniek! Na een langdurige jui chende ovatie mocht mevrouw Kohier als speciale hulde uit handen van een verte genwoordiger van de Vereniging van Schouwburgdirecteuren een gouden ere plaquette in ontvangst nemen. In een zee van bloemen bedankte de voordrachtskun stenares met enkele eenvoudige woorden voor dit eervolle geschenk dat de inscrip tie draagt; „Aan Charlotte Kohier in diepe bewondering." Vandaag is Jo Vincent 65 jaar ge worden. Deze grote zangeres, die zich boven haar kunst heeft gesteld en niet alleen op de belangrijkste podia maar ook op schooltoneeltjes optrad, heeft haar gaven, na het afscheid van de concerten, in dienst gesteld van de jeugd. In de Haarlemse Muziekschool van de Maatschappij ter Bevordering der Toonkunst geeft zij nu al weer vele jaren les. Wij hebben de heer Piet Vincent be reid gevonden als directeur van de Muziekschool zijn docente hier te hul digen, en daarbij zijn broederlijke relatie tot de jubilaresse niet te veron achtzamen ten bate van een objectivi teit die naar wij menen bij het jubileum van deze geliefde Haar lemse kunstenares niet geboden is. Red. de Klerk zo uiterst gevoelig geschreven stukje. Thans is zij hoofdlerares aan onze Mu ziekschool, een feit waarop ik waarlijk trots ben. Haar werkkracht is nog ongerept, met de grootste toewijding leert zij haar disci pelen het bewandelen van het uiterst moei lijke en doornige pad der zangkunst. Enige harer leerlingen laten volgende week de resultaten van haar werk horen op een concert in Osnabrück. Van haar grote begaafdheid, ook op pe dagogisch gebied, haar routine opgedaan op de grootste concertpodia, profiteren thans velen. Beste Jo, nogmaals hèrtelijk gelukge wenst, geef mij op je verjaardag de be lofte, dat je nog enige jaren aan de school blijft. Je leerlingen en ik zullen je er dank baar voor zijn. Je broer Piet De K R O. zal de toespraak uitzenden die paus Joannes XXIII op donderdag 14 maart zal houden tot deelnemers aan de conferentie van de F.A.O., de voedsel- en landbouworganisatie der Verenigde Naties. De uitzending is opgenomen in het radio programma van vrijdag 15 maart om kwart voor een des middags. Delta-museum. Gedeputeerde Staten van Zuid-Holland stellen aan provinciale staten voor 25.000,— beschikbaar te stel len voor de kosten, verbonden aan de voor bereidende werkzaamheden ten behoeve van een Delta-museum in Middelburg. Commerciële psychologie. De Neder landse organisatie voor zuiver-weten- schappelijk onderzoek heeft mr. C. K. J. V Werkman uit Voorburg een subsidie ver leend om in Amerika een studie te gaan maken over de commerciële psychologie rondom handelsmerken. Door de K.R.O. zijn enkele belangrijke besluiten genomen inzake de topstructuur bij deze omroep. Met ingang van 1 maart j.l. zijn de heren mr. W. J. Wagenaar en J. Castelijns benoemd tot adjunct-direc teur voor respectievelijk radio en televi sie. Tevens is besloten tot enkele reorga nisaties in de taakverdeling in de top van de K.R.O. De nieuwe topstructuur is nu als volgt samengesteld: de dagelijkse leiding be rust bij het dagelijkse bestuur; dit orgaan bepaalt het dagelijks beleid en houdt toe zicht op de gang van zaken in de ver schillende onderdelen van het bedrijf met name ter coördinatie van de taken van de directeur en de adjunctdirecteuren. De di recteur drs. A. J. J. v. d. Made, is belast met de leiding van de algemene K.R.O.- diensten, zoals financiën, huishoudelijke za ken en dienst-personeelszaken. Voorts blijft de directeur belast met de aan de K.R.O. exponent in N.R.U. en N.T.S. toebedeelde Advertentie Hans van den Bergh een boerderij. De musical „Oliver" van Lionel Hart zal over ongeveer een half jaar ook op de Nederlandse planken komen. Het is de combinatie van de heren Lars Schmidt W. Hofman en mr. P. A. Meerburg die na „My fair Lady" deze musical in ons land introduceert. De première kan begin oktober in het Luxor Theater te Rotterdam worden verwacht. De bewerking van de liedjes is opgedragen aan Seth Gaaikema. De Londense regisseur Donal Albery die de opvoeringen in New York en Londen heeft geleid zal ook de Nederlandse pro duktie onder zijn hoede nemen. De bevolking van het vriendelijk Zuid- limburgse dorpje Geulle is verontrust nu de laatste weken leetiwen uit een dieren park wandelingen door het dorp maken. Een paar dagen geleden heeft de politie in samenwerking met enkele boeren een leeuw uit de slaapkamer van een van de inwoners van Geulle moeten verdrijven Het dier kon worden opgesloten in een van de afrestantenverblijven van de rijks politie. Later werd het daar door de eige naar afgehaald. Hoewel dit dier zich allerminst agressief toonde had men de schrik toch wel te pakken. Een leeuw blijft een leeuw, rede neert de dorpsbevolking. Ook de dorpsjeugd is een paar keer niet naar school gegaan omdat er leeuwen op straat liepen. Het dierenpark, dat enige jaren geleden in Geulle werd gevestigd, is geen bloeiend be staan beschoren. Het beschikt over wat vogels en drie leeuwen, ondergebrach bestuurs- en commissaristaken (voor fi nancieel-economische zaken). De adjunctdirecteur mr. L. Wüst is on der andere belast met de uitvoering van bestuurs- en dagelijkse bestuurszaken, als ook met de coördinatie tussen de beide programmadiensten. De adjunct-directeur J. v. d. Poll blijft belast met de zaken betreffende radio- en t.v.-gids. De nieuwe functionarissen, de adjunct-directeur radio mr. Wagenaar, is belast met de leiding van de programmadienst radio en de nieu we adjunct-directeur televisie de heer Cas telijns, met de leiding van de program madienst televisie. Met de benoemingen van de nieuwe adjunct-directeuren mar keert het bestuur positie en betekenis zo wel van de oudste programma-afdeling ge luidsradio als van de veel jongere televi- siedienst. Het ligt niet in de bedoeling wij ziging te brengen in de bestuursafvaardi- ging vanwege de K.R.O. in N.R.U. en N.T.S.voorzitter en directeur blijven al daar de K.R.O. vertegenwoordigen. Het bestuur van de K.R.O. besloot te vens op korte termijn opdracht te geven aan een organisatie- en efficiency bureau advies uit te brengen inzake de nadere uitwerkingen van de taken van de ver schillende bedrijfsonderdelen bij deze Om roep. HILVERSUM I. 402 m. 7.00 AVRO. 7.50 VPRO. 8.00-24.00 AVRO. AVRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtendgym nastiek. 7.20 Lichte grammofoonmuziek. VPRO: 7.50 Dagopening. AVRO: 8.00 Nws 8.15 Programma-overzicht. Aansluitend: Lichte grammofoonmuziek. 9.00 Gymnas tiek voor de vrouw. 9.10 De groenteman. 9.15 Klassieke grammofoonmuziek. 9.35 Waterstanden. 9.40 Morgenwijding. 10.00 Arbeidsvitaminen (gr.). 10.50 Voor de kleuters. 11.00 Kookpraatje. 11.15 Moder ne grammofoonmuziek. 11.45 Op zoek naar een auteur, lezing. 12.00 Zang en piano. 12.30 Mededelingen t.b.v. land- en tuin bouw. 12.33 Dansorkest en zangsolisten. In laatste instantie kwam de B.B.C. terug op haar besluit dè actualiteit van de week het interview met Georges Bi dault, door te geven aan de Eurovisie. Niettemin slaagde het N.T.S.-journaal er in, zoals wij konden zien en horen, een kopie te bemachtigen van dit historische gesprek, dat door een andere Britse maat schappij van de beeldbuis af op film werd vastgelegd. Een voorbeeld dus van lof waardige journalistieke activiteit. Met gerechtvaardige trots bracht een redacteur van de N.C.R.V.-rubriek „Me- een jongen voor de camera, die dank zij een desbetreffende reportage van de zelfde rubriek leerde hoe hij de oude en weer niéuwe eerste hulp, genaamd mon- op-mond-ademhaling moest toepassen. Met die kennis namelijk redde de knaap, zo als deskundigen bevestigden, het leven van een jongetje, dat bijna verdronken was. Bewezen werd weer eens, van welk een groot belang goede voorlichting via de te levisie kan zijn. In de rubriek „Pas geperst" draaide Pi Scheffer fragmenten van de veelbesproken 13 Q0 Nieuws_ 13 15 Mededelingen, even grammofoonplaten over het tueel actueel of grammofoonmuziek. 13.25 Beursberichten. 13.30 Promenade-orkest: amusementsmuziek. 14.00 Bas en piano: Moderne liederen. 14.30 Voor de vrouw. 15.05 Lichte grammofoonmuziek. 15.35 Voordracht. 15.50 Alt en orgel: moderne liederen. 16.20 Grammofoonmuziek voor de jeugd. 17.00 Voor de jeugd. 18.00 Nws. 18.15 Eventueel actueel. 18.20 Pianospel. 18.30 Sportpraatje. 18.35 Gesproken brief. 18.40 Franse chansons. 19.00 Voor de kin- dy. Mede door de daarbij vertoonde beel den hebben wij bijzonder genoten van de ze kostelijke satire op het leven van de Amerikaanse president en zijn gezin. Goed gecomponeerd was de documen taire, die Kees van Langeraad maakte van de samenleving in de Islamitische staat Noord-Nigeria. Deze doorknede televisie-man was ervan uit gegaan, dat hij en cameraman Van Koekenberg ti.i- dens hun korte verblijf in het betrokken deren. 19.Q5 Carrousel, programma dat al- land nu eens niet de gebruikelijke reis- film moesten maken die. doordat er aan teveel facetten aandacht wordt besteed chaotische indruk achterlaat. Door een zich te beperken tot de mens in Noord- Nigeria, kon hij nu een documentaireop gen.22.40 Actualiteiten. 23.00 Spertactuali- le kanten opgaat. 20.00 Nieuws. 20.05 Mo derne en klassieke kamermuziek. 20.50 Viola da gamba en clavecimbel. 21.00 53 Passen, hoorspel. 22.15 Lichte grammo foonmuziek. 22.30 Nieuws en mededelm- het scherm.'brengen, die zij het luer en daar wat brokkelig gemonteerd zeer leerzaam was. Een viertal heren, gepre sideerd door prof. Diepenhorst, trachtte antwoord te geven op de nogal overbo dige vraag, of de welvaart in Nederland teiten 23.10 Nieuwe grammoföonplaten. 23.55-24.00 Nieuws. HILVERSUM II. 298 m. 7.00 KRO. 10.00 NCRV. 11.00 KRO. 14.00-24.00 NCRV. KRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Morgengebed. 7.15 Muziekprogramma, strip voor de gelijk verdeeld is. Met ons zal elke kijker jeugd en eventueel actualiteiten. 7.55 Over- wel geweten hebben, dat zulks niet het geval is. Misschien mede daardoor werd het weer eenS een droog forum, waarin prof. Vondeling, de heer Van Mastrigt en prof. Witteveen de kans kregen hun uiter aard verschillende partij-politieke mening over de welvaart en de verdeling van het deren. 12.00 Middagklok-noodklok. 12.04 nationaal inkomen uit te spreken en waar in zij, wellicht ook door gebrek aan tijd, soms fraai langs elkaar heen praatten. Al met al was het een nogal saaie televisie-avond, die de N.C.R.V. ons gis teren bood. weging. 8.00 Nieuws. 8.15 Lichte grammo foonmuziek. 8.50 Voor de huisvrouw. 9.40 Schoolradio. NCRV: 10.00 NCRV-lied. 10.03 Oude muziek (gr.). 10.15 Morgendienst. 10.45 Klassieke orgelmuziek, (gr.). KRO: 11.00 Voor de zieken. 11.45 Geestelijke lie- In „ERBIJ" van zaterdag 16 februari werd verslag gedaan van een gesprek met de Zwitserse componist Frank Mar tin en aansluitend zij hier bericht over een uitvoering die gisteren in de Kleine Zaal Concertgebouw te Amsterdam pege ven werd van een van zijn hoofdwerken, het kamer-oratorium „Le Vin Herbé (De Toverdrank). Men is liet alle d,agev in de gelegenheid dit werk te horen, aange zien het aan een betrekkelijk kleine groep selecte uitvoerenden hoge eisen van voor bereiding en concentratie stelt. Aan deze eisen hebben het Nederlands Kamerkoor, de solisten Erna Spoorenberg, sopraan en Eric Tappy, tenor, alsmede zeven strij kers van het Radio Kamerorkest schitte rend voldaan, gesteund door de aanwezig heid op het podium van de componist zelf, aan de piano, en met vaste hand ge leid door Felix de Nobel. Het leek me dat alle medewerkers zich met hart en ziel voor hun taak hebben ingezet en dat de rijke partituur hen evenmin onberoerd liet als de luisteraars die hen allen, en vooral de componist, aan het eind met een langdurig applaus beloonden. HET MEEST OPVALLENDE kenmerk van „Le Vin Herbé", en een waardoor het wellicht ook voor latere generaties als een meesterwerk zal blijven gelden, is de trefzekere verhouding die er bestaat tus sen ieder detail en het geheel. Het is heel moeilijk achterna op bepaalde momenten te wijzen die er als hoogtepunten uitsprin gen, en toch zijn ze er genoeg. Maar ze maken deel uit van een nimmer versa gende visie die zich evenzeer manifesteert in de akkoorden als in het timbre, in de melodieën als in hun ontmoeting naar een soms schrijnende polyfonie die te rechter tijd zich weer ontspant in serenere sa menklanken. Uiteindelijk verdicht het hele werk zich in de herinnering tot een bijna lijfelijk waarneembaar symbool dat het produkt is van de muzikale spanningen en hun emotionele petndant. Wat het eerste betreft kan men stilstaan bij de wieg waarop de componist de exacte twee-de ling van het octaaf in functie gebracht in heeft (in tegenstelling tot de „klassieke kwintverhoudingen), hetgeen aanleiding geeft tot totale afsplitsingen met een tas tend, omcirkelend karakter die voor de hoorder een niet-aflatende, genuanceerde mineur-indruk bezitten. En hier wederom ligt het raakpunt met de tekst, de legendarische en tragische liefde van Tristan en Iseut zoals die door Joseph Bédier werd samengesteld uit de verhalen van vier Middeleeuwse trouba dours. De geschiedenis die hier niet op nieuw weergegeven behoeft te worden roept een desolaat, verloren landschap op. aan de grens van zee en land, waar de bomen en de stenen, de helden en de poor ters slechts aanwezig zijn voor één le vensgroot gebeuren: de fatale dronk, het samenzijn van de twee gelieven in het woud van Morois, hun vereniging in de dood. En dat landschap weerspiegelt zich in een muziek die een eindeloos aantal va rianten weeft op een stramien van schijn bare monotonie ER KAN NOG op gewezen worden dat „Le Vin Herbé" niets toont van die ge breken die dikwijls kleven aan de toon zetting van een proza-tekst zij het in dit geval ook een zeer poëtisch proza. De continuïteit van de muzikale gedachte is 7,0 groot dat men geen ogenblik het gevoel krijgt een soort gezongen declamatie voordracht bij te wonen. Bijzonder sterk zijn vooral de afsluitingen die als het wa re een bundeling van een gehele passage suggereren, en nergens storen die valkui len die zoveel componisten van mindere klasse parten kunnen spelen: de overgan gen tussen de voleindigde muzikale „ac tie" en de komende, het o zo kwetsbare nulpunt op de breuklijn van twee ontwik kelingen. Men zou nog vele aspecten kun nen belichten, die echter samen te vat ten zijn in de constatering dat „Le Vin Herbé" een werk met stijl is, en dat is te allen tijde zeldzaam. DE MUZEN Karsh naar Moskou. De Canadese por tretfotograaf Yoesoef Karsh uit Ottawa is Strijkorkest: lichte muziek. 12.25 Voor de boeren. 12.35 Mededelingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.38 Draaien maar!!! (gr.). 12.55 Katholiek nieuws. 13.00 Nieuws. 13.15 Draaien maar!!! (gr.). 13.40 Wissewas- sen..., licht programma, (herhaling van J. Damshuizer zondag j.l.). NCRV: 14.00 Bondsdag van de Christelijke Plattelandsvrouwen en -meisjesbond. 14.45 Grammofoonmuziek. 15.00 Promenade orkest en solist: klassie ke muziek. 15.30 Moderne pianomuziek (gr.). 15.40 Licht ensemble. 16.00 Bijbelle zing. 16.20 Kamermuziek met blokfluit. 16.40 Moderne grammofoonmuziek. 17.00 Voor de jeugd. 17.30 Schoolzang. 17.40 Beursberichten. 17.45 Carmina: instrumen tale bewerkingen van liederen en dansen uit heden en verleden. 18.05 Country and Western Music (gr.). 18.15 Sportrubriek. 18.30 Latijns-Amerikaans orkest. 18.50 So ciaal perspectief, lezing. 19.00 Nieuws en weerpraatje. 19.10 Geestelijke liederen. 19.30 Radiokrant. 19.50 Zendtijd politieke partijen: A.R. 20.00 Wij poetsen de plaat. 20.20 De jeugd op eigen wieken, hoorspel (deel 9). 20.50 Samen uit, samen thuis, ge varieerd programma. 22.00 Kerkorgelcon cert. 22.30 Nieuws. 22.40 Avondoverden king. 22.55 Boekbespreking. 23.00 Platen- nieuws. 23.30 Vers in het gehoor, literair programma. 23.55-24.00 Nieuws. BRUSSEL. 324 m. 12.00 Nieuws. 12.03 Lich te muziek. 12.30 Weerbericht. 12.35 La tijns-Amerikaanse muziek. 12.50 Beursbe richten. 13.00 Nieuws. 13.15 Kamermu ziek. 14.00 Nieuws. 14.03 Schoolradio. 16.00 Nieuws. 16.03 Beursberichten. 16.09 Fran se les. 16.24 Lichte muziek. 17.00 Nieuws. 17.15 Voor de kinderen. 17.50 Lichte or kestmuziek met koorzang. 18.00 Nieuws- 18.03 Lichte orkestmuziek. 18.18 Paarde- sportberichten. 18.20 Voor de soldaten. 18.50 Radiokroniek. 19.00 Nieuws. 19.30 Le zing. 19.40 Gevarieerde muziek. 19.50 Po litieke lezing. 20.00 Klassieke muziek. 22.00 Nieuws. 22.15 Chansons. 23.00 Nieuws. 23.05 Opera- en Bel Cantoconcert. 23.55- 24.00 Nieuws. NIEUW TV-PROGRAMMA VOOR VANAVOND In verband met de uitzending van de voetbalwedstrijd AnderlechtDundee, een der kwartfinales om de Europa-Cup, is het televisieprogramma van vanavond als volgt gewijzigd: 7.30-21.15 u.: voetbalwedstrijd; 21.15 u.: NTS-Joumaal; 21.35 u.: Televizier; 21.45 u.: Litteraire ontmoetingen; 22.10 u.: Rondo Sinfonico. VOOR DONDERDAG NCRV/KRO: Voor de vrouw. NCRV: 14.45 Zig Zag, kroniek voor de vrouw. 15.15 Pau ze. 15.30-15.45 Voor de kleuters. 19.30 On derweg naar morgen, wetenschappelijk op doorreis naar Moskou in Dublin aange-I programma. NTS: 20.00 Journaal. NCRV: komen. Hij verklaarde van plan te zijn 20.20 Memo. 20.35 Filmkader. 21.05 Tripp's zijn beroemde camera op premier Kroes- laatste balans, TV-spel. 22.40 Dagsluiting, tsjev te richten. NTS: 22.50-22.55 Journaal.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1963 | | pagina 9