FILATELIE l DE ARME VIOLIST Bridge m Dammen TWEE UITGAVEN VAN HET SPECTRUM NIKS GEDAAN! ZATERDAG 20 APRIL 1963 Erbij PAGINA m z M wz>. W/a. B. Dukel '//m Hans van Zijl Jan Nelissen Üvi-: vm - -ö>.» A.- GHANA, Ter gelegenheid van de Dag van de Afrikaanse vrijheid is een serie van drie waardenin circulatie gebracht. De 1 d. vertoont de kaart van Afrika in de zon, de zonnestralen symboliseren de onafhankelijke Afrikaanse landen, de 4 d. Ghanees houtsnijwerk, de 1 sh. 3 d. de kaart van Afrika met een vuur als symbool van de vrijheid en de 2 sh. 6 d. een gazelle. BOEROENDI. Een serie van drie anti hongerzegels, 4, 8 en 15 jr., is in circu latie gebracht. Afgebeeld is een hand die graan strooit op de kaart van Afri ka. Elke zegel is in twee kleuren ge drukt. ISRAëL. Ter gelegenheid van de On afhankelijkheidsdag en de vijftiende verjaardag van de stichting van de staat Israël zal in de maand mei een serie van drie zegels verschijnen, waarop bloemen, zijn afgebeeld. Op de 8 agorat de witte lelie, op de 30 ag. de stokroos en op de 37 ag. de tulp. De zegels zijn in veelkleurendruk uitgevoerd naar ont werpen van Z. Narkiss uit Tel Aviv. INDONESIë. Vier anti-hongerzegels zyn verkrijgbaar gesteld. Het zijn een 1 roepia (blauw en geel) en een 3 rp. (rood en geel) met korenaren, alsmede een 1.50 rp. (groen en blauw) en een 6 rp. (geel en bruin) met een landbouw- tractor. GRIEKENLAND heeft twee anti- hongerzegels het licht doen zien. Op de 2.50 drachmas ziet men Demeter, de Griekse godin van de akkerbouw en vruchtbaarheid en op de 4.50 dr. de we reldbol met twee korenarep. De oplage bedraagt respectievelijk 2'/j miljoen en lVt miljoen exemplaren. EGYPTE. Een serie van drie lucht postzegels is in roulatie gebracht. De 20 mills (bruin) is gewijd aan het mari tiem station in Alexandrië, de 30 mills (karmijn) aan de nieuwe internationale luehthaven van Kaïro en de 40 mills (donkergrijs) aan het nieuwe spoorweg station te Luxor. VERENIGDE STATEN. Op 4 juni bij gelegenheid van de opening van het Wereld Voedselcongres, dat van 4 tot 18 juni in Washington wordt gehouden, zal een anti-hongerpostzegel in de waarde 5 cents (groen en goudgeel) verschijnen. De zegel toont een korenaar met het op schrift „Food for peace". Het ontwerp is van Stevan Dohanos, bekend om zijn omslagtekeningen voor de „Saturday Evening Post". RWANDA. De in 1961 uitgegeven die- ren,zegels van Roeanda-Oeroendi in de waarden 20 fr. met een panter en 50 fr. met een leeuw en een leeuwin zijn over drukt met „Contre la faim" ter onder steuning van de anti-hongercampagne van de F.A.O. De oplage bedraagt 75.000 series. ENGELAND. Ter gelegenheid van de negende internationale conferentie van deskundigen op het gebied van het kust- reddingswezen zal op 31 mei een serie van drie waarden worden uitgegeven. Het zijn een 2V2 d. met. een helikopter boven een reddingsboot, een 4 d. met een zeilreddingsboot die in de negen tiende eeuw werd gebruikt en een 1 sh. 6 d. met drie redders in hun oliejassen. Alle zegels dragen tevens het portret van koningin Elizabeth II. TOGO. Een serie van vier anti-hon gerzegels is verschenen in de waarden 0.50 fr., 1 fr., 25 fr. en 30 fr. De zegels tonen alle drie handen een blanke, een bruine en een zwarte hand die naar het embleem van de F.A.O. reiken Ze zijn uitgevoerd in drie kleuren bij Thomas de la Rue Co. te Londen. INDONESIË. Met toeslag voor de oprichting van een monument voor de bevrijding van West-Nieuw-Guinea is SPEL MET ZEVEN TROEVEN. Het spelen van een troefcontract waarin men vier troeven in eigen hand en slechts drie troeven op tafel heeft, vereist als regel meer juiste „timing" vooral als de troefkleur gaten vertoont en men ook in troef dus nog wel van slag af zal gaan. Het onderstaande spel is niet bijzonder moeilijk niettemin zou menig speler de winnende speelwijze'missen: H 7 2 O A 9 5 3 O 8 4 2 765 Nu is het hoogst interessant om van de beginstelling uit de volgende spelgang eens na te bestuderen. 1) 36-31 17-22 gedwongen. Op 26-21 18-23 27x20 16x36 20-15 36-41 en er is geen winst voor wit. 2) 42-37 stand na 2) 42-37. Zwart aan zet. pCOöoooóooooooocdoooooöoooooooooooooooooooooooooooooooooi 9 3 9 B 10 8 2 O B 7 6 H V B 4 N W O V 10 8 4 0 7 4 9 5 3 A 10 8 6 een serie van vier waarden in circula tie geibracht, waarop dit gedenkteken is afgebeeld: 1 0.50 rp., 1.50 0.50 rp., 3 1 rp. en 6 1.50 rp. A B 6 5 CHV6 O A H V 10 93 Zuid gever, allen kwetsbaar. NZ boden: zuid een schoppen - noord twee schoppen - zuid vier schoppen. Men kan natuurlijk aanvoeren dat men. alle kaarten kennende, beter 3 SA kan bieden: met dichte kaarten echter bestaat natuurlijk het gevaar, dat de tegenpartij begint met het oprapen van vijf of zes slagen in klaveren. West kwam met klaverheer uit en OW speelden drie slagen in klaveren, de derde moest zuid wel introeven. De goede speel wijze is nu, in slag 4 een kleine schoppen naar de schoppenheer te spelen, in slag 5 een kleine schoppen uit noord en te snijden met de schoppenboer en daarna géén troef meer te spelen. Zou zuid erop gokken, dat de troeven 3 3 vallen, dan komt hij van een koude kermis thuis. Want vroeger of later zal oost de derde harten kunnen introeven en oost heeft dan nog een vierde klavertje, dat voor de downslag zorgt. Na twee troefronden is de beste speel wijze het incasseren van drie hoge ruitens; zou oost de derde ruiten kunnen introeven en speelt hij troef na, dan heeft zuid nog de kans dat de hartens 3 3 vallen, dan wel dat de westspeler met vier hartens en vier ruitens begonnen zijnde, in dwangpositie komt. Het kan natuurlijk ook gebeuren, dat de troeven inderdaad 3 3 hebben gëzeten en dat de derde ruiten met schoppen tien wordt ingetroefd (de ongunstigste combi natie voor zuid). Steeds kan de tegenpartij geen vierde klaver spelen, daar er in noord nog een troefje ligt. Spelen OW dus har ten na, dan neemt zuid in eigen hand speelt troefaas en moet nu trachten uit harten in totaal vier slagen te maken. In de praktijk begon zuid uitstekend de derde klaver werd getroefd, schoppen- heer werd gemaakt, met schoppenboer werd gesneden. Hierna speelde zuid, iets minder kansrijk, drie ronden harten; als oost de derde harten introeft is de rest eenvoudig. Klaver kan oost niet spelen daar noord nog troef heeft, dus zal oost ruiten spelen en zuid neemt ruitenaas. Hierna troefaas en de ruitens zorgen voor de rest. Oost was echter zo verstandig de derde harten (aas van tafel) niet te troeven, hij gooide er een ruitentje op weg. Ook dit hielp niet, want zuid speelde nu ruiten aas, heer en vrouw die oost introefde met schoppen tien. Oost speelde nu klaver na en die slag was voor de schoppen zeven van de tafel. Noord moest nu een ver liezende harten spelen, maar het baatte oost niet meer; het was namelijk de der tiende slag en oost moest zelf dus schop penvrouw spelen, terwijl zuid nog schop penaas had. Bridge vraag dezer week: Noord is gever, niemand kwetsbaar, viertallenwed- strijd. De zuidspeler heeft: B10 9 9 4 2 OAB10 6 AVB8 Biedverloop: noord pas - oost pas - zuid een ruiten - west pas - noord een schop pen - OW passen - zuid twee klaveren - noord twee Sansatout - wat moet zuid doen? Antwoord elders op deze bladzijde. zo nodig Rf6: met Pf6: kunnen beant woorden. De tekstzet opent de weg voor een scherpe actie. 14) d4-d5! Noopt zwart tot terugslaan met de pion. Zie: a) 14) Pd5:? 15) Rd5:! Rh4: 16) Rb7: enz. b) 14) Rd5:. 15) Pd5: edó: met soortgelijke voor wit voordelige wen dingen als in de partij. 14) e6xd5. 15) Pf3-d4! Pion d5 loopt niet weg; het paard komt krachtig naar f5, daar g6 de koningsvleugel nog meer zou verzwak ken. 15) Tf8-e8. 16) Pd4-f5 Re7-f8. Zwart: NOVaK COOCOOOOOOOOOOOOOOOOOOÓÓÖOOOOOOOOOOOoqpOOOOOOOOCOOOOOOÖC Zwart: 6, 8, 12, 13, 16, 18, 19, 22, 24, 25. Wit: 26, 27, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 37, 38. Kan zwart nog remise maken? Op 12-17 volgt 27-21 16x36 37-31 36x27 32x14 met winst. Op 6-11 32-28 11-17 of? 37-32 en zwart kan opgeven. Het beste lijkt nog het offer met 22-28 32x14 13-19 14x23 18x40 en nu moet 35x44 en 25x34. Wit heeft wel stuk voor, maar het lijkt moeilijk voor wit om nog winst te vinden? Stand wit: 26. 27, 31, 33, 37, 38, 44. ZWart: 6, 8, 12, 16, 24, 34. Wit aan zet. Een zeer merkwaardige stelling ontstond in de onderlinge DCIJ-competitie. v :C»OCOeOCOOCODOOCCOCOOCOOOOOCOOOOCCOOOCOCOOOOOOOCiO^>OOOC l«:o;ofc<^KOc.^:oiqQccoD?-.-js^coa-jyr :-xoyx^c^Dxaoooc Zwart: 5, 6, 9, 11, 13, 16, 18, 19, 20, 25, 25, 26. Wit: 27, 28, 32, 33, 34, 33, 37, 38, 40, 42, 43. 45. Wit is door tempigebrek gedwongen de uitval naar veld 22 te nemen. Bij analyse bleek, dat deze zet zeer kansrijk is en zelfs winnend spel oplevert. Na 1) 28-22 kon zwart niet met 11-17 ruilen. Ten eerste: op 11-17 22x11 6x17 volgt de dam met 34-30 40x29 en 27-21. Ten tweede: op 11-17 22x11 16x7 33-28 en zwart moet twee damdreigingen ontlopen door 27-21 28-22 en 34-30 40x29. Er moet dus 7-11, waarna wit een sterke voorpost neemt met 27-21 28-22 18x27 32x12. Na de uitval 28-22 kan ook 5-10, wegens 27-21 26x48 32-27 48x30 en 35x4. Er blijft dus een zet 9-14. waarna 33-28 5-10 dwingt en wit door 37-31 25x30 met 35x4 op dam komt. In een contactloze stelling is dit een leuk effect. Het volgend fragment is uit het damtoer- nooi „Om De Gouden Medaille" De zwart- speler was de Amsterdamse kampioen W. J. v. d. Sluis. W. J. v. d. SLUIS X^OöOOSCOOOOOOt^^^OOOOC^^^OOOOO^^^JOOOOCXD^^OOOOOOC B. DUKEL Zwart: 6, 8, 12, 13 ,16, 17, 18, 19, 24, 25. Wit: 26, 27, 30, 32, 33, 34, 35, 36, 38, 42. Wit aan zet berekende, dat op 1) 36-31 zwart niet 6-11 kon spelen, wegens de pro blematische winst door: 2) 33-28 18-23. 3) 34-29 24x22. 4) 27x7 11x2. 5) 31-27 25x34. 6) 27-21 16x27. 7) 32x3 34-39 of? 8) 3-25 39-44 of? 9) 25-39 44x33. 10) 38x9 met winst. Een juweel van een afwikkeling! In de partij verliep het spel als volgt: 1) 27-21 16x27. 2) 32x21 17-22. 3) 33-28 22x33. 4) 38x20 25x14. 5) 21-17 12x21. 6) 26x17 18-23. 7) 42-38 8-12. 8) 17x8 13x2. 9) 38-33 6-11. 10) 33-29 23-28. 11) 29-24 28-32. 12) 24x13 remise. OFFERS IN TSJECHOSLOWAKLTE De strijd PetrosjanBotwinnik impo neert de kenner, in het bijzonder door de wijze waarop de uitdager met „niets" en kele overwinningen wist te behalen. Pe- trosjon schuwt geen enkele vereenvoudi ging om daarna met een minuscuul voor deeltje wonderen te verrichten. Intussen komen de liefhebbers van „vuurwerk", van veredeld „koffiehuisschaak" hiermede niet aan hun romantische trek. Vandaar dat wij ditmaal een partij van hoog niveau bespreken, waarin de offers niet van de lucht zijn. Het toneel van de strijd is de twintigkamp om het kampioen schap van Tsjechoslowakije, ditmaal weer gewonnen door Pachman, met 14 V2 uit 19, een punt boven zijn eeuwige rivaal dr. Fi- lip, die de tweede plaats deelde met de hier te lande minder bekende Kavalek. We krijgen te zien hoe Pachman eerst een positioneel pionoffer brengt, gevolgd door het prijsgeven van zwaarder ma teriaal ten gunste van een krachtige aan val. Wit: PACHMAN. Zwart: NOVaK Aangenomen damegambiet 1) d2-d4 Pg8-f6. 2) c2-c4 e7-e6. 3) Pgl-f3 c7-c5. 4) e2-e3 ■Gewoonlijk wordt hier het als scherper beschouwde d4-d5 gespeeld. Maar Pach man heeft in dit toernooi herhaaldelijk rustige varianten gekozen die niettemin spoedig tot grote verwikkelingen leidden. 4) c5xd4. 5) e3xd4 d7-d5. 6) Pbl-c3 d5xc4. 7) Rflxc4 Via zetverwisseling is nu een stand ontstaan, bekend uit onder meer het aangenomen damegambiet. Wit heeft een geïsoleerde pion, maar daar tegenover meer ruimte en een ontwikke- lingsvoorsprong, factoren 'welke aanvals- kansen geven. 7) Rf8-e7. 8) 0-0 0-0. 9) Tfl-el a7-a6. Vermoedelijk verdiende Pb8-d7-b6, teneinde pion d4 met Pd5 te blokkeren, de voorkeur. 10) a2-a3! Dit onooglijk zetje heeft in werkelijkheid zeer agressieve bedoelingen, namelijk om de koningsloper van a2 uit krachtig te laten medewerken aan de aanval. 10) b7-b5. 11) Rc4-a2 Ro8-b7. 12) Rcl-g5 h7-h6. 13) Rg5-h4 Fb8-d7. In verband met de mo gelijke opstelling Dd3 Rbl wil zwart OOOOMOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOCOOOOOOOOOOaOö: Wit: PACHMAN (aan zet) 17) Pc3xd5! Een zet die zeer nauw keurig berekend dient te worden, gelijk het vervolg leert. In de eerste plaats dien den de consequenties te worden bezien van 17) Tel:f- De witspeler zelf zegt daar het volgende over: 18) Del: g5. 19) Pde7f! Re7:. 20) Pe7:t Kf8. Nu staan er twee witte stukken in. 21) Pf5 gh4:. 22) Db4+ Kg8. 23) Ph6:f Kg7 en nu heeft wit de keuze tussen drie aanvalsvoortzettingen: a) 24) Pf7:, b) 24) Dh4:. c) Pf5f met als mogelijk gevolg 24) Kg8. 25) Dh4: Ph7. 26) Rf7:t! met zeer sterke aanval en vol doende materiële compensatie. 17) g7-g5. De interessantste voortzetting. 18) Pd5-e7f! Fantastisch gespeeld. 18) Pf6:f redt het stuk maar levert weinig op; na de tekstzet ontstaan geweldige verwik kelingen. 18) Kg8-h8. Het boeiende alternatief is: 18) Te7: (na 18) Re7: is 19) Ph6:t 20) Pf7: zeer sterk). 19) Te7: Re7:. 20) Ph6:t Kg7. 21) Pf7: Db6. 22) Rg5: met ingewikkeld spel en voor treffelijke kansen voor wit. 19) Rh4-g3 Rf8xe7 of: 19) Te7:. 20) Te7: Re7:. 21) Ph6: Db6. 22) Pf7:t Kg7. 23) Dd2! Dc5 24) Pg5: enz. 20) Pf5xh6 Te8-f8. 21) Ph6x f7t Tf8xf7. 22) Ra2xf7 Wit heeft nu Toren 2 pionnen tegen twee stukken, zodat de partijen materieel weer ongeveer in evenwicht zijn. Maar de zwarte ko ningsstelling blijft kwetsbaar. 22) Kh8-g7. 23) Rf7-a2 Pd7-c5. 24) DdlxdS! Na andere zetten zou zwart aan de beurt komen. Wit houdt 'materiaal genoeg over voor de aanval. 24) Re7xd8. 25) Tal-dl Pc5-e4. 26) Rg3-e5 Kg7-g6. Er dreigde Td7+ 27) Ra2-bl Kg6-h5. En nu dreigde er f3; Kf7 zou wegens 28) Re4: benevens Td7f of Rf6: een stuk kosten 28) f2-f3 Rd8-b6t. 29) Re5-d4 Niet 29) Kfl? wegens Tf8! 29) Rb6xd4t. 30) Tdlxd4 Pe4-c5. 31) Td4-d6 De inleiding tot een aardig slot. 31) Ta8-f8. 32) Tel-e7 Tf8-e8. 33) Te7-h7f! Het laatste offer 33) Pf6xh7. 34) g2-g4t Kh5-h4. 35) Td6-h6 mat! Een verkwikkende partij! Mr. Ed. Spanjaard •pfuispaA"! ataJiua uaaS uaui juiM saipusui aaarpz puajmjs^tn uba uapaiq pq }aui qaop 'piaq -jaqaz uqag poqaqoueut u,oz si qri[jnn}B.Ki 'uaSuBq uaAtqq VS Z m uajBA\ 2N M3°P 'jBAag }aq sba\ jiq ubuuim 3} VS S uea PBjjuoo jaq uio ua;jtz a; paog jaaqjaABjq sjqoajs apjaoqaq 'uapreq ut ;suioqjtn b^j ZSI01+ A H iH Ad) SL8H* :pcq pjooN a(;,Bj}xa uapsuis -joa ai }atu uaa (pooq pjoou aip) uaddoqos ui djnq spinz si apojsuax 'liz CipiBduagai ap Ciq aiguaiuapieq apig uaag iqoqjaM ja lepoz 'sa[;ua;jBq aup gou ijaaq pinz IqfqjBBAag oz piu qoo si 'uauioq [bz qfq -apaouiJaA aip jsuiojppnuapiBq bq 'uaqEui at uagBis i b 9 imjBBp geut ua}qoBA\j3A fiq }ep 'giUBpsnp si ijaaq pinz aip uajnaj^ agBj aptaq ap uba }ia;nB-M5t aa uauuoM -ag uapaoM uagBjspads joop qaop 'uajund joop jaiu uapBj}uoo-vs E )BP uapgjaA '„uapoqagjin snp uaq ua uaiund g; siqaajs qaq qi" uajaoAUBB aip saaiads 'uapaiq VS E tP°P 'uagusq uaAfqq VS Z do )aiu pjBBdaq pinz jaoui 'st qfijguejaq oz pfWB (00S J° 00E) aiuiajdaqouBui ap uba ua{Bq -aq laq uubbm 'pfujspaA\uaqBiJa!A uaa uj :^aa,w jazap SmuAaSpuq do pjooMpiy „Jennie de wildebras" door Dorothy Simpson, oorspronkelijke titel The ho nest dollar, vertaald door N. M. War- tena, ill. Dorothy Bayley Morse. Een meisjesboek maar volstrekt niet van de zoetelijke soort. Jennie is een nogal ruig persoontje, dat goed past in haar ruige omgeving van het vissers eiland voor de kust van de Amerikaanse staat Maine. De verhouding tot haar vader is heel mooi getekend. Een boei end boekje, met niet onaardige maar wat ouderwetse prentjes. Goed ver taald. Voor lezeresjes van omstreeks 12 jaar. Biggies als detective door W. E. Johns, oorspronkelijke titel Biggies works it out, vertaling C. Dumoulin- Goedkoop, ill. Studio Bowal. De titel van dit werkje is niet mis leidend, maar had dan toch wel mogen luiden: wederom, want ik meen dat de ze merkwaardige en koelbloedige heer deze rol al wel meer speelde. De schrij ver van deze niet eindigende reeks is een ware meester in het varieëren op een eigenlijk nogal beperkt thema. Voor de liefhebbers is ook dit boek weer een diend met de goed bijpassende illustra- smakelijk hapje, aantrekkelijk opge- ties. Voor de jongens van omstreeks 12 jaar. 5 IN EEN HEEL oud gebouw, hele maal bovenin op een klein zolderka mertje woonde een arme violist. Hij had geen ouders meer en broers of zus ters had hij nooit gehad. Het enige wat hij op aarde bezat was zijn viool. Uren lang zat hij soms met een hand over de viool te strelen en opeens kon hij dan de strijkstok pakken en zo wonder lijk mooi gaan spelen, dat zelfs de me rel in de tuin ver beneden hoog in de boom naast het oude huis vloog om de viool beter te horen zingen. Op een dag was de jongen juist begonnen zijn in strument te bespelen toen er een deftig rijtuig door de straat, kwam waarin de koning zat. Naast hem zat zijn beste generaal over oorlog te praten. Nu hield de koning helemaal niet van oorlog en hij luisterde dan ook maar half. Maar ineens hoorde Zijne Majesteit de viool zingen en meteen riep hij uit: „Wat een heerlijke muziek is dat!" Nu was de generaal juist aan het pra- teh over kanonnen en omdat hij het vioolspel helemaal niet gehoord had antwoordde hij: „Ja Sire, het gedonder van kanonnen is zeker heerlijke mu ziek. Ik voel me pas vrolijk als ik ka nonnen hoor bul. Maar de koning voelde zich kwaad worden en riep: „Meneer de generaal, laaf me alstublieft naar die viool luis teren. Loopt U maar verder naar het paleis, want ik heb geen zin om naar dat geklets over oorlog te luisteren." De generaal schrok zich een hoedje en daarom wilde hij zo snel uit het rijtuig klimmen dat hij over het trapje struikelde en zo maar pardoes op de straat terecht kwam. De koning merk te het niet eens en luisterde al weer naar de violist. Wel twee uur bleef het rijtuig staan en pas toen het viool spel ophield wilde de koning dat de koetsier zou verder rijden. Zodra de koning thuis was schreef hij een brief en liet die .nog dezelfde dag naar het huis van de arme violist brengen DIE AVOND HAD de violist alleen maar een paar boterhammen met niets erop gegeten, want geld had hij niet meer. Hij wilde voor het slapen gaan nog even een klein stukje gaan wande len en liep daarom de trappen af. Juist zou hij de deur uitgaan toen een lakei in een schitterend pak een grote enve lop aan hem gaf. Op de envelop stond het wapen van de koning. De violist wil de aan de lakei vragen of die brief wel voor hem was, maar de man was al weer verdwenen. Nu was de jongen erg nieuwsgierig geworden en daarom scheurde hij gauw de envelop open. Wat schrok hij toen hij de regels las die de koning geschre ven had! Daar in die brief stond dat de koning wilde, dat de violist de volgen de morgen in het paleis zou komen om daar voor de koning, de koningin en de hofedelen te spelen. „Ik durf niet," fluisterde de jongen verschrikt. „Ik heb geen goede kleren om aan te trekken; mijn broek is ka pot en mijn enige overhemd is vuil en versleten. Mijn schoenen zijn zo oud, dat mijn tenen er doorheen steken. Zó kan ik toch niet aan het hof verschij nen!" Hij had helemaal geen zin meer om te wandelen en ging verdrietig weer naar zijn kille zolderkamertje. Daar nam hij zijn viool in de han den enwas zo zenuwachtig, dat hij twee snaren kapot liet springen! Nu sprongen de tranen hem in de ogen en wanhopig riep hij: „Nu kan ik helemaal niet meer spe len, want geld om dure snaren te ko pen heb ik niet." Nu had hij in zijn verdriet zo hard ge sproken, dat de merel die in de boom zat alles gehoord had. „Als beloning voor zijn mooie spel zal ik deze arme violist gaan helpen," dacht de merel. Hoewel de zon al was onder gegaan vloog de vogel weg naar een bos in de buurt van de stad en praatte daar met de Spinnenmoeder. HET WAS AL DIEP in de nacht, toen de merel terug kwam bij het raam van de violist. Maar de merel was niet al leen. Verschillende dieren uit het bos waren met hem meegekomen en al dat volkje ging door het open raam de ka mer van de violist binnen. De jongen merkte er niets van. want die lag allang te slapen. De spinnen die waren meegekomen begonnen meteen met hun werk. Ze sponnen de hele nacht en toen de eer ste zonnestralen weer in het kamertje vielen waren ze pas klaar. Op de viool hadden ze twee schitterende nieuwe snaren gesponnen.Juist waren ze klaar met hun werk toen door het open raam een vreemde s£oet binnen kwam gevlogen. De boselfjes hadden de hele nacht doorgewerkt om nieuwe kleren te iveven en die kwamen ze nu bren gen. Maar dat niet alleen, nee, achter de elfjes kwamen vier grote kraaien aan, die samen twee prachtige laarzen droegen die door de kabouters gemaakt warem n De jonge violist werd wakker en kon eerst zijn ogen niet geloven. Droomde hij?? Maar toen hij de kleren en de laarzen had aangetrokken wist hij, dat het allemaal werkelijk waar was. NU MOEST IK eigenlijk nog twee snaren hebben," dacht hij en somber pakte hij zijn viool weer. Maar wat schrok hij toen hij zag dat er werke lijk twee nieuwe snaren op de viool za ten. Hij greep meteen naar zijn strijk stok en probeerde de snaren. Nooit, nog nooit waren er zulke mooie klanken uit zijn instrument gekomen en verheugd maakte de violist zich klaar om naar het paleis te gaan. Daar speelde hij urenlang voor de ko ning. de koningin en de edelen en hij speelde zo mooi. dat de koning hem vroeg in het paleis te komen wonen. Omdat de violist erg verlegen was vroeg hij aan de koning of hij er even over mocht nadenken en met zijn viool in de hand ging hij bij een hoog raam staan. Maar wat was hij verbaasd toen hij daar vlak voor het raam op een boomtak een merel, vier kraaien en een heleboel spinnen zag zitten. O.ok zag hij heel mooie wezentjes, die hij nog nooit gezien had en opeens begreep hij aan wie hij de mooie kleren en de snaren te danken had. Hij draaide zich om naar de koning en sprak: „Sire, ik zal graag in het paleis ko men wonen, maar dan moet u goed vinden dat ik iedere dag in uw tuin een uurtje mag spelen zonder dat er mensen bij zijn." De koning vond dat wel erg vreemd, maar omdat hij graag wilde dat de violist in het paleis woonde gaf hij zijn toestemming. Nu speelde de kunstenaar iedere dag in de tuin en altijd weer zaten er dan vlak voor zijn voeten een merel, vier kraaien, spinnen en elf jes. 4 O wat is het een mooi weer om te fietsen, om te zeilen, om naar 't zwembad toe te gaan Maar ik moet na vieren blijven, 'k heb ook al in de hoek gestaan. En toch heb ik niks gedaan! En ik hoor de jongens roepen op de grote hinkelbaan Waarom komt er nu een traan? Ach, ik moet na vieren blijven, altijd kijkt de Juf MIJ aan. En toch heb ik niks gedaan! Altijd hoort de Juf MIJ praten, MIJ Jieeft z'altijd in de gaten. En omdat ze nooit wil slaan moet ik steeds na vieren blijven, heel alleen en érg vooraan Ook al heb ik niks gedaan! Nou ja... he-le-maal niks...] Cor Bet

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1963 | | pagina 16