„De Vrouwen van Troja" 1 1 BI mW' n DE PROGRAMMA'S Jonge Amsterdammer leidde het New York Philharmonic „OPAPJHIDKVMEHHSMN" Meesterwerk van Euripides met meesterhand geregisseerd MAANDAG 25 MAART 1965 Experimenteel Amerikaans stuk.bij, Haagse Comedie -> Annie Palmen: „Dat had ik nooit gedacht" Het weekeinde Vlaamse t.v.-quiz werd politieke demonstratie Heerlijke radioplagerij van Kees Brusse De radio geeft dinsdag Televisieprogramma tfs.v.v. .vN&Cv.v Ank van der Moer als Hecuba in Vrouwen van Troja". ,De BINNEN ZEER KORTE TIJD heeft de Nederlandse Comedie een drietal premières uitgebracht („Mary Mary"; „De Botteriken", „De Vrouwen van Troja") die alle drie, hoewel zij uit zeer uiteenlopende tijden, streken en denkwerelden stammen, demonstreerden hoe hoog het huidige spelniveau van dit gezelschap is. Veruit het meest triomfale succes van dit seizoen heeft men nu zaterdagavond in de Amsterdamse Stadsschouwburg te zien gekregen toen daar „De Vrouwen van Troja" van de jongste der drie Griekse tragici ten tonele werd gevoerd. Dit stuk behandelt, in tegenstelling tot het meeste werk van Euripides, een meer algemeen-menselijke tragiek, namelijk de ellende die het gevolg is van het eeuwige kinloze oorlogvoeren om in wezen futiele redenen. HET IS WAARSCHIJNLIJK vooral dit aspect van het werk dat ons heden ten dage nog zo buitengewoon aanspreekt, al was het alleen maar omdat een groot deel van het publiek de smart van Ko ningin Hecuba om haar verwoeste stad en haar in de strijd omgekomen kinde ren, in analoge situaties nog zo recente lijk aan den lijve heeft ondervonden. Maar daar komt nog bij dat de rationa list die Euripides ook was, de mytholo gische achtergronden van het verhaal, die ons zo gemakkelijk van klassieke onder werpen kan vervreemden, zeer sterk naar onze moderne denkwereld heeft toegehaald doordat hij de macht van de goden toch eigenlijk naar krachten in de mens zelf transporteert. Hij durft die gedachte ko ningin Hecuba ook onomwonden in de mond te geven, wanneer deze Helena voor de voeten werpt dat het niet Aphrodite zelf geweest kan zijn die Paris heeft ge holpen haar te ontvoeren, maar dat dit niet anders dan - een fraaie omschrijving is van de zinnelijke vervoering die de knappe buitenlandse Prins in haar moet hebben opgewekt. EN, LAAT EURIPIDES haar daar, ver standelijk analyserend, aan toevoegen, als de godheid zelf had willen ingrijpen had die daar toch heus niet voor van de Olympus af hoeven komen! Wél be sefte Euripides dat hij met een derge lijke opmerking, de hele Griekse mytholo gie op losse schroeven zette, die immers, primitief als zij was, de goden met maar al te veel kleinmenselijke trekjes opsier de. De betreffende scène waarin Helena zich van haar schuld aangaande de onder gang van Troje tracht vrij te pleiten, is overigens ook om een andere reden merkwaardig modern van visie en atmos feer. We benaderen hier namelijk dicht de spannende werking van een rechtbank scène waar de moderne dramaturgie en de film zo overvloedig gebruik van maakt. Hecuba ontzenuwt namelijk in een gloed vol rekwisitoir stuk voor stuk de argu menten die door Helena, met alle arglist die de vrouwenhater Euripides haar beeft toegedacht, tevoren te berde zijn gebracht. Overigens is het hele drama juist door drenkt van een warme menselijkheid en een diepe bewogenheid met het lot van de verslagen Trojaanse Vrouwen, die men in het werk van deze schrijver maar al te zelden beluistert. DEZE VROUWEN vormen rondom de centrale figuur van Hecuba het kobr dat ditmaal niet van een soort abstract mede leven met de hoofdpersonen getuigt, maar bestaat uit individuen die stuk voor stuk een vergelijkbaar lot aan den lijve onder vinden. Deze ingreep die de koorleden van hun onpersoonlijkheid verlost, geeft aan hun klaagzangen ook een veel men selijker en dus ontroerender karakter. Mede hierom werd deze tragedie-opvoe ring niet tot de geijkte culturele manifes tatie, die men inwendig gapend uitzit, maar een confrontatie met menselijk lij den van alle tijden, waar men geboeid en geschokt in meeleefde. DE OPVOERING had trouwens, ook af gezien daarvan, grote artistieke kwaliteiten. In de suggestieve, krachtig aangezette re gie van Ton Lutz, was zeer veel aandacht besteed aan het menselijk aspect en net genoemde geïndividualiseerde optreden van de koorleden. Op een misschien wat al te sobere, maar werkzame muzikale ondersteuning van slaginstrumenten, ge componeerd door Jurriaan Andriessen, schoten de klaagverzen, metrisch bijna steeds feilloos gezegd, tussen de twaalf koorleden heen en weer. Thérèse Stein- metz nam. zeer kundig, een deel zelfs zin gend voor haar rekening, wat de mogelijk heden van dit zeer fraai bewegende koor nog met een ontroerende variant uitbreid de. Afgezien van een enkel wat al te heftig stemgebruik had regisseur Lutz hier dus l,A het koor optimale resultaten bereikt, hetgeen al evenzeer van het spel van de hoofdrollen gezegd kon worden. Terecht ging het grootste deel van de ovationele hulde uit naar Ank van der Moer die de oude geteisterde koningin He cuba, in haar vernedering, een ondertoon van vorstelijke waardigheid had laten be houden. Een prachtige tragisch-bewogen rol, ook al zou mevrouw Van der Moer haar stemmiddelen die op topsterkte met ernstige heesheid te kampen hebben, mis schien wat meer moeten ontzien. Ellen Vogel gaf aan de rol van de waanzinnig-bezeten Kassandra een werve lende, Ophelia-achtige entree mee, en maakte ook later door haar gracieuze plastiek en mooie dictie grote indruk. Lous Hensen wist de vereiste ontroerende accenten te leggen in de rol van Androma che, die van haar zoontje beroofd wordt door de moordlustige!!) Grieken. Met wel ke vreemde gemengde gevoelens moet het Atheense publiek destijds deze tragedie hebben aanschouwd! Will van Seist en Hans Boswinkel trof fen beiden door de mannelijke kracht en De 29-jarige Joop van Zon uit Amster dam heeft vrijdag een kwartier lang het New Yorks Philharmonisch Orkest gedi rigeerd. „De tijd was re kort verklaarde hij na afloop maar het orkest was prachtig. Het deed alles wat ik ervan verlangde. Dit is een orkest dat altijd naar eenheid heeft gestreefd". Van Zon zei dat het zijn liefste wens is dirigent te worden. Hij is een van de 58 jonge dirigenten uit 28 landen, die deel nemen aan de internationale Dimitri Mi- tropoulos-muziekwedstrijd. De drie eer ste-prijswinnaars zullen een bedrag van 5.000 dollar (18.000 gulden) krijgen en het volgende seizoen een aanstelling voor een jaar als assistent-dirigent van het 90 man tellende orkest. De wedstrijd staat onder auspiciën van de muziekcommissie van het People-to-People Program van presi dent Kennedy en wordt georganiseerd door de vrouwenafdeling van de federatie van Joodse filantropische instellingen in New York. Joop van Zon heeft aan het Am sterdams Conservatorium piano gestudeerd, later studeerde hij in Italië. Hij keerde terug naar Amsterdam om kamermuziek te dirigeren. Ook dirigeerde hij een or kest v&n het conservatorium. fierheid die ze aan hun martiale rollen wisten mee te geven, terwijl Femke Boersma voor de wufte Helena veel be grip toonde. Onder de koorleden vielen door hun be zeten vertolkingen nog speciaal op: Kitty Courbois en Elisabeth Versluys. Alleen met de proloog en de daarin optredende godenfiguren had men niet goed weg ge weten. Een wat ordinaire Pallas Athe ne en een sullige Poseidon is toch ver van wat Euripides voor ogen moet hebben ge staan. NOG EEN ENKEL kritisch woord over de op zichzelf niet onbruikbare decorbouw. Dat een beeldend kunstenaar als Wijnberg bij zijn ontwerpen veelal intuïtief en tas tend te werk gaat is begrijpelijk. Maar is het nodig dat hij zijn gebrek aan klassieke eruditie probeert te verbergen achter de waarhoofdige holle taal die nu weer van zijn hand in het programma stond afge drukt „Uitgangspunt van de regisseur was de abstracte cirkel van het Griekse theater, de orchestra, de meest elementaire ruim te voor een stuk met koren; mijn opgave was deze abstractie te verbinden met het meest elementaire „beeld" in dit stuk: de natuur, in dit geval de zee, daar waar het hele drama zijn begin had en zijn einde zal vinden." Een soort verre voorloper van „Op hoop van Zegen" zou men gaan denken. Trou wens de gedachte om op ons toneel de ronde piste van een Grieks amfititheater na te bouwen is in wezen net zo absurd als wanneer men in het jaar 4.000 op de tonelen van die tijd een „kiekkast"- schouwburg van vanda-ig zou gaan na bouwen om een stuk uit deze tijd op te voeren. Alleen, wanneer men zoals in Carré er rondom heen kan zitten heeft een opvoering op een rond podium zin. Overigens waren de kostuums en de be lichting van Wijnberg uitgesproken mooi. Een ontwerper houde zich bij zijn leétet en late het cultuurvorsen over aan ken ners als vertaler Evert Straat, die op nieuw een klassieke tragedie in een aan gepast modern taaleigen had weten onder te brengen, met frappant behoud van alle vormeisen. Een zeer gelukkig samengaan van artistieke taalbeheersing en eruditie, ook al kan men zich afvragen waarom lieden die nu al twintig eeuwen Athene en Hecuba heten, plotseling omgedoopt moe ten worden tot Athana en Hecabe. Enfin, geen liefhebber van de klassieken en het toneel late zich daardoor weerhouden, deze buitengewoon geslaagde herschepping te gaan zien. Ham van den Bergh v.-. i~m -^r nr>(. _l DE 25 JAAR OUDE Amerikaanse auteur Arthur Kopit mag er zich in ieder geval op beroemen het bijna onmogelijke te hebben volbracht: na zoveel eeuwen experimenteren met toneelvormen, heeft hij toch nog weer een aantal gloed nieuwe mogelijkheden van het theater geëxploreerd in zijn toneelstuk dat direct al de langste titel draagt, die ooit in de wereldlitteratuur is verzonnen:Oh Dad, poor Dad, Mannas hang you in the clo set and I'm feelin' so sad". In de overi gens briljante vertaling van Bert Voeten deze titel ritmisch wat minder gelukkig uitgevallen en geworden tot „Oh Pa, Arme Pa, je hangt in de kast van Ma en het huilen staat me na". De schrijver heeft het bovendien van een ondertitel voorzien ,die luidt: Een pseudo-klassieke tragifarce in een bastaard Franse tra ditie. De opvoering door de Haagse Comedie, dit weekeinde in de Konink- jke Schouwburg als première gegeven, heeft in ieder geval bevestigd dat men met het interpreteren van de om voor gezette situaties heel veel verschillende kanten op kan. WE ZIEN EEN BIZARRE weduwe en haar stotterende zoontje hun intrek nemen in een hotel in Havana, waar zij aanvan kelijk een hoogst vermakelijke absurde conversatie a la Ionesco voert met het bedienend personeel. Maar in de volgende taferelen blijkt al gauw dat het om meer gaat dan alleen dit vuurwerk van parodis tische nonsens. Het kind blijkt door de moeder, onder het liefdevolle mom van bescherming tegen schadelijke invloeden van de buitenwereld, volkomen getiranni seerd te worden en ingekapseld te zitten in een frustrerend isolement zonder enig contact met zijn medemensen. Deze situa tie wordt ons gegeven in de overtrokken vormen van een cartoon, maar daaronder blijft voortdurend het contact met de re- ele situatie voelbaar en dus ook de impli ciete critiek op de dodelijke suprematie van de moeder, het „Mom"-idool in het Amerikaanse gezin. De weduwe blijkt haar man vermoord te hebben uit teleurstelling over de vreemdheid die het contact met haar man in hun huwelijk is blijven aan kleven en zij voert hem in opgezette staat met zich mee omdat zij er altijd naar gesnakt heeft een man eindelijk volledig te „bezitten". DEZE TRAGISCHE onderstromen, wor den echter nergens als tragiek gepresen teerd maar telekns weggelachen onder een vloed van absurde bon-mots en experimen tele fratsen, waarvan de betekenis dik wijls onduidelijk blijft en die ook veelal rijkelijk overbodig aandoen. Dat neemt niet weg dat een aantal van de betere trouvailles bijzonder vermakelijk is en dat het ook wel eens aardig is om nog nooit vertoonde evenementen op het toneel bij te wonen zoals: angstwekkend uitgroeien de vleesetende planten; een scène geheten „Een dag later" die precies één seconde duurt; een zilveren Piranha (vleesetende vis) in een aquarium, die een angorakal tot op het geraamte heeft afgekloven: en tussen de grollige situaties door plotseling een adembenemende monoloog van ruim een half uur, waarin de weduwe haar af schuwelijke visie op leven en medemens belijdt. Al met al geen voorstelling voor mensen met fijngevoelige tenen, m'aar wél voor wie van vindingrijk experimenteren houdt en van een pogmg om harde waar heden in schijnbaar speelse vormen on der te brengen met gebruikmaking van de ruimste mogelijkheden van trucage, belich ting, geluidstechniek en mechanische en- scènering die het moderne theater biedt. MAG DE KEUZE van een dergelijk stuk voor het gezelschap in de Residentie iet wat verrassend genoemd worden (het met bont omhangen deel van het Haagse pu bliek toonde zich ook licntelijk verbijsterd) de zorgvuldigheid waarmee men dit alles op de planken had gezet, strekte het ge zeischap, zoals steeds tot eer. Paul Steen bergen had het met gevoel voor kolderieke show geregisseerd alsof hij nooit iets an ders had gedaan en speelde er zelf (waar om eigenlijk?) een wat vaag blijvende kleine charmeurs-rol in. Zonder meer grandioos is de wijze waarop Georgette Hagedoorn de moederrol heeft uitgebeeld. Met een zeer trefzekere humor wist ze haar kolderieke uitspraken te plaatsen en schetste ondertussen haarscherp het beeld van de gestoorde, heerszuchtige, in het liefdesleven teleurgestelde en daardoor keiharde miljardaire. Haar zoon kreeg van Jules Royaards de vereiste platgemangel de trekjes mee, terwijl deze knappe jonge acteur zelfs kans zag de rol naar het einde toe tot gematigd-tragische propor ties te doen uitgroeien. Paula Petri speelde met heel fijne mid delen het meisje dat de zoon tot het wer kelijke leven probeert terug te leiden. Tenslotte was er een kwintet van zich feilloos op de maat bewegende chasseurs waarin uiteraard Albert Mol uitblonk, een prachtig ironiserend decor van Hep van Delft en een zéér bekoorlijk kamermeis je dat gedanst werd door Louise Pott. Natuurlijk kon zelfs deze verzorgde Haagse voorstelling de onvermijdelijke plattitudes en smakeloosheden over lijken en misvormden 'van de typische Ameri kaanse sick-joke niet wegwerken. Ham van den Bergh (Van onze correspondent) Het Eurovisie Songfestival is weer ach ter de rug. Het charmante Deense echt paar Ingmann is met de erepalm zondag uit Londen naar Kopenhagen vertrokken. Vijftien andere artiesten proberen hun te leurstelling te verbergen. Een van hen is de 32-jarige Annie Palmen. „Niet één punt," verzuchtte zij zaterdagnacht na af loop van het festival een beetje triest, dat had ik nooit gedacht." Ruim 75 miljoen kijkers in achttien lan den waren getuige van haar nederlaag. Een verdiende nederlaag? Het is altijd moeilijk om een oordeel te vellen na een dergelijk programma. Het is een groots opgezet festival met een keur van uitste kende zangers en zangeressen. Maar o, die liedjes. Er zijn er maar weinig die er echt uitspringen en „Een Speeldoos" hoor de daar zeker niet bij. Annie Palmen zelf zwijgt er liever over. Zij heeft het liedje voorgezet gekregen, nadat zij verklaarde mee te zullen doen. „Het is geen liedje dat speciaal voor mij geschreven was," vertelt ze, „maar ik geloof zelf dat het een goed liedje was. Anders had ik het niet willen zingen." De Nederlandse ploeg is verdeeld in haar mening. De meesten vonden het nog al zwak, maar allemaal zijn het erover eens dat Annie het goed heeft gebracht Ze glimlacht een beetje triest als ze dat hoort. Het is een troost, misschien een beetje schrale. Over het festival zelf heeft Annie Pal men, evenals al haar collega's, niets dan lef. ^Het liep-gesmeerd. En dat wil wat zeggen als je met zo'n stel nerveuze men sen moet werken," zegt Annie Palmen. De sfeer achter de schermen was enorm gespannen. Je kon het wel merken a; de krampachtige glimlachjes die de zan gers en zangeressen tijdens het voorstel len aan de kijkers tevoorschijn brachten Maar iedereen hielp elkaar. Je had echt het gevoel: we zitten allemaal in hetzelf de schuitje." Op kluchtige wijze werkte de NCRV zich door haar zendtijd van de amusement eisende zaterdagavond heen met nieuwe afleveringen van de oorspronkelijke Ame rikaanse serie „Ethel and Albert" pn van de eveneens Amerikaanse Lucille Ball show. Klucht is het juiste woord voor elk van deze t.v.-feuilletons, die verzadigd zijn van „dol-komische" situaties en ont wikkelingen. Datzelfde woord klucht maakt bovendien elke kritiek op de onzinnighe den en onbenulligheden van deze verha len onmogelijk en ook dat is wel eens prettig. „Arthur" Paul Cammermans en „Eva" Kitty Janssen, de door Luisa Tre ves bewerkte „doubles" van Ethel and Albert waren, gesteund o.m. door de dolle Joop Doderer, weer op hun best nu zij in testamentische moeilijkheden verkeer den. De onnatuurlijke onderbrekingen van rijmelende Jelle stoorden ons evenzeer als de ingeblikte publiekgeluiden in de daar opvolgende belevenissen van de clowneske Lucille Ball, een van de weinige vrouwen die zonder bezwaar voor schut willen staan. Zij werd daarbij op grandioze ma nier geholpen door de befaamde Tallulah Bankhead die zichzelf, een groot actrice, speelde. Na deze beide programma-onderdelen, die onze lachspieren veel werk gaven, kwam dan, bijna plechtig, de finale van het Eurovisie Song Festival in Londen; een eindstrijd, waarvan de BBC door toe- Annie Palmen wenst de winnaars van Songfestival, Grethe en Jurgen Ingmann, geluk. passing van allerlei visuele middelen nu ook eens een echt t.v.-kijkspel wilde ma ken. Deze opzet had ten doel te ontsnap pen aan de oude vorm van deze songfes tival-finales, waarbij de zangers en zan geressen, afgewisselddoor een enkel pu- bliekshot, almaar vanaf dezelfde plaats de jury en de toeschouwers toezongen. En de Engelsen slaagden daar prachtig in, al rees bij ons de vraag of de presentatie van de nummers, die zeer verschillend was, niet een teveel aan invloed op de beoordelaars kon uitoefenen. Jammer was het, dat het nieuwe „gezicht" van dit fes tival in het begin nogal gehavend op het scherm kwam door het slecht functione ren van de „beeldvertaler" in Brussel, die het Britse „grof-raster" beeld moest om zetten in het beeld van 625 lijnen dat wij op het scherm krijgen. En natuurlijk vonden wij het ook een beetje jammer, dat Annie Palmen hier met haar „Speeldoos" geen énkel punt laat staan lauweren kreeg. Wellicht was haar liedje te liet te beschouwend, te ro mantisch. Maar hoe het ook zij, de 16-lan den jury deed geen slechte keus, toen hij de grote prijs schonk aan het door Grethe Ingmann gezongen Danswijsje, dat het nog maar net kon winnen van „T'en va pas", subliem voorgedragen door de vertegen woordigster van Zwitserland, het Israëli sche zangeresje Esther Ofarim. Diamanten bij het Diner", de zondag avond-thriller van de VARA, werd door de bewerker, Jan Blokker, met succes in Amsterdam gesitueerd. Daardoor kreeg deze spannende Engelse „story"' het ka- akter van een echté misdaadgeschiedenis in onze diamantstad. Tot deze suggestie droeg zeker het eenvoudige, „echte' 'spel van de hoofdrolvertolkers Hetty Verhoogt, een boeiende verschijning, en Guus Oster bij Het geheel werd echter weer onwaar schijnlijk door het feit, dat de werkgever in het geheel niet geïnformeerd had naar het verleden van zijn secretaresse en door het slot, waarin dit juist gefouilleerde nieis je uit het niets een revolver tevoorschijn toverde Toch bezorgde dit door Eimert Kruidhof uitstekend in beeld gebrachte spel ons een spannend uur. Vermeld moet tenslotte zeker nog de uitstekende documentaire, die 't verschrik kelijkste contrast van deze wereld, honger - overvloed, behandelde. De redaktie van de rubriek „Achter het Nieuws" schudde daarmee, middenin de Anti-honger-week, weer eens Nederland, dat geen last van honger heeft, wakker. Op zondagavond na het gebruikelijke goede weekend. Damshuizer (Van onze correspondent) BRUSSEL Ongeveer 300 leden van de Vlaamse Volksunie, de organisatie die onder andere de Vlaamse marsen van Brussel in 1961 en 1962 heeft georgani seerd, hebben gisteravond betoogd tijdens een t.v.-quiz „Wie weet wat" voor de Nederlandstalige uitzendingen van de Belgische televisie. Nadat de presentator van de quiz de deelnemers had voorgesteld ontstond er groot tumult onder het publiek. De leden van de Volksunie riepen: „Ieder zijn waarheid" en zij strooiden pamfletten rond waarin hun eisen werden gemoti veerd. „Ieder zijn Waarheid" is namelijk de titel van een eens per maand plaats hebbende t.v.-uitzending waarin vertegen woordigers van de drie grote politieke par tijen van België (katholieken, socialisten en liberalen) met elkaar van gedachten wisselen over actuele problemen. Reeds geruime tijd vraagt de Volksunie (die leden evenveel als de communisten heeft in de kamer van 212 leden en 2 in de senaat) ook aan die ronde tafel te worden toegelaten toch zonder resultaat. Het tumult in de zaal van het Ameri kaanse theater in Brussel, waar zich naar schatting 300 leden van de Volksunie op de 750 toeschouwers bevonden, werd zo oorverdovend dat de quizmaster zich niet meer verstaanbaar kon maken. De uitzen ding werd daarop geschorst. De directeur generaal van de Vlaamse uitzendingen, de heer Van den Bussche werd gealarmeerd en na een uurtje kwam men tot een com promis. De leden van de Volksunie moch ten wel in de zaal blijven maar niet meer demonstreren. Daarop werd de uitzending hervat. De Volksunie heeft nog met nadruk la ten weten dat de demonstratie alleen ge richt was tegen de uitzending: „Ieder zijn Waarheid" en helemaal niet tegen de quiz of tegen de quizmaster van „Wie weet wat". Georgette Hagedoorn, Paula Petri en Jules Royaards in het stuk van Arthur Kopit. „Contour"-tentoonstelling. De 12e ten toonstelling „Contour over Beeldende Kunst" wordt van 30 maart tot 13 mei onder auspiciën van „De Kring", Vereni ging voor Schone Kunsten te Delft, ge houden in het stedelijk museum „Het Prinsenhof" aldaar. Het Eurovisie-Songfestival 1963. hoewel een aangelegenheid van de beeldomroep, werd ook via de radio uitgezonden. Niet afgeleid door de contouren van de zange ressen of geïmponeerd door de goedge bouwde body's der kwelende heren konden de radioluisteraars zich dus volledig op tekst en muziek concentreren. Dat het ons niet spijt deze hele matte bedoening te hebben uitgezeten, danken we aan Kees Brusse. Diens program maatje „Babysitten" toch al een ver ademing tussen de gebruikelijke zaterdag avond-grollen sloot als een bus op het Songfestival aan met z'n argeloos gedebi teerde steekjes-onderwater. De inhoud van Brusses conférence ontspruit voornamelijk 't brein van Alexander Pola en de al gehele presentatie is het werk van regis seur-technicus Gré Goudswaard. Dat drie tal moet tijdens de uitzending van de Lon- dense liedjesstroom nog verdraaid hard hebben gezwoegd om de tekst bij te scha ven en de opgenomen bandjes (met een zogenaamd telefoongesprekje met me vrouw Palmen) tijdig in te lassen. Pro gramma's die onder hoogspanning tot stand komen lukken meestal beter dan in rustiger omstandigheden vervaardigde uitzendingen. De vondst om Brusse na het nieuws en tijdens de klokslag van twaalf uur met een paar gekke opmerkingen te laten terugkomen, paste geheel in dit heerlijke halve uurtje spotternij om een zotternij. J. H. Bartman HILVERSUM I. 402 m. 746 kc/s. 7.00 AVRO. 7.10 VPRO. 8.00-24.00 AVRO. AVRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtendgym nastiek. 7.20 Ochtendvaria (gr.) VPRO: 7.50 Dagopening. AVRO: 8.00 Nieuws. 8.15 Programma-overzicht en lichte grammo- foonmuziek. 9.00 Ochtendgymnastiek voor de vrouw. 9.10 De groenteman. 9.15 Klas sieke grammofoonmuziek. 9.35 Waterstan den. 9.40 Morgenwijding. 10.00 Arbeidsvi taminen (gr.) 10.50 Voor de kleuters. 11.00 Voor de zieken. 12.00 Licht ensem ble 12.20 Regeringsuitzending: Uitzending voor de landbouw. 12.30 Mededelingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.33 Licht en semble met zangsolist. 13.00 Nieuws. 13.15 Mededelingen, eventueel actueel of gram mofoonmuziek. 13.25 Beursberichten. 13.30 Tirools ens. met zangsolisten. 14.00 Utrechts kamermuziekgezelschap: Klas sieke en moderne muziek. 14.40 Schoolra dio. 15.00 Met naald en schaar, praatje voor de vrouw. 15.30 Viool en piano: mo derne muziek. 16.00 Actualiteiten. 16.30 Voor de jeugd. 17.30 Amateursprogramma. 17.55 New York calling, lezing. 18.00 Nieuws. 18.15 Eventueel actueel. 18.20 Me- tropole orkest en solisten. 19.00 Voor de kleuters. 19.05 Paris vous parle. 19.10 Ka merkoor: moderne muziek. 19.20 Inleiding tot muziekbegrip, muzikale lezing. 19.35 Pianorecital: moderne muziek. 20.00 Nieuws. 20.05 Muziek is troef. 21.05 Wat ops bezig houdt, forum. 21.45 Lichte pr- kestmuziek (gr.). 22.05 Moderne liederen. 22.30 Nieuws. 22.40 Actualiteiten. 23.00 Ven ster op de hedendaagse muziek, muzika le lezing. 23.55-24.00 Nieuws. HILVERSUM II. 298 m. 1007 kc/s. 7.00- 24.00 KRO. KRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Morgengebed. 7.15 Muziekprogramma, strip voor de jeugd en berichten. 7.55 Overweging. 8.00 Nieuws. 8.15 Lichte grammofoonmuziek. 8.50 Voor de vrouw. 9.40 Schoolradio. 10.00 Voor de kleuters. 10.15 Moderne kamer muziek (gr.). 10.25 Klassieke en moder ne Franse muziek. 11.00 Voor de vrouw. 11.30 Lichte grammofoonmuziek. 11.50 Vol- aan vooruit, praatje. 12.00 Middag klok - Noodklok. 12.04 Licht lunchconcert (gr.). 12.30 Mededelingen t.bv. land- en tuinbouw. 12.33 Lichte orkestmuziek (gr.). 12.55 Katholiek nieuws. 13.00 Nieuws. 13.15 Platennieuws. 13.30 Koninklijke Lucht macht-Kapel. 14.00 Operamuziek (gr.). 14.35 Voor de plattelandsvrouwen. 14.45 Tierelantijnen: gevarieerd programma (herh.). 15.45 Lichte grammofoonmuziek. 16.00 Voor de zieken. 16.30 Ziekenlof. 17.00 Voor de jeugd. 17.45 Beursberichten. 17.50 Regeringsuitzending: De Nederlandse An tillen in de historie, door W. Meyer. 18.00 Licht instrumentaal kwartet en zangso listen. 18 20 Politieke lezing. 18.30 Lichte grammofoonmuziek. 18.50 Van klanten en wanten weten, vragenbeantwoording. 19.00 Nieuws. 19.10 Actualiteiten. 19.25 Ik ben de weg, de waarheid en het leven, lij densmeditatie. 20.00 Cantemus Domino: Gregoriaanse gezangen. 20.20 Cello en piano: klassieke muziek. 20.50 Klein taai geding. 21.05 Omroeporkest: Moderne mu ziek. 22.15 22.25 Boekbespreking. 22.30 Nieuws. 22.40 Vreemd, een keuze uit woord, zang en dans van elders en anders. 23.10 Lichte grammofoonmuziek. 23.55-24.00 Nieuws. BRUSSEL 324 m. 12.00 Nieuws. 12.03 Lichte muziek. Weerbericht. 12.35 Beursberichten. 13.00 richt. 13.15 Kamermuziek. 14.00 14.03 Schoolradio. 15.45 Lichte 12.30 Blaasmuziek. 12.50 Nieuws en weerbe- Nieuws. muziek. 16.00 Nieuws. 16.03 Beursberichten. 16.09 Duitse les. 16.24 Klassieke pianotrio's. 17.00 Nieuws en weerbericht. 17.15 Voor de kin deren. 17.40 Lichte muziek. 18.00 Nieuws. 18.03 Gevarieerde muziek. 18.18 Paarde- sportberichten. 18.20 Voor de soldaten. 18.50 Radiokroniek. 19.00 Nieuws. 19.30 Voor de toeristen. 19.40 Zang. 19.50 Syn dicale kroniek. 20.00 Hoorspel. 21.17 Jazz muziek. 22.00 Nieuws. 22.15 Gevarieerde 22.45 Moderne muziek. 23.00 23.05 De gevoelige snaar. 23.35 grammofoonmuziek. 23.55-24.00 muziek. Nieuws. Nieuwe Nieuws. VOOR MAANDAG NTS: 19.30 Our boy, filmpje. 19.45 Open baar kunstbezit. 20.00 Journaal en weer- overzicht. 20.20 Politiek praatje: C.H.U. 20.30 Voedsel of hongersnood (Food or Famine), film over het wereldvoedselte kort. 21.10 Het gebeurde op klaarlichte dag (Es geschah am hellichten Tag), Speelfilm (18 jr. en ouder). 22.45-22.50 Journaal. VOOR DINSDAG AVRO: 19.30 Vogeltrekroute, filmdocu mentaire. NTS: 20.00 Journaal. AVRO: 20.20 Televizier. 20.30 Muziek Mozaïek: muzikaal programma en interviews. 21.15 Als je begrijpt wat ik bedoel: programma over de tekenaar-schrijver van Tom Poes. 21.45 Hou je aan je woord, literair spel. NTS: 22.30-22.35 Journaal.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1963 | | pagina 5