De prijzen op de Londense Kunstmarkt blijven stijgen NIEUWE UITGAVEN VOOR DE KLEINEN DE PROGRAMMA'S NEGEN MUZEN Johnny Kraaykamn krijgt hoofdrol in „Oliver11 NSDAG 13 MAART 196 3 ALS MOTIEF IN DE ANTIEKE KUNST nabeschouwingen T.V.-praatstoel Producer van musical „Free as Air" failliet Hans van Zijl J. Damshuizer De radio geeft donderdag T elevisieprogramma Het dier IN HET RIJKSMUSEUM voor Oud heden Rapenburg te Leiden heeft tot 4 juni de zesde tentoonstelling in het kader van een aantal kleine en zeer ex clusieve exposities plaats. De titel van deze buitengewoon charmante tentoon- stelling luidt: „Het dier als motief in de antieke kunst". Wat bier in een aan tal vitrines wordt vertoond aan kleine, maar zeer exquise beeldjes en afbeel dingen is een gang naar het museum in Leiden meer dan waard! Want zelden zag ik zo'n uitgezochte verzameling prachtige dierplastieken in ieder denk baar genre bij elkaar! Het tijdvak loopt van de prehistorie via Egypte, Voor- Azië en Griekenland naar Rome, om daar te eindigen. En wie ziet met hoe veel liefde, met hoe grote aandacht, hoe groot meesterschap het dier in welke vorm ook wordt afgebeeld, die kan bet alleen maar diep betreuren dat wij althans waar het de kunst betreft zó ver van het dier zijn afgegroeid. GEEN LAND TER wereld heeft zich in de oudheid zo intens niet het dier bezig gehouden als Egypte. Geen volk vroeger of nu heeft het ooit gepresteerd om het dier zo nauw met een mensengestalte te doen vergroeien dat het resultaat volko men natuurlijk aandoet, zoals we in tal loze godenbeelden kunnen zien. Van de al lervroegste tijden af hebben de Egyptena- ren zich bezig gehouden met de afbeel ding van het dier, heizij in plastiek of schilderkunst, en wellicht verklaart dit het feit, dat in die afbeeldingen de aard en het karakter van het betreffende dier zo feilloos zijn weergegeven, ledereen heeft wel eens een Egyptisch kattebeeldje ge zien en naar mijn gevoel heeft geen an der volk of het zouden de Japanners moeten zijn het aristocratische en onaf hankelijke karakter van de kat zo zuiver weergegeven. Maar naast een aantal kat ten toont de tentoonstelling ons bijvoor beeld ook een verrukkelijk nijlpaardje in keramiek van dat stralende blauw, waar van de Egyptenaren wel het alleengeheim lijken te bezitten. Daarnaast wijzen we op de reliëfs van ontelbare gedomesticeerde dieren, van vogels, antilopen, een leeuw, en wat niet al. Egyptisch bronzen beeld van ibis, voor stellende Thot, de god van de wetenschap in gedaante van een ibis, een aap en een dodenrechter; drie voorstellingen van dezelfde godheid. WIE VAN EGYTE verder gaat naar Voor-Azië moet als het ware een geeste lijke salto maken. Niets vinden we hier van de Egyptische elegance en voornaam heid en de alles overvleugelende liefde voor het dier. In plaats daarvan zien we een vaak ver doorgevoerde stylering die van dieren monsters maakt, mythische we zens met magische krachten, en deze vin den hun hoogtepunt in de terecht beroemde Loeristan-bonzen, waarbij de deformatie leidde tot de meest grillige figuren, waar in de demonische krachten als het ware trillend tot leven komen. Via Kreta en Mykene kwam de kunst van het afbeelden van het dier naar Grie kenland zelf. Ook hier zien we geen na turalisme, maar een strakke en ,vaak uitermate sierlijke stylering met strenge en strakke lijnen, zoals men zien kan op prachtige vaasschilderingen of in kleine wijgeschenken in brons of terracotta. Egypte en Voor-Azië brachten de Grieken in kennis met „oosterse" invloeden, die heel lang en ver doorwerkten in de Griek se kunst. Eerst de vijfde eeuw, de klas sieke periode van Griekenland, brengt het realistische dierfiguur in zijn volle schoon heid en dan noemen we vooral de edele paarden, in het afbeelden waarvan de Grieken weergaloze meesters bleken te zijn. VIA HET HELLENISME komen we dan tenslotte terecht in Rome. En bij dat mach tige Rome horen als het ware de strenge adelaars met de koude blik: de zware hengsten; de plechtig naar de offerplaats 'Advertentie Lettervreter. De in Nicaragua zeer be> ;ende schrijver-timmerman Pedro Pablo Ëspino is de wanhoop nabij. Een koe heeft zijn laatste werk, een roman, tot en met de laatste bladzijde naar binnen gewerkt. De schrijver had de oevers van het Xolotlan- meer opgezocht om er te werken. Hij liet bij een rustpauze het manuscript achteloos op tafel in zijn werkvertrek achter en ging weg zonder de deur te sluiten. Bij zijn te rugkeer trof hij een koe aan, die gezapig de laatste vellen van het manuscript aan het vermalen was. Stichting kunstenaarsverzet. Het bestuur van de Stichting Kunstenaarsverzet 1942 1945 heeft besloten dit jaar twee subsidies van elk 2500 te verlenen aan jonge kunstenaars, namelijk Sonja Landweer, pottenbakster te Amsterdam en aan de beeldhouwer Frank Letterie te Voorburg. Op zaterdag 23 maart zal de jaarlijkse bij eenkomst van deze ''stichting worden ge houden in de aula der universiteit (Luther se kerk) te Amsterdam. De secretaris van de Raad voor Kunst, de heer Jan Kassies, zal een rede houden over „De Toekomst van het verzet". Kerkelijke kunst. Dinsdag 19 maart zal Kardinaal Alfrink m de aula van het Haags Gemeentemuseum een grote tentoonstelling openen van kunst uit ker kelijke musea. Deze tentoonstelling, die van 20 maart tot en met 29 april blijft opgesteld in de nieuwe tentoonstellings vleugel van dit museum, omvat kunst schatten uit de bisschoppelijke musea van Utrecht, Haarlem, Maastricht, Breda, 's-Hertogenbosch en uit het oud-katholiek museum te Utrecht. Utrecht wil Breitner kopen. Burge meester en wethouders van Utrecht heb ben de gemeenteraad voorgesteld, een kre diet van 30.000 beschikbaar te stellen voor de aankoop van een schilderij van G. H Breitner (1857-1923). Het doek stelt „De Dam te Amsterdam bij avond" voor en is omstreeks 1890 gemaakt. De museumcom missie van Utrecht is van oordeel, dat dit schilderij aangekocht moet worden omdat de afdeling moderne kunst van het Cen traal Museum maar één werk van Breit ner bezit, terwijl zij de prijs die voor „De Dam bij avond" wordt gevraagd, redelijk vindt. schrijdende stieren, maar ook de opge wonden blaffende honden en de allerliefste duifjes. De dieren van drieduizend jaar vormen in de ijle vitrines een ware optocht door de tijd. Wat jammer dat men er in Ne derland geen gewoonte van maakt om de bezoeker van de tentoonstelling in de ge legenheid te stellen om de plastiekies in de hand te nemen en te betasten zoals zo vaak in musea buiten Europa is toege staan. Want ik geloof, dat men alleen op die manier tenvolle kan genieten van die kleine bronzen of stenen diertjes. Bob Tadema Sporry Een kleine vroege schets van Rem brandt, voorstellende een blinde man leu nende op een stok, een hondje aan de lijn houdend, bracht dinsdag bij Sotheby in Londen ruim 32.000 gulden op. Koper was de Londense kunsthandel Hallsbo- rough. Rembrandt vervaardigde dit werk omstreeks 1628. Het staat in nauw ver band met zijn tekening „Twee Bedelaars met Hond". Voor een andere, iets grotere Rembrandttekening „De Kastelein en de Farizeeër", afgestaan door een Engelse advocaat, werd door een particulier ruim 22.000 gulden betaald. Dit bedrag komt ten goede aan „Am nestie", de Internationale Vereniging van Juristen, welke ijvert voor de vrijlating van politieke gevangenen en hen die om gewetenswil van hun vrijheid zijn be roofd. „Amnestie" werkt thans ook voor de twee gevangen gezette Londense jour nalisten, die weigerden de bron van door hen ontvangen vertrouwelijke inlichtingen te onthullen. Een reproductie van deze tekening zal binnenkort worden gepubliceerd als illus tratie bij een artikel van dr. Otto Be- nesch over onlangs ontdekte Rembrandt- tekeningen in het jaarboek der Berlijnse musea. Benesch gaf het jaar 1647 als datum van tekening. De beide Rembrandts maakten deel uit van een grote veiling van tekeningen van oude meesters, o.a. Brueghel, Van Goyen en Van Swanevelt. De totale opbrangst was ruim 33.498 pond sterling. Een pen tekening van Canaletto, voorstellende „Stad en Kasteel Warwick" haalde ruim 42.000 gulden. De Londense kunstmarkt bloeit nog steeds en de prijzen blijven stijgen. Met spanning ziet men de veiling in juni van de Amerikaanse Fienburgh-collectie tege moet, welke naar verwacht wordt een be drag van omstreeks 20 miljoen gulden zal opbrengen. Het is een groot succes voor Sotheby dat deze collectie bij haar geveild wordt en niet in New York. Dit komt niet alleen omdat de veilingkosten in Londen lager liggen dan in de Ver enigde Staten, maar het is ook een er kenning van het feit dat Londen zeker sinds de oorlog de belangrijkste interna tionale kunstmarkt is. Voor de hoofdrol „Fagin" in de Neder landse versie van de musical Oliver' is thnas definitief Johny Kraaykamp ge ëngageerd. Zoals eerder gemeld kan de eerste uitvoering van deze musical in ons land begin oktober in het Luxor Theater te Rotterdam worden verwacht. Het merkwaardige van het program ma van gisteravond was wel, dat het was geformeerd door uitzendingen die ieder op zich min of meer boeiend waren, maar dat in zijn geheel door een overmaat aan woorden toch niet geslaagd genoemd mag worden. Behoudens het uitstekend in de weers omstandigheden passende liedjesprogram ma „Regen en wind", dat door de zwak ke vocale prestaties van Chris Ellis en René Frank jammer genoeg gedeeltelijk in het water viel, werd er dus veel ge praat. Het begon met Jef Last, de veelzijdige, die in het voor-programma vertelde van zijn liefde voor de Chinese taal en litte ratuur en die gesteund door enige be kende filmscènes, gewijd aan het vijfja renplan van de Volksrepubliek aan drong op meer belangstelling voor de zich in een huiveringwekkend tempo ont wikkelende Aziatische grootmogendheid. Jan Vrijman, die ons in de eerste af levering van zijn reeks „Ontmoetingen" confronteerde met het kind, liet de kij ker (en luisteraar) nu kennis maken met een vijftal anders-denkenden, zeer merk waardige mensen, geobsedeerd door idee- en. dromen en principes, die buiten het patroon van het (voor ons) normale val len: Nico van Jole met zijn „perpetuum mobile"; Nicolaas Kroese, die Amster dam van antennes-van-gouddraad wil voor zien, nodig om ..parasitaire energieën te neutraliseren"; Walter Sun-dermann, de menselijke vogel uit Arnhem; Johan Keu kenmeester, overtuigd van het bestaan van vliegende schotels, waarschijnlijk bemand door levende wezens van binnen het zon nestelsel (volgens de „wet, van de harmo nie" dan niet aan ons vijandig) en Klaas Dijkstra, de zelfverzekerde Hilversummer, die ervan overtuigd is dat de aarde een soort van pannekoek is. Met zijn tweede produktie, die weinig filmisch —prak tisch alleen uit aan elkaar geplakte „sta Naar wij vernemen heeft de Amster damse arrondissementsrechtbank op 8 maart j.l. het faillissement uitgesproken van de heer Joop W. Klein Essink te Am sterdam. Tot curator is benoemd mr. H. M. Voetelink, advocaat en procureur te Amsterdam. Joop Klein Essink was, zoals bekend de producer van de musical „Free as Aii\" welke, na ruim een half miljoen gulden verslonden te hebben, zes weken na de première (half september in Rot terdam) door Klein Essink uit de roulatie moest worden genomen wegens gebrek aan belangstelling van het publiek. Si EEN HEERLIJK boek voor de kleinen is De Pinguins van Pinguinstad, illustra ties van Gerhard Oberlander, tekst Gabtj Baldner, uitgave Ileinemann, Nederland. EEN NAAM van een vertaler is niet genoemd, maar het moet toegegeven dat dit boek het voofnamelijk van de verrukkelijke plaatjes moet hebben, de tekst is uiterst summier en heeft niet veel waarde. Maar dit is het soort van boek, net als die van de onvolprezen Babar-serie waar het kleine kind aan de illustraties, waarop heel veel te zien is, genoeg heeft. Pinguins ip verschil lende bedrijvigheden, schaatsen rijdend, achter een visstalletje staand, een huis uit ijsblokken bouwend en vooral niet te vergeten de meesterlijke prent waarop verschillende soorten pooldie ren van boven af gezien zijn, vanuit de top van het hoge huis dat de pinguins zich bouwden. Eindeloos kunnen de kleinen naar zo'n prent kijken en er zelf van alles bij vertellen. Ook aan de voorlezer blijft een ruime armslag om de tekst naar believen aan te vullen. Voor 4-6 jarigen. Voor klein en groot „presenteert" Maar ten Toonder bij de uitgeverij Andries Blitz, Laren, de eerste twee afleveringen van een serie Albums, een deel Panda en een deel Olivier B. Bommel. Hier wordt nu waarlijk in een behoef te voorzien. Hoevelen en van welk uit eenlopende leeftijd, zullen niet met mij dagelijks heer Bommel binnenhalen als het waarlijk vreugdig ochtendgloren van een meestal nogal grauw dag begin? Hoevelen zullen niet en alle lezers van onze bladen voorzeker, gaar ne de kleine Panda zien binnentrippe len juist op dat précair moment dat de namiddag triest begint te worden? Soms denk je wel, ik knip ze uit opdat ze dienen kunnen voor welk uur van het etmaal ook, maar daar kom je dan weer niet toe. Nu hebben we ze in boek- vorm. Voorlopig Panda en Het Ding en de Meestermagiër en De Heer Van Stand in De Zwelbast en De Zwarte Zwadderneel. Maar er staat nog een hele serie op het programma. Dank u, Toonder. U weet het wel, maar ik wou het nog graag even zeg gen. U maakt, nu al jarenlang ontel bare kinderen blij, dag in dag uit en hoeveel volwassenen? Als er ooit strip verhalen recht hebben op een uitgave in boekvorm, dan zijn het de Uwe. Dan zijn het die van onze meester-stripper, wiens scheppingen zowel wat illustra ties als wat tekst betreft van het aller hoogste niveau zijn. Voor jong en oud weer twee delen in de Karl May-serie, in de reeks Prisma's van Het Spectrum, Utrecht-Antwerpen. Winnetou bij de Bedoeinen, vertaling J. Meyknecht-Grossouw. Dit deel be hoort nog tot het Winnetou-epos, hoe wel het in zoverre afwijkend is dat Winnetou zijn stamland verlaat en in Egypte en Noord-Afrika aangetroffen wordt. Een mooi deel, goed vertaald. DOOR HET LAND der Skipetaren, vertaald door Fie Zegerius. Dit boek behoort tot de Kara Ben Nemsi-serie en speelt op de Balkan. Het heeft nooit zin iets uit de inhoud van de Karl May boeken mee te delen, de kenner kent die al, maar wil het boek toch in zijn bezit hebben, de nieuwkomer wil liever zelf ontdekken. Het is verheugend dat deze herdruk ken zo regelmatig verschijnen en voor al dat het Spectrum een reeks goede vertalers wist aan te trekken. Deze klassieken behoeven geen aanbeveling. Voor grotere jongens. Komplot in Ethio pië, door Johan Hidding, uitgeverij Kok n.v., Kampen, illustraties Kees van Gent omslag Hans Borrebach. Wij hebben al eerder delen van deze fameuze Edward Smit-serie mogen be spreken. Hidding is nog steeds vol fan tasie en zijn wat droge, maar zeker suggestieve verteltrant blijft iets eigens. Het is een prestatie om dit genre, avon turenroman tegen een exotisch land schap, tegen de machtige stroom van buitenlandse auteurs, vol te houden. Hidding is ook dit keer geslaagd. Zijn boek zal de grotere jongens zeker boeien. De prentjes van Kees van Lent zijn wat droog, maar niet slecht. De omslag van Borrebach trekt wel de aandacht. OOK WIL ik u enige, zeer uiteen lopende, boeken aanbevelen, die nipt speciaal voor de jeugd bedoeld zijn, maar die ik graag in de handen van onze 14-15-jarigen, met smaak voor een goed boek vanzelfsprekend, zou zien. DE ZONEN VAN SINBAD, door Alan Villiers, uitgave van Broekman en De Meris n.v. Amsterdam, titel van de Amerikaanse uitgave Sons of Sinbad, vertaling A. van Tielenburg. Dit is een kostelijk werk voor hen die van een goede, moderne reisbe schrijving houden. En wat voor een reis was het en hoe goed is die be schreven! Alan Villiers maakte in 1957 naam als gezagvoerder op de kopie van de Mayflower. In dit boek vertelt hij uitvoerig over de merkwaardigste reis, die hij als groot zeiler, maakte en wel die op de Triomf der Rechtvaardig heid, waarbij hij, als enig Europeaan, tussen bemanning en passagiers van louter Arabieren, in negen maanden 10.000 zeemijlen aflegde, op een Arabi sche dhow, hetzelfde type schip dat de legendarische Sinbad bevoer. Hij vertelt van zijn zeiltocht over de Rode Zee en langs de kusten van Arabië naar Zanzibar en Tanganyika, van parelvissen in de Perzische Golf en van het leven der scheepvaarders en kooplieden in Koeweit. Het boek is rijk geïllustreerd met kaarten en foto's. Het werd uitstekend vertaald. Waar tegenwoordig zo graag gezegd wordt dat „de wereld maar klein is", of, fijnzinniger, gesproken wordt van „de wereld ons huis", daar is het toch welhaast onze plicht iets van die kleine wereld af te weten, dat huis te door zoeken en er niet enkel die kamer van te kennen, waarin wij nu toevallig wer ken, eten en slapen. Dit boek brengt ons in nauw contact met het zogenaam de nabije oosten. Maar hoe verweg blijkt het, hoe vreemd, hoe anders. Lees dit boek met zijn gelukkige titel. Ontdek Arabië en al zijn schatten! DE UITGEVERIJ A. W. Bruna en Zoon, Utrecht, komt in de serie Zwarte Beertjes, met drie buitengewoon fijne boekjes. De betoverde reis, door Robert Nathan, vertaald door Mea Verwey, En het werd weer lente, door Robert Na than, vertaald door Hans van Eeden heide omslagtekeningen van Dick Bruna. •»1 •;v DEZE BOEKJES handelen over gro te mensen, maar over dat soort van grote mensen dat, naar ik uit ervaring weet. bijzonder geliefd is bij de jonge lui. Zij zijn in geen enkel opzicht ge slaagd en weten ook nauwelijks wat dat is. Zij zijn niet a-sociaal, maar wel onmaatschappelijk. Misschien zou je het boven-maatschappelijk mogen noe men, zij behoren tot die lieve en onvat bare soort van de „homo-ludens". Bij dat spel zijn zij zo ernstig als kinderen, zij lachen nooit hard, maar als hun kleine glimlach verschijnt is het of de mist van de hele wereld optrekt. Ik zou wel eens willen weten hoe echte „grote mensen" over deze boekjes den ken. maar ik ben er zeker van dat het jonge mens deze boekjes zal liefhebben. Hij heeft immers zijn helderziendheid nog niei, verloren, die hem argwanend maakt tegenover al die maskerdragers in de wereld van de volwassenen, Nathan schrijft een fraaie, heldere en doorzichtige stijl. Zijn taal bevat ech ter nogal wat voetangels voor de ver taler. Mea Verwey, die uitstekend schrijven kan, werd hier nogal eens het slachtoffer van. Hans van Eeden ver taalde uitmuntend. De omslagtekening gen zijn eenvoudig, speels en kinder lijk, goed passend bij het boek. De korte opera van Gian Carlo Menotti. Amahl en de drie koningen, werd door Frances Frost tot een verhaal bewerkt, waarin de dialoog van de opera onver kort werd opgenomen. De vertaling is van Gerard Messelaar, de illustraties van Roger Duvoisin. Nu kunnen we iets heel fijns gaan doen. Het boekje kopen en de grammo' foonplaat, een 30 c.m. R.C.A.-plaat die „Amahl and the nighty visitors" heet. Eerst het hele boekje lezen, dan ziet u vanzelf dat de opera-dialoog cursief gedrukt is. Als u het verhaal kent het plaatje opzetten en dan hebt u voor het gemak de vertaalde dialoog in de cursieven bij de hand. Zelden heb ik iets gehoord dat me zo in de hemel deed geloven als de stem van de jongen Amahl. Gerard Messelaar vertaalde goed en versierde gelukkig niet. De illustraties van Duvoisin zijn mooi, maar eigenlijk overbodig bij iets dat zelf al zo vrese lijk mooi is dat het visueel genot best aan de fantasie van de lezer-luisteraar kan overgelaten worden. tements" bestond, slaagde Vrijman er weer in ons te frapperen. Gezellig als voorheen, bevatte ook het magazine „UIT" vele onderwerpen, die meer van het oor dan van het oog ver langden. Vooral de ouderen zuilen net in teressant gevonden hebben, hierin einde lijk weer eens wat te zien en te horen van de bijna 80-jarige Siem Nieuwenhuy- zen, eens de befaamde partner van de beroemde Buziau. En de interviews met Rika Jansen, Rita Moreno en Max Tail leur waren, opgesierd met mfoppen, lied jes en filmfragmenten, zeer onderhoudend. Tenslotte dan de eerste uitzending van de serie „Geboorteregeling", een delicaat onderwerp, dat onder leiding van Jaap Buys uitzonderlijk goed wero geleid. Een tweetal Rooms-Katholieke deskundigen en éen Protestantse geestelijke leenoen er medewerking aan. Alleen de nogal moei lijke morele, ethische en religieuze kan ten van het vraagstuk kwamen deze avond aan de orde. Dat was gezien het be lang daarvan juist gezien. Verder gaf elk der sprekers daartoe aangezet door Buys genoeg informatie over voorlich tingsbureaus, huwelijksscholen e.d. Na de ze avond hadden wij het gevoel, dat wij een lijvig weekblad in één keer uitgele zen hadden. Een gevoel van vermoeid heid, dat weer eens bewees, dat alles-kij- ken verkeerd is. HILVERSUM 1. 402 m. 746 kc.s. 7.00 AVRO. 7.50 VPRO. 8.00-24.00 AVRO. AVRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtendgym nastiek. 7.20 Lichte grammofoonmuziek. VPRO 7.50 Dagopening. AVRO: 8.00 Nieuws. 8.15 Programma-overzicht. Aan sluitend: Lichte grammofoonmuziek. 9.00 Gymnastiek voor de vrouw. 9.10 De Groen teman. 9.15 Klassieke grammofoonmuziek. 9.35 Waterstanden. 9.40 Morgenwijding. 10.00 Arbeidsvitaminen (gr.) 10.50 Voor de kleuters. 11.00 Huishoudelijke zaken, praatje. 11.15 Klassieke kamermuziek. 12.00 Licht instrumentaal ensemble. 12.30 Mededelingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.33 Dansorkest en zangsolisten. 13.00 Nieuws. 13.15 Mededelingen, eventueel ac tueel of grammofoonmuziek. 13.25 Beurs berichten. 13.30 Lichte orkestmuziek. 14.00 Viool en piano: klassieke en moderne mu ziek. 14.30 Voor de vrouw. 15.05 Zing met ons mee. 15.30 Voordracht. 15.45 Licht in strumentaal ensemble. 16.00 Van vier tot vijf, radioprogramma in een Notedop. 17.00 Voor de jeugd. 18.00 Nieuws. 18.15 Even tueel actueel. 18.20 Pianospel. 19.00 Voor de kinderen. 19.05 Carrousel, programma dat alle kanten opgaat. 19.30 Voor de jeugd. 20.00 Nieuws. 20.05 Radio Filharmo nisch orkest: klassieke en moderne mu ziek. 21.15 Litterair gesprek. 21.35 Gitaar spel: moderne Spaanse muziek. 21.55 Zang en piano: Spaanse liederen. 22.10 Utrecht se Studenten Zigeuner Kapel. 22.30 Nieuws en mededelingen. 22.40 Actualiteiten. 23.00 Sportactualiteiten. 23.10 Nieuwe grammo foonplaten. 23.55-24.00 Nieuws. HILVERSUM II. 298 m. 1007 kc.s. 7.00 KRO. 10.00 NCRV. 11.00 KRO. 14.00- 24.00 NCRV. KRO. 7.00 Nieuws. 7.10 Morgengebed. 7.15 Muziekprogramma, strip voor de jeugd en eventueel actualiteiten. 7.55 Over weging. 8.00 Nieuws. 8.15 Lichte grammo foonmuziek. 8.50 Voor de huisvrouw. 9.40 Schoolradio. NCRV: 10.00 NCRV-lied. 10.03 Kamerorkest. 10.15 Morgendienst. 10.45 Geestelijke liederen. KRO: 11.00 Voor de zieken. 11.45 Geestelijke liederen. 12.00 Middagklok - noodklok. 12.04 Lichte mu ziek. 12.25 Voor de boeren. 12.35 Medede lingen tbv land- en tuinbouw. 12.38 Draai en maar!!!! 12.55 Katholiek nieuws. 13.00 Nieuws. 13.15 Draaien maar!!! 13.40 Wis- sewassen.licht programma (Herha ling van zondag jl.). NCRV: 14.00 Metro- pole orkest en zangsolisten. 14.40 Klassie ke grammofoonmuziek. 15.40 Accordeon orkest. 16.00 Bijbellezing. 16.20 Moderne muziek. 17.00 Voor de jeugd. 17.30 School- zang. 17 40 Beursberichten. 17.45 Licht in strumentaal ensemble. 18.15 Sportrubriek. 18.30 Licht instrumentaal kwartet. 18.50 Sociaal perspectief. 19.00 Nieuws en weer- praatje. 19.10 Gewijde muziek, (gr.). 19.30 Radiokrant. 19.50 Zendtijd politieke partij en. 20.00 Wij poetsen de plaat. 20.20 De jeugd op eigen wieken, hoorspel (deel 10). 20.50 Samen uit, samen thuis, gevarieerd programma. 22.00 Kerkorgelconcert. 22.30 Nieuws. 22.40 Avondoverdenking. 22.55 Boexbespreking. 23.00 Platennieuws. 23.35 Boekbespreking. 23.55-24.00 Nieuws. BRUSSEL. 324 m 12.00 Nieuws. 12.03 Lichte muziek. 12.30 Weerbericht. 12.35 Latijns-Amerikaanse muziek. 12.50 Beursberichten. 13.00 Nieuws. 13.15 Kamermuziek. 14.00 Nieuws. 14.03 Schoolradio. 16.00 Nieuws. 16.03 Beursbe richten. 16.09 Franse les. 16.24 Gevarieer de muziek. 17.00 Nieuws. 17.15 Voor de kinderen. 17.50 Koorzang. 18.00 Nieuws. 18.03 Koormuziek. 18.18 Paardesportberich- ten. 18.20 Voor de soldaten. 18.50 Radiokro niek. 19.00 Nieuws. 19.30 Lezing. 19.40 Lich te muziek. 19.50 Politieke tribune. 20.00 22.15 Chansons. 23.00 Nieuws. 23.05 Uit zending gewijd aan de opera. 23.55-24.00 Nieuws. VOOR WOENSDAG NCRV: 17.00 Voor de kinderen, nts; 17.35-17.45 Jeugdjournaal De Verrekijker 19.30 Alles draait om moeder, feuilleton. 19.55 De wedstrijd bij U thuis. NTS: 20.00 Journaal en weeroverzicht. 20.15 Geen woorden maar daden: Eurovisie: Reporta ge van de tweede wedstrijd in de kwart finale in het toernooi om de Europa Cup tussen Feijenoord en Reims (1ste helft). NCRV: 21.00 Geen woorden, maar platen, Nederlandse cartoonisten geven hun visie op de le helft van de voetbalwedstrijd. NTS: 21.15 Terug naar het Feij en oord-Sta dion (2e helft voetbalwedstrijd). NCRV: Geen daden, maar woorden, cartoonisten geven hun conclusie van de wedstrijd. Daarna: Quiz. NTS: 22.25 Alceste, televi sieopera. 23.15-23.20 Journaal. VOOR DONDERDAG VARA: 14.30 Voor de vrouw. 15.15 Pau ze. 15.30-15.45 Voor de kinderen. 19.30 Op zoek naar Europa: een informatieve kijk op de problemen rondom de eenwording van ons continent. NTS: 20.00 Journaal. VARA: 20 20 Achter het nieuws. 20.45 Licht instrumentaal kwintet. 21.15 Over welvaart gesprokendocumentaire. 21.55 Het geheim van de slaapwandelaar, T.V.-film. NTS: 22.45-22.50 Journaal.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1963 | | pagina 9