Irma Spruit en haar boutique Tante Patent en buurman Bezig PANDA EN DE JACHT OP JANSEN J Les in schoonheid Ons vervolgverhaal SUCCES VOOR MODEVLUCHT STOFVRIJ SLAPEN 2 DONDERDAG 2 MEI 196 3 19 EEN OORSPRONKELIJKE ROMAN 1 DOOR KLAAS VAN DER GEEST IRMA SPRUIT, de jonge mode ontwerpster uit Velsen, heeft belmlve in Haarlem sinds kort ook een zaak in Amsterdam. Zij was het al zo lang van plan en het is er nu eindelijk van gekomen. In de P. C. Hooftstraat staat haar nieuwe boutique. „Op de betere helft", zoals zij dat zelf noemt, midden tussen andere modewinkels (Holthaus zit om de hoek) en aan de zonkant. De andere jager, die het moest hebben gezien en blijkbaar verbluft was, zette met een koers naar de kust. Op de brug van de Zeventien riep de commandant, met een stem, die hees was van op winding: „Prachtig!" En omdat hij daarna moest maken, dat hij weg kwam, gaf hij onmiddellijk daarna bevel: „Onder waterl Als de weerga!" Kick Dunn keek al even verbluft als de Jap moest hebben gekeken en vroeg zijn mecanicien: „Laten ze ons nu allemaal in de steek, Jack?" De mecanicien veegde met zijn hand het zweet van zijn vuil gezicht en zei, dat het er wel op leek ten minste. „Allemaalbehalve.Hij wil de iets zeggen, maar zweeg even en viel daarna zich zelf in de rede. dat is te zeggen, luitenant. behalve misschien de lui, die ik daar ginds in zee zag drijven." Kick Dunn keek hem aan. „Begin je daar nog eens over, Jack je weet niet eens zeker of je ze wel hebt gezien. Zeker wist de mecanicien het niet, nee. „Maar als u de kist nog in de lucht kunt houden, moesten we toch maar eens gaan kijken, vind ik. Ten slotte zijn we daarvoor gekomen. is het niet?" „Dat wel, ja.Maar luitenant Dunn keek bedenkelijk. „Hoe lang kunnen we met de voorraad brandstof, die we hebben, nog in de lucht blij ven?" wilde hij weten. „Lang genoeg om die paar lui op te pikken", beweerde de Schot, nogal lichtvaardig. „Okee," stemde luitenant Dunn toe. „Misschien wil jij dan eens kijken of er iets aan de radio te doen is, zo dat we in elk geval Singapore het een en ander kunnen laten weten." Even later wist hij al, dat de radio niet meer te herstellen was. En dat hij zijn machine niet in de lucht kon houden ook of tenminste niet op het water kon dalen, omdat de bakboord drijver van de Walrus aan stukken geschoten was. Er zat niet anders óp dan terug te vliegen naar Kallang. „Als ze het de moeite waard vin den, kunnen ze vandaar een ander sturen om die jongens van dat on derzeebootje op te halen," stelde de mecanicien vast. „Wij spelen het niet meer klaar, luitenant. Het zal al mooi zijn als we heelhuids over ko men." Tegen zijn gewoonte in, scheen hij nog meer te willen zeggen. Hij liet het er echter maar bij en ging weer naast Kick Dunn zitten. Hij grijns de. Een grijns, die een verontschul digend lachje moest voorstellen. Daar na zakte zijn hoofd plotseling op zijn borst. Kick Dunn meende eerst, dat hij uitgeput van spanning in slaap was gevallen. Pas later drong het tot hem door, dat de ander bewusteloos moest zijn. „Hebben ze je geraakt.ben je ergens gewond, Jack?" Hij kreeg geen antwoord en kon het niet on derzoeken ook. Hij moest weg met zijn gehavende machine. Zo dicht mogelijk bij de kust proberen te ko men. Cor de Vos zag hem gaan. Dat za gen Jantje Verstuyt en Krijn van 't Hof ook. Ze dachten er geen van al len aan, dat hét hun kans op red ding was, die ze zich zagen ontgaan. Ze waren niet teleurgesteld. Alleen opgelucht. „Goddank, hij gaat er vandoor nu hij nog tijd heeft. Van het neergeschoten Japanse vliegtuig dreven nog een paar wrak stukken op de golven. De K-XVII moest al diep ondergedoken zijn. De rust was weergekeerd. Voor het ogenblik tenminste. Het zou waar schijnlijk niet lang duren, eer de Jap pen alles wat ze aan gevechts- en bombardementsvliegtuigen konden missen, naar de plaats sturen, waar een van hun machines neergeschoten was. Dat begrepen ze, ook zonder daf kwartiermeester De Vos het zei. Ze begrepen ook, dat ze dan niet veel kans meer hadden om het er heel huids af té brengen. „Natuurlijk beginnen die kerels met dieptebommen te gooien... en op alles te schieten, wat ze zien... Dan zal het hier niet zo plezierig meer zijn, mannen! Laten we ook maar maken, dat we wegkomen!" Ze keerden zich voorover en op hun zij. Ze sloegen de armen uit en trap ten van zich af. Ze schoten door het water, alsof ze pas begonnen te zwem men, nadat ze de hele mörgen ergens in een luie stoel hadden gelegen. „Dat was ouwejongens, kwartier meester!" „Dat was ouwejongens, ja man nen." Het was het mooiste, wat ze van hun leven hadden gezien. „En lui van ons... niet eens van de luchtmacht, maar van de onder zeedienst, die even boven kwamen om dat vliegtuig af te schieten! Zoiets be leef je nooit weer!" Alle vier kenden ze de korporaal konstabel, die achter het luchtdoelka non had gestaan, een lange, magere vent met een nogal stom gezicht, die ze onder gewone omstandigheden zo iets niet eens zouden hebben toever trouwd. „Dat zul je nu altijd zien... lui waar van je het 't minste verwacht." „Ja. en zo gauw als ze er bij wa ren, hè?" Niemand dacht er aan te zeggen, dat ze vanaf de brug van de Zeventien ook wel even hadden kun nen rondkijken of er misschien nog een paar overlevenden van de 0-16 in zee dreven. Niemand beklaagde zich omdat de Zeventien meteen weer on dergedoken was. „Want dat moesten ze wel. Als ze door dat andere vliegtuig waren aan gevallen, zouden ze er nog heei wat slechter aan toe zijn geweest dan wij." „Je wilt toch niet beweren, dat wij er zo slecht aan toe zijn?" „O nee., wij houden 't nog wel vol." „Uren!" „Wel langer ook, als het moet... Weet je, wat ik ga doen als we aan I wal komen, kwartiermeester?" „Zeg het maar, Krijn... raden kan ik niet zo best." „Ik ga een bad nemen. Allereerst ga ik een bad nemen, man. Om op te frissen. Maar dat zal ook de al- lerlaatste keer zijn, dat ik in het wa- 1 ter kom. Als daarna ooit iemand het waagt om over baden of zwemmen te praten, waar ik bij ben, krijgt hij van mij meteen een klap op zijn ogen." i „Dat zal je waar moeten maken, Krijn," zei kwartiermeester De Vos. Hij grijnsde vergenoegd en dacht: „Dit is precies, wat we nodig hadden. Zo- i iets zou de dokter ons voorgeschreven hebben om wat op te kikkeren. Dorst zouden we toch gekregen hebben, ook 1 als Onze Lieve Heer ons nu op de e een of andere manier te drinken had gegeven. En we zouden weer pijn hebben geleden, al was er nu iemand §j gekomen om ons in te smeren met 1 een zacht zalfje. En moe zouden we weer zijn geworden, al hadden we een poosje kunnen uitrusten. Maar dit 1 heeft ons er allemaal voorgoed bo- jjg venop geholpen. Je zou de hele Indi- g sche Oceaan over willen zwemmen om zoiets te zien, om dit te beleven. j§ En als we nooit meer een voet aan wal zetten, is het tenminste de moei- te waard geweest om te worden be- f§ leefd. Niet te hard, jongens... we moe- §j ten nog een heel eind en hoeven niet voor het avondappèl thuis te zijn." Chris Bo" dacht aan de vrouw, die hij niet terug zou zien en die daar vrij onverschillig onder zou blijven. H En hij vroeg zich af of de Britten in hun gehavende Walrus de vliegha- H ven bij Singapore nog zouden halen, g „Ze hebben het verdiend, die jon- f§ gens.... en misschien hebben zij wèl een vrouw, die naar hen uitkijkt, op hen wacht, naar hen verlangt... Onze fl Vader, die in de Hemel is... Uw naam Uw naam worde geheiligd... Uw Wil,.. Uw Wil geschiede..." Terwijl hij moeite deed om de anderen bij te §j houden en niet wilde laten merken, g dat hij de enige was, die het niet kon volhouden, bleven die woorden in zijn f§ brein hangen. „Uw Wil geschiede..." g Hij mocht heel wat tekort zijn gescho- §jj ten in het leven, maar voelde zich nu rustig. Diep uit zijn wezen welde een groot, weldadig vertrouwen in g hem op. (Wordt vervolgd) VOORAL VOOR HET PAND werd tot vorig jaar sep tember bewoond door een oud manne tje dat in lijsten, aquarellen en repro ducties deed. Hij trok eruit en Irma's broer, architect in Delft, richtte de zaak opnieuw in. De linkerwand be stemde hij voor expositieruimte. Hij trok het behang van de muur en oe- De jonge mode-ontwerpster Irma Spruit in haar nieuwe boutique in de P.C. te Amsterdam. schilderde de ruwe oneffen kalken On derlaag met een kleurtje grijs. Vanuit het houten verlaagde harmonica-pla fond, op de scheidingslijn met de muur, bracht hij serie's van drie lampen aan. Zij belichten enkele langs de muur op gestelde pronkstukken uit de collectie Irma Spruit. Hier en daar is een sier lijk wit stoeltje geplaatst en op een paar tafeltjes staan hoeden (ontwerp Irma) geëxposeerd. Verder is de ruim te leeg. DE RECHTERWAND is van onder tot boven van spiegelglas. Alleen is er ruimte uitgespraard voor deuren en paskamers. Het geheel geeft een uiterst zonnige indruk, waaraan ook de etalage DE AMERIKAANSE schoonheidsspe cialiste Elizabeth Arden ontsluiert haar geheimen niet alleen in schoonheids salons en in winkels waar haar artike len worden verkocht, maar heeft tevens een aantal ambassadrices aangesteld, die over de hele wereld haar schoon heidsleer door middel van lessen aan het publiek overbrengen. Ook in Neder land worden regelmatig dit soort lessen gegeven en vorige week was het de beurt van Haarlem, waar een vooraan staande parfumeriezaak een speciale ruimte had ingericht om ambassadrice en leergierige klanten te ontvangen. Het waren vooral dames van middel bare leeftijd, die zich voor de les had den aangemeld. Na r.en korte inleiding over de beginselen \an een goede ge zichtsverzorging, begonnen de dames hun gezicht grondig te reinigen met een vochtige wat, waarop wat tonique en een cleansing crème was aange bracht. De dames poetsten uit alle macht totdat de wat helemaal schoon bleef. Daarna werd hen geleerd hoe zij de bloedsomloop konden stimuleren met een speciaal daartoe in de hapdel gebrachte „patter". Een patter bestaat uit een rond plat plaatje bevestigd aan een lange veerkrachtige steel. Hiermee wordt het gezicht en de hals beklopt. Na het voeden met een voedingscrème maakte de werking van een masker de huid klaar om de make-up met succes te kunnen aanbrengen. De eerste laag was een vochtinbrengende crème, daar overheen gekleurde crème en wat poe der. Het geheel werd voltooid met schaduw, mascera, eye-liner en wenk brauwpotlood, rouge en lippenstift. Het was een zeer lee rzame les en de dames knapten er zienderogen van op. ■ja*mmum Behalve haar op het hoofd, nu ook nog haar aan het oor. Het is een vondst van de Parijse coiffeur Antoine Salvador, die het grappig en jeugdig vindt staan. De prijs van de les, die tweeëneen half uur duurde, was nog geen tientje, waarvoor men dan ook nog een volledi ge set schoonheidsmiddelen in het klein mee naar huis kreeg. Het zou aan te bevelen zijn dat ook andere firma's tot dit soort lessen in schoonheid overgingen. Men kan nog zoveel praten en schrijven over het hoe en waarom van schoonheidsmiddelen, maar men heeft er pas werkelijk iets aan als men zelf de werking van het artikel onder deskundige leiding ervaart Zodat de klant geen handenvol geld behoeft uit te geven voor een crème, die in de praktijk voor haar niet blijkt te deugen. bijdraagt, die slechts voor een deel door een licht scherm van de -winkel is afgescheiden en die de voorbij gangster zeer noodt tot binnenkomen, ook al door de smaakvolle kleding die zij bevat. Ook de pui van de zaak in Haarlem ontwierp Irma's broer. Deze zaak da teert al uit 1946 en werd door de vader opgericht. Hij ontwierp ook zelf, maar in 1949 overleed hij. Toen kwam Irma in de zaak. Eigenlijk was ze helemaal niet van plan in de mode te gaan. Na haar eindexamen H.B.S., behaalde zij het staatsexamen Latijn en Grieks en ging zij Engels studeren in Amsterdam. Als bijverdienste en afwisseling hielp zij haar vader overdag. Enig verstand van het vak had zij wel. Al op haar dertiende jaar kreeg zij met haar zusje les in naaien en patroontekenen. BIJ HAAR VADER kon ze precies doen wat ze wilde. Had ze een idee voor een pakje of voor een ander kle dingstuk. ze hoefde net maar uit te leg gen en het atelier voerde het wel uit. Steeds meer plezier kreeg ze erin en toen haar vader dan ook overleed was het bijna vanzelfsprekend dat zij de zaak zou voortzetten. Irma Spruit be titelt zich zelf als een functionaliste. Bij het ontwerpen gaat zij van de gegevens uit. Type van de draagster en doel van het te ontwerpen model komen voor haar op de eerste plaats. Haar kennis van de techniek zorgt ervoor dat de modellen uitvoerbaar zijn en staat borg voor de goede pasvorm van haar eigen modellen en van de buitenlandse, die zij verkoopt en zelf ock inkoopt. Op het ogenblik +elt haar collectie enige in Amsterdam ingekochte model len. Het zijn namaak-Provengaalse rok ken, met de hand beschilderd, niet van de echte rokken uit de Provence te onderscheiden en stukken goedkoper. IRMA SPRUIT'S collectie is sportief, vrouwelijk en simpel, wars van ieder overbodig détail. Voor geen geld zou Irma Spruit haar Haarlemse boutique willen missen. Wat blij is ze echter, dat ze nu ook in Am sterdam zit, waar zich immers de Ne derlandse couture en confectie concen treert. Dé modevlucht van de Amsterdamse Fashion-week naar Hamburg, Kopenha gen, Stockholm en Oslo, die vorige maand werd gehouden is over het al gemeen een groot succes geworden. Al leen in Denemarken liet men wat kri tiek horen over de grote aandacht die de Nederlandse damesconfectie aan het detail besteedt. Het grote Deense och tendblad „Politikens" schreef: „De Ne derlanders hechten grote waarde aan kwaliteit, maar jammer genoeg ook aan détails. De modellen zijn van uit stekende stoffen en in prachtige kleuren gefabriceerd, maar met een overvloed van onnodige opschik". Op de negen bruidsjaponnen, dié werden getóond, had Zweden 't een en ander aan te mer ken, maar overigens was de Zweedse pers vol lof, vooral voor de mantels. „Svenska dagbladet" schreef dat de Nederlandse Modeshow bepaald van een betere klasse was dan de Engelse die enkele dagen tevoren was getoond. De Hamburgse en Noorse pers prees eveneens de mantels, terwijl het ook aan geestdrift voor de lederen kleding stukken niet ontbrak. De mannequin Loes Hamel poseerde in deze reversibele' cape. de ene kant is zwart-wit pied de poule, de andere kant is effen zwart. (Ontwerp Irma Spruit). Soms weten de ontwerpers werkelijk toch niet waar ze het van gekheid moeten zoeken. Voor deze creatie te kent de Fransman Jacques Helm. Het meest gebruikte matrasdek is van jute. jute onder, jute boven en jute- watten erin. Die watten worden ge maakt van spinafval, een vrij goed koop produkt, dat een korte vezel heeft en daardoor wolken van stof veroor zaakt. Kloppen, vegen zuigen helpt niet, tenzij u net zo lang klopt tot alle vulstof er uit is. En met een onge vulstof er uit is. En met een onge vuld dek is niets te beginnen. Voor wie een hekel aan stof heeft is er een nieuw soort matrasdek uitgevonden dat geheel stofvrij is. Deze matrasdekken zijn gevuld met een cellulosevilt, dat niet vervezelt of verpulvert en dat niét stuift. De levensduur van dit vilt is vrijwel onbeperkt. De onderlaag is ge maakt van een hard jute. De boven laag is ook van jute of van 100 per cent rayon, dat niet kan verkleuren en praktisch onverslijt'otar is. Beide uit voeringen zijn voorzien van stevige elasitische banden, waarmee het ma trasdek aan de spiraal van het bed wordt bevestigd. Schuiven van het dek wordt hiermee voorkomen. In het Victoria Hotel te Amsterdam is on langs de nieuwe lin gerie collectie van het Zwitserse huis Schiesser getoond. Behalve onderjurken, hemdjes en broekjes, en dusters werden ook pyjama's getoond, meestal van tricot, waarvan de 6-jarige Catrijntje en de 5- jarige Dicky er hier twee tonen. Een oorspronkelij'k stripverhaal door Annie M. G. Schmidt en Fiep Westendorp SWAN FEATURES SYNDICATE 55. Krachtig sloeg tante Patent met haar bijl op de taaie slingerplant, zodat stengels en bladeren in de rondte vlogen. „Au.kreunde juffrouw Tuttema. Zoudt u een beetje willen opletten waar u slaat? U hebt mijn sleutelbeen getroffen. „Neem me niet kwalijk," zei tante Patent, „maar tk moet wel flink doorslaan, anders groeit het dadelijk weer dicht." Ze hijgde en pufte en zag vuurrood maar na een paar minuten stond Buurman Bezig en juffrouw Tut tema bevrijd op straat. „Bijna was u gewurgd door de weefsels.zuchtte tante Datent. „Ik kwam net op tijd." Op dat moment kwam de bakker voorbij met zijn kar. En tot haar ontsteltenis zag tante Patent boven op de broodjes een bekende fi guur zitten. Het was zuster Klivia die vals grijnsde. Buurman Bezig had haar ook gezien. Hij aarzelde geen ogenblik en greep de bijl. En nou sla ik je de hersens in, stuk lariekoek!" bulderde hij. „Afgebran de Walkuur! Vuurvaste kippekluns! Oeleopperü Overgebleven oliebol!" Hij hief de bijl. „Hi hi. gilde zuster Klivia. StuipekopMislukt slotnum mer!" schreeuwde Buurman Bezig en hij sloeg toe. Maar de slag kwam helaas niet op zuster Klivia terecht, maar op de bakkerskar. COF. UAITEN TOONDE* m 24. Jan Jansen zuchtte smartelijk. „Ik kan het ver leden niet ontvluchten," sprak hij, „en misschien lag de fout ook wel bij mij. Misschien ben ik te haastig van haar weggelopen. Misschien kan ik beter naar mijn geliefde terugkeren en het eens uitpraten „Nooit!" riep graaf Upke van Sught tot Brallen, „ik bedoel, niet doen! Met vrouwen valt niet te praten!" „Ik vrees dat u gelijk hebt," antwoordde de jongeman, „hoe kan Aleida mij dit anders aandoen? Hoe kan zij over wegen met die afschuwelijke graaf te trouwen „Afschuwelijk?!" riep de ander verontwaardigd, „hoe bedoelt u dat?" „Ik ken hem niet, maar ik heb af schuwelijke dingen over hem gehoord," legde Jan Jan sen uit, „stel u voor, meneer: hij is kaal en knakt met zijn vingers! Ik Au'De jongeman werd door beni ge vingers bij de schouders gegrepen en krachtig door- eengeschud. „Dit gaat te ver!" riep graaf üpke uit, „dit is een beledigingDit eh ik bedoel, deze belediging moet u niet nemen. Zij is te ver gegaan! Deze breuk is niet te helenEr is maar één oplossing: een wereldreis om uw verdriet te vergeten. Dus voor uit, hdal die boot!" En met een scheef lachje op de lippen duwde hij de verwilderde jongeling naar buiten. I

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1963 | | pagina 19