Het Nederlands Danstheater NIEUWE UITGAVEN Alphenaar DE PROGRAMMA'S Onrechtmatige beknotting van voorlichtingsvrijheid Het N.Ph.O. in Minerva Bestuur van het Nationale Ballet vergaderde Het festival van Salzburg HCOV geeft uitvoering van de Johannes Passion Softenon-proces kan jaren duren DONDERDAG 14 MAART 1963 11 „Réjouissance", een geslaagd nieuw ballet van Jaap Flier BANDRECORDERS EN BANDEN KRUISWEG 47-49 HAARLEM Rob du Bois Franse protestant naar oecumenisch gesprek in Spaanse r.-k. kerk nabeschouwlngen Opera Alceste van Ton de Leeuw Reisverhalen - politiek - geschiedenis Geklungel Damshuizer De radio geeft vrijdag T elevisieprogramma t HET NEDERLANDS DANSTHEATER is gisteravond in de Haarlemse Stads schouwburg voor een helaas bijzonder klein publiek opgetreden met een gedeeltelijk nieuw repertoire. Het vertoonde had bepaald wel grotere belang stelling verdiend, maar velen vonden het voetenwerk dat er op de televisie te zien was blijkbaar belangrijker of boeiender dan de prestaties van deze sympathieke balletgroep. DE AVOND WERD geopend met een re prise van het klassicistische „Concertino" van Hans van Manen (muziek van Boris Blacher), dat correct en gedisciplineerd, maar toch met aanstekelijk entrain werd gedanst door een achttal leden van het ensemble. In schrille tegenstelling tot dit lichte en vlotte werkje stond Glen Tetley's „Pierrot lunaire," dat ondanks zijn Fran se titel en de Angelsaksische naam van de choreograaf erg diep-duister-Duits aan deed, en dit stellig niet uitsluitend door de muziek van Arnold Schönberg. Die muziek werd trouwens voor een groot deel overstemd door het atonale gegil van een onzichtbare dame, die een eindeloze Duit se tekst deels onverstaanbaar ten geho re bracht en daarmee de aandacht irrite rend afleidde van het dansgebeuren in- plaats van dit discreet te begeleiden. Dat was heel jammer voor de dansprestaties van vooral Jaap Flier maar ook van Ka- thy Gosschalk en Charles Czarny, die op zichzelf zeer boeiend en (in 't bijzonder wat Flier betreft) technisch perfect wa ren, maar die ook al leden onder het te kort aan contrasten en net ontbreken van een climax in het ballet als geheel. De kostuums van Rouben Ter-Aruturian wa ren bepaald niet fraai en vooral het eerste kostuum van Kathy Gosschalk was uitge sproken lelijk. HET BALLET „The web" van Laverne aanpassingsvermogen van eerstgenoemde, die zowel de gracieuze stijl van „Concer tino" als de harde en hoekige van „The web" volkomen beheerste, was indrukwek kend. TEN SLOTTE „Réjouissance", een werk dat Jaap Flier als choreograaf heeft ge maakt in opdracht van het ministerie van O., K. en W. en waarvan jongstleden maandag pas de landelijke première in Rotterdam is gegeven. Op muziek van een suite van Bach heeft Flier een ballet ge concipieerd dat bruist van leven en waar in gelukkig nu eens niet, zoals in al te veel moderne balletten, diepzinnig en naar geestig wordt gedaan. DE CHOREOGRAAF heeft zich kenne lijk door Bach laten inspireren tot een creatie waarin men zowel ongecompliceer de levensvreugde als respect voor de tra ditionele vormentaal terugvindt, en die combinatie blijkt hier zeer wel verenig baar te zijn met de eisen die men aan een twintigste-eeuws ballet kan stellen. Fliers bewonderenswaardig technisch kunnen, dat hij als danser in „Pierrot lunaire" even tevoren had gedemonstreerd, bleek ook zeer duidelijk uit de choreografie van dit nieuwe werk, dat door bijna het hele ensemble toegewijd (zij het, zo kort na de première, nog niet helemaal puntgaaf) Een noogtepunt was de N.D.P. over Bidault-interview Het bestuur van de Vereniging De Ne derlandse Dagbladpers heeft telefrafiseh bij de minister-president geprotesteerd te gen de gang van zaken met de televisie uitzending van het Bidault-interview. Het telegram van de N.D.P. luidt als volgt: Het bestuur van de Vereniging De Ne derlandse Dagbladpers heeft kennis geno men van de gang van zaken rond het te levisie-interview met de heer Bidault, dat de K.R.O. voornemens was op zaterdag avond 9 maart uit te zenden. De N.D.P. is van mening dat de han delwijze van de Nederlandse regering een rechtstreekse inbreuk oplevert op art. 10 van het Europees Verdrag tot Berscher- ming van de Rechten van de Mens en de Fundamentele Vrijheden en materieel te vens in strijd is met het grondrecht dat verankerd is in artikel 7 der Grondwet. De N.D.P. acht het onjuist dat de rege ring heeft gemeend art. 4 lid 1 van het Televisiebesluit 1956 in deze aangelegen heid toe te kunnen passen, omdat niet kan worden aangenomen en ook niet door de regering is aangetoond dat de uit zending van het interview met de heer Bi dault „gevaar kon opleveren voor de vei ligheid van de staat of de openbare orde." De N.D.P. meent voorts dat de regering door haar handelwijze vóór de bewuste za terdagavond materieel artikel 6 van het te levisiebesluit 1956 heeft geschonden, om dat dit artikel preventieve controle op de inhoud der uitzendingen uitsluit en deze be paling strikt behoort te worden geïnter preteerd. De N.D.P. moet dan ook ernstig protesteren tegen deze onrechtmatige be knotting van de vrijheid van voorlichting, die is verricht op een wijze die zij in ons land niet voor mogelijk had gehouden." werd uitgevoerd. Meyer, op muziek van Anton Webern, was gavotte, gedanst door Flier zelf, Gérard Le- een boeiende noviteit. Het dramatische ge- maitre en Han Ebbelaar. Uit het geest geven is een nogal geforceerde aangele- driftige applaus na „Réjouissance" bleek genheid: een meisje, dat door een voor- dat de belofte van die titel volledig was bijganger weerhouden wordt van zelfmoord ingei0St. wordt kort daarna door diezelfde man ge wurgd omdat hij, volgens het programma, „verstrikt raakt in het web van haar hys terie". Men kan dit verhaaltje laten voor wat het is maar toch bewondering hebben voor de uitvoering, die van begin tot eind zeer interessant was, zowel door de oor spronkelijkheid van de choreografie als de eminente wijze waarop Marian Sarstadt en Charles Czarny deze realiseerden. Het Advertentie Voetnoot: Het programma van de avond was een gestencilled velletje ter waarde van misschien vijf cent. Maar om dit te kunnen verkrijgen moest men tevens, voor 95 cent méér, een fotoboekje kopen dat voor het volgen van de voorstelling niet onontbeerlijk was. Misschien heeft het Danstheater daar-wel een verklaring voor, maar stellig niet die dat dit dienstbetoon aan de toeschouwers is. Ad Interim Vier in een tijdsbestek van drieëntwin tig jaar rond de vóórvorige eeuwwisse ling geschreven werken, waarvan men er met een beetje goede wil per week minstens één in de radio kan horen. Zie daar het programma dat het Noordhollands Philharmonisch Orkest gisteren in Miner va te Heemstede uitvoerde onder leiding van Marinus Adam. Mozarts g-moll sym- phonie KV 550 uit 1788, Haydns cellocon cert in D uit 1783. Beethovens Adagio uit ,Die Geschöpfe des Prometheus" uit 1800 en de vijfde symfonie van Schubert uit 1806. En het lijdt geen twijfel, dat elke willekeurige radiouitvoering Van elk van deze stukken het aanhoren tien keer meer waard is, dan welk onderdeel van het con cert van gisteren ook. Het heeft eigenlijk nauwelijks zin op te merken, dat men gisteren door het gor dijn van de abominabele akoestiek in deze voor concerten totaal ongeschikte bio scoopzaal heen bijzonder slechte uitvoerin gen te horen kreeg van vier populaire klassieken. Te vermelden zij, dat Marinus Adam geen enkel blijk van overwicht op het orkest en het orkest geen enkel blijk van belangstelling voor de gespeelde mu ziek gaf. Een oordeel over het virtuoze vakkundige, maar nogal grove spel van de solist Tibor de Machula: men kan zich hoogstens afvragen wat het nut is van een expeditie als deze, waarbij het orkest op een kwartier fietsen afstand van het Haarlems Concertgebouw onder slechte omstandigheden een ongunstig (want aan vergelijking met radio en gram mofoon blootstaand) programma gaat uit- voren. Het bestuur van de stichting Het Natio- I nale Ballet heeft zich dinsdag in Amster dam bezig gehouden met de recente pers- publikaties over nieuwe moeilijkheden in de Nationale Balletformatie. De vergade ring stond onder leiding van de vice-voor- zitter Jos Wouters uit Hilversum. Dr. Wouters deelde het A.N.P. mede, dat geen I communiqué over de vergadering zal wor- den verstrekt. Roger Schutz, hoofd van een protestant se kloostergemeenschap in Taize in Frank rijk, zal deelnemen aan het gesprek over de christelijke eenheid dat van 20 tot 24 maart gehouden zal worden in een r.k. kerk in Sevilla. Men ziet in de uitnodiging aan Schutz een bevestiging van de berichten dat er in Spanje een stroming bestaat om op godsdienstig gebied een grotere verdraag zaamheid te tonen. DE MUZEN Japanse litteratuur. Akira Sjoda, een Japanner met een academische graad die ter dood veroordeeld is wegens moord, heeft een roman geschreven, getiteld „Wa ter In de Sahara". Het boek is warm aan bevolen door de jury van een van Japans grote litteraire prijsvragen. Film over de Antillen. Op 1 april aan- De Griekse mythe over Alceste. de ge malin van Admetos, koning van Pherai, die haar gemaal van een onafwendbaar schij nende dood redde door zichzelf op advies van de goden op te offeren, is reeds door vele componisten tot het onderwerp van een opera gemaakt. De beroemde Jean Baptiste Lully schreef reeds in 1674 „Al ceste ou le triomphe d'Alcide". Honderd jaar later werd een opera „Alceste" van Christoph Willibald von Gluck opgevoerd, waarin de componist zijn ideaal „het stre ven naar een schone eenvoud" dacht te hebben verwerkelijkt. Al deze componisten van een opera „Alceste" bedoelden door het geven van de werkelijkheid, zij het dan een toneel-realiteit, de zin van de mythe tot de ervaring van toeschouwers te ma ken. De Nederlandse componist Ton de Leeuw representant van een uiterst moderne mu ziek-stijl, heeft eveneens een opera „Alces te" gemaakt in opdracht van de Neder landse Televisie-stichting. Met deze opera hebben de Nederlandse televisie-kijkers woensdagavond kennis kunnen maken. Bij het bepalen van het karakter van dit dramatische stuk is Ton de Leeuw juist staande zal in het Metropole-Tuschinski niet uitgegaan van de realismen van het Theater in Den Haag de première van de verhaal, maar van de overweging, dat dit - - i I 1J-IVI 1 1V\ QtaT O over de Nederlandse Antillen handelende film j,Oke, Aki Antillas" plaatshebben. De ze film werd vervaardigd door de cineast Peter Creutzberg, die ook enige films over Suriname heeft gemaakt. „AZIë TUSSEN WEST EN OOST", door Reinhard Albrecht, vertaald uit het Duits (Uitgeverij Broekman 6- De Meris). HET REISVERHAAL van een dege lijk en serieus journalist, die de eerste vlucht van de SAS via de noordpool naar Azië meemaakte en daarna drie maan den doorbracht in Japan, de Philippij- nen, Thailand, Birma, India, Pakistan, Hongkong en Bangkok. Het lijkt een wat willekeurige onderneming om van een dergelijke reis een boek samen te stellen, maar de documentaire die hier is ontstaan weet toch wel te overtuigen en beleefde in Duitsland al zijn tweede druk. Albrecht laat zijn lezers zien en beleven wat hij zelf aan ervaringen op deed, maar toont zich daarnaast een scherp en onbevangen waarnemer en een intelligent man. Zijn observaties richten zich vooral op de sociale krach ten in de samenlevingen waar hij ver toefde en op dat terrein is er van alles in beweging wat onze aandacht ver dient. „DE HEILIGE ARMOEDE, een ont moeting me.t het Verre Oosten", door E. Rostb0ll, vertaald uit het Deens door B. J. Eenhoorn (Uitgeverij H. Meulen- hoff, Amsterdam). DIT IS een reisverhaal in de eigenlijke zin, van een auteur die naar het Verre Oosten trok „om het religieuze leven te bestuderen" en het in zijn verslag houdt bij eigen ervaringen en dus geen statistieken, handboeken, gesprekken met autoriteiten etc. geeft, zoals Al brecht doet. Rostboll vertoefde als no viet in een boeddhisten-klooster en gaf zich moeite om door te dringen in de Indische tempelwereld. Hij toont een voorkeur voor brede, visionaire karak teriseringen en conclusies, waarvan de fundamenten meestal nogal wankel lij ken. De waardering die men voor een dergelijk persoonlijk reisverslag zal op- Chine et son ombre), door Tibor Metide, ziek, die bij deze uitzending ongetwijfeld vertaald door E. D. van der Vossen Knegt (Het Wereldvenster, Baarn). (Van onze correspondent) WENEN Het best ingelichte blad in Oostenrijk, „Die Presse", schrijft zonder enige reserve dat het a.s. festival van Salzburg geen sensaties zal brengen, be halve het optreden van het Nederlandse Nationale Ballet dat op 15, 16 en 17 augus tus drie balletavonden zal geven. Gekozen werd een programma dat in Nederland algemeen bekend is, dus moderne choreo grafie op muziek uit de school van Debus sy e.a. Het overige programma van Salzburg staat in het teken van de reprise. Er worden dus opera's opgevoerd die de laat ste jaren al op het repertoire stonden; ze worden alleen maar wat „opgepoetst' Daartoe behoren vier opera's van Mozart, „Iphigenie in Aulis" van Gluck, de „Ro- senkavalier" van Richard Strauss en de „Troubadour" van Verdi. Het aantrekke lijke moet dus komen van de interpreta tie door dirigenten en solisten. Onder dei O /~1 f dirigenten neemt Von Karajan ook wat Ski PTT! NlPUZVetlhUVZCtl ITlOVgetl Ol/ JCICU het aantal opera's en concerten betreft I -z een eerste plaats in. Naast hem treden op de Tsjech Ancerl uit Praag, de Oosten rijker Karl Böhm, Maazel, Sawallisch, Solti en Szell. Als solisten zullen optre den Fischer Dieskau, Menuhin, Backhaus en vele anderen; dus de topklasse, maar die kan men op elk festival beluisteren Het toneel brengt iets bijzonders, name lijk het tweede deel van Faust. De Heemsteedse Christelijke Oratorium- vereniging onder leiding van Jan Pasveer, geeft op vrijdag 22 maart om 20 uur in het Concertgebouw te Haarlem een uitvoering van de „Johannes Passion" van Joh. Seb. Bach. Hieraan zullen medewerking ver lenen het Noordhollands Philharmonisch Orkest; Simon C. Jansen, orgel; Corry Jansen-Reder, viola da gamba; Hans Philips, clavecimbel; Annette de la Bije, sopraan; Aafje Heijnis, alt; Jan Waayer, tenor (evangelist); Ruth Pos, tenor (kleine partijen en aria's); Peter de Vos, bas (Christuspartij), en Herman Scheij, bas (kléine partijen en aria's). HAMBURG (Reuter) De president Nieuwenhuyzen tachtig jaar. De verjaar dag van de revue-artiest, die een veeljarige toneelloopbaan achter zich heeft, zou vro lijk gevierd kunnen worden, ais Siem niet enkele maanden geleden ernstig gewond van een Hamburgse rechtbank welke een was geraakt bij een verkeersongeluk. Hij eis tot schadevergoeding tegen de West- kan niet meer optreden. Zijn collega's or- Duitse fabrikant van het kalmeringsmid- ganiseren echter een receptie voor hem en del Thalidomide (softenon) behandelt, heeft Toon Hermans zal de opbrengst van een verklaard dat het proces „zeker jaren zal speciale voorstelling van zijn „one man- duren" De eiser stelt dat zijn vrouw door show" aan Nieuwenhuyzen afstaan. Het het gebruik van thalidomide in 1961 een ongeluk beheerst nog steeds de gesprek- misvormde baby ter wereld heeft gebracht, ken in het huis in de Charlotte de Bour- Hii vraagt 30 000 mark schadevergoeding, bonstraat in Den Haag waar Siem met zijn xxij viaaftv jM I r~<xTiiftiorUQrifï*» 70nn Morgen vrijdag 15 maart wordt Siem man nu zegt: „Ik had vóór het ongeluk morgen vliJu"6 „1 Kil /lot ib- tr>t mi In vrouw Conny en zijn vijftienjarige zoon Simon jr. woont. Als Nieuwenhuyzen, die al op driejarige leeftijd met zijn arties- kJj Het is het eerste geval van deze aard voor een West-Duitse rechtbank. De president zei dat er geen sprake kan ziin van een proefproces, daar in elk ge- ten-ouders meereisde, die toen val afzonderlijk moet worden uitgemaakt jaar was zijn eerste rollen speelde, die of thalidomide de oorzaak van misvormin- het vak dus van de grond af leerde maar gen is Verder is nog niet vastgesteld of het daardoor ook totaal leerde beheersen, de fabrikant Chemie Grünenthal uit die een grote naam kreeg in de revues van Stolberg nabij Aken. de schadelijke gevol- Ter Hall en Bouwmeester en jarenlang Bu- gen voor baby's kon voorzien. 'ziau's belangrijkste partner was, als die al bij mijzelf uitgemaakt, dat ik tot mijn 85ste zou doorspelen." dan klinkt dat rond uit heel verdrietig. Mevrouw Nieuwenhuijzen die het recht kreeg zich zo te noemen, nadat haar in 1937 met een eigen gezelschap begon nen directeur haar van danseres eerst be vorderde tot barones in het door Siem zelf geschreven succes-stuk „Baron Kneut" én haar kort daarop ook buiten de Bühne een belangrijke rol in zijn leven gaf zoekt trots herinneringen aan vroeger voor elke belangstellende bezoeker bij elkaar. Zondag recipieert de dan tachtig jaar en twee dagen oud zijnde Siem Nieuwenhuij zen van half drie tot half vijf in de „Sca la Bodega". Op donderdag 28 maart zal Toon Hermans op het toneel van West End zijn door de jubilaris en -zijn vrouw jubelend aanvaarde aanbod waar maken, door op Siems ere-avond zijn hele one man-show belangeloos voor Den Haag ten doop te houden. Griekse drama een statische monumenta liteit bezit, een concentratie van svmbo- liek en dat het universale begrippen ver tegenwoordigt. „Alceste" getuigt van de vaste relatie, die er bestaat tussen goden en mensen. Het spel erkent de zelfstandig heid van de mensen, maar ook hun nood lottige afhankelijkheid van de krachten, die het leven van de mens bepalen Een verschrikkelijk dualisme, waarmede de mensheid steeds weer geconfronteerd wordt, in welke vorm dan ook. Het karakter van deze opera heeft Ton de Leeuw tot uitdrukking trachten te bren gen door het combineren van een verha lende spreekstem, koren, zangeressen en zangers, die de rollen zingend en danse ressen en dansers, die deze rollen in ge styleerde gebaren en bewegingen moeten brengen, houdt ten nauwste verband met de eventuele sympathie die men krijgt voor de auteur. Wat ons betreft: I typeren in een toneel-aktiviteit, die bege- wij zijn minder onder de indruk geko men van Rostbells ervaringen dan de auteur zelf. De beperking van een der- leid wordt door de zeer persoonlijke, vaak toch een dramatisch realisme reflec terende, sober geïnstrumenteerde en wei gelijk persoonlijk reisverslag is, dat men nig of geen vorm demonstrerende muziek er geen conclusies van algemene geldig- heid aan kan verbinden. CHINA, wereldmacht van morgen" (La Een zeer eenvoudig, slechts aanduidend decor komt daar dan als een stationair visueel element nog bij. De appreciatie van Ton de Leeuws mu i_ L.'l ii{+rT/M-i4ir\rt An 1 fpi knap werd gespeeld, is een persoonlijke aangelegenheid. Wat mij betreft, ik heb in de muziek voor deze „Alceste" bijzonder EEN BOEK dat onbevangen, zonder I verfijnde, zelfs verrassend gevoelige en vooringenomenheid, met begrip en grote mooi opgebouwde fragmenten gehoord, die kennis van zaken verslag doet van het echter de monotone, uniforme sfeer van imponerende gebeuren dat zich op het het grootste gedeelte, dat vooral de on ogenblik afspeelt in China, waar 700 verstaanbaarheid veroorzakende melodieën miljoen mensen onder een straffe lei- voor de zang betrof, niet kon doen ver ding de „grote sprong voorwaarts" ma ken, bezield door een geestdrift voor de collectieve zaak die ons Europea nen verbijstert. De auteur beschikt ten volle over het geestelijk formaat en de gedegen kennis -n aanpak die 't onder werp vereisen. Een belangrijk boek, met foto's geïllustreerd. „Mao-Tse-tung" van de Duitser Alfred Lückenhaus verscheen bij de Haagse uitgeverij Kruseman in de serie „Kop- stukken uit de twintigste eeuw". DIT BOEKJE laat zien hoe het niét moet. Het is een bijzonder dom werkje, louter bestaande uit politieke hetze-taal, halve waarheden, leugens, tendentieuze voorstellingen en leedvermaak om Chi nese mislukkingen, van een auteur die de indruk maakt niets van zijn onder werp te weten en wiens hoogste wijsheid I het is Mao met Hitier te vergelijken. Onbegrijpelijk dat een dergelijk schend- schrift in Nederland een uitgever vindt. „RODE SPIONAGE" (The war within), door Comer Clarke, vertaald door C. H. Schaap Prisma-pocket VERSLAG door een Brits journalist van de zaak-Lonsdale, één van de ge ruchtmakende spionage-affaires die in I Engeland grote opschudding teweeg-1 brachten. „MIJN VOLK en mijn leven", door de Dalai Lama (Uitgeverij erven J. Tijl, Zwolle). IN DIT BOEK doet de Dalai Lama I verslag van zijn leven. Allereerst krij gen we het bijna ontroerend-zachtzin- nige verhaal van zijn jeugd, van zijn| opvoeding in die waardige, „eeuwige" en stabiele cultuur van het Tibetaanse I boeddhisme, die het Westen steeds zo heeft gefascineerd. Daarna volgt het verslag van de strijd die de Dalai La ma voerde om het behoud van die cul- I tuur tegenover het opdringende China. Die pogingen zijn mislukt, Tibet werd onder de voet gelopen, de bezoeken van de Dalai Lama aan Peking brach ten geen baat, de Tibetaanse leider vluchtte naar India. In het relaas van de militaire overweldiging van Tibet door communistisch China dringt zich wel eens de vraag op, welk aandeel de Britse journalist die met behulp van een tolk als ghostwriter van dit boek is opgetreden, precies heeft vervuld. Over het algemeen is het geestelijk klimaat van die tragisch ondergegane, geheimzinnige Tibetaanse cultuur ech ter door het hele boek aanwezig en I voelbaar. Het boek besluit met een kort overzicht van het Tibetaanse boed- dhisme. Dr. F. C. Dominicus: Schrijft u ook zulk Nederlands? (Van Goor Zonen, Den Haag, 2de druk 1962). Zonder twijfel heeft de schrijver een nuttig werk verricht door een aantal fouten tegen de Nederlandse taal te bundelen en van commentaar voorzien uit te geven. Er kan immers niet ge noeg gewaarschuwd worden tegen fou ten als: hij behoort tot een der bekend ste voetballers van Engeland of (wat ik dezer dagen las in een advertentie van Bruynzeel): Deze oplossing komt de be sparing van veel geloop ten goede. Iedere neerlandicus die de wapenen aangordt tegen zulke taaiverminking verdient respect. De heer Dominicus schiet echter tel kens zijn doel voorbij door de strijd aan geten. Die onverstaanbaarheid van de tekst heeft de inhoud van vele dansen ten minste problematisch doen worden, het geen ik trouwens ook zou willen zeggen van de werking van het gehele stuk. P. Zwaanswijk te binden met Nederlandse taalgeleer den die hij niet begrijpt of (wat mij waarschijnlijker voorkomt) niet wil be grijpen. Wanneer een hoogleraar in de Nederlandse taalkunde betoogt: „Hij heb" zal binnen niet al te lange tijd wel gangbaar Nederlands zijn, dan past het de heer Dominicus niet zich over die uitlating „verbaasd en teleurge steld" te tonen. Hij weet even goed als ik dat de hoogleraar gelijk heeft, dat zijn opmerking juist is en dat niemand daaraan iets kan veranderen. Wij ko men in de taalkunde nu eenmaal niet verder met een aantal dogma's en wet ten van Meden en Perzen. Een woord als kranig vond men zestig jaar ge leden een afschuwelijk misbaksel. Thans is het volkomen aanvaard en hechts een enkeling weet iets van de duistere afkomst van het woord. Af en toe daagt dit licht ook bij de auteur die bijvoorbeeld Basedowse ziekte een ger manisme noemt, maar erkent dat Lutherse kerk aanvaardbaar is. Dit laatste heeft, zegt hij, burgerrecht ge kregen. Wat daaronder moet worden verstaan, blijft duister, want elders trekt hij fel van leer tegen de opvatting dat iets als juist wordt erkend als „men" het gebruikt. Het argument dat 't volk de taal maakt, aanvaardt hij niet. Hij meent „in de eerste plaats zijn taal kennis en zijn taalgevoel te moeten raadplegen". Men heeft toch wel het recht te vragen of de taalkennis en het taalgevoel van één man dan onze wet moet zijn. Niets is verder van mij dan te ont kennen dat de schrijver op syntactisch gebied goede dingen zegt. Zijn aanval op zinnen als: Dit papier is waardeloos en kunt u vernietigen is juist en nood zakelijk. Maar dat is geheel iets anders dan waaien, woei of waaide goed te keuren, maar te schimpen op fuiven foof of fuifde. Dan klemt de schrijver zich weer vast aan de traditie alsof die met een geur van heiligheid omgeven was. Op dezelfde wijze derailleert hij door een scherp onderscheid te maken tussen dergelijke en zodanige, tussen deze en die, tussen als en wanneer enz. Ook in de hoofdstukken waarin deze woorden behandeld worden, treft men menige juiste opmerking aan, maar uit het betoog kan toch slechts worden ge concludeerd dat Dominicus van be paalde vooronderstellingen uitgaat die hij tot onaantastbaarheden, tot dogma's verheft. Dat maakt zijn boek tot voor behouden lectuur. S. „Glas" van Haanstra. Het gemeente bestuur van Laren (Noord-Holland) heeft een kopie aangekocht van Bert Haanstra's succesvolle film „Glas". Bert Haanstra is woonachtig in laren. Hier is hem onlangs de duizendste kopie van de documentaire „Glas" officieel aangeboden. Miljoenen in de hele wereld hebben de film gezien, die tal van internationale on derscheidingen heeft gekregen. Als een eerbetoon aan Haanstra heeft het gemeen tebestuur een kopie van zijn film aange kocht. Het ligt in de bedoeling deze film kopie aan te bieden aan de Singer Memo- riol Foundation te Laren. Na de Europese sportgebeurtenis meende de N.C.R.V., aan wie de verzor ging van de N.T.S.-avond was toever trouwd, er goed aan te doen, ons on middellijk terug te dringen in de wat bene pen sfeer van zo'n echt Nederlands gezel schapsspelletje, dat onder de titel „Geen daden, maar woorden" gedeeltelijk nog tij dens de voetbal-reportage in elkaar ge knutseld was. Dat was dan ook wel te merken aan „scheidsrechter" Dick van Bommel, die er niet in slaagde de teams, gevormd door trio's van sportberoemdhe- den te verplaatsen in de hem zo eigen, knusse huiskamergemoedelijkheid. En als scheidsrechter faalde hij ook. Wij had den werkelijk medelijden met het Rotter damse team, dat er helemaal niet „in kon komen. Waarschijnlijk had het in dit uur van de overwinning liever in de Maas stad gezeten. Wij trouwens ook, al was het via de t.v., die de kans liet voorbijgaan, de reacties en de feestvreugde te regi streren, die door het succes van ons nationale elftal „Feyenoord" teweegge bracht werden. In plaats daarvan dit kin derlijk geklungel. Wij hadden nog liever een kwartier lang het woord „storing" ge zien. HILVERSUM I. 402 m. 7.00 VARA. 10.00 VPRO. 10.20 VARA. 12.00 AVRO. 16.00 VARA. 19.30 VPRO. 21.00 VARA. 22.40 VPRO. 23.00-24.00 VARA VARA. 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtendgym nastiek. 7.20 Socialistisch strijdlied. 7.23 lichte ochtendklanken (gr.). (Om 7.35 Van de voorpagina, praatje). 8.00 Nieuws en socialistisch strijdlied. 8.18 Lichte gram- mofoonmuziek. 9.00 Gymnastiek voor de vrouw. 9.10 Moderne grammofoonmuziek (9.35-9.40 Waterstanden). VPRO: 10.00 Schoolradio. VARA: 10.20 Voor de vrouw. 11.00 Voor de kleuters. 11.15 Viool en cel lo: klassieke muziek. 11.40 Electronisch orgelspel en zang. AVRO: 12.00 Saxofoon, elektronisch orgel en ritmische begelei ding. 12.20 Regeringsuitzending- Voor de landbouw. 12.30 Mededelingen t.b.v. land en tuinbouw. 12.33 Sport en recreatie, af gewisseld met grammofoonmuziek. 13.00 Nieuws. 13.15 Mededelingen, eventueel ac tueel of grammofoonmuziek. 13.25 Beurs berichten. 13.30 Licht instrumentaal en semble en zangsolist. 14.00 Koorzang. 14.25 Literair programma. 14.45 Pianorecital: klassieke muziek (gr.). 15.00 Radio-Revue. VARA: 16.00 Grepen uit de muziekgeschie denis, muzikale lezing. 16.30 Voor de zie ken. 17.00 Tijd voor teenagers. 17.50 Ac tualiteiten. 18.00 Nieuws. 18.15 Gesproken brief uit Vlaanderen. 18.20 Kinderkoor. 18.50 Onder het mes, praatje. 19.00 Voor de kinderen. 19.10 Muziek voor kinderen (gr.). VPRO: 19.30 Kunstkroniek. 20.00 Nieuws. 20 05 Drie vragen oyer de hulp verlening aan ontwikkelingsgebieden, le zing. 20.20 O.K. W., Cabaret. 20.40 We reld in beweging, lezing. VARA: 21.00 Me- tropole-show. 21.35 Zonder blinddoek: dis cussies. 22.15 Buitenlands weekoverzicht. 22.30 Nieuws. VPRO: 22.40 Voordat de nacht valt..., poëtische meditatie. VARA: 23.00 Socialistisch nieuws in Esperanto. 23.10 Lichte grammofoonmuziek. 23.55-24.00 Nieuws. HILVERSUM II, 298 m. 7 00-24.00 KRO. KRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Morgengebed. 7.15 Muziekprogramma, strip voor de jeugd en eventueel actualiteiten. 7.55 Over weging. 8.00 Nieuws. 8.15 Lichte grammo foonmuziek. 8.50 Voor de huisvrouw. 9.40 Schoolradio. 10.05 Franse chansons. 10.20 klassieke en moderne kamermuziek (gr.). 11.00 Voor de zieken. 11.40 Moderne ka mermuziek (gr.). 11.50 Als de ziele luis tert, lezing. 12.00 Middagklok-Noodklok. 12.04 Cabaretliedjes (gr.). 12.30 Medede lingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.33 Licht ensemble met zangsolisten. 12.55 Katho liek nieuws. 13.00 Nieuws. 13.15 Platen- nieuws. 13.20 Dansorkest en zangsolisten. 13.45 Voor de vrouw. 14.00 Klassieke gram mofoonmuziek. 14.15 Moderne grammo foonmuziek. 15.00 Schoolradio. 15.30 Voor de zieken. 16.30 Mezzo-sopraan en piano: Moderne liederen. 17.00 Boekbespreking voor de jeugd. 17.15 Kinderkoor. 17.40 Beursberichten. 17.45 Promenade-orkest en solisten. 18.20 St.reekhalfuur. 18.50 Re geringsuitzending: Studeren en student zijn, door Mej. Mr. J. M. C. van Driel, studentendecaan. 19.00 Nieuws. 19.10 Ac tualiteiten. 19.25 Boekbespreking voor de jeugd. 19.30 Politieke lezing: V.V.D. 19.40 Verzoekprogramma voor de militairen. 20.30 Voor de jeugd. 21.00 Licht strijkor kest. 21.20 Levensherinneringen. 21.35 Het ijseren paard, een quasi-historisch zang spel. 22.15 22.25 Boekbespreking. 22.30 Nieuws. 22.40 De trap, hoorspel. 23.55-24.00 Nieuws. BRUSSEL. 324 m. 12.00 Nieuws. 12.03 Lichte muziek. 12.30 Weerbericht. 12.35 Lichte muziek. 12.50 Beursberichten. 13.00 Nieuws. 13.15 Muzikaal programma. 14.00 Nieuws. 14.03 Schoolradio. 15.45 Lichte mu ziek. 16.00 Nieuws. 16.03 Beursberichten. 16.09 Vocaal kwartet. 16.35 Oude instru mentale muziek. 17.00 Nieuws. 17.15 Liede ren. 17.45 Duitse les. 18.00 Nieuws. 18.03 Radiokroniek. 19.00 Nieuws. 19.40 Zang- en dansmuziek. 20.00 Theaterkroniek. VOOR DONDERDAG VARA: 14 30 Voor de vrouw. 15.15 Pau ze. 15.30-15 45 Voor de kinderen. 19.30 Op zoek naar Europa: een informatieve kijk op de problemen rondom de eenwording van ons continent. NTS: 20.00 Journaal. VARA' 20 20 Achter het nieuws. 20.45 Licht instrumentaal kwintet. 21.15 Over welvaart gesproken.documentaire. 21.55 Het geheim van de slaapwandelaar, T.V.-film. NTS: 22 45-22,50 Journaal. VOOR VRIJDAG KRO: 19.30 voor de jongeren. NTS: 20.00 Journaal en weeroverzicht. KRO: 20.20 Ac tualiteiten. 20.45 De fuik, TV-spel. 21.20 Ca baretprogramma. 21.50 Kinderen van ons volk, programma over de zwakzinnigheid (6e en laatste deel). NTS: 22.25 Eurovisie: Wereldkampioenschappen ijshockey te Stockholm: gedeelte van de wedstrijd Zwe- den-Canada. plm. 22.55-plm. 23.00 Jour naal. A

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1963 | | pagina 11