RECTIFICATIE
LEXINGTON
rc
RYSAI
L
i
Sopraan Lois Marshall zong in Amsterdam
DE PROGRAMMA'S
Opera van Haydn in
het Holland Festival
TOTO-FORMULIER
NEGEN MUZEN
FAVORIETEN-SPEL
Juridische faculteit bij
economische hogescholen
WOENSDAG 27 MAART 1963
Geen auteursrechten meer
op werk van Daudet
Laatste wandtapijt van de Nijmeegse serie
thans in Haarlem gerestaureerd
De Franse thrillerauteur
Jean Bruce omgekomen
Tekeningetje van Leonardo
j voor 147.000 geveild
Middeleeuwse aardewerk
industrie in Nederland
W nabeschouwingen
Programma als de inhoud
van populair weekblad
Week van de
lichte muziek
Meer radio- en t.v.-
toestellen
SNIJBLOEMEN VOEDSEL
„De Amsterdamse
Cantory" met „Johannes
Passion" van Schütz
in Haarlem
De radio geeft donderdag
T elevisie programma
Het wandtapijt „Het Offer", het laatste
van de tiendelige Nijmeegse serie die
geheel in Haarlem is gerestaureerd.
Rostropovitsj speelt Britten's
celloconcert o.l.v. de componist
Het bestuur van het Holland Festival
heeft enige aanvullingen bekend gemaakt
van het eerder gepubliceerd programma
voor 1963. Zo zal de Nederlandse Opera
in het komende festival, behalve de reeds
aangekondigde werken (..Monsieur de Pour-
ceaugnac" van Frank Martin, „Rusalka"
van Dworsjak en Wagners „Der fliegende
Hollander) enige voorstellingen geven van
„l'Infedelta Delusa" van Haydn, onder di
rectie van Alberto Erede, in de regie van
Werner Düggelin en de decors en kos
tuums van Jorg Zimmermann.
In deze uitvoeringen zullen optreden:
Jeannette van Dijck, Reri Grist, Peter van
der Bilt, Umberto Grilli en Nicola Monti.
Aan deze voorstellingen die in Den
Haag, Amsterdam en Rotterdam zullen
worden gegeven zal het Nederlands Ka
merorkest, versterkt met blazers van
het Opera-orkest, medewerken.
Voorts zal, op 5 juli in de Kurzaal te
Scheveningen, de Russische cellist Mistis-
lav Rostropovitsj met het Residentie-Or
kest de eerste continentale uitvoering ge
ven van een cello-concert dat Benjamin
Britten heeft gecomponeerd en aan de ge
noemde cellist heeft opgedragen. Benja
min Britten heeft de uitnodiging aanvaard
dit werk zelf te dirigeren. Aan de eerder
aangekondigde kamermuziekconcerten zijn
twee avonduitvoeringen toegevoegd van
Bachs zes suites voor violoncelsolo, te ge
ven in de Noorderkerk te Amsterdam door
MiStislav Róstropovitsj. if
Volgens de wet blijft Alphonse Daudet
de enige auteur van de werken, die tot
nu toe onder zijn naam zijn verschenen.
Tot deze uitspraak is een Parijse recht
bank gekomen nadat erfgenamen van de
schrijver, die Daudets vrouw Julia als
mede-auteur van de werken erkend wil
den zien, een uitspraak hierover hadden
uitgelokt.
Financieel gezien ging het hier om een
belangrijke zaak voor deze erfgenamen.
Als Julia Daudet ook als auteur erkend
zou zijn, hadden de erfgenamen tot het
jaar 2.000 auteursrechten kunnen innen,
want Julia is pas in 1940 overleden; haar
man stierf in 1897. Het werk van Daudet
is dus vrij van auteursrechten.
OPTREDEN VAN HAARLEMS BACH
ENSEMBLE IN BAKENESSERKERK
Het Haarlems Bach Ensemble onder lei
ding van George Robert zal op 31 maart
medewerking verlenen aan een dienst in
de Bakenesserkerk te Haarlem. Voorgan
ger is ds. W. M. van Asperen. Uitgevoerd
wordt Cantate nr. 95 van Joh. Seb. Bach:
„Jesus der isf mein Leben".
In de Werkplaats tot Herstel van Antieke Textiel te Haarlem zijn twee belangrijke
wandtapijten gerestaureerd, „Het Offer" en „De Slag bij Fort de Haeck bij Veere
Vóór deze twee kunstwerken weer naar hun eigenaars worden teruggezonden zullen
zij van morgen 28 maart tot zondag 31 maart geëxposeerd worden in het Frans
Halsmuseum te Haarlem. Deze sympathieke geste van de eigenaars, de gemeente
Nijmegen en de provincie Zeeland, stelt de bezoekers uit onze streek niet alleen in
staat twee belangrijke wandtapijten in ogenschouw te nemen, maar ook op directe
wijze kennis te nemen van het belangrijke werk dat de Stichting Werkplaats tot
Herstel van Antieke Textiel te Haarlem verricht. Wij hebben reeds meermalen ge
wezen op de unieke positie die deze werkplaats in ons land heeft en de bijzondere
waardering die zij bij deskundigen in geheel Europa geniet, en hopen dan ook dat
vele belangstellenden van de gelegenheid gebruik zullen maken een bezoek aan het
Frans Halsmuseum te brengen. Wie dit combineert met een bezoekje aan het nieuwe
Prentenkabinet zal zeker niet teleurgesteld worden.
Advertentie
(Van onze correspondent
PARIJS Frankrijks bekendste en sue
esrijkste detective-schrijver de Belg
Umenon niet meegerekend Jean Bruce
"s gisteren bjj een auto-ongeluk om het
even gekomen.
Bruce, die deze week juist 42 jaar was
teworden en getrouwd is en twee kinde
ren heeft, bestuurde zijn Jaguar zelf toen
hij met een snelheid van vermoedelijk een
kleine 200 kilometer inreed op een zware
vijftien toris truck en op slag werd ge
dood. Men neemt voorlopig aan dat Bru-
ce's raceauto door de excessieve snelheid
in de bocht is geslipt op het asfalt dat door
de regen nat was geworden. Het ongeluk
had plaats in Noord-Frankrijk dichtbij
Compiègne waar de schrijver een prachtig
17e eeuws kasteel bewoonde. De chauffeur
van de vrachtauto, die zware verwondin
gen opliep, kon dientengevolge in het zie
kenhuis door de politie nog niet worden
verhoord.
Tot dusverre heeft men nog geen enke
le plausibele verklaring voor het ongeluk
kunnen vinden. De chauffeur van de vracht
kon dientengevolge in het ziekenhuis door
de politie nog niet worden verhoord.
Jean Bruce heeft een uitgebreid oeuvre
van meer dan 70 titels op zijn naam staan,
waarvan talrijke romans ook in het Ne
derlands zijn vertaald. De bekendste thril
ler, zijn debuut is wel het spionage ver
haal „O.S.S.-117". Verschillende romans
van Bruce werden ook tot tekstboeken
voor films bewerkt. Alleen in het Frans
al werden jaarlijks al zo'n 3 a 4 miljoen
exemplaren van zijn boeken gedrukt en
verkocht. Zijn Parijse uitgever heeft gis
teravond door de radio medegedeeld dat
hij nog twee manuscripten van Jean Bruce
in portefeuille heeft, die komende maand
zullen verschijnen.
Een inkttekeningetje van Leonardo da
Vinci van 7,5 bij 10 cm is op een veiling in
i Londen voor 14.700 pond sterling (147.000
gulden) van de hand gedaan. De tekening
stelt een oude man voor.
„DE SL^G BIJ Fort de Haeck bij Vee-
re II" (hoog 3.94 m.. breed 2.12m.), maakt
deel uit van een serie tapijten met voor
stellingen van zeeslagen in de zeventiger
jaren van de 16e eeuw, waarbij de Zeeuw
se vloot de Spaanse verslagen heeft. Deze
serie was besteld door de Staten van Zee
land voor hun vergaderzaal in het Abdij
gebouw. De ontwerpen zijn gemaakt door
de zeeschilder Hendrik Cornelisz. Vroom.
Het weven van de tapijten was aanvanke
lijk opgedragen aan de Antwerpse wever
Frangois Spierinckx. die zich in Delft ge
vestigd had. maar na het tot stand komen
van het eerste tapijt van de reeks, werd
de uitvoering van de overige opgedragen
aan de weversfamilie De Maecht, even
eens uit Vlaanderen afkomstig, die zich in
Middelburg gevestigd had.
De serie omvat vijf zeeslagen, waarvan
er één, de slag bij Haeck, in twee delen
is geweven, om ter weerszijde van de
schouw te kunnen worden opgehangen.
Totaal dus zes tapijten. De slag bij- Haeck
was het laatste deel dat tot stand kwam:
de gebroeders Hendrik en, Laurens de
Maecht leverden het af in 1603 Later is
nog een schoorsteen-stuk met het wapen
van Zeeland en een portret van Willem
van Oranje toegevoegd.
Bovengenoemd exemplaar is het rechter-
deel van de slag bij Haeck. De restaura
tie van dit tapijt, waarvan de zijde geheel
verteerd was, is aangevangen in 1959 en
is beëindigd eind december 1962. Het is,
een zeer tijdrovend en moeilijk werk ge
weest, dat voor één persoon een tijd van
ongeveer 12 jaar in beslag zou hebben
genomen. De restauratie van het genoem
de schoorsteen-stuk is in 1959 gereed ge
komen. De Slag bij Haeck II is Kat twee
de tapijt, dat thans aan de eigenaar, de
Provincie Zeeland, wordt afgeleverd.
HET WANDTAPIJT „Het Offer" (hoog
4.10 m., breed 4.90 m.) is een exemplaar
uit een serie van zes met voorstellingen
uit de geschiedenis van Aeneas en Dido,
zoals deze verteld wordt door Vergilius.
Deze tapijten zijn geweven in Antwer
pen in de weverijen van Michiel Wauters
in de zestiger jaren van de 17de eeuw
naar ontwei'pen van de Italiaanse schilder
Giovanni Francesco Romanelli, wiens
naam op „het Offer" te lezen staat. Deze
serie was aanwezig op het huis Palster-
kamp bij Nijmegen, waar in 1678 de on
derhandelingen zijn gevoerd, die leidden
tot de „Vrede van Nijmegen" tussen
Frankrijk en de Republiek. Nadien is hij
in bezit gekomen van de gemeente Nij
megen. De restauratie van „Het Offer"
is begonnen in de loop van 1955 en is be
ëindigd in januari 1963. Voor één persoon
zou de restauratie ongeveer 15 jaar ge
duurd hebben. Hiermee is de restauratie
van de gehele serie, die meer dan 10 jaar
in beslag heeft genomen, voltooid.
Op woensdagavond 3 april houdt de
Archeologische Werkgemeenschap voor
westelijk Nederland, werkgroep Kenne-
merland, een bijeenkomst in Brinkmann
in Haarlem. De heer A. Bruyn, weten
schappelijk ambtenaar der R.O.B. in
Amersfoort, spreekt over „De middeleeuw
se aardewerkindustrie in Nederland".
De spreker behandelt onder andere het
bekende Rijnlandse goed, de belangrijke
recente opgravingen van de pottenbakke
rijen in Brunssum, vormgeving en ge
bruik van het aardewerk en de techniek
van het glazuren.
Fokke Sierksma: „Testbeeld'. (G. A. van
Oorschot, Amsterdam).
De afwijzing van commerciële televisie,
zoals die zich heeft gemanifesteerd in
onze volksvertegenwoordiging, kan men
beredeneerd terugvinden in dit bundel
tje „essays" over televisie, ofschoon het
geschreven en uitgegeven werd voordat
het probleem in de Kamer aanhangig
werd. Een uiterst genuanceerde en ge
detailleerde uiteenrafeling van de t.v -
„behoefte", de effecten ervan en de
nieuwe, nog niet helemaal overzichte
lijke invloeden van het nieuwe medium
op het levenspatroon maken dit boekje
tot een zeer actueel en instructief stuk
werk, dat echter wel iets te ver door
dringt in een materie waarvan de ele
menten nog nauwelijks tastbaar zijn.
Veel theorie, veel psychologische analy
ses en veel „doorsnee"~conclusies vullen
een deel van dit boek. dat daardoor
méér verklaart dan noodzakelijk is en
méér open deuren intrapt dan voor een
geboeid lezen goed is.
Dat neemt niet weg dat zeer interessan
te conclusies zijn getrokken, waarbij de
veramerikanisering van Europa op de
voorgrond der belangstelling treedt. Het
boek ontleent zijn waarde aan de hel
dere en bezonnen trant, waarin het op
de bij ons nog te ontwijken gevaren van
de t.v. voor het persoonlijke en gemeen
schapsleven wijst.
Advertentie
f *-
Het schijnt op een afspraak te berus
ten, dat de dinsdagavond benut wordt voor
het geven van voorlichting op allerlei ge
bied. Zo bood gisteravond ook de AVRO
de kijkers een programma, dat sterk aan
de inhoud van een populair weekblad deed
denken. En ook aan de vorm, want het
woord niet gedrukt, maar gesproken
nam in deze uitzending een veel belang
rijker plaats in dan het beeld.
Niet geheel nieuw (maar wat is er nog
nieuw?) maar toch zeer interessafit wa
ren de informaties die men ons in het
voorprogramma verstrekte over de vogel
trekroute. Wél nieuw en goed geconden
seerd was de samenvatting van de Kamer
debatten, waarmede gisteren, althans voor
lopig, de parlementaire discussie over de
commerciële t.v. werd afgesloten.
Gesteund door een script van J. W.
Holsbergen kweet Roelof Kiers zich op
bevredigende wijze van de taak ons een
kijkje te geven in de wereld, waar onze
nationale (en internationale sterren Ollie
B. Bommel en Tom Poes nog dagelijks
geboren worden, hoewel zij aan hun 25-
ste levensjaar toe zijn. Te dynamisch ge
monteerd waren naar onze smaak de in
uiteraard statische strips vastgelegde be
levenissen van deze heren. Heerlijk daar
entegen was de heilige ernst, waarmede
hun schepper, Marten Toonder, over zijn
werk sprak. En strelend waren de uit
spraken van dokter Polak, prof Hendrik
Andriessen en schaakgrootmeester Jan
Hein Donner, allemaal verwoede fans van
de beide jubilarissen. Opnieuw viel ons
verder het goede camerawerk van de vas
te AVRO-medewerker William Vogel op.
De hoofdschotel van de avond vorm
de voor ons het Muziek Mozaïek van Wil
lem O. Duys, die geholpen door Jo Vin-
Studentencabaret in Amsterdam. Het
Amsterdamse studententheatertje Hypo-
kriterion aan de Roetersstraat gaat voor
het eerst sinds vele jaren weer onderdak
verlenen aan een studentencabaret. Van 28
maart af gaat het „Braassemer Studenten
Cabaret" er optreden met het programma
„Steek je tong ereis uit". Het cabaret be
staat uit Leidse en Amsterdamse studen
ten. De teksten zijn grotendeels van Gregor
Stepaniak, evenals de muziek. Ad Werner
ontwierp de decors, de kostuums zijn van
Robert Bos. Aan het cabaret werken mede
Lily van den Bergh, Marijke Schram de
Jong, Carry Tefsen, Piet-Hein var. den
Brandhof, Eric Clous, Jan van Dunné en
Ruud Engelander. Pieter Boeles is de pia
nist. De première is op 28 maart.
Rotterdams Philharmonisch Orkest.
Het Rotterdams Philharmonisch Orkest zal
deelnemen aan het 25ste internationale fes
tival, dat van 7 tot en met 16 juni in
Straatsburg wordt gehouden. Op zaterdag
15 juni voert het orkest, onder leiding van
Franz Paul Decker, werken uit van Hinde-
mith, Mozart en Dworsjak. De volgende
dag staat het onder leiding van Eduard
Flipse en dan wordt werk van Mahler ge
speeld. Solisten zijn Henryk Szeryng, Grace
Bumbry en Ken Neate.
Koorschool. Vrijdagavond 29 maart
om kwart over acht zal de Koorschool van
de Kathedraal St. Bavo, gecombineerd met
het mannenkoor „Cantemus Domino" on
der leiding van de heer K. Bomewasser en
met pianobegeleiding van de heer J. Schou
ten concerteren in het Jeugdhuis aan de
Donkerelaan in Bloemendaal.
ft» - ^PRIJSVRAAGGEDEfiLTE) gnfswmocr» d sx n
Door een vergissing bij de drukker van de toto-formulieren, is
van het
een verkeerde tekst gedrukt op deel 1 en deel 3 van rlit formulier.
DEEL 1 (onderaan) De juiste tekst moet zijn: LEXI FAVORIE! EN-
SPEL Doe elke week mee aan de gezelliae, boeiende prijsvraag
van Lexington: LEXI-FAVORIETEN-SPEL. (verder als ver
meld op het formulier).
DEEL 3 (bovenaan) De juiste tekst moet zijn DE PRIJSWIN
NAARS van het LEXI-FAVORIETEN-SPEL worden wekelijks.
(verder als vermeld op het formulier).
umit
In het kader van de „Week van de
Lichte Muziek" werd in december 1962
door de omroepverenigingen AVRO,
K.R.O., N.C.R.V. en VARA een wedstrijd
georganiseerd voor componisten en tekst
dichters van het lichte lied voor originele
Nederlandse liedjes.
Na de sluitingsdatum op 1 maart jl. wa
ren 270 geldige inzendingen bij de afde
ling lichte muziek van de K.R.O., die als
centrale post voor deze wedstrijd fun
geerde, binnengekomen. De jury onder
voorzitterschap van Hugo de Groot, be
staande uit de heren Gerard van Kreve
len, Theo Uden Masman, Jan de Cler,
Frans Muriloff en Johnny Ombach, heeft
uit de inzendingen tien liedjes gekozen, die
woensdag 24 april van 20.15 uur tot 21.00
in het programma van de VARA zullen
worden uitgezonden. Ze worden gezongen
door Annie Palmen, Truus Koopmans, Nel
lie* Wtjsbék, Gert Timmerman, Herman
Emmink en Sophia van Santé met bege
leiding van-het K.R.O. Cascade-orkes{ op.-
der leiding van Johnny Ombach. Tijdens
deze uitzending zal de jury tevens de prijs
winnaars van de drie bekroonde liedjes be
kend maken. Voor het lied, dat met de
eerste prijs uit de bus komt, krijgt de
componist 350 gulden en de tekstdichter
250.
Op 1 maart waren bij de dienst Luister
en Kijkgelden 1.338.982 televisietoestellen
aangegeven tegen 1.310.969 per 1 februari
(t/m 25 maart 1.365.143), aldus een mede
deling van d° P.T.T.
Er waren op 1 maart 2.611.626 (geregi
streerde) radiotoestellen tegen 2.609.002 op
1 februari j.l. Het aantal aansluitingen op
de Draadomroep bedroeg per 1 maart
466.999 tegen 467.258 op 1 februari j.l.
DE CANADESE sopraan Lois Mar
shall, die dinsdag aanstaande te Haarlem
optreedt met het N.Ph.O. (in Mozarts
Exsultateen de Vierde Symfonie van
Mahler) gaf gisteren een recital in de
Kleine Zaal van het Concertgebouw te
Amsterdam. Dit concert had eerst zater
dag zullen plaatsvinden, maar was in
verhand met een keelaandoening van de
zangeres uitgesteld. Men kreeg niet de
indruk dat zij nog last had van enige
indispositie, en men kon ten volle het
gemak, de volheid van toon en de warme
expressie bewonderen waarmee zij haar
programma bracht.
IN SOMMIGE liederen, met name en
kele oud-Engelse vóór de pauze en de En
gelse volksliedbewerkingen erna, leek het
of de stem geheel los was geraakt van het
lichaam dat er oorsprong en uitgangspunt
van is. In de zoete, geresigneerde airtjes
uit Shakespeare's tijd zweefden de tonen
als zeepbellen, rond en glanzend, de zaal
in. Welk een melodische genius waakt er
toch over de mistige Britse eilanden waar
van de bewoners zo dikwijls en ten on
rechte voor weinig muzikaal worden ge
houden! En bovendien beschikken zij over
componisten die het oude idioom een
prachtig nieuw kleed weten aan te leggen,
zoals bleek in de bewerkingen van Britten,
Clifford Shaw, Roger Quilter en Fraser.
In deze laatste groep wist de zangeres de
sfeer van ieder lied suggestief over te dra
gen, en het zou moeilijk zijn een voorkeur
aan te geven tussen de mijmering van
„Dear Harp of my Country", de verte
dering van „The Nightingale", de humor
van „Sweet Polly Oliver" of „To People
who have Gardens", dat zo echt lief is
op een echt Engelse manier.
Advertentie
GEEN WATER MEER TE VERVERSEN
10 ct. p. pakje voor I I. water
ZET BLOEMEN NOOIT
IN KAAL WATER
IK KREEG de indruk dat de liederen
in haar eigen taal haar méér uit het hart
kwamen dan de Duitse. Zij zong Schu-
man's cyclus „Frauenliebe und Leben" en
hier waren enkele liederen die bepaald
minder aanspraken, naast andere die weer
heel indringend waren, zoals het laatste,
bittere „Nun hast du mir den ersten
Schmerz getan".
Van de Schubert-groep kwam bijvoor
beeld „Die Forelle" niet in de nodige
speelsheid met een glimlachje over, „Dem
Unendlichen" was iets geforceerd bij het
zoeken naar grootsheid, maar het Biede-
meier-paradijsje van „Seligkeit" was weer
onovertrefbaar. Van drie liederen van
Strauss werd het innemende „Standchen"
volledig getroffen, maar in de twee ande
re was de opgeschroefde toon de zange
res de baas, in plaats van omgekeerd.
Daarna heeft zij het pleit echter overtui
gend gewonnen met de reeds genoemde
Engelse volksliederen. Het succes was bij
zonder groot en er kwamen nog vier toe
giften, waaronder een Purcell-aria die een
juweel was.
De zangeres had een grote steun aan
haar begeleider George van Renesse die
de piano-partijen speelde met alle be
grip en fraaie toonkwaliteit die men van
hem kent.
Sas Bunge
De Tweede Kamer heeft een wetsont
werp aanvaard waardoor het mogelijk
wordt bij de economische hogescholen
in Rotterdam en Tilburg een studierich
ting in de rechtswetenschap te openen.
Reeds eerder is de oprichting van een
faculteit der sociale wetenschappen mo
gelijk gemaakt. Wellicht kan reeds in het
studiejaar 1963—64 een begin met de ju
ridische studie aan de economische hoge
scholen worden gemaakt.
Maasdam. Het passagiersschip „Maas
dam" van de Holland-Amerika Lijn, dat
op 15 februari ernstige schade opliep, toen
het in de Wesermonding op een wrak voer,
zal op 2 april uit het dok komen.
De sopraan Lois Marshall
Op zondag 31 maart zal „De Amsterdam
se Cantory" onder leiding van Louis Mol
twee uitvoeringen geven van de „Johannes
Passion" van Heinrich Schütz. Deze uit
voeringen hebben plaats om 16 uur in de
Adventskerk van de hervormde wijkge-
meente Aerdenhout aan de Leeuweriken
laan en om 19.30 uur in de kerk van H.
Pastoor van Ars, Beatrixplein, Haarlem-
Parkwijk. De medewerkenden zijn: Wiebe
Drayer, tenor (Evangelist)Frans Schouten,
bas (Christuspartij); Marius Kemler, tenor
(Pilatus). Het concert door het koor dat
uit protestante en katholieke leden be
staat staat onder de verantwoordelijkheid
van beide kerken. De toegang is voor ieder
een vrij.
cent, Willem Andriessen en Herman Kreb-
bers een antwoord wilde geven op de
vraag: Wat is talent?. Dat talent een
natuurlijke begaafdheid is, die veelal ten
koste van vele opofferingen ontwikkeld,
moet worden en die dus een zekere „per
sonality" vereist, was ons dank zij uit
spraken van vele pedagogen reeds lang
bekend. In zoverre was dit programma
dus een herhaling. Voorzover het aan de
hand van de prestaties van een drietal
jonge muzieksolisten een antwoord op die
vraag wilde geven, had het natuurlijk een
positief karakter.
Want geen dezer beroemdheden had hier
een niet begaafd jeugdige musicus willen
vernietigen. Of het moest gaan om een
onbekende Amerikaanse dame, die veel te
veel geld en te weinig begaafdheid bezit.
De drie aankomende solisten waren Mar-
ja Bon uit Hilversum, Anneke van der
Helst uit Haarlem en Emmy Verhey uit
Den Haag. De 14-jarige Marja Bon kreeg
van mevrouw Vincent zelfs een compli
ment over haar voorkomen (dat deed ons
aan de wereld van de lichte muziek den
ken).
Dat wij geen antwoord kregen op de
vraag, wat talent is, viel te verwachten.
Dat is in de muziek een te abstract onder
werp. In feite was dus de opzet van Duys
niet geheel geslaagd.
J. Damshuizer
HILVERSUM I. 402 m. 746 kc/s 7.00
AVRO 7.50 VPRO. 8.00-24.00 AVRO.
AVRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtendgym
nastiek. 7.20 Lichte grammofoonmuziek.
VPRO 7.50 Dagopening. AVRO: 8.00
Nieuws. 8.15 Programma-overzicht, en lich
te grammofoonmuziek. 9.00 Ochtendgym
nastiek voor de vrouw. 9.10 De Groente
man, praatje voor de vrouw. 9.15 Clave-
cimbelrecital (gr.); Klassieke muziek. 9.35
Waterstanden. 9.40 Mo enwijding. 10.00
Arbeidsvitaminen (gr.). 10.50 Voor de kleu
ters. 11.00 Kookkunst. 11.15 Hoornensem
ble: moderne muziek. 11.30 Pianotrio; Mo
derne muziek. 12.00 Licht ensemble. 12.30
Mededelingen t.b.v. land- en tuinbouw.
12.33 Uit het bedrijfsleven, lezing. 12.43
Dixieland-ork. 13.00 Nieuws. 13.15 Mede
delingen, eventueel actueel of grammo
foonmuziek. 13.25 Beursberichten. 13.30
Licht orkest. 14.00 Pianorecital: Spaanse
muziek. 14.30 Voor de vrouw. 15 05 Zing
met ons mee (herh. van zondag 24 maart
jl.). 15.30 Voordracht, (herh. van zondag
24 maart jl.). 15.45 Hongaars orkest (herh.
van zondag 24 maart jl.). 16.00 Van vier
tot vijf, gevarieerd programma. 17.00 Voor
de jeugd. 18.00 Nieuws. 18.15 Eventueel
actueel 18.20 Pianospel: lichte muziek.
18.30 Sportpraatje. 18.35 Gesproken brief.
18.40 Zang en piano. 19.00 Voor de kleu
ters. 19.05 Carrousel, een programma dat
alle kanten opgaat. 19.30 Voor de jeugd.
20.00 Nieuws. 20.05 Radiophilharmonisch
orkest en solist: Klassieke en moderne
muziek. 20.45 Lichte grammofoonmuziek.
21.10 Het licht der wereld, hoorspel. 22.30
Nieuws en mededelingen. 22.40 Actuali
teiten. 23.00 Sportactualiteiten. 23.10 Dis-
ebtaria. 23.55-24.00 Nieuws.
HILVERSUM II. 298 m. 1007 kc/s. 7.00
KRO. 10.00 NCRV. 11.00 KRO. 14.00-
24.00 NCRV.
KRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Morgengebed.
7.15 Grammofoonmuziek, strip voor de
jeugd en berichten. 7.55 Overweging. 8.00
Nieuws. 8.15 Lichte grammofoonmuziek.
8.50 Voor de huisvrouw. 9.40 Schoolradio.
NCRV. Grammofoonmuziek. 10.03 Klassie
ke grammofoonmuziek. 10.15 Morgendienst.
10.45 Geestelijke liederen (gr.). KRO: 11.00
Voor de zieken. 11.45 Geestelijke liederen.
12.00 Middagklok - noodklok. 12.04 Lichte
muziek. 12.25 Voor de boeren. 12.35 Me-
delingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.38
Draaien maar! lichte grammofoonmu
ziek met commentaar. 12.55 Katholiek
nieuws. 13.00 Nieuws. 13.15 Draaien
maar! lichte grammofoonmuziek met
commentaar (verv.). 13.40 Wissewas-
senlicht programma. NCRV: 14.00
Promenade orkest en soliste. 14.40 Droom
der bevrijding, hoorspel. 15.45 Oude ka
mermuziek. 16.00 Bijbelverkenning. 16.20
Meisjeskoor. 17.00 Voor de jeugd. 17.30
Schoolzang. 17.40 Beursberichten. 17.45
Licht instrumentaal ensemble. 18.15 Sport-
rubriek. 18.30 Accordeonorkest. 18.50 Soci
aal perspektief, lezing. 19.00 Nieuws en
weerbericht. 19.10 Koorzang met orgelbe
geleiding (gr.). 19.30 Radiokrant. 19 50 Po
litieke lezing. 20.00 Lichte grammofoon
muziek. 20.20 De jeugd op eigen wieken,
hoorspel (12). 20.50 Samen uit - Samen
thuis, gevarieerd programma. 22.00 Kerk
orgelconcert. 22.30 Nieuws. 22.40 Avond
overdenking 22.55 Boekbespreking. 23 00
Platennieuws. 23 30 Literair klankbeeld.
23.55-24.00 Nieuws.
BRUSSEL 324 m.
12.00 Nieuws. 12.03 Gevarieerde muziek.
12.30 Weerbericht. 12.35 Latijns-Ameri
kaanse muziek. 12.50 Beursberichten. 13.00
Nieuws. 13.15 Kamermuziek. 14.00 Nieuws.
14.03 Schoolradio. 16.00 Nieuws. 16.03
Beursberichten. 16.09 Franse les. 16.24
16.24 Lichte muziek. 17.00 Nieuws. 17.15
Voor de kinderen. 17.50 Koormuziek. 18.00
Nieuws. 18.03 Koormuziek. 18.18 Paarde-
sportberichten. 18.20 Voor de soldaten.
18.50 Radiokroniek. 19.00 Nieuws. 19.30 Le
zing. 19.40 Amusementsmuziek. 19.50 Vrije
politieke tribune. 20.00 Symfonisch con
cert. 22.00 Nieuws. 22.15 Chansons. 23.00
Nieuws. 23.05 Operamuziek. 23.55-24.00
Nieuws.
VOOR WOENSDAG
KRO: 17.00 Voor de kinderen. NTS:
17.35-17.45 De Verrekijker, internationaal
jeugdjournaal. 19.30 Sportuitzending. NTS
20.00 Journaal en weeroverzicht. KRO:
20.20 Praatje over de Bisschoppelijke Vas-
ten-actie. 20.25 Brandpunt. 20.50 Vloekjes
bij de thee, licht programma. 21.05 TV-
Dansant, programma over oude en nieu
we dansen. 21.45 De grenzen van het le
ven De dood. 22.20 Epiloog. NTS: 22.30-
22.35 Journaal.
VOOR DONDERDAG
AVRO: 14.30-15.15 Voor de vrouw. 15.50-
15.45 Voor de kleuters. 19.30 De actuele
camera. NTS: 20.00 Journaal. AVRO:
20.20 Kijkerspost. 20.30 Flits, maandelijkse
televisiekroniek. 21.00 De glimlach van
de Mona Lisa, TV-spel. 22.20 Meer dan
muziek: programma over liederen met
een religieuze strekking. NTS: 22.50-22.55
Journaal.