„Der Stellvertreter" van Hochhuth ontketent
controverse over houding van Pius XII
n
l
1
-UITGAAN IN HAARLEM
Supralux
DE PROGRAMMA'S
Bloeiend theaterleven in West-Berlijn
Elckerlyc
Toon Hermans treedt op
in Minerva Theater
NEGEN MUZEN
VRIJDAG 22 MAART 1963
17
Benelux-televisieprijs
voor Mies Bouwman
DE BRANDY
VAN DE
BURGEMEESTER
PER FLES F. 8.05
Keiler Macdonald
GASFORNUIZEN
m W nabeschouwingen
MUZIEK
TONEEL EN CABARET
AMATEURTONEEL
VOLKSUNIVERSITEIT
TENTOONSTELLINGEN
L Damshuizer
DIVERSEN
De radio geeft zaterdag
T elevisie programma
WEST-BERLIJN probeert krampachtig, ondanks zijn
isolement binnen de maren van Ulbrichts arbeidersparadijs,
een grote stad te zijn, een hoofdstad van een herenigd Duits
rijk, dat aan de toekomst behoort. In veel opzichten lukt dat
maar moeizaam. Cultureel bereikt men het gestelde doel nog
het beste. Wat tentoonstellingen, cabaret en vooral artistieke
atmosfeer betreft kan Berlijn weliswaar de vergelijking met
In de herfst zorgen
de Berliner Fest-
wochen elk jaar voor
belangrijke opvoe
ringen. In 1962 hoor
de daartoe vooral het
gedurfde experiment
van Willy Schmidt
van het Schlosspar-
theater om Kafka's
novellen", „In der
Strafkolonie" en „Ein
Bericht für eine Aka-
demie" te bewerken
tot toneelstukken.
Van „In der Straf
kolonie", het gruwe
lijke verhaal over
het executiemecha
niek dat voor zijn
buiten werking stel
ling de jonge officier
executeert wiens le
ven In totale dienst
van het mechaniek
stond, was de bewer
king het opmerke
lijkst. Balletdansers
suggereerden de wer
king van het mecha
niek op muziek van
Ravel, een weinig be
vredigende oplossing,
die juist de gruwe
lijkheid van het ver
slindende apparaat te
niet deed. De hoofd
rol van de jonge offi
cier werd gespeeld
door een van Duits-
lands meest veelzij
dige en verbluffende
jonge talenten: de 32-
jarige Klaus Kam-
mer. Hij gaf in het
andere stuk wan Kafka een beklemmende
creatie van de ontaapte mens, die een
wetenschappelijke lezing houdt over zijn
vroeger apenbestaan.
IN DEZELFDE BERLIJNSE festwochen
werd een stuk uitgebracht van de Ameri
kaanse schrijver Paddy Chayewski: „De
tiende Man". In Berlijn, met zijn eens zo
levende Joodse gemeente, was dit in Ne
derland vele malen gespeelde stuk bijzon
der op zijn plaats. Ook al bereikte de op
voering niet altijd het wereldniveau, waar
op het Berlijnse theater zich graag wil
bewegen, het zo door en door Joodse stuk
van Chayewski toonde aan dat men in de
ingesloten vroegere Duitse hoofdstad naar
buiten kijkt.
DATZELFDE bleek in de opvoering van
Ionesco's „Luchtvoetganger" in het fraaie
Schillertheater. Ionesco heeft nauwe ban
den met Duitsland. Zijn „Rhinoceros"
was op vele Duitse planken een groot suc
ces en het werd op de televisie met de
bekende filmregisseur Bernard Wicki in
de hoofdrol getoond. Ook „De Stoelen",
„de kale Zangeres" en andere Ionesco's
trokken veel publiek. Dat mag de reden
geweest zijn dat Ionesco de wereldpre
mière van zijn nieuwe stuk „Luchtvoet
ganger" aan een Duits gezelschap toe
stond: 't Düsseldorfer Schauspielhaus on
der regie van Stroux. Op de Düsseldorfse
opvoering liet echter al gauw het Schiller
theater zijn voetgangerspremière volgen.
Mijn Parijse collega. Frank Onnen, is al
uitvoerig op de merites van Ionesco's stuk
ingegaan, zodat ik mij wil beperken tot de
constatering dat ook de Berlijnse opvoe
ring geen sterke indruk van het stuk gaf.
VAN DE expressionistische toneel
schrijver Carl Sternheim worden twee
stukken in Berlijn gespeeld: „Der Nêb-
bich" en „Die Hose", beide scherp poli
tiek, kritisch. Stukken waarin het Wilhel-
minische burgerdom er even ongenadig
van langs krijgt als het zeverige idealisme
uit die tijd. „Die Hose" heeft als uit
gangspunt de kanten onderbroek van Frau
Maske, die bij de intocht van de keizer tot
haar eigen schrik en tot morele veront
waardiging van haar man op haar enkels
viel. Uit die gebeurtenis ontwikkelt zich
een satirische komedie met een aantal
zwakke maar ook vele verrukkelijke scè
nes. Martin Held en Klaus Kammer, (die
als de leraar en diens stiefzoon Anori in
Max Frisch' Andorra samen triomfen vier
den) gooiden het over een heel komische
boeg, waardoor de satiriek var> het stuk
wel eens verloren ging in het proestlach
verwekkende virtuose toneelspel.
OP DIT MOMENT spreekt heel Berlijn
van een stuk, dat eveneens door een Duit
ser werd geschreven: „Der Stellvertreter",
debuut van de 32-jarige Rolf Hochhuth.
Advertentie
Van onze correspondent)
BRUSSEL Tijdens de „Grote Nacht
van de Pers", vrijdag 5 april a.s. in het
Casino van Oostende, zal de Beneluxprijs
voor televisie „De gouden Sloep" worden
uitgereikt aan Mies Bouwman voor haar
rol in de actie „Open het Dorp". Deze uit
zending is namelijk ook in Vlaanderen met
veel belangstelling gevolgd en de t.v.
critici hebben er met grote waardering
over geschreven.
Dieter Borsch als Pius XII en Günther
Tabor als de Jezuitenpater Riccardo in
Hochhuths stuk „Der Stellvertreter".
Over de kwaliteiten van dit stuk, dat door
Erwin Piscator in het Theater am Kurfür-
stendamm werd geregisseerd, wordt ge
streden. Hochhuth schreef namelijk een
stuk (de tekst verscheen als Rowohlt Pa
perback) dat bij opvoering zeven uren zou
hebben geduurd. Daar dat zelfs voor het
theaterminnend Berlijnse publiek wat veel
zou zijn zette Piscator de schaar in de
tekst en maakte er een speelbaar geheel
van drie uur van.
MAAR DIT IS NIET de reden van de
grote belangstelling, die het stuk gewekt
heeft. Die ligt in het netelige onderwerp
Der Stellvertreter" behandelt namelijk
de houding van paus Pius XII en de hoge
cierus tegenover de Duitse uitroeiing van
Joden tijdens de tweede wereldoorlog.
Hoofdfiguur is de jezuïtenpater Riccardo,
die vergeefs poogt het Vaticaan ertoe te
bewegen in een openlijke verklaring Hit-
Iers Jodenmoorden te veroordelen. Het
enige wat hij bereikt is de publikatie van
een nietszeggende boodschap. Teleurge
steld door het Vaticaan, dat Hitier niet
als misdadiger wil zien, maar meer als
bestrijder van het atheïstische bolsjewis
me, naait Riccardo een Jodenster op zijn
soutane en gaat als „plaatsvervanger"
van de paus met de Joden naar Ausch
witz, waar hij omkomt.
HOCHHUTHS STUK is grotendeels ge
baseerd op historische figuren en feiten.
Paus Pius XII (Pacelli (verschijnt onder
zijn eigen naam op de planken, de nun
tius in Berlijn Orsenigo eveneens. Voor
pater Riccardo stond de Poolse geestelijke
Kolbe model, die zich in Auschwitz opof
ferde om het leven van een Pool met
een heel gezin te redden. Verder herinnert
Riccardo aan de Duitse domproost Bern-
hard Lichtenberg, die het lot van de Jo
den mede wilde ondergaan, maar onder
weg naar Dachau stierf. Ook de histori
sche S.S.-man Gerstein, die foto's maakte
in de vernietigingskampen en de r.k.-kerk
inlichtte over de gruwelen der nazi's,
voert Hochhuth ten tonele. Begrijpelijk, dat
een dergelijk stuk opzien baart, van de
kant van de r.k.-kerk is al kritisch gerea
geerd op „Der Stellvertreter", die men
historisch niet gefundeerd acht en die men
eenzijdig anti-Vanticaans vindt.
Nu, dat laatste is zeker waar. Hochhuth
schildert Pius XII als een glasharde, zui-
München niet doorstaan, maar op het gebied van het toneel
neemt de stad een eerste plaats in. Ondanks het feit dat de
grote, helaas in het Derde Rijk niet zuivere, Gustav Gründ-
gens in Hamburg zit en beroemde regisseurs als Karl-Heinz
Stroux en Oscar Fritz Schuh respectievelijk in Dusseldorp en
Keulen.
ver rationalistische scepticus, wiens han
delen bepaald wordt door anti-communis
tische rancunen, ijdelheid, wellicht lafheid
en niet in de laatste plaats door zakelijke
overwegingen. De voorzichtige houding van
het Vaticaan tegenover Hitier verklaart
Hochhuth voor een groot deel uit het feit
dat een financieel inperium in het geding
was, namelijk het onoverzienbare bezit
aan grond en aandelen van de kerk van
Rome. In deze kwestie is het laatste woord
nog niet gesproken. Hochhuths verwijten
zijn niet gemakkelijk te weerleggen. Zijn
verwijzing naar de concordaten met Hitier
en Mussolini, die door hun internationale
diplomatieke werking pressiemiddelen
hadden kunnen zijn voor de goede zaak,
snijdt zeker hout. Ook 't feit dat Pius XII
de Spaanse fascist Franco de hoogste ker
kelijke orde verleende en de naziminister
en ambassadeur Franz von Papen z'n oude
eerbewijs teruggaf, spreken boekdelen.
OF HOCHHUTH echter een groot to
neelschrijver zal blijken te zijn als hij
eens een stuk produceert, dat helemaal
van hem alleen is, is natuurlijk een an
dere kwestie. De door Piscator uit het
ellenlange manuscript geperste scènes zijn
voor een deel heel sterk, voor een deel
ook zwak. Zo is de grote scène, waarin
Riccardo als plaatsvervanger van Chris
tus' plaatsvervanger: de paus. het lot der
Joden in Auschwitz op zich neemt, te
theatraal om pakkend te zijn. Ook de fi
guur van de „doktor" (kennelijk een toe
speling op de duivelse doktor Joseph Goeb-
bels) werkt hiér onwaar. En zo is er meer.
Aan de opvoering in Berlijn lag dit ge
brek aan werking overigens niet. Günther
Tabor als Riccardo en vooral Dieter Bor-
sche als Pius XII garandeerden toneel
spel van formaat.
HOCHHUTHS STUK is al verkocht aan
vele toneelgezelschappen in andere landen
van Europa. In Nederland gaat de Haag
se Comedie het spelen. Dat betekent dat
de discussie over de houding van het Va
ticaan in de jaren 1933-1945, die nu in Ber
lijn ontketend is, verder gaat. Met toneel
als zodanig heeft dat weinig meer te ma-
Advertentie
Produit élaboré base de Cognac vleille
réserve par Jules Le Maire Fiis.
Jarnac/Amsterdam
ken. Even weinig als een aantal uitroe
pen van verontwaardiging onder het pu
bliek bij de première van het stuk.
Interessant overigens, en dat tot slot,
zou het zijn te weten of men ook in an
dere landen, bijvoorbeeld in Nederland, de
Piscatorversie vanhet stuk gaat spelen.
In die versie is namelijk nogal het een
en ander geschrapt, dat beter had kun
nen blijven staan: de kwalijke rol in het
Derde Rijk van de bewapeningsindustrie
(in Hochhuths tekst komt een gevolmach
tigde van Krupp voor); de mishandelin
gen van gevangenen in concentratiekam
pen, van Russische en Poolse krijgsgevan
genen en dwangarbeiders bij de firma
Krupp; de al te brutale naziscènes en uit
de slotwoorden „twee maanden later wer
den de laatste gevangenen in Auschwitz
door Russische soldaten bevrijd" de woor
den: „Russische soldaten"...
Advertentie
Zijlstraat 56 Telefoon 11828
In zijn geheel deed het televisie-pro
gramma van gisteravond ons vermoeden,
dat de vastentijd de KRO parten speel
de, want in tegenstelling met de nood
zaak, op het ene kanaal een niet te een
zijdige uitzending te verzorgen, legde deze
omroep dit keer nogal sterk de nadruk
op zielzorg en r.k. bezinning. Daar was
allereerst een documentaire over de gees
telijke verzorging van de koopvaardijmen-
sen; in „Brandpunt" gaf de bisschop van
's-Hertogenbosch de r.k. visie op huwe
lijk en geboorteregeling. En het televisie
spel van deze avond was de middeleeuw
se, dus r.k. moraliteit „Elckerlyc", die
overigens algemeen als een schoon stuk
cultuurerfenis aanvaard wordt.
Bovendien had deze avond met de op
elkaar volgende rubrieken NTS-journaal,
Brandpunt en Kijk op Kunst (de derde
kunstrubriek, die de omroepen ons deze
Na de succesvolle tournee door België
van de nieuwe one-man-show van Toon
Hermans zal het eerste heroptreden van
Hermans met genoemde show voor Neder
land plaatshebben in het Heemsteedse
Minerva Theater. Er zullen drie voorstel
lingen gegeven worden en wel op vrijdag
29, zaterdag 30 en zondag 31 maart in de
avondvoorstellingen. De voorverkoop be
gint op dinsdagochtend 26 maart om tien
uur.
Prenten van Chagall. Van 30 maart
tot 29 april worden in het Stedelijk Mu
seum de Lakenhal te Leiden de etsen ten
toongesteld, die Marc Chagall heeft ge
maakt als verluchting van de bijbel die
in 1956 te Parijs is verschenen. De prenten
zijn in bruikleen afgestaan door mr. A. J.
Guépin te Eindhoven.
Maurits van den Berg, dirigent van het
Radio Kamerorkest, zal 1 april a.s. wegens
het bereiken van de pensioengerechtigde
leeftijd de N.R.U.-dienst verlaten. Hij zal
incidenteel als gastdirigent, ook voor de
N.R.U.-orkesten, werkzaam blijven. Roelof
Krol, sedert 1950 als dirigent aan 't Radio
Kamerorkest verbonden, blijft vaste diri
gent van dit orkest. Paul Hupperts en Henk
Spruit zullen, behalve de taak bij hun
eigen orkest, ieder een serie concerten als
gastdirigent van het Radio Kamerorkest
vervullen.
Vrijdag 22 maart, Concertgebouw, 20 uur:
Uitvoering door de Heemsteedse Chris
telijke Oratorium Vereniging en het
Noordhollands Philharmonisch Orkest
van de „Johannes Passion" van Joh. Seb.
Bach. Het geheel onder leiding van Jan
Pasveer. Solisten: Annette de la Bije,
sopraan; Aafje Heijnis, alt; Jan Waayer
en Ruth Pos, tenor; Peter de Vos en
Herman Scheij, bas; Hans Philips, clave-
cimbel; Corry Jansen-Reder, viola da
gamba en Simon C Jansen, orgel.
Maandag 25 maart. Concertgebouw, 20 u.:
Concert door het Haarlemse Toonkunst
orkest onder leiding van Marinus Adam.
Programma: Bach, Mozart, Saint-Saëns.
J. v. Kempen e.a.
Vrijdag 29 maart, Concertgebouw, 20.15 u.:
8ste concert in de serie V door 't Noord
hollands Philharmonisch Orkest onder
leiding van Marinus Adam. Solist: Her
man Krebbers, viool. Programma: W.
Paap, Saint-Saëns en Roussel.
Taveerne „In 't Goede Uur", Korte Hout
straat-Nieuwe Kerksplein Dagelijks
klassiek grammofoonplatenconcert van
21-22 u. Tot en met 24 maart Mozart. Tot
en met 31 maart Beethoven.
Kunstcentrum „De Ark", Nieuw Heilig
land 1, maandag-, woensdag- en vrijdag
avond van 18 tot 20 u.: Klassiek gram-
mofoonplatenprogramma.
Zaterdag en zondag 23 en 24 maart, Stads
schouwburg, 20 u.: Nieuw Rotterdams
Toneel met „Het sein staat op moord"
van Monte Doyle. Regie: Richard Flink.
M.m.v. Pim Dikkers, Lia Dorana, John
Lantinig e.a.
Dinsdag 26 maart. Stadsschouwburg, 20 u.:
Toneelgroep Theater met „De viaducten
van Seine et Oise" van Marguerite Du-
Martin Held als de Wilhelminische
burger Theobald Maske beluistert het
weinig gezonde inwendige van Klaus
Kammer als dweepzieke kappers
bediende in Carl Sternheims:
„Die Hose".
ras. Regie: Ferd. Sterneberg. M.m.v.
C'narmey Reynen, Carla de Raet, Onno
Molenkamp, Ad Hoeymans, Wim Kou-
wenhoven e.a.; en „Met vuur spelen"
van Strindberg. Regie: Jurg Molenaar.
M.m.v. Mia Goossen, Nienke Sikkema,
Eli Blom, Henk Schaer, Eric v. d. Donk
en anderen.
Woensdag 27 maart. Concertgebouw, 20 u.:
Het Amsterdams Volkstoneel met „Rooie
Sien". In de titelrol Beppie Nooy.
Donderdag 28 maart, Stadsschouwburg,
14 u.: Huisvrouwen-matinee) en 20 uur:
Toneelgroep Studio met „Een geboren
leugenaar" van Willis Hall. Regie: Peter
Oosthoek. M.m.v. Henk van Ulsen, Nell
Koppen, Wim van den Brink e.a.
Vrijdag 29 maart, Stadsschouwburg, 20 u.:
Toneelgroep Centrum met „Maribel" van
Miguel Mihura. Regie: Luc Lutz. M.m.v.
Sara Heyblom, Nell Koppen, Piet Römer,
Ina v. d. Molen, Karin Haage e.a.
Café-chantant „Adam en Eva", Raamvest:
Iedere avond van 20 u. af geopend. Van
21 tot 23.15 het cabaret „Pas op voor
Eva's" door Frans en Fiet Koster, Mar
griet de Grbot, Han Reiziger (piano).
Vrijdag 22 maart, Stadsschouwburg, 20 u-:
Nieuw Operette Gezelschap met „Die
lustige Witwe" van Franz Léhar.
Maandag 25 maart, Stadsschouwburg,
Haarlems Toneel Club met „Baker
sprookjes".
Woensdag 27 maart, Stadsschouwburg,
20 u.: Toneelgroep van Oud-studenten
van het Nederlands Studenten Sanatori
um Laren met „De impresario van
Smyrna" van Carlo G'oldoni.
Vrijdag 22 maart, Frans Hals Museum,
20 u.: derde lezing in de serie van vier
door mej. M. Erfman: De verzorging van
ons uiterlijk.
Vrijdag 22 maart, Minerva Theater, 20 u.:
Klankbeeld met kleurendia's over de
Zaanstreek door Dick de Vries en Freek
Blom: Waar de wieken draaien.
Dinsdag 26 maart, Frans Halsmuseum,
20 u.: derde en laatste lezing door dr.
C. J. H. v. d. Broek: Biologie van de
mens; voeding en spijsvertering.
Woensdag 27 maart, Frans Halsmuseum,
20 u.: Lezing door mr. A. A. J. Rijksen:
De Goudse glazen (excursie op 6 april).
Donderdag 28 maart, Frans Hals Museum,
20 u.: film: „Nicht mehr flehen" van
Herbert Vesely. Vooraf: „Uitzicht op de
hemel", een filmische visie van Frans
Dupont op de Goudse glazen.
Donderdag 28 maart, Frans Hals Museum,
14 u.: vierde en laatste lezing door H. P.
Baard: Kunstschatten van het Frans
Hals Museum.
Vrijdag 29 maart, Frans Hals Museum,
20 u.: vierde en laatste lezing door mej.
M. Erfman: De verzorging van ons uiter
lijk. En tweede en laatste lezing door dr.
A. L. Constandse: Het huidige wereld
gebeuren.
Frans Halsmuseum, Groot Heiligland 62:
Permanente tentoonstelling van werken
uit de Haarlemse school van de 16de tot
en met de 19de eeuw. waaronder Hals'
meesterwerken. Prentenkabinet: expo
sitie „Winters Haarlem", schilderijen,
tekeningen, aquarellen en foto's van
16501950. Tot en met 24 maart. Ge
opend dagelijks van 1017 u., zondag
van 1317 u.
Teylers Museum, Spaarne 16: Schilderijen
19de en 20ste eeuw, tekeningen Holland
se, Franse en Italiaanse school 16de tot
week boden) en met de extra samen
vatting van de Kamerdebatten over de
commerciële t.v. ook nog een veel te
sterk informatief karakter. Bij de door
Frans 't Hoen geregisseerde opvoering
van Elckerlyc viel ons vooral de prach
tige vertolking op, die Julien Schoenaerts
gaf van de hoofdrol.
Maar bijna zonder uitzondering gaven
ook de andere spelers en speelsters al hun
krachten, om dit oude spel weer tot leven
le brengen. Sigrid Koetse bijvoorbeeld als
Kennisse was zeer zuiver en ontroerend.
Het was wellicht jammer, dat men hetzij
op het scherm, hetzij in de programma
bladen niet wat meer over het Middelne
derlands had medegedeeld. Wij hadden er
zelfs geen bezwaar tegen gehad, indien
men voor een beter begrip een enkel
woord, een enkele zin door middel van
ondertiteling in hedendaags Nederlands
had vertaald. Dan zouden misschien nog
veel meer kijkers dit stuk hebben kunnen
volgen.
De regisseur tenslotte verdient lof voor
de wijze, waarop hij dit spel ensceneer
de: op de filmische inleiding na, namelijk
in de simpele trant van de Middeleeuwen,
tegen de achtergrond van een kerk, zon
der pompeus gedoe. De afwezigheid van
dit teveel aan toneelmiddelen en het goe
de gebruik van de televisie-camera's stel
den dus de mens, iedereen, centraal en
daar ging het in dit spel om.
en met 19de eeuw Fossielen, historische
en natuurkundige instrumenten, mine
ralen, 31-toons Fokkerorgel. Dagelijks,
behalve maandag van 1115 u. Eerste
zondag van de maand van 13—15 u.
Kunstzaal „In 't Goede Uur", Korte Hout
straat-Nieuwe Kerksplein: Tentoonstel
ling van grafiek van Gérard Léonard
van den Eerenbeemt. Dagelijks geopend
van 1018 u. en van 2022 u.
Kunstcentrum „De Ark", Nieuw Heilig
land: Exposities van schilderijen van
mevr. M. Stevens-Visser. Tot en met
25 maart. Tevens expositie van oude
bijbelse gravures van Jan Luyken. Dage
lijks geopend van 9—17 u. en tijdens de
concerten op maandag, woensdag en
vrijdag tevens van 18-20 u.
Museum Het Huis Van Looy, Kleine Hout
weg 103: 9 t/m 31 maart: Expositie In
terscholair Jeugd Toernooi. Geopend 9-
13 u. en 14-17 u„ maandag t/m vrijdag
ook van 20-22 u. Zondag van 14-17 u.
Wandelgangen, Stadssehouwburg: gedu
rende de maand maart expositie van
werk van de schilder Roelof Klein.
Vishal, expositie „Haarlem op zicht" (ons
stadsplan in de 21ste eeuw). Dagelijks
van 1022 u. Zondags van 1318 u. Tot
en met 31 maart.
Huize Bloemenheuvel, Bloemendaalseweg
159, Overveen: Expositie „Tekenen is
een wereldtaal" (kindertekeningen uit de
hele wereld). Dagelijks van 1017 u.
Zondags van 1417 u.
Zaterdag 23 maart, Concertgebouw, 20 u.:
Europamarkt voor de jeugd
Zaterdag 23 maart, Brinkmann, 20 uur:
dansavond voor de Nederlandse Vrijge
zellen Bond.
Zaterdag en zondag 23 en 24 maart Bent
veld: Arbeiders Gemeenschap der Wood-
brookers: „Communicatie in het bedrijf".
Leiding: dr. A. van Biemen.
Zondag 24 maart. Concertgebouw, 20 uur:
dansavond.
Zondag 24 maart, Brinkmann, 10 uur:
Humanistisch Verbond. Lezing door dr.
S. A. K. Lubiënski: „Van mens tot mens
heid".
Zondag 24 maart „Ekestos", Stationsplein,
14 u.: Birdland Kwintet. 20 u.: All Star
Combo.
Maandag 25 maart, Brinkmann, 20 uur:
lezing door ir. K. Haasnoot: „Het struc
tuurplan van de gemeente Haarlem".
Dinsdag 26 maart, Brinkmann, 20 uur:
vergadering van de A.R. Spreker: J.
Smallenbroek. Onderwerp: Actuele pro
blemen.
Woensdag 27 maart, Concertgebouw, 20 u.:
lezing voor de Nederlandse Reisvereni-
ging door C. H. Groen: „Wegwijs op
vakantiereis".
Woensdag 27 maart, Brinkmann, 20 u.:
cabaretavond onder leiding van Dries
Havermans en Gerard Verhaart: „Wij,
het eien u ook".
Woensdag 27 maart. Brinkmann, 20 u.: le
zing door mevrouw mr. Lily Eversdijk
Smulders: Reiservaringen in India"
(met dia's).
Donderdag 28 maart, Brinkmann, 20 uur:
Koninklijke Nederlandse Natuurhistori
sche Vereniging. Lezing door G. Spaink:
„De geologie van West-Nederland en de
Eemzee".
Donderdag 28 maart, Brinkmann, 12 uur:
Nederlandse Maatschappij voor Nijver
heid en Handel. Lezing door drs. H.
Ensing: „De wet-Cals en het bedrijfs
leven".
Vrijdag 29 maart, Pinksterkerk, Heemstede
20 u.: filmavond van het Nederlands
Bijbelgenootschap. „Dates with revolu
tion" en „Terug in de samenleving".
HILVERSUM I. 402 m. 746 kc/s. 7.00
VARA. 10.00 VPRO. 10.20 VARA.
19.30 VPRO. 20.00-24.00 VARA.
VARA: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtendgym
nastiek. 7.20 Socialistisch strijdlied. 7.23
Lichte grammofoonmuziek. (Om 7.35 Van
de voorpagina). 8.00 Nieuws en socialis
tisch strijdlied. 8.18 Lichte grammofoon
muziek. 8.40 Klassieke grammofoonmuziek.
8.50 Wegwijs, tips voor trips en vakanties.
9.00 Ochtendgymnastiek voor de vrouw.
9.10 Klassieke grammofoonmuziek. 9.35
Waterstanden. 9.40 Meisjeskoor. VPRO:
10.00 Samen thuis, praatje. 10.05 Bijbelse
miniaturen. VARA: 10.20 Licht instrumen
taal kwintet. 10.45 Rotonde, gevarieerd
programma. 12.15 Tussen mens en nevel
vlek, populair-wetenschappelijke lezing.
12.30 Mededelingen t.b.v. land- en tuin
bouw. 12.33 Sportnieuws. 13.00 Nieuws.
13.15 VARA-varia. 13.20 Lichte muziek.
13.45 Voor de jeugd. 14.20 Radio Jazz
club. 14.50 Een koninkrijk voor een huis,
lezing. 15.05 Lichte muziekmatinee:
Promenade-orkest: 15.45 Gitaarspel. 16.00
Roemeens orkest. 16.25-16.55 Theateror
kest. 16.55 Boekenwijsheid. 17.15 Vocaal-in
strumentaal ensemble. 17.30 Weekjournaal.
18.00 Nieuws en commentaar. 18.20 Opera
fragmenten (gr.). 19.00 Artistieke staal
kaart. VPRO: 19.30 Christendom in ont
moeting met wereldgodsdiensten, lezing.
19.45 Moderne grammofoonmuziek. 19.55
Deze week, praatje. VARA: 20.00 Nieuws.
20.05 Oude en nieuwe dansen. 20.40 Spe
cialiteiten-theater, gevarieerde radio-show.
21.35 Socialistisch commentaar. 21.50
Nieuws. 20.20 Internationale finale van het
Eurovisie-Songfestival. 23.30 Babysitten:
lichte grammofoonmuziek met commen
taar. 23.55-24.00 Nieuws.
HILVERSUM II. 298 m. 1007 kc.s. 7.00-
24.00 KRO.
KRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Morgengebed.
7.15 Klassieke grammofoonmuziek en strip
voor de jsugd. 7.45 Geestelijke liederen.
7.55 Overweging. 8.00 Nieuws. 8.15 Lichte
grammofoonmuziek. 9.00 Dj inn, geva
rieerd programma. 12.30 Mededelingen
t.b.v. land- en tuinbouw. 12.33 Licht in
strumentaal ensemble. 12.55 Katholiek
nieuws. 13.00 Nieuws. 13.15 Platennieuws.
13.20 Musicerende dilettanten: Jongens
koor. 13.45 Franse les. 14.05 Voor de jeugd.
15.00 Tierelantijnen, gevarieerd program
ma. 16.00 Als de dag van gisteren, klank
beeld. 16.30 Licht orkest en zangsolisten.
17.00 Voor de jeugd. 17.15 Gouden Platen
Kabinet. 17.30 Boekbespreking. 17.40 In
terland wedstrijd hockey Schotland-Neder
land. 18.00 Kunstkroniek. 18.30 Corte Met
ten: licht programma. 18.50 Klassieke
grammofoonmuziek. 19.00 Nieuws. 19.10
Actualiteiten. 19.22 Sportperiscoop. 19.30 De
Qelewappers, gevarieerd programma. 20.00
Kamerorkest en zangsolist: klassieke mu
ziek. 20.50 Lichtbaken, lezing. 21.00 Tiere
lantijnen, gevarieerd programma. 22.00
Licht ensemble en zangsolisten. 20.20
22.25 Boekbespreking. 22.30 Nieuws. 22.40
Wij luiden de zondag in. 23.00 Nouveau-
té's. 23.55-24.00 Nieuws.
BRUSSEL 324 m.
12.00 Nieuws. 12.03 Amusementsmuziek.
12.30 Weerbericht. 12.35 Lichte muziek.
12.50 Programma-overzicht. 13.00 Nieuws.
13.15 Programma voor de tieners. 14.00
Nieuws. 14.03 Voor de filmliefhebbers.
14.45 De academie der discofielen. 16.00
Nieuws. 16.03 Lichte muziek. 16.40 Open
baar kunstbezit. 17.00 Nieuws. 17.15 Litur
gische gezangen. 17.25 Lichte orkestmu
ziek. 17.45 Engelse les. 18.00 Nieuws.
18.03 Orgelrecital. 18.28 Paardesportberich-
ten. 18.30 Voor de soldaten. 19.00 Nieuws.
19.40 Lichte muziek. 20.00 Belgische mu
ziek. 21.00 Volksliederen. 22.00 Nieuws.
22.15 Dansmuziek. 23.00 Nieuws. 23.05 Ge
varieerde muziek. 23.30 Lichte muziek.
23.55-24.00 Nieuws.
VOOR VRIJDAG
AVRO: 19.30 Rooster...!, kroniek voor
de jeugd. NTS: 20.00 Journaal en weer-
overzicht. AVRO: 20.20 Televizier. 20.30
Onze vriend Higgins, TV-film. 21.00 Mu-
sic-Hall. 22.00 Vernietiging van de India
nen, documentaire (deel III). NTS: 22.35-
22.40 Journaal.
VOOR ZATERDAG
NTS: 12.20-12.55 Oxford-Cambridge, repor
tage van de traditionele jaarlijkse roei-
wedstrijd op de Theems. NCRV: 15.00
Dickens-film. 15.25 Filatelistisch allerlei.
15.40 Licht orkest. NTS: 15.50 Morgen
brengen, programma over een ongewoon,
spectaculair transport. NCRV: 16.25 De
politie-muis, tekenfilm. 16.35 Dier in 't vi
zier. 17.00-17.45 Voor de kinderen. 19.30
Lassie, TV-film. NTS: 20.00 Journaal en
weeroverzicht. NCRV: 20.20 Memo. 20.30
het Testament, TV-feuilleton Arthur en
Eva (deel 6). 21.05 De buurvrouw is een
beroemdheid, TV-film. 21.50 Morgen is het
zondag. NTS: 22.00 Eurovisie Song Festi
val 1963. 23.30-23.35 Journaal.