Supral
ft
-UITGAAN IN HAARLEM
DE PROGRAMMA'S
voor beter wonen
naar 't binnenhuis
Expositie van Mari Andriessen in
kunstzaal „Nouvelles Images"
Rudy Carrell kan
met vakantie gaan
All Star-plaat
wordt in Zweden
goed verkocht
Orgelbespeling in Grote Kerk hervat
Georges Wilson volgt
Jean Vilar op
„Theater" moet tering
naar de nering zetten
KOSTUUMS
VRIJDAG 3 MEI 1963
17
-
N.T.B. innerlijk verdeeld
„Der Stellvertreter"
nabeschouwingen
„De Opstelprijs"
De radio geeft zaterdag
MUZIEK
TONEEL EN CABARET
AMATEURTONEEL
HET LANDJUWEEL
CIRCUS
TENTOONSTELLINGEN
julianapark 58 - 80 -62 - tel. 54530- 57713
permanente meubelexpositie
1e en 2e etage
vrij te bezichtigen
BALLET
DIVERSEN
T elevisieprogramrna
DE HAARLEMSE BEELDHOUWER Mari Andriessen houdt, voor het eerst
sinds jaren, weer een eigen expositie. In de aantrekkelijke Haagse kunstzaal Nou
velles Images (Westeinde 22) is gisteravond door mr. J. F. M. J. Jansen, hoofd
van de afdeling Beeldende Kunsten van het ministerie van O., K. en W. de ten
toonstelling, die 29 catalogusnummers omvat, geopend in aanwezigheid van
onder anderen mr. dr. P. J. Witteman, voorzitter van de Raad voor de Kunst,
prof. Hendrik Andriessen, de beeldhouwers Pieter d'Hont, Nic. Jonk, Theo Mul
derAuke Hettema, Bertus Sondaar, Han Wezelaar, de schilder Pieter Defesche,
en de Haarlemse litteratoren drs. H. L. Prenen en pater Clim. Bayer O.F.M.
Rudy Carrell kan vanmiddag rustig met
vakantie naar Italië vertrekken. Hij be
hoeft maandag niet op te treden in een
variétéprogramma in Amstelveen ter ge
legenheid van de bevrijdingsviering. De
t.v. artiest was daartoe eind vorig jaar
via het G.A.B. gecontracteerd door de
vereniging tot viering van nationale
feestdagen in Amstelveen, maar op 24
april liet hij weten dat hij niet kon ko
men omdat hij zijn werkzaamheden op 1
mei op doktersadvies moest staken.
De vereniging voelde zich hierdoor be
nadeeld en spande een kort geding aan
tegen de showman. Dit diende voor de
president van de rechtbank in Amster
dam, mr. U. W. H. Stheeman, die met
een uitspraak deed. Hij wees de vorde
ring van de vereniging nakoming van
de overeenkomst en dus optreden op 6
mei, op verbeurte van een dwangsom van
10.000 af op grond van de ver
klaring van mr. G. Rood, de raadsman
van Rudy Carrell, die zei dat de huis
arts van zijn cliënt deze heeft opgedra
gen na 1 mei geen voorstellingen meer
te geven omdat hij volkomen is afge
knapt.
De voorzitter van de Nederlandse toon-
kunstenaarsbond, de heer H. Chr. Meijer,
die tevens voorzitter van de afdeling Hil
versum van de Bond is, heeft van het
dagelijks bestuur van de bond een tele
gram ontvangen, waarin hem wordt mede
gedeeld, dat hij niet langer voorzitter van
de bond is en dus ook niet meer gerech
tigd is om namens het hoofdbestuur op
te treden. Het telegram was namens het
dagelijks hoofdbestuur ondertekend door d
heren A. Schweitzer, waarnemend voorzit
ter en M. Ferares,. secretsris.
Het afdelingsbestuur van Hilversum is,
zo blijkt uit een aan elke afdeling gezon
den verklaring, van oordeel dat de heer
Meijer op niet statutaire wijze uit zijn
functies is ontzet en heeft hiertegen pro
test aangetekend.
Verscheidene christendemocratische af
gevaardigden in de Westduitse Bondsdag
hebben onder leiding van Ernst Majonika
aan de regering vragen gesteld naar aan
leiding van het toneelstuk „Der Stellver
treter" (de plaatsvervanger) van de West'
duitse auteur Rolf Hochhuth. Het stuk be
vat critiek op paus Pius XII omdat deze
niet energiek genoeg tegen de Jodenver
volgingen in de nazitijd zou hebben gepro
testeerd.
Gevraagd werd of het voor de vrienden
van Duitsland niet vreemd moet zijn dat
juist van Duitse zijde een aanval wordt
gedaan op de persoon van paus Pius, „die
niet alleen de Joden tijdens de vervolging
door het nazi-regime metterdaad heeft ge
holpen, maar ook het Duitse volk tijdens
zijn werkzaam leven bijzonder na heeft
gestaan." Wij vernemen dat het nog niet
zeker is dat de Haagse Comedie, die het
opvoeringsrecht van het stuk voor Neder
land heeft verworven, „Der Stellvertreter'
op het repertoire zal plaatsen.
STOCKHOLM (AP) De Zweedse
UNO-vereniging (tegenhanger van de
Nederlandse Vereniging voor Internatio
nale Rechtsorde) meldt dat meer dan
160.000 exemplaren van de grammofoon
plaat „All Star Festival" ten behoeve van
vluchtelingen zijn verkocht. De totale ont
vangsten hebben de 2,3 miljoen gulden
overschreden. De Scandinavische landen
hopen het totaal op te voeren tot 3,5 mil
joen gulden. Het geld zal op 22 mei wor
den overgedragen aan de Hoge Commis
saris voor de Vluchtelingen van de U.N.O.
Om de verkoop nog verder op te voeren
zijn vijfhonderd van de overblijvende
platen getekend door bekende Zweden,
onder wie premier Tage Erlander, film
regisseur Ingmar Bergman en een aantal
bekende acteurs en zangers.
DE REEKS gemeentelijke orgelconcerten, die gedurende de voorjaars- en zomer
maanden in de Grote Kerk op het Müllerorgel zullen worden gegeven, werd donder
dagmiddag ingezet door de stadsorganist Piet Kee. Lange tijd krijgen de toch wel
zeer bevoorrechte muzikale Haarlemmers weer gelegenheid „hun" beroemde orgel,
dat in zijn tegenwoordige staat een verrukkelijk instrument genoemd kan worden,
te horen bespelen bij de uitvoering van een rijke schat van orgelwerken, die onze
stadsorganisten weer met de uiterste zorg voor hun programma's zullen kiezen.
Wat dit betrof kon het programma, dat Piet Kee voor deze eerste bespeling had
samengesteld, voorbeeldig genoemd worden.
NA EEN WELKOMSTWOORD door de
eigenaar van de kunstzaal, de heer Ton
Berends die ook de zeer kundige op
stelling van de beelden verzorgde
sprak mr. Jansen. Deze maakte zijn pu
bliek met een lichte ironie deelgenoot van
de overwegingen, waar een ambtenaar
zich in moet begeven voor hij verantwoord
gevolg kan geven aan een in dit geval
graag ontvangen uitnodiging om de ex
positie van één kunstenaar te openen. Na
dat de heer Jansen mogelijke bedenkim
gen tegen, en consequenties van het
in zijn positie openen van énmans-expo-
sities had bezworen, kon hij vrij spreken
in niet-ambtelijke gedaante: namelijk als
een man „die zich verwant voelt aan de
gedachtenwereld van Andriessen". Hij ken
schetste de exposant met een anekdote:
in een gesprek met Gabriël Smit over de
vraag of Mozart of Bach de grootste com
ponist is, loste Mari Andriessen de keuze
als volgt op: „De engelen in de hemel
zingen altijd Mozart, behalve als de heer
des hemels er is dan gaan ze tijdelijk
over op Bach".
NA ZIJN persoonlijke relatie met werk
en geest van Andriessen te hebben bena
drukt, besprak mr. Jansen de plaats van
de beeldhouwer in de Nederlandse samen
leving en zijn populariteit. „Hij heeft met
zijn beelden een plaats in ons volk ver
overd, uiting gegeven aan wat het voelt
en denkt". De spreker noemde de monu
menten De Dokwerker, Man voor vuurpe
loton, het Vrouwtje van Putten, de groep
te Enschedé waarmee Andriessen de fa
cetten van 'n volk-in-verzet gestalte heeft
gegeven. Met Lely werd de nationale strijd
tegen het water beeld. „Soms zegt men
dat de populariteit van een kunstenaar
wantrouwen jegens zijn werk rechtvaar
digt. Natuurlijk betekent populariteit niet
een kunstwaarde, maar nog minder het
ontbreken daarvan". Voorts wees de spre
ker op de kleinplastiek van Andriessen,
zijn portretten, de kleinplastiek van zijn
eerste beeldje „De Zaaier" tot en met het
laatste hier geëxposeerde „H. F. Boot".
Mr. Jansen besloot zijn toespraak met
Advertentie
(Van onze correspondent)
PARIJS De Franse minister van cul
tuur, Andrê Malraux, heeft gisteren de
acteur-regisseur Georges Wilson officieel
benoemd tot opvolger van Jean Vilar aan
het hoofd van het T.N.P., het nationale
volkstheater. Wilson zal de functie, die Vi
lar tien jaar heeft vervuld, op 1 septem
ber a.s. aanvaarden.
Wilson, die van Ierse afkomst is en de
laatste jaren als acteur sterk op de voor
grond is getreden, is een der wei
nige leden van de oude T.N.P.-garde,
waartoe eens ook Gerard Phlipe, Ma
ria Casarès en Ivernel behoorden, die
Vilar tot het laatste moment is trouw ge
bleven. Vilar zelf heeft de aanstelling van
Wilson gisteren dan ook de beste keus ge
noemd die te maken was.
Het ontwerp (20 cm hoog, brons) voor
het beeld van H. F. Boot, dat Mari
Andriessen in opdracht van de ge
meente Haarlem vervaardigt voor
plaatsing in de Omvalspoort.
de volgende Woorden: „Andriessen gaat
inde_ fch'aos van deze tijd, nu niemand
weet welke ontwikkeling de kunst zal
krijgen, zijn eigen weg en daarin is hij
heel zeker, uiteindelijk althans heel zeker,
want hij pleegt te twijfelen aan zichzelf,
te weifelen in zijn werk. Zijn kunst geeft
in deze tijd vreugde aan de mensen en
vervult aldus al een belangrijke functie.
Ik ben ervan overtuigd dat ook later ge
neraties die vreugde zullen ervaren". Met
deze woorden opende mr. Jansen de ex
positie.
VAN DE geëxposeerde werken zijn enke
le niet eerder openbaar tentoongesteld,
onder andere „Meisje op pony", de ont
werpen voor de in opdracht van de ge
meente Haarlem te vervaardigen werken
„Frederik van Eeden-monument en „H. F.
Boot"; een gipsen afgietsel van An-
driessens eerste beeldje „De Zaaier" en
enkele zeer vroege werken als „Corpus
Christi" en de befaamde „Annunciatie".
ALS EERSTE WERK vermeldde het
programma de fraaie Partita over het ko
raal „Jesu meine Freude" van Johann
Gottfried Walther, de voortreffelijke com
ponist met* wie Johann Sebastian Bach zo
lang bevriend is geweest. De Partita is
een treffend voorbeeld van de variatie
kunst, die de protestantse liturgische or
gelmuziek een zo grote kunstzinnige waar
de kon geven. Talrijke componisten hebben
zich vrij kunnen gevoelen in de gebonden
heid aan een schone koraalmelodie en tot
in onze dagen is, de koraalvariatie een
geliefde uitingsvorm van toonkunstenaars,
hetzij in improvisaties, hetzij in genoteer
de composities gebleven. Twee uitnemend
geslaagde koraalbewerkingen over „Mit
Freuden zart" en over „Erschienen ist der
herrlich' Tag" van Ernst Pepping konden
van deze relatie getuigen, dank zij de ga
ve, transparant gehouden, bezielde vertol
kingen door Piet Kee.
EEN ANDERE soort liturgische orgel
muziek was op dit orgelconcert vertegen
woordigd met gedeelten van orgelmissen
van Franqois Coupérin. Zij waren geko
zen uit de „Messe a l'usage des couvents"
en uit de „Messe solemnelle a l'usage des
paroisses" en zij brachten muziek, waarin
de zin van de Franse 17e en 18e eeuwse
orgelcomponisten voor een timbre-ver-
scheidenheid gemanifesteerd kon worden.
In het bijzonder kon het orgel zichzelf
zijn bij de vertolking van een werk, on
geveer uit de periode, waarin het instru
ment voltooid werd, dus omstreeks 1735-
1738. Het gold hier het Preludium en Fuga
in f van Johann Sebastian Bach, wiens
puf-e'kïankentaal tot een volmaakt medium
werd bij het formuleren van inhoudsrijke
muzikale gedachten. Het werk klonk in
de meesterlijke vertolking van Piet Kee
in al zijn stralende schoonheid.
TOT BESLUIT van zijn concert gaf de
organist nog de eerste uitvoering in Ne
derland van de Sonata II op. 21 van de
begaafde Engelse componist Arnell (gebo
ren in 1917). Arnell schreef zijn sonate voL
gens gezonde, zuiver muzikale principes en
met eqn uitnemende beheersing van de
compositie-techniek voor een karakteris
tiek polyfone orgelmuziekstructuur. Expe
rimenten met „toon-systemen" ging hij
uit de weg en in gematigde vooruitstre
vendheid zocht hij een hechte aansluiting
bij hetgeen voorgaande generaties hadden
verworven. Het luisteren naar deze door
bezonkenheid gekenmerkte muziek, was
innerlijk verkwikkend en gaf een schone
eindindruk van deze eerste orgelmiddag
in de Haarlemse kathedraal.
P. Zwaanswijk
MARTHAtv. DE OPSTEL.
Met een aardige reportage over voor
historische auto's (die door het accent
van John Peereboom nog Engelser werd)
en een onderhoudend filmpje over een
Londense kunstveiling vulde de N.C.R.V.
het moeilijke halfuurtje, voorafgaand aan
de uitzending van het journaal.
In tal van t.v.-filmreportages, gewijd
aan wat men noemt ontwikkelingslanden,
werden reeds de tegenstelling en de bot
sing van een eigen, primitieve cultuur en
de binnengedrongen Westerse beschaving
behandeld. Dit beeld vertoonde ook de
documentaire „Camera in Kameroen" en
toch hebben wij deze film, die een uur
duurde, geboeid gevolgd. Ook dit werk
stuk van Kees van Langeraad (die met
cameraman Didier van Koekenberg een
voorbeeldig duo vormt) kenmerkte zich
weer door een goede vormgeving en door
een vakkundige montage (toch heel wat
anders dan de chaotische en onrustige
plaatjesplakkerij van zoveel andere t.v.-
films). De voortreffelijkheid van dit pro
gramma werd nog verstrekt door een
goed geschreven, niet al te woordenrijk
commentaar, dat hier en daar misschien
iets te lyrisch, maar nooit overheersend
werd.
Het televisiespel „De Opstelprijs" heeft
ons bepaald niet overtuigd van het ta
lent van de schrijver John Bowen. Inte
gendeel zelfs, want dit stuk zelf had erg
veel weg van een wat onrijp, vaag en
oppervlakkig jeugdopstel in dialoogvorm.
Op deze wijze uitgewerkt, werd het con
flict tussen de naijverige en tegelijk lief
hebbende vader enerzijds en de intelligen
te, idealistische 19-jarige zoon anderzijds
een onwaarschijnlijk en pover gegeven
voor een spel van 65 minuten. En deze
geschiedenis werd zelfs onuitstaanbaar
drakerig, toen de tante in de stijl van 835 Voor de jeugd). 7.45 Geestelijke lie-
Courts-Mahler de moederloze jongeman in deren. 7.55 Overweging. 8.00 Nieuws. 8.15
verschap opgaf in het besef, dat zijn kind
veel begaafder was.
Het heeft geen zin, diep in te gaan op
de prestaties van de acteurs en actrices,
die aan dit maakseltje medewerkten. Een
uitzondering maken wij voor Joan Rem-
melts en Jules Hamel, die er als vader
en zoon nog van maakten wat zij met
hun talenten ervan maken konden.
Een uitzondering maken wij voorts voor
de bijeenkomsten van de litteraire kring,
die voorbeelden werden van het aller
slechtste dilettantentoneel; dit mede door
enige bepaald slechte vrouwenrollen van
Marja Habraken, Ellen de Thouars en
Sepha Dierikx. De enscenering van dit
oorspronkelijke t.v.-spel liet o.m. door on
nodige camera-bewegingen en zwarte over
gangen veel te wensen over. Toch bood
het ons niet de kans', vast te stellen, of
Guus Oster als t.v.-regisseur (dit was zijn
debuut als zodanig) mogelijkheden heeft
Wij zouden het hem alleen kwalijk kun
nen nemen, dat hij daarvoor dit spel
accepteerde.
Blijft nog de vraag, waarom men een
miljoenenpubliek, dat voor een groot deel
onbekend is met meesterwerken, (drama's,
komedies en zelfs kluchten) van de we
reld-toneellitteratuur, herhaaldelijk zulke
onbevredigende t.v.-produkties aanbiedt.
Als men meent, daarmede een culturele
daad te stellen, slaat men de plank toch
wel erg mis.'
Damshuizer
HILVERSUM I. 402 m. 746 kc/s. 7.00
KRO. 19.30 Nationaal Programma-
Dodenherdenking. 20.30-24.00 KRO.
KRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Morgengebed.
7.15 Klassieke grammofoonmuziek (7.30-
een ommezien van tijd zover kreeg, zich
weer met vader, die door hem als een
bedrieger ontmaskerd was, te verzoenen.
Volgde nog een happy ending, waarin
bleek dat zoon Peter toch naar de uni
versiteit ging en dat vader zijn schrij-
Advertentie
(APARTE DESSINS)
ZIJLSTRAAT 71
HAARLEM
E& Gelderse staten vinden dat de to-1
neelgroep „Theater'' de tering naar de ne- hstisch *strTj*<fhed"8 j^LVhte^ammofoon
Lichte grammofoonmuziek. 9.00 Djinn: ge
varieerd programma. 12.30 Mededelingen
t-b.v. land- en tuinbouw. 12.33 Licht in
strumentaal ensemble en zangsolisten.
12.55 Katholiek nieuws. 13.00 Nieuws.
13.15 Nieuwe grammofoonplaten. 13.20 Mu
sicerende dilettanten. 13.45 Franse les.
14.05 Voor de jeugd. 15.00 Klassieke ka
mermuziek. 15.40 Omroepkamerkoor: Ge
wijde muziek. 16.00 Als de dag van gis
teren, klankbeeld. 16.30 Lichte orkestmu
ziek en zang. 17.00 Voor de jeugd. 17.15
Gouden Platen Kabinet. 17.30 Boekbespre
king. 17.40 Licht instrumentaal Octet. 18.30
Corte Metten: licht programma. 18.50
Voor de kleuters. 19.00 Nieuws. 19.10 Ac
tualiteiten. 19.22 Sportperiscoop. Nationaal
Programma: 19.30 Het brandt nog, Her-
denkingsprogramrrm. 20.00 Stilte op de
Dam. 20.02 Wilhelmus. 20.04 Radio Filhar
monisch orkest: moderne muziek. KRO:
20.30 Moderne kamermuziek. 20.50 Gewij
de muziek (modern). 22.20 22.25
Boekbespreking. 22.30 Nieuws. 22.40 Wij
luiden de zondag in. 23.00 Nieuwe klas
sieke grammofoonplaten met commentaar.
23.55-24.00 Nieuws.
HILVERSUM II. 298 m. 1007 kc/s. 7.00
VARA. 10.00 VPRO. 10.20 VARA.
19.30 Nationaal Programma - Doden
herdenking. 20.30-24.00 VARA.
VARA: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtendgym
nastiek. 7.20 Socialistisch strijdlied. 7.23
Lichte grammofoonmuziek, reportages,
mededelingen en commentaar. (Om 7.35
Van de voorpagina). (Om 7.40 Actualitei
ten). 7.45 Orgelspel. 8.00 Nieuws en socia-
muziek.
ring moet zetten. Dit naar aanleiding van
het feit dat „Theater" aan de
om een extra subsidie heeft gevraagd om
het tekort over 1961-1962 ten bedrage van I ziek.
140.000 gulden te dekken.
8.50 Tips voor trips en vacanties.
19 00 Postduivenberichten en ochtendgym-
nastiek voor het gezin. 9.10 Accordeonmu-
9.30 Klassieke kamermuziek (gr.).
9.45 Buitenlands weekoverzicht. VPRO:
G S. menen, dat „Theater" in eerste in- Samen thuis, praatje. 10.05 Bijbelse minia-
V00^ een 20 rei>.ell.1k mogelijke turen. VARA: 10.20 Klassieke grammo-
exploitatie moet zorgen. Dit zou, volgens
G.S., kunnen worden bevorderd door het
brengen van stukken in het meer populai
re genre.
Vrijdag 3 mei, Concertgebouw, 20 u.: con
cert door Koor Katholiek Haarlem onder
leiding van Albert de Klerk. M.m.v.
Noordhollands Philharmonisch Orkest,
Aafje Heynis, Annette de la Bije, May
Oranje den Uyl. Programma: „Orfeo"
van Chr. W. Gluck.
Zondag 5 mei, Teylers Museum, 1415 u.:
bespeling van het 31-toons Fokkerorgel
door Anton de Beer
Maandag 6 mei, Concertgebouw, 19.30 u.:
Opvoering van de operette „De prins
student" van Romberg door het Dilettan
ten Operette Gezelschap „Diogé" onder
leiding van Walter Janssens.
Taveerne „In 't Goede Uur", Korte Hout
straatNieuwe Kerksplein Dagelijks
klassiek grammofoonplatenconcert van
21-22 u. Tot en met 3 mei Debussy. Tot
en met 12 mei: Hay dn.
Kunstcentrum „De Ark", Nieuw Heilig
land 1: Dagelijks van 20-23.30 u.: Klas
siek grammofoonplatenprogramma.
Vrijdag 3 mei, Stadsschouwburg, 20 u.:
Nederlancfse Comedie met „De botteri
ken" van Carlo Goldoni. Regie: Georges
Vitaly. M.m.v. Mary Dresselhuys, Paul
Cammermans, Joan Remmelts, Petra
Laseur e.a.
Café-chantant „Adam en Eva", Raamvest:
Iedere avond van 20 u. af geopend. Van
21 tot 23.15 u. het cabaret „Pas op voor
Eva's" door Frans en Fiet Koster, Mar
griet de Groot, Han Reiziger (piano).
Zondag 5 mei, Stadsschouwburg, 20 u.:
Letterlievende Vereniging Cremer met
„Gerrit Witse" van N. Beets in de be
werking van Henk Bakker.
Maandag 6 mei, Stadsschouwburg, 20 u.:
Roosendaals Rooms Toneel met „Van de
brug af gezien" van A. Miller.
Dinsdag 7 mei, Stadsschouwburg, 20 u.:
De Parochiespelers, Joure. met „Van de
brug af gezien" van A. Miller.
Woensdag 8 mei. Stadsschouwburg, 20 u.:
Gereformeerde Toneelgroep „Geron"
Schiedam, met „Het verraad" van A.
Salacrou.
Donderdag 9 mei, Stadsschouwburg, 20 u.:
Toneelgroep „Elckerlyc", Geldermalsen,
met „De- familiereünie" van T S. Eliot.
Vrijdag 10 mei, Stadsschouwburg, 20 u.:
K.L.M.-toneelgroep Schiphol, Amstel
veen, met „Spot niet met spoken" van
Noel Coward.
Dinsdag 7 mei, 20 u., woensdag 8 mei, 14 en
20 u., donderdag 9 mei, 20 u.: op het ter
rein de Hout: Circus Boltini.
Frans Halsmuseum, Groot Heiligland 62:
Permanente tentoonstelling van werken
uit de Haarlemse school van de 16de tot
en met de 19de eeuw. waaronder Hals'
meesterwerken. Tot en met 19 mei
avondopenstelling van 20.3022.30 u. Tot
en met 4 juni in Prentenkabinet: „Schen
king De Roos", een collectie grafiek met
werken van Toulouse Lautrec, Steinlen,
Fantin-Latour, Zorn, Derkinderen, Dau-
mier, Jan Toorop e.a. Voorts tekeningen
en aquarellen door Herman Kruyder.
Geopend dagelijks var 10—17 uur, zon
dag van 13—17 uur.
Vishal: tentoonstelling „Keltische Kunst",
bodemschatten uit Salzburg. Geopend
van 1017 u. Vrijdag bovendien van
20—22 u. Zondags van 13—17 u. Tot en
met 3 juni.
Museum Het Huis Van Looy, Kleine Hout
weg 103: Expositie „Van vormende hand
tot lopende band". Tot en met 3 juni.
Geopend van 1017 u. Zondags van
13—17 u.
Woonhuis Jacobus van Looy: Geopend
donderdag van 10—12.30 u. en van 13.30—
17 u. Zon- en feestdagen van 1417 u.
Kunstzaal „In t Goede Uur' Korte Hout
straat-Nieuwe Kerksplein: Tot en met
31 mei tentoonstelling van houtsneden
van Cor Basart Dagelijks geopend van
10-18 u. en van 20-24 u. 's Zaterdags en
zondags van 10-18 u. en van 20-1 u.
Kunstcentrum „De Ark", Nieuw Heilig
land: Tot 18 mei tentoonstelling van pop
pen en aquarellen van mevr. Van Reg-
teren Altena-Koning en Johanna Mül-
ler-Limburg. Dagelijks geopend van 9—
24 u. Vrijdag en zaterdag van 91 u.
Teylers Museum, Spaarne 16: Schilderijen
19de en 20ste eeuw, tekeningen Holland
se, Franse en Italiaanse school 16de tot
en met 19de eeuw. Fossielen, historische
en natuurkundige instrumenten, mine
ralen. 31-toons Fokkerorgel. Dagelijks,
behalve maandag van 11—17 u. Eerste
zondag van de maand van 1317 u.
Huize Bloemenheuvel, Rloemendaalseweg
no 159, Overveen: van 5 tot en met 26
mei: tentoonstelling van schilderijen en
beeldhouwwerken van Bloemendaalse
kunstenaars. Dagelijks van 1017 uur.
Zoridags van 1417 uur.
Keukenhof, Lisse. Tot half mei: Openlucht
tentoonstelling voorjaars- en zomerbloe
men. Kasteel Keukenhof: Schilderijen,
plafondschilderingen, kunstvoorwerpen.
Vanaf 8 uur v.m. de gehele dag geopend
Cruquius Museum, Heemstede: Historische
stoommachines en grote maquette van
Advertentie
Nederland met waterstanden en over
zicht overstromingsramp 1953. Geopend
dagelijks van 9—12 30 u. en 13.30—17 u.
Zondag van 1017 u.
Bisschoppelijk Museum. Jansstraat: Oude
religieuze kunst. Geopend op werkdagen
(behalve maandag) van 1012.30 u en
van 13.3017 u. Zon- en feestdagen van
14—17 u.
Grote of St. Bavokerk: Te bezichtigen op
werkdagen van 917 u.
Stadhuis: Te bezichtigen op werkdagen van
912.30 u. Daarna melden bij portier.
R.-k. Kathedrale Baseliek: Voor bezich
tiging melden bij de pastorie.
Dinsdag 7 mei, Monopole Theater, Zand-
voort, 20.15 u.: Optreden van het Sca-
pinoballet (onder auspiciën van de Stich
ting Culturele Kring ,,'t Helm").
Donderdag 9 mei, Grote Kerk, 15 u.: Orgel
concert door Piet Kee (in de serie ge
meentelijke, gratis, orgelbespelingen).
Donderdag 9 mei, Aula A. H. Gerhard-
school, 19.30 u.: Grammofoonplatencon
cert van de Haarlemse Discoclub. Pro
gramma: „Aleina" van Handel.
Zondag 5 mei, Duinlustweg 36, 14 u.:
Koninklijke Nederlandse Natuurhistori
sche Vereniging: Weidevogelsexcursie
o.l.v. de heer J. Visser.
Zondag 5 mei, Brinkmann, 10.30 u.: Huma
nistisch Verbond Bevrijdingsbijeenkomst.
Spreker prof. H. Oldewelt: De eigen weg
van de humanist.
Zondag 5 mei, Jazzsociëteit „Ekestos'
Stationsplein, 20 u.: Dansavond met het
kwartet Chris- Curley.
Donderdag 9 mei, Brinkmann, 20 u.: Ar-
foonmuziek. 10.45 Rotonde, gevarieerd
programma. 12.15 Licht instrumentaal
trio. 12.30 Mededelingen t.b.v. land- en
tuinbouw en postduivenberichten. 12.34
Tussen start en finish: sportnieuws. 13.00
Nieuws. 13.15 VARA-varia. 13.20 Lichte
grammofoonmuziek voor de jeugd. 14.10
Voor de jeugd. 14.45 Radio Jazzclub. 15.15
Streekuitzending. 15.35 Operaconcert. In de
pauze (plm. 15.53-16.13): Boekbespreking.
17.30 Actualiteiten. 18.00 Nieuws en com
mentaar op het nieuws. 18.20 Promenade
orkest en solist: Populaire opera- en ope
rettefragmenten. 19.00 Artistieke staal
kaart. Nationaal Programma: 19.30-20.30
Zie Hilversum I. VARA: 20.30 Nieuws.
20.35 Klassieke grammofoonmuziek. 21.00
Oude kamermuziek (gr.). 21.15 Socialis
tisch commentaar. 21.30 Pianorecital:
klassieke muziek. 22.00 Voordracht. 22.30
Nieuws. 22.40 Ontmoeting in de herfst,
hoorspel (herh. v. 15 april 1962). 23.10 Ern
stige muziek. 23.55-24.00 Nieuws.
BRUSSEL 324 m.
12.00 Nieuws. 12.03 Amusementsmuziek.
12.30 Weerbericht. 12.35 Lichte muziek.
12.50 Programma-overzicht. 13.15 Tenstar.
13.00 Nieuws. 14.00 Nieuws. 14.03 Voor
de filmliefhebbers. 14.45 Voor de platen-
liefhebbers. 16.00 Nieuws. 16.03 Amuse
mentsmuziek. 16.40 Openbaar kunstbezit.
17.00 Nieuws. 17.15 Liturgische zangen.
17.25 Amusementsmuziek. 17.45 Engelse
les. 18.00 Nieuws. 18.03 Orgelspel. 18.28
Paardesportberichten. 18.30 Voor de solda
ten 19.00 Nieuws. 19.40 Lichte muziek.
20.00 Het strooien hoedje, opera-buffa.
22.00 Nieuws. 22.15 Dansmuziek. 23.00
Nieuws. 23.05 Lichte muziek. 23.55-24.00
Nieuws.
VOOR VRIJDAG
VARA: 19.30 Spiegel der Kunsten. NTS:
20.00 Journaal. 20.20 Zendtijd politieke par
tijen. 20.30-21.40 De Bezetting, documen
tair programma. VARA: 21.40 De opstan
ding, TV-spel. NTS: 22.50-22.55 Journaal.
cheologische werkgemeenschap voor 23.10-23.30 Prijsuitreiking Gouden Roos te
Westelijk Nederland: lezing door dr. P. Montreux.
Glazema: De steencultus.
Donderdag 9 mei, Brinkmann, 12 u.: bijeen
VOOR ZATERDAG
KRO: 15.00 De laatste der Mohikanen,
LNetertandse Maatschappij 'voor T.V.-film. 15.25 Licht instrumentaal kwar
tet. 15.40 20 uur onder water, documen
taire film. 15.50 Van onze sportredacteur.
16.15 Huis. thuis, wonen, programma over
de mogelijkheden ter verbetering van ons
wonen. 17.00-17.45 Voor de kinderen. 19.30
Nacht, een Poolse filmimpressie. NTS:
j I 19.50 Reportage van de dodenherdenking
derdom van 77 jaar te Bridgewater over- I op de Waalsdorpervïakte 20 10 Pauze
leden. Zijn beroemdste werk is het uit 20.15 Hier vliegen geen vlinders Tsiechi-
Vlif delen hocfaanrfo TVrab-o».„ „„J I „„i,m™2> «jecni-
Nijverheid en Handel. Lezing door mr.
A. F. Kamo: Het werk en de functie van
de Stichting Kunst en Bedrijf.
VAN WYCK BROOKS OVERLEDEN
De Amerikaanse schrijver en criticus
Van Wyck Brooks is donderdag in de ou-
vijf delen bestaande „Makers and Finders: sche film.
a History of the Writer in America, 1800- Brandpunt.
1815". Voor het eerste deel, „The Flowe^
ring of New England" kreeg hij
een Pulitzerprijs.
20.30 Journaal. KRO: 20.50
NTS: 21.30 De laatste' trein,
,„o„.£V"spe KRO: 22'30 Die Braui und das
m 19371 Kreuz, documentaire film over >^ef l»ven
van Edith Stein. NTSè23.00-23.05 ïournaal.