Henk van Ulsen speelt hoofdrol in nieuwe speelfilm Alle opnamen worden in of rondom Haarlem gemaakt Exposities in Amsterdamse kunstzalen Koftj Nationaal Landjuweel geopend PULITZER PRIJZEN 1963 DE PROGRAMMA'S Bomans schrijft scenario voor filmsatire Monty Woolley overleden Kerk en kunst 1 DINSDAG 7 MEI 1963 Henk van Ulsen Scenario KAMERJASSEN 29.75 59.75 49.75 BIJPASSENDE PYJAMA 29.75 NEGEN MUZEN -2 y. DANPO Roosendaal's Rooms Toneel speelde stuk van Miller A W nabeschouwingen Nieuws van achter het scherm De radio geeft woensdag T elevisieprogramma Van een onzer redacteuren) Haarlem en omgeving wordt het decor voor de nieuwe Nederlandse speelfilm, waarvoor de Nederlandse Filmproductie Maatschappij n.v. maandag de opnamen begint. De film is gebaseerd op de in 1946 verschenen roman van Rico Bulthuis „Het andere verleden", die in 1959 in pocket-editie werd herdrukt onder de titel „De vergeten medeminnaar". Henk van Ulsen speelt de hoofdrol. John Korporaal voert de regie. Het Iraaiboek en de dialogen werden geschreven door John Korporaal. Piet Ruivenkamp en Kees Stip. Aan de camera staat Eddie van der Enden en de première zal gaan op 26 september in Amsterdam. Het is dus het verhaal van een ziekte geschiedenis, een psychiatrisch geval uit de handboeken. De film speelt voor een deel in een psychiatrische kliniek. Bij de voorbereiding hebben hoofdrolspeler, regis seur en producent zich verzekerd van de voorlichting van de Bloemendaalse psy chiater L. H. M. Uiterwail, die ook tijdens de opnamen af en toe van advies zal dienen, en van artsen van het Provinciaal Ziekenhuis in Santpoort. In de woorden van mr. Landré: „Het is een film die iets pretendeert, maar die toch boeiend zal zijn voor het grote pu bliek". Hoewel gericht op de innerlijke ont wikkeling van de hoofdpersoon, heeft „De vergeten medeminnaar", zoals de werk titel voorlopig luidt, ook eon zeker thriller effect door de onverwacnte ontwikkelingen die zich er in voordoen. Voor Henk van Ulsen wordt het zijn eerste filmrol. En de wijze waarop hij die vervult zal bepalend zijn voor het suc ces van de film. Voor deze film heeft de acteur zijn vertrek naar Amerika (voor een studiereis van drie maanden) uitge steld tot 10 juli. Vóór die datum moeten de opnamen dus zijn voltooid. Andere belangrijke rollen worden ver vuld door Pim Dikkers (de geneesheer directeur van de psychiatrische kliniek), Hetty Verhoogt, Peter Aryans, Dore Smit en'Sa'ccovan der" Made. De film wordt vrijwel geheel opgenomen in de omgeving van Haarlem. Het leeg staande landhuis „Het Kareool" in Aer- Henk van Ulsen Aldus N.F.M.-directeur Landré op een persconferentie in Amsterdam. Het wordt de vierde speelfilm van zijn maatschap pij, na „Makkers staakt uw wild geraas" en „Het mes", onder regie van Pons Ra demakers, en „Rififi in Amsterdam", on der regie van Korporaal. Het verhaal van Bulthuis van een monologue intérieure in de ik-vorm, her schreven tot een scenario met meer actie is voor een belangrijk deel het verhaal van één man. Een man die de film in de eerste scènes aantreft in de anonimiteit van iemand met een volstrekt geheugen verlies ten gevolge van een psychische schok (een liefdesaffaire). De film laat zien hoe deze man (Henk van Ulsen) met behulp van een psychiater er geleidelijk in plaagt zijn verleden te achterhalen, zijn identiteit te hervinden en zijn in p.ersonen en symbolen buiten hem geprojecteerde angst voor zichzelf en zijn daden, te over' winnen. Het grootste probleem voor de Nederlandse speelfilmproducenten is het vinden van een bruikbaar verhaal of scenario. De gevestigde auteurs wagen zich er meestal niet aan, en de manuscripten die tientallen anonieme scribenten met grote zelfverzekerd heid blijven insturen, zijn vrijwel zon der uitzondering ongeschikt. Daarbij komt dan nog de beperkte financiële draagkracht van het Nederlandse speelfilmbedrijf, die bescheidenheid bij de verfilming dicteert en artistieke waaghalzerij de weg verspert vanwege het commerciële risico in de vertoning. Niettemin is de Nederlandse Film productie Maatschappij met grote hardnekkigheid bezig haar belofte waar te maken in vier jaar tijd zes speelfilms te maken. De plannen voor haar vierde film vindt u hiernaast be schreven. Voor de volgende film, waarvan de opnamen omstreeks de jaarwisseling moeten beginnen, is Godfried Bomans op het ogenblik bezig het scenario te schrijven. Het wordt een satirisch- humoristische film. Twee „schlemielen" vervullen de hoofdrol in een geschie denis, die een gewichtig-doenerij in onze samenleving op de korrel wil nemen, en die bedoeld is om het pu bliek eens breed-uit te laten lachen. Meer konden wij er bij N.F.M.- directeur Landré niet over aan de weet komen. Maar hij wilde ons wel toevertrouwen, „dat het een ontstel lend probleem is om Bomans aan het schrijven te krijgen." „Ik moet hem dagelijks opbellen, anders vergeet hij het. Brieven leest hij gewoonweg niet. Ik stuur hem af en toe een telegram met alleen: hartelijke groeten, Landré". De toneel- en filmacteur Monty Woolley is maandagmorgen overleden in een zieken huis in Albany. Hij is 74 jaar oud ge worden. Zijn gezondheid was de laatste maanden sterk achteruitgegaan. Woolley, wiens meest kenmerkende eigenschappen zijn keurige witte baard en welverzorgde snor waren, woonde reeds vele jaren in Saratoga Springs dat hij als zijn thuis beschouwde. Hij had er ook als jongen gewoond. Zijn bekendste rol was die van Sheridan Whiteside, de hoofdrol in „The Man who came to dinner" van Moss Hart en George Kaufmann. Nadat hij de rol twee jaar lang op Broadway had gespeeld, speelde hij ook in de film versie van het stuk. Sheridan Whiteside was door Hart en Kaufmann gebaseerd op de kolomschrijver en radiospreker Alexan der Woolcott. denhout (eigendom van de Zwolsman- groep) vormt het decor voor de psychia trische kliniek en wordt ingericht als hoofdkwartier van de filmsploeg. Studio opnamen komen er niet aan te pas. Bui tenopnamen worden gemaakt in de Grote Houtstraat (met verborgen camera), het Kenaupark, op de Grote Markt, de Ba- kenessergracht, het station Santpoort, in het Openluchttheater, het huis van bewa ring en nog tal van andere plaatsen. Een architect in Aerdenhout heeft zijn woning voor een reeks opnamen beschik baar gesteld. Op het terrein van Het Ka reool zullen veel buitenopnamen worden gemaakt. In de komende maanden zullen de filmers onafgebroken in Haarlem en omgeving aan het werk zijn. Het Aerdenhoutse buiten „Kareol" dat hoofdkwartier van de filmers èn decor is. Advertentie Gen. Cronjéstraat 40-44 Telefoon 54679 Haarlem Expositie in Anne Frankhuis. In het Anne Frankhuis te Amsterdam zullen ge durende de maand mei tekeningen worden geëxposeerd van de Nederlandse kunste nares mevrouw Justien de Bruyn Kops en de Italiaanse kunstenaar Romano Moran- do. De expositie omvat ongeveer 25 teke ningen. NOG TO9 MEI EXPOSEERT de kunsthandel Santee Landweer calligra- fische schilderingen van Frère Benoit O.S.B. Zijn werk wil zijn als de natuur zelve en betekent voor deze pater een natuurbeleven, een verwijlen in een wondere paradijselijke werelcTwaarmee ik dan niet zoveel contact heb al kan ik dan wel een dergelijk beleven begrijpen en achten. Weinig contact had ik ook met de tekeningen van Geertrui Charpentier al zit daar meer verhaal aan. Zij exposeert tot 11 mei bij Ina Broerse haar werk, waaraan het voorbeeld van Picasso veelal niet vreemd is waardoor men in het onzekere blijft omtrent haar kunnen. Tegelijkertijd zijn daar wandkleden van Fanny Kelk te zien, waaronder enkele zeer gave wat betreft vorm en kleur en vooral ook het gebruik van de verschillende materialen. Warm beveel ik het pottenbakkerswerk van Jan de Rooden aan. Men noemt deze ceramiek vanwege de gebruikte grondstof steen goed. Om een verouderde tieneruitdrukking te gebruiken: het is ook steen-goed! Het is sterk, oergezond, beschaafd en soms verrassend ook van vorm. Ornamenten werden zinvol toegepast. Het materiaal voelt vertrouwenwekkend aan, zoals ook de vorm goed in de handen past. TOT 12 MEI VERTOONT GaleaseEs pace 100 prenten van Hugo Claus Hij noemt het geheel een „ontwerp voor een pinakoteek der lage landen". Al eerder had ik tekeningen van Claus gezien. Ik moet bekennen dat die uitingen van hem me toen weinig deden. Dat Claus zich ook schilder voelt begrijp ik pas door deze expositie, waar enige werken en vooral die uit de reeks „Fotoromance" van zijn picturaal vermogen getuigen. Claus is er met deze expositie overigens helemaal niet op uit ons te overtuigen van zijn vermo gens in de pure schilderkunst. Daar heeft hij op plezierige wijze lak aan. Ons wordt aangeraden deze reeksen prenten (gouaches en collages) te bekijken met de titels bij de hand. Men wordt dan meteen ge boeid, men wordt geamuseerd, men krijgt opdoffers. Men vergeet dat men misschien voor schilderkunst kwam. En soms geniet men toch ook weer zuiver schilderkunstige kwaliteiten als men even het verhaal kan vergeten of wanneer dit minder offensief is. Dan kan het wel eens zijn dat men zich even genomen voelt, maar toch geef ik me althans gewillig over aan deze merkwaardige kunstenaar die moeilijk te gen te stribbelen is. GALERIE D'EENDT bracht ons weer het werk van twee Italiaanse kunstenaars. Deze maand zijn daar bronzen beelden van Toni Fabris en schilderijen van Franco Francese te zien. Op de dag van mijn bezoek had de directeur van deze kunst zaal, de heer Will Hoogstraate, nog geen titels voor het werk van zijn exposanten ontvangen. Nu is de veronderstelling dat Fabris, evenals zijn hiervoor exposerende collega Minguzzi, een natuurgebeuren wil verbeelden nooit te boud omdat in de beeldende kunst altijd sprake kan zijn van verrassende beeldspraken. Men kan een boeket schilderen als een veldslag, zei de grote Franse schilder Delacroix. Zonder afbeelden van de natuur toch tot een ver beelden daarvan te komen is een tendens van deze dagen. Bij het stellen van uni versele waarden, uitkomend boven inci denteel gebeuren, wordt een ruime scha kering van beeldspraken nog meer moge lijk. De verstaanbaarheid gaat dan steeds meer afhangen van de belangrijkheid van het kunstenaarschap, van een integere in zet bij de wil tot verbeelden. En dat dacht ik bij Fabris aanwezig. Afgaande op de hier naar afmeting kleine plastieken geloof ik dat grotere formaten in het stadsbeeld, landschap, parken of tuinen bijzondere ontmoetingen ook voor ons zul len zijn. OOK MET HET vertonen van de schil derijen van Francese vermindert de heer Will Hoogstraate de leemte in onze kennis van wat in Italië op het gebied der schil derkunst leeft. Francese wordt in zijn land als een belangrijk figuur beschouwd. Men kan Francese wel expressionist noemen. Bij het doorbladeren van een boek over hem bleek mij dat Matisse en Picasso hem mogelijkheden hebben gewezen, hoewel hij daarmee toch zijn eigen weg is gegaan. Francese is een intelligent man, die zon der effectbejag van een grote bewogen heid weet te getuigen in schilderijen, waar' in ook het licht een belangrijke rol kan spelen. Zijn werk eist eigenlijk meer ruim te en het valt te hopen dat museumdi recties eens het voorbeeld van d'Eendt volgen. De activiteiten van de heer Hoogstraate strekken zich sinds kort ook uit op het gebied van d< bibliofiele boek. Als eerste uitgave verscheen bij d'Eendt een verza meling gedichten van Gefrit, Kouwenaar en etsen van Gérard van den Eerenbeemt. De tweede is nu „New-Babylon", bevat tende tien lithografiën van Constant met een tekst van Simon Vinkenoog. Verzor ging van de band en de lay-out zijn even eens van Constant. Cohstant, lezen wij, is er toe gebracht „zich te wijden aan het ontwerpen van een toekomstcultuur van een geheel nieuw type, een cultuur waarin alle mensen be trokken worden. Dit project noemt hij New-Babylon (zonder hoofdletters). In een groot aantal maquettes, constructies, plat tegronden, afbeeldingen, foto's, beschrij vingen en teksten, tracht hij het beeld vast te leggen van een wereld, waarin niet langer arbeid en nut maar spel en creativiteit als- levensvormen voor ieder gelden". Naar aanleiding van een optreden in het Stedelijk Mu seum mocht ik al eerder getuigen van mijn geloof in het idealisme en de inte griteit van Constant. Daarom ook acht ik het gerechtvaardigd dat iets van zijn ideeën werd vastgelegd in dit nogal kost bare document, dat, al moet het om zo veel meer bekeken worden, alleen al de moeite waard is om Constants tekenen en mise-èn-page, die men bij Constants deel name aan de Cobra-beweging mogelijk niet vermoed had al was dat t'öeh wel zichtbaar voor heri^die hem in zijn werk al eerder leerden kennen. Bob Buys Advertentie e n p ij n weg. wrijven met AAN HET EINDE van de opvoering van Arthur Millers ongemeen boeiende toneelspel „Van de brug af gezien", waarmee maandagavond in de Haarlemse Stadsschouwburg de finale voor het Nationaal Landjuweel was ingezet, leidden de leden van het optredende ensemble „Roosendaal's Rooms Toneel" een zicht baar vermoeide, maar gelukkig lachende Walter Stroop dichter bij het voetlicht. Want men begreep dat het ovationeel applaus, waarmee het Haarlemse publiek in de volle schouwburg zijn bewondering voor de zojuist beëindigde voorstelling tot uitdrukking bracht, in de eerste plaats voor de vertolker van de hoofdrol was bestemd. En terecht, want deze toneelamateur had als de felle bootwerker Eddie een opmerkelijke prestatie geleverd. Meer is ons thans niet veroorloofd over deze voorstelling te vermelden, omdat het een goed gebmik is niet op het oordeel van de jury vooruit te lopen. De VARA heeft besloten de uitzending „Jeugd en Politiek," die vanavond op het scherm zou komen, van het programma te voeren. Deze omroep wil namelijk niet het risico lopen, dat hij met deze uitzen ding de regels van de politieke spertijd zou overtreden, die gedurende de drie we ken, voorafgaande aan de verkiezingen, aan de verkiezingen, aan de omroeporga nisaties zijn opgelegd. 'Dit programma-on derdeel wordt nu vervangen door een af levering van de serie politie-thrillers over Inspecteur Leclerc, getiteld: „L'inconnu du téléphone". Voor de gedeeltelijk ge wijzigde zendtijden raadplege men het ru briekje „Televisie-programma's." Rechtstreekse tv-reportage bouw IJ-tun- nel. A.s. donderdagavond zendt de VARA een rechtstreekse t.v.-reportage uit van de bouw van de IJ-tunnel Aan deze half uur-uitzending, die om 19.30 uur begint werken mede de verslaggevers Koos Pos- tema, Leo Kool en Han de Graaf. Het programma „Sport, gezien, gehoord en belicht" komt hierdoor te vervallen. Opera-uitzending voorlopig vervallen. De N.C.R.V. verleent woensdagavond uiteraard voorrang aan de (inter)-nationa- le gebeurtenis, die Benfica-Feyenoord heet. Daarom heeft deze omroepvereni ging haar plan, de opera „Die Kluge" in een directe uitzending op het scherm te brengen, opgegeven. Wèl wordt nu dit zangspel, uitgevoerd door het operagezel schap „Forum" onder spelregie van Paul Cammermans, morgen op de beeldband vasgelegd voor uitzending op een latere datum. Shakespeare-voorstellingen in winterpro- gramma V.P.R.O.-T.V. De VPRO, die voorzover het zijn to neeluitzendingen betrof, in het nu af gelopen seizoen uitsluitend aandacht aan de schrijver Kaj Munk besteedde, heeft het grootse plan, alle door zijn toneel-af deling te verzorgen uitzendingen van net winterseizoen 1963-1964 re wijden aan wer ken van William Shakespeare. Omtrent de keuze uit de stukken van de grote schrij ver kon de V.P.R.O.-persdienst ons nog geen inlichtingen verstrekken. Gezien de enorme hoeveelheid geschriften, die over Shakespeare en zijn werken handelen, ho pen wij, dat de V.P.R.O. aan deze reeks toneeluitzendingen niet een even grote se rie nabeschouwingen zal toevoegen. Zulks dan in tegenstelling met de voorstellingen van de Kaj Munk-serie, die stuk voor stuk het onderwerp werden van 'en en kele dagen later uitgezonden gedachten- wisseling. Voetbalreportage Benfica-Feyenoord. In N.T.S.-kringen verwacht men, dat de televisie-reportage kwalitatief niet de hoogte zal bereiken van de voetbaluit zendingen, die wij de laatste tijd op net scherm kregen. Zonder dat men in Hilver sum onhoffelijk wil zijn tegenover t'.e Por- door de straalzenders en technici van de Nederlandse P.T.T.) kan voorts nadelig beïnvloed worden door de fluctuerende spanning van het Spaanse elektriciteitsnet. Gelet op het „stunt"-karakter van deze uitzending, mag Nederland morgenavond al blij zijn met een Kwalitatief minder goed beeld. Dat is altijd beter dan een zwart scherm en geen reportage. AVRO-TEAM NAAR FILMFESTIVAL IN CANNES Vandaag is de bekende filmcriticus Bob Bertina, los medewerker van de AVRO, met regisseur Will Simons en cameraman William Vogler naar Cannes vertrokken om daar een filmdocumentaire te maken óver de sfeer en de achtergronden van het Filmfestival. Op 23 mei a.s.. daags na.de sluiting van dit jaarlijkse filmevenement, komt dit verslag op het tv-scherm in de AVRO- rubriek „De actuele Camera". De titel van deze uitzending is veelbelovend „Mon- do Cannes". J. Damshuizer HILVERSUM I. 402 m. 746 kc.s. 7.00- 24.00 NCRV. NCRV: 7.00 Nieuws. 7.10 Dagopening 7.20 Klassieke grammofoonmuziek. 7.45 Grammofoonmuziek. 9.00 Voor de zieken. 9.35 Waterstanden. 9.40 Voor de vrouw. 10.10 Grammofoonmuziek. 10.15 Morgen dienst. 10.45 Samenzang: Geestelijke lie deren. 11.15 De jeugd op eigen wieken, hoorspel (17). 11.45 Lichte grammofoon muziek. 12.10 Licht instrumentaal kwar tet. 12.30 Mededelingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.33 Licht instrumentaal en semble. 12.53 Grammofoonmuziek, even tueel actualiteiten. 13.00 Nieuws. 13.15 Theaterorkest, zangsolist en orgelspel. 13.45 Klassieke grammofoonmuziek. 14.00 Reportage bondsdag Bond van Verenigin gen van Gereformeerde Vrouwen in de Gereformeerde Kerk te Gouda. 14.45 Grammofoonmuziek. 14.55 Wie luistert mee? lessen in het muziek beluisteren. 15.25 Klassieke en moderne kamermuziek. 15.50 Bijbelvertelling voor de jeugd. 16.00 Voor de jeugd. 17.15 Moderne jazzmuziek. 17.40 Beursberichten. 17.45 Licht ensem ble: amusementsmuziek. 18.05 Koorzang, solisten en orgelbegeleiding: Klassieke lie deren. 18.30 Reportage van de 41ste Bonds vergadering van de Bond van Gerefor meerde vrouwenverenigingen in Nederland, te Groningen. 18.50 Nieuwe grammofoon platen. 19.00 Nieuws en weerpraatje. 19.10 Politieke lezing. 19.20 Muziek van het Leger des Heils (gr.). 19.30 Radiokrant. 19.50 Orkest-mozaïek; 20.10 Radio Philh.- Orkest; 21.40 Voetbalreportage Benfica Feijenoord; 23.30 Grammofoonmuziek; 23.40 Avontfoverdenking. HILVERSUM II. 298 m. 1007 kc.s. 7.00 VARA. 10.00 VPRO 10.20 VARA. 19.30 VPRO. 20.00-24.00 VARA. VARA: 7.00 Nieuws. 7.10 öchtendgym- deze (die zelf ,de camera's hanteren) nog niet óver zovel' ervaring t eschikken als de opname-teams van de N.T.S. Dé televisie geschiedenis van Portugal is namelijk nog korter dan de onze. De;e eerste recht streekse bijdrage, door Portugal te leve ren aan de Eurovisie (mogelijk geworden IN DE JURY zijn overigens nog enige wijzigingen aangebracht, omdat mevrouw Fie Carelsen die eerst als lid was aange kondigd. hier toch geen deel van bleek uit te maken. De jury is thans samengesteld uit de actrices Enny Meunier en Heieen Pimentel, de toneelcriticus en publicist Jan Willem Hofstra en de toneeladviseur van de Nederlandse Toneel Unie, de heer Arend Hauer. Aan het begin van deze toneelavond was een kort openingswoord uitgesproken door de Haarlemse wethouder van Onder wijs en Kunstzaken, de heer D. J. A. Ge luk, die zijn erkentelijkheid en +rots ken baar maakte over het feit, dat ook het tweede Nationaal Landjuweel in Haarlem kan worden gehouden, dank zij de over winning van de Haarlemsche Toneel Club in 1957. Niet minder tevreden was spre ker over de verheugende belangstelling van het Haarlemse publiek, mede dank zij de aankoop van kaarten door diverse verenigingen en bedrijven, waardoor ook de nog optredende dertien finalisten bij na steeds een goed gevulde schouwburg kan worden gegarandeerd. ALLEEN MAAKTE de wethouder zich zorgen over de voorstelling van woensdag, wanneer de geruchtmakende voetbalwed strijd Benfica-Feijenoord op het beeld scherm verschijnt. Hij animeerde daarom in het bijzonder de niet bij voetbal geïn teresseerden, om de Schiedamse vereni ging dan het echec van een lege zaal te besparen. Onzertijds veroorloven wij ons de vraag of het niet mogelijk is de aan vang van deze voorstelling op zeven uur te stellen, zodat ieder nog tijdig voor het eerste fluitsignaal in Lissabon bij zijn tele visietoestel kan plaatsnemen. MAAR DIT ALLES valt buiten de zor gen van het toneelgezelschap uit Roosen daal, dat met het enthousiaste applaus van het Haarlemse publiek nog in de oren, de lange nachtelijke terugreis kon aan vaarden. Voor de goede orde zij hier nog even aan toegevoegd, dat de finale heden avond in de Stadsschouwburg wordt voort gezet met een opvoering van hetzelfde stuk door De Parochiespelers uit het Friese Joure. Jan van Dam Plannen in Amsterdam en Zwolle om van kerken culturele centra te maken De Stichting Kunstkontakt Nederland heeft een plan ontworpen om van de, uit het begin der I5e eeuw daterende, St. Olofs of Oude Zijds Kapel, gelegen in het oudste gedeelte van Amsterdam, met be houd van het kerkkarakter een bijna 1.000 m2 grote expositie- en verkoopruimte te maken Zo heeft de voorzitter der Stich ting, de heer R. Roozemond, op een pers conferentie meegedeeld. In de vijf bijbe horende en even oude huisjes zouden de de drukkerij der stichting kunnen worden ondergebracht. Voor de realisering van dit plan zal een bedrag van twee ton no dig zjjn. Dit geld wil de stichting bijeen zien te krijgen uit schenkingen en een obligatie lening voor maximaal dit bedrag tegen een rente van 4V-> percent. (Aflossing 20 jaar a pari, stukk engroot 1.000, uitgifte 100, uitloting 101). De Nederlandse Hervormde Gemeente, die eigenares van kapel en huisjes is, heeft de stichting vijf weken optie gege ven. B. en W. van Zwolle willen de 14de eeuwse Bethlehemkerk in Zwolle kopen om van het gebouw een cultureel cen trum te maken, dat geschikt is voor con certen, lezingen, filmvertoningen en ande re culturele evenementen. Ook voor het houden van tentoonstellingen en gemeen telijke ontvangsten wil men de kerk, een van de oudste karakteristieke gebouwen van Zwolle, gaan gebruiken. De Pulitzer-prijs voor romans is voor 1963 toegekend aan de verleden jaar over leden schrijver William Faulkner, voor diens roman „The Reivers". De schrijver overleed omstreeks het tijdstip waarop dit boek uitkwam. In 1954 kreeg hij reeds een Pulitzer-prijs voor zijn boek „A Fable", in 1949 werd hem de Nobel-prijs voor lit teratuur toegekend. De Pulitzerprijs voor toneelwerken werd dit jaar niet toegekend. Barbara Tuchman werd onderscheiden voor haar historisch RECHTSTREEKSE REPORTAGE VAN VLAGGETJESDAG TE IJMUIDEN Op zaterdag 18 mei om 16 uur zal de NCRV-televisie een rechtstreekse repor tage uitzenden van het openluchtspel te IJmuiden ter gelegenheid van Vlaggetjes dag. „Vispoort IJmuiden" luidt de titel van het spel, dat is opgezet als een docu mentaire over het ontstaan en de groei van een Nederlandse vissershaven. De tekst en de samenstelling zijn van Jaap Kolkman. Aan de reportage gaat vooraf een film van de cineast Herman van der Horst ,,'t Schot is te boord", die een in druk geeft van het wel en wee van de mannen die ter haringvangst gaan. werk „The Guns of August" een relaas over de oorzaken en eerste weken van de eerste wereldoorlog. De Venezolaanse persfotograaf Hector Rondon kreeg de Pu litzerprijs voor persfotografie, voor zijn fo to van een priester die, tijdens de twee daagse revolte in Venezuela van juni vo rig jaar, een gewonde soldaat in de ar men houdt (deze foto behaalde vorig jaar de eerste prijs bij de in Nederland ge houden tentoonstelling van „World Press Photo". Red.). De Pulitzerprijs voor internationale ver slaggeving kreeg Hal Hendrix van The Miami Florida News voor zijn bericht waarin in een vroeg stadium bekend ge maakt werd dat grote aantallen Migs 21 op Cuba waren en dat de Russen begon nen waren lanceerinstallaties te monte ren. De prijs voor hoofdartikelen werd verworven door Ira B. Harkey jr. van de Pascagoula (Mississippi) Chronicle over „De integratiekwestie en de onlusten aan de universiteit van Mississippi toen James Meredith toegelaten werd als student." De Pulitzerprijs voor muziek ging naar Samuel Barber voor zijn Pianoconcerto no. 1. Or- V /.uu iNieuws. <.iu wcnienugyiu- dat' 'nastiek. 7.20 Socialistisch strijdlied. 7.23 Klaarwakker: lichte grammofoonmuziek, reportages, mededelingen en commenta ren, met om 7.35 Van de voorpagina. 8.00 Nieuws en socialistisch strijdlied. 8.18 Lichte grammofoonmuziek. 8.55 Kookpraat- je. 9.00 Ochtendgymnastiek voor de vrouw. 9.10 Moderne grammofoonmuziek. 9.40 Schoolradio. VPRO: 10.00 Inzicht en uitzicht Stemrecht, lezing. 10.05 Mor genwijding. VARA: 10.20 Voor de vrouw. 11.00 Orgelspel. 11.25 Sopraan en piano: Klassieke en moderne liederen. 12.00 Wals- orkest. 12.30 Mededelingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.33 Voor het platteland. 12.38 Licht instrumentaal septet. 13.00 Nieuws. 13.15 Amsterdamse politiekapel. 13.45 De antieke beschaving en haar invloed op ont wikkeling van geest en cultuur, lezing. 14.00 Bond van Arbeiders Zangverenigin gen, filharmonisch orkest en solisten: Klassieke muziek. 15.00 Oppassen met af betaling, toespraak. 15.10 Voor de jeugd. 17.00 Het puik van zoete kelen: opera aria's met toelichting. 17.50 Regeringsuit zending: Geven en nemen. Tips voor en van weggebruikers. 18.00 Nieuws en com mentaar. 18.20 Verkiezingsuitzending. 18.30 Actualiteiten. 18.35 Melodieën-expres. 19.00 Voor de kinderen. 19.10 Voordracht van gedichten. VPRO: 19.30 Voor de jeugd. VARA: 20.00 Nieuws. 20.05 Tango-rumba orkest met zangsolisten. 20.40 De zaak Winston, hoorspel. 22.05 Lichte orkestmu ziek (gr.). 22.30 Nieuws. 22.40 Jazzmaga- zine. 23.25 Viool en piano: Klassieke en moderne muziek. 23.55-24.00 Nieuws. BRUSSEL 324 m. 12.00 Nieuws. 12.03 Lichte muziek. 12.30 Weerbericht. 12.35 Gevarieerde muziek. 12.50 Beursberichten. 13.00 Nieuws. 13.15 Kamermuziek. 14.00 Nieuws. 14.03 School radio. 15.00 Radiowedstrijd voor scnool- koren. 15.30 Symfonische muziek. 16.00 Nieuws. 16.03 Beursberichten. 16.09 Engel se les. 16.24 Lichte muziek. 17.00 Nieuws. 17.15 Kamermuziek. 18.00 Nieuws. 18.03 Fanfaremuziek. 18.10 Lekenmoraal en filo sofie. 18.30 Voor de soldaten. 18.50 Radio kroniek. 19.00 Nieuws. 19.40 Grammofoon muziek. 19.45 Jeugd en muziek. 20.00 Ge varieerde muziek. 20.30 Internationale uit zending naar aanleiding van de wereld dag van het Rode Kruis. 21.00 Amuse mentsmuziek. 22.00 Nieuws. 22.15 Folklore festival. 22.35 De zeven kunsten. 23.00 Nieuws. 23.05 Magische momenten. 23.55 Nieuws. 24.00-0.45 Voor de zeelieden. VOOR DINSDAG NTS: 19.30 Internationaal agrarisch nieuws. 20.00 Journaal. 20.20 Verkiezings programma. 20.30 „Liefde", amusements programma. 21.00 Filmserie „Inspecteur Leclerc": l'inconnu du Téléphone. 11.25 „Uit", spiegel der lichte kunsten. 21.55 Ouderavond. Forum o.l.v. Jaap Buys be antwoordt vragen, die gesteld werden naar aanleiding van de uitzending over de ge boorteregeling. 22.45 NTS-journaal. 23.00 Eurovisie-uitzending wereldkampioen schappen ballroomdancing voor amateurs en professionals. VOOR WOENSDAG NCRV: 17.00 Voor de kinderen. NTS: 17.35-17.45 De Verrekijker, jeugdjournaal. 19.30 Alles draait om moeder, TV-feuil- leton. NTS: 20.00 Journaal en weerover- zicht. 20.20 Verkiezingsprogramma. NCRV: 20.30 Muziek voor u, o.l.v. Pi Scheffer. 21.05 Zoek de zin op, intelligentiespel. 21.40 23.30 Directe reportage van de voetbal wedstrijd Benfina—Feijenoord. J v

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1963 | | pagina 9