Koffie K R E M E R Twee premières bij het Nationale Ballet DE PROGRAMMA'S Stichting Nieuwe Muziek met onder andere Schönberg's Pierrot Lunaire NEGEN MUZEN WOENSDAG 20 MAART 1963 7 Matthaus Passion door „Looft den Heer" Concert door Con Amore Tekeningen gevonden van Fra Giocondo Expositie in Den Haag van kerkelijke kunst Marinus Adam leidde het N.Ph.O. IN DE BACHZAAL AMSTERDAM Sas Bunge De radio geeft donderdag Arthur Rubinstein speelt in Nijmegen voor Duitsers T elevisieprogramma MITS ZIJ MAAR NIET alleenzalig makend worden verklaard, zoals tot voor kort in Engeland, is het natuurlijk zeer gewenst de zogeheten klassieke werken van danskunst (ofschoon zij in de roman tiek ontstonden) te leren kennen en be waren. Vooral ter bevordering van stijl besef is Sonia Gaskell er bij het Neder lands Ballet mee begonnen de grote pa tronen der traditie te demonstreren. Bij het Nationale Ballet wordt deze politiek voortgezet om een zo breed mogelijke basis te leggen voor de opbouw van het zeldzaam veelzijdige repertoire, waarin ook de nieuwste stromingen kunnen worden ondergebracht. Dinsdagavond heeft men aldus de eerste uitvoering in ons land gegeven van „La Sylphide". HET IS WAARSCHIJNLIJK onnodig en in een kort bestek trouwens onmogelijk om de gevolgrijke betekenis van het oor spronkelijke werk te schetsen. Filippo Ta- glioni maakte in 1832 de choreografie, zijn beroemde dochter Marie Taglioni lance rend als de eerste van een voorlopig nog eindeloze reeks bovennatuurlijke wezens in tule en tarlatan, verleidelijk zwevend in geraffineerde bevalligheid. De ballerina reisde met deze rol zo goed als geheel Europa door, hier en daar balletmeesters inspirerend tot nieuwe versies. Daarvan is bekend gebleven die van Auguste Bour- nonville voor de Koninklijke Opera te Ko penhagen, die door Harald Lander werd ge reconstrueerd en nu dan ook te Amster dam in scène gezet. VEEL MEER DAN een sprookjesachtige curiositeit ter lengte van ruim een uur kan men er niet in zien. Men kan alleen nog maar navoelen hoe verrassend nieuw de bekoorlijke kwaliteiten geweest moeten zijn. Daar komt in dit geval bij, dat er door de achtereenvolgende bewerkingen ook allerlei elementen van jongere datum zijn ingeslopen, waardoor het dansender- wijze een soort beknopte bloemlezing uit de produktie van de romantische choreo grafen is geworden. Enerzijds verhoogt dat uiteraard in onze ogen de spectaculai re waarde, anderzijds kan het nu de ver gelijking met een waarachtig meesterwerk als „Giselle" van 1841 niet doorstaan. Als Bournonville werkelijk alle variaties van solisten en ensembles /o heeft uigedacht als ze thans worden vertoond, dan moet" hij een groter genie zijn geweest dan waarvoor hij wordt gehouden. DE VERHALENDE inhoud is zeer vrij aan een fantastische vertelling (Trilby) van Charles Nodier ontleend. Het is niet meer dan rechtvaardig om er nog eens de aandacht op te vestigen hoe belangrijk overigens het aandeel van de scenario schrijvers voor de ontwikkeling van het romantische ballet moet zijn geweest. Het idee tot het maken van „La Sylphide" kwam van de destijds vermaarde opera zanger Adolphe Nourrit, die letterlijk en figuurlijk de grondslagen legde voor het succes. Ondanks de beperkte mogelijkhe den van vertaling in dans en gebaar doet het libretto qua constructie denken aan het „pièce bien faite". Er kan een eigen bestaansrecht aan worden ontleend, De verwezenlijking daarvan is aan ,de choreo graaf te danken. Redelijkerwijze terugr vertalen kan men deze geschiedenis van de door een geest uit de dampkring ver stoorde bruiloft niet meer. Als men bedenkt dat de romantiek voor al een gevoelsbeweging is geweest, dan wordt het duidelijk hoe belangrijk voor het welslagen van een ballet de rol van de muziek moet zijn. Ook wat dat betreft valt de vergelijking van „La Sylphide" met begeleiding door Hermann Lövenskjold naast het melodieuze „Giselle" van Adolphe Adam niet voordelig uit. De be wegingen zijn korter en brokkeliger. Onge twijfeld mag men aannemen, dat in de zetting van Bournonville de mannelijke dansers een grotere en interessantere partij dan in die van Taglioni hebben te ver vullen. Bijzonder knap is bovendien de verwerking van hier terwille van de plaatsbepaling Schotse volksdansmotie- VOOR HET CONCERT, dat dinsdag avond door het Noordhollands Philharmo-ngp nisch Orkest in de gemeentelijke concert- STEL MEN LAAT in volle zee een mi- I hoort tot de eerste werken in ae zoge zaal te Haarlem werd gegeven, had de di- crofoon naar de bodem zakken en ver- nsamde „a-tonale stijl, waar p jndp rigent Marinus Adam twee werken gelco- sterkt het opgevangen geluid honderdvou- ponist later zijn nieuwe systeem, ae aoae- zen, waarvoor de componisten eenzelfde dig, wat zou men dan horen? Het schu- kafonie, zou enten. De muziek ie inspiratie-motief hebben aanvaard, name- ren van schubben, het klapperen van kieu- de een-en-twintig gedichten van lijk onderwerpen, die met het wezen der wen, het draderige, weke paren van twee I Guiraud (in het Duits veitaalo) een m muziek geen contact hebben. algen, crustaceeën in gevecht en een oes- waardige eenheid van Jugendstil en ex - De eerste van deze composities, het terschelp die met een klap dichtslaat. Mis- tatie. Ze deed me denken aan ae „my. Symfonisch gedicht „Don Juan" van Ri- schien iets dat lijkt op de Tropi van Nic- tieke" Toorop, het modernisme van ®er" chard Strauss, waarmede het concert werd I coló Castiglioni (voor fluit en piccolo, gisteren Het is alles met onmiskennare ingezet, werd bedoeld als een psycholo- klarinet, viool, violoncel, piano en slag— zekerheid gerealiseerd, en met zijn noogst gisch juiste schets van de niet te verza- werk) of het Trio van Wlodzimierz Kotons- glibberige harmoniek weet Schonbei g toen digen erotische levensgenieter en als een ky (voor fluit, gitaar en slagwerk). Waar- altijd een logische formele afronding te uitbeelding van het passieloze einde, waar- om niet? Tenslotte heeft men allang ont- bereiken. Het samengaan van de zingzang mede zijn leven tragisch besloten werd. dekt dat de non-figuratieve beeldende („Sprechgesang", op ritme en spreeK- Strauss maakte de muziek als medium kunstenaars vormen scheppen die over- hoogte genoteerd) met extreme ïnstrumen- voor het scheppen van deze biografische eenkomst vertonen met kristalstructuren tale liggingen leidt soms tot hallucineren- realiteit en hij vertolkte hiermede, zij het en micro-organismen in de natuur. Zulke de effecten. De recitante Ileana Melita haü uiteraard in een persoonlijke klankentaai, analogieën zijn voor niemand te versma- veel begrip voor deze eigenaardige opgave. het programmatische muziek-ideaal van den. Het gaat hier tussen haakjes over En het Nieuwe Muziek-ensemble onder lei- de 19e eeuw. een concert van de Stichting Nieuwe Mu- ding van Elie Poslavsky toonde niet alleen ziek voortgekomen uit de eertijds door hier, maar de gehele avond, dat het ae Don Juan" op I Daniël Ruyneman geleide I hnst. eisen die deze partituren die zo- Advertentie ven, waarvoor ook karakteristieke toepas singen zijn gevonden. MISSCHIEN WARE de kennismaking meer dan alleen maar betrekkelijk in teressant geweest, indien Sonja van Beers in de titelrol overtuigender bewijzen van schoonheid-in-beweging zou hebben aange toond. Tijdens de première liet zij hier van mede door slordigheid veel verloren gaan. Haar optreden betekende een on verklaarbare teleurstelling. Irène de Vos was in alle opzichten aantrekkelijk als de toekomstige bruid, Ben de Rochemont mocht terecht v/Mrfl?nng «gQ&sten als James, qÜaar Conrad vsm ae Weetering wist met de figuur van de medeminnaar geen ra^d. Mari'a 'Sylvaine heeft opmer kelijk kria'p en suggestie"! tén behoeve van haar uitbeelding van de stereotiepe heks de in Denemarken vervolmaakte techniek van de gedanste pantomime geleerd en toegepast. De decors (met bijbehorende kabelbanen) zijn evenals de fraaie en fleurige kostuums ontworpen door Nicola Benois. „IDYLLE" VAN GEORGE SKIBINE werd nu vertoond door een ander drietal dan in de voorstelling te Haarlem, waar over destijds met gemengde appreciatie in dit blad is geschreven. Qua toneelpersoon lijkheid was Margot Miklosy nog het meest aanvaardbaar. Maria Sylvaine zag men vervolgens, tezamen met Marianna Hilari- des, terug in „Ombres" van Rudi van Dantzig, een noviteit op muziek van Ton de Leeuw (een bestaande compositie). Het is mij na de eerste kennismaking totaal onmogelijk een oordeel over het jongste werkstuk van deze choreograaf uit te spre ken. Het is gemakkelijk genoeg om invloe den uit de school van Martha Graham aan te wijzen, doch men komt daar niet ver der mee, gezien het zeer persoonlijke ge bruik daarvan. Herhaalde aanschouwing zal noodzakelijk zijn om alle symboliek te ontknopen van wat in eerste instantie beur De Christelijke Oratorium Vereniging „Looft den Heer" zal op donderdag 28 maart, in samenwerking met het Noord hollands Philiharmonisch Orkest, en het R.K. Jongenskoor „De zingende klokken" onder leiding van J. Heeremans, een uit voering geven van de Matthaus Passion van J. S. Bach in de Nederlands Hervorm de Kerk, Kanaalstraat te IJmuiden. De solisten zijn de tenor Arjan Blanken, Evangelist; de bas Herman Scheij, Chris tuspartij; Maria Suchèl, sopraan; Martha van Kerkhoff, alt; Reinier Schweppe, te nor; Max van Egmond, bas; Jaap Spigt. clavecimber; Jan Hesmerg, viool; Pie- ter Odé, fluit; Jan Tames, fluit Jacq M ooienijzer, hobo d'amore en Eduard Biele, cello. Het geheel staat on der leiding van Willem Wiesehahn. Het Gereformeerd Kerkkoor „Con Arno re" geeft vandaag onder leiding van Jan Schouten een concert in de Zuid-Oos- terkerk, Richard Holkade 125 te Haarlem Solisten zijn Teke Bijlsma, orgel en Coby Diepeveen, sopraan. Het programma ver meldt werken van Bortnianski, Bach, Han del, Beethoven, De Wolff e.a. Een speciaal verzoekprogramma zal worden verzorgd door het Aalsmeerse Mannenkoor! Marianna Hilarides en Jessica Folkerts in „Ombres" van Van Dantzig. telings bevreemding en bewondering wekt, het laatste voor enkele gedurfde vondsten, waarvan de zin nog moet blijken. DE BEIDE genoemde danseressen be wezen deze in alle opzichten moeilijke schepping uitstekende diensten. In de ver kozen stijl kwamen hun affiniteiten met oosterse bewegingspraktijken en beider vermogen tot het trekken en verbuigen van lijnen zeer goed van pas. Jessica Fol kerts, Billy Wilson en Reuven Voorem bergh-braghten andere elementen van het psychörealfeme naar voren. Het is te ho pen, dat Rudi van Dantzig zal terugkeren uit het lyrische labyrinth met voldoende draden om weer eens een compositie van directe beeldspraak te weven. André Pres ser leidde het Kunstmaandorkest door de moeilijkheden van de partituur. David Koning In het L'Ermitagemuseum in Leningrad zijn ongeveer 2.000 onbekende tekeningen van de vtfftiende-eeuwse architect Fra Giocondo, een der ontwerpers van de Sint Pieter, gevonden, zo meldt de Izvestia. De tekeningen voornamelijk van oude ge bouwen in en bij Rome zijn vervat in drie albums. Men denkt dat twee ervan aan Raphael hebben toebehoord daar zijn handtekening op een der bladen staat. Kardinaal Alfrink hééft gisteravond in de aula van het gemeentemuseum te Den Haag een tentoonstelling geopend van kunst uit kerkelijke musea in Nederland Na een inleiding door dr. Beatrice Jan sen, adjunct-directice van de Dienst voor Schone Kunsten te Den Haag, sprak kar dinaal Alfrink de openingsrede uit. De kar dinaal merkte op dat het nu juist een eeuw geleden is, dat de eerste catalogus tot stand kwam van de toen nog particu liere verzameling, die de grondslag is van de huidige collectie van het Aartsbisschop pelijk Museum. De tentoonstelling, die tot en met 29 april blijft opgesteld in de nieuwe tentoon stellingsvleugel van het museum, omvat kunstschatten uit de bisschoppelijke mu sea van Utrecht, Haarlem, Maastricht, Bre da, 's Hertogenbosch, waar ook het be zit van het bisdom Roermond wordt be waard, en uit het oud-katholieke museum te Utrecht. Zij geeft een beeld van de ontwikkeling der kerkelijke kunst in Ne derland van de Merovingische tijd af tot de eerste helft van de negentiende eeuw. Wij komen later op deze expositie terug. DE UITVOERING van dit N.Ph.O.-concert riep herinneringen op I Vereniging "voor Hedendaagse Muziek aan een glanzend hoogtepunt van roman- jn de Bachzaal te Amsterdam. tische muziekwaardering. De figuur van de hartenveroveraar zal de toehoorders VóóR DE PAUZE deed de stichting haar Nederlandse hoge eisen die deze partituren zeer verschillen van de dagelijkse kost van de orkestmusicus stellen, voortref felijk vervult. van heden evenwel minder geïnteresseerd nieuwé naam inderdaad eer aan. Het oud hebben dan de breed-welvende, koesteren- ste werk, dat van Castiglioni, dateerde I de melodieën, de kloeke, kernachtige the- uit 1959. Misschien is het langzamerhand ma's en de omvattende warmte der har- toch mogelijk onderscheidingen naar kwa- monieën, die door de inderdaad meester- liteit te maken op het vooruitgeschoven lijke instrumentatie in een fraai gewaad privé-domein der seriële muziek waarop van veelvuldig wisselende klankenkleuren tenminste drie van de vier werken van gehuld werden. Om deze eigenschappen en het programma zich afspeelden. Dit soort ook om de effectrijke dynamiek werd de componeren is door de vernietiging van uitvoering van dit symfonisch gedicht voor alles wat de traditionele muziek aan ver- Marinus Adam een taak, waarvoor hij bindingen spint tussen de maker en de I zijn persoonlijke artistieke capaciteiten luisteraar, een gemakkelijk alibi voor ge- doeltreffend kon inschakelen. Het orkest brek aan talent. Maar voor Castiglioni i stiek. 7.20 Lichte grammoioonmuzie werkte daartoe mede met merkbare am- gaat dit. meen ik, niet op. Zijn Tropi wa- VPRO: 7.50 Dagopening. AvKO. a.u bitie. Met het noemen van de solo-hoboïst ren het produkt van een aandachtige, sub- Nieuws. 8.15 Lichte grammofoonmuziek. wil ik gaarne ook mijn waardering voor tiele geest die zijn materiaal zeeft en ver- 9.00 Ochtendgymnastiek voor de vrouw, de andere orkestleden terzake van deze fijnt tot er niet veel meer overblijft dan 9-10 De groenteman. 9.In Klassieke gram uitvoering tot uitdrukking brengen. Wat punten en zuchtjes als een lijst om mofoonmuziek. 9.35 Waterstanden. 9.4U HILVERSUM I. 402 m. 746 kc/s. 7.00 AVRO. 7.50 VPRO. 8.00-24.00 AVRO. AVRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtendgymna- de stilte. De mentaliteit van een oud-Chi- Morgenwijding. 10.00 Lichte grammofoon- nese tekenaar, wachtend op Tao. muziek. 10.50 Voor de kleuters. 11.00 Kook kunst. 11.15 Klassieke grammofoonmuziek. IN HETZELFDE vlak, echter met meer 11-45 Levenskunst, lezing. 121)0 Zang en i..ut. ,,-,«1- 19 in T\/Tor1e»Hf>1incrpn HET TWEEDE werk, waar ik in het be gin van dit verslag op doelde, was de fa- I meuze compositie „La mer" van Claude - Debussy. Wel is waar dankt deze zijn ont- behoefte aan een speciale, belijning met piano: lichte muziek. 12.30 Mededelingen staan aan een niet-muzikaal gegeven, expressieve inslag, lag het Trio van de t.b.v. land- en tuinbouw. 12.33 Licht ins^u- maar realismen heeft de componist met p0olse componist Kotonsky. Pretentieus mentaal ensemble. 13.00 Nieuws. 13.15 Me- zijn muziek niet willen oproepen. Slechts wss „Madrigal III" van de Belg Hen- dedelingen, eventueel actueel of grammo de muzikale essentie als reactie op de I pousseur, voor klarinet, viool, violoncel. I foonmuziek. 13.25 Beursberichten. 13.30 zee-impressies is in „La Mer' opgenomen pipno, vibrafoon, marimba en slagwerk. Dansorkest met zangsolisten. 14.00 P.ino- met haar duidelijk lijnen-spel, haar vaak Men bewijst niets, maar ik kreeg de in- recital: Klassieke en moderne muziek, zo mysterieuze klanken en haar wonder- druk dat hier een 'heimelijk gewichtigheid 14.30 Voor de vrouw. 15.05 Lichte gram baarlijk samenstel van ritmen. Het werk sprak zoals mRn die wel meer op dit ter_ mofoonmuziek. 15.30 Voordracht ïö.öu ligt Marinus Adam zeer na aan het hart I ppiri aantreft en dat er menise ferme klan I PisnorecitaL klassieke muziek. 16.2( Licn hetgeen reeds door vroegere uitvoeringen werd ultgedeeld om vooral do buitenwacht te grammofoonmuziek voor de jeugd_17.00 onder zijn leiding werd bewezen. Nieuwe, ontzag in te boezemen. Maar het kan zijn Voor de jeugd. 18.00 Nieuws 18.15 Even- andere aspecten bracht de vertolking op ds^ daar juist om gaat dit concert niet, wel de bevestiging, dat de dirigent in de ritmische en dynamische stuwingen ook nu weer de elementen ac- I RPmponeerd werk van Arnold Schönberg 119.05 Carrousel. 20.00 Nieuws. -0.05 Om- centueerde, die de uitvoering haar eigen tot uitvoering, de „Pierrot Lunaire" voor roeporkest en solist: Klassieke en mo- sfeerrijk karakter gaf, waaraan voor het spreekstem en acht' instrumenten, Het be tueël actueel. 18.20 Pianospel: lichte muz. 18.30 Sportpraatje. 18.35 Gesproken brief. NA DE PAUZE kwam een in 1912 ge- I 18-40 Licht trio. 19.00 Voor de kinderen. derde deel vooral een noodzakelijke voor drachtspanning kon worden toegevoetd. Mede hierdoor kon deze uitvoering zeker overtuigender worden dan die van Ravels „Pavane pour une infante défunte" en „Menuet antique". GEESTDRIFTIGE bijval kreeg op deze De befaamde concert-pianist Arthur Ru- avond de Amerikaanse violist Ruggiero binstein geeft op 20 april een concert in Ricci met zijn door verbluffende vir 1 tuositeit en passende, eenvoudige voor derne muziek. 21.00 Een avond vol herin neringen, hoorspel. 22.05 Lichte muziek. 22.30 Nieuws en mededelingen. 22.40 Actua liteiten. 23.00 Sportactualiteiten. 23.10 Dis- cotaria: nieuwe grammofoonplaten. 23.55- 24.00 Nieuws. HILVERSUM II. 298 m. 1007 kc/s 7.00 KRO. 10.00 NCRV. 11.00 KRO. 14.00- 24.00 NCRV. KRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Morgengebed. Nederland, doch het ziet er naar uit dat 7.15 Muziekprogramma, voor de jeugd en geen Nederlander kansen krijgt hiervan eventueel actualiteiten- 7.55 Overweging. dracht opvallende vertolking van het Vi- getuige te zijn. De toegongskaiarten zullèn 8.00 Nieuws. 8.15 Lichte grammofoonmu- oolconcert in b op. 7 van Niccolo Pagani- namelijk uitslujtend in Duitsland worden ziek. 8.50 Voor ae huisvrouw. 9.40 School- ni. Het vonkenspattende tonen-vuurwerk, verkócht. w- dat hierbij werd vertoond, zal bij de toe hoorders wel een tijdlang in herinnering I komst. Daaraan wordt het toegeschreven, I dienst." 10.45 Gewijde muziek (gr.). KRO: blijven, de oppervlakkige muziek zeker dat hij beslist weigert rog in Duitsland m.oo Voor de zieken. 11.45 Geestelijke lie- niet. op te treden. Maar hij heeft in dat land deren. 12.00 Middagklok - noodklok. 12.04 P. Zwaanswijk "°k vele goede vrienden voor wie hij Weens symfonie-orkest: operettemuziek. graag nog eens concerteert. Dit heeft ge leid tot het besluit, om voor 20 april de I 12.25 Voor de boeren. 12.35 Mededelingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.38 Draaien land te koop aanbieden. grote zaal van „De Vereeniging" in Nij- maar i j t (gr.). 12.55 Katholiek nieuws, megen (1400 zitplaatsen) te huren. Con- 1300 Nieuws. 13.15 Draaien maar certdirectie Hans Schlote, uit Frankfurt 13 40 wissewassen licht programma, am Main, die de zaal heeft gehuurd, zal (herhaling van zondag jl.). NCRV: 14.00 de toegangsbewijzen uitsluitend in Duits- Metropole-orkest en zangsoliste. 14.30 Een koning in de Himalaya, hoorspel (herha ling van maandag jl.). 15.40 Licht instru mentaal ensemble: amusementsmuziek. 16.00 Bijbellezing. 16.20 Oude kamermu ziek. 17.00 Voor de jeugd. 17.30 School- zang. 17.40 Beursberichten. 17.45 Carmina: instrumentale bewerkingen van liederen en dansen. 18.05 Lichte grammofoonmuziek. 18.15 Sportrubriek. 18.30 Licht instrumen taal kwartet. 18.50 Sociaal perspectief. 19.00 Nieuws en weerpraatje. 19.10 Op de man af. praatje. 19.15 Geestelijke liederen. 19.30 Radiokrant. 19.50 Politieke lezing. 20.00 Wij poetsen de plaat: lichte gram- Scapinoballet. Het Scapinoballet zal deelnemen aan het festival van het Théa- tre des Nations te Parijs. Het is echter nog niet zeker wanneer en hoe lang, aldus deelt het Nederlands Centrum van het In ternationaal Theater Instituut mee. Op verzoek van het Théatre des Nations zijn tevens besprekingen gaande met de Neder landse Comedie over opvoeringen van Shakespeare's „Midzomernachtsdroom" mofoonmuziek. 20.25 De jeugd op eigen onder regie van Han Bentz van den Berg. wieken, hoorspel (11). 20.50 Samen uit - j Maar door moeilijkheden in verband met samen thuis, gevarieerd programma. 22.00 de data hebben deze besprekingen nog geen positief resultaat opgeleverd. Portugese muziek. Het UNESCO Cen trum Nederland en het Centre Cultural Holanda-Portugal-Brasil hebben een con- Kerkorgelconcert. 22.30 Nieuws. 22.40 Avondoverdenking. 22.55 Boekbespreking. 23.00 Platennieuws. 23.35 Boekbespreking. 23.55-24.00 Nieuws. BRUSSEL 324 m. 12.00 Nieuws. 12.03 Lichte muziek. 12.30 I 1235 orkestmuziek. 12.50 Beursberichten, programma-over zicht. 13.00 Nieuws. 13.10 Kamermuziek. T, Ti» i. 14.00 Nieuws. 14.03 Schoolradio. 16.00 van Portugal, m het Koninklijk Instituut Nieuws> 1603 Beursberichten. 16.09 Fran- zal worden onder patronage van dr. J. de Barros Fereira da Fonseca, ambassadeur voor de Tropen te Amsterdam op woens dagavond '3 april, door Maria Clotilda Ro sa en Saar Vos-Strumpfler (harp), Hugo Casaes (zang, bariton), de componist Jorge Rosado Peixinho (piano) en Henk Vos (fluit). „Comc blow your horn". De produ- cers van „My fair Lady", de heren mr. P. A. Meerburg en drs. W. Hofman, zullen I bespreking. 21.40 Lichte het bekende blijspe; „Come blow your Nieuws. 22.15 Chansons. se les. 16.24 Lichte muziek. 17.00 Nieuws. 17.15 Voor de kinderen. 17.50 Koorzang. 18.00 Nieuws. 18.03 Moderne muziek. 18.18 Paardesportberichten. 18.20 Voor de sol daten. 18.50 Radiokroniek. 19.00 Nieuws. 19.30 Praatje. 19.40 Lichte muziek. 19.50 Vrije politieke tribune. 20.00 Voor de vrouw. 20.30 Moderne muziek. 21.25 Boek- muziek. 22.00 23.00 Nieuws. Binnen een maand zal het vernieuwde carillon van het Rijksmuseum in Amsterdam weer kunnen spelen. Dins dag is een begin gemaakt met het plaatsen van de 26 klokken in de toren van dit museum. Het oude klokken spel bestond uit 14 exemplaren, ge goten door Van den Gheyn in Ant werpen in de zestiende eeuw en af komstig van de kerk in Arnemuiden en uit tien klokken die ter aanvulling in 1900 werden gegoten. Omdat deze combinatie niet bevredigend bleek, heeft men op advies van de Neder landse Klokkenspel-Vereniging tien van deze klokken vervangen door de klokken werden aangebracht. nieuwe, gegoten door Petit en Fritsen te Aarle Rixtel. Op de nieuwe klokken zijn versregels aangebracht uit ge dichten van Jan Luyken, Constantijn Huygens, Marnix van Sint Aldegonde, Herman Gorter, H. Marsman, A. Ro land Holst, J. C. Bloem, F. Schmidt Degener, M. Nijhoff en Lucebert. De keuze werd bepaald door Max Nord, die bij het ophijsen van de eerste klok aanwezig was. Voor de eerste klok de lucht in ging, hield de directeur van het Rijksmuseum, dr. A. van Schendel, een korte toespraak waarin hij de dichters dankte die hebben goedgevonden dat hun dichtregels op Hom" in een vrije produktie gaan uit- 23.05 Opera- en Bel Cantoconcert. 23.55- brengen onder regie van Jan Teulings. In 24.00 Nieuws, de hoofdrollen zullen optreden Johan Kaart, Fientje Berghegge, Manon Alving en Hans Boskamp. Het stuk wordt ver taald door Alfred Pleiter en de decors worden vervaardigd door Chil de Mey „De Kardinaal". De Westduitse film speler Curd Jürgens zal de rol van de Weense kardinaal Innitzer in Premingers Jeugdjournaal 19 30 Spiegel der kunsten, film „De Kardinaal" niet spelenl Dit blijkt NTS' 20.00 Journaal VARA 20 20 Achter uit een mededeling van Jürgens, die hij he» nieuws. 20 45 Griekse volksmuziek, donderdag bij aankomst in Berlijn heeft NTS' 21.00 Adieu Hannah, TV-film, gedaan. Zijn besluit is mede beïnvloed VARA' 21.50 Scherp gesteld..., politiek fo- door de bezwaren, die in r.-k. kerkelijke rum- NTS' 22.30-22.35 Journaal. VOOR WOENSDAG VARA: 17 00 Voor de kinderen. NTS: 17 35-17 45 De Verrekijker, internationaal kringen zijn gerezen tegen de eventuele vertolking van de kardinaalsrol door Jür gens. VOOR DONDERDAG KRO: 14.30 Voor de vrouw. 15.15 Pauze. Nap de Klijn. De violist Nap de Klijn, 15.30-15.45 Voor de kinderen. 19.30 Stella primarius van het Nederlands Strijkkwar- Maris, een documentaire over de zielzorg tet, is uitgenodigd als solist op te treden onder de bemanning van koopvaardij-sche- met verschillende orkesten in Engeland en pen. NTS: 20.00 Journaal. KRO: 20.20 Zwitserland, in concerten van Mozart (a Brandpunt. 20.45 Kijk op kunst. 21.15 Den en g gr. t.) Beethoven, Viotti, Wieniawsky Spyeghel der Salicheyt van Elckerlyc, Mid- en de Engelse componist Stanley Bate. deleeuws spel. NTS: 22.50-22.55 Journaal. Advertentie

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1963 | | pagina 7