Gogol's „Revisor" in de regie van Sjarov m Hi „Zo ik iets ben veilige beschermende norac DE PROGRAMMA'S Wat teleurstellende vertoning in Rotterdam Het Residentie-Orkest in Washington Arthur Rubinstein gaf in Nijmegen zijn „nur für Deutsche"-concert Westberli jnse kunstprijzen Vuistslagen voor de BBC-camera's NEGEN MUZEN MAANDAG 22 APRIL 1963 Harts van den Bergh nabeschouwingen Het weekeinde J. Damshuizer Flitsen uit Couperus' werk De radio geeft dinsdag T elevisie programma Het „Jeugd en Muziek"- congres op Mallorca Hans van den Bereh IN AANSLUITING op het beknopte ver slag dat wij al in de krant van zaterdag j.l. konden opnemen, is hier een ietwat uitvoeriger bespreking van de Rotterdam se voorstelling van Gogol's „Revisor" ze ker op zijn plaats. Het is immers niet voor niets dat de ontwerper van het voor doek voor deze voorstelling de naam van de regisseur daar precies even groot jp vermeldde als die van de schrijver. In derdaad is de combinatie Gogol-Sjarov er een die kan leiden tot hartverwarmende resultaten zoals de opvoering in 1951 van het zelfde stuk door de Haagse Comedie. Daarnaast weet men uit de talrijke Toer- genjev- en Tsjechov-voorstellingen tot wel ke topprestaties deze regisseur onze ac teurs telkens weer wist te inspireren bij opvoeringen van zijn meest geliefde Rus sische auteurs. NU IS HET BEKEND dat Sjarov „De Revisor" tot de belangrijkste stukken uit de wereldtoneeliitteï-atuur rekent en mede daarom ziet men zich voor het probleem geplaatst uit te maken waarom de samen werking ditmaal tot een zoveel minder ge lukkig resultaat heeft geleid. De oorzaak ligt mijns inziens voor een deel in het feit dat de Speelstijl die Sjarov nastreeft alleen realiseerbaar is wanneer men voor alle rollen beschikt over het allerbeste spelersmateriaal. De Moskovitische Sta- nislawski-voorstellingen waarin Sjarov aan het begin van deze eeuw heeft meege speeld en waar «hij het metier leerde, ken merkten zich door een ietwat gechargeer de typeringskunst vol meesterlijk volge houden persoonlijke details, die mogelijk werden gemaakt doordat zeldzaam begaaf de komische acteurs ze ver buiten de pro porties van de geschreven tekst uitspeel den. Bij ons kon men een dergelijke spel- praktijk b.v. zien waarmakend door een acteur als Cor Ruys. (Ën nu nog wel door Cruys Voorberg). Maar wanneer men der gelijke maniertjes zorgvuldig laat naspe len zonder dat Ze door "een sterk komisch talent worden gedragen, is het gevolg hoofdzakelijk verveling en ergernis. MEN ZAG DE ROLLEN van de burge meestersvrouw en haar c'ochter hier bij voorbeeld vertolkt door een tweetal actri ces die zich, kennelijk ok voor hun eigen gevoel, onmogelijk liepen, aan te stellen, zonder dat de inagere begeleidende tekst daar erg veel aanleiding toe leëk te ge ven. De zich tot half ïéïi 's nachts oort- slepende opvoering telde daarom teveel momenten waarin men de spelers inge spannen doende zag komisch te zijn, zon der dat er zich bij het publiek de, minste lachlust manifesteerde. De buitengewo ne langademigheid van de tekst wérd dan net niet door persoonlijke humor opgevan gen en nog eens extra onderstreept door de talloze stipt uitgevoerde regieaanwijzin gen. DAARNA^S.T HAD Sjarov uiteraard ook weer heel mooie effecten bereikt, met na me dan als grotere groepen op het spel van de hoofdrollen* stil, moeten" reageren. Hij bereikte dan scènes van een zeldzaam ongedwongen natuurlijkheid. Ook met Coen Flink die van de nietsnut Chlestakov een heel^ individueel ietwat kwijnend air wist meeste gèvbn ,èn met dè mis's'chiien wat eenzijdig büldèrende; maar uitermate boeiende" .burgerijeester, van Richard. Flink legde deze regiemethode veel eer in. An dere uitgesproken positieve punten waren de volkomen spontaan klinkende vertaling Hei. Residentie-Orkest, dat een tournee door de Verenigde Staten maakt, heeft zon- dag in de geheel bezette Constitution Hall in Washington gespeeld. Prinses Beatrix, die het concert bijwoonde, feliciteerde na afloop de dirigent Willem van Otterloo. Vele vooraanstaande personen uit Washing ton yjaren aanwezig. Onder hen bevonden zich Pierre Salinger, de perschef van het Witte Huis, die zelf uitstekend piano speelt en Howard Mitchell, de dirigent van het National Symphony Orchestra. Het pro- granima vermeldde werken van Haydn, Chopin, Badings en Ra vel. De recensie in de Washington Post was zeer gunstig voor de Nederlandse musici. De kop verklaarde in vette letters „Neder lands orkest, brengt gehoor in verrukking tijdens debuut te Washington". De recen sent bleek vooral enthousiast te zijn over de vertolking van Haydn. Hij constateerde dat dirigent Willem van Otterloo een groep musici heeft,bijeengebracht, die spelen met de intimiteit van een solist. De criticus had echter de indruk dat het orkest met tegenzin de helderheid - en poëzie van de eerste helft van het concert verliet, toen het Badings moest-spelen.' Het woord bom bast wordt in de recensie gebruikt om al thans een gedeelte van Badings muziek te karakteriseren. Men krijgt de indruk dat de reèensent geen grote sympathie heeft voor deze muziek, at noemt hij haar ook tonaal en emotioneel. De uitvoering van Ravels „Rapspdia" wordk echter weer een glorieuze prestatie genoemd, zodat lies te zamen het oordeel over dit concert bij zonder gunstig luidt. van Charles Timmer en het heerlijke iet wat ironische decor met de feeërieke, krankzinnig gekleurde dameskostuums van Wim Vesseur. VAN DE TALRIJKE kleinere rollen moeten nog met ére genoemd worden: Hans Tiemeyer, Bernhard Droog en Aart Staartjes. Al degenen die deze wellicht laatste kans willen benutten om een voorstelling te Marline Crefcoeur, Coen Flink, Co ba Kelling en Richard Flink in „De Revisor" van Gogol. gaan zien, nog volkomen volgens het sys- teenj-Stanislawski in elkaar gezet, moeten zich natuurlijk door de boven opgesomde bezwaren minder dan ooit laten weerhou den. ARTHUR RUBINSTEIN, de Joodse pia nist die in 1933 Duitsland ontvluchtte en de plechtige belofte aflegde nooit meer een stap op Duitse bodem tj zulien zet ten, heeft zaterdagavond geconcerteerd voor een zaal met 600 Duitsers in Nijmegen. Er zijn vele muziekliefhebbers die hem dit kwalijk hebben genomen, doch de grootste golf van critiek rolde over het hoofd van de organisator, impresario Schlote uit Frankfort, die de toegangs kaarten uitsluitend in Duitsland in voor verkoop bracht. Het restant van de kaar ten. werd 's avonds aan de zaal ver kocht en toen kondgn ook Nederlanders keuze komen maken- „Nur für Deutschen" is dit Rubinsteinconcert smalend genoemd en op enkele-honderden na lieten de Nij meegse muziekliefhebbers 't afweten. Zij gaven het terrein vrijwillig prijs aan de 600 Duitsers, die in auto's en autobussen over de grens kwamen om de befaam de pianist te beluisteren. Het gevolg was, dat bij dit briljante concert van wellicht 's werelds grootste pianist in het concert gebouw te Nijmegen 500 plaatsen onbezet bleven. DE MEEST BOZE MAN in Nijmegen was zaterdagochtend impresario Schlote, die beweerde dat de Nederlandse en de Duitse pers van dit concert een politieke zaak hebben gemaakt. „Wat wil men toch in Nederland?", vroeg hij. „Rubin stein heeft al meer dan honderd concerten in Nederland gegeven, waarvan dertig na de oorlog. Nu speelt hij voor het eerste sinds 1933 voor Duitsers en nog is het niet goed." Schlote trok zijn eerder af gelegde verklaring, dat hij voor Rubin stein geen geschikte zaal in de Bondsre publiek had kunnen vinden, in en gaf toe, dat de pianist had geweigerd Duitse bo dem te betreden. Hij noemde het concert in Nederland een compromis, dat uniek is in de mu ziekgeschiedenis. Dat de Nederlanders wa ren overgeslagen bij de voorverkoop van de kaarten, beschreef hij als een juri dische kwestie. Voor Rubinstein-concerten in Nederland heeft de Concertdirectie Beek in Den Haag de organisatie in handen en voor een „Duits" concert konden hier dus geen kaarten worden verkocht. Schlote verklaarde, dat Rubinstein na de kritiek die in verband met dit concert is losgekomen zich heeft «villen onttrekken aan de indruk dat hij om commerciële redenen is gezwicht voor Duitse aanbie dingen. Hij heeft daarom besloten zijn honorarium ter beschikking te stellen van het Internationale Roode Kruis. TOEN DE 74-JARIGE pianist bij het Concertgebouw te Nijmegen arriveerde en verslaggevers de verklaringen van de boze heer Schlote wilden controleren, wist de Duitse impresario dit te verhinderen.. Op Advertentie Volmaakte rust geeft de DRAKACEL matras De Westberlijnse stadsregering heeft dit jaar de Kunstprijs en de Prijs van de Jonge Generatie in de afdeling Letterkun de toegekend aan Peter Huchel en aan Rolf Hochhuth, de schrijver van het veel besproken toneelstuk „Der Stellvertreter over de houding van het Vaticaan ten aan zien van de jodenvervolging door de Na zi's. De lyricus Huchel woont in Oost- Duitsland maar is daar in ongenade ge vallen De in 1931 geboren Hochhuth heeft reeds de Gerhart-Hauptmannprijs ge kregen. Met' de "kunstprijs gaat een dotatie van tienduizend mark en met die van de Jonge Generatie een van vijfduizend mark ge paard. De kunstprijs voor muziek werd toegekend aan Paul Hindemith; die voor beeldende kunst aan de toneelspeler Fritz Körtnetv voor -bouwkunst aan de in Rus land geboren Sergius Rügenberg en voor schilderkunst aan Max Kaus. LONDEN Miljoenen Britse televisie kijkers hebben zaterdagavond gezien hoe commentator Bernard Levin van het scherpe satirische programma „That was the week that was" tijdens de uitzending door iemand uit het publiek werd aange vallen. Levin zou een debat beginnen met tien ban-de-bom-betogers toen 'n man opstond en het woord tot Levin richtte. Deze luis terde verbaasd toe hoe hij werd beschul digd van het schrijven van een kwaad aardig artikel in een krant. Daarna ging de opponent over tot het uitdelen van vuistslagen. Technici uit de studio trokken hem weg. De BBC verklaarde: „Dit was niet gerepeteerd". (AP). Rubinstein dankte geroerd. de eerste in het Engels aan Rubinstein gestelde vraag antwoordde Schlote snel. „Hab' ich doch schon gesagt" en loodste de pianist het concertgebouw in. Het con cert, dat 's avonds in „De Vereeniging" werd gegeven, -is een onvergetelijke ge beurtenis geworden. Tweeënhalf i ir lang zat Rubinstein achter de vleugel. Hij speelde werken van Beethoven, Brahms, Schumann, Chopin en Liszt, doch ontkwam evenmin aan toegiften. Het pu bliek drong op naar het podium, waar de kleine, tengere pianist, die voor zijn 74 jaar een bijzonder vitale indruk maakte, buigend de hulde in ontvangst nam van het uitzinnig enthousiaste Duitse publiek, Meisjes brachten hem boeketten anjers en rozen, waarvoor hij met een handkus dankte, en uit het publiek werden brieven naar hem toe gegooid. Twintig minuten lang bleef het publiek opgedrongen voor het podium en in de wandelpaden van de zaal staan applaudiseren en bedelen om toegiften. TIENTALLEN TOESCHOUWERS foto grafeerden en filmden de grijze pianist, doch ook elkander, terwijl de Duitse tele visie haar zwaarste geschut in stelling bracht om deze unieke beelden op de film band vast te leggen. Vooral toen Rubin stein gebaarde, dat hij het publiek aan zijn hart wilde drukkrn en tenslotte, in het tumult nauwelijks verstaanbaar, in het Duits zei. „Zeer veel dank voor uw '-omst naar hier. Ik ben er trots op voor u te hebben mogen spelen". Met de armen vol bloemen vertrok hij even later naar ho tel Groot Berg en Dal, het dichtst bij de Duitse grens gelegen Nederlandse hotel. Het zaterdagavondvertier, dat deze keer door de NCRV geleverd werd, bereikte zijn climax in de klucht van Lucille Ball, die in en rond de gokstad Las Vegas een uit barsting van uraniumkoorts veroorzaakte. Tot de dolle pret droeg o.m. de film-he- man Fred McMurray in de voor hem uit zonderlijke rol van een pantoffelheld bij. Het aan dit op zijn tijd toch wel amusan te gooi- en smijtwerk voorafgaande alle gaartje, dat onder de titel „Allegretto door Albert Mol- en Fred Benavente ge presenteerd werd, was weliswaar te over heersend vocaal, maar bevatte toch zeer genietbare onderdelen. Zo b.v. de num mers uit „Annie get your gun", gezongen door de pittige Jenny Arean en haar part ner Jacco van Renesse. Zo ook enige num mers, die de Deen Freddy Albeck en eni ge van zijn landgenoten brachten. De zo treffend op het wel en wee van een gemiddeld mensenpaar gelijkende be levenissen van „Arthur en Eva" werden voortgezet met een warenhuis-drama, dat ontstond, toen de flinke en zakelijke man eens even een weigerachtige blik-opener zou gaan terugbrengen. Kitty Jansen was weer het heerlijk natuurlijke doorsnee- vrouwtje en Paul Cammermans een flin- kerd-van-een-man. In iet warenhuis, dat een onmogelijk tekort aan service ten toon Spreidde, beeldde Winnifred Bosboom bij zonder scherp het type winkeljuffrouw uit, voor wie een klant een vervelende rustver stoorder is. De pogingen van Jelle de Vries, met olijk voorgedragen toepasséllj'ke" rij men de stemming te verhogen, werkten zoals gebruikelijk weer lichtelijk ontstem mend. Zondagavond Misschien voor velen onthullend varen de woorden, die dr. L. de Jong in zijn ru briek „De Wereld Van vandaag" wijdde aan het anti-semitisme hl de Sovjet-Unie, dat zoals in de laatste jaren,van Stalin gevreesd werd gelukkig nog niet de vorm van e«i vervolging aannam. Volgens de spreker zijn de beperkingen, die daar de Joden in hun maatschappelijk en in hun geloofsleven worden opgelegd groter dan My fair Lady". Op 30 april zal de be roemde musical „My fair Lady" in het Drury Lane Theatre in Londen reeds haar zesde jaar ingaan. Plaatsbespreking wordt thans tot uiterlijk 31 augustus aangenomen. Daarna zal de show misschien nog een paar extra weken in Londen blijven lopen, maar dan verhuist zij voor zes maanden naar Manchester. „My fair Lady" heeft, sinds het stuk zeven jaar geleden in Ame rika begon, 210 miljoen gulden opgebracht. Het optreden van Rex Harrison bracht 1,3 miljoen gulden op. die van andere religieuze groeperingen. Voorts zouden die discriminerende maat regelen niet zozeer gericht zijn op de Jood als individu, maar op de Joodse gemeen schap, die voortdurend vei dacht wordt ge maakt. Goed was het, dat de kijker in een extra interview, een gezamenlijke uitzending van KRO en VARA, kon kennis nemen van de werkwijze en de ideeën van dr. Si mon Wiesenthal, de leider van het Joodse Documentatie Centrum in Wenen, dat zich met veel succes toelegt op het opsoren van Nazi-misdadigers. Voorzichtig als hij m deze speurdersfunctie moet zijn, maak te hij wel bekend, dat «iet tot nu toe niet gelukt is dr. Schumann, een arts die in Auschwitz proeven op mensen nam, uitge leverd te krijgen door de staat Ghana, waar deze oorlogsmisdadiger een belangrij ke medische functie heeft. Belangwekkend is Wies.enthals zienswij ze op de wetgeving van de meeste lan den, die niet voorzien heeft in de bestraf fing van volkerenmoord en het daardoor toestaat dat deze 'allergruwelijkste mis daad kan verjaren. Uitdrukkelijk stelde hij op desbetreffende vragen vast, dat hij en zijn medewerkers niet vervuld zijn van haat- en wraakgevoelens jegens het Duit se volk. maar dat zij deze jacht voortzet ten, opdat ook in het belang van het na geslacht recht gesproken wordt over de duizenden nazi's, die medeplichtig 'zijn aan de grootste misdaad van alle tijden. De vertaling van dit vraaggesprek was zeer gebrekkig. Zo beweerde de heer Wiesen thal 'beslist niet, dat de' medewerking die de Oostenrijkse autoriteiten hem verlenen, onvoldoende is. Wèl merkte hij op, dat net justitionele ambtenarenapparaat trager en bureaucratischer werkt dan zijn bureau soms wenst. Maar dat 's heel wat anders. Met het oog op een meer deskundige ver taling en een wat vlotter verloop had- men dit vraaggesprek, dat terecht als gc vich- tig werd aangekondigd, beter van te voren kunnen opnemen. Thriller-regisseur' Eimert Kruidhof maak te met veel gevoel voor sfeer en lokale kleur een fijn stuk t.v. van W. H. van Eemlandts rpman „Duister Duel", die hiervoor door Jan Blokker bewerkt werd Bijzonder sterk waren de filminlassen, waarin de speurtocht werd uitgebeeld dit; de vrouw van de verdachte schrijver door oud-Amsterdam maakte, teneinde het cor pus delicti 'te vinden.' Het was wat jam mer, dat het spoor door een an nieme brief te vroeg en te rechtlijnig leidde naar de secretaresse van de dode, de enige die het betrokken gesprek had afgeluis terd. Allé in een thriller zo belangrijke „red herrings" werden daardoor te zwak. Het feit, dat de verdachte schrijver ten slotte moreel schuldig bleek te zijn aan de ondergang van zijn collega, die met een hartverlamming «rindigde, was, wel een vondst, maar kon- 't verlies aan span ning niét góedmaken. Overigens werden, zij het niet altijd rolvast, de veie per sonen van - dit stuk goed getypeerd. Advertentie U rust echt uit op een PRAKACEU "matras I Ifl A lil -eyr- «reNhsvo EEN VERHEUGEND INITIATIEF (of de subsidiebepaline omtrent ver plichte opvoering van Nederlandse toneelwerken?) heeft de Haagse Comedie oewogen om dit weekeinde het publiek in de Koninklijke Schouwburg te con fronteren met een allerplezierigste litteratuiirles in toneelvermomming. Met deze opvoering heeft men het feit willen herdenken dat Louis Couperus op 10 juni 1963, (waar anders dan) in Den Haag geboren is. Uit een aantal gedramatiseerde romanfragmenten, flarden van korte verhalen, brieven en autobiografische ge gevens, werd een onderhoudend levensbericht opgebouwd, dat verschillende facetten van de zo veelzijdige kunstenaar hijzonder genuanceerd tot hun recht deed komen. Hoe de ontstaansgeschiedenis van deze toneelvorm geweest is, wordt niet geheel duidelijk uit het programma, clat dr. J. Hulsker vermeldt als de grote-lijnen-ontwerper, terwijl dr. H. W. van Triclit (die gepromoveerd is op Couperus) als samensteller wordt genoemd. IN IEDER GEVAL is het duidelijk dat hier een eminent Couperus-kenner aan het werk moet zijn geweest, omdat alleen zeer zorgvuldig gekozen fragmenten, een zo rake indruk van dit enorme oeuvre en deze merkwaardige persoonlijkheiR konden geven. Daarbij hebben deze losse frag menten en dialogen zo kunnen boeien om dat ze met een duidelijk gevóel voor theater gekozen de talrijke contrasten deden uitkomen, die er in dit oeuvre schuil gaan, terwijl toch ook telkens verrassend handige overgangen een op de loer lig gende verbrokkeling voorkwamen. Een be zwaar daarentegen is, dat wie niet zo bij zonder vertrouwd is met Couperus' werk, wel erg is aangewezen op de verklarende tekstjes in het programma. HET STAAT IN IEDER geval vast dat deze toneel„manifestatie" rondom Coupe rus nooit in betere handen had kunnen zijn dan bij ons Haagse gezalschap en nergens beter tot zijn recht kon komen dan op een matinee in de Koninklijke Schouwburg. De titel „Zo ik iets ben.zegt het al, want die is ontleend aan de eerste regel van een autobiografische tekst van Couperus. Zo ik iets ben, dan ben ik een Hagenaar. Maar behalve dit aspect, onder andere ge ïllustreerd met een zeldzaam heftige scè ne uit Eline Vere, kwamen we ook in nauw contact met Couperus als beschrij ver van de oudheid, als verkondiger van de sombere noodlotstheorieën van de natu ralistische stroming aan het eind van de vorige eeuw en met de dandy-achtige le vens- en kunstgenieter. Dit alles bleek vooral daarom zo levend en genietbaar voor ons gebleven, door de vele ironische terzijdes die de schrijver zelf al in zijn werk heeft aangebracht, de zelfspot waarmee Couperus onze irritatie Advertentie Norac neutrali seert veilig het over tollige maagzuur. Norac legt een be schermend laagje op uw gevoelige maagwand. De apotheker of drogist heeft uw doosje Norac op z'n toonbank staan. Gijsbert Tersteeg als Louis Couperus in „Zo ik iets ben". voorkomt en zijn eigen affectaties en ver fijnde maniërismen zelf al mild belache lijk maakt. Daar kwam nog bi; dat de wijze waaróp Gijsbert Tersteeg de figuur van Louis Couperus tot leven wekte, bo ven iedere lof verhevm was, door de zeldzame affiniteit die hij met stijl en we zen van zijn personage bleek te bezitten. TERECHT HAD DE Haagse Comedie af gezien van een al te realistische enscene ring. Men speelde in een vaste bouw waar door een zekere eenheid in dc talrijke scènetjes verkregen werd en de aankle ding van de vele personen ging uit van moderne avondtoiletten met toevoeging van sfeerbeheersende details, een procédé dat in deze opzet uitstekend voldeed. Dit genre opvoering gaf het gezelsthap boven dien gelegenheid een groot aantal krachten die men (te) zelden te zien krijgt, eens aan bod te laten komen. Allen voldeden HILVERSUM I. 402 m. 746 kc.s. 7.00 AVRO. 7.50 VPRO. 8.00-24.00 AVRO AVRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtend gymnastiek. 7.20 Lichte grammofoonmu- ziek. VPRO: 7.50 Dagopening. AVRO: 8.00 Nieuws. 8.15 Programma-overzicht. Aansluitend: Lichte grammofoonmuziek. 9.00 Gymnastiek voor de vrouw. 9.10 De groenteman. 9.15 Klassieke grammofoon- muziek. 9.35 Waterstanden. 9.40 Morgerv wijding. 10.00 Arbeidsvitaminen (gr.).. 10.51 Voor de kleuters. 11.00 Voor de zieken 12.00 Italiaans ensemble en zangsóiiét 12.20 Regeringsuitzending: Voor de land bouw. 12.3t) Mededelingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12,33 Dansorkest en zangSolis- ten. 13.00 Nieuws. 13.15 Mededelingen eventueel actueel of grammofoonmuzïek 13.25 Beursberichten. 13.30 Licht ensem ble. 14.00 Moderne kamermuziek. 14.40 Schoolradio. 15.00 Met naald en schaar. 15.30 Pianorecital: moderne muziek. 16.00 Actualiteiten. 16.30 Voor de jeugd. 17.30 Amateursprogramma. 17.55 New York Cal ling. 18.00 Beursberichten. 18.15 Actuali teiten. 18.20 Grammofoonmuziek. 18.30 Ra- dio-Volks-Universiteit: De westerse mens in de Arabische wereld, door Cor Huis man. 19.00 Voor de kinderen. 19.05 Paris vous parle. 19.10 Orgelspel. 19.20 Inlei ding tot muziekbegrip, muzikale lezing 19.35 Lichte orkestmuziek. 20.00 Nieuws. 20.05 Amusementsmuziek. 21.00 Wat ons bezig houdt, forum. 21.40 Klassieke ka mermuziek. 22.00 Feëstavorid t.g.v, 50„ja- rig bestaan van de Nederlandse Politie Sportbond. 22.30 Nieuws en mededelingen. 22.40 Actualiteiten. 23.00 Venster op de he dendaagse muziek, muzikale lezing. 23.55 24.00 Nieuws: HILVERSUM II. 288 m. 1007 kc.s. 7.00- 24.00 KRO. KRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Morgengebed. 7.15 De 15e internationale Tulpenralley. 7.25 Muziekprogramma, programma voor de jeugd en eventueel actualiteiten. 7.55 Overweging. 8.00 Nieuws. 8.15 Lichte gram mof oonmuziek. 8.50 Voor de huisvrouw 9.40 Lichte grammofoonmuziek. 10.00.Voor de kleuter?. 10.15 Klassieke grammofoon muziek. 11.00 Voor de vrouw. 11.30 Lichte grammofoonmuziek. 11.50 Volaan.voor uit, praatje. 12.00 Middagklok-noodklok. 12.04 Lichte grammofoonmuziek. 12.30 Me dedelingen ten behoeve van land- en tuin bouw. 12.33 Lichte grammofoonmuziek. 12.55 De 15e internationale Tulpenralley. 13.00 Nieuws. 13.15 Platenriieüws. 13.30 Metropolë orkest en solisten. 14.10 Popu laire grammofoonmuziek. 14.35 Voor de plattelandsvrouwen. 14.45 Tierelantijnen^ gevarieerd programma, (herhaling van za terdag jl.) 15.45 Lichte grammofoonmu ziek. 16.00 Voor de zietcen. 16.30 Zieken- lof. 17.00 Voor de kinderen. 17.45 Beurs berichten. 17.50 Regeringsuitzending: De Nederlandse Antillen in de historie, door W. Meyer. 18.00 Licht instrumentaal trio. 18.20 Kaarten op tafel, gesprekken over actuele problemen. 18.30 Lichte grammo foonmuziek. 18.50 Van klanten en wanten weten, vragenbeantwoording. 19.00 Nieuws. 19.10 Actualiteiten. 19.25 Lichte grammo foonmuziek. 20.00 Cantemus Domino, be schouwing over Gregoriaanse gezangen. 20.20 Harpduo. 20.45 Klein taaigeding. 21.00 Promenade-orkest en solisten. 21.45 Kerk orgelconcert. 22.15 22.25 Boekbespre king.'22.30'-.Nieuws: 22.40 Medaillon: 'fr.ag- Thenfén intJfla^Srék enï-pmahtisch reper toire (gr). 23.10 Lichte grammofoonmu ziek... 23.45- De I-Se •intoonaUoiaale Tulpen ralley. 23.55-24.00 Nieuws. BRUSSEL 324 m. 12.00 Nieuws. 12.03 Lichte muziek. 12.30 Weerbericht. 12.35 Fanfaremuziek. L2.5Ö 'Beursberichten.' 1.3.00 Nieuws. 13.15." Ka mermuziek. 14.00 Nieuws. 14.03 Lichte mu ziek. 14.45 Gevarieerde muziek. 15.00 II credulo, muzikale grap. 16 00 Nieuws. 16.03 Beursberichten. 16.09 Duitse les. 16.24 Pia notrio's. 17.00 Nieuws. 17.15 Voor de kin deren. 17.40 Gevariee-'de muziek. 18.00 Nieuws. 18.03 Lichte muziek. 18.18 Paar- desportberichten. 18.20 Voor de soldaten. 18.50 Radiokroniek. 19.00 Nieuws. 19.40 Lichte muziek. 19.50 Syndicale kroniek. 20.00 Hoorspel. 20.55 Gevarieerde muziek 21.15 Jazzmuziek. 22.00 Nieuwsj. 22.15. Ge varieerde muziek. 22.45 Kamermuziek. 23.00 Nieuws. 23.05 Lichte muziek. 23.35 Gevarieerde muziek. 23.55-24.00 Nieuws. VOOR MAANDAG NTS: 19.30 Wild-West-filmpje. 19 45 Ope- baar Kunstbezit. 20.00: Journaal en weer- overzicht. 20.20 Politiek praatje. P.v.d.A. 20.30. Trouw nooit in Monte Carlo (Loser takes all), komische speelfilm (14 jaar en ouder), 21.55 The other faoe of Dixie, filmreportage. 22.45-22.50 Journaal. VOOR DINSDAG AVRO: 19.30 Mirakels, licht program ma. NTS: 20.00 Jourmal. AVRO: 20.20 Televizier. 20.30 Muziek Mozaïek. 21.15 Nederlanders in Israël, filmreportage en interviews. 21.45 Israëlische liederen. 22.00 De vier Temperamenten, ballet. NTS. 22.30-22.35 Journaal. In de zondag gehouden plechtige slot- zitting'van 't 17e wereldcongres der Fédé- ration Internationale de Jeunesse Musi- cale, dat de afgelopen week te Palma Mal lorca is gehouden, is de Nederlander Lu- cien Thole met algemene stemmen tot pre sident van de federatie gekozen. De Fédé- ratiön Internationale telt.momenteel onge veer een miljoen leden, verdeeld over 24 aangesloten landen. In Nederland is de beweging bekend onder de naam „Jeugd en Muziek". Zij staat hier onder bescher ming van het ministerie van Onderwijs, Kunsten en Wetenschappen Het 18de we reldcongres zal in juli 1964 in het Concert gebouw te Amsterdam worden gehouden. mef min of meer handige typeringen aan de hun gestelde opgave. Een uitschieter die bepaald vermeld moet. worden was de Zuidfranse artiest-beeldenlijmer Trofime, met prachtig accent en manuaal gebracht door John Koch. Indrukwekkend in haar hysterische woedeaanval was ook Myra Ward als de misschien niet helemaal vol doende frêle Eline Vere. BOB DE LANGE die ie voorstelling met veel stijlgevoel en (natuurlijk) met de vol le aandacht voor de hu noristische kamen van de zaak had geregisseerd. 'aarbij zorgend voor nauwkeurig afgewogen licht en geluidseffecten, droeg zelf een smeuig portret van Lodewijk "an Deyssel bij in een al even geraffineerd gebrachte als ge schreven recensie van Eline Vere.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1963 | | pagina 7