wït LIEVER VLAAMSE SCHRIJVERS DAN SIMON VINKENOOG TWEE JEUGDIGE HAARLEMMERS REDIGEREN DE SCHOTER POST NACHTELIJKE BOOTTOCHT VAN HAARLEM NAAR DE KAAG EN TERUG AMBITIES VAN JONGE EUROPEANEN VOOR TIENERS Schrijver Schierbeek en schilder Chapon spraken over kunst IE JEUCDVERKIEZINCEN WOENSDAG 8 MEI 1963 PRIJSWINNAAR ERIC STEIN - Bert Schierbeek Jules Chapon Pagina voor jongeren. Redactie: Gerda Hanekroot, Henny Schoute, Dirk Nolles, Lex Muller. Redactie-adres: Grote Houtstraat 93, Haarlem. Als op 15 mei de verkiezingen voor de Tweede Kamer worden gehouden zullen tienduizenden Nederlandse scholieren ook naar „hun" stembus gaan. Reflector," een maandblad voor scholieren van uitge verij Keesing in Amsterdam, organiseert dan verkiezingen voor de schooljeugd, een initiatief van hoofdredacteur C. J. Canters, leraar te Voorburg. Alle jongens en meisjes, die drie jaar onderwijs volgden aan het v.h.m.o. of bij het hoger en middelbaar beroepsonder wijs, kunnen meedoen. Ongeveer duizend scholen in het land zijn aangeschreven. De stembiljetten zullen grotendeels overeenkomen met de „echte." De stem gerechtigde jongelui krijgen ook gelegen heid hun keus te motiveren. Zij kunnen kiezen uit 17 politieke partijen. De bedoeling van dit initiatief is de be langstelling van de jeugd voor het func tioneren van de democratie te vergroten en de jongeren te confronteren met de problematiek van het uitbrengen van de stem als een verantwoorde politieke keu ze. Ook deze jeugdverkiezingen zijn ge heim. Er wordt een strikte anonimiteit betracht. Wel dient vermeld te worden leeftijd, soort school en klasse. De klas seleraar zal de door de leerling zelf dichtgeplakte stembusbiljetten verzenden. Na het bekendmaken van de uitslag zal de „Reflectori'-redactie de biljetten ter beschikking stellen voor wetenschappe lijke verwerking. ïn maart hielden de 5 alfa- en 5 bêta- klassen van het Coornhertlyceum te Haarlem in Bentveld een werkweek onder leiding van de leraar Nederlands, de heer Van Mourik. Het onderwerp be handelde de groei van traditie naar mo dern op allerlei gebieden. Voor ieder onderdeel was een kenner uitgenodigd om een lezing te geven. De fysica behan delde dr. J. K. van den Briel. De klas sieke litteratuur nam de heer Van Mou rik zelf voor zijn rekening. De moderne de heer Bert Schierbeek, die daarbij ter illustratie uit eigen werk voorlas. Sas Bunge, medewerker aan dit blad, sprak over muziek. Ir. Brouwer, archi tect, over de bouwkunst en de heer Ruyg- rok over film. Tot slot vertelde de heer D. Schwagermann over de schilderkunst en brachten de leerlingen een bezoek aan het atelier van de Haarlemse schilder Jules Chapon. Het was de taak van de leerlingen verslagen over het gehoorde te schrijven, waaraan een wedstrijd was verbonden, die als eerste prijs een boe- kenbon van 15 gulden kon opleveren, als tweede prijs een van 10 gulden, als derde prijs een van 5 gulden. Winnaar werd de 18-jarige bêta-leer- ling Eric Stein, die als vermelding bij zijn verslag kreeg: „uitstekend van opzet en uitwerking". We hebben ons in zijn verslag verdiept en ons viel vooral op zijn interesse voor de verschillende onderwerpen. We hebben hem wat vragen gesteld in de hoop dat hij iets zinnigs zou zeggen over de moderne kunst. Litteratuur was het eerste punt. In zijn verslag noemde Eric Stein Simon Vin kenoog en c.s. uitwassen. Waarom? „Ach, die mensen denken dat ze zich schrijver mogen noemen als ze het woordje „poep" durven zeggen. Als het maar vies is, dan is het geslaagd". Of hij de moderne lit teratuur te zwart vindt? „Helemaal niet, het is heus tegenwoordig allemaal zo leuk nog niet. Maar bij de modernisten is zwart nog niet genoeg. Nee, het moet nog zwarter, steeds maar zwarter. Zij den ken dat ze realisten zijn. Maar in hun realisme verliezen ze de realiteit. Over het algemeen heb ik veel meer bewon dering voor de Vlaamse schrijvers Mar- nix Gijsen is voor mij de top en Elsschot mag er ook zijn". Over moderne muziek houdt Eric Stein zich liever op de vlakte, hij heeft er wei nig van gehoord en interesseert zich meer voor jazz. Van de muziek komen we van zelf op het terrein van de schilderkunst. „In het werk van Appel zie ik verwant schap met de muziek van Miles Davis. Beiden spreken van een grote eenzaam- en verlatenheid. Non-figuratieve kunst kan ik waarderen in zoverre de kleuren en vlakverdeling me iets doen. Maar als het Stedelijk Museum te Amsterdam aan komt zetten met een schilderij waarop niets anders staat, dan een gele streep in de linkerbenedenhoek en een zelfde in de rechterbovenhoek, dan voel ik me voor de gek gehouden". Van de moderne filmers staan vooral Antonioni en Resnais in zijn belangstel ling. Antonioni vooral in „La notte". Resnais in „L'Année dernière a Marien- bath". Die films hebben hem uitermate geboeid, niet alleen vanwege de schit terende fotografische beelden maar tevens om het verhaal, dat toch niet zo somber is dan men wel eens doet voorko men. Over de moderne architectuur is Stein niet zeer te spreken. Uit zijn ver slag citeren we het volgende: „Persoon lijk heb ik iets tegen de moderne bouw kunde. Hoewel sommige gebouwen wel fraai van vormgeving en proportie zijn kan ik me toch niet losmaken van een gevoel van beklemming als ik al die dode steen- en betonkolossen zie, waarin steeds meer mensen op elkaar worden gepropt en waarin het steeds moeilijker wordt persoonlijk te blijven. Voor mijn gevoel accentueert het moderne flatge bouw de massamens. Alle kamers en in delingen van het huis zijn hetzelfde. Pro beer je maar eens uit te leven in die kleine praktische eenheidswoningen. Ik vind het een verschrikking, bovendien ziet alles er na een paar jaar zo ellendig en troosteloos uit, dat ik niet kan begrij pen hoe de mensen het erin uithouden". Eric Stein geeft toe dat hij behept is met wat hij noemt een betoncomplex. Het komt wel meer voor, jeugdige scribent(en) tussen 14 en 18 jaar vat(ten) plotseling als in een nachtelijke droom het plan op een krantje/literair blaadje op te richten. Het eerste nummer rolt inderdaad vlot van de (stencil-)pers, dankzij het „nieuwtje" geeft de verkoop geen reden tot klagen. Anders wordt het met de tweede editie, moeizaam en na over- Uit alle brieven die binnenkwamen naar aanleiding van het artikeltje „Tee nershows in Bloemendaal" blijkt dat jul lie nog meer over de teenerconcerten, de boottocht, maar vooral ook over Joop Konings willen weten. Eerst de plezieri ge commentaren van enkele lezersfes sen): JANE AARDEWIJN: U heeft mij en mijn vele vriendinnen werkelijk verrast met dat fijne stukje over Teenershows in Bloemendaal. TILLY WOLFGANG, cheffin over 150 meisjes van een groot confectieatelier in de omgeving: allen op naar Bloemen daal. LIA ENGEMAN: fantastisch. Allemaal erg fijn omdat er in Haarlem niets maar dan ook niets aan vertier is. ANUSCHKA VAN HEEM: een heel fijn berichtje over de teenershows. Dit moet de gehele pagina bezetten. Ik zou meer willen weten over deze shows en nog veel meer over Joop Konings. HANS HUISMAN, namens de Twen club Haarlem: We vinden het allen fijn dat er weer een teenershow komt van Joop Konings. Duimen dat het mooi weer wordt. Als het regent kunnen ze toch in plastic optreden. VERA BOOTS, namens de meisjes van Slavenburg's Bank: Hiep hiep hoe ra voor Joop KoningsEindelijk komen dan de teenershows waar we allen op hebben gewacht. Haarlems student A. B J. VAN WE GEN in Delft: deze shows zijn uniek voor Haarlem. Vele studiegenoten van mij komen naar Bloemendaal. Wachtmeester Ruud Boogaards na mens de onder of icier en van de A.A.T. in de Ripperdakazerne: kan Joop Ko nings ook een avond voor ons geven in het Openluchttheater? Enzovoorts, en zovoorts. En dan de laatste nieuwtjes over de teenershows en de boottocht: Niet Car lo, zoals ik in de laatste Zwart op Wit schreef, maar Rob de Nijs en zijn Lords komen op tweede pinksterdag naar het Openluchttheater! De laatste show op 6 september zal spectaculair worden opge dist. Daarover te zijner tijd nog meer. DE BOOTTOCHT. Vierhonderd jongelui van boven de achttien jaar hebben voor de prijs van f 10,- toegang tot het luxe motorschip „Holland" uit Amsterdam, dat op vrijdag 5 juli om 8 uur 's avonds in Haarlem de trossen losgooit voor. een nachttocht. We behoeven dus niet te duimen voor zon maar wél voor een wol keloze hemel omdat het dan volle maan is! Na een muzikale af scheidsshow door de drie orkesten (The Diamond Five, The Jumping Jewels en The Kings) voor de achterblijvenden op de Turfmarkt zet de boot koers naar De Kaag waar hij voor anker gaat zodat daar in stille wateren verder gefeest kan worden. Een vakantiefeest, want iedereen wordt verzocht zich in vakantiekleding gesto ken in te schepen. Tegen de ochtend vaart de boot terug naar Haarlem. In de loop van mei of juni zullen er affiches en advertenties verschijnen met adressen voor de kaartverkoop. (Dit geldt ook voor het Openluchttheater). De organisatie en presentatie wordt verzorgd, zoals jullie al weten, door Joop Konings. EN DAN NU DE MAN ACHTER DE COULISSEN: JOOP KONINGS, Haar- Redactiewijziging Dirk Nolles, een van de medewerkers van „Zwart op Wit", verlaat over enkele dagen de redactie van Haarlems Dagblad. Het zal dus de laatste keer zijn dat we zijn naam tussen die van de overige re dactieleden lezen. lemmer, bijna 25 jaar en dus nog in de Zwart op Wit leeftijdsgroep thuisho rend. Joop verdeelt zijn tijd tussen het Joop Konings zakenleven en de showbusiness, die het grootste deel in beslag neemt. „De show business heeft me altijd aangetrokken", zegt hij. „Eerst was het een hobby van me. Mijn eerste show organiseerde ik toen ik in dienst was. In 19581959. De officier van de welzijnszorg in Amers foort vroeg me of ik shows wilde ver zorgen. Ik heb toen zelf een stuk ge schreven, een cabaret en liedjes in el kaar gezet voor de opvoering van „Cir cus Hojel". Het werd zo'n succes dat het de doorslag gaf ermee door te gaan. Weer terug in Haarlem kreeg ik contact met de vader van het protestants mili tair tehuis. Voor het 80-jarig bestaan heb ik een show in elkaar gedraaid, die vo rig jaar mei werd opgevoerd. Daarna heb ik nog verschillende avonden voor militairen georganiseerd voor ik me ten slotte op het teenagerpubliek ben gaan richten". Het Haarlems teenagerpubliek voor wie de deuren van de zalen in Haar lem nu hermetisch gesloten zijn. Steeds bleek dat er tijdens teenageravonden klappen vielen óf meubilair werd ver hield óf teveel kabaal werd gemaakt en ga zomaar door. Joop Konings probeerde het echter bij het Openluchttheater in Bloemendaal, waar hij wel toestemming voor teener shows kreeg. En dan moet deze zomer blijken of het werkelijk nog kan: een teenageravond zonder afbreek- of vecht partijen. Joop Konings is optimistisch en ook bij het Openluchttheater heeft'men er vertrouwen in: „Wij vinden dit genre voorstellingen leuk. In onze 15-jarige er varing hebben we nog nooit moeilijkhe den met de jeugd gehad. Nu moet het ook goed gaan". Na de laatste (over dekte) show in de Hildebrandtzaal (ten bate voor de bejaarden) had Joop Ko nings ermee willen stoppen. „Ik had m'n taak volbracht. Ik stond er niet bij stil dat er nog meer voor de teeners te doen was. Ze hebben me gesmeekt nog meer shows te organiseren". Het is een enor me organisatie. De telefoon thuis staat niet stil. Terwijl Joop overdag zijn za kelijke bezigheden ook nog heeft neemt zijn moeder de telefoontjes aan. Fans: binnen veertien dagen waren het er 150 die zich bij de voorzitster van zijn fanclub' de Heemsteedse Maud de Graaf, hadden aangemeld. En dan nog de „stille" fans. Tussen de fanmail die Joop me liet zien zat een felgekleurde ansichtkaart uit Rome: van Troy Donahue, de Engelse filmster. „Leuk hè", zegt Joop Konings. „Hij was mijn pleegbroer toen ik een paar jaar geleden bij zijn ouders in En geland woonde. Iedere keer als hij er gens anders zit stuurt hij me een kaart met „hartelijke groeten en veel succes". Ik heb 'm geschreven over de teener shows en hij vindt het fantastisch". Voorlopig gaat Joop Konings tot en met 6 september teenershows organise ren. Er is veel werk aan de winkel want „er tussendoor" treedt hij op als zanger in Loosdrecht, De Kaag en ver schillende plaatsen in Noord-Holland. Hij maakt er tijd voor. „M'n hobby's heb ik voor de shows moeten opgeven. Niet zo vaak zeilen of zwemmen of naar de bios. Lezen doe 'k nu 's nachts. Aan fanmail beantwoorden kom 'k niet eens toe. Ik bewaar wel de enveloppen met adressen. Ook 'n hobby van me". Hij is humorist. Dat hebben we allang ge merkt. HS vloedig veel zweetdruppeltjes bevatten de schaarse pagina's nog een inhoud. De optimistisch hoge vanwege de eerste ling oplage raakt maar niet de deur uit, het idee blijkt toch niet zulke vreug devolle uren te creëren, het moet dan ook plaatsmaken, hetzij voor een leegte, hetzij voor een dan wat meer op de voorgrond tredende hobby. Legio van dergelijke gevallen bestaan er, maar evengoed ook uitzonderingen die eerder omschreven regel bevestigen. In Haarlem vormt 14-jarige Timon Bos deze uitzondering, met in zijn directe kielzog 16-jarige broer Bram. Timon eist echter als initiatiefnemer in dit geval het leeu- wedeel van de belangstelling op. Al in de 4de klas van de lagere school kregen klasgenootjes een met de vulpen geschreven schriftvelletje vol korte ver haaltjes en beknopte maar interessante berichten voor de neus geschoven. Als .titel was Timons keus gevallen op de Vrije Krant, becommentarieerd als „zo maar een naam", want het bestaan van een landelijk dagblad met gelijkluidend bijvoeglijk naamwoord in de naam ken de hij (toen nog) niet. Hetgeen nagenoeg ieder ouderlijk, per-; soon verwachtte gebeurde echter niet: in plaats van een dalende belangstelling groeide het aantal gratis lezende abon nees, waardoor Timon besloot op een iets gewijzigde en lucratievere basis voort te gaan. Voortaan kostte de Vrije Krant 5 cent. Het blaadje handhaafde zich ook toen. In 1960 is de Vrije Krant opgedoekt, maar Timons ideaal laat hem ook dan niet met rust, onophoudelijk dwingt zijn geest hem tot schrijven. Zijn penne- vruchten vinden na verloop van korte tijd een plaatsje in het nieuwbakken blaadje Schoterpost, zo geheten naar de Schoterweg, terrein waaraan het ouder lijk huis oprijst. Het krantje krijgt een serieuzer karakter, onder meer uitge drukt in gestencilde in plaats van met vulpeninkt beschreven paginaatjes De leiding mag zich in een uitbreiding ver heugen, Timon blijft hoofdredacteur, zijn iets oudere broer Bram neemt het ambt van directeur op zich. Op deze nieuwe leest geschoeid poogt het tweetal de Schoterpost tot bloei te brengen, waarbij uiteraard het accent op het gedijen van het aantal abonnees ligt. Zeer van pas komt een interview voor de Avro-radio, er dagen nieuwe lezers op en ook een correspondent uit Ter- neuzen, weliswaar tot op heden nog on bekend van uiterlijk doch uiterst con stant van pen. Weer grijpt er een verandering plaats in het leventje van de Schoteroost. Dank zij de medewerking van Joh. Enschedé is het met stencillen gedaan, het tot 200 uitgegroeide lezersquantum krijgt voor taan gedrukte pagina's voorgeschoteld. Pagina's die niet alleen in Haarlem blij ven, waar ze door het duo Bos persoon lijk in de betreffende brievenbussen wor den geworpen, maar eveneens in handen van een 30-tal Groningers en enkele Curagao-ers belanden. Overigens gewagen Timon en Bram met nadruk dat ze door het uitgeven van de Schoterpost er beslist niet beter op worden. Iets verdienen ze natuurlijk wel, De jonge Europeanen verlangen vurig naar een duurzame vrede, teneinde lang genoeg in goede betrekkingen te kunnen werken om een pensioen te verdienen. En als zij een aardig meisje kunnen vinden om hem op deze rustige reis door het leven te vergezellen, des te beter. Dit waren de ambities van alle jonge mensen, met wie een redacteur van The Associated Press op een rondreis door verscheidene Europese landen heeft ge sproken. „Ik vroeg," vertelt hij, „aan Luigi Me- da, onder-burgemeester van Milaan en adviseur voor vraagstukken betreffende de jeugd, wat jeugdige Italianen het meest verlangen." „Pace" (vrede) antwoordde hij onmid dellijk. „Pace," zeggen de Italianen, „Paix" zeggen de Fransen, vermoeid van twee jaar strijd. „Frieden," zeggen de Duitsers, die er niets voor voelen ten oorlog te trekken om hun land te hereni gen. „De nationale vlag oefent geen aan trekkingskracht meer uit op onze jonge mannen," vervolgde Meda. „Jonge Ita lianen plachten er trots op te zijn, hun militaire dienst te doen, maar tegen woordig beschouwen ze het als iets, dat je nu eenmaal moet ondergaan." Hij ziet ook geen koortsachtig streven naar succes onder de jeugd. „Ze zijn er tevreden mee, achter een bureau te zit ten en te werken tot ze gepensioneerd worden," zeide hij. Maar hoe zullen de bloeiende indus trieën van Noord-Italië dan in de toe komst aan de nodige leiding gevende persoonlijkheden komen? „O, er zullen genoeg lui met talent komen," zeide hij. „Ik zag in een trein een groep Bersa- glieri, de elitesoldaten met de zwierige veren op hun hoofddeksels en vroeg, hoe ze het in dienst vonden. „Niet slecht," zeiden ze, maar ze tel den de dagen tot hun groot verlof. „Ik ben aanwezig geweest op een sa menkomst van jonge Denen, Zweden, Duitsers en Engelsen, die met vakantie te Cannes waren. Het waren jongens en meisjes tussen de 17 en 23 jaar. Twee, een Duitse en een Zweedse, waren, of schoon nog studerende, getrouwd en had den een baby. Hun ambities waren goed onderwijs, in aanmerking komen voor een goede be trekking en hoog loon van het begin af. Ik vroeg, hoe ze hoog loon konden ver langen voor ze ervaring hadden. Zij be toogden met vuur, dat een mens het geld het meest nodig heeft als hij jong is. „Want dan moeten we het meest uitge ven om een gezin te stichten," zei een Zweed, terwijl de anderen instemmend knikten. „Dat het later met de verhogingen langzamer gaat hindert dat niet". Zij wa ren echter bereid minder geld thuis te brengen in ruil voor bestaanszekerheid en een pensioen. „Dat wil zeggen, zo lang niemand die bom laat vallen", zei de Engelse jongen somber. In een rapport van de wereldgezond heidsorganisatie (W.H.O.) wordt gezegd: „Studenten schijnen tegenwoordig in hun houding meer teleurstelling in politieke en godsdienstige idealen en minder jeug dige zorgeloosheid ten toon te spreiden maar meer doelbewust te streven naar een goed betaalde betrekking in een wel varende maatschappij. Nadat Engeland buiten de gemeenschappelijke markt ge sloten was, steeg het aantal aanvragen om emigratie naar Canada en Australië sterk, maar de kandidaten bezaten niet de geest van hun voorvaderen, die het imperium bouwden. Zij waren boven al les uit op bestaanszekerheid". een nummer kost 10 cent, advertenties van 25 tot 150, doch deze winst verdwijnt in een potje dat eenmaal opulent gevuld nieuw materiaal kan waarmaken. Tijdens het gehouden discours doet Bram voornamelijk het woord. Hij zoekt vaak naar passende antwoorden, moet er zo nu en dan één schuldig blijven. Timon praat minder, maakt de indruk van de man achter de schermen, hij die waar- (Timon (links) en Bram achter de schrijfmachine. schijnlijk de Schoterpost consolideert. Bram daarentegen vult veel vrije tiid met het uittikken van de kopij. Overi gens hebben beiden één ding gemeen: het stipuleren van de toekomst. Vlot. zonder enige moeite repliceren zij op de klassieke vraag wat ze later willen worden: „Journalist". LM MWIllWIHHIMMIl- Tijdens de door het Coornhert lyceum gehouden werkweek (zie bo ven) gaven de heren Schierbeek en Chapon de leerlingen gelegenheid tot vragen. De heer Van Mourik noteerde er enkele en stelde ze met antwoorden tot onze beschikking. Wat ts volgens u eigenlijk kunst? Kunst is vormgeving op een zo danige wijze als nooit voor en nooit na de kunstenaar is gerealiseerd. Wat dacht u dan van het geval Van Meegeren? Ik heb zijn Emmaüsgangers pas ge zien, toen het al bekend was, dat ze niet van Vermeer waren. Ik kan dus moeilijk zeggen, of ik onmiddellijk vastgesteld zou hebben, dat hier geen sprake was van kunst, maar van na bootsing. Ik moet toegeven, dat het een moeilijk geval is met al die experts, die er in gelopen zijn. Het zou bepaald niet eerlijk van mij zijn, mij niej;, had-Jcunnen overkomen, als ik achteraf ging beweren, dat dat Waarom zijn de moderne schrijvers allemaal zo cynisch? Dat komt, doordat de meeste schrij vers beseffen, dat er iets aan de hand is met een wereld, waarin je gedwon gen wordt een tweejarige opleiding te volgen in het efficient mogelijk doden van je medemens. Ik heb het een en ander van uw werk gelezen. Wat mij opviel was, dat u zo'n voorliefde heeft voor grote woorden als kosmos en heelal". Kan dat nu niet wat minder? Je bedoelt waarschijnlijk, dat je het gevoel gekregen hebt, dat ik meer zeg dan ik verantwoorden kan. Dat vind ik natuurlijk jammer, hoewel ik niet weet of dat aan mijn werk ligt. Het ligt misschien wel aan het feit dat ik woorden moet gebruiken voor zaken, waarvan we in den regel niet weten, wat ze inhouden. Jij denkt misschien, dat je weet wat je zegt, als je over „ik" hebt. Mocht je het weten, dan mag je het zeggen. Ik zou niet graag in je schoenen staan! Woorden maken iets duidelijk, begrijpelijk, maar ze verbergen tegelijkertijd. Het zijn eigenlijk onbewoonbaar verklaarde woningen, maar we hebben geen ander onderdak. Alle woorden zijn moeilijk en als jij denkt, dat het ene woord gemakkelijker is dan het an dere, dan komt het alleen maar, om dat je over die zogenaamde eenvou dige woorden niet meer nadenkt! Waarom is uw werk zo onwerkelijk, zo onwezenlijk? Dat is het m i. niet. Ik gebruik al leen andere middelen en ik zeg mis schien andere dingen dan waaraan jij gewend bent. Hier heb ik er b.v. één uit het werk, waar ik net over gespro ken heb: „Alle generalen zijn gek!" Dat is nogal duidelijk, lijkt me. Het zou mij geen moeite kosten er nog zo'n paar aan te halen. Schrijft u voor een publiek of schrijft u voor uzelf? Ik schrijf voor mezelf, maar ik neem aan, dat er op de wereld altijd wel een paar mensen zijn, zoals ik, die mij kunnen en willen begrijpen. Dat ik uitgeef, wat ik schrijf, dat moet je niet verwonderen. Daar is een heel eenvoudige reden voort: ik moet óók leven! Denk overigens niet, dat het een rijke broodwinning is. Uit het feit, dat ik toch met schrijven doorga, mag je dus wel konkluderen, dat schrijven voor mij de beloning in zichzelf draagt, in die mate, dat het opweegt tegen materiële tekorten, die ik overigens zo klein mogelijk zou willen zien. Jullie weten, dat ik een van de mensen ben, die geijverd heeft voor betere betaling van de schrij vers. In de kranten hebben jullie wel gelezen van het z.g.n. schrijvers protest. Gelooft u niet, dat regeringssteun uw vrijheid als kunstenaar in gevaar brengt? Als je bedoelt, dat geldelijke steun van de regering zou kunnen uitlopen op een soort „Kulturkammer", dan kan ik je vertellen, dat wij die steun om die reden beslist niet vragen. Als enige overheid die vrijheid in gevaar zou brengen door het verplicht toe treden tot wat voor instellingen met bevoegdheden op artistiek gebied, dan zet ik geen letter meer op papier of ik duik onder en publiceer alleen nog maar clandestien. We hebben in het verleden daarin al enige oefening ge had! Overigens verdenk ik de huidige regering helemaal niet van Kultur- kammerneigingen. Voelt u zich universeel? Ja, en iedereen, die dat niet vindt, is het zelf niet. Waarom schrijft iemand als Simon Vinkenoog altijd over de zelfkant van het leven? a Dat doet hij niet altijd, maar hij voelt zich daar inderdaad wel erg toe aangetrokken, dat moet ik toegeven. En waarom? Omdat hij nu eenmaal zo is. Als hij het niet deed, zou hij zichzelf niet zijn, want ik ben over tuigd van de echtheid van zijn erva ringen. Wat kan er nu nog na de kunst van de experimentelen komen? Is dit soort werk niet een einde, een top- of een dieptepunt?' Ik kan de toekomstige ontwikke ling van de litteratuur niet voorspel len. Ik kan alleen maar zeggen, wat ik ervan hoop. Dat is dit: geen tuin tjes met hekjes en boompjes, geen zingende vogeltjes en geen ferme jon gens, stoere knapen en wie gaat mee naar de zee! Niet omdat ik in het werkelijke leven bezwaar heb tegen deze zaken, maar omdat ik van me ning ben, dat er voor de kunstenaar in deze wereld ander werk aan de winkel is. Mocht je graag willen we ten, wat voor werk dat is, dan kan ik je alleen maar adviseren mijn boeken te lezen. Ik wil je bij dezen beloven, dat ik mijn uiterste best zal doen je het zo onontkoombaar mogelijk dui delijk te maken. Overigens ben ik niet de enige, gelukkig, bij wie "jè daarvoor terecht kunt. Aan Chapon werden o.a. de vol gende vragen gesteld, nadat hij ver teld had waarom hij op een gegeven moment de overtuiging kreeg, dat de schilderwijze, zoals hij die bij Verwey en Boot leerde, hem niet meer vol deed. Heeft uw vooropleiding een gun stige invloed op uw tegenwoordige manier van schilderen? Ik heb er soms last van, soms ook gemak. Maar 't is erg moeilijk te zeg gen wanneer gemak en wanneer last. Er zijn altijd raakpunten, maar ook verschillen. Zijn de schilderijen van iemand als Appel niet verschrikkelijk duur als hij er een maakt in niet meer dan twin tig minuten tijd, zoals ik gezien heb in de film van Vrijman. Dat is een volkomen verkeerde voorsteling van zaken. Wat je op de film ziet, is wel hoe Appel werkt, maar niet hoelang hij dat doet. Bo vendien: er was een Chinees keizer, die aan een kunstenaar een opdracht gaf. Hij wachtte, wachtte een jaar en toen riep hij de kunstenaar bij zich en vroeg waar de tekening was. Die zgi, dat hij er bijna mee klaar was, vroeg om een stuk tekenpapier en zette in een paar lijnen de gevraagde tekening erop. En toen de keizer boos vroeg, waarom hij zo lang gewacht had, antwoordde de man: Ik heb mij een jaar lang moeten voorbereiden om dit te kunnen! Vindt u het niet vernederend als de gemeente schilderijen koopt van kun stenaars en die dan maar wegstopt? Ik geloof, dat wegstoppen niet nodig is. Er zijn genoeg mogelijkheden die aangekochte schilderijen te tonen. Hoeveel openbare gebouwen zijn er niet? Vindt u het jammer als er schilde rijen van u verkocht worden? Ze zijn immers zo „persoonlijk?'? Soms vind ik het jammer, soms prettig, vooral als ik weet waar ze komen te hangen en als ik hoor, dat de mensen er plezier aan beleven wanneer ze er naar kijken. Vindt u subsidiëring van de kunst een gevaar voor de onafhankelijkheid van de kunstenaar? Voor de werkelijke kunstenaar is dat geen gevaar, want die verkoopt zich vast en zeker niet. Voelt u zich miskend? Zie je dat aan me?

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1963 | | pagina 15