Vlaamse acteur Jan Gorissen heeft zich verbonden aan Toneelgroep „Theater1' Miamol DE PROGRAMMA'S Tsjaikofskypriis-winnaar vestigt zich in Engeland Seth Gaaikema vertaalt Oliver „I.C.C.-Concours voor jonge Tonelisten" Exposities in Fodor en Stedelijk Museum te Amsterdam V H N S D A G 17 APRIL 1963 In Het voetspoor van Paul Cammermans en Julien Schoenaerts Wladimir Askenazy Bewaar uw jeugdige charme! Mien Duymaer-Van Twist maakte ernstige val De eeuw van Brueghel In Rusland weer het socialistisch realisme Bob Buys nabeschouwingen Politieke avond De radio geeft donderdag T elevisieprogramma BRUSSEL. De Belgische toneelspeler Jan Gorissen zal met ingang van het nieuwe seizoen deel uitmaken van de toneelgroep „Theater". Hij is de derde Vlaamse acteur die naar het noorden trekt; na Paul Cammermans ging Julien Schoenaerts, na Julien Schoenaerts zal thans Jan Gorissen volgen. Waarbij men niet mag vergeten dat het verschijnsel WAAROM NU Gorissen naar Arn hem gaat? Ik heb het de thans 36-jari- ge (hij werd in 1926 te Vught als zoon van Belgische ouders geboren) op de man af gevraagd. Hij leek iets te talmen voor hij antwoord kon ge ven; het was duide lijk waarom: Ik ben van oordeel dat het peil van het toneel in Nederland hoger ligt dan in Vlaanderen en ik denk er dus te kunnen leren en me zelf te kunnen ont wikkelen. Daarmee wil ik niets zeggen ten nadele van de Vlaamse toneelspe lers en toneelspeel sters, mijn collega's. Bij hen zijn vele ech te kunstenaars en grote krachten. Maar de constellatie bij ons is verkeerd. De beide Vlaamse schouwburgen met eigen gezelschappen, die van Brussel en van Antwerpen bren gen iedere veertien dagen een nieuw stuk uit. Brussel heeft die periode overigens dit seizoen op drie weken ge bracht. Wat is het gevolg? Niet genoeg tijd' tot repeteren, de onmogelijkheid je eigenlijk goed in je rol in te leven en gelegenheid te hebben je van voorstelling tot voorstelling in je rol te verdiepen. Het gaat allemaal niet en wanneer ik zie wat mijn Vlaamse collega's presteren mag hun werk een wonder wor den genoemd. „Theater" heeft me een aan bod gedaan, dat ik met beide handen heb gegrepen. Financieel ga ik er op vooruit maar dat betekent nog niets in vergelijking met de artistieke mogelijkheden. In principe zal ik per seizoen vier rollen te vertolken krijgen en dan ook nog eens vier voor de televisie. Iq! september begin- ik- mei. de rol van de bwtenant.J;en,glfvtji,lV^eL&eUjK- namige stuk," dat hu al meer dan tWée honderd keer in het Parijse Gaité-Mont- parnasse isgespeeld. Wat daarna komt, weet ik nog niet. Ik wacht maar rustig af. JAN GORISSEN heeft van jongsaf aan aan het toneel gewild. Bij zijn ouders zijn vader heeft een elektrotechnisch be drijf vond hij direct begrip voor zijn verlangens. Hij heeft aan de muziek-aca- demie van Gent gestudeerd en aan het Brusselse Conservatorium. Hij is ge trouwd met de toneelspeelster Pim Lam- beau, die los verbonden is aan de Ko ninklijke Vlaamse Schouwburg te Brussel en die les geeft aan de Academie van Uk- kel. Het echtpaar heeft twee zoöns, een van tien en een van zeven. Zij zijn op een Belgische kostschool. In de vakantie komen zij zo veel mogelijk naar huis. Go rissen is ook daarom zo blij met zijn en gagement in Arnhem omdat de jongens (Van onze correspondent) beslist niet iets is van de laatste jaren. Men zou het ijzeren geheugen van de Rotterdamse toneelcriticus P. Verdoes moeten hebben om alle namen te kunnen uitstallen, maar Catherina Beersmans, Victor Dries sens, de Verstraetes, Magde Janssens, het echtpaar Diels-Wasserman zijn in ieder geval slechts schakels in een lange keten. zielige dr. Lyman in „Bushalte" van In ge, zijn huiveringwekkende incarnatie van de neuroticus in „Een handvol Sneeuw", zijn gierige Geera'ert in „De Spaanse Bra bander," zijn onstuimige Martinier in „Maria Stuart," zijn sterk persoonlijke typering van de oude Tubal in „De Koop man van Venetië" en zijn Dauphin in Anouilh's stuk over Jeanne d'Arc, „De Leeuwerik". Het zijn nog maar weinig ti tels in een indrukwekkende reeks van tientallen rollen. VORIG JAAR is Gorissen dan naar de Koninklijke Nederlandse Schouwburg van Antwerpen gekomen. Hij heeft er gestaan in „De goede mens van Sezuan" van Brecht, in „De Koningin en de Rebellen" van Ugo Betti, in het „Dagboek van Anne Frank", waarin hij een mooie, gave crea tie van de oude vrijgezel heeft gegeven. Hij zal er nog wel enige rollen te spelen krijgen. Dezêr dagen zal hij voor de Vlaamse televisie de rol van Juan vertol ken in „Yerma" van Garcia Lorca in de vertaling van de betreurde Werumeus Bu- ning en onder regie van Willy van He- mert. Hij heeft trouwens al meer voor de tv gespeeld. Faam heeft hij bij de Vlaam se jeugd verworven door zijn Manko Ka- pa, de laatste der Inca's, een ty-feuille- ton. Hij heeft ook zelf geschreven; tien tallen scenario's voor uitzendingen voor jongeren zoals een t.v.-serie over Ambio- rix, een toneelspel dat „Durf te Leven" heet en hij is bezig aan een nieuw stuk dat gaat over de zoekende mens. JAN GORISSEN is toneelmens van top tot teen; hij zal bij het Arnhemse gezel schap zeker de atmosfeer vinden, waarin zijn talenten nog verder kunnen gedijen. Mogelijk ook dat hij zich zal kunnen ver diepen nu het jachtige veranderen van rol voor hem beperkt zal worden. Zal het hem niet tegenvallen, zo van een grote haven stad als Antwerpen te verhuizen naar het zo veel kleinere, zij het uiterst bedrijvige Arnhem? Gorissen antwoordde: „Zeker niet, ik heb van jongsaf van bossen en velden gehouden. En het werk, dat ik te doen zal krijgen, maakt alle verdere ver anderingen onbelangrijk." Jan Gorissen even gemakkelijk naar huis zullen kunnen komen als wanneer de ouders nog in Ant werpen zouden wonen. IN 1954 IS GORISSEN als acteur te Brussel beland nadat hij bij het Vlaamse amateurtoneel, dat op hoog peil staat, zijn sporen had verdiend. Acht jaar lang heeft hij te Brussel vrijwel week na week op het toneel gestaan. De Brusselse toneel criticus Andries Poppe heeft ter gelegen heid van Gorissen's vertrek naar ons jlMd„?eri aantal van dieqs rollen in her-' mnering gebracht: zijn openbare aankla- ie1? ih",?De derde Dag" van Fodor, zijn LONDEN De 25-jarige Russische pia nist Wladimir Askenazy heeft van de Britse regering toestemming gekregen zich in Engeland te vestigen. Zijn 23-jarige in IJsland geboren, vrouw had daartoe een verzoek ingediend. Askenazy deelde tien maanden geleden in Moskou de Tsjai- kofsky-prijs met de Engelse pianist John Ogdon. De Askenazy's hebben een zoon van vijftien maanden, die in Moskou is geboren, erf zij verwachten een tweede ba by in november. Het vaar woont in Lon den. De Askenazy's arriveerden in januari in Londen voor een concertreis, georgani seerd als onderdeel van de Engels-Russi sche culturele overeenkomst. Mevrouw Askenazy, die ook pianiste is, heeft met haar ouders, totdat zij :n 1961 trouwde, 17 jaar in Londen gewoond. Officieel wordt hieraan toegevoegd dat er geen sprake van is dat de Askenazy's om politiek asiel hebben verzocht. De Britse regering laat altijd één van de echtgenoten automatisch toe indien de ander nier ingezetene is. Mevrouw Askenazy had reeds toestem ming ontvangen om in Engeland te blij ven. Ook Askenazy's impresario zei dat politiek met deze zaak niets te maken heeft. „De Russen hebben Askenazy door middel van hun ambassade in Londen toe stemming gegeven hier voorlopig te blij ven om zijn probleem op te lossen Uit de verschillende lezingen van het ge val heeft men de indruk, dat Askenazy aan de ene kant naar Rusland wordt ge trokken, terwijl echter zijn vrouw in En geland wil blijven. Zij is zeer verknocht aan haar ouders en wil dat haar baby in Engeland wordt geboren. Onlangs speelde Askenazy m Londen met een amateurorkest, dat door zijn schoonvader Johan Tryggvason werd gedi rigeerd. Mevrouw Askenazy ontmoette haar man toen zij in '958 aan het con servatorium in Moskou studeerde. Aske nazy is een typische Russische piano-vir tuoos, die speelt in de grandioze laat-19de eeuwse stijl. Als musicus is hij in Enge land zeer welkom. Hij kreeg zes weken geleden bij zijn Londens debuut een over weldigende ontvangst. Advertentie Vitamol-produkten zijn snel tot een wereldbegrip geworden. Dit succes is het beste bewijs voor de doelmatigheid van de vitamine huidverzorging. Het ontbreken van vitaminen leidt tot verslapping van de huid. Zij gaat schilferen en verwelkt. Daarom moet u uw huid de waardevolle, «leven» gevende vitaminen door middel van Vitamol toedienen. Vitamol-crèmes dringen snel en diep in de huid door, stimuleren de intensieve bloedcirculatie, vernieuwen en versterken de huidcellen, garanderen het natuurlijke vochtgehalte en houden de huid daardoor i jong, strak en gezond. DE SUCCESVOLLE VITAMINE-HUIDVERZORGING Crème Hydratante, een wonder van fijnheid, maakt uw huid jeugdig en fris. Crème Cellulaire doet 's nachts haar werk als een goede fee. Het publiek, dat gisteravond in de Arnhemse Schouwburg de opvoering door de Nederlandse Comadie wilde bijwonen van de „De Dans van de Reiger" van Hugo. Claus moest" even na 8 uur van Ton Lutz vernemen dat mevr. Mien Duymaer- van Twist een ernstige val had gemaakt en dat het niet zeker, was of'zij in staat zou zijn alsnog te spelen.' Tien minuten later moest Ton Lutz mededelen dat de actrice door hevige pijn niet kon optreden. Mevr. Dymaer -van Twist heeft gister middag in Amsterdam een ernstige val gemaakt. Ondanks deze val-besloot zij toch in Arnhem te spelen in ging zij in de gezelschapsbus mee. De pijn werd evenwel zo hevig in de loop van de avond, dat de voorstelling al vrij spoedig moest wor den afgelast. De kopers van losse kaarten konden hun toegangsbewijzen inwisselen. Van september tot november van dit jaar zal er in het Koninklijk Museum voor Oude Kunsten te Brussel een tentoonstel ling worden gehouden, die „De Eeuw van Brueghel" zal heten. Zij zal zijn gewijd aan de schilderkunst in België in de zes tiende eeuw en zowel Vlaamse schilderijen omvatten als schilderijen, die in andere provincies zijn ontstaan. De initiatiefne mers van de expositie willen vooral ook aantonen hoe groot de belangstelling in andere landen in die tijd is geweest voor het werk van de schilders, die hun oor sprong hadden in het gebied, dat thans van het koninkrijk België is. De Groningse cabaretier en tekstschrij ver Seth Gaaikema zal de Engelse musi cal „Oliver" (naar Dickens' „Oliver Twist") in het Nederlands vertalen. Seth Gaaikema, die destijds ondermeer de ver taling van de liedjes van „My fair Lady" voor zijn rekening nam, heeft deze op dracht gekregen van de producers van de Nederlandse versie van „Oliver (Lars Schmidt/mr. P. A. Meerburg/W. Hofman) die „Oliver" in oktober a s. in Rotterdam in première willen brengen. „Oliver" is in Londen reeds drie jaar achtereen uitverkocht. De regie van de Ne derlandse uitvoering is opgedragen aan de regisseuse Eleanor Fazan, die in Engeland steeds meer musicals van de maker van „Oliver", Lionel Bart, heeft geregisseerd. Voor het technische gedeelte en de inge wikkelde belichting is aangetrokken Jan Albery. In de loop van volgende maand zullen in Amsterdam en Rotterdam audi ties plaatsvinden van artiesten die voor een rol in „Oliver" in aanmerking komen. 4 IN HET BINNENKORT jubilerende Museum Fodor aan de Keizersgracht te Am sterdam wordt tot 26 april een tentoonstelling gehouden door het Instituut voor Kunstnijverheidsonderwijs met werk van leerlingen van de dag- en avondopleiding, afdeling ontwerpen. In dit instituut wordt na een voorbereidend jaar uitgemaakt welke kant men in de toegepaste kunsten op kan gaan en deze expositie toont ons vooral wat men dan te doen zal krijgen en wat de resultaten op school kunnen zijn. Dat ziet er nogal plezierig uit. Bij een bespreking van een der onder auspiciën van de heer Sandberg in het Stedelijk Museum gehouden kermissen heb ik bepaalde knipsels vermeld, die ons als gewichtige experimenten tot vernieuwing vertoond werden, maar nu veel minder boeiend blijken dan op het Instituut voor Kunstnijver heidsonderwijs vervaardigde structuurproeven. Jan Gorissen als de Dauphin in „De Leeuwerik" van Jean Anouilh. In een schrijven aan het Centrale Comi té van de Communistische Partij in de Sovjet-Unie hebhen kunstenaars uit alle delen van de Sovjet-Unie, die in 't Krem lin vergaderd hebben, herhaaldelijk de abstracte kunst veroordeeld en „het socia listische realisme" de enige weg van Rus sische kunstenaars genoemd. Ook het vreedzaam naast elkaar bestaan in de kunst wordt afgewezen. „Wij zijn een in ons verlangen om de richtlijnen van de partij in de kunst te volgen, daar wij ons diep bewust zijn van onze ver plichtingen tegenover het volk", aldus een zin uit de brief. Volgens Radio-Moskou heeft het congres van zijn partijorganisatie het verzoek ont vangen vijf kunstenaars van hun manda ten als afgevaardigden naar het congres vervallen te verklaren. Onder hen bevindt zich de beeldhouwer Neizvestny en de schilder Nikonov. Neizvestny is door de dichter Jevtoesjenko „Ruslands grootste beeldhouwer" genoemd. Ook op Jevtoe sjenko is critiek uitgeoefend. THANS KAN MEN 'n Fodor die resul taten van met ernst en inzicht geleide studenten ontmoeten en verwonderd staan over het gebrek aan inzicht waarmee een en ander in het Stedelijk Museum toege laten werd. Veel dat bij sommige officieel gesteunde kunstenaars doel werd blijkt hier in het Instituut als middel alleen be keken te worden. Dat geldt in zekere zin dan niet helemaal een aantal verticaal hangende kettingen van houten schakels van verschillende vorm. Zij, werd mij verteld, zijn immers afgeleid van Japanse voorbeelden, die dienden om het van de daken stromend regenwater te remmen in zijn vaart. Een compliment echter aan de leraar, die deze aanleiding vond tot zo'n plezierig vormenspel, dat tot het boeiend ste van deze expositie behoort. Bovendien dienden deze werkstukken dan toch weer tot ontwikkeling van smaak en inventie vermogen. Enigszins beducht sta ik tegen over sommige plastieken, waarvan enkele het resultaat zijn van het tegenwoordig zo in zwang zijnde „edele laswerk". De for maten van een en ander zijn nogal preten tievol en de beoogde resultaten lijken mij buiten de beperking van dit soort oplei ding te komen. Toegegeven moet wel wor den dat sommige niet onbelangrijke vrije kunstenaars bewezen hebben met een op leiding aan dit instituut te kunnen vol staan als basis van hun verdere ontwik keling. Voor wie nog voor een beroeps keuze staat is deze expositie te weinig duidelijk. Aangenomen kan worden dat de directeur van dit instituut, de heer mr. D. Vis, op zijn spreekuur de belangstel lende daarbij kan helpen. IN DE NIEUWE VLEUGEL van het Stedelijk Museum exposeren tot 22 april weer twee verenigingen van beeldende kunstenaars: de Onafhankelijken en de eens daarvan afgescheiden groep Stuwing. We weten dat de Onafhankelijken voor een deel de zin van hun bestaan als juryvrije expositievereniging verloren hebben. Ge volg was een sterk verminderde belang stelling van kunstenaars voor deze vereni ging en daarmee een sterke daling van de gemiddelde kwaliteit van de exposities. Gezien de thans gehouden tentoonstelling begrijpt men ook wel dat vroeger leden het in een nieuw verband gelijk Stuwing hebben gezocht. Met dat al is thans Stu wing eigenlijk minder onafhankelijk, want meer afhankelijk van een geldend lijkende mode, dan de Onafhankelijken, zij het met zo bescheiden kwaliteiten, zich tonen. OP DE EXPOSITIE van de Onafhan kelijken noteerde ik dan een te vlot ge daan portret van H. F. Boot door Bekking, een paar stille schilderijtjes van Jan de Boer, toch wel plezierig levend werk uit Corsica van Gerard Koelen, geschikte aquarellen van M. J. N. Kriek en Joop Willems, wandkleden van Jo Kruijder- Bouman en plastieken \an de bescheiden W. Radecker. Gerrit de Vries uit Zand- voort trekt de aandacht met een stevig geschilderd stilleven. Bij Stuwing zijn de kwaliteiten dan toch boeiender. Heerlijk levend is het werk van de beeldhouwer Karei Gomes, sterk een Spaans landschap van Buytendijk, per soonlijker dan het ien tijd was het werk van Stekelenburg, wel zeer eigen ook dat van de op dieren gespecialiseerde J. W. Terpstra. DE MUZEN Gré van SwolBrouwenstqn. De zangeres Gré van SwolBrouwenstijn is naar Napels vertrokken waar zij in het theater San Carlo in de opera „Die Walküre" van Richard Wagner zal optre den. De regisseur is Wieland Wagner. Met haar gezin zal zij maandag de 29ste op Schiphol terugkeren. Daarna zal de zan geres zich in mei naar Glyndebourne (een plaatsje in de buurt van Londen) begeven, om in het festival op te treden in de opera „Fidelio" van Ludwig van Beethoven. Daarna zal het Holland Festival haar tijd in beslag nemen. De beroemde Franse filmactrice Michèle Morgan bevindt zich in Rome, waar zij de hoofdrol zal vertolken in „II Fornatretto di Venezia". De foto toont de actrice bij de kleedster, I Hoe belangrijk de interim-invaliditeits wet en de algemene kinderbijslagwet ook mogen zijn, de hieraan door de K.R.O. gewijde uitzending van gisteravond, geti teld „Mij een zorg.was door de wijze van behandeling veel te lang; kreeg zij door enkele uitspraken en door een gesprek met K.V.P.-minister Veldkamp een sterk politiek karakter, of nog duide lijker gezegd.werd het een stukje ver kiezingspropaganda. De programma-onderdelen, die door de Belgische televisie verzorgd werden, de den ons geloven, dat de dinsdagavond ook bij onze Zuiderburen maar op een of an dere manier gevuld moet worden. Het ge geven van de eenakter „De Fijnproever", een bewerking van een novelle van de griezelschrijver Roald Dahl, was werkelijk te onwaarschijnlijk om te kunnen boeien. Bovendien bood dit verhaal zo weinig ech te t.v.-mogelijkheden, dat het beter alleen een gedrukte novelle had kunnen blijven. Gezegd moet nog worden, dat de acteur Gaston Vandermeulen lekker eng de mis dadige wijnkenner speelde. Waarschijnlijk door het nogal oppervlak kige commentaar en door dd'' fragmenta rische behandeling (er was geen andere mogelijk) kwamen „De zier schone uren" van de Middeleeuwen, die door de voor stellingen op gothische miniaturen weer spiegeld moesten worden, voor ons niet zo tot leven als door de samensteller Mar cel Duchateau bedoeld werd. Gesteund door hun zanger Naranjito de Triana en door de gitaar-virtuoos Pedro Sevilla, maakte Susana en José, het be roemde Spaanse danspaar alles weer goed in het daaropvolgende N.T.S.-programma, dat verleden jaar door de K.R.O. werd opgenomen. Ook wij hadden echter gaarne een enkel verklarend woord bij deze voor ons exotische dans- en zangkunst gehoord. Met het politieke debat tussen de K.V.P., Advertentie Het derde concours van Jonge tonelisten van het Internationaal Cultureel Centrum wordt gehouden op 25 en 27 april in Am sterdam. Het eerste concours werd gewon nen door Henk van Ulsen, het tweede d"or Peter Oosthoek. Evenals bq het vorige concours verlenen het ministerie van O. K. en W„ de gemeente Amsterdam en het Nederlands Toneelverbond, afdeling Am sterdam, hun medewerking. De voorronde van het concours wordt gehouden op donderdag 25 april in het I.C.C.-Paviljoen, Vondelpark te Amster dam. De finale wordt gehouden in het Nieuwe de la Mar-theater op zaterdag 27 april. De bekendmaking van de prijswin naars en de prijsuitreiking hebben op dezelfde middag plaats in het I.C.C.-Pavil joen. De jury bestaat uit Mary Dressel- huys, Caro van Eyck, Elise Hoomans, Ank van der Moer, Han Bentz van den Berg, Joris Diels, Karl Guttmann, Ton Lutz, Guus Osters, Gerard Rekers en Jan Teu- lings. De deelnemers zijn- Joop Admiraal, Ar thur Boni, Jacques Commandeur, Kees Coolen, Kitty Courbois, Hans Croiset, Jules Croiset, Rudolf Damsté, Carol Linssen, Guido de Moor, Willem Nijholt, Huib Rooymans, Jules Royaards, Eric Schnei der, Will van Seist, Thérèse Steinmetz, Dolf de Vries en Lucie de Vries. De eerste prijs van het Prins Bernhard-fonds be draagt ƒ1.000; de twéede prijs (ƒ600,is van de gemeente Amsterdam en de derde prijs 400,is van het Nederlands To neel Verbond, afdeling Amsterdam. vertegenwoordigd door minister-president De Quay en fractievoorzitter De Kort en de P.v.d.A. vertegenwoordigddoor partij voorzitter Suurhoff en fraktievoorzitter Vondeling werd de avond besloten. (Men zie het verslag hiervan op pa gina 1). J. Damshuizer HILVERSUM I. 402 m. 746 kc/s. 7.00 AVRO. 7.50 VPRO. 8.00-24.00 AVRO. AVRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtendgym nastiek. 7.20 Lichte grammofoonmuziek. VPRO; 7.50 Dagopening. AVRO: 8.00 Nieuws. 8.15 Programma-overzicht. Aan sluitend: Lichte grammofoonmuziek. 9.35 Gymnastiek voor de vrouw. 9.10 De groen teman. 9.15 Klassieke grammofoonmuziek. 9.35 Waterstanden. 9.10 Morgenwijding. 10.00 Arbeidsvitaminen. 10.50 Voor de kleu ters. 11.00 Kookpraatje. 11.15 Klassieke grammofoonmuziek. 11.45 Levenskunst, le zing. 12.00 Lichte orkestmuziek. 12.30 Me dedelingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.33 Lichte orkestmuziek en zangsoliste. 13.00 Nieuws. 13.15 Mededelingen, eventueel ac tueel of grammofoonmuiiek. 13.25 Beursbe richten. .13.30 Dansorkest en zangsolisten. 14.00 Pianorecital: klassieke muziek. 14.30 Voor de vrouw. 15.05 grammofoonmuziek. 15.30 Voordracht. 15.50 Zangrecital. 16.20 Grammofoonmuziek voor de jeugd. 17.00 Minjon: voor de jeugd. 13 00 Nieuws. 18.15 Eventueel actueel. 18.20 Pianospel, jazz muziek. 18.30 Sportpraatje. 18.35 Gespro ken brief. 18.40 Licht instrumentaal sep tet. 19.00 Voor de kinderen. 19.05 Carrou sel. programma dat alle kanten opgaat. 19.30 Radio-Volks-Universiteit: Jacques de Haan heeft een vraaggesprek met de auteur Koos Schuur over diens werk. 20.00 Nws. 20.05 Radio-Kamerorkest en solisten: Popu laire klassieke muziek. 21.00 De handen, hoorspel. 21.40 Cello en piano: klassieke en moderne muziek. 22.00 Metropole-or- kest en solist. 22.30 Nieuws en medede lingen. 22.40 Actualiteiten. 23.00 Sportactu- aliteiten. 23.10 Nieuwe grammofoonplaten. 23.55-24.00 Nieuws. HILVERSUM II. 298 m. .1007 kc/s. 7.00 KRO. 10.00 NCRV. 11.00 KRO. 14.00- 24.00 NCRV. KRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Morgengebed. 7.15 Muziekprogramma, strip voor de jeugd en actualiteiten. 7.55 Overweging. 8.00 Nieuws. 8.15 Lichte grammofoonmu ziek. 8.50 Voor de huisvrouw. 9.40 Populaire grammofoonmuziek. NCRV: 10.00 NCRV- lied. 10.03 Oude muziek (gr.). 10.15 Morgen dienst. 10.35 Koorzang (gr.): geestelijke liederen. KRO: 11.00 Voor de zieken. 11.45 Geestelijke liederen. 12.00 Middagklok - noodklok. 12.04 Lichte grammofoonmuziek. 12,25 Voor de boeren. 12.35 Mededelingen t.b.v. land- en tuinbouw.. 12.38 Draaien maar!!!! 12.55 Katholiek nieuws. 13.00 Nieuws. 13.15 Draaien naar!!! 13.40 Wisse- wassenlicht programma (herhaling van zondag jl.). NCRV: 14.00 Licht strijk orkest (gr.). 14.20 Lichte grammofoonmu ziek. 14.30 De jeugd op eigen wieken, hoor spel (deel 14). 15.00 Theaterorkest en solis ten. 15.30 Oude muziek (gr.). 16.00 Bijbel lezing. 16.20 Geestelijke liederen. 16.50 Klassieke grammofoonmuziek. 17.00 Voor de jeugd. 17.30 Schoolzang. 17.40 Beurs berichten. 17.45 Promenade-orkest. 18.15 Sportrubriek. 18.30 Licht ensemble: muziek uit de twintiger jaren. 18.50 Sociaal pers pectief, lezing. 19.00 Nieuws en weerpraat- je. 19.10 Geestelijke liederen. 19.30 Radio krant. 19.50 Uitzending v. d. Anti-Revolu tionaire Partij. 20.00 Wij poetsen de plaat. 20.15 De jeugd op eigen wieken, hoorspel (deel 15). 20.50 Samen uit, samen thuis, gevarieerd programma. 22.00 Kerkorgel concert: klassieke werken. 22.30 Nieuws. 22.40 Avondoverdenking. 22.55 Boekbespre king. 23.00 Platennieuws. 23.55 Program ma gewijd aan Sören Kierkegaard. 23.55- 24.00 Nieuws. VOOR WOENSDAG 17.00 VARA: Voor de kinderen. NTS: 17.45-17.55 De Verrekijker, internationaal jeugdjournaal. AVRO: 19.30 Commentaar: critisch bulletin. NTS: 20.00 Journaal en weeroverzicht. AVRO: 20.20 Televizier. 20.30 Populaire liedjes en melodietjes. 21.20 Rondo sinfonico: Residentie-orkest. NTS: 22.30-22.35 Journaal. VOOR DONDERDAG VPRO: 14.30 Voor de vrouw. 15.15 Pau ze. 15.30-15.45 Voor de kleuters. 19.30 In terview met een schrijfster. NTS: 20.00 Journaal. VPRO: 20.20 Onder vuur: vraag gesprekken met de lijstaanvoerders van zes politieke partijen. 21.00 Het Woord, to neelstuk. NTS: 22.50-22.55 Journaal.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1963 | | pagina 9