Bernard Buffet creëerde
kostuums voor Bizet's
decors en
Carmen"
Prof. Hoogewerff in Florence overleden
O
II
ymi
Knappe blijspelvertoning door H.T.C.
OE PROGRAMMA'S
NEGEN MUZEN
WITTE KRUIS
DINSDAG 26 MAART 1963
7
Een lekkere gewoonte:
Kent u Mon Chou, Kernhemse
kaas, St. Paulin ?Wees niet een
kennig: houd van méér kazen
2% I
H
Andre Glavimans
Pedro de Freitas Branco
te Lissabon overleden
Herman Krebbers vrijdag
solist bij het N.Ph.O.
Katholieke boekverkopers
content over samenwerking
met nationale bond
Brand van Gentprijs
voor prof. H. Renckens
WITTE
KRUIS
ui/
De radio geeft woensdag
7 elevisieprogramma
IN OKTOBER van het vorige jaar
heeft de Opéra van Marseille het sei
zoen geopend met een nieuwe ensce
nering van Bizets onverwoestbare „Car
men" met decors en kostuums van Ber
nard Buffet. Het is dank zij Europera
de organisatie van Europese Opera's, op
touw gezet door Maurice Huisman, de
directeur van de Brusselse Muntschouw
burg dat men thans in de Belgische
hoofdstad met deze verjongde „Carmen"
kan kennismaken. Europera streeft er
onder andere naar decors en kostuums
tussen de deelnemende opera's te doen
uitwisselen. De kosten van de enscene
ringen worden dientengevolge aanzien
lijk gedrukt. Dat is tenminste de bedoe
ling. Maar in het onderhavige geval
schijnt het, dat dit doel niet helemaal
is bereikt, want Buffet moet voor zijn
decors en kostuums niet onaanzienlijke
huurprijzen berekenen.
HOE HET OOK ZIJ, het resultaat is
eigenlijk alleen maar met „buitengewoon"
te kwalificeren. Buffet heeft de nu al weer
bijna negentig jaar oude volksopera de
cors en kostuums gegeven die zeker wel
vasthouden aan de traditie, maar die toch
ook het uiterlijk van Merimee's drama een
vorm en spraak van onze tijd hebben be
zorgd.
Met deze „Carmen" is Buffet niet aan zijn
proefstuk wat het maken van decors be
treft toe. Zijn eerste decors en kostuums
heeft hij reeds in 1955 getekend voor het
ballet „La Chambre" van de balletten van
Roland Petit. Het idee daarvoor was van
Georges Simenon, de geestelijke vader van
Maigret, en de muziek van Georges Auric.
Korte tijd daarna zijn de decors voor Fran-
coise Sagans ballet „Le Rendez-vous Man-
qué" (met voortreffelijke muziek van Mi
chel Mange) gevolgd. En een jaar of drie,
vier geleden heeft hij. wéér voor Roland
Petit, decors en kostuums ontworpen voor
de musical „Patron" van Marcel Aymé en
Guy Béart. Men kan Buffet's decors eigen
lijk gemakkelijk omschrijven: ze zijn aqua
rellen van Bernard Buffet in overgrote af
metingen. Ze hebben met zijn „gewone"
werk de felheid van tonaliteit en de diep
gebeten kracht van de zwarte lijnen ge
meen. Voor „Carmen" heeft hij zo vier
Advertentie
UHiiiiüsüiiaiagiiiiiiiiiiiM»!
Culturele prys van Deventer. B en W
van Deventer hebben de culturele prijs
1962 toegekend aan de schrijver C. Wilkes-
huis aldaar. De prijs bestaat uit een bedrag
van duizend gulden en een gedenkpenning
met inscriptie. De heer Wilkeshuis, die tal
van publikaties het licht deed zien, is tot
over de landsgrenzen bekend geworden
door het schrijven van jeugdboeken en ra
diohoorspelen voor de jeugd. Vele van zijn
werken zijn in andere talen vertaald.
decors en nog eens twee voordoeken ge
maakt en een paar honderd kostuums.
APPLAUS WAS ER TERECHT in De
Munt al direct voor het eerste voordoek,
vijf Spaanse vrouwen in de loge van een
arena, en daarna klaterde er, telkens wan
neer het doek voor een nieuwe Buffet open
ging, handgeklap op. Dat was zo voor het
decor van een pleintjè in Sevilla van het
eerste bedrijf en het was aangezwollen tot
een ovatie voor het plein bij de arena van
de vierde akte. Reeds dadelijk bij het
eerste decor, een marktpleintje in geel, oker
en sienna met een zwarte fontein, viel het
weer op welk een goed begrip Buffet voor
de mogelijkheden van een decor heeftde
aardige, hellende straat aan de rechter
zijde, de zwarte, als met de pen ge
tekende, boom in het midden en het pers
pectief van een straat.
In de kostuums heeft hij enerzijds ze
ker het Spanje van bijna honderd jaar
terug willen oproepen, anderzijds zijn er
ook duidelijk karikaturale accenten, zoals
de typische overgrote Spaanse pet met
pluimen van de luitenant Zuniga en meer
van zulke dingen. Niet helemaal juist is
het misschien dat hij ook van die kos
tuums kennelijk Buffet heeft willen ma
ken zodat ze dus meestal met zwarte verti-
kale strepen zijn gearceerd. Aan de een
heid van het toneelbeeld komt dat echter
wel ten goede.
LILLAS PASTIA'S HERBERG is bij Buf
fet van een kleine kroeg een riant café
met gelegenheid voor ,.flqoy-shpw" gewor
den. Men kan er vrede mee hebben, omf
dat er nu tenminste ruimte is voor koo)j,
en figuratie en omdat de ig&MWJ met de
grote trap naar beneden de regie veel kan
sen biedt. Gebruik, worden die niet erg,
maar dat kan Buffet niet helpen. De pleis
terplaats van de smokkelaars is met veel
vindingrijkheid opgelost: de ruïne van een
oude barokke kapel tussen zwarte bomen
en roodbruine rotsen zijn de hoofdelemen
ten van een decor. Al die smokkelaars-
holen en dergelijke uit opera's hebben nu
eenmaal altijd iets kitscherigs en dat is
hier wel vermeden. Na een dramatisch
voordoek met een scène van een gewonde
stier komt dan ten slotte het plein voor
de arena, waar de ontknopihg van Car-
mens drama zich voltrekt. Ook daar weer
de mooie vondst van de doorkijken en het
achterplan, zodat de stoeten van prijsrech-
ters, toreadoren, picadoren en dergelijke
goed uit de voeten kunnen. Indrukwekkend
zijn in dat laatste decor de bogen van de
arena en vooral de bloedrode accenten in
de huizen rondom.
IN DIE DOOR BUFFET geschapen we
reld kan zich de tragische geschiedenis
van Don José en Carmen overeenkomstig
partituut en tekstboek afspelen. De Munt
heeft zoals gewoonlijk voor een uitsteken
de bezetting gezorgd, met o.a. Bizerka
Cvejci als een nogal struise Carmen wie
men geen Spaanse ascese kan aanzien, en
met Pierre Lanni als een wat timide maar
goed zingende Don José. De muzikale lei
ding is in handen van Georges Sebastian.
Deze kleine lessenaarvirtuoos en rasmu
zikant heeft het wonder bereikt dat zelfs
het orkest van De Munt geïnspireerd
schijnt te spelen. De regie is van Louis
Ducreux, een van de directeuren van de
Marseillaanse Opéra, die blijkbaar met de-
Het decor voor het vierde bedrijf.
Een getekend zelfportret van Buffet
van enkele jaren geleden en zijn
handtekening
-rnhqhle o
Kostuumontwerp voor de sigaretten
meisjes.
cors en kostuums wordt mee verhuurd.
Het zou goed geweest zijn wanneer hij
gelijke tred zou hebben gehouden met
Buffet. Zijn geijkte opstelling van groepen
en figuren ziet men zelfs niet meer in de
Parijse Opéra Comique, waar men toch
wel graag aan wat verstijfde tradities
vasthoudt. Dit is vooral jammer omdat
Buffet's kostuums en decors er zo toe bij
dragen deze aloude „Carmen" zó spring
levend te houden dat de open doekjes niet
van de lucht zijn en dat er op het schel
linkje een paar keer luid kan worden ge
discussieerd over een te hoge of te lage
noot.
De Portugese dirigent Pedro de Freitas
Branco is zondag op 66-jarige leeftijd na
een langdurige ziekte te Lissabon over
leden. In 1924 begon hij zijn carrière als
dirigent nadat hij veelvuldig als pianist
en violist was opgetreden. Hij had zijn in
genieursstudie opgegeven voor de muziek.
Hij heeft talrijke orkesten in binnen en
buitenland gedirigeerd. Hij is onder meer
ook in Nederland opgetreden. Hij was laat
stelijk dirigent van het Nationale Symfo
nie-orkest van Portugal. Hij was getrouwd
met de Franse pianiste Marie Levêque.
Op vrijdag 29 maart a.s. heeft onder
leiding van Marinus Adam het achtste
concert in de vrijdag-serie van het
N.Ph.O. plaats. Het concert wordt geopend
met Sinfonietta van Wouter Paap, waarna
Herman Krebbers het Derde Vioolconcert
van Saint-Saëns zal uitvoeren. In de plaats
van de aangekondigde Symfonie no. 3
van Roussel, welke in verband met het
grote aantal zieken, speciaal bij de strij
kers, moest komen te vervallen, wordt het
concert thans besloten met de Derde Sym
fonie „Eroica" van Beethoven.
HERMAN KREBBERS kan op een zeld
zaam voorspoedige carrière terugzien.
Reeds op 9-jarige leeftijd trad hij met
orkest op; als 13-jarige zelfs met het Con
certgebouw Orkest en het Residentie
Orkest. Zijn muzikale opleiding genóót hij
aan het Muzieklyceum te Amsterdam,
welke instelling hij verliet met de hoogste
onderscheiding. Dat dit gemotiveerd was,
bleek toen hij op 14-jarige leeftijd door het
ministerie van O.K. en W. werd uitgezocht
om deel te nemen aan het Violistencon
cours in Engeland, waar hij tot de prijs
winnaars behoorde. Concertreizen naar vele
landen hebben Herman Krebbers grote
successen gebracht.
Sinds september 1962 is Herman Kreb
bers als eerste concertmeester verbonden
aan het Concertgebouw Orkest, welke
functie hij voor die tijd bij het Residentie
Orkest bekleedde.
De voorzitter van de Nederlandse Ka
tholieke Boekverkopersbond, de heer N.
Louwers, heeft zijn leden op de gisteren
gehouden algemene vergadering van de
bond in Utrecht verzekerd dat het besluit
tot samenwerking met de Nederlandse
Boekverkopersbond juist is geweest. Dit
is, volgens hem, in de eerste acht maan
den van deze samenwerking na enige be
grijpelijke moeilijkheden bewezen.
De tijd is voorbij, zo zei de heer Lou
wers, dat de Rooms boekenzaken uitslui
tend het katholieke fonds of alleen maar
jeugdlectuur met keurraadstempel voor
handen hadden en dat katholieke uitge
vers op aandringen van het episcopaat
boeken, die nu algemeen aanvaard wor
den, niet uitgaven. Hij voegde hieraan
toe. dat het in Nederland gelukkig niet
Szo is als in sommige gebieden8'o'^ei^ïtër
grens, waar de beminde gelovigen jvolko-
men onfn&ndi3*2t}n en derhalVé hun mond
dienen te houden.
De katholieke boekhandel, aldus de heer
Louwers, moet en kan een belangrijke
bijdrage leveren aan de emancipatie en
het mondig worden van het katholieke
volksdeel, en daartoe moet zij open, eer
lijk en vooral positief zijn. Hij meent,
dat de N.K.B.B. juist als sectie van de
Nederlandse Bond een taak heeft, die niet
bestaat uit het handhaven van de hokjes
geest en het beschermen van onmondigen
Tijdens een gezamenlijke vergadering
van de Nederlandse Katholieke Boekver
kopersbond en de Organisatie van Katho
lieke Uitgevers in Utrecht is de Brand-
Van Gentprijs uitgereikt aan prof. TL Ren
ckens, hoogleraar in de exegese van het
Oude Testament aan het theologicum van
de paters Jezuïten in Maastricht. Hij
ontving deze onderscheiding voor zijn ge
hele exegetische werk cn met name voor
het boek „De Godsdienst van Israel", dat
vorig jaar is verschenen.
De Brand-Van Gentprijs, groot duizend
gulden, is tot nu toe uitgereikt aan Ma-
rie Koenen, de uitgeverij J. J. Romen
nv, Antoon Coolen, Uitgeverij „Het Spec
trum nv" en aan Jos £anhuysen. De ju
ry werd ditmaal gevormd door prof. dr.
F. C. Pauwels, Kees Fens en Lambert
Tegenbosch.
(Van onze correspondent)
ROME UIT FLORENCE bereikte ons
het droevige bericht dat daar op maandag
25 maart, even na 12 uur, is overleden on
ze landgenoot prof. dr. Godefridus Johan
nes Hoogewerff, een van de voornaamste
Nederlandse kunsthistorici en zonder twij
fel de man, die het meeste heeft bijgedra
gen tot de culturele betrekkingen tussen
ons land en Italië. Hij werd op 20 juni
1884 te Amersfoort geboren. Hoogewerff
was een der eerste Nederlanders, die
kunstgeschiedenis hebben gestudeerd. Men
kan wel zeggen dat hij in ons land dat
vak heeft uitgevonden, want het werd in
zijn jeugd nog aan geen enkele universi
teit onderwezen. Hij deed in 1908 zijn doc
toraal examen te Utrecht in de Neder
landse letteren en werd onmiddellijk daar
op aangesteld als assistent van prof. dr
W. Vogelzang, die als eerste in ons land
kunstgeschiedenis ging doceren aan de
Rijksuniversiteit te Utrecht.
REEDS IN 1919 werd Hoogewerff met
een studie-opdracht naar Rome gezonden,
waar hij assistent werd aan het Neder
lands Kunsthistorisch Instituut, dat toen
onder leiding stond van monseigneur dr.
Gisbert Brom. Daarna heeft hij praktisch
steeds in Italië geleefd en gewerkt. Tij
dens de eerste wereldoorlog was hij waar
nemend directeur van het instituut., daar
de in 1915 benoemde nieuwe directeur
monseigneur Hensen geen visum van de
Italiaanse regering kon krijgen en tijdens
de oorlog in Nederland moest blijven. La
ter, in 1922, volgde hij monseigneur Hen
sen, die toen met pensioen ging, op als
directeur en tot 1950 heeft hij die functie
bekleed.
ZIJN WERKZAAMHEID was verbazing
wekkend. Een correspondent, die van 1926
tot 1941 zijn secretaris is geweest, weet
daarvan mee te praten. Het aantal publi
katies van zijn hand vindt men opgesomd
in de huldigingsbundel, die in 1959, ter
gelegenheid van zijn 75ste verjaardag ver
scheen als deel 31 van de mededelingen
van het Nederlands Historisch Instituut.
Het is een lijst van 225 werken en al zijn
daar ook enkele bij, die niet meer zijn
dan tijdschriftartikelen, zowel in het Ne
derlands als in het Italiaans, in het Frans
en in het Duits, andere zijn daarentegen
buitengewoon grote werken. Zoals de vijf
dikke delen van de Noordnederlandse
Schilderkunst en zoals de grote delen van
de Geschiedenis der Noordnederlandse mi
niaturen, die hij heeft geschreven samen
met prof. dr. J. Byvanck en ook de tal
rijke delen bronnenstudiën, die verschenen
zijn in de reeks van de Rijksgeschiedkun-
dige Pubiikatiën. Hoogewerff was name
lijk vooral ook een man. die veel in ar
chieven werkte, zowel in het Vaticaan als
in de Italiaanse archieven.
HIJ WAS IN VATICAANSE kringen zeer
gezien, deze protestant. Na 1950, toen hij
de pensioengerechtigde leeftijd bereikte,
werd hij aangesteld tot directeur in de
iconographie en iconologie der middel
eeuwse schilderkunst aan de Rijksuniver
siteit van Utrecht tot hij in 1954 de leef
tijd van 70 jaar bereikte en ook daar met
pensioen ging. Hij is toen teruggekeerd
|naar.IjtflJjë,i .ditmaal niet naar Rome,
maar naar, Florence, waar zijn hart bij-
Izortder -.naaf' uitging. Daar heeft .hij toen
het Nederlands Kunsthistorisch Instituut
opgericht, waarvan hij nog enkele jaren
directeur is geweest en dnt nu
inter-universitair instituut, een instituut,
dat aan de gezamenlijke Nederland:." u; -
versiteiten toebehoort, voortbestaat. Daar
na heeft hij een meer teruggetrokken le
ven geleid, zich steeds aan zijn studies wij
dende en voortgaande met zijn publikaties.
ZIJN DOOD IS BIJZONDER tragisch
geweest. De tegenwoordige directeur van
het instituut, dr. J. Poelhekke, ontving
Advertentie
DE PIJNSTILLER
Rugpijn maar ook andere pla
gende pijnen vaagt u prompt weg
met WITTE KRUIS, (poeders, ta
bletten of cachets). Salicyl-vrij en
daardoor geen maagklachten.
Wat mij bij het weerzien van Ronald Jeans' blijspel „Bakersprookje" nogmaals
opviel was het feit, dat het voor een begaafd auteur toch altijd nog mogelijk blijkt
een volmaakt onbelangrijk gegeven, gebaseerd op een reeks verwikkelingen welke
dateert uit de tijd van die goeie ouwe Duitse klucht, door middel van een originele
en pittige dialoog tot een sprankelende komedie te verheffen. Op deze manier doet
de inhoud van „Bakersprookje" er dan ook weinig toe. De vrolijke perikelen van dit
stuk komen voort uit de huidige woningnood en het tekort aan personeel, waardoor
twee samenwonende jonge gezinnen zich bij hun pogingen een ideale kinderjuffrouw
in dienst te houden, in allerlei komische bochten moeten wringen. Het middelpunt
van deze verwikkelingen is Sabina, een voor haar taak als huisvrouw volkomen
ongeschikt voormalig actricetje, dat haar carrière voor het huwelijk heeft opgegeven.
Ten gevolge van haar ontwapenende charmes brengt zij onder de ogen van haar
vertwijfelde echtgenoot twee andere mannen het hoofd volkomen op hol en ondanks
het feit, dat hij haar aldus meermalen in een compromitterende situatie moet aan
treffen, blijft zij in zijn ogen zo verrukkelijk naïef, dat zijn ontploffingen van woede
toch nimmer tot ernstige huwelijksmoeilijkheden leiden. Al wordt het dan ook zelfs
hem wel eens te gortig.
Nu heeft het traditionele blijspeltoeval
gewild, dat ook de met veel voorkomend
heid ingehaalde nieuwe kinderjuffrouw
van een dergelijke verboden omhelzing
getuige is geweest, zodat de beide echtpa
ren worden gedwnngen een kleine komedie
op touw te zetten, ten einde deze belang
rijke aanwinst niet in haar zedelijke ge
voelens te kwetsen. Toch kunnen zij niet
verhinderen, dat deze huisgenote een
der mannen veelvuldig aantreft in de ar
men van de vrouw, bij wie hij volgens de
wetten van eer en deugd nu juist niet
thuishoort. De nieuwe kinderjuffrouw kan
op deze manier ten slotte de vaders van
haar pupillen met geen mogelijkheid meer
uit elkaar houden, zodat zij ten einde
raad de huisdeur met een daverende klap
definitief achter zich sluit.
Door de spirituele dialogen en de bij
zonder handig gearrangeerde taferelen-
reeks is „Bakersprookje" een allerbekoor
lijkst blijspel geworden, waarvan de
„Haarlemsche Tooneel Club" maandag
avond in de Stadsschouwburg een niet
minder charmante voorstelling heeft gege
ven. Regisseur Loet Steenbergen had hier
voor een schier onberispelijk tempo aange
geven, waarbij bovendien nog enige
hoogst originele vondsten konden worden
opgemerkt. Zoals het wandelende kamer
scherm en de manier waarop hij Sabri-
na's eenzaamheid wist te accentueren
door de grammofoonplaat met Jacques
Brell.
Daar komt bij, dat het stuk ook voor
treffelijk was bezet.
In de eerste plaats dank zij mevrouw
R. van de Boogaard-Schouten, wier aller-
charmantste Sabrina bijna de gehele voor
stelling droeg. Zij bouwde deze rol op uit
een hartveroverende combinatie van naï
viteit, gevoel voor humor en charme,
waardoor zij onbetwist de grote favoriete
van de avond werd. Al mag hierbij stellig
niet worden vergeten, dat zij door P. B
Domhoff als haar opvliegende echtgenoot
op even perfecte wijze werd geassisteerd.
Mevrouw M. C. Y. Berkhout-Jansen-ter
Laeck en mr. J. Roggeveen, respectieve
lijk de schijnbaar gevoelloze Mary en de
lakonieke Jack, waren eveneens ruim vol
doende, ofschoon zij in badinerende speel-
trant enigszins in tweede positie bleven
Heel goed was ook R. H. B. Tuinder als
de verleider Victor, waarbij het vooral in
zijn voordeel sprak dat deze rol zonder
enige goedkope charge werd gespeeld. Dit
geldt ook voor mevrouw H. M. van Kes-
teren-van Gelderen, wier Eva met een
mannencomplex volkomen geloofwaardig
werd gemaakt. Ten slotte gaven mevrouw
G. C. Spliethoff-Seibert en mejuffrouw H.
Rad twee amusante typeringen van het
recalcitrante personeel. Deze knappe blij
spelvertoning resulteerde in een daverend
succes voor de H.T.C., met aan het slot
de traditionele bloemen voor de dames.
Terecht liet men daarbij regisseur Steen
bergen in de hulde delen. J. v. D.
Subsidie voor „Dc Overval" De raad
van Hoogeveen zal zich donderdagavond
uitspreken over een voorstel van B. en W
een subsidie te verlenen van 1250 voor
de vertoning van de Nederlandse speelfilm
„De Overval". Hoogeveen zou daarmee de
eerste gemeente in Nederland zijn, die een
dergelijke subsidie toekent.
donderdagavond uit Florence een brief
van een taxichauffeur, die gewoonlijk de
familie Hoogewerff, als zij iets in de stad
te doen had, met zijn taxi vervoerde. Deze
man schreef dat hij de prof. naar het
ziekenhuis had gebracht, m .ar dat noch
prof. Hoogewerff, noch minder mevr.
Hoogewerff zich rekenschap schenen te
geven van de ernst van de toestand waar
in hij verkeerde. Op dat ogenblik was juist
de secretaris van het instituut, drs. J. Of-
ferhaus, de zoon van de vroegere com
missaris der Koningin in de provincie
Groningen, in Florence. Deze ging onmid
dellijk naar het ziekenhuis en vond daar
prof. Hoogewerff in zeer desolate toe
stand. Anderhalf uur later moest de pa
tiënt worden geopereerd; hij was hartpa
tiënt en deze operatie was bijzonder ge
vaarlijk. De directeur van het instituut,
dr. Poelhekke, is onmiddellijk naar Flo
rence gereisd, waar hij zaterdag aan
kwam en heeft daar ook mevr. Hooge
werff bezocht, die helemaal niet be
greep hoe ernstig de toestand was en
meende dat haar man over enkele dagen
terug zou komen. Zij is zeer slecht ter
been en heeft hem niet meer levend mo
gen zien. Dr. Poelhekke is zondag de hele
dag in het ziekenhuis gweest en heeft met
de stervende patiënt gesproken, die zich
alleen nog in het Italiaans uitdrukte en
voortdurend sprak over zijn werk, dat nu
waarschijnlijk wel een maand vertraging
zou ondervinden.
Prof. Hoogewerff was officier in de or
de van Oranje Nassau, ridder in de orde
van de Nederlandsehe Leeuw, comman
deur in de Kroonorde van Italië en officier
in de Leopoldsorde van België. Ter gele
genheid van het 50-jarig bestaan van het
Nederlands Historisch Instituut in Rome
begiftigde de Italiaanse president hem met
de Medaglia d'Ore ai Benemeriti della
Cultura.
HILVERSUM I 402 m. 7.00 VARA. 10.00
VPRO. 10.20 VARA. 19.30 VPRO.
20.00-24.00 VARA.
VARA: 7 00 Nieuws. 7.10 Ochtendgym
nastiek. 7.20 Socialistisch strijdlied. 7.23
Lichte ochtendklanken (gr.). (Om 7.35 Van
de voorpagina) 8.00 Nieuws en socialis
tisch strijdlied. 8.18 Lichte grammofoon-
muziek. 8.40 Orgelspel. 9.00 Ochtendgym
nastiek voor de vrouw. 9.10 Kookpraatje.
9.15 Moderne grammofcionmuziek. 9.35 Wa
terstanden. 9.40 Schoolradio. VPRO: 10.00
Inzicht en uitzicht, lezing. 10.05 Morgen
wijding. VARA: 10.20 Voor de vrouw. 11.00
Specialiteitentheater, gevarieerde radio
show 12.00 Voor het platteland. 12.05 Half
om: lichte grammofoonmuziek met van
12.30-12.33 Mededelingen t.b.v. land- en
tuinbouw 13.00 Nieuws. 13.15 Italiaans
ensemble met zangsolist. 13.45 Gesproken
portret. 14.00 Jeugdconcert. 14.45 Volks
liedjes en -dansen. 15.00 Beter wonen, toe
spraak 15 10 Voor de jeugd. 17.00 Pro
menade-orkest. 17.30 Tentoonstellingsagen
da. 17 35 Licht instrumentaal trio. 17.50 Re
geringsuitzending: Geven en nemen. Tips
Ivoor en van weggebruikers. 18.00 Nieuws
en commentaar. 18.20 Actualiteiten. 18.30
Radio Volksuniversiteit: Variaties op het
thema mens als mogelijk klankbeeld der
sociale wetenschappen, door dr. W. A. 't
Hart. 19.00 Voor de kinderen. 19.10 VARA-
Varia en lichte grammofoonmuziek.
VPRO: 19.30 Voor de jeugd. 20.00 Nws.
20.05 Lichte orkestmuziek en zangsolisten.
20.40 Kaf en koren, wekelijkse notities.
20.50 Operaconcert (gr.). 22.20 Reportage
van de Middenstandsconferentie. 22.30
Nieuws. 22 40 Jazzmagazine. 23.15 Weer
klank, muziekrevue. 23.55-24.00 Nieuws.
HILVERSUM II. 298 m. 7.00-24,00 NCRV.
NCRV: 7.00 Nieuws en SÓS-berichten.
7.10 Dagopening. 7.25 Klassieke grammo
foonmuziek. 7.45 Radiokrant. 8.00 Nieuws.
8.15 Lichte grammofoonmuziek. 9.00 Voor
de zieken. 9.35 Grammofoonmuziek. 9.40
Voor de vrouw. 10.10 Harprecital (gr.)
10.15 Morgendienst. 10.45 Geestelijke lie
deren. 11.15 De jeugd op eigen wieken,
hoorspel (11). 11.40 Lichte grammofoonmu
ziek. 12.10 Licht instrumentaal ensemble.
12.30 Mededelingen t.b.v. land- en tuin
bouw. 12.33 Lichte muziek. 12.53 Grammo
foonmuziek, eventueel actualiteiten. 13.00
Niéuws. 13.15 Lichte orkestmuziek en zang
soliste. 13.35 Moderne orkestwerken (gr.).
14.50 Wie luistert mee?, lessen in het mu-
ziekbeluisteren. 15.20 Israëlische volkslie
deren 15.50 Bijbelvertelling voor de jeugd.
16.00 Voor de jeugd. 17.15 Moderne jazz
muziek. 17.40 Beursberichten. 17.45 Lichte
muziek. 18.00 Op de man af, praatje. 18.05
Vocaal ensemble: moderne muziek. 18.30
Het Spektrum, lezingen. 18.45 Nieuwe
grammofoonplaten. 19.00 Nieuws en weer
bericht. 19.10 Mededelingen of grammo-
muzi^k. 19.15 Leger des Heilskwartier. 19.30
Radiokrant. 19.50 Pianospel: lichte mu
ziek. 20.10 Radio Kamerorkest en trompet
solist Klassieke muziek. 21.00 Lijdens
overdenking (II). 21.30 Geestelijke liede
ren. 2150 Een Nederlandse gemeente in
Ethiopië, lezing. 22.00 Kerkorgelconcert.
22.30 Nieuws. 22.40 Avondoverdenking.
22 55 Pianospel (gr.). 23.10 Amusements
muziek (gr.) 23.30 Lichte muziek. 23.55-
24.00 Nieuws.
BRUSSEL. 324 m. 12.00 Nieuws. 12.03
Lichte muziek. 12.30 Weerbericht. 12.35
Swingmuziek. 12.50 Beursberichten. 13.00
Nieuws en weerbericht. 1315 Kamermu
ziek. 14.00 Nieuws. 14.03 Schoolradio. 15.00
Koorzang. 15 30 Symfonische muziek.
16 00 Nieuws. 16 03 Beursberichten. 16.09
Engelse les. 16.25 Lichte muziek. 17.00
Nieuws. 17.15 Hoborecital.
VOOR DINSDAG
AVRO. 19.30 Vogeltrekroute, filmdocu
mentaire NTS 20.00 Journaal. AVRO
20.20 Televizier. 20.30 Muziek Mozaïek:
muzikaal programma en interviews. 21.15
Als je begrijpt wat ik bedoel: programma
over de tekenaar-schrijver van Tom Poes.
21.45 Hou je aan je woord, literair spel.
NTS: 22.30-22.35 Journaal.
VOOR WOENSDAG
KRO: 17.00 Voor de kinderen. NTS:
17.35-17.45 De Verrekijker, internationaal
jeugdjournaal 19 30 Sportuitzending. NTS
20.00 Journaal en weeroverzicht. KRO:
20 20 Praatje over de Bisschoppelijke Vas-
ten-actie 20.25 Brandpunt. 20.50 Vloekjes
bij de thee, licht programma. 21.05 TV-
Dansant, programma over oude en nieu
we dansen. 21.45 De grenzen van het le
ven De dood 22.20 Epiloog NTS: 22.30-
22.35 Journaal.
it