De Neöen Muzen Exposities van buitenlandse kunstenaars in Amsterdam TONEEL IN HAARLEM Lessings „Nathan de Wijze" DE PROGRAMMA'S „De Tijgerkat" lijkt wel op „Sette Emezzo" van Maggiore, maar is geen plagiaat Arie Kleywegt van VARA naar VPRO ZATERDAG 20 APRIL 1963 A w nabeschouwingen Weekend-journaal Sublieme opvoering door Centrum UW MAALTIJD SMAAKT DUBBEL LEKKER V. Vlaamse „Fair Lady" uitgespeeld Televisieprogram ma De radio geeft zondag De radio geeft maandag (Van onze correspondent) ROME. Het bericht, dat de beroemde roman ,.De Tijgerkat", waarvan in Italië reeds meer dan een half miljoen exemplaren zijn verkocht, op plagiaat zou berusten, is ontstaan nadat een journalist te Palermo in de gemeentelijke bibliotheek van die stad een roman had gevonden, die de titel draagt „Sette Emezzo", („Zevenenhalf"), geschreven door Giuseppe Maggiore en gedrukt op kosten van de schrijver in het jaar 1952 bij een kleine drukkerij te Cuneo in Noord-Italië. Van die roman zjjn slechts 500 exemplaren gedrukt en er zijn er niet meer dan honderd verkocht. De schrijver, die voordien reeds vier andere romans steeds op eigen kosten en met gering succes had laten verschijnen, stierf in 1953. ruim zestig jaar oud. Hij was als hoogleraar verbonden aan de juridische faculteit van de universiteit te Palermo. Het is mogelijk, zelfs waarschijnlijk dat prins Tomasi di Lampedusa, de schrijver van „De Tijgerkat", die roman kent. Bei de schrijvers kwamen uit Palermo en zij ontmoetten elkaar vrij vaak in de boek winkel van Fausto Flaccovia, die tevens, zij het op kleine schaal, uitgever was. Het is zeer wel mogelijk dat zij daar van gedachten hebben gewisseld over het boek, waaraan Maggiore bezig was. Ze ker is dat Lampedusa met zijn roman be gon in het jaar 1953, en dat hij er twee jaar lang aan heeft geschreven. Hij schijnt nooit de gedachte te hebben ge had dat boek uit te geven en het hand schrift werd na zijn dood aan het licht gebracht door Giorgio Bassani, een ro manschrijver die kort geleden voor zijn laatste roman de hoogste litteraire prijs kreeg die Italië kent. BASSANI, MET WIE wij het voorrecht hadden tijdens de oorlog enige jaren een cel te delen als politiek gevangene, heeft verklaard dat meesterwerken nooit op pla giaat kunnen berusten en dat de onloo chenbare overeenkomst tussen de twee boeken van litterair standpunt uit van ge nerlei betekenis is; waar het op aan komt is niet zozeer de inhoud van een boek dan wel de wijze waarop het verhaal ver teld wordt. Als Lampedusa zich heeft ge ïnspireerd op het boek van Maggiore, zo zei Bassani nog, dan is ook dat van geen betekenis. Het is zaak de beide boeken te vergelijken. Blijkt het dat Maggiore ook eten meesterwerk heeft geschreven dan kan Italië er alleen maar gelukkig mee zijn. ONDERTUSSEN HEEFT een uitgever uit Palermo, Flaccovia, de rechten tot het doen verschijnen van een herdruk van ..Zevenenhalf' donderdag gekocht van de broer van Maggiore, prof. Luigi Maggiore, hoogleraar in ruste en tot voor kort di recteur van de oogheelkundige kliniek der universiteit van Genua. Wat de overeen komst tussen de beide boeken betreft: de ze is opvallend. Beide handelen over de periode waarin het bewind der Bourbons op Sicilië wordt vervangen door dat van het Italiaanse koninkrijk. Maar Lampedu sa bepaalt zich tot de gebeurtenissen van 1860, de verovering van het eiland door Garibaldi, terwijl Maggiore de veel dra matischer periode van 1862 tot 1867 tot achtergrond van zijn verhaal nam, en vooral aandacht schenkt aan de opstand der aanhangers van de Bourbons, in de maand september van 1866. Die opstand heeft zevenenhalve dag geduurd, vandaar die eigenaardige naam van het boek. Waar „De Tijgerkat" vooral een boek is van meditatie en sfeer met betrekkelijk weinig handeling, is het boek van Maggiore over vol van gebeurtenissen, min of meer in de geest van een feuilletonroman, die in de vorige eeuw opgeld deed. De stijl is slordig en de schrijver houdt ervan kwis tig aforismen en spreekwoorden door zijn betoog te vlechten. De overeenkomst be staat vooral daarin dat in beide gevallen de hoofdpersoon een bejaarde aristocraat is die bij beide schrijvers de voornaam Fabrizio draagt, een op Sicilië zeer wei nig voorkomehde naam. De bedoeling is stellig geweest te vermijden dat enige Ita liaanse families in de hoofdpersonen van dit boek hun voorouders zouden kunnen ontdekken. BIJ BEIDE SCHRIJVERS is Fabrizio voorstander van de nieuwe Garibaldijnse politiek. De vrouwelijke hoofdfiguren zijn zeer verschillend. Stella Salina, de vrouw van Lampedusa's Fabrizio is een onbedui dende, rustige vrouw terwijl Teodora, de vrouw van Maggiores Fabrizio allerlei liefdesavonturen beleeft en een soort pro vinciale Madame Bovary mag heten. Zo als vanzelf gpreekt bij een voorname Si- ciliaanse familie is er in beide gevallen een huisprelaat. Bij Maggiore is dat ook al weer een uiterst bedrijvige, vrij corrup te figuur. Enkele gedeelten van Maggiores boek geven de indruk dat hij zich heeft geïnspireerd op Tolstoi's Anna Karenina, maar het blijft een boek dat vrij slecht is geschreven. De beschuldiging van pla giaat gaat dus denkelijk niet op. Wij wij zen er nog op dat de roman „De Tijger kat" buitengewoon goed is verfilmd en de zer dagen in de grote Italiaanse steden een enorm succes oogst. De regisseur is Lichino Visconti, die kosten npch moeiten heeft gespaard. Het werk heeft 3 mil jard lire gekost en zal Italië vertegen woordigen bij het a.s. filmfestival te Can nes .Na de nog steeds onovertroffen maar door weinigen begrepen film „Senso" is dit Visconti's beste film in het historische genre. EEN VIERTAL BUITENLANDSE kunstenaars exposeert te Amsterdam in ver schillende kunstzalen. Bij Galerie d'Eendt zijn tot 27 april plastieken van Luciano Minguzzi en schilderijen, gouaches en tekeningen van Bruno Cassinari te zien. Mmguzzi is wel meer in ons land vertegenwoordigd geweest. Zijn plastieken, opge trokken uit platte en ook wel gebogen vlakken en meestal rechte lijnen, zullen velen vermoedelijk wel op het eerste gezicht als abstract aandoen. Uit de titels blijkt echter dat wel degelijk gezocht werd naar een natuurverbeelden. En daar mee geholpen kan men heel goed Minguzzi's visie meebeleven, hetgeen genieten van zijn werk tot gevolg kan hebben. Zijn werk dient niet gezien te worden als kopie naar de natuur noch als gelijk de natuur ontstaan. Bijgaande foto naar zijn plastiek „Pas de quatre" leek me de beste opening tot enig begrip van Minguzzi's verbeelden. De plastieken „Licht in het bos'', „Schaduw in het bos" en Wind door het riet" hebben voor mij iets zeer poëtisch. Minguzzi behoort voor mij tot de weinigen, die inderdaad iets zeer nieuws aan de beeldende kunst wisten toe te voegen. DE EVENEENS te Milaan wonende Cas sinari zou men ex pressionist misschien kunnen noemen. Dit dan door de wijze waarop hij de mens ziet. Intuïtie lijkt mij in zijn werk te pre valeren boven be wuste ordening, die echter toch niet vreemd is aan Cassi- nari's resultaten. Ge lijk bij vorige schil ders, d:e hier wel ex poseerden, kunnen wij het moeilijk heb ben met Cassinari's kleur. Men bedenke dan dat deze kleur onder een ander licht als het onze ontstond en dat we ons los moeten trachten te maken van eigen kli maat Vertrouwen wekkend is Cassina ri's wijze van schil deren. de factuur van zijn doeken Geraffineerd is de wijze waarop de Spanjaard Juan Sala Santonja met de verf werkt Tot 24 april is werk van hem te zien in de kunstzaal W. J. G. van Meurs. In enkele schilderijen van Juan Sala is de In de Evangelische Lutherse Kerk, Ramen te Hoorn zal van 20 april tot en met 4 mei een expositie worden gehouden van aquarellen en olieverfschilderijen van de Haarlemmer Leen de Winter en de Spaarn- dammer Jan van Geem. De burgemeester van Hoorn mr. B. R. Canneman zal de ten toonstelling openen. Toegang dagelijks van 1417 uur. Op dinsdag en donderdag bovendien van 19.3021.30 uur. Derde Stutofes. Het derde Studenten Toneel Festival (Stutofes) zal evenals in voorgaande jaren in de schouwburg Ju- nushof te Wageningen worden gehouden. Tijdens dit festival zullen studententoneel gezelschappen op drie achtereenvolgende dagen, te weten 9, 10 en 11 mei, eenakters ten tonele brengen. Er zullen drie prijzen worden uitgereikt: een voor de beste pres tatie als groep, een voor de beste speel ster en een voor de beste speler. In de jury hebben reeds zitting: mevrouw J. G. van SchaikWilling en de heer Albert van Dalsum. Het derde jurylid is nog niet be kend. Ingrid Bergman. Ingrid Bergman en Anthony Quinn zullen dit najaar naar Belgrado komen voor de opnamen van de film „Bezoek van de Oude Dame" naar het toneelstuk van de Zwitserse schrijver Friedrich Dürrenmatt, zo heeft een woord voerder voor de Joegoslavische filmmaat schappij Avala gezegd. De regisseur van deze co-produktie van Twentieth Century Fox en Avala, zal de Zwitser Bernhard Wicky worden. Libretto-prijsvraag. De directie van Het Nationale Ballet, Sonia' Gaskell, heeft de jeugd van Nederland uitgenodigd deel te nemen aan een prijsvraag door het schrijven van een libretto voor een ballet. Alle Nederlandse jongeren tot en met 18 jaar kunnen tot 1 september 1963 hun werk opsturen naar Het Nationale Ballet, Stadsschouwburg te Amsterdam. De op dracht tot het componeren van de muziek zal in overleg met de winnende libretto schrijver worden gegeven aan een Neder landse componist. Een leerling van het kunstnijverheidsonderwijs zal de decors en kostuums ontwerpen. Het bekroonde li bretto zal door een choreograaf van Het Nationale Ballet worden verwerkt tot een ballet. Arthur Rubinstein. Het programma van het concert van Arthur Rubinstein op 22 april in de Grote Zaal van het Concert gebouw te Amsterdam vermeldt werken van: Bach, Brahms (sonate op 5). Prokof- jef (12 visions fugitives op. 22). Debussy en Chopin. Dit concert is het laatste in de serie „Vier meesters aan het klavier". Jeugdfestival Rotterdam. Robert de Vries, algemeen directeur van het Nieuw Rotterdams Toneel, heeft medegedeeld dat het Jeugdfestival Rotterdam 1963 dat door leden van het toneelgezelschap tussen 14 en 18 mei aan boord van het ss „Water man" in de haven van Rotterdam wordt georganiseerd, voltekend is Een groot aan tal aanmeldingen van aspirant deelnemers moest reeds op een wachtlijst worden geplaatst. Filmprijzen. Op het tiende festival van Aziatische films in Tokio hebben de juryleden uit 19 Aziatische landen de Ja panse film „Tweelingzusters uit Kyoto" gekozen als beste speelfilm. De Japanse film „Bosbouw" kreeg de prijs als beste documentaire. Nederlandse film onderscheiden. De Nederlandse film over de zeescheepvaart „Recht zo die gaat" van Ted de Wit (pro ductie-maatschappij „Carillonfilms) is op het fimfestival voor maritieme films in Milaan onderscheiden met de Coppa Asso- ciazone Armatori Liberi. Kröller-Müller. Het rijksmuseum Kröller-Müller te Otterlo, dat op 13 juli 1938 werd geopend, zal op 13 juli 1963 zijn vijfentwintigjarig jubileum vieren. Dr. Zjivago. De Italiaanse filmprodu cent Carlo Ponti heeft de filmrechten ge kocht van Boris Pasternak's roman „Dr. Zjivago", voor welk boek de schrijver in 1958 de Nobelprijs werd toegekend, die hij echter als gevolg van felle critiek in eigen land later weigerde. Ponti heeft met Rus sische en Zuidslavische autoriteiten be sprekingen gevoerd over de mogelijkheid van het doen van opnamen voor de film in deze landen. (Reuter). Rudolf Kempe. De Duitse dirigent Rudolf Kempe zal op 12 mei zijn laatste concert dirigeren bij het Londense Royal Philharmonic Orchestra. Kempe is hoofd dirigent van het orkest geweest sedert het overlijden van Sir Thomas Beecham in 1961. Er is nog geen opvolger voor hem be noemd. Er is geen reden voor het verdwij nen van Kempe meegedeeld. In een aan kondiging wordt gezegd dat het ontslag wordt verleend met wederzijdse instem ming. Veiling van meesterwerken. In New York zal op 1 mei een gedeelte van de schilderijencollectie van wijlen Oscar Cin- tas, de Cubaanse suiker- en spoorwegmag naat, worden geveild. Onder de 24 schilde rijen die te koop worden aangeboden ko men doeken voor van Frans Hals, Rem brandt, Rubens en El Greco. „Pas de quatre" van Minguzzi. verf zodanig opgelegd dat van een echte reliëfwerking sprake is, waarmee hij onge wone suggesties van dimensies wist te be reiken. Voor mij komt hij dan angstig dicht bij wat wij „net echt" plegen te noemen, waardoor dan meer sprake is van afbeel ding dan verbeelding. Ik ondervond dat aan een zeer Spaans berglandschap. Buitengewoon knap is ook gedaan een schilderij van rotsen in zee. Dat Juan Sala echter weet dat het eerder om verbeelding dan afbeelding in de kunst gaat blijkt uit verschillende andere werk stukken, waarvan enkele in ons land hun begin vonden. TOT 27 APRIL IS IN de kunstzaal Mag dalene Sothmann werk te zien van de uit Australië gekomen schilderes Helen Lem- prière. Zij heeft in haar ontwikkeling ver nieuwing gezocht op de Academie Fernand Léger te Parijs, maar ging tenslotte toch een heel andere kant op dan door een Léger aangegeven is. Van invloed moet op haar geweest zijn de Nederlandse te Parijs werkende schilder Frits (Fred) Klein. Dat wordt ons verteld en het is ook wel duide lijk zichtbaar. Zij onderscheidt zich van Klein door kleurgeving en motieven, die naar vorm uit een soort „tachisme" groei den. Haar werk is veel minder week als dat van Klein wel eens kan zijn. Het sterkst komt zij mij toch voor in dat werk, waarin sprake is van een bewuster gericht vormgeven. Voor mij is .dat het geval in het doek „Crown of Leaves" (bladerkroon) en misschien is Uêger dan toch niet vreemd gebleven aan de vormen der op dit schil derij voorkomende vegetatie. Bob Btit/s De VARA-televisiereporter Arie Kley wegt zal met ingang van een nog te be palen datum in dienst treden bij de V.P.R.O., waar hij de functie krijgt van plaatsvervangend hoofd van de televisie- dienst. Hij volgt de heer J. J. Odufré als zodanig op. De heer Odufré verlaat de V.P.R.O. om zich mogelijkheden te verschaffen zijn cre atieve ambities ook op ander terrein dan dat van de televisie te ontplooien. De heer Kleywegt is 42 jaar en begon zijn om- roeploopbaan in september 1944 bij Her rijzend Nederland. Op 1 december 1951 kwam hij als radio-verslaggever in dienst van de VARA, bij welke omroepvereni ging hij thans eerste verslaggever van de televisie is. In overleg tussen VARA en V.P.R.O. zal nog worden uitgemaakt, wan neer de heer Kleywegt de werkzaamhe den in zijn nieuwe functie begint. LITERAIRE OPDRACHT VOOR GARMT STUIVELING De staatssecretaris van Onderwijs, Kun sten en Wetenschappen, mr. Y. Scholten, heeft aan prof. dr. G. Stuiveling te Hilver sum opdracht verleend het eerste deel van de verzamelde gedichten van Henr. Ro land Holst, waarin opgenomen haar onge publiceerde jeugdwerk, persklaar te ma ken. De heer Stuiveling heeft de opdracht gaarne aanvaard. De AVRO liet toe, dat het presentatie- paar van zijn programma Weekendjour naal, Bob Bouma en Anneke van Lams- weerde werd neergezet als een stel klets kousen in de persiflage, die de nummers van de vrijdagavondshow „Music Hall" verbond. Als Bob Trauma bracht Rijk de Gooyer het er beter af dan Ronnie Bierman, die als een zeer middelmatige amateurtoneelspeelster Lammeke van Krampsweerde moest trachten na te boot sen. De kunst, anderen belachelijk te ma ken, wordt in dit programma, waar voor Jan Moraal de teksten schrijft, toch nogal gretig beoefend. Zo gaf Aart Brou wer een nogal kolderieke, maar ook een wat onsmakelijke en bedrieglijk een zijdige parodie op een balletdanser weg. Al met al halen de „leuke" nummers van het viertal artisten, dat deze show steeds presenteert, het meestal net niet. Dit gevarieerd programma werd dan ook gered door de buitenlandse gasten, te wé ten de muzkale clown Achille Zavatta, de Zwitserse buikspreker Daniel Remy en ue fenomenale tapdanser George Holmes. En natuurlijk ook door Anneke Grönloh, die begeleid door de uitstekende Riveftown Jazz Band enige sterke nummers zong. DE TONEELGROEP CENTRUM heeft het publiek van de Haarlemse Stads schouwburg langer op haar vertoning van Lessings „Nathan de Wijzé" laten wachten dan de laatste jaren ten opzichte van het repertoire van die groep gebruikelijk is geweest. Maar dat heeft het voordeel meegebracht dat wij nu een opvoering te zien hebben gekregen die voortreffelijk ingespeeld was en die waarschijnlijk, sedert de begin maart in Amsterdam gegeven landelijke première, belangrijk aan gaafheid en diepte heeft gewonnen. Het was danook, wat spel, regie en uiterlijke verzorging betreft, een sublieme voorstelling die overtuigend heeft aangetoond dat het jaar bestaande „Centrum" tnans een eervolle plaats in de rij der Nederlandse toneelgezelschappen heeft veroverd. WAT HET STUK betreft moest men bij deze voorstelling wel heel wat door de vingers zien. Immers, het zou meer in overeenstemming met de feiten zijn geweest als het gespeelde werk was aan gekondigd als „een toneelspel, vrij naar Gotthold Ephraim Lessing", want in de ze bewerking door Hans Rodwin van een eerdere bewerking door Ferdinand Bruckner is maar betrekkelijk weinig overgebleven van het oorspronkelijke „dra matische gedicht" dat Lessing in 1779 twee jaar voor zijn dood heeft geschre ven. Tal van scènes zijn door de be werkers radicaal geschrapt; enige perso nages Saladijns zuster S-ittak,-de de~- wisch-schatmeester en enkele kleinere rol len zijn spoorloos uit het stuk pgrdmet, nen, de rol van de lekebroeder is tot on geveer de helft bekort, en van de hande ling is eigenlijk alleen de kern overge bleven. In verschillende opzichten is het stuk daardoor wel acceptabeler neworden voor de hedendaagse toeschouwer, want de ingewikkelde intrige in verband met de familiebanden tussen de hoofdperso nen van verschillende godsdienstige over tuiging (hoe belangrijk ook als argmént tegen rassentheorieën) deed wel erg ver ouderd aan, terwijl de geldzorgen van de sultan, die in Lessings tekst ook zo'n grote rol spelen, in onze tijd wellicht te veelvuldig bij staatshoofden 1 oorko- men om nog interessant te zijn. Of het ook redenen van „economie" zijn geweest, die de bewerkers ertoe hebben gebracht het aantal van Nathans vermoorde zonen van zeven te verminderen tot vier, blijft een open vraag. MET DE MEESTE bekortingen van de tekst en vereenvoudigingen van de 1 ande- ling zou men wel vrede kunnen hebben, want de opzet van het stuk heeft daar door in verschillende opzichten bepaald gewonnen. Maar iets anders is het dat de bewerkers (en hierbij zal Ferdinand Bruckner waarschijnlijk het meest schul dig zijn) niet alleen bekort maar ook bij-geschreven hebben en daarbij op een nogal ongepaste manier Lessings lessen in verdraagzaamheid en naastenliefde heb ben „verduidelijkt" en „gemoderniseerd". In 't bijzonder het laatste bedrijf van de door „Centrum" gespeelde versie is vrij wel geheel uit een andere pen dan die van Lessing gevloeid. En al moet erkend worden dat ook in het oorspronkeiljk dat laatste bedrijf het een en ande- te wen sen overlaat, ik kan niet zeggen dat het stuk door de?e radicale maar weinig ver antwoorde ingreep gewonnen heeft. DE OPVOERING echter verdient heel veel lof. De Engels-Poolse regisseur Vla- dek Sheybal is er zij het met zeer on orthodoxe en in 't begin nogal vreemd aandoende middelen uitstekend in ge slaagd de vertoning een fascinerende sfeer te geven, een sfeer van oude sprookjes, Oosterse nachten en middeleeuwse ridder sagen, waarmee hij het stuk in hoge ma te heeft gediend. Daarbij werd hij voor treffelijk gesteund door het zeer geslaag de werk van de décor- en kostuum-ontwer per Roger Chailloux. Het stralende mid delpunt van de voorstelling was de Na than van Guus Hermus: geen lang-ge- baarde, gebogen grijsaard maar een krach tige, nobele figuur, die zijn hele omge ving Joden, Christenen èn Mohammeda- Advertentie wanneer uw tafel feestelijk is gedekt, met ZILMETA bestek. Modern, vlekvrij, makkelijk afwasbaai en een zeer rijke variatie in modellen en cassettes die u allemaal zien kunt bij het huis met het carillon, waar u altijd slaagt GROTE HOUTSTRAAT 49 nen geestelijk beheerst. Hermus speel de deze rol volkomen verinnerlijkt, zonder enig gebruik van uiterlijke technische kunstgrepen, maar juist daardoor zo bij zonder indrukwekkend en aangrijpend dat hij de zaal de hele avond volkomen in zijn ban hield. UITSTEKEND TEGENSPEL kreeg hij daarbij van Ann Hasekamp, een zuivere en ontroerende Rachel, en van Henny Örii, die de fanatiek-gelovige christin Daja mét overtuigend heilig vuur speelde. André van den! Heuvel was verrassend goed als de Tempelier, een rol die hem toch be paald niet op het lijf geschreven is. Luc Lutz kweet zich waardig Van de voor hem nóg irjOeilijkaEÊ ta.ak, de machtige, sultan saiaain uitte Béélden. Gerard Hartkamp maakte van de Lekebroeder een juweel tje van karaktertekening. De onverdraag zame, intrigerende Patriarch kreeg van Peter Aryans wat weinig kleur, misschien met opzet omdat deze ról anders gauw iets drakerigs heeft. Het publiek, dat de schouwburg vrijwel geheel vulde, heeft met langdurig applaus geestdriftig gedankt voor deze voortreffe lijke opvoering van een stuk dat een (he laas!) nog altijd actuele boodschap ver kondigt een boodschap die men overi gens ook wel zou hebben begrepen zonder Bruckners verduidelijkende toevoegingen. Simon Koster Advertentie PIANO'S VLEUGELS HAARLEM - ZIJLWEG 57 - TEL. (02500) 11036 De Vlaamse „Fair Lady" is na nog geen 150 voorstellingen uitgespeeld. Voor Ant werpen worden de laatste voor de eerste week van mei aangekondigd. Het is nog niet zeker of men nog naar Gent en enige andere plaatsen in het Vlaamse land zal gaan. In Antwerpse toneel- en operakringen verwondert men zich niet over het feit dat het succes zoveel minder is geweest dan in Nederland. De voorstellingen wor den gegeven in een voormalige bioscoop met slechte akoestiek. Het orkest was niet erg goed. Ook Alex van Royen (dr. Higgins) en Ben Royaards (kol. Picke ring) zijn beiden als zangers tén enemale onvoldoende gebleken. VOOR ZATERDAG NCRV: 15.00 Verhalen van Dickens: „Het hu welijk van Dora en David". 15.25 Tekenfilm uit de serie „Herman and Katnip". 15.30 Filatelisten- programma door Joop Kiggen. 15.45 „Een neger meisje gaat naar school". De rassentegenstellin gen in Amerika inspireerden de componist Igna- ce Lilien tot het schrijven van een schoolcantate, die zal worden uitgevoerd door leerlingen van het Buitenveldertlyceum in Amsterdam onder leiding van Reinhardt van Randwijk 16.15 Radio- en televisiedebat tussen de heren Suurhof en Roolvink. 17.00 De avonturen van Swiebertje. 19.30 Lassie, TV-film. NTS: 20.00 Journ. en weeroverz. NCRV: 20.20 Memo. 20.30 De blikopener, deel 7 van T.V. feuilleton Arthur en Eva. 21.05 Alle gretto, cabaretprogramma. 21.55 De Lucile Ball Show, T.V.-film. 22.45 Morgen ls het zondag. NTS: 22.50-22.55 Journaal. VOOR ZONDAG NTS: 16.00-16.55 Eurovisie: Europees kam pioenschap keurturnen voor dames te Parijs. CONVENT VAN KERKEN: 17.00-18.00 Gerefor meerde Kerkdienst. NTS: 19.30 Weekjournaal. 20.00 Sport in beeld. 20.30 Muzikaal program ma. VARA: 20.45 De wereld van vandaag. 20.55 Achter het nieuws. NTS: 21.10 Duister Doel, te levisiespel. 22.30-22.35 Journaal. VOOR MAANDAG NTS: 19.30 Wild-West filmpje. 19.45 Openbaar Kunstbezit. 20.00 Journaal en weeroverzicht. 20.20 Politiek praatje. P.v.d.A. 20.30 Trouw nooit in Monte Carlo (Loser takes all), komische speelfilm. (14 jr en ouder). 21.55 The other face of Dixie, filmreportage. 22.45-22.50 Journaal. Op een zeer objectieve wijze maakte in de documentaire „Kabinet zonder Socia listen" Philippe la Chapelle Jr. de ba lans op van de periode, waarin de regering De Quay ons land bestuurde. Met behulp van duidelijk gedupliceerd archiefmateri aal, waaronder enige kostelijke Kamerfrag menten, slaagde Fred Hagenaar er góed in, dit betoog illustratief te steunen. Het was goed, dat de kijker zelf in staat ge steld werd, zich een oordeel te vormen over de bestuurskwaliteiten van het re geringsteam, dat binnenkort demission- nair is. Zulks zeker in deze tijd, vooraf gaande aan de Kamerverkiezingen, waarin de propaganda wel eens misleidend kan zijn. J. Damshuizer HILVERSUM I. 402 m. 746 kc s. 8 00 VAftA, 10.00 VPRO 10.30 rKOF 11.45 VPRO 12.00 AVORO. 17.00 VPRO. 17.30 VARA. 20.00- 24.00 AVOR. VARA: 3.00 Nieuws, postduivenberichten en so cialistisch strijdlied 3.18 weer of géén weer, gevarieerd programma. 9.45 Geestelijk leven, toespraak. VPRO: 10.00 Zondagshalfuur voor de kinderen. IKOR: 10.30 Nederlands Hervormde kerkdienst. 1130 Vraag en antwoord. VPRO: 11.45 Flitsen: nieuws van eigen erf. AVRO: 12.00 Muziek is tróef. (Om 12.30 Mogelijke postdui venberiehten en afgelastingen van wedstrijden). 13.00 Nieuws. 13.07 De toestand in de wereld, lezing 13.17 Mededelingen of grammofoonmu- ziek. 13.20 Op de plaatrust!, strijdkrach tenprogramma. 14.00 Van Kes tot Haitink If, klankbeeld ever het Concertgebouw en het Con certgebouworkest. 15.00 Gezien, gehoord, gele zen. het veertiendaags kunstsymposion. 15.30 Klassieke en moderne kamermuziek. 16.00 Muzj- kaal verslag van het corpsbal van de Amster damse studenten. 16.30 Sportrevue. VPRO: 17.00 Gesprekken met luisteraars, lezing. 17.15 Stad en land. gesprek. VARA: 17.50 voor de jeugd. 17.50 Nieuws, sportuitslagen en sportjournaal. 18.30 Salonorkest en zangsohst. 19.00 Bii nader inzien, journalistenforum. 19.40 vri.i Entree, ca baret. AVRO: 20.00 Nieuws. 20.05 Zing met ons mee. 20.30 Voordracht. 20.45 Moderne ritmische kamermuziek (gr.) 21.00 Het kan niet altijd kaT viaar zijn, hoorspel (10). 21.45 Vlooi en piano: moderne muziek (gram.). 22.05 Had u toen maar geleefd, licht programma. 22.30 Niéuws. 22.40 Actualiteiten. 22.55 Mededelingen en sportuitsla gen 2e klas voethal. 23.00 Klassieke grammo- foonmuziek. 23.25 MetropOle-orkest en zangsolis te 23.55-24.00 Nieuws. HILVERSUM II. 293 m 1007 ké.S. 8.00 NCRV. 9.30- KRO. 17.00 IKOR 19 00 NCRV. 19.45- 24.00 KRO. NCRV: 8.00 Nieuws en weeroverzicht. 8.15 Kerkorgelconcert (dpn). 8 30 Morgenwijding. 9.15 Koorzang: Geesteliike liederen (gr.). KRO: 9.30 Nieuws. 9.45 Klassieke kamermuziek (gr.). 9.55 Inleiding hoogmis. 10.00 Pontificale hoogmis. 11.30 Keuze uit het Amerikaanse muziekreper toire (gr.). HL05 Klein beraad, vragen - soms ook antwoorden. 12.15 Licht orkest en solisten- 12.50 Buitenlands commentaar. 13.00 Nieuws en mededelingen. 13.10 De stemvork. Bel Canto programma. 13.45 De kerk in Noord-Afrikg, le zing. 14.00 voor de kinderen. 14.30 Klassieke ep moderne liederen. 14.55 De dichter Hubert van Herreweghen, lezing. 15.05 Jongenskoor: gewijde muziek. 15.15 Theo met babbelaars, programma voor de beiaarden. 15.55 De hand aan de ploeg, lezing 16.00 Sport. 16.30 Vespers. IKOR: 17.00 Blijf zitten waar je zit, radio-drive-in voor jonge mensen. 17.15 Zingt het voorbedachte lied. 17.45 Mensen, lezing. 18.00 Het geladen schip, critie- ken. 18 30 Waar blijft het Wilde Ganzengeld?, praatje. 18.40 Klankbeeld over de actie Brood voor het Hart. NCRV: 19.00 Niéuws uit de ker ken. 19.05 Vocaal ensemble en solisten. 19.30 Ge sprekken Over de Heidelberger, lezipg. KRO: 19.45 Nieuws. 20.00 De Sereno van Malaga, ■hoorspel. 20.45 Klassieke kamermuziek. 21.15 Wis- sewassenlicht programma. 21.35 Kinder koren en instrumentaal, -ensemble. 22.05 Het Concilie, gedachten rondom de eerste periode op basis van vijf, in Antwerpen gehouden refera ten. 22.25 Boekbespreking. 22.30 Nieuws. 22.40 Avondgebed 22.50 Klankbeeld ontwikkelings hulp. 23.20 Spiegel van de hedendaagse muziek. 23.55-24.00 Nieuws. BLOEMENDAAL. 245,3 m. - 1223 kC/s 9.30 ds, G. Toornvliet van Bloemendaal. 11.00 ds. G. Toornvliet - uitzending dienst voor belang stellenden, gehouden op zondag 14 april. 15.15 Klnderdienst 16.00 ds. P. N. Kruyswijk van Bloe mendaal. BRUSSEL 324 m. 12 00 Nieuws. 12.03 Lichte muziek. 12.30 Weer bericht. 12.35 Amusementsmuziek. 12.50 Pro gramma-overzicht. 13.00 Nieuws. 13.15 Vsor de soldaten. 14.00 Nieuws. 14.03 Opera en Bel Can to-concert. 15 30 Sportprogramma. 18.00 Nieuwi. 18.03 Pianorecital. 18.30 Godsdienstige uitzen ding. 19.00 Nieuws. 19.30 Gevarieerde muziek. 20.00 Amusementsprogramma. 22.00 Nieuws. 22.15 Lichte muziek. 22.30 Cabaretprogramma. 23.00 Nieuws. 23.05 Gevarieerde ihuziek. 23.55- 24.00 Nieuws. HILVERSUM I. 402 m. 746 kC/s 7 00—24.00 AVRO. AVRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtendgymnastiek. 7.20 Lichte grammofoonmuziek. 8.00 Nieuws. 8.15 Programma-overzicht.. Aansluitend: Klankju welen (gr.) 9.00 Gymnastiek voor pudere luis teraars. 9.10 De groenteman. 9.15 Klassieke grammofoonmuziek. 9.35 Waterstanden. 9.40 Morgenwijding 10 00 Arbeidsvitaminen (gram.). 10.50 Voor de kleuters. 11.00 Voor de huisvrouw. 12.00 Dansorkest en zangsólisten. 12.30 Medede lingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.33 Voor ons platteland 12.40 Licht instrumentaal kwintet. 13.00 Nieuws. 13.15 Mededelingen, eventueel ac tueel of grammofoonmuziek. 13.25 Beursberich ten. 13.30 Licht ensemble en zangsolist. 14.00 Sopraan met gitaarbegeleiding. 14.30 Louis Da vids in zijn repertoire (gr.). 14.50 Voordracht. 15.00 Radio Matinee: lichte symfonische muziek (gr.). 16.20 Lichte grammofoonmuziek. 17.00 Voor de padvinders. 17.15 "Licht ensemble. 17.30 Voor de jeugd. 17.50 Militair commentaar. 18.00 Nieuws. 18.15 Eventueel actueel. 18.20 Grammo foonmuziek. 18.30 Concoursmuziek 1963: De Jo- han Willem Friso Kapel. 18.55 Óperafragmenten (gr.) 20.00 Nieuws. 20.05 Promenade-orkest en zangsoliste: lichte muziek. 21.05 Pianospel, bé kende Nederlandse melodietjes (gr.) 21.20 Licht grammofoonmuziek. 21.30 Adieu Désirée, hoor spel. 22.30 Nieuws en mededelingen. 22.40 Ac tualiteiten. 23.00 Jazz- en dansmuziek. 23.55- 24.00 Nieuws. HILVERSUM II. 298 m. 1007 kc/S. 7.00-24 00 NCRV. NCRV: 7.00 Nieuws en SOS-berichten. 7.10 Dagopening. 7.20 Klassieke grammofoonmuziek. 7.35 Sportuitslagen van zaterdag. 7.45 Radio krant. 8.00 Nieuws. 8.15 Gewijde muziek (gram.) 8.30 Muziek uit Tirol (gr.). 8.45 Lichte grammo foonmuziek. 9.00 Voor de zieken. 9.35 Koorzang (gr.). 9.40 Voor de vrouw. 10.10 Oude mu ziek (gr.). 10.20 Theologische etherleergang. 11.05 Alt en piano. 11.30 Lichte muziek (opn.). 12.00 Licht instrumentaal kwartet. 12.25 Voor boer en tuinder. 12.30 Mededelingen t.b.v. land en tuinbouw. 12.33 Grammofoonmuzidk, eventu eel actualiteiten 12.40 Triptiek: vacantietips. 13.00 Nieuws. 13.15 Tango-rumba-orkest en zang solisten. 13.45 Militair orkest (gr.). 14.05 Lichte grammofoonmuziek 14.30 Samen uit, samen thuis, gevarieerd programma (herhaling van donderdag 4 april jl.). 15.40 Operettemuziek (gr.). 16.00 Biibeloverdenking. 16.30 Viool en pi ano: Klassieke en moderne muziek. 17.00 Voor de kleuters. 17.15 Voor de jeugd. 17.30 Lichte grammofoonmuziek. 17.40 Beursberichten. 17.45 Grammofoonmuziek. 17.50 Regeringsuitzending. Tussen Corantijn en Marowijne, door mr. dr. H. J. Roethof. 18 00 Orgelconcert. 18.30 Met band en plaat voor U paraat (gr.): klassieke muziek. 8.50 Openbaar Kunstbezit. 19.00 Nieuws en weerpraatje. 19.10 Lichte grammofoonmu ziek voor de jeugd. 19.30 Radiokrant. 19.50 Volk en staat, parlementair commentaar. 20.05 Droom der bevrijding, hoorspel. 21.30 Promenade-orkest en solisten: amusementsmuziek. 22.30 Nieuws. 22.40 Avondoverdenking. 22.55 Boekbespreking. 23.05 Nederlandse electronische muziek. 23. Zé Lichte grammofoonmuziek. 23.55-24.00 Nieuws. BRUSSEL. 324 m. 12.00 Nieuws. 12.03 Lichte muziek. 12.30 Weer bericht. 12.35 Landbouwkroniek. 12.42 Lichte mu ziek. 12.50 Beursberichten. 13.00 Nieuws. 13.15 Kamermuziek. 14.00 Nieuws. 14.03 Koorzang. Beursberichten. 16.09 Voor de zieken. 17.00 Nieuws. 17.15 Zangrecital. 17.45 Franse les. 18.00 Nieuws. 18.03 Protestantse uitzending. 18.18 Paardesportberichten. 18.20 Voor de soldaten, 18.50 Radiokroniek. 19.00 Nieuws. 19.40 In en om de opera. 20.00 Lichte muziek en koorzang. 20.30 Voor de jeugd. 21.00 Gevarieerde muziek. 22.00 Nieuws. 22.15 Volksdansen en zangen. 22.35 De zeven kunsten. 23.00 Nieuws. 23.05 Kamermu ziek. 23.55 Nieuws. 24.00-0.45 voor de zeelieden.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1963 | | pagina 9