COTE D' OR Ingrid Haebler en het N.Ph.O. in Minerva de jam voormannen DE PROGRAMMA'S Bep Nooy 70 jaar Uit het Louvre gestolen tekeningen van Cézanne in New York ontdekt „De Linie" in nieuwe koers De Haarlemse „Academie '63" in televisierubriek (t c&ywhkt DONDERDAG 2 MEI 1963 17 van Jef Maes en Anton van Wilderode bij K.V.O. in premiere VRAAG PROVIMI-EIEREN P.B.F. en Anjerfonds steunen het initiatief Prix Formentor voor George Semprun f 1.05 NEEMT VAKER ZWAARDEMAKER nabeschouwingen Goede 1 mei-avond eindigde saai „De Vrolijke Luitspeler" van Frans Hals in New York voor 600.000 dollar verkocht De radio geeft vrijdag T elevisieprograinma „De Antikwaar" (Van onze correspondent) BRUSSEL. Sedert Remat Verbrug gen directeur is geworden van de Ko ninklijke Vlaamse Opera te Antwerpen wordt er veel gedaan voor de compo nisten van eigen bodem. Of dat ten rechte of ten onrechte geschiedt, is een vraag, waarover lang te discussiëren valt. Een Belgische autoriteit als de mu sicoloog Paul Collaer heeft nog onlangs in een interview voor de Belgische tele visie verklaard dat naar zijn mening de nieuwe Vlaamse muziek van weinig be tekenis is. Daar staat tegenover dat een figuur als de muziekcriticus en oud- operadirigent Hendrik Diels geen ge legenheid voorbij laat gaan, er aan te herinneren hoe voortreffelijke compo nisten het Vlaanderen van heden heeft. In ieder geval blijven de verdiensten van de Antwerpse operadirecteur. Zij zijn tenminste even groot als die van de hui dige eerste dirigent van de Antwerpse Philhartnonie, Eduard Flipse (die door de Antwerpenaren met „meester" wordt aangesproken). Ook hij neemt geregeld werken van Vlaamse componisten in het repertoire op. Niets werkt nu eenmaal zo schiftend voor het werk van compo nisten als het uitvoeren van hun werken. „DE ANTIKWAAR" van Jef Maes is oorspronkelijk geschreven voor de Vlaam se televisie; voor de nuidige opvoeringen heeft de componist de orkestratie grondig Advertentie Tabletten: puur, melk, hazelnoot en mocca van 100 t/m 400 gram per tablet f 0.75 tot f2.80 herzien. Maes, die tegen de zestig loopt, is in de Antwerpse muziekwereld een be kende figuur. Hij heeft er zijn opleiding genoten aan het conservatorium en hij heeft er in verscheidene orkesten altviool gespeeld. Op latere leeftijd is hij ook gaan componeren. Zijn eerste successen zijn ge komen met een concertstuk en een ouver ture buffa: in 1954 schreef hij een sym fonie in g. die dit jaar .met heel veel succes door het Belgische Nationaal Or kest onder leiding van André Cluytens werd gespeeld. De tekst van „De Antikwaar" is van Anton van Wilderode. Het is de bedoeling van de auteur geweest, twee contrasten tegenover elkander te stellen: de anti kwaar, die ergens in 'n New Yorkachtige stad in een stille hóek van een straatje zijn winkeltje heeft en: het lawaai van die stad met het leven en bedrijf van de mensen uit de buurt. Aan zijn nichtje ver telt de antikwaar, waarom hij drie voor werpen uit zijn zaak, een grote stoel (die waarin zijn vrouw is gestorven), een pe troleumlamp (waaronder zijn ouders za ten) en een staande klok (symbool van de tijd) niet wil verkopen. Tot hij toch de klok verkoopt en sterft. DE GEEST van twee componisten waart over deze opera in één bedrijf, die van Debussy over de passages, waar de anti kwaar en zijn nichtje en zijn bezoekers naar voren komen en die van Gershwm over de gedeelten, die de „Cries of the City" en het verdere leven van jong en oud daar in de dreigende wereldstad weer geven. Van beiden moet Jef Maes veel hebben geleerd. Hij had slechtere mees ters kunnen kiezen. Het pleit voor zijn talent dat hij, ofschoon onder hun invloed staande, zeker geen plagiaat heeft ge pleegd. Op de lange duur is het telkens weer veranderen van stijl naar gelang de antikwaar middelpunt is dan wel de stad ietwat vermoeiend. Temeer omdat, wanneer de muziek op dreef komt, de verandering van visie intreedt. Hoe het ook zij: Maes heeft voor het spel goede en hier en daar zelfs even boeiende mu ziek geschreven. Hij heeft het geluk gehad dat de opera hem enige goede zangers en zangeressen heeft toebedeeld. Daarbij een voortreffelijk suggestief decor van Lode Ivo en als regisseur Mark Liebrecht die de opera ook al heeft geregisseerd toen hij nog een t.v. spel was. LIEBRECHT IS EEN uiterst gewetens volle „schilder van details". Men heeft wel eens van hem gezegd: hij laat geen noot zonder eigen gebaar of beweging en dat tekent zijn regie tenvolle. In het onderha vige geval betekende dat alleen maar winst voor het geheel, evenals de choreo - grafie van Jeanne Brabants, de eerste balletmeesteres van de Antwerpse Opera. Ik zou er wat onder durven verwedden De actrice mevrouw B. Nooy sr„ ver bonden aan Het Amsterdams Volkstoneel is vandaag zeventig jaar geworden. Ter ere van deze verjaardag en mede door het feit. dat mevrouw Nooy dit jaar vijftig jaar aan het toneel is, zal het Amster dams Volkstoneel het komend seizoen een jubileumtournee voor haar organiseren met een toneelstuk van de onlangs over leden toneelspeler en auteur Herman Bou- ber. HET CONCERT, dat het Noordhol lands Philharmonisch Orkest gisteravond onder leiding van Henri Arends gaf in het Minerva Theater te Heemstede stond, gelijk het vorige concert in deze seriein het teken van de grote klassieke meesters. Thans werden uitgevoerd een symfonie van Mozart, een symfonie van Schubert, een van de slechtere stukken van Beethoven en het pianoconcert van Haydn. Het peil van de uitvoeringen gisteren kon reden geven tot tevreden heid. De in kleine bezetting gespeelde symfo nie in A, KV 201 mocht dan door een ze kere vlakheid in de dynamiek te lijden hebben onder gebrek aan plastiek, zij werd toch met voldoende vaart en licht genoeg gespeeld om tot het eind te kunnen boeien. De Turkse mars uit Die Ruinen von Athen van Beethoven mag dan een voor deze componist onbegrijpelijke misstap zijn. Henri Arends haalde eruit wat er uit te halen valt in deze opvoering leek dat meer dan erin zit. En Schuberts onvol tooide kreeg een in detail nogal eens slor dige, maar in de gehele opbouw zeker boeiende vertolking. Soliste was de Weense pianiste Ingrid Haebler. Zij speelde Haydns pianoconcert in D in voorname stijl. Het larghetto klonk ons iets te koud en het Ronde all' Ungarese had wellicht iets puntiger mo gen klinken. Niettemin hoorde men een voortreffelijke prestatie van een pianiste die haar grote naam dubbel en dwars waard is. Arends begeleidde volgzaam. Het orkest bereikte vooral in de eerste twee delen goed samenspel. Wij hopen voor een volgend keer op een interessanter programma, maar we zullen tot dan zeker de herinnering bewaren aan een goed spelend Noordhollands Philhar monisch Orkest. dat zowel Liebrechts als Brabants „Por- gy and Bess" „An American in Paris" en „Westside Story" hebben gezien. Men vond tenminste veel van de bewegingen daarvan in hun enscenering terug. Maar al met al was het toch een goede dienst aan de moderne Vlaamse muziek. Of straks het publiek van het Parijse festi val, waar de K.V.O. met steun van de Belgische regering drie voorstellingen zal gaan geven, er iets in zal zien, waag ik in twijfel te trekken. Dat zegt overigens niets over de intrinsieke waarde van ope ra en opvoering. Het vlagvertoon lijkt me er echter weinig mee gediend. Gelukkig gaat de opera daar samen met een andere opera in één bedrijf, De Grote Verzoeking van Sint Antonius van Louis de Meester op tekst van Michel de Ghel- derode. De Meester is een boeiende fi guur, die het experiment niet schuwt en wiens werk een gevoel voor humor ver raadt dat in de Vlaamse muziek lang geen schering en inslag is. Een scène uit „De Antikwaar", opera van Jef Maes in de K.V.O. te Antwerpen. VIER PEN- EN POTLOODTEKENINGEN van de Franse schilder Paul Cézanne, die elk voor 20 dollar (72 gulden) gekocht werden en die nu 8000 dollar (29.000 gulden) elk waard zijn, zijn het middelpunt geworden van een internationale controverse. Een Amerikaanse artiest heeft de verwikkelingen, die geheimzinnige aspecten hebben, bekendgemaakt. De tekeningen waren eigendom van het Louvre in Parijs. Verleden jaar november vielen zij in handen van de Amerikaanse recherche. Zjj werden reeds acht jaar vermist. HOE VERDWENEN zij uit het Louvre? De FBI zegt, dat de zaak onderzocht wordt, maar wilde geen bijzonderheden verstrekken. De 39-jarige Amerikaanse schilder Harry Jackson zegt dat hij de tekeningen in september 1954 kocht van een man van wie men gelooft dat hij de huisbewaarder is van de Cézanne studio in Aix-en-Provence. De studio is het huis waar Cézanne geleefd en gewerkt heeft, Jackson zegt nu dat hij in dat huis be naderd werd door een man die hem de tekeningen ten verkoop aanbood. De man zei dat zijn vader vroeger voor Cézanne werkte ,en dat de schilder hem de teke ningen cadeau had gedaan. Jackson acht te dit aanvaardbaar en vond tevens dat de aankoop tegen 72 gulden per stuk een goede was. Hij wist niet, dat zij het eigendom waren van iemand anders of dat zij veel meer waard waren. Het zijn vroege tekeningen en zij behoren niet tot het beste van de meester. Het katholieke weekblad „De Linie" zal vanaf zaterdag 4 mei verschijnen naar een vernieuwde opzet in een nieuw for maat, het zogenaamde weekend-formaat, en onder de gewijzigde naam „De nieuwe Linie". Op 1 mei is officieel de benoe ming ingegaan van de nieuwe hoofdre dacteur, de heer G. v. d. Boomen. Hij volgt in die functie drs. J. Arts S. J. op, die in de redactie van „De nieuwe Linie" blijft; in afwachting van de benoeming van een nieuwe directeur blijft dr. S. Maas s. j. deze functie voorlopig vervullen. De stichting van ..De Linie" ïpTm eén naamloze vennootschap omgezet: ,.De Li nie N.V.". Leden van de raad van commis sarissen zijn: drs. W. J. Claus uit Bus- sum, president-commissaris, mr. H. F. Blaisse uit Amsterdam, drs. J. A. M. Da- moiseaux uit Den Haag, de heer C. Enke laar uit Hilversum, mevr. mr. A. M. Ru- ding-Fehmers uit Amsterdam, en de heer E. A. Schüttenhelm uit Bussum. Advertentie In de rubriek „Spiegel der Kunsten" van de VARA zal morgen, vrjjdag 3 mei, aandacht besteed worden aan de Academie '63, die op 15 juni in een vleugel van de Koudenhornkazerne te Haarlem zal aan vangen met een zomercursus van twee maanden, die op 15 september gevolgd wordt door de jaaracademie. De televisie rubriek begint om half acht. Het is een kort uitzendinkje, waarin Henk de By een gesprekje heeft met de beeldhouwer Mari Andriessen in diens atelier. Filmer Emile van Moerkerken maakte enkele opnamen in de toekom stige ateliers van de Academie '63. Wij ver nemen dat het Prins Bemhard Fonds de Zomeracademie steunt met een bedrag van 7.500,het Anjerfonds Noord-Holland met 1500,Het aantal aanmeldingen voor de Zomeracademie bedraagt reeds vijfenveertig. Binnenkort zal met de in richting van de ateliers in de De Kouden- horn een begin worden gemaakt. Aan de 39-jarige in Spanje geboren schrijver George Semprun is de interna tionale litteratuurprijs Formentor toege kend voor zijn roman „Le grand Voyage" (de grote reis). Hij werd hiervoor uitgekozen door tach tig'afgevaardigden uit negen landen Zweden, Denemarken, Noorwegen, Frank rijk, Italië, Engeland, West-Duitsland, Spanje en de Ver. Stater). De prijs be draagt 10.000 dollar (36.000 .gulden). De prijs wordt sedert 1961 jaarlijks uit gekeerd aan schrijvers die nog rjiet eer der hebben gepubliceerd. Semprurl woont sedert 1939 in Parijs. Hij is vertaler bij de Unesco. Zijn roman gaat over Duitse concentratiekampen. Vrijdag zal de Inter nationale Uitgeversprijs worden toege kend door de afgevaardigden. Voor deze prijs komen gevestigde auteurs in aanmer king. Mies Bouwman zong gisteravond met de afscheid nemende Rudi Carrell een innemend oud liedje op nieuwe tekst: „Iedereen doet 't" (namelijk optreden voor de televisie). Zou dit een proefje zijn geweest voor een come-back van beide geliefde televisiesterren in duo-vorm? Verleden jaar november besloot Jackson er drie van te verkopen, dus ging hij naar een bekende kunsthistoricus, John Rewald, om ze te laten taxeren en om na te gaan of het echte Cézanne's wa ren. Rewald belde het Louvre op en ver nam dat de vier tekeningen vermist wer den uit het boek met 28 schetsen van Cézanne. Men ontdekte de diefstal toen pas! Rewald stelde zich in verbinding met de FBI. Deze heeft de v!er schetsen nog. Jackson wil ze terug hebben en zijn advo caat heeft de Franse- en Amerikaanse wetten nagegaan die verklaren dat het slachtoffer van een diefstal zijn aanspra ken op het werk verliest als de diefstal niet aangegeven is binnen drie respectie velijk vijf jaar. Maar het Louvre wil de tekeningen terug hebben en heeft volgens Jackson, het bureau van de Amerikaanse procureur-generaal verzocht er voor te zorgen dat het museum ze terugkrijgt. Advertentie m beker of pot De start van het VARA-programma van gisteravond deed zijn titel. „Gazelle", al le eer aan, want gracieus en vocaal zeer soepel was het optreden van Esther Ofa rim, de tweede prijswinnares van 't Euro visie-songfestival, die in haar man Abra ham niet alleen een sympathieke, maar ook een goede zangpartner heeft gevon den. Op de hem eigen, ingehouden manier verzorgde Simon Carmiggelt het intermez zo; hijzelf kan toch wel het beste zijn „Kronkels", die subtiel als ze zijn geen „voordracht" verdragen, voor zichzelf la ten spreken. De tweede helft van de re turnwedstrijd Dundee-Mi'.aan was op deze 1 mei-avond een extra surprise. De show, waarmede Rudi Carrell voor lopig afscheid van het s<herm nam, was een balans, die uitstekend de resultaten weergaf, welke deze unieke t.v.-man met 17 door hem geschreven en geleide amuse mentsprogramma's boekte. Mevrouw Mies Bouwman werkte aan deze terugblik mede in een leuk liedje. Het is te hopen, dat het niet al te lang zal duren, voordat wij Carrell en zijn gezellige show-groep (waar van wij nog eens speciaal de „Mounties" noemen) weer op de t.v. te zien en te horen krijgen. Het slot van de t.v.-uitzending van gis teravond, getiteld „Europees contact" leek erg veel op een schakelprogramma, dat de NCRV enige tijd geleden bracht en daardoor drong het 'ons als het ware een vergelijking op. In tegenstelling nu met die NCRV-uitzending, die door goede in terviews naar deskundig geformuleerde conclusies voerde, liep dit, waarschijnlijk zeer kostbare programma-onderdeel (en daarmede deze avond) vast in een nogal vaag en eindeloos gebabbel tussen ont heemde Nederlanders en ondervragers, die zich geen van allen erg op hun gemak schenen te gevoelen. Al dat gepraat le verde natuurlijk wel enige indrukken van de levensomstandigheden in de betrokken landen op, maar wat de nogal geïsoleer de leefwijze van het merendeel van deze gezinnen met Europees contact te maken heeft, is ons nog niet duidelijk. De door Frans Hals' „De vrolijke Luitspeler" heeft woensdagavond op een kunstveiling in de Park Bennett Galleries 600.000 dollar (2.160.000 gulden) opgebracht; een on gekend hoge prijs voor een werk van deze 17de-eeuwse Nederlandse schilder. Het doek. dat 87,5 bij 72,5 cm meet, werd in 1627 voltooid. Het beeldt op halve hoogte de figuur uit van een jongeman, die een glas wijn in zjjn rechterhand houdt en de hals van een luit in zjjn linker. Het werk behoorde tot de verzameling van wijlen Oscar B. Cinjas. een suiker en spoorwegmagnaat die van 1932 tot 1934 Cuba's ambassadeur in de Verenigde Sta ten is geweest. Kort voor zijn dood schonk hij zijn verzameling aan een stichting ter bevordering van de kunst en het verstrek ken van beurzen aan kunstenaars van Cu baanse afkomst. Het doel van de veiling van deze werken was net verkrijgen van geld voor de stichting. De hoogste prijs, die tot dusverre voor een werk van Frans Hals werd gemaakt, werd in 1960 te Londen betaald voor diens „Portret van een Cavalier" 509.600 dol lar (1.835.000 gulden). „De vrolijke Luitspeler" is gekocht door een Londense kunsthandelaar, die zijn bie dingen via een transatlantische telefoon verbinding deed. Deze Engelsman was Ed ward Speelman, die optrad namens een onbekende verzamelaar. Enkele minuten voor de veiling kwam de telefoonverbin ding tussen New York en Londen tot stand. Begonnen werd met een bieding van 500.000 dollar de prijs, die een niet bij name genoemde verzamelaar uit Connec ticut vóór de veiling voor het werk ge boden had. In twee minuten tijd werd deze' som met bedragen van telkens 25.000 dol lar opgejaagd tot 600.000 dollar. cameraman Piet Out vervaardigde film impressies vormden nog wel het beste deel van dit programma, dat langdradig als het was ver over tijd eindigde. Damshuizer HILVERSUM I. 402 m. 7.00-24.00 NCRV. NCRV: 7.00 Nieuws. 7.10 Dagopening. 7.20 Klassieke grammofoonmuziek. 7.45 Radiokrant. 8.00 Nieuws. 8.15 Berlijns Pro menade-orkest: amusementsmuziek (gr.). 8.45 Volksliederen (gr.). 9.00 Voor de zie ken. 9.35 Waterstanden. 9.40 Voor de vrouw. 10.10 Klassieke grammofoonmu ziek. 10.15 Morgendienst. 10.45 Vioolreci tal: oude muziek. 11.15 In 't zilver, pro gramma voor oudere luisteraars. 12.00 Lichte grammofoonmuziek. 12.30 Medede lingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.33 Koor zang. 12.53 Grammofoonmuziek, eventueel actualiteiten. 13.00 Nieuws. 13.15 Operette selecties tgr.). 14.05 Schoolradio. 14.25 Klassieke grammofoonmuziek. 15.15 Cel loconcert (gr.). 15.45 Lichte grammofoon muziek. 16.00 Jongenskoor (gr.). 16.15 Duizendschoon-Japanse sierkersen, lezing. 16.30 Klassieke kamermuziek. 17.00 Voor dracht. 17.20 Vocaal ensemble. 17.40 Beursberichten. 17.45 Country and Wes tern Music (gr.). 18.00 Accordeonmuz. 18.20 De Hangmat, licht programma. 18.50 Regeringsuitzending: 19.00 Nieuws en weerpraatje. 19.10 Vèrkiëzingstoespraak. 19.20 Srammof.muziek. 19.30 Radiokrant. 19.50 Klassieke grammofoonmuziek. 20.00 Meisjeskoor en licht instrumentaal kwin tet. 20.20 Prisma, gevarieerd programma. 21.10 A Child of our time, oratorium v. solisten, koor en orkest. 22.30 Nieuws en S.O.S.-berichten. 22.40 Wijd als de we reld, lezingen. 23.00 Amsterdams kamer orkest: oude en moderne muziek. 23.35 Amusementsmuziek (gr.). 23.55-24.00 Nieuws. HILVERSUM II. 298 m. 7.00 VARA. 10.00 VPRO. 10.20 VARA. 12.00 AVRO. 16.00 VARA. 19.30 VPRO 21.00 VARA. 22.40 VPRO. 23.00-24.00 VARA. VARA: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtendgym nastiek. 7.20 Socialistisch strijdlied. 7.23 Lichte grammofoonmuziek, reportages, mededelingen en commentaar. (Om 7.35 Van de voorpagina. Om 7.40 Actualiteiten) 8.00 Nieuws, en socialistisch strijdlied. 8.18 Lichte grammofoonmuziek. 9.00 Och tendgymnastiek voor de vrouw. 9.10 Klas sieke grammofoonmuziek. VPRO: 10.00 Schoolradio. VARA: 10.20 Voor de vrouw. 11.00 Voor de kleuters. 11.15 Altviool en piano: moderne muziek. 11.40 Electro- nisch orgel. AVRO: 12.00 Licht instrumen taal sextet met zangsolisten. 12.20 Utzen- ding voor de landbouw. 12.30 Mededelin gen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.33 Sport en recreatie. 13.00 Nieuws. 13.15 Mededelin gen, eventueel actueel of grammofoonmu ziek 13.25 Beursberichten. 13.00 Metropo- le orkest. 14.00 Alt-mezzo en piano. 14.20 Voordr. 14.30 Instrumentaal ensemble- oude muziek. 14.55 Symfonieconcert. 15.15 Dieren in en rondom ons huis, een pro gramma over het wel en wee van huis dieren. VARA: 16.00 Grepen uit de mu ziekgeschiedenis, muzikale lezing. 16.30 Roemeens orkest. 17.00 Voor de zieken. 17.30 Licht instrumentaal trio met zangso liste: jazzmuziek. 17.50 Actualiteiten. 18.00 Nieuws. 18.15 Harpspel met instrumentale begeleiding (gr.). 18.2a Verkiezingstoe spraak. 18.30 Lifht instrumentaal ensem ble. 18.50 Loon naar werken, actueel praat je. 19.00 Voor de kleuters. 19.10 Meisjes koor. VPRO: 19.30 Toneelmuziek (gr.). 19.55 Blijf er niet buiten, praatje. 20.00 Nieuws. 20.05 Taal en lectuur in het nieuwe Afrika, lezing. 20.20 Spaanse gi taarmuziek (gr.). 20.45 Zit er muziek in onze tuin?, lezing. VARA: 21.00 Walsor- kest. 21.30 Gesproken portret. 21.45 De drie discotiers. 22.30 Nieuws. VPRO: 22.40 De geestelijke achtergronden van de open bare school (III), gesprek. VARA: 23.00 Socialistisch nieuws in Esperanto. 23.10 Weerklank, muziekrevue. 23.55-24.00 Nws. VOOR DONDERDAG NCRV: 14.30 Voor de vrouw. 15.15 Pau ze. 15.30-15.45 Voor de kinderen. 19.30 Ve teranen op wielen, documentaire. 19 45 Kunstveiling, korte film. NTS: 20.00 Jour naal. 20.20 Uitzending politieke partijen. NCRV: 20.30 Memo. 20.30 Camera in Ka meroen, reportage. 21.30 De opstelprijs, TV-spel. 22.35 Dagsluiting. NTS: 22 45- 22.50 Journaal. VOOR VRIJDAG VARA: 19.30 Spiegel der Kunsten. NTS' 20.00 Journaal. 20.20 Zendtijd politieke par tijen. 20.30-21.40 De Bezetting, documen tair programma. VARA: 21.40 De opstan ding. TV-spel. NTS: 22.50-22.55 Journaal 23.10-23.30 Prijsuitreiking Gouden Roos te Montreux.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1963 | | pagina 17