Werk van Eduard Pignon bij M. L. de Boer
moderne
mensen
moderne
magen
DE PROGRAMMA'S
Uitreiking van subsidies van
Stichting Kunstenaarsverzet
de
Vijftien Nederlandse acteurs en actrices gaan
al improviserend een toneelstuk creëren
Het „Duitse" concert van
Arthur Rubinstein
Wereldtheaterdag
Johannes Passion door de H.C.O.V
Een Frans Hals wordt
te New York geveild
Het Songfestiva
11
ZATERDAG 23 MAART 1963
Bob Buys
Nu heeft de hovenier
tijd voor VI
&7
P. Zwaanswijk
MIHALY SZEKELY GESTORVEN
nabeschouwingen
De radio geeft zondag
De radio geeft maandag
Avond van tegenvallers
Damshuizer
7elevisieprogramma
IN -DE KUNSTHANDEL M. L. de
Boer te Amsterdam is tot 6 april een
tentoonstelling van werken van de Fran
se schilder Edouard Pignon te zien. Pig
non is in zijn land een hoog gewaardeerd
schilder en geniet ook daar buiten ver
maardheid. Hij is vertegenwoordigd in
verscheidene belangrijke musea, waar
onder een te Amsterdam. Dat zal dan
wel het Stedelijk Museum zijn. Ik her
inner me echter niet zijn werk daar ooit
te zijn tegengekomen. Dat gebeurt met
meer museumbezit daar. Het is niet te
boud verondersteld dat maar een klein
publiek hier op de hoogte is van Pignons
kwaliteiten en zo danken we aan de
kunsthandel weer eens het vullen van
een hiaat in onze kennis.
PIGNONS WERK leerde ik kort na de
oorlog kennen. Hij kop toen gerekend wor
den tot wat de criticus Doelman is gaan
noemen de neo-expressionisten. In Frank
rijk was een aantal schilders bezig met
de verwerking en synthese van de schil
derkunstige uitdrukkingsmiddelen van be
langrijke voorgangers als Picasso, Bra que
en Matisse. Onafhankelijk van hen was in
Nederland een Fred Sieger in dezelfde
richting gegaan. Op de expressionistische
tendens van die Franse groep is natuur
lijk de invloed van een Picasso groot ge
weest. Misschien is de met Picasso be
vriende Pignon in de ogen van de leiding
van het Stedelijk Museum te „Picassis-
tisch" geweest en dat zou een verklaring
in kunnen houden van het daar naar mijn
smaak getoonde gebrek aan belangstelling,
waardoor men ook de Braziliaan Portinari
elders dan in de hoofdstad moest leren
kennen. Enige twijfel omtrent de be
staansmogelijkheid van een Frans expres
sionisme kan ik me overigens wel voor
stellen, daar echt Franse kunst toch steeds
ondergeschikt is gebleken aan de rede.
Expressionisme is iets meer dan een kwes
tie van een bepaald vormgeven en lenen
bij Picasso en maakt een schilderij niet
sterker waniteer de beïnvloede figuur van
een andere, meer rationele geest is dan
deze wonderlijke Spanjaard.
ACHTERAF NU reprcdukties van ouder
werk van Pignon bekijkend kan ik daarin
wel typische „Picassovormen" vinden,
maar in de eerste plaats heeft Pignon me
toch getroffen omdat hij echt veel te ver
tellen had en dat op pakkende, soms aan
grijpende wijze. Dat kon zijn met Pignons
Catalaanse vrouwen. Misschien dat Pig
nons expressionistische benaderingswijze
nog te verklaren is uit zijn Noordfranse
afkomst, een afkomst waaruit de hier vele
malen geëxposeerd hebbende Franse
schilder Chambrin ook zijn neiging tot ex
pressionisme en liefde voor België en Ne
derland dacht te kunnen verklaren. Mis
schien is ook niet zonder betekenis dat
Pignon uit een mijnwerkersgezin komt; dit
zou hem een bepaalde maatschappelijke
instelling hebben kunnen meegeven. Zijn
kunst is geen hyper-individualistische. In
tegendeel, hij is aanhanger geweest van
het socialistisch realisme, maar dan op?
de wijze der Fransen, die door hun schil
derkunstige cultuur nooit tot die Russische
plaatsjeskunst konden komen In hóeverre
Pignon ooit nog last heeft gehad van de
het socialistisch realisme bevorderende
partij kan ik niet nagaan Wel herinner ik
me enkele werken, waarin de wil te vol
doen aan het verlangen van de eenvoudige
mens misschien even te sterk gegolden
heeft. Toch acht ik een zeker tegemoet
komen aan een publiek wanneer het niet
gaat om vleien en oogmerken op winst al
tijd vertrouwenwekkender dan het zonder
meer stellen van eigen individualiteit met
het geloof dat deze belangrijk genoeg is.
Voor zover ik Pignons ontwikkeling heb
mogen volgen geloof ik dat deze kunste
naar met en voor de mensen wil zijn,
waarbij hij dan in ieder geval wel bezig
is geweest te komen tot een geheel eigen
wijze van zeggen.
PIGNON MOGE op het eerste gezicht
sterk abstraheren en daarmee voor ve
len niet direct duidelijk zijn, zijn gege
vens zal hij in de natuur blijven zoeken.
Zijn werken, hoewel anders van uiterlijk,
doen mij denken aan die van de jonge
re Diederen en Defesche hier. Zij zou
den rich door zijn voorbeeld gesteund kun
nen voelen. Deze tentoonstelling is er een
van Pignons ervaringen in het Franse Zui
den en op het land, waar de dorsmachi
nes bezig zijn de oogst te verwerken. Die
dorsmachine zal men niet gemakkelijk
Herkennen. Hij werd deel van een fel le
vend totaal, niet gezien om 't instrument
alleen
Pignon werkt enorm veel. Zo ontstaan
steeds series naar onderwerpen, die hem
boeien. Wij ontmoeten bij M. L. de Boer
dan een reeks werken uit een betrekkelijk
korte tijd. Om deze wgrken stuk voor
stuk te proeven doet men dan wel goed
bij het kijken het ene van het andere te
isoleren door even door de half geopende
hand te kijken.
DE BEWEEGLIJKHEID van Pignons
aquarellen, tekeningen en enkele schilde
rijen maakt dat we mogelijk even duize-
„Boomstronk" van Edouard Pignon.
len van het geheel. Pignons kunst is geen
affiche-kunst en vraagt van ons eep lan
ger en rustig beschouwen. Enkele zaken
zoals tekeningen van boomstronken of
landschappen uit de omgeving van Bandol
zullen trouwens direct wel pakken. Uit
Pignons werkvakanties kunnen boeken
met reprodukties naar zijn schetsen resul
teren. Op deze expositie ontmoeten wij een
boek, dat betrekking heeft op de graan
bouw. Het kost wel wat geld, maar is
toch niet duur te noemen. En dat laatste
dacht ik in Pignons lijn. Bij de opening
van deze tentoonstelling werden een aan
tal van deze boeken verkocht en zat Pig
non ze te verrijken met tekeningen. Mis
schien dat hij met tekeningen het eerst
en het sterkst hier zal overtuigen. Eer
lijk gezegd schrok de reproduktie op de
uitnodiging mij wat af en trof ik een
schilderij op deze tentoonstelling, waar
mee ik geen contact kreeg. Dat betrok
zich dan op de stad Aix. Daarentegen
trok zijn schilderij „Dorsen" mij direct
heel sterk aan. Pignon fixeert zich graag
een tijd op een bepaald onderwerp. Hij
hoopt iets in ons land te vinden. Wij mo
gen hopen, dat hij daarin slaagt.
Advertentie
Laat juist in deze
maanden Uw tuin
verzorgen door een
bevoegd hovenier.
Straks ziet U
- it 3 daarvan het
•%f w fleurige resultaat!
Op de jaarlijkse bijeenkomst van de
Stichting Kunstenaarsverzet 1942-45, die
fvedén ln de Lutherse kerk-.te-Amsterdam
is gehouden, zijn de aan de pottenbakster
Sonja Landweer (Amsterdam) en de beeld-
hoiiwer Frank Letterie (Voorburg) toege
kende subsidie (elk 2.500,uitgereikt.
Na het openingswoord van de voorzitter,
prof. Wieger Bruin, sprak de vice-voor-
zitter, de heer R. F. van Heusden. Hij
deelde mede dat een statutenwijziging is
aangebracht waardoor de stichting de ge
legenheid krijgt ook op andere wijze dan
door toekenning van bekroningen zoals
tot nu toe de kunsten in Nederland
en de geestelijke weerbaarheid te dienen.
Voor de eerste keer dat subsidies aan
jongeren zijn toegekend, werd nagegaan
of er onder de kinderen van gevallen
verzetsstrijders jonge kunstenaars waren,
die een subsidie van de stichting verdie
nen op grond van hun artistieke pres
taties. Daarover heeft een commissie van
deskundigen een advies uitgebracht aan
het bestuur. De subsidie wordt gegeven,
aldus de vice-voorzitter, ter aanmoedi
ging bij hun arbeid en ter bevordering
van hun artistieke vorming. De legpen
ning der stichting zal voortaan worden
toegekend aan personen, kunstenaars zo
wel als niet-kunstenaars, die zich naar
het oordeel van het stichtingsbestuur op
bijzonder verdienstelijke wijze hebben in
gezet voor de bevordering van de gees
telijke weerbaarheid.
De stichting, in bezettingstijd geboren,
behoort te zijn en ook te blijven, zo zei
spreker, draagster der ideeën die toen
hebben geleid tot de opvatting dat een
stichting als deze na de oorlog nuttig
werk zou kunnen doen. „Wij dienen daar
om juist in deze tijd te vermijden, dat
wij een herdenkingsinstituut zouden zijn
Veel meer toch is het onze taak te sti
muleren, bij de bevolking zich te bezin
nen op de waarde van de kunst en de
positie van de kunstenaar en bij de kun
stenaar zich te realiseren welke grote
maatschappelij ke verantwoordelij kheid
ook de kunstenaar heeft". Juist de kun
stenaar, aldus de vice-voorzitter, omdat
hij-derindividualiteit hoog stelt en in de
ze tijd de individualiteit zó vaak wordt
aangetast.
Na de uitreiking der subsidies hield de
heer Jan Kassies (secretaris van de Raad
voor de Kunst) een rede over „De toe
komst van het verzet", waarin hij op
merkte: „Basisvoorwaarde voor elke
kunstpolitiek is, de kunstenaar tot wer
ken in staat te stellen". Het grootste ge
vaar nu, dat ons bedreigt, aldus de heer
Kassies, is de romantiek van het: terug
naar de eenheid van de oertijd, terug naar
de integratie, terug naar de tijd, dat de
kunst met het leven zo verweven was, dat
men er niet eens een woord voor had. „Dit
is occultisme van de slechtste soort. Dit is
vluchten uit de werkelijkheid. Dit is het
wereldbeeld van de toekomstlozen", aldus
de heer Kassies.
Andrea Domburg, Maxim Hamel en Guus Hermus zijn drie van de vijftien
acteurs en actrices, die hebben besloten zich beschikbaar te stellen voor een
toneelexperiment, namelijk het repeteren en in opvoering brengen van een
niet-bestaand stuk. Zij deden dit op verzoek van de Amerikaanse acteur-toneel
schrijver Meivin Clay, die in Hypokriterion te Amsterdam een aantal belang
stellenden uit de culturele wereld, daartoe uitgenodigd door de directie van
de toneelgroep „Centrum", zijn ideeën voorlegde.
Het ligt in Clay's bedoeling, de acteurs -
afkomstig van verschillende toneelgroepen
- vanuit eigen inzichten te laten handelen
en improviseren, en het werk van de to
neelschrijver overbodig te maken. „Litte
ratuur, de woorden van een man, is niet
hetzelfde als de collectieve toneelcreatie
van meerderen" is zijn opvatting, en „het
toneel is niet meer de plaats waar de
ideeën en gedachten van een man (al heet
hij Shakespeare of Mollière) naar voren
komen, maar een lege ruimte die gezamen
lijk kan worden gevuld met een nieuwe
kunstvorm, afhangend van de spanning en
intentie van het ogenblik".
Op een gedurende de repetities nader uit
te bouwen thematiek zullen drie weken
lang deze acteurs naar elkaar toewerken,
waarna het resultaat op een nader vast
te stellen datum aan het publiek kan wor
den getoond. Dit zal dan kunnen reageren
op wat Clay noemt: een ceremonie, een
rite, een creatie, een symbool: De plaats en
datum van opvoering zijn nog niet vast
gesteld.
Op de genoemde bijeenkomst waren o.a
aanwezig: de choreograaf Bernard Harkar-
vy (Nederlands Danstheater), Jack Dixon
het echtpaar Lardis („Going Dutch"), Joe-
kie Broedelet, Ingrid Valerius, Ria Vroe-
men, Loudi Nijhoff, Walter Kous, Egbert
van Paridon, schilder Sam Middleton
schrijver Simon Vinkenoog en dramaturg
Hans Roduin. Meivin Clay heeft vier jaar
lang deel uitgemaakt van het Newyorkse
Living Theatre dat in 1962 op een Europese
tournee ook Nederland bezocht. Hij is
thans in Nederland om een onder meer
door hem in Spanje opgenomen film te
monteren.
(Van onze Amsterdamse redacteur)
Er is geen sprake van dat de beroem
de pianist Arthur Rubinstein niet in Duits
land zou willen optreden. Dit heeft de
Duitse impresario Hans Schlote uit Frank
furt gisteren verklaard naar aanleiding
van het concert dat Rubinstein op 20
april in „De Vereeniging" te Nijmegen
zal geven en waarvoor de toegangskaar
ten uitsluitend in Duitsland worden ver
kocht. Volgens geruchten zou de pianist
hebben geweigerd Duitse grond te betre
den maar er geen bezwaar tegen heb
ben in een Nederlandse zaal nabij de grens
een concert voor Duitse vrienden te ge-
Hans Schlote heeft een andere verkla
ring. Volgens hem zijn er onderhande
lingen gaande voor een drietal Rubinstein-
concerten dat volgend jaar in de Bonds
republiek zal worden gegeven. In afwach
ting hiervan wist hij de druk bezette pia
nist voor een concert op 20 april a.s. te
contracteren. Arthur Rubinstein, die in
Parijs verblijft, stelde als voorwaarde dat
hij niet te ver zou behoeven te reizen
en bij voorkeur in het Roergebied wilde
optreden.
Volgens de Duitse impresario bleek
het niet mogelijk in een van de steden
in het Roer-Rijngebied op 20 april een
zaal van de juiste grootte te krijgen, die
bovendien aan redelijke akoestische eisen
beantwoordde. Toen hij „De Vereeniging'
te Nijmegen (1450 plaatsen) kon huren,
greep hij deze kans met beide handen
aan. Volgens de heer Schlote mag het
concert uitsluitend door Duitsers worden
bezocht, omdat Arthur Rubinstein in ver
band met bestaande overeenkomsten in
Nederland alleen mag optreden op con
certen die door de Concertdirectie Beek
te Den Haag worden georganiseerd.
Op woensdag 27 maart zal het voor de
tweede maal Wereldtheaterdag zijn, waar
mee wederom de opening van het nu ze
vende seizoen van het Theatre des Na
tions zal samenvallen. In de meer dan
veertig landen, waaronder Nederland
waar nationale centra van het Internatio
naai Theater Instituut zijn gevestigd, zal
op die dag het theater worden gehuldigd
als universeel uitdrukkingsmiddel dat ban
den schept ten dienste van de vrede tus
sen grote groepen van volkeren.
In de schouwburgen, waar op die dag
toneel-, opera-, dansgezelschappen en an
dere theatergroepen zullen optreden, zal
de voor deze gelegenheid door de Ameri
kaanse toneelschrijver Arthur Miller ge
redigeerde boodschap bij de programma's
worden gevoegd. Het Nederlands Centrum
van het Internationaal Theater Instituut
heeft deze boodschap daartoe in de ver
taling van Jacques den Haan in een gro
te oplage doen verschijnen. Deze versie
van Arthur Miller's boodschap zal ook in
het Nederlandstalige deel van Belgë wor
den gebruikt. Op de erkende toneelscho
len zal de tekst onder de leerlingen wor
den verspreid.
Jean Vilar zal de boodschap in het Frans
ten gehore brengen te Emmen, waar het
Parijse gezelschap „Les Réalisations Théa
trales" die dag een voorstelling geeft in de
aula van het lyceum. Het bestuur en de
algemene raad van het Nederlands Cen
trum van het I.T.I. zullen op 27 maart
in een bijzondere vergadering te Amster
dam bijeenkomen.
(Van onze correspondent)
Vanavond zullen 50 miljoen mensen ge
tuige zijn van een van de grootste shows
van het jaar: het Eurovisie Songfestival.
In 16 landen zal men dankzij een van de I ma. 9.45 Geestelijk leven, toespraak, vpro
hooft nlants- 10 00 Geef het door, praatje. 10.05 Voor de kin-
grootste „link ups die ooit heelt plaat. deren ikoR: 10.30 Nederlands Hervormde kerk-
gevonden, verbonden zijn met de nieuwe dienst. 11.30 vraag en antwoord, vpro: 11.45
B.B.C.-t.v.-studio's nabij Londen. Gisteren Flitsen: nieuws van eigen erf AVRp: 12.00
mon in Rove ct,irlir,'c reeds rie Ptiormp Kleurrijke klanken. 12.30 mogelijke"*»'
kon men in deze studios reeds oe enorme tingen van wecjstrijden). 13.00 Nieuws.
spanning voelen. Er werd temidden van toestand in de wereld, lezing. 13.17 Medej«)in-
hete booglampen ijverig gerepeteerd. Jour- gen of grammofoonmuziek. 13.20 Op de piaa*
„„i„ i' en totaal rust!!, strijdkrachtenprogramma. 14.00 Rotter-
nalisten Uit vele landen 60 in totaal I Harris Philharmonisch Orkest en solist: Moderne
met hun fotografen 50 in totaal kro- en klassieke muziek. 15.10 Gezien, gehoord, ge
nen onder kabels door om een glimp op lezen, het veertiendaags kunstsymposion. 15.40
j „f I Kamerkoor, Moderne muziek. 16.00 Dansorkest
te vangen van de vertegenwoordiger of I en zangSOiisten. 16.30 sportrevue. vpro: Ge-
vertegenwoordigster van hun land. sprekken met luisteraars, lezing. 17.15 Stad en
Technici sjouwden met apparaten in de land, lezing, vara: 17.30 voor de jeugd. 17.50
J ;*1 Nieuws, sportuitslagen en sportjournaal. 18.30
ene studio en met decors in de andere, salonorkest met zangsolist. 19.00 Bij nader in-
Een paar kerststerren hingen aan het pla- Zien, journalistenforum. 19.40 vrij entree, caba-
fond. Zij zullen omlaag komen als de ret. AVRO: 20.00 Nieuws. 20.05 Zing met ons
Zweedse zangeres Momca Zetterlund haar -ft ^"n^baltij^'kavYaT/^jn,hooV:
liedje „En Gang i Stockholm" gaat zin- spel (deel 6) 21.40 Musica folclórica de Espana,
gen. Er naast hangen vreemdsoortige ke- muzikale lezing. 22.05 Had u toen maar ge-
7U hof Honor I leefd, licht programma. 22.30 Nieuws. 22.40 Ac-
gels. Zij maken deel uit van het decor tuaijteiten22.55 Mededelingen en sportuitslagen
voor de jonge zanger uit Belgie, Jacques 2e klas voetbal. 23.00 Klassieke en moderne
Raymond I grammofoonmuziek. 23.25 Licht orkest. 23.55-24.00
Het is een ongelooflijk wirwar van men- Hilversum n. 298 m 1007 kc.s. 8.00 ncrv.
sen en camera's en toch, daar kunt u 9.30 kro. 17.00 ikor. 19.30 ncrv. 19.45-
van overtuigd zijn, zullen de Engelsen 24.00 kro.
vanavond een voortreffelijke uitzending op ^^"T^M^rglnw^g.
het scherm brengen. 9.15 Geestelijke liederen. KRO: 9.30 Nieuws.
„De ernst waarmee ze hier werken is I Radiofilharmonisch orkest en zangsolist.
r, -9.55 Inleiding Hoogmis. 10.00 Plechtige Hoog
heerlijk vertelde Annie Palmen, de zan- I mjSi 11.30 Fragmenten uit klassiek en roman-
geres van „Een Speeldoos", mij gisteren. I tisch repertoire (gr.) 12.05 Klein beraad, vragen
Zij had in de vroege ochtenduren gere- I soms ook antwoorden. 12.15 Metropoie-or-
J. kest en zangsolist. 12.50 Buitenlands commen-
peteerd maar was. nog wat blijven han- I iaar_ 13.45 De kerk in Brazilië, lezing. 14.00
gen om de prestaties van haar collega's I Voor de kinderen. 14.30 Klassieke en moderne
gade te slaan. Want ook dat is een van kamermuziek. 15.15 Thee met babbelaars: pro-
j j- j- a ec u-; j a gramma voor en over bejaarden. 15.55 De hand
dc dingen die treffen bij dit festival. Nana I aan pioeg, lezing. 16.oo Sport. 16.30 Vespers.
Mouskouri, deGriekse vertegenwoordigster ikor: 17.00 Blijf zitten waar je zit, radio drive
van Luxemburg, vooral bekend geworden voor J°n.ge "J®"®61}; Samenzang. 17.45
j -T cs j T: k4. Mensen, lezing. 18.00 Het Geladen Schip, cul-
door haar „Never on Sunday zei het als I tureie kritieken. 18.30 De kerk aan het werk,
volgt: „De atmosfeer onderling is ZO goed. I kerkelijke actualiteiten. I8.40 Brood voor het
Er is bijna niets te merken van rivali- £ar£ kla.nQk(Jïee.1?- NCRV: 19-°° Nieuws uit de
j j 1 u 4. i kerken. 19.05 Vocaal ensemble, trombone- en
telt Of dat vanavond, als net eenmaal orgelspelgeestelijke liederen. 19.30 Gesprekken
om de prijzen gaat, nog ZO zal zijn, zul- I over de Heidelberger, lezing. KRO: 19.45 Nieuws,
lpn wp mnpfpn afwnrhfpn 20 00 De onweerstaanbare nachtegaal, hoorspel
ien we moeien aiwacnien. I (7). 20.40 Grammofoonmuziek. 20.55 Bisschoppe-
De uitzending heeft plaats vanuit drie I ii jke vastenactie 1963, toespraak. 21.05 viool en
studio's. In een zullen de artiesten optre- I piano: klassieke muziek. 21.30 Wissewassen..
den zonder pubhek. In de tweede studio
zit Cathy Boyle, de „commere met het Nieuws. 22.40 Avondgebed. 22.50 volksmuziek
publiek en in de derde studio zit David I met commentaar. 23.20 Spiegel van de heden-
Jacobs de man die de jury leidt Het is I -Ts^Tc/s
voor de eerste maal dat men het Iestl- I 9 30 dS q Toornvliet van Bloemendaal. 11.00
val op deze wijze heeft georganiseerd. Tot I ds. G. Toornvliet - uitzending dienst voor be-
dusverre speelden de songfestivals zich in gehouden op zondag 17 maart.
a, F ta 7 j -I 15.15 Kinderdii
theaters af. De t.v. moest dan maar zien Bloemendaal.
er het beste van te maken. Nu zal de t.v brussel 324 m.
op de eerste plaats komen. Per slot van 12-0(? Nl?"w,s.; ,.12,03 Amusementsmuziek. 12.30
1 Weerbericht. 12.35 Amusementsmuziek. 12.50 Pro
rekening kunnen er in een zaal hoogstens I gramma-overzicht. 13.00 Nieuws en weerbericht.
1000 mensen, maar voor het scherm zitten 113.15 voor de soldaten. 14.00 Nieuws. 14.03 ope-
Hoogleraar. Tot hoogleraar in de fa
culteit der geneeskunde aan de rijksuni
versiteit te Utrecht, om onderwijs te geven
in de farmacologie, mede ten behoeve van
de studie in de tandheelkunde, is benoemd
dr. D. de Wied, onder toekenning van eer
vol ontslag als hoogleraar aan de rijks
universiteit te Groningen.
DE REEDS ALS een traditie be
schouwde jaarlijkse „Johannes Passion"
van Johann Sebastiaan Bach door de
Heemsteedse Christelijke Oratoriumver
eniging in de Haarlemse Gemeentelijke
Concertzaal heeft een schone voortzet
ting verkregen met de uitvoering, die
vrijdagavond onder leiding van de diri
gent Jan Pasveer werd gegeven.
IN DEZE UITVOERING, de tweede, die
door Pasveer sinds zijn benoeming tot
dirigent van het koor werd geleid, trad
een bewust interpretatie-beginsel aan de
dag, dat in het bijzonder gericht was op
de muzikale essentie van de passie. Hier
was echter geen sprake van een nuchtere,
objectieve relatie tot Bachs muziek met
de intentie van een zakelijke, technisch
verantwoorde vertolking. Jan Pasveer
heeft deze muziek integendeel laten klin
ken met een artistieke en expressief be
wogen inhoud, zodat ;:ij, in wzen met
verrassende eenvoud, de draagster kon
worden van de Evangelie-tekst, de kora
len en aria's. Zelfs de zo dikwijls met
felle emoties opgeladen uitvoeringen der
volkskoren kregen nu een zuiver muzi
kaal accent, waarvan ik als meest frap
pant voorbeeld het van gevoelloze onver
schilligheid getuigende, gesyncopeerde
koor „Lasset uns den nicht zerteilen" zou
willen noemen. Jan Pasveer heeft de zeer
talrijke toehoorders voortdurend 1-unnen
confronteren met de eigen dienende
schoonheid der muziek en daarmede heeft
hij de luisterspanning vanaf het positief
inleidende begin-koor tot aan het zo Drach
tig klinkende slotkoor „Ruht wohl" met
het afsluitende hymnische koraal gaande
kunnen houden. Het koor, waarvan de
stemgroepen thans in een uitstekende ver
houding verenigd waren, stond de dirigent
in zijn muzikaal streven met fraaie klank
terzijde in een uitvoering, die waarlijk ka
rakter had.
DE SOLISTEN, die op deze avond mede
werkten, de sopraan Annette de la Bije,
de alt Aafje Heijnis, de tenor Jan Waayer.
die een voortreffelijke „Evangelist" was
de waardige vertolker van de Christus
partij Peter de Vos en de helder-sonore
bariton Henk Smit en de tenor Ruth Pos,
die na de pauze veel beter gedisponeerd
bleek dan daarvoor, hebben zich uitne
mend bij dit uitvoeringskarakter aange
past. De clavecinist Hans Philips en de
organist Simon C. Jansen zorgden met het
Noordhollands Philharmonisch Orkest, dat
doorgaans uitstekend op dreef was, voor
goed aangepaste begeleidingen. Van de
instrumentale solisten, die zich zeer kon
den onderscheiden zou ik de gamba-be
speelster Corrie Jansen-Reder, de fluitist
Emiel Biessen en de violoncellist Eduard
Biele willen noemen.
(Van onze correspondent)
WASHINGTON Op 1 mei wordt er
in New York een belangrijke veiling ge
houden van Nederlandse schilderijen, af
komstig uit de nalatenschap van Oscar
B. Cintas, een bekend industrieel uit La
tijns Amerika, die in 1957 overleden is
Cintas is Cubaans ambassadeur geweest
in de Verenigde Staten van 1932 tot 1934
De Parks Bernet Galleries organiseren
deze veiling. Een van de belangrijkste
schilderijen is ongetwijfeld de vrolijke
luitspeler van Frans Hals (plm. 1626)
Verder zullen natuurlijk twee Rembrandts
zeer de aandacht trekken: portret van een
Rabbi (1635) en een portret van Hendrick-
je Stoffels (1651). Ook Rubens, Van Dyck
en Bol zijn goed vertegenwoordigd. Be
halve Nederlandse schilderijen zal er werk
geveild worden van Bellini, El Greco, Mo
roni, Bronzino en Vigée-Lebrun.
Mihaly Szekely, de internationaal be
kende Hongaarse operazanger is op 62
jarige leeftijd te Boedapest gestorven.
Tijdens de tweede wereldoorlóg bevond
hij zich als emigrant in Amerika en zong
in de New Yorkse „Met". De bas Szekeley
was een groot bewonderaar en intiem
vriend van Feodor Sjaljapin, de grote Rus
sische bas.
HILVERSUM I. 402 m. 746 kc.S. 8.00 VARA.
10.00 VPRO. 10.30 IKOR 11.45 VPRO.
12.00 AVRO. 17.00 VPRO. 17.30 VARA.
20.00-24.00 AVRO.
VARA: 8.00 Nieuws en socialistisch strijdlied.
.18 Weer of geen weer, gevarieerd program-
ra- en Bel Canto concert. 15.30 Sportuitzending.
18.00 Nieuws. 18.03 Pianospel. 18.30 Godsdien
stige uitzending. 19.00 Nieuws. 19.30 Lichte mu
ziek. 20.00 Amusementsprogramma. 22.00 Nws.
22.15 Gevarieerde muziek en koorzang. 22.30 Ca
baretprogramma. 23.00 Nieuws. 23.05 Lichte mu-
ziek. 23.55-24.00 Nieuws.
HILVERSUM I. 402 m, 746 kc.s. 7.00-24.00 AVRO.
AVRO: 7.00 Nieuws: 7.10 Ochtendgymnastiek.
er naar men verwacht 50 miljoen.
Evenals de vorige verried de zoveelste
aflevering van de t.v.-serie „Our Man
Higgins" vermoeidheidsverschijnselen bij
de scenarioschrijver. De komische situa
ties, die ontstonden door het levensgrote 3'20 °chtendvar'a (gr.). 8.00 Nieuws. 8.15 Pro-
r I gramma-overzicht en klankjuwelen (gr.). 9.00
Stijlverschil tussen de perfecte Britse but- Ochtendgymnastiek voor oudere luisteraars.
Ier en de Amerikaanse „family" -hebben 9.10 Öe Groenteman. 9.15 Klassieke en moder-
nu plaats gemaakt voor nogal gezochte g^mmofoonmuziek. 9.35 Waterstanden.
K.,7 tV u f j 9-40 Morgenwijding. 10.00 Arbeidsvitaminen (gr)
vondsten, die het gezin Mc Roberts en de I 10.59 voor de kleuters. 11.00 Voor de huisvrouw,
zo gedistingeerde bediende dwingen klucht- 12.00 Licht ensemble met solisten. 12.30 Mede-
rollen te spelen. Natuurlijk slaagt de vi- delingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.33 Voor het
r TT.platteland. 12.40 Italiaanse melodietjes (gr.).
tale Stanley Holloway, die Higgins verper- I 13.00 Nieuws. 13.15 Mededelingen, eventueel ac-
soonlijkt, ook daar uitstekend in. Maar het tueel of grammofoonmuziek. 13.25 Beursberich-
is toch niet meer ZO amusant. ten- 13-30 Promenade-orkest. 14.00 Cello en pia-
Avro'c Music Hall Allemaal shnw" n0: moderne muziek. 14.30 Fragmenten uit de
Avro s iviusic rtail „Allemaal snow muslcai paint your waggon (gr.). 14.50 Voor
bleef zelfs ver beneden het niveau van de dracht. 15.05 Moderne gram.muziek. 16 20 Lichte
vorige keer. Ja, want al gaat het dan om Sram muz- 17.00 Voor de padvinders 17.15 Licht
licht amusement nnk hier mneen wii stiil ensemble I7-3» Voor de jeugd. 17.50 Voor burger
iicnt amusement, ook nier mogen wij siiji en mii,tairmilitair comm. 18.00 Nws. 18.15 Poll
en spiritualiteit verwachten. Met uitzonde- tiek programma: p.s.p. 18.25 Pianospel met rit-
ring van het afgezaagde nummer van de mische begeleiding (gr.). 18.35 concoursmuziek
zwevende dame achter was het ontreden 1963' 19 00 Operafragmenten (gr.) 20.00 Nieuws,
zwevende dame acnter was net optreden 2o.os De Radioscoop. 22.30 Nieuws en medede-
van het presentatie-kwartet zowel stijlloos I lingen. 22.40 Actualiteiten. 23.00 Jazzmuziek.
ais geestloos. Vooral de persiflage op een 23.55-24.00 Nieuws.
uitzending van t.v.-dokter Van Swol ken- HILV^|bM 293 m- 1007 kc.s. 7.00-24.00
merkte zich door haar grote banaliteit en ncrv 7.00 Nieuws en sos-berichten. 7.10
door de afwezigheid van imitatie-talent, Dagopening. 7.25 Klassieke kamermuziek. 7.35
vooral bij Aart Brouwer en Ronnie Bier- ^ieuwf61^ ïs^Gewijde8^n ?'45 Radiokrant
man- grammofoonmuziek. 8.45 Instrumentaal trio:
Ook het optreden van Annie Palmen en Nederlandse melodietjes. 9 00 Voor de zieken,
haar Belgische collega Jacques Raymond, ?-33 Grammofoonmuziek 9.40 voor de vrouw.
j. j c '110.10 Grammofoonmuziek. 10.20 Rondom het
die ieder „de andere kant van hun Song- I woord. theologische etherleergang. 11.05 cei-
festivalplaat zongen, was weinig overtui- lo-recital: klassieke en moderne muziek. 11.35
gend I L'chte grammofoonmuziek. 12.25 Voor boer en
,r I tuinder. 12.30 Mededelingen t.b.v. land- en tuin-
Voor zover zulks nog mogelijk was, bouw. j2.33 Lichte orkestmuziek en zangsoliste,
werd deze show, waarin ook nog zwak 12.53 Grammofoonmuziek, eventueel actualitei-
balletwerk werd vertoond, gered door de fen- 1300 Nieuws. 13.15 Licht instrumentaaitrio
linivpnmnchriaar VpiiHrvcs (Hip ziin nnm 1345 Lichte grammofoonmuziek 14.05 Schoolra-
auivengoocneiaar venaryes (aie zijn num- dio. 14.35 samen uit Samen thuis, gevarieerd
mer knap had opgebouwd) en door de programma 15.45 Kinderkoor: lenteliedjes
Japanse fiets-acrobate Lilly Yokoi, die het (sr.). 16 00 Bijbeloverdenking. 16.30 Bariton en
vpIp dat wii nn hpt tprrpin van dp rii- orSel: gewijde muziek. 17.00 Voor de kleuters,
veie dat wij op net terrein van de „rij 1775 voor de jeugd. 17.30 Grammofoonmuziek.
wielkunst" zagen, nog verre overtrof. 17.40 Beursberichten. 17.45 Grammofoonmuziek.
De laatste aflevering van de serie „De 17-5() Regeringsuitzending: Tussen Corantijn en
vprnietieine der Indianen die getiteld I ^arowijne. door Mr. Dr. H. J. Roethof. 18.00
vermenging oer indianen,^ cue genxeio Populalr orgeispel. I8.30 Klassieke grammofoon-
was „Carnaval van geweld beperkte Zich I muziek. I8.50 Openbaar kunstbezit. 19.00 Nieuws
grotendeels tot het vastleggen van de dn weerberichten. 19.10 Grammofoonmuziek
drnpfpppstipp Parnavalivrpucrip dpr Tndia— I voor teenagers. 19.30 Radiokrant. 19.50 Volks-
oroelgeestige carnavals vreugde oer inoia muzlek (gr20 00 0p de man af praatje. 20.05
nen van Peru. Met soms fraaie furnopna- I Licht instrumentaal ensemble. 20.25 Droom der
men bleef dit Stuk zo wat aan de opper- I bevrijding, hoorspel (2). 21.30 Grammofoonmu-
vlakte, ook al kregen wij er een uitvoe- Ten?r. en Piano: liederen
P.J 22.00 Parlementair commentaar. 22.15 Pianore-
rige commentaar dij. i cital: moderne muziek. 22.30 Nieuws. 22.40
In zijn geheel was het dus wel een Avondoverdenking. 22.55 Boekbespreking. 23.05
avond van tegenvallers 1 Nederlandse elektronische muziek. 23.25 Lichte
grammofoonmuziek. 23.55-24.00 Nieuws.
BURSSEL 324 m.
12.00 Nieuws. 12.03 Lichte muziek. 12.30 Weer
bericht. 12.35 Landbouwkroniek. 12.42 Gevarieer-
de muziek. 12.50 Beursberichten. 13.00 Nieuws
AfcoFi^irl \rc\ n Rnm'p Qï^n" en weerbericht. 13.15 Kamermuziek. 14.00 Nws.
/^ISCneia v cin ^IvOUlw ^ÏCII l 14.03 Schoolradio. 15.45 Moderne muziek. 16.00
I Nieuws. 16.03 Beursberichten. 16.09 Voor de zie-
Hpt stuk Rnnie Ripn" Hat hpt Amstpr- ken' 17 00 Nleuws en weerbericht. 17.15 Zang-
Het S1UK „KOOie öien aai nei Amster recital. 17.35 Lichte muziek. 17.45 Franse les.
dams Volkstoneel vijf jaar geleden op het I8.00 Nieuws. I8.03 Protestantse uitzending 17 35
repertoire nam en dat op 21 februari zijn lichte muziek. 17.45 Franse les. 18.00 Nieuws.
fJ„ J„ TT„„t 18.03 Protestantse uitzending. 18.18 Paardesport-
750ste voorstelling beleefde, zal in Haar- I berichten. 18.20 Voor de soldaten. 18.50 Radio-
lem voor het laatst worden opgevoerd op kroniek. 19.00 Nieuws. 19.40 Operamuziek. 20 00
woensdag 27 maart in het Concertgebouw. Gevarieerde muziek en zang. 21.00 Muziek uit
B 1 musicals. 22.00 Nieuws. 22.15 Volksdansen en
Beppie Nooy vertolkt de titelrol.
-zang. 22.35 De zeven kunsten. 23.00 Nieuws.
23.05 Klassieke kamermuziek. 23.45 Pianorecital
23.55 Nieuws. 0.01 Voor de zeelieden.
VOOR ZATERDAG
NTS: 12.2012.55 Oxford—Cambridge, repor
tage van de traditionele jaarlijkse roeiwedstrijd
op de Theems. NCRV: 15.00 Dickens-film. 15.25
Filatelistisch allerlei. 15.40 Licht orkest. NTS:
Advertentie
Kans voor jonge dirigenten. Jonge
dirigenten krijgen de kans om een jaar
lang als assistent van de dirigent van het
Philharmonisch Orkest van New York,
thans Leonard Bernstein, op te treden. De
plaats wordt aangeboden aan drie finalis
ten uit een zestigtal jonge dirigenten van I 15-50 Morgen brengen, programma over een on-
verschillende nationaliteiten. De audities goïïüe-m5?s?tek^
beginnen op 25 maart in New York. De 17.00-17.45 voor de kinderen. 19.30 Lassie, tv-
eindkeuze zal begin april worden gemaakt. film. nts: 20.00 Journaal en weeroverzicht.
I NCRV: 20.20 Memo. 20.30 Het Testament, TV-
feuilleton Arthur en Eva (deel 6). 21.05 De
buurvrouw is een beroemdheid. TV-film. 21.50
Morgen is het zondag. NTS: 22.00 Eurovisie
I Sang Festival 1963. 23.30-23.35 Journaal.
VOOR ZONDAG
IKOR: 17.00-18.00 Kerkdienst van de Centrale
I Hervormde Jeugdraad. NTS: 19.30 Weekjournaal.
20.00 Sport in beeld. 20.30 Muzikale improvi
saties. VARA: 20.55 De wereld van vandaag.
21.05 Diamanten bij het diner, televisiespel. 22.00
I Achter het nieuws. NTS: 22.30-22.35 Journaal.
Maandag 25 maart 1963.
NTS: 19.30 Our boy, filmpje. 19.45 Openbaar
I Kunstbezit. 20.00 Journaal en weeroverzicht.
20.20 Politiek praatje: C.H.U. 20.30 Voedsel of
hongersnood (Food or Famine), film over het
wereldvoedseltekort. 21.10 Het gebeurde op klaar
lichte dag (Es geschah am heillichten Tag),
I speelfilm (18 jr. en ouder). 22.45-22.50 Journaal.
Werkt U iets te hard
Last van Uw maag?
Brandend maagzuur?
Neem Norac, handig
doosje met veilige natuur-
grijze tabletjes. Bij elke
apotheker of drogist staat
het op de toonbank.