Dertig eeuwen Bulgaarse kunst" Zeg het DE PROGRAMMA'S bloemen NEGEN MUZEN Nieuwe uitgaven op biologisch gebied Donateursavond van „St. Michael" in Minerva DE BRANDY f VAN DE 1 BURGEMEESTER Let de komende weken eens extra goed op Margriet met haar verrassende inhoud VRIJDAG 15 MAART 19 63 17 TE HERINNEREN Historische schatkamers voor Parijzenaars geopend H PER FLES F. 8.05 „Vroeg-Christelijke Kunst" in Utrecht verlengd Rob du Bots Tania's idealisme slecht beloond Damshuizer De radio geeft zaterdag Russisch chirurg Pyotr Koepriyanov overleden T elevisie programma jet-Unie. In 1960 kreeg hij een Lenin- V TIJZ. hervormden WÊÊf prijs. Bovendien was hij de drager van L. predikantenvergadering mi lij DE GRANDIOZE nationale exposities waarvoor vaak een Charpentier vertoont momenteel een collectie van een vier- heel museum moet worden ontruimd en waarbij de historie honderd schilderijen, reliëfs, ikonen, schalen, vazen, geld- van een land zich in zijn kunst weerspiegelt, zijn de laatste stukken, manuscripten, voor het overgrote deel van religieuze jaren, zoals men weet, sterk in zwang gekomen. Men her- inspiratie, die afkomstig zijn uit een periode die teruggaat innert zich in Parijs de indrukwekkende tentoonstellingen tot tien eeuwen vóór Christus; een kleine drieduizend jaren van „Veertig eeuwen Perzische kunst" en Mexicaanse kunst, dus. Het is de eerste maal dat Bulgarije aldus zijn nationale en nu is dan Bulgarije aan de beurt gekomen. De Galerie schatkamers openstelt voor een buitenlandse publiek. alleen in het goud. Er zijn ook de timbres van een oneindig gamma van tinten tus sen hel en donkerrood in de ikonen en de reliëfs en de portretten en schilderijen uit de Byzantijnse periode zoals die fraaie beeltenis uit de zestiende eeuw van de heilige Dimitri fier en krijgshaftig op zijn rode paard, met gouden achtergrond, die ook voor het affiche van de expositie werd gebruikt. NAAST AL DIE schatten uit het verre verleden, moet helaas wel worden gezegd dat de bijdragen der hedendaagse Bul gaarse kunst, die als aanhangsel bij de collectie zijn gevoegd, een wat armzalige indruk maken. Er zijn een paar doeken, boerenbinnenhuisjes of krijgstaferelen die, in de frisse trant der centraal-Europese folklore, 't oog wel even bekoren, maar over 't algemeen lijkt de moderne kunst in Bulgarije, waarin de „socialistisch-rea- listische" tendensen overheersen, in de ne gentiende eeuw toch te hebben stilgehou den. Ook in dat licht bezien zou deze eer ste officiële Bulgaarse expositie in het bui tenland haar baten zo misschien wel eens aan twee zijden kunnen afwerpen. Men kan zich immers voorstellen dat het contact met het Westen de le vende kunstenaars in Bulgarije een stimu lans zou kunnen geven om het isolement waarin ze zo kennelijk verkeren te helpen doorbreken, indien tevens die kunste naars nu ook eens een bezoek aan Parijs zou worden toegestaan. De vele Bulgaren die men tot dusver echter in de Gale rie Charpentier ontmoeten kan, schijnen niet tot de kunstenaars- bond, doch tot de veiligheidspolitie te behoren, die vanuit Sofia is overgekomen om de nationale bezit tingen te bescher men. DE RIJKDOM van die schatkamers is niet gering, al kan zij moeilijk volledig en direct op de exclusieve naam van het Bulgaarse volk worden geschreven. Bulga rije behoort, met Perzië (en Frankrijk) tot de landen die in de lange loop der tijden talrijke invasies en bezettingen heb ben gekend die soms eeuwen duurden, en het ligt wel voor de hand dat al die overweldigers hun sporen óók nalieten op het gebied van de religie, de decoratieve en de plastische kunsten, kortom van de cultuur. De Scythische barbaren, de Grie ken, de Romeinen,'de Byzantijnen, de Sla ven en de Turken (die hun verblijf vier eeuwen, tot 1878, prolongeerden) hebben het land om beurten onder de voet gelo pen en bezet, en het eigen cultuurbezit werd door die invloeden der vreemde over heersers zo sterk overwoekerd, dat 't vaak nauwelijks herkenbaar meer was. DAT „EIGEN CULTUURBEZIT" be schouwen de Bulgaren als de erfenis van Advertentie ibtj Produit élaboré base de Cognac vieille réserve par Jules Le Maire Fils. Jarnac/Amsterdam Een der talrijke ikonen die op de Bul gaarse expositie te zien zijn. de Thraciërs, een ras waarvan de etno logen nog weinig weten te vertellen, doch waaraan het huidige volk, volgens de di recteur van het Nationale Museum in So fia, Nicolas Schmirguela, niettemin nog altijd haar ziel weet te ontlenen. Het lijkt trouwens niet uitgesloten dat de beperkte kennis inzake de wordings-geschiedenis van het Bulgaarse volk aan de hand van deze expositie en dankzij de Franse etno logie, een paar sttppen zal kunnen vor deren. Ook op het gebied van de ercheo logie schijnen de Bulgaren trouwens nog in hun kinderschoenen te staan, en zo is de sensatie van deze expositie de gouden schatkist van Panagurichte, die uit de vier de eeuw vóór Christus rroet stammen en een unicum in zijn soort mag worden ge noemd; hij is pas in 1949 door een boer bij het omploegen van zijn land ontdekt Men vermoedt dat dit gouden en prach tig bewerkte stuk dat aan de vader van Alexander de Grote heeft toebehoord in die akker (nauwelijks een meter onder de oppervlakteinderhaast moet 'zijn begraven toen de Kelten twee eeuwen vóór Christus het land binnenvielen. En men vermoedt ook dat een stelselmatig bodemonderzoek door ervaren archeologen in Bulgarije nog wel andere en mogelijk even verbluffende vondsten aan het licht zou kunnen brengen. Want Boelgarije is voor de archeologie nog een braakliggend gebied. DE LEEK die zo'n verzameling niet op archeologische of etnologische kwalitei ten bekijkt, wordt in de eerste plaats door de fabuleuze rijkdom getroffen, ''rijwel alle voorwerpen schitteren en blinken van het massieve goud, dat ook in dunne schil vers gebruikt werd voor de versiering of uitvoering van de vele manuscripten die verschillende Bulgaarse kloosters voor de Parijse expositie hebben afgestaan. Er zijn ook vritrines die met een spade met gouden munten lijken te zijn gevuld, mun ten die eveneens van tientallen eeuwen her dateren. Maar de rijkdom schuilt niet De Vaticaanse en Romeinse autoriteiten hebben erin toegestemd de bruikleenover eenkomsten betreffende de kunstwerken die in het Centraal Museum in Utrecht worden geëxposeerd op de tentoonstelling „Vroeg-Christelijke Kunst uit Rome" met veertien dagen te prolongeren. De tentoon stelling wordt nu verlengd tot en met 31 maart aanstaande. Voor deze expositie hebben verschillende Vaticaanse en Romeinse musea zeer be langrijke voorwerpen afgestaan, zoals gro te, massale sarcofagen waarvan de zwaarste 4 ton weegt uit de grotten on der de St. Pieter. Een er van, de zoge naamde „Wonder"-sarcofaag, werd pas in 1943 gevonden tijdens opgravingen onder de basiliek en is nog niet geopend. Verder is er het verguld zilveren met edelstenen bezette zg. Vaticaans Kruis, het oudst be waard gebleven kruis uit de kerkschat van de St. Pieter, te zien. In Minerva te Heemstede werd gisteren een avond gegeven voor de donateurs van de R. K. Harmonie „St. Michaël", onder afdeling van de K.A.B. te Heemstede en het spreekt vanzelf, dat een deel van de avond werd gevuld met muziek door het harmoniekorkest. Na de pauze vertoonde men de film „Der schönste Tag meines Lebens", een film met Paul Hörbiger, Mi chael Ande en de Wiener Sangerknaben, die het publiek stellig zal hebben aan gesproken. Vóór de pauze zat het orkest op het po dium en het speelde met aanstekelijk en thousiasme. Het speelde ook zeker met slecht. Het was duidelijk te horen dat men voor deze avond hard en energiek gewerkt had onder de kundige leiding van de di rigent H. N. van Ossenbruggen. Natuurlijk, er gebeurde wel eens een ongelukje, de in tonatie was, vooral in de hoge registers zeker niet altijd vlekkeloos. Het zou mis schien aanbeveling verdienen in het bij zonder met de houtblazers bepaalde moei lijke passages nog eens duchtig door te nemen. Maar dat neemt niet weg, dat het belangrijkste er was: men had plezier in het werk en er werd met overgave en concentratie geblazen. Het programma bevatte, naast de gewo ne marsen, die ter opening tot slot en als toegift klonken, bewerkingen en oorspron kelijke werken van André Messager, P. E. Fletcher, F. H. Schorer, G. Orsomando, en Domenico Cimarosa. Vooral de uitste kende bewerking van Cimarosas ouver ture tot L'impressario in Angustie klonk goed en overtuigde ons van de goede kwa liteit van het orkest. Proeve van hedendaagse c Bulgaarse schilderkunst (Z latiou Boyadjiev) waarin middeleeuwse en ..socialis- tisch-realistische" invloeden be speurbaar zijn. Frank Onnen me werd voortgestuwd, dat hij een onder werp, niet goed door hem beheerst, al te gretig op het scherm bracht. De nogal rammelende documentaire van gister avond, waarin enige anonieme medewer kers zichzelf tot twee, drie keer toe her haalden onderstreepte eigenlijk dat Tania De uitzending „Over welvaart gespro-1 zjch vertild had. Dat neemt echter niet ken" bevestigde wel, dat de VAR A-mede- weg dat hij er goed aan deed, weer eens werker Pier Tania met zijn vorige docu- np (je nogal ongelijke verdeling van de in- mentaire „85 gulden schoon" tussen de Zomens te wijzen. wal en het schip terechtgekomen was. De jn het voorprogramma van de VARA wal (of het schip) accepteerde hem niet, vjei ons de uitstekende documentaire op, omdat hij de droom van de welvaart ver- die als onderwerp de problemen rond de stoord had; het schip (of de wal) aan- eenwording van Europa had. De samen- vaardde hem niet, omdat zijn interview steller Joris v. d. Berg slaagder er, o.m. met een Haarlems gezin gesuggereerd bijgstaan door mr. v. d. Goes van Naters, had, dat het wel gaat, met genoemd be- /eer g0ed in, deze vraagstukken te be drag >-ond te komen. lichten en op de noodzaak van de Euro- Bijna niemand schijnt zich in zijn reac- pese eenheid te wijzen. ties op deze documentaire, die ten doel had een discussie in de huiskamer uit te lokken, gerealiseerd te hebben, dat de in- tenties van de samensteller die wij i kennen zuiver waren. Hij wilde niet als een demagoog naar voren komen met een gezin, dat in duidelijke armoede leefde. Hij wilde slechts erop wijzen, dat er nog zoveel families zijn, die niet in de wel vaart delen. Wij geloven veeleer, dat Tania, een snel geëmotioneerd man, zo door zijn idealis- Advertentie Mascotte. De Italiaanse sopraan Rina Gigli is gebeten door de oude, blinde hond van wijlen haar vader, de-wereldberoemde tenor Beniamino Gigli. Door haar verwon ding heeft zij een serie voorstellingen in de opera van Cairo moeten afzeggen. Benia mino Gigli beschouwde de hond Zara als zijn mascotte. Het dier wordt nu verzorgd door zijn zoon. Toen Rina een bezoek aan de villa van haar broer bracht beet Zara haar in het been. De wond is niet ernstig, maar zij is uit voorzorg ingeënt tegen hondsdolheid en moet nu rust houden. Jazzconcerten. De Amsterdamse im presario Lou van Rees, die de laatste tijd weinig van zich liet horen wat de organi satie van nachtconcerten betreft, haalt aan het eind van deze maand weer twee bui tenlanders naar de Nederlandse podia: Johnny Holliday en Art Blakey. De twee concerten vallen in hetzelfde weekeinde. The Jazz Messengers van Art Blakey ko men het eerst, op zaterdag 30 maart. De groep speelt 's avonds in het Scheveningse Kurhaus en 's nachts in de Apollohal te Amsterdam. Johny Halliday geeft alleen een avondconcert in het Amsterdamse Concertgebouw op zondag 31 maart. Rembrandt-etsen geveild. Mevrouw Gamble Porumbeanu, de Amerikaanse erf gename van miljoenen die er drie jaar geleden met een ex-chauffeur van door ging en later met hem trouwde, heeft don derdag bij Sotheby in Londen de collectie etsen, waaronder een aantal Rembrandts, welke toebehoorde aan haar grootvader, de heer Henry Harper Benedict, de oprichter van Remmington Rand, laten veilen. De opbrengst was 41.723 pond sterling. Een recordprijs, namelijk 7800 pond werd be taald door een Münchense kunsthandelaar, voor een in voortreffelijke staat verkerend portret van de hand van Rembrandt. Dü- rers Adam en Eva ging voor 3400 pond naar de Kennedy-Galleries in New York. Een Londense kunsthandel kocht een an dere praphtige Rembrandt voor 7000 pond. HET IS OPVALLEND dat er de laatste tijd zoveel boeken voor een groot publiek verschijnen op het gebied van de biologie. Het lijkt wel alsof Teilhard de Chardins stijgende roem steeds meer schrijvers op zijn spoor heeft gezet want in al die biolo gische boeken vindt men vaak diepgaande beschouwingen over het evolutievraagstuk, I programma. 12.30 Mededelingen tb.v. i _i_ -zi„i v,;«v. iv, moor'óon onn trrbdffcfui? land- en tuinbouw. 12..S3 Licht. ensemble HILVERSUM I 402 m. 746 kc.s 7.00 VARA. 10.00 VPRO. 10.20 VARA •19.30 VPRO. 20.00-24.00 VARA VARA: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtendgym nastiek. 7.20 Socialistisch strijdlied. 7.23 Lichte ochtendklanken (gr.) (7.35 Van de voorpagina, praatje). 8.00 Nieuws en so cialistisch strijdlied. 8.18 Lichte gram- mofoonmuziek. 8.40 Amusementsmuziek. 8.50 Wegwijs: tips voor trips en vakan ties. 9.00 Gymnastiek voor de vrouw. 9.10 Klassieke grammofoonmuziek. 9.35 Water standen. 9.40 Amateursorkest. VPRO: 10.00 Samen thuis, praatje. 10.05 Bijbelse miniaturen, lezing. VARA: 10.20 Lichte grammofoonmuziek. 10.30 Van de wieg tot het graf, vragenbeantwoording. 10.45 Ge knipt voor herhaling: gevarieerd pro gramma. 12.15 Tussen mens en nevelvlek, populair-wetenschappelijke lezing. 12.30 Mededelingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.33 Sportactualiteiten. 13.00 Nieuws. 13.15 VARA-Varia. 13.20 Nieuwe grammofoon platen. 13.45 Voor de twintigers. 14.20 Radio Jazzclub. 14.50 Amusementsmuziek (gr.). 15.05 Matinee op de vrije zaterdag: Fragmenten uit opera's van Verdi. 17.15 Jazztrio en zangsoliste. 17.30 Weekjdür- naal. 18.00 Nieuws en commentaar. 18.20 Grammofoonmuziek. 18.25 Lichte orkest muziek en solisten. 19.00 Artistieke staal kaart. VPRO: 19.30 Christendom in ont moeting met wereldgodsdiensten VI lezing. 19.45 Grammofoonmuziek. 19.55 De ze week, praatje. VARA: 20.00 Nieuws. 20.05 Walsorkest. 20.35 De Ramblers Band show. 21.10 Lichte grammofoonmuziek. 21.35 Socialistisch commentaar. 21.50 Gi taarspel met ritmische begeleiding (gr.). 22.05 Als de klok dertien slaat, hoorspel. 22.30 Nieuws. 22.40 Chansons. 23.10 Lichte grammofoonmuziek. 23.55-24.00 Nieuws. HILVERSUM II. 298 m. 1007 kc.s. 700- 24.00 KRO. KRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Morgengebed. 7 15 Klassieke grammofoonmuziek en strip voor de jeugd. 7.45 Geestelijke liederen. 7.55 Overweging. 8.00 Nieuws. 8.15 Lichte grammofoonmuziek. 9.00 Djinn, gevarieerd waarbij de schrijvers veelal stellen dat hier in het geheel niet meer'van een vraagstuk sprake is. Al blijft opmerkelijk dat men over het algemeen nog niet goed weg weet met het begin van deze evolutie en dat men ook weinig aandacht besteedt aan een in het oog lopend verschil tussen dieren en mensen in geestelijk opzicht. Waarschijn lijk zijn deze problemen juist een stimulans voor velen om hun krachten er op te beproeven. IN „PREHISTORISCHE DIEREN" van Kai Petersen 1) wordt op populaire wijze een overzicht gegeven van de historie van het dierenrijk. De tekst wordt begrijpelijk gemaakt door duidelijke gekleurde teke ningen. Dit boek is als een roman, die men achter elkaar uitleest. Gefascineerd volgt men de lotgevallen van de verschillende diersoorten en met ontzag leest men over die giganten uit de oudheid: de sauriërs. Maar ook bevat het boek een uitvoerige inleiding, waarin het werk van groten als Lamarck, Darwin, Mendel en Hugo de Vries bevattelijk wordt uiteengezet. Ook wordt duidelijk gemaakt hoe het leven zich in de zee begon te ontwikkelen. Dit laatste wordt nog eens uitvoerig be- -sproken in Richard Carrington's „De zee en haar geheimen" 2). Ook hier vindt men weer uitvoerige beschouwingen over de oorsprong van het leven, waarover ver schillende theorieën worden geopperd. Verderop in het boek wordt men gecon fronteerd met de wonderwereld onder de zeespiegel en de bemoeiingen van de mens daarmee. Over de vogelwereld heeft M. de Jong een aardig boekje 3) gepubliceerd dat spe ciaal de vogels in bos, park en stad tot on derwerp heeft. De levendige beschrijvin gen en aardige tekeningen maken het tot een goede gids voor degene die wat meer wil weten over de „gevederde vrienden". Advertentie land- en tuinbouw. 12.33 Licht ensemble met zangsolist. 12.55 Katholiek nieuws. 13.00 Nieuws. 13.15 Platennieuws. 13.20 Musicerende dilettanten. 13.45 Franse les. 14.05 Voor de jeugd. 15.00 Metropole or kest en zangsoliste. 15.40 Lichte grammo foonmuziek. 16.00 Als de dag van giste ren, klankbeeld. 16.30 Lichte grammofoon muziek. 17.00 Voor de jeugd. 17.15 Licht EEN BOEK, DAT VAN de lezer een veel I instrumentaal trio. 17.30 Boekbespreking, grotere inspanning vraagt en zeker niet in 17.40 Muziekperiodiek. 18.00 Kunstkroniek, één ruk kan worden uitgelezen is P. J. 18 30 Lichte grammofoonmuziek. 19.00 Harrison's beschouwing 4) over het unieke Nieuws. 19.10 Actualiteiten. 19.22 Sportpe- van de mens. Hij acht de evolutietheorie riscoop. 19.30 De Oelewappers, gevarieerd nu wel gemeengoed en wil in zijn boek programma. 20.00 Noordelijk philharmo- aantonen dat de mens tot het dierenrijk nisch orkest: populaire klassieken. 20.50 behoort maar daarin toch een unieke Lichtbaken, lezing. 21.00 Tierelantijnen, plaats inneemt. Men vindt in dit zeer ge- gevarieerd programma. 22.00 Lichte gram- detaileerde werk uitvoerige beschouwingen rnofoonmuziek. 22.20 22.25 Boek- over de anatomie en fysiologie van de bespreking. 22.30 Nieuws. 22.40 Wij lui- mens in vergelijking met die van „ande- den de zondag in. 23.00 Nouveauté's. 23.55- re dieren". Tal van tekeningen en enkele 24.00 Nieuws, foto's vullen het geschrevene, dat voor de BRUSSEL 324 m. leek rijkelijk ingewikkeld is, aan. 12.00 Nieuws. 12.03 Dansmuziek. 12.30 Over de banden van de mens met de Weerbericht. 12.35 Lichte muziek. 12.50 natuur en zijn prestaties op dit gebied Programma-overzicht. 13.00 Nieuws. 13.15 heeft het Nederlands instituut voor be- Voor de teenagers. 14.00 Nieuws. 14.03 drijfspaedagogie een boekje 5) het licht Voor de filmliefhebbers. 14.45 De Acade- doen zien in de vorm van een geschrift mie der discofielen. 16.00 Nieuws. 16.03 van G. A. de Kok over de Nederlandse Lichte muziek. 16.30 Variété-orkest. 17.00 Heidemaatschappij. De tekst wordt ver- Nieuws. 17.15 Liturgische zangen. 17.25 lucht door tal van fraaie foto's, die een Lichte muziek. 17.45 Engelse les. 18.00 goed beeld geven van het veelomvattende Nieuws. 18.03 Koorzang. 18.28 Paardesport- werk van de dit jaar zijn 75-jarig bestaan berichten. 18.30 Voor de soldaten. 19.00 vierende maatschappij. Nieuws. 19.40 Gevarieerde muziek. 20.00 Cabaretprogramma. 21.00 Belgische mu ziek. 22.00 Nieuws. 22.15 Dansmuziek. 23.00 1) Kai Petersen „Prehistorische dieren" met Nipuws 9? ns rtPoarieorHo mn-riel? 99 90 illustraties door Verner Hancke Vertaling A. M. JT„ l-'eviarieerdemuziek. 23.30 e Gabowsky (Moussauit, Amsterdam). Gevarieerde muziek. 23.55-24.00 Nieuws. 2) Richard Carrington „De zee en haar gehei men", een biografie van de zee. Vertaling drs. J. J. Willemse. (Elsevier, Amsterdam). 3) M. de Jong „Vogels in bos, park en stad", illustraties van Rein Stuurman, Cees Scholtz en Rein van Looy. (C. A. J. van Dishoeck, Bussum). 1 4) R J. Harrison „Het unieke van de mens", vergelijkende anatomie en fysiologie, bewerkt door drs. C. J. Broers. (Aula-boeken, Utrecht Antwerpen). 5) G. A. de Kok ,Het virtuut van de mei" (N.I.B., Zeist). MOSKOU (AP) Pyotr Koepriyanov, een van de meest vooraanstaande chirur gen van de Sovjet-Unie is te Leningrad in de ouderdom van zeventig jaar over leden. Dr. Koepriyanov was een specia- VOOR VRIJDAG KRO: 19.30 Voor de jongeren. NTS: 20.00 Journaal en weeroverzicht. KRO: 20.20 Ac tualiteiten. 20.45 De fuik, TV-spel. 21.20 Ca baretprogramma. 21.50 Kinderen van ons volk, programma over de zwakzinnigheid (6e en laatste deel). NTS: 22.25 Eurovisie: Wereldkampioenschappen ijshockey te Stockholm: gedeelte van de wedstrijd Zwe- den-Canada. plm. 22.55-plm. 23.00 Jour naal. VOOR ZATERDAG AVRO 15.00 Weekendjournaal. 17.00- 17 45 Voor de kinderen. 19.30 Luipaard op list op het gebied van de borstchirurgie. sch°°t- TV-film. NTS: 20.00 Journaal en Hij heeft tal van boeken over dit onder- .^e®J0Xfrzic AVRO: 20.20 Televizier. werp geschreven. I Sterren en streken, gevsrieerd pro— Hij was lid van de Russische akademie 21-50 De Verdedigers, TV-film. van medische wetenschappen en voorzitter NTS: 22 45-22.50 Journaal, van de chirurgenvereniging van de Sov-I x r i twee Lenin-ordes. Op zijn zeventigste ver jaardag gewerd hem de hoogste onderschei ding van de Sovjet Unie, de titel „Held Het hoofdbestuur van de Vereniging van Uilig V uil Ut Uvvjtl u lilt, Ut tiLtl ,,lltiu I van de socialistische arbeid". Tot zijn rijzinmge Hervormden heeft besloten dood was hij hoofd van de afdeling chi rurgie van de militaire medische acade mie van Leningrad, een instituut, waarin hij in 1915 zelf afstudeerde. BEJAARDE VROUW VERDRONKEN. Een enige dagen geleden in het water ,na ampele overweging," dit jaar weer mee te doen aan de hervormde predikan tenvergadering. Vorig jaar weigerde de vereniging medeverantwoordelijkheid hiervoor op zich te nemen uit protest te gen de gang van zaken in de kwestie- Smits. Overigens blijft het hoofdbestuur van van het Buitenom te Den Haag aangetrof- de WH terzake „verontrust." In het feit fen lichaam van een vrouw blijkt het dat het moderamen van de hervormde pre- stoffelijk overschot te zijn van een 81- dikantenvereniging besloot voor de komen- jarige mejuffrouw M. H. Oberg, 'n kamer- de vergadering in Utrecht alle theologische bewoonster uit de Stuyvesantstraat in Den hoogleraren uit te nodigen ziet de WH Haag. Zij is verdronken. I mede aanleiding mee te werken.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1963 | | pagina 17