„Niemand van Ons" bij Rotterdams Toneel
Maria Becker m „Penthesilea"
DE PRCGRAMMA'S
Hoorspel over Kenau in
Nationaal Programma
Rusland vierde
25 jaar televisie
Het Danzi-kwintet gaf
cerkconcert in Spaarndam
„Kermis in de regen"
voor Duitse tv
NEGEN MUZEN
DINSDAG 12 MAART 1963
7
SCHEMATISCH KNUTSELWERKJE VAN SIEGFRIED LENZ
Politiek t.v.-debat
Kunstcritici bekronen
Harry van Kruiningen
Toneelmutatie in
Oost-Berlijn
Ruggiero Ricci solist
bij het N.Ph.O.
i§| yjg nabeschouwingen
Nieuws vanachter
het beeldscherm
Mona Lisaterug
Gastvoorstelling van Die Schauspieltruppe
De radio geeft woensdag
T elevisie programma
<5
HOE LANGER men over „Zeit der
Schuldlosên" nadenkt, hoe onsympathie
ker dit stuk aandoet. De jonge Duitse
schrijver Lenz gaat dan steeds meer de
indruk maken of hij een modespelletje
heeft willen meespelen, zonder dat hij
zich aan de regels: „eerst denken dan
doen" heeft willen houden. Het gegeven
is een dermate geforceerde constructie
dat het slechts in schijn een parallel kan
opleveren voor het probleem van de al
of niet collectieve Duitse schuld.
HET EERSTE bedrijf van het stuk dat in
Alfred pleiters vertaling j.l. vrijdag on
der de titel „Niemand van Ons" in de
Rotterdamse schouwburg in première is
gegaan, speelt zich af in de gevangenis
van een denkbeeldig, totalitair geregeerd
land. Zó denkbeeldig is dat land dat de
dictator bereid is de pleger van een aan
slag op zijn persoon vrij te laten als hij
zich bereid verklaart voor hem te werken.
Een negental onschuldige fatsoenlijke bur
gers wordt gedwongen de verzetsman daar
toe te krijgen, want anders blijven zij
met hem opgesloten. Deze zeldzaam ir
reële situatie is daarenboven nog bijzon
der irriterend uitgewerkt, omdat de schrij
ver zijn sympathie zo onverdeeld aan de
opstandeling schenkt, tenoijl de schuldelo
zen alleen maar ongenuanceerd egoïsme
aan de dag mogen leggen, dat men als toe
schouwer geprikkeld wordt juist, de ande
re kant eens onder ogen te zien: Welke
menselijke waardigheid verbiedt eigenlijk
tijdelijk te veinzen dat men zijn overtui
ging opgeeft, als het er om, gaat zijn le
ven en negen medeburgers te redden?
MAAR U BEGRIJPT al hoe het in het
Lenz-schema toegaat. De verzetsman ver
kiest de „zuivere" dood boven het leven-
met-wat-water-in-de-wijn en wordt dan
(mijns inziens onvermijdelijkerwijs) door
één der negen anderen gedood. Het twee
de bedrijf houdt zich dan met het zo mo
gelijk nog onwezenlijker probleem bezig of
de negen burgers die elk in gedachten de
moord op de opstandelingen hebben willen
plegen teneinde hun vrijheid terug te krij
gen, daarom even schuldig zijn als de man
die de daad heeft uitgevoerd. Siegfried
Lenz suggereert op zijn troebele manier
natuurlijk dat dit inderdaad zo is, alsof
het in gedachten spelen met misdadigheid
zo ongeveer op hetzelfde neer zou komen
als (kamp)beul zijn.
Dit is mijns inziens een waanzinnige
overtuiging die het schuldprobleem volko
men verkeerd en op onmenselijke wijze
belicht. Zo gezien is inderdaad „Niemand
van ons" onschuldig, maar daarmee is dan
ook absoluut niets gezegd. In het toneel
stuk wordt overigens wél heel veel gezegd
en in het volkomen gebeurtenisloze gere
dekavel verloochende het drama zijn af
komst uit een hoorspel geen ogenblik. Des
te zwaarder was uiteraard de taak van
het opvoerende gezelschap. Regisseur Rob
de Vries had het uiterste gedaan om de
suggestie van een realistisch probleem
stuk hoog te houden. Daartoe had hij het
toneel naar de zaal toe uitgebouwd, waar
door men zich inderdaad, zolang het spel
duurde, nog enigszins bij het gezwoeg van
Lenz' tiental betrokken voelde, maar waar
door tevens de zinledigheid van menig de
tail des te opvallender werd: Waarom zijn
re geen vrouwen betrokken bij deze schuld
vraag? Waarom snijdt één van de tien
lekker spannend zijn vingers af? Waar
om worden de gevangenen geregeld fiks
op de handen geslagen door de overigens
zo gemoedelijke bewaker? Waartoe vooral
poneert de heer Lenz tot tweemaal toe de
soldateske zelfmoord als de patente oplos
sing om aan problemen te ontkomen?
HOE DIT ALLES zij, het blijft de niet
geringe verdienste van regisseur De Vries
dat hij deze feiten en ziekelijke trekjes
door een maximale dosis menselijkheid en
bewegelijkheid in de opvoering zo goed mo
gelijk heeft weten te verdoezelen. De ver-
Ls'V
■Iv O
In het cabaretprogramma „Pas op voor
Eva's" van het Haarlemse café-chantant
Adam en Eva" treedt sinds kort Mar
griet de Groot op. Sinds haar vertolking
van Eliza in „Mtj fair Lady" is zij niet
meer op de planken geweest. In de
televisie-uitzending „Sterren en Streken"
(a.s. zaterdag) zal men ook haar met
Frans en Fiet Koster op het scherm
kunnen zien; en voorts dagelijks natuur
lijk in „Adam en Eva".
In opdracht van de Nederlandse Radio
Unie heeft de Haarlemse auteur Bert .Ta-
pin (die voor Erbij regelmatig bijdragen
schrijft over detective- en aanverwante
litteratuur) een hoorspel geschreven over
Kenau Simons Hasselaar.
Dit hoorspel, getiteld „De erven Kenau
Simonsdochter", zal uitgezonden worden
in het Nationaal Programma van 30 april.
In de Sovjet-Unie is vrijdag de 25ste
vèrjaardag van de televisie gevierd met
de opmerkelijke verklaring dat de eerste
t.v.-uitzending ter wereld op 9 mei 1911
door de Russische geleerde Boris Rosing
verzorgd werd. Het eerste programma, nu
25 jaar geleden, duurde anderhalf uur, zo
méldt Tass.
De Sovjet-Unie heeft thans 100 t.v.-
centrales, die 90 miljoen kijkers bereiken.
Tegen 1965 zullen via 180 centra 120 mil
joen kijkers bereikt worden.
Volgens Tass kijken in de Sovjet-Unie
tegenwoordig negentig miljoen mensen
naar televisie. De programma's komen uit
ruim honderd centra en er zijn ongeveer
dertig versterkerstations.
Op 6 april zal de VPRO een televisie
debat tussen minister E. H. Toxop^us en
prof. dr. A. Vondeling uitzenden. Het debat
zal gaan over actuele politieke onderwer
pen in het licht van de komende kamer
verkiezingen. Gespreksleider is de jour
nalist drs. F. A. Hoogendijk.
Het Nieuw Rotterdams Toneel speelde
„Niemand van ons" van Siegfried Lenz.
Van links naar rechts: Sacco van der
Made, Robert Sobels, Bernhard Droog,
Hans Tiemeijer. Lo van Hensbergen,
Piet van der Meulen, Wim Hoddes,
Pieter Lutz, Johan Schmitz en Eric
Schneider.
taling van Alfred Pleiter en het naakte
maar rake decor van Johan Greter steun
den deze opzet voortreffelijk. De meeste
spelers slaagden er uiteraard niet in de
zielloze marionetten die de schrijver voor
hen had uitgedacht, enig leven in te bla
zen. Wat moest Johan Schmitz bijvoorbeeld
met deze halfzachte dokter beginnen? Des
te knapper wordt eigenlijk de zuivere ty
peerkunst waarmee Tiemeyer, Lutz,
Droog en Gelderman aan hun figuren ten
minste duidelijk reliëf wisten te geven. Zo
werd de verzorgde voorstelling door het
Nieuw Rotterdams Toneel van dit onhel
dere germaanse gegrübel toch nog alleszins
het aankijken waard.
Hans van den Bergh
De prijs der Nederlandse Kunstcritici
1962, uitgeloofd door de Nederlandse Sec
tie van de A.I.C.A. (Association Interna
tionale des Critiques d'Art) voor de gra
fiek, is toegekend aan de Amsterdamse
graficus Harry van Kruiningen.
Tot deze beslissing hebben mede bijge
dragen de veelzijdige activiteiten van deze
kunstenaar in het belang van de Neder
landse grafiek en de Nederlandse grafici,
aldus de jury. Een tentoonstelling gewijd
aan het werk van de prijswinnaar zal
gehouden worden in de Lakenhal te Lei
den.
Wolfgang Langhoff, sinds 1946 leider van
het „Deutsche Theater" en de daarbij aan
gesloten „Kammerspiele" in Oost-Berlijn,
is uit zijn functie ontheven. Tot zijn opvol
ger zou zijn benoemd Hans Dieter Maede,
laatstelijk algemeen leider van het stede
lijk toneel in Chemnitz. Langhoff heeft
zich het misnoegen der Oostduitse partij
leiding op de hals gehaald door het ten
tonele brengen van enkele scherp-critische
stukken. In verband met zijn communis
tische overtuiging was Langhoff in 1946 uit
Düsseldorf naar Oost-Berlijn vertrokken.
Op dinsdag 19 maart a.s. heeft het acht
ste concert in de dinsdagserie van het
Noordhollands Philharmonisch Orkest
plaats. Dit concert, dat onder leiding staat
van Marinus Adam, wordt geopend met
het symfonisch gedicht „Don Juan" van
Richard Strauss. De vermaarde violist
Ruggiero Ricci speelt hierna het Viool
concert no. 2 van Paganini, een concert
dat slechts door uitermate virtuoos ont
wikkelden uit te voeren is.Vervolgens staan
de Pavane en het Menuet Antique, twee
jeugdwerken van Ravel op het program
ma. Het concert wordt besloten met La
Mer van Debussy.
Ruggiero Ricci werd te San Francisco
geboren, waar hij van zijn vijfde jaar af
muzieklessen ontving. Reeds op 9-jarige
leeftijd maakte hij zijn debuut met het
vioolconcert van Mendelssohn. Na de 2e
wereldoorlog, waarin Ricci zijn dienst
plicht vervulde, begon zijn grote carrière,
die hem door alle werelddelen voerde. In
1961 concerteerde Ricci in ons land. waar
hij reeds door zijn vele grammofoonop
namen bekend was. Zijn viool is een Guar-
nerius del Gesu uit het jaar 1734.
Aan de Noordhollandse aflevering van
de serie „Sterren en Streken", die zater
dagmiddag in aanwezigheid van publiek
in „Minerva" te Heemstede wordt opge
nomen, werkt ook het befaamde ensemble
„De Roetetoeters" mede. Tot de musici
van deze vrolijke band behoren o.m. de
Wama's, Cees de Lange, Simon Sint en
Nicky Nobel.
In het V.P.R.O.-programma van 19
maart zal het Nederlands Dans Theater
onder t.v.-regie van Warry van Kampen
de „Grand Pas Espagnol" van Benjamin
Harkarvy en „De Valkuil" van Job San
ders uitvoeren. In dit laatste werk heeft
Sanders, een Amerikaan, Willy de la Bye
als partner.
Een andere V.P.R.O.-regisseur Huib
de Vries, is belast met de supervisie van
een programma over Hugo Claus, dat op
24 april a.s. op het scherm komt. Hij
kreeg hiervoor de beschikking over een
documentaire, die de B.R.T. (de Belgi
sche t.v.) aan de Vlaamse schrijver wijd
de. De Vries toonde zich zeer enthousiast
over deze produktie van zijn Zuidneder
landse collega's. Zelf zal hij een soortge
lijke litteraire uitzending over Remco
Campert samenstellen
Zaterdag a.s. vertrekt een AVRO-team
gevormd door regisseur Fred Oster. sce
narioschrijver Dmitri Frenkel trank en
cameraman Will Vogler naar Israël. Zij
gaan daar filmopnamen voor twee t.v.-pro-
gramma's maken. Het eerste hiervan, dat
op 23 april uitgezouden wordt, zal hande<
len over het aandeel, dat Nederlandse Jo
den hadden in de oDbouw van Israel (dat
14 mei a.s. 15 jaar bestaat). Premier Ben
Goerion heeft zich reeds bereid verklaard,
aan deze documentaire zijn medewerking
te verlenen.
De tweede documentaire zal aandacht
vragen voor de veranderde leefwijzen van
de oud-landgenoten, die in Israël een
nieuw bestaan vonden.
„Hier Hi'versum. de N.C.R V
Teneinde te voldoen aan een door haar
gesignaleerde, groeiende behoefte aan in
formatie heeft de N.C.R.V onder hoven-
staande titel een propaganda-boekje uit
gegeven, dat zeker vermelding in deze
rubriek verdient. Als de schrijver, Gerard
H Hoek, zich beperkt had tot het geven
In de oude Hervormde Kerk te Spaarn
dam staat sinds vele jaren een oud, zeer
bescheiden kerkorgel van bijzondere kwa
liteit. Het verdient in stand te worden ge
houden en daarom zou thans een restau
ratie zeer gewenst zijn.
Ten bate van het restauratie-fonds heeft
het nationaal en internationaal befaamd
wordende Danzi-kwintet, gevormd door de
fluitist Frans Vester, de hoboïst Koen
vdn Slogtercn, de klarinettist Piet Ho-
ningh, de fc.gottist Brian Pollard en de
hoornist Adriaan van Woudenberg, zondag
avond in de Spaarndamse kerk een con
cert gegeven.
Men weet; dat het Danzi-kwintet een gro
te, ambitieuze promotor is va n heden
daagse muziek en dat het zo vaak als het
maar enigszins mogelijk is daarvoor een
lans zal breken. Op deze avond echter had
het zich bepaald tot klassieke werken-van
tijdgenoten van Ludwig van Beethoven.
Het ging hier dus om de uitvoering van
muziek, geschreven in een vertrouwde
klankentaai. Dit nam niet weg, dat de toe
hoorders toch een volstrekt nieuwe muzi
kale ervaring kon worden gebracht met de
eerste Nederlandse uitvoering van het
Kwintet in Es van Franqois René Ge' auer,
een telg van een Franse familie van mu
sici, die als fagot-virtuoos beroemd werd.
Blijkens de doeltreffende, kunstzinnige
instrumentatie van het kwintet in Es, ken
de Gebauer niet alleen de geheimen van
de klankwerking van zijn eigen instrument,
maar ook die van de fluit, hobo. klarinet
en hoorn en van de combinaties daarvan.
Hij benutte de klankmogelijkheden tot het
schrijven van een aantrekkelijk werk. ge
kenmerkt door muzikale gedachten van
een eerlijke, hartelijke eenvoud, die zich
ontplooien in een bevrijdende continuïteit.
Bij alle muzikale eenvoud stelt het voor
een uitvoering belangrijke eisen inzake
techniek, de toonvorming en het samen
spel, aan welke eisen door de voortreffe
lijke instrumentalisten van het Danzi-
kwintet prachtig werd voldaan.
Er kwam nog meer onbekende muziek
tot uitvoering, namelijk een Adagio en een
Allegro, dat Ludwig van Beethoven in
1792 componeerde voor het speelwerk van
een klok. Frans Vester instrumenteerde
deze fris klinkende muziek voor blaaskwin-
tet met uitstekend resultaat. Genoten heeft
men ongetwijfeld ook van de technisch ge
raffineerde en virtuoze, klankschone ver
tolkingen van het Kwintet in g van Franz
Danzi en van het Kwintet in e van Anton
Reicha. waarmede de wijde klankmoge
lijkheden en het expressieve karakter van
de bespeelde blaasinstrumenten overtui
gend werden gedemonstreerd.
P. Zwaanswijk
„Kermis in de regen", de Nederlandse
speelfilm-produktie van Polygoon, die on
der regie van Kees Brusse tot stand kwam,
is in het Duits nagesynchroniseerd en zal
over het nieuwe Duitse televisienet wor
den uitgezonden op maandag 8 april van
21.00 tot 22.30 uur.
In september 1.1. werd „Kermis in de
regen" reeds met zoveel succes in Enge
land door de B.B.C.-televisie uitgezonden,
dat de B.B.C. binnenkort de film voor de
tweede keer zal uitzenden.
Met Italië, Australië en Japan worden
onderhandelingen over deze film gevoerd.
De „Mona Lisa" is dinsdagmorgen met
de vrachtvaarder „United States" in Le
Havre aangekomen. Het schilderij werd
onmiddellijk in een vrachtwagen geladen
en twintig minuten later naar Parijs over
gebracht.
zns.'t
ïsM po
IN DE ENIGE BRIEF die Heinrich von Kleist ooit van de toen nog door
hem bewonderde Goethe heeft ontvangen, maakte de halfgod van Weimar zijn
jongere kunstbroeder duidelijk dat diens „Penthesilea" nooit voor opvoering in
aanmerking zou komen. Het drama liet hem innerlijk onberoerd omdat „Pen
thesilea", aldus Goethe, „uit een zo wonderlijk geslacht stamt en zich in een
zo vreemde wereld beweegt". En Kleists betoog dat hij het stuk „niet voor het
toneel van zijn eigen tijd" had geschreven, wees Goethe af met de zure op
merking dat het hem bedroefde, talentvolle jonge schrijvers te zien wachten op
het toneel van de toekomst". Dat was in 1808.
HONDERDVIJFENVIJFTIG JAAR la
ter kunnen we constateren dat Kleists
droom van het toekomsttoneel in grote
mate in vervulling is gegaan. Voor ons ts
Penthesilea geen figuur meer die het pu
bliek gechoqueerd en vol afgrijzen de
schouwburg uit jaagt; wij hebben intussen'
wel rauwere kost aangeboden ykregen
dan deze min of meer mythologische fi
guur die „half furie" maar toch ook „half
gratie" is. En wij kunnen het in Kleist
bewonderen dat deze zijn tijd zoveel ver
der vooruit was dan Goethe, al hebben de
consequenties daarvan hemzelf ook nooit
iets anders dan verdriet en ellende be
zorgd. Maar in één opzicht blijft Goethe
gelijkhebben: ook voor de hedendaagse
toeschouwer stamt Penthesilea nog altijd
uit een zo wonderlijk geslacht, en be
weegt zij zich in een zo vreemde wereld
dat hij niet licht innerlijk beroerd wordt
door de tragische ontwikkeling van haar
poging tot verovering van de Griekse jon
geling Achilles. Die hedendaagse toe
schouwer moet het eigenlijke drame dan
ook elders zoeken; niet in de quasi-reli-
gieuze zeden en gewoonten van de Ama
zonen, waarmee Penthesilea zowel uiter
lijk als innerlijk in conflict komt, maar
in het met visionaire kracht meer dan le
vensgroot geschilderde beeld van een door
tegenstrijdige hartstochten verscheurde
vrouw, die te gronde gaat aan de door
haarzelf gepleegde vernieling van haar
ideaal.
HET IS IN DE EERSTE plaats te dan
ken aan Robert Freltag, onder wiens re
gie de opvoering van .Penthesilea" door
Die Schauspieltruppe uit Zurich tot stand
is gekomen, dat deze aan geen tijd en
mythe gebonden zieletragedie van de
hoofdfiguur zo duidelijk op de voorgrond
kwam te staan. Ook bij zijn tekstbewer
king had Freitag zich daarop geconcen
treerd, al heeft hij zifh natuurlijk niet
kunnen ontdoen van veel klassicistische
bijzaken die Kleist in zijn dichterlijke
tekst heeft verwerkt. Maar vooral de re
gie was in dit opzicht uiterst effectvol;
hierbij was een verinnerlijking tot stand
gekomen, die onvergetelijke hoogtepunten
bereikte in enige van Penthesilea's monO'
logen en in haar ontroerende grote dia
loog met Achilles.
Ook door de wijze waarop Robert Frei
tag het dikwijls toch wel heel statische
toneelgebeuren tot dramatisch leven wist
te brengen was zijn regie bijzonder ge
slaagd. Sommige van de „bodeverhalen,"
waarvan het stuk wemelt, hadden door z'n
mise-en-scène en door de fraaie nuancering
van de stemmen der sprekers bijna 't karak
ter van Griekse tragedie-koren gekregen,
maar dan toch in zeer moderne stijl ver
tolkt.
MARIA BECKER, als Penthesilea, had
zich zoals bij deze regie-opvatting van
zelf spreekt geheel en al aan de ver
innerlijking van het drama overgegeven
Zij speelde de rol als een bijna voortdu
rend gemarteld wezen, dat probeert haar
innerlijke verscheurdheid te boven te ko
men maar daar niet .in slaagt. Wellicht
kwam het daardoor dat deze Penthesilea
niet de grote allure van de klassieke tra
gédienne had maar soms ietwat klein-mo-
dern aandeed. Dat neemt echter niet weg
dat haar vertolking zeer aangrijpende
hoogtepunten had; vooral de slotscène,
waarin Penthesilea „sterft aan de realise
ring van haar eigen daad," was adembe
nemend van intensiteit.
Gerhard Riemann als Achilles trof dooi
de enigszins speelse opvatting van die rol;
zijn houding van mannelijke superioriteit
tegenover de Amazonenkoningin die ten
slotte toch „maar een vrouw" is, Lek mij
zeer aanvaardbaar. Van de andere spelers
onderscheidden zich vooral Renate Gros
ser, die heel gevoelig Prothoe speelde, en
Helmut Hess, wiens Diomedes voor in de
eerste scène bijzonder mooi was. Helaas
stond niet het hele ensemble op dit hoge
niveau (de Opperpriesteres van Margare-
te Fries bijvoorbeeld leek pijnlijk op een
wassenbeeld), maar in het algemeen was
de voorstelling toch zeer goed verzorgd
vooral wat het spreken van de vaak heel
moeilijke verzen betreft.
Maria Becker en de overige spelers kre
gen aan het slot een langdurige ovatie van
het vrij talrijke publiek, dat de Haarlem
se schouwburg gisteravond toch niet ge
heel vulde. Hoewel de opkomst groter was
dan in de meeste andere Nederlandse ste
den waar Die Schauspieltruppe is opgetre
den, hadden nog niet genoeg toneellief
hebbers ingezien, dat zij in Haarlem weer
eens iets belangrijks geboden kregen dat
zelfs Amsterdam en Rotterdam is voorbij
gegaan.
Simon Koster
AVRO-TELEVISIESPELEN
De Bergense auteur Leo Derksen, die
vorig jaar debuteerde met de novellen-
bundel „De Doden hebben Voorrang" en
van wie deze maand een roman verschijnt
onder ie titel „De kuise Voorbijganger'
heeft in opdracht van de AVRO twee korte
televisiespelen geschreven Het eerste, „De
Vluchteling" is op de beeldband opge
nomen en zal eind april worden uitgezon
den. Jan Retèl, Myra Ward, Cor van Rijn
en Willy Ruys spelen er in mee. Het tweede
spel, „De Goochelaar", dat in de eerste
helft van mei wordt opgenomen, zal pas
na september worden uitgezonden. In op
dracht van de AVRO werkt Leo Derksen
momenteel aan een derde televisiespel dat
ongeveer vijf kwartier zal duren en dat
ook dit jaar nog zal worden uitgezonden
Poerimfeest. In het Joods Historisch
Museum, Waaggebouw te Amsterdam,
heeft de voorzitter oer gelijknamige stich
ting, dr. E. A. Rodrigues Pereira, een expo
sitie over het Poerimfeest geopend. Het is
de tweede tentoonstelling in een reeks
over Joodse feestdagen. De expositie duurt
tot 12 april.
Vrijdagavond wordt in het Cirque
d'Hivers te Parijs de jaarlijkse lief
dadigheids-galavoorstelling van de
Franse Unie van artiesten gehouden.
Foto: op de generale repetitie van
woensdag fungeerde Mariene Dietrich
als stalknecht en strooide zij zaagsel
in de piste.
van feiten en cijfers uit de geschiedenis
van zijn omroepvereniging, dan zou de
ze uitgave vooral voor de eigen kring zeer
interessant geweest zijn.
Daar hij ook ruimschoots aandacht be
steedt aan de de ontwikkeling van de me
dia radio en televisie en veel vertelt uit
„de keuken" van deze bedrijven kan van d'it
werkje geschreven worden, dat 't zelfs niet-
aanhangers van ons omroepbestel boei
ende lectuur verschaft. Natuurlijk kon niet
van Hoek verwacht worden, dat hij zich
in positieve zin over b.v. de voorstanders
van de onafhankelijke, de commerciële
t.v. zou uitlaten. Deze uitgave, geschreven
:,n de prettig leesbare stijl van iemand,
die gewend is veel te praten (de schrij
ver is een befaamd radioreporter) is ge-
illustreerd met tal van boeiende zwart-wit
en kleurenfoto's van Maria Austria en
Henk Jonker, die typografisch goéd gere
produceerd zijn.
(„Hier Hilversum, de NC.RIV.", uit
gave N.C.R.V., prijs: 1,90).
J. Damsnuizer
HILVERSUM I. 402 m. 746 kc/s. 7.00
VARA. 10.00 VPRO. 10.20 VARA.
19.30 VPRO. 20.00-24.00 VARA.
VARA: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtendgym
nastiek. 7.20 Socialistisch strijdlied. 7.23
Lichte ochtendklanken (gr.) (Om 7.35 Van
de voorpagina, praatje). 8.00 Nieuws en
socialistisch strijdlied. 8.18 Lichte gram-
mofoonmuziek. 8.40 Orgelspel. 9.00 Gym
nastiek voor de vrouw. 9.10 Kookpraatje.
9.15 Klassieke grammofoonmuziek. 9.35
Waterstanden. 9.40 Schoolradio. VPRO:
10.00 Inzicht en uitzicht, praatje. 10.05
Morgenwijding. VARA: 10.20 Voor de
vrouw. 11.00 Specialiteiten-theater, geva
rieerd programma (herh. v. zaterdag
avond jl.) 12.00 Voor het platteland. 12.05
Lichte grammofoonmuziek (12.30-12.33 Me
dedelingen t.b.v. land- en tuinbouw). 13.00
Nieuws. 13.15 Tango-Rumba orkest en
zangsolisten. 13.45 Gesproken portret. 14.00
Jeugdconcert: lichte muziek. 14.45 Volks
liedjes en -dansen. 15.00 De alleenstaande
Moeder en de kinderbijslag, toespraak.
15.10 Voor de jeugd. 17.00 Operamuziek
met commentaar. 17.30 Tentoonstellings
agenda. 17.35 Licht instrumentaal trio.
17.50 Regeringsuitzending: Geven en ne
men, tips voor en van weggebruikers.
18.00 Nieuws en commentaar. 18.20 Actua
liteiten. 18.30 Radio-Volksuniversiteit: Mu
zikale actualiteiten en specialiteiten, door
Hans Citroen. 19.00 Voor de kinderen. 19.10
VARA-Varia en lichte grammofoonmuziek.
19.20 Politiek praatje. VPRO: 19.30 Voor
de jeugd. VARA: 20.00 Nieuws. 20.05 Dixie-
landorkest (gr.). 20.15 Rechtstreekse re
portage voetbalwedstrijd FeijenoordSta
de de Reims te Rotterdam in de kwart
finale om de Europacup. 22.05 Amster
damse Politiekapel. 22.30 Nieuws. 22.40
Kaf en koren, wekelijkse notities. 22.50
Jazzmuziek. 23.20 Weerklank: muziek-re-
vue. 23.55-24.00 Nieuws.
HILVERSUM II. 298 m. 1007 kc/s. 7.00-
24.00 NCRV.
NCRV: 7.00 Nieuws en SOS-berichten.
7.10 Dagopening. 7.25 Klassieke grammo
foonmuziek. 7.45 Radiokrant. 8.00 Nieuws.
8.15 Lichte grammofoonmuziek. 8.45 Gns-
pelsongs (gr.). 9.00 Voor de zieken. 9.35
Morgendienst. 10.45 Samenzang: geestelij
ke liederen (herhaling van vrijdag 8 maart
jl.). 11.15 De jeugd op eigen wieken, hoor
spel (deel 9 herhaling van donderdag
7 maart jl.). 11.45 Lichte grammofoonmu
ziek. 12.10 Licht ensemble. 12.30 Medede
lingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.33 Meis
jeskoor en licht instrumentaal kwintet.
12.53 Grammofoonmuziek, eventueel ac
tualiteiten. 13.00 Nieuws. 13.15 Licht instru
mentaal kwartet. 13.35 Klassieke grammo
foonmuziek. 14.50 Wie luistert mee?: les
sen in het muziekbeluisteren. 15.20 Volks
liederen. 15.50 Bijbelvertelling voor de
jeugd. 16.00 Voor de jeugd. 17.15 Jazzru-
briek. 17.40 Beursberichten. 17.45 Licht in
strumentaal kwintet. 18.05 Koorzang. 18.30
Het spectrum, lezingen. 18.45 Nieuwe
grammofoonplaten. 19.00 Nieuws en weer-
praatje. 19.10 Op de man af, praatje. 19.15
Leger des Heilskwartier (gr.). 19.30 Radio
krant. 19.50 Klarinet en piano (gr.). 20.00
Bidstond voor gewas en arbeid. 21.00
Grammofoonmuziek. 21.15 Strijkkwartet:
klassieke muziek. 21.55 Kanttekeningen.
22.10 Geestelijke lieedren. 22.30 Nieuws.
22.40 Avondoverdenking. 22.55 Lichte
grammofoonmuziek. 23.10 Lichte grammo
foonmuziek. 23.30 Nachtmuziek. 23.55-24.00
Nieuws.
BRUSSEL 324 m.
12.00 Nieuws. 12.03 Lichte muziek. 12.30
Weerbericht. 12.35 Jazzmuziek. 12.50 Beurs
berichten. 13.00 Nieuws. 13.15 Kamermu
ziek. 14.00 Nieuws. 14.03 Schoolradio. 15.00
Jeugdkoren. 15.30 Symfonische muziek.
16.00 Nieuws. 16.03 Beursberichten. 16.09
Engelse les. 16.24 Lichte muziek. 17.00
Nieuws. 17.15 Kamermuziek. 17.45 Muziek
voor strijkinstrumenten. 18.00 Nieuws.
18.03 Volksmuziek. 18.10 Lekenmoraal en
filosofie. 18.30 Voor de soldaten. 18.50 Ra
diokroniek. 19.00 Nieuws. 19.40 Zang. 19.45
Jeugd en muziek. 20.00 Missie-klankbeeld.
20.15 Gevarieerde muziek.
VOOR DINSDAG
VARA' 19.30 Tijdschetsen. NTS: 20.00
Journaal. 20.20 Regen en wind, gevarieerd
programma. VARA: 20.50 Ontmoeting met
andersdenkenden. 21.25 Spiegel der lichte
kunsten. 21.55 Ouderavond. NTS: 22.30
Eurovisie: Wereldkampioenschappen ijs
hockey te Stockholm: gedeelte van de wed
strijd Canada-Rusland. Ongeveer 23.30- pl.
m. 23.35 Journaal.
VOOR WOENSDAG
NCRV: 17.00 Voor de kinderen, nts;
17.35-17.45 Jeugdjournaal De Verrekijker
19.30 Alles draait om moeder, feuilleton.
19.55 De wedstrijd bij U thuis, NTS: 20.00
Journaal en weeroverzicht. 20.15 Geen
woorden maar daden: Eurovisie: Reporta
ge van de tweede wedstrijd in de kwart
finale in het toernooi om de Europa Cup
tussen Feijenoord en Reims (1ste helft).
NCRV: 21.00 Geen woorden, maar platen,
Nederlandse cartoonisten geven hun visie
op de le helft van de voetbalwedstrijd.
NTS: 21.15 Terug naar het Feijenoord-Sta-
dion (2e helft voetbalwedstrijd). NCRV:
Geen daden, maar woorden, cartoonisten
geven hun conclusie van de wedstrijd.
Daarna: Quiz. NTS: 22.25 Alceste, televi
sieopera. 23.15-23.20 Journaal.
I