Kerkelijke kunst in Haagse gemeentemuseum De Erasmusprijs voor Martin Buber Sifviknn Rika Jansen in een héél grote zaal Silvikrin DE PROGRAMMA'S Zeg het met bloemen Plotselinge staking bij Belgische radio en TV r i/o ovké MW Siem Nieuwenhuyzen groots gehuldigd Géén filmweek Arnhem VRIJDAG 29 MAART 1963 21 Regionale T.V. Spaanse toerismeprijs voor Nederlandse journalist SïlVl ilillfl HAIR-LOTION HAIR-CREAM m grote flacon hairlotionx Ag5 grote tube haircream J I Li nabeschouwingen Het stuk van Huxley Harry Piel overleden Dr. Alphonse Brun te Bern overleden Marianne Philipsprijs voor mr. Evert Straat De radio geeft zaterdag T elevisie programma TOT 28 APRIL is in het Haagse Ge meentemuseum een grote tentoonstelling van kunst uit kerkelijke musea in Neder land te zien. Aanleiding tot deze ex positie was een artikel van drs. H. J. A. AI. van Haaren, conservator van de Edu catieve Dienst van het museum, over de specifieke problemen van de kerkelijke musea in Nederland. Drs. Van Haaren kan daarvan iets weten, want hij is zoals bekend conservator van het Haarlemse Bisschoppelijke Museum ge weest. Hij heeft in Haarlem onder an dere een tentoonstelling van de reli gieuze grafiek van de Franse schilder Rouault gemaakt. Met deze tentoonstel ling hoopte hij misschien de belang stelling voor het aan hem toevertrouwde museum te activeren. Ook richtte hij er de uitstekende kerkebouwexpositie in. Hij heeft in Den Haag zijn huidige functie verkozen om het interessantere bestaan, dat hem hiermee geboden werd. Onze Bisschoppelijke Museau zijn wei nig bekend geworden en gebrek aan middelen maakte het ook moeilijk de, de collecties toekomende belangstelling, te verhogen. Men vraagt zich dan ook af of het niet heter zou zijn al dit kerke lijk bezit te verenigen in het veel belang rijkere Aarts-bisschoppelijk Museum te Utrecht. De bedoeling van deze expositie is dan ons te wijzen op een nog te wei nig bekend Nederlands kunstbezit en lijkt een bevestigend antivoord te geven op ir\ijn hiervoor gestelde vraag. DRS. VAN HAAREN beschrijft in de catalogus van deze expositie de geschie denis van onze kerkelijke musea. De Haar lemmer. die zich voor zijn stad interes seert, doet goed deze catalogus aan te verschaffen al om de geschiedenis van het Bisschoppelijk Museum hier ter stede. Het eerst kwam het Aartsbisschoppelijk Mui seum, gesticht door de Utrechtse kape laan G. W. van Heukelum. Het oogmerk was vooral een herleving van de kerke lijke kunst te stimuleren. Dat was in de tijd van de neo-gothiek, die internationaal mocht gelden. De voornamelijk Gothische collectie zou de levende kunstenaars van die dagen als voorbeeld moeten dienen. Van Heukelum had bij de verwezenlijking van zijn ideaal de grote steun van zijn bisschop Mgr. J. A. Schaepman en de gelukkige beschikking over eigen geld. Moeilijker had later de bisdom-secretaris J. J. de Graaf te Haarlem het bij de ver wezenlijking van zijn ideaal, een Haar lems bisschoppelijk museum Zijn bisschop was de kunst minder welgezind. Pas in 1924 kwamen er pauselijke richtlijnen in zake kerkelijke kunst, waarin vorming van diocesane musea werd aanbevolen. Daar na ontstonden collecties te 's-Hertogen- bosch, Breda en Maastricht. In 1928 werd te Utrecht het Oud-Katholiek Museum ge opend. „DE VRAAG, HOE vruchtbaar of on vruchtbaar zijn (Van Heukelums) in vloed op de kerkelijke kunst is geweest, kan hier verder blijven rusten", schrijft drs. Van Haaren. Met neo-gothiek is het echt wel voorbij. Er zijn er die neo-go thiek, gelijk iedere neo-stijl, een vergis sing vinden. Katholieke kunstenaars zijn al lang andere richtingen ingegaan. Toch Advertentie De Erasmusprijs 1963 is toegekend aan de Joodse godsdienstfilosoof en socioloog Martin Buber te Jeruzalem. De 85-jarige laureaat zal de prijs groot honderddui zend gulden op woensdag 3 juli te Am sterdam ontvangen uit handen van prins Bernhard, regent van de te Amsterdam zetelende stichting Praemium Erasmia- num, die deze jaarlijkse prijs heeft inge steld voor personen of organisaties die zich uitzonderlijke verdiensten hebben verworven voor de Europese cultuur. Het vorig jaar werd de Erasmusprijs te Brus sel uitgereikt aan de bekende christen humanist Romano Guardini. Martin Buber, in 1878 te Wenen gebo ren, is in ons land, met name bij de theo logen, bekend om zijn baanbrekend werk op het gebied van het oude testament. De geweldige onderneming van zijn bijbel vertaling (oorspronkelijk, tot diens dood in 1929, samen met Franz Rosenzweig) heeft, ondanks critiek bij vakgenoten, overal waardering gevonden; de vertaling heeft als voorbeeld gediend bij andere nieuwe vertalingen of revisies van verta lingen. Het is dit jaar voor het eerst dat de Nederlandse Erasmusprijs ook in Neder land wordt uitgereikt De stichting Prae mium Erasmianum acht het een gelukkige omstandigheid dat dit zal geschieden in Amsterdam, de stad die zich van ouds hecht met de Joodse cultuur verbonden weet. xitui-'iiUtlttl moeten we Van Heukelums streven zien als vooruitlopend op de door Prof. L. J. Rogier zo genoemde „kwart eeuw der ont luiking" van Katholiek Nederland. BELANGRIJK IS het stichten van bis schoppelijke musea in ieder geval ook ge weest voor het behoud van Nederlands kunstbezit, dat openbaar kunstbezit werd. Op enkele plaatsen in zijn „Ten geleide" geeft Van Haaren voorbeelden van hoe het met afgedankte kerkelijke kunst kon gaan en hoe men die terugvond. Wat wij te zien krijgen hier is dan kerkelijke kunst en kunstnijverheid van de Middeleeuwen tot ongeveer in de helft van de vorige hier op de latere. Voorzover aanwezig maakt werk uit later tijd de voorkeur van een Van Heukelum en zovele ande ren zo niet duidelijk dan toch minstens be grijpelijk Het steeds sterker gelden van de individualiteit van de kunstenaar in de loep van een ontwikkeling lijkt weinig bevordelijk voor echt kerkelijke kunst. Toch geloof ik dat het oppassen is met zo'n bewering. Men verwarre in geen ge val het woord „kerkelijke" met „religi euze" Een Aad de Haas, die door kerk- schilderingen van zich deed spreken, maakt een sterk individualistische kunst, die toch zeker religieus genoemd moet worden. Wel is natuurlijk belangrijk voor de kerkganger de verstaanbaarheid yan 'n aan de kerken aangepaste kunst. Dat hadden we dan in ieder geval wel met het „verhaal", dat die oude beeldhouwers en schilders ons deden of misschien be ter gezegd illustreerden. Met hoeveel inte resse leest men hier op deze expositie zo'n verhaal af aan de, in hout gesneden fragmenten van altaarstukken, die vaak zo boeiend gecomponeerd zijn. Maar ook beseffen we dat aan religieus besef wordt bijgedragen door de instelling van de kun stenaar op zijn werk. Dat ondervond ik bij de reeks beeldjes van Christus en de twaalf apostelen, ontstaan in het Maas- en Rijngebied ca. 1500 en in het bezit van het Maastrichtse Bonnefantenmu- seum. En ik ondervond dat aan zoveel meer hier. VEEL IS NATUURLIJK interessant ge zien in een meer algemeen kunsthistori sche ontwikkeling Treffend is de bewo gen compositie van „Nood« Gods", een piëta van Geertgen tot St. Jans. Boeiend is het spel van de gouden ornamenten in een drieluik van de Meester van de Utrechtse Adoratie. Prachtig die gedragen - .-=,** i«j?»-Advertentie De uitzendingen van de Belgische radio en televisie hielden gisteravond plotseling op daar de technici voor een half uur in staking gingen voor beter georganiseer de werkuren. Het was de eerste radio- en t.v.-staking in België. De technici hebben later meegedeeld, dat zij twee dagen geleden gewaarschuwd had den maar geen datum voor de staking hadden opgegeven. De eisen zijn: geen langere werkdag dan 10 uur (inclusief een onderbreking van 45 minuten om te eten), dubbel salaris voor de eerste twee over uren en drievoudig salaris vanaf het der de uur en één vrij weekeinde in de drie weken. De Friese Cultuurraad heeft kort gele den een studiecommissie voor regionale televisie ingesteld. Het doel van deze com missie, die uit vier werkgroepen bestaat, is, de mogelijkheden van regionale televi sie nader te bestuderen. De voorzitter van de studiecommissie, drs. W. Hiddema, is lid van het algemeen bestuur van de „Friese Cultuurraad." De Nederlandse journalist Joost C. de Ruiter, die in Spanje werkzaam is, heeft de Spaanse prijs voor het toerisme 1963 ontvangen. De prijs is ingesteld door de Spaanse minister van Voorlichting en toe risme en kan worden toegekend aan bui tenlandse journalisten, die zich onder scheiden in hun berichtgeving over Span je. De heer De Ruiter is correspondent van De Telegraaf. Hij schrijft voorts in de Toeristpnkampioqn en houdt causerieën voor de AVRO. „Geseling van Christus", Noord- Nederland ca. 1500 (Aartsbisschoppe lijk Museum, Utrecht). bruine hoofdtoon van Jac. Cornelis van Amsterdam (van Oostsanen). Een wel zeer bijzonder schilderijtje is „St. Petrus en St Paulus" van een Haarlems mees ter uit het bezit van het Haarlems Bis schoppelijk Museum, waarin we ook tref fen dat breed en sterk geschilderde pa neel van Pieter Aertsen, een waardig mu- seumbezit. De beeldhouwkunst domineert hier. Ver der vinden we nog voorbeelden van kunst nijverheid in verschillende vormen, waar van het eigenlijk te betreuren is, dat het niet meer gebruikt wordt. Bob Buys Advertentie M A 1 Complete haarverzorglng tot In de puntjes... Silvikrln hair-lotion: heerlijk fris met een gedistingeerde geur. U zult het ontdekken, Silvikrin heeft karakter en geeft zelfvertrouwen. Silvikrin hair-cream: 's'morgens wat in uw haar en zie... 's avonds laat zit het nog correct, perfect verzorgd. Bovendien Is Silvikrin gezond voor uw haar tegen roos en juist daardoor blijft het zo mooi. HAIR CREAM S 63-3 „De glimlach van de Mona Lisa" die wij gisteravond op het scherm kregen, was die van een vrouw, die door haar versmade liefde een duivelin is geworden. Onder deze titel leverde de wijsgerige schrijver Aldous Huxley een novelle af, die hijzelf voor toneel bewerkte. Een stuk, dat voor alles een spel van ideeën van de schrijver is en daardoor de hoogste eisen stelt aan de mise-en-scne en de rolbezet ting. Aan die eisen werd door de televisie bewerking van Walter van der Kamp, de regisseur en door bijna alle acteurs en actrices voldaan. Van ideeën verzadigde toneelfiguren kunnen namelijk gauw caricaturen wor den, die van het spel een gedachtenwisse- ling maken en daarvoor werden wij gis teravond gespaard. Meesterlijk gaf Jan Retèl gestalte aan de egoïstische gentleman Henry Hutton, die er de voorkeur aan geeft zijn interesse te verdelen over drie vrouwen; zijn echt genote, zich koesterend in haar ziekte, het leuke vriendinnetje, en tenslotte de gene- raalsdochter, in wier gezelschap hij op ba sis van een platonische vriendschap zijn meer geestelijke behoeften kon bevredi gen. De meelijwekkende echtgenote werd zeer aanvaardbaar gespeeld door Jeanne Verstraete; Pleuni Touw was als het fy siek aantrekkelijke, domme vriendinnetje een verrassing; op overtuigende, wijze beeldde zij de zuiverste van deze mensen uit. En werkelijk groots was de creatie van Myra Ward (een actrice die wij te weinig op het scherm zien) als de nog aantrekkelijke generaalsdochter, die in hei hellevuur van haar jaloezie, maar ook steeds-achtereen'masker van liefheid-een weerzinwekkende gifmengster wordt. De vierde vrouwenrol, die van de on kreukbare, ogenschijnlijk zo rechtschapen verpleegster Zuster Braddock werd prach tig vertolkt door de actrice Nel Kars. In haar afkeer van de menselijke zwakhe den was zij een diabolische figuur. Bij zonder fijn genuanceerd speelde Cor van Rijn de huisdokter Libbard, die met zijn groot waarnemingsvermvgen alles wat zich hier afspeelde doorzag, maar er zijn tactisch spel ten spijt niet in slaagde op tijd het bewijs van de onschuld van Hutton te leveren. Dat al deze figuren (van wie wij ook nog de rondborstige generaal, gespeeld door Willy Ruys moeten noemen) geen synthetische mensen werden, is zeker ook te danken aan de regie van Walter van der Kamp die vooral naar het einde toe voor functioneel zeer verantwoorde scène wisselingen zorgde. Bijzonder sterk waren wel de parallel-lopende scènes van de man, die in zijr cel op de galg wachtte en van de twee mensen, die om andere redenen naar het tijdstip van de ophan ging toe de nacht doorwaakten. Zo ook de RIKA JANSEN heeft de grote sprong gewaagd: als een heuse vedette stond zij gisteravond in het immense Amsterdamse Carré, met een avondvullende one-woman- show van chansons, liedjes, cabaret en music-hall, compleet met waaiers en struis veren. Een carrière vond haar bekroning van visverkoopster in de Jordaan, via circusacrobate, café-zangeres en „Zwarte Riek" tijdens de Jordaan-rage, tot het allround vakmanschap van de showbusiness, waarvoor vorig jaar de basis was gelegd aan het Rembrandtplein in een soortgelijk programma voor een kleiner publiek. MAAR wat daar kon, mislukte gisteren in Carré. Rika Jansen kon niet op tegen de enorme ruimte van het begeerde thea ter. Zij verdronk erin, de holle zaal stond bijna voortdurend als een dreigende vijand tegenover haar en belette haar van de grond te komen. Nummers die vorig jaar licht speels en luchtig waren, faal den nu om het intieme contact met het publiek te leggen. Wij zégen haar spon taniteit, haar enthousiasme, haar heerlij ke vitaliteit en haar vakmanschap wel. maar wij ondergingen het niet. KORTOM: er was te weinig ervaring met en begrip vóór de eisen van het grote theater, waardoor een kortsluiting in de sfeer ontstond. De presentatie en de regie waren te weinig monumentaal. In Rika Jansens stem, waarmee zij zeer veel kan doen, gingen nuances verloren door het enorme volume dat zij moest leveren, vanwege het geringe gebruik dat er van de microfoon werd gemaakt. Het was meer onwennigheid dan ge brek aan talent. Als die onwennigheid door de onmisbare ervaring is verdreven, kan Rika Jansen haar publiek ook in Car ré aan een touwtje krijgen, lijkt ons. Maar dan zal er wel iets moeten verbe teren aan de povere klanken die gisteren klonken uit de bak. Dit lompe circusor kest was de artieste een voortdurend blok aan het been bij het nemen van haar tem pi en het zoeken naar ritmische zeggings kracht. GELET op de nummers die Rika Jansen brengt, is zij eigenlijk een curieus fenomeen. Die nummers bestaan name lijk voor een groot deel uit liedjes die be kend zijn geworden door de manier waar op zij door de groten uit het vak zijn ge bracht. Het zijn de visitekaartjes van dubbeldruk van het gelast, van Myra Ward en van de man, die voor het laatst uit zijn cel werd weggevoerd, wandelend naar de dood. Van der- Kamp maakte dus van een boeiend praatstuk een aangrijpend te levisiespel. J. Damshuizer i Rika Jansen in „Hoedjes passen" mensen als Chevalier, Trenet, Mistinguett, Davids, Bandy en de dierbaren van de vooroorlogse Amsterdamse variété-tradi tie. Wat Rika Jansen doet is dus eigen lijk een voortdurend imiteren, of beter: een refereren aan een traditie, want zij heeft zoveel toneelpersoonlijkheid, dal van „nadoen" in de eigenlijke zin geen sprake is. Wellicht ontwikkelt zij langs de ze weg haar eigen talent nog verder in „reincultuur," want ze hééft 'ets deze voormalige Jordaanprinses. Dat staat vast C. S. TER ERE van de enkele weken gele den 80 jaar geworden komiek Siem Nieuwenhuyzen heeft Toon Hermans gis teren zijn grandioze one man-show een Haagse voorpremière gegeven als zijn grootste cadeau aan een oude collega, die ten gevolge van een hem overkomen on geval bij zijn jubileum zelf niet op het toneel kon staan. En ter ere van Siem Nieuwenhuvzen ook was het geestdrifti ge feestpubliek. dat West End tot de laatste plaats vulde, al vóór Toon aan zijn meesterlijke twee-en-een-half-uur-show was begonnen, bereid geweest op te staan en hem een hartelijke ovatie te bereiden, toen hij met vrouw en zoon naar zijn ereplaats op de eerste rij in de zaal werd geleid. Bijna sprakeloos van geluk en opgewon den door de emoties en ontroerd door het feit dat zijn publiek hem had laten mer ken dat hij inderdaad niet vergeten was, zei Siem Nieuwenhuyzen in zijn dank woord: „Beste Toon, heel hartelijk dank voor alles. Het was de vervolmaking van onze humor van onze tijd. Toon, dank, het was krimineel. Maar vóór hij dat mocht zeggen moest hij eerst luisteren naar een andere spre ker, die na Toons show op een elegante Vnanier door Alex de Haas was ingeleid: rnr. H. A. M. T. Kolfschoten, burgemees ter van Den Haag. Hij kwam Siem na mens het gemeentebestuur van zijn woon stad nogmaals complimenteren met zijn 80-ste verjaardag (al eerder hadden B. en W. van -hun belangstelling blijk gege ven) en hij kwam als enige officiële re denaar, i'n de eerste plaats namens Toon Hermans, het gróte feestgeschenk aan bieden: de buitengewoon goed gevulde en velop met de recette van deze avond. Een bedrag dat mede daarom zo hoog kon zijn, omdat de gemeente voor deze bijzondere avond de verschuldigde vermakelijkheids belasting had teruggestort. De Duitse filmacteur Harry Piel, die aan meer dan honderd films als acteur, produktieleider, scenarioschrijver en pers chef heeft meegewerkt, is woensdag in Miinchen overleden. Hij was zeventig jaar. In de dertiger jaren genoot Piel veel bewondering voor zijn spannende avonturenfilms. Enkele van dezê films waren „Schiff ohne Hafen" de ook in Nederland goed bekende film „De onzichtbare Man," „Menschen, Tiere, Sensationen" en „Der unmögliche Herr Pitt". De acteur maakte voor gevaarlijke scènes nooit gebruik van plaatsvervangers en hij stond als re gisseur bekend om zijn oorspronkelijke vondsten. Hoewel hij na de tweede wereldoorlog herhaaldelijk poogde weer een eigen filmproduktie op touw te zetten slaagde hij er nog slechts éénmaal in êen hoofd film te vervaardigen, namelijk „Der Ti ger Akbar." De 70-jarige was in heLweek- einde door een beroerte getroffen. Te Bern is op 74-jarige leeftijd plot seling overleden de violist dr. Alphonse Brun, directeur van het Berns Conserva torium. Dr. Brun, die te Berlijn heeft gestu deerd, was primarius van het Berner Strijkkwartet dat door talloze tournees internationale vermaardheid genoot. Ook was Vlij concertmeester van het stedelijk orkest van Bern. Dr. Brun, die gehuwd was met de, eertijds befaamde, uit Haar lem afkomstige zangeres Mia Peltènburg, heeft een zeer grote rol gespeeld in het muziekleven van Zwitserland. Zijn ver diensten werden erkend door onder andere een eredoctoraat. Het echtpaar Brun zou met zijn twee dochters binnenkort een reis naar Grie kenland maken. De jury van de Marianne Philipsprijs, bestaande uit Jeanne van Schaik Willing, prof. dr. N. A. Donkersloot, en H. J. Sme ding, heeft de prijs voor dit jaar aan mr. Evert Straat, speciaal voor zijn essayis tisch werk, toegekend. Soraya als filmster. Prinsês Soraya zal voor haar eerste optreden als film actrice 200.000 dollar plus 20 percent van de opbrengst ontvangen, aldus een woord voerder van de filmmaatschappij Dino de Laurentis. Het contract werd twee weken geleden getekend. HILVERSUM I. 402 m. 746 kc/s. 7.00 VARA. 10.00 VPRO. 10.20 VARA. 19.30 VPRO. 20.00-24.00 VARA. VARA: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtendgym nastiek. 7.20 Socialistisch strijdlied. 7.23 Lichte ochtendklanken (gr.). (Om 7.35 Van de voorpagina). 8.00 Nieuws en so cialistisch strijdlied. 8.18 Lichte grammo- foonmuziek. 8.40 Amusementsmuziek (gr.) 8.50 Wegwijs, tips voor trips en vakan ties. 9.00 Ochtendgymnastiek voor de vrouw. 9.10 Klassieke grammofoonmuziek. 9.35 Waterstanden. 9.40 Harmonieorkest. VPRO: 10.00 Samen thuis, praatje. 10.05 Bijbelse miniaturen, lezing. VARA: 10.20 Lichte grammofoonmuziek. 10.30 Van de wieg tot het graf, vragen beantwoording. 10.45 Geknipt voor herhaling. 12.15 Tus sen mens en nevelvlek: populair-weten- schappelijke lezing. 12.30 Mededelingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.33 Tussen start en finish: actueel sportnieuws. 13.00 Nieuws. 13.15 VARA-varia. 13.20 Vers van de pers. 13.45 Voor de jeugd. 14.20 Ra dio Jazzclub. 14.45 Reportage van de Energie-conferentie. 15.00 Matinee op de vrije zaterdag: Radio-philharmonisch or kest: Klassieke muziek. In de pauze (plm 15.5516.15). Boekenwijsheid. 17.15 Licht instrumentaal trio en zangsoliste. 17.30 Weekjournaal. 18.00 Nieuws en commen taar. 18.20 Tango-rumba-orkest, met zang solisten. 18.50 Lichte grammofoonmuziek. 19.00 Artistieke staalkaart. VPRO: 19.30 Christendom in ontmoeting met wereld godsdiensten, lezing. 19.45 Residentieor kest: klassieke muziek (gr.). 19.55 Deze week, praatje. VARA: 20.00 Nieuws. 20.05 Walsorkest. 20.35 Tel uit je winst, spel van spelletjes. 21.35 Socialistisch com- ziek. 22.00 Als de klok dertien slaat, hoor spel. 22.30 Nieuws. 22.40 Zo maar een zaterdag in maart, cabaretprogram ma. 23.10 Ramblers Hit Parade. 23.40 Lich te grammofoonmuziek. 23.55-24 00 Nieuws. HILVERSUM II. 298 m. 1007 kc/s. 7.00- 24.00 KRO. KRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Morgengebed. 7.15 Klassieke grammofoonmuziek. (7.30- 7.35 Strip voor de jeugd). 7.45 Geestelijke liederen. 7.55 Overweging. 8.00 Nieuws. 8.15 Lichte grammofoonmuziek. 9.00 Djinn, gevarieerd programma. 12.30 Mededelin gen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.33 Licht ensemble en zangsolisten. 12.55 Katholiek nieuws. 13.00 Nieuws. 13.15 Platennieuws. 13.20 Amateursprogramma. 13.45 Franse les. 14.05 Voor de jeugd. 15.00 Lichte gram mofoonmuziek. 16.00 Als de dag van gis teren, klankbeeld. 16.30 Lichte grammo foonmuziek. 17.00 Voor de jeugd. 17.15 Jazz muziek. 17.30 Boekbespreking. 17.40 Lich te orkestmuziek en zang. 18.00 Kunstkro niek. 18.30 Lichte grammofoonmuziek. 18 50 Voor de kleuters. 19.00 Nieuws. 19.10 Actualiteiten. 19.22 Sportperiscoop. 19.30 De Oelewappers, licht programma. 20.00 Radio kamerorkest en solist: Populaire klassieke muziek. 20.50 Instrumentaal en semble en zangsolisten. 22.20 22.25 Boekbespreking. 22.30 Nieuws. 22.40 Wij luiden de zondag in. 23.00 Nieuwe mentaar. 23.55-24.00 Nieuws. BRUSSEL. 324 m. 12.00 Nieuws. 12.03 Amu sementsmuziek. 12.30 Weerbericht. 12.35 zicht. 13.00 Nieuws. 13.15 Programma voor teenagers. 14.00 Nieuws. 14.03 Film muziek. 14.45 Dê academie der discofielen. 16.00 Nieuws. 16.03 Lichte muziek. 16.30 Variété-muziek. 17.00 Nieuws. 17.15 Litur gische gezangen. 17.25 Operettefragmen- t.en. 17.45 Engelse les. 18.00 Nieuws. 18.03 Koormuziek. 18.28 Paardesportberichten. 18.30 Voor de soldaten. 19.00 Nieuws. 19.40 Lichte muziek. 20.00 Cabaretprogramma. 2100 Amusementsmuziek. 22.00 Nieuws. 22.15 Dansmuziek. 23 00 Nieuws. 23.05 Ge varieerde muziek. 23.30 Ritmische mu ziek. 23.55-24.00 Nieuws. VOOR VRIJDAG NCRV- 19 30 Toekomstmuziek: program ma voor teenagers. NTS: 20.00 Journaal en weeroverzicht. NCRV: 20.20 Alles draait om moeder, TV-feuilleton. NTS: 20 45 Hofstad's Jeugdorkest, muzikale do cumentaire. NCRV: 21.15 Zoek de zin op, Intelligentiespel voor de huiskamer. 21.45 Attentie: actualiteiten. 22.25 Dagsluiting. NTS: 22.35-22.40 Journaal. VOOR ZATERDAG VARA: 15.00 Rawhide-Incident bij Dan- gerfield Dip, cowboy-film. 15.50 De boe kenmolen: boekbespreking voor jong en oud. NTS: 16.05 Eurovisie: Reportage van de Grand National te Aintree. VARA: 16.30 Op reis met dr. L. van Egeraat. 17.00 Voor de kinderen. 19.30 Vrije nieuwsgaring Als in de goeie ouwe tijd, film (Jim Bac kus). 19.55 Reactie op reacties. NTS: 20.00 Journaal. VARA: 20.20 Een avond in Saint Germain des Prés. 21.10 Achter het nws. 21.35 Instuif, dans-demonstraties. 22.10 We reldwijs, quiz. NTS: 22.50-22.55 Journaal. De Internationale Filmweek Arnhem zal dit jaar waarschijnlijk niet kunnen wor den gehouden, daar de Nederlandse Bios coopbond vrijwel al zijn tijd en aandacht wil blijven besteden aan de vermakelijk heidsbelasting die voor filmvoorstellingen in ons land te hoog is. De filmweek Arnhem heeft van het be gin af zeer veel belangstelling gehad en tal van prominente figuren uit de filmwe reld verleenden er medewerking aan.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1963 | | pagina 21