De twee grote muziekfestivals van Italië
„Van de brug af gezien"
DE PROGRAMMA'S
Kinderzang in het
Proveniershof je
Eric van Ingen regisseur
van Heyermans'
„Uitkomst"
In 't Goede Uur
Kleurenhoutsneden van Cor Basart
Mutaties Nederlands
Danstheater
Amerikaanse organist gaf een
concert in de Grote Kerk
WOENSDAG 8 MEI 1963
17
Het „Festival der twee werelden" en de „Maggio Fiorentino''
Wijziging radioprogramma
van vanavond
Openhaar eindexamen van
Amsterdamse Toneelschool
A W nabeschouwingen
Mager liefdesmenu
Haarlemse organist Klaas
Bolt speelt in Bremen
NEGEN MUZEN
De Parochiespelers
met Miller's
nationaal landjuweel
De radio geeft donderdag
T elevisie pro gramma
Adviescommissie studie
opdrachten t.v. ingesteld
(Van onze correspondent)
ROME. Het moge dan zo af en toe nog wat frisjes zijn, in Italië is de lente
bezig plaats te maken voor de zomer. De grote toeristenstroom is op komt en
in alle steden wordt gewerkt aan vermakelijkheden om de mensen een paar
dagen langer vast te houden. Dat is natuurlijk overal in Europa zo en het zou
ondoenlijk zijn de programma's op te geven van alle festivals, die de Europese
zomers aantrekkelijk moeten maken. Italië heeft er tientallen. Maar twee daarvan
zijn van zo groot internationaal belang, dat wij er beslist aandacht aan moeten
wijden.
EEN DER JONGSTE festivals van Europa,
maar waarschijnlijk ook het meest boeien
de, is het door Giancarlo Menotti gestichte
„Festival der twee werelden" te Spoleto.
Het zal dit jaar zijn zesde editie beleven
en het programma is weer heel bijzonder,
doordat het veel premières biedt, de aan
dacht vraagt voor minder bekende of
totaal vergeten werken en veel kansen
biedt aan jeugdig talent. Het festival
duurt van 20 juni tot IS juli. De openings
avond, op 20 juni, steeds een gebeurtenis
voor de Romeinse en Florentijnse prinses
sen, maar ook voor de petroleumkoningen
van Texas, die in hun eigen vliegtuig naar
„de middeleeuwen" vliegen, waar het
oude Umbrische stadje in thuis hoort,
brengt een wel heel bekend werk: Verdi's
„Traviata". Maar we zijn in het Verdi
jaar en natuurlijk is een „Traviata" in
Spoleto wel iets anders dan in Milaan ot
Rome. De hoofdrol zal worden vertolkt
door een volkomen onbekende zangeres, van
wie wij alleen weten, dat zij heel jong is,
in Livorno geboren werd en, naar ons
wordt verzekerdzelfs de vermaarde
Callas overtreft. Die „Traviata", onder
regie van Luchino Visconti, zal in het
„Teatro Nuovo", dat dit jaar juist een
eeuw oud is, vijfmaal worden herhaald
OP 21 JUNI is in hetzelfde theater een
première, niet alleen voor Italië maar voor
het Westeuropese continent: „Ballet Ram-
bert", het oudste balletgezelschap van
Engeland, zal ons vergasten op de volledige
„Don Quichot" met muziek van Minkus
(verre van fraai) en in de choreografie van
Petipa, herzien door Victor Gsovsky en
Advetentie
IN DE BESLOTENHEID van het Pro
veniershofje, waar tussen de gevels van
schilderachtige huisjes de rust uit vervlo
gen tijden bewaard is gebleven, werd
Bevrijdingsdag het traditionele kinder
zangconcours gehouden, een van de aan
trekkelijkste evenementen bij de herden
king van de bevrijdingsdag. De koren van
zes Haarlemse lagere scholen hebben dit
jaar gelegenheid gevonden om zich op de
ze wedstrijd voor te bereiden. Het resul
taat van deze muzikale studie was zo
als de jury, die de zang zou beoordelen,
en ongetwijfeld ook de toehoorders bij dit
concours met voldoening hebben kunnen
constateren over het algemeen zeer
prijzenswaardig. De prestaties stonden op
een behoorlijk peil, al bleven er graduele
verschillen, uiteraard. In elk geval heb
ben de deelnemende wngens en meisjes
met hun zang kunnen aantonen, dat er al
thans op „hun school" het belang van
goed zangonderwijs beseft wordt en dat
zij in de gelukkige omstandigheid verke
ren daarvan te kunnen profiteren.
VOOR DEZE WEDSTRIJD hadden de
leiders van de schoolkoren goede, muzi
kaal verantwoorde liederen gekozen, lie
deren, die nog door de lagere schooljeugd
zonder door smaakvervorming veroorzaak
te innerlijke weerstand aanvaard kunnen
worden. Zij waren gekozen, volgens een
der voorwaarden van het concours, uit de
Vaderlandse liederen en verder bestond
het programma uit liederen naar vrije
keuze.
Het koor van de Marnix-school, dat als
eerste optrad, maakte direct al een uit
nemende indruk met zijn kristalheldere
zang, waarvan de ritmiek en de dictie
eveneens te loven vielen. (1ste prijs en
wisselbeker, 326 p.).
Met slechts vier punten verschil behaal
de het koor van de koningin Emma-school
dat behoudens enige onzuiverheid goede
zangkwaliteiten kon tonen, de tweede
prijs.
HOE WEINIG de prestaties van de drie
beste schoolkoren uiteenliepen bewees ook
de waardering voor de zang van het koor
van de Sint Jozef-school, dat om zijn ver
zorgde vertolkingen de derde prijs met
316 punten werd toegekend.
De vierde prijs met 288 punten kreeg
het koor van de Jan Gijzen-school, dat
verdienstelijk voor de dag kwam, maar
dat zijn zang nog had kunnen vervolma
ken door verbetering van de klank en van
de eenheid van samenzang.
De twee troostprijzen gingen naar de
Charlotte de Bourbonschool (281 punten)
en de Willem de Zwijgerschool (277 pun
ten). De vertolkingen van deze koren wa
ren zeker voldoende, maar er bleef een te
kort aan muzikale voordracht, aan een
heid en in klankgehalte.
Met het zingen van ons volkslied werd
deze geanimeerde zangwedstrijd besloten
(Deze recensie, die een plaatsje had
moeten hebben op de pagina-over de vie
ring van Bevrijdingsdag, is echter door
ruimtegebruik blijven staan. Red.)
P. Zwaanswijk
Rotislav Zakharof. In Londen is het een
groot succes geworden; het internationale
en zeer verfijnde publiek van Spoleto zal
waarschijnlijk dat succes bevestigen. Ook
van dat ballet zijn vijf opvoeringen voor
zien. „Ballet Rambert" komt nog met een
tweede programma, bestaande uit vier
balletten. Drie daarvan zijn van de jonge
choreograaf Norman Morrice (er is een
wereldpremière bij: „De Reizigers", op
muziek van Salzedo), het vierde is één der
bekendste werken van Anthony Tudor,
Gala Performance" op Prokojev's „Sym-
phonie Classique".
VERLEDEN JAAR bracht Menotti de
door hem ontdekte groep negerzangers en
dansers naar Spoleto, die „Black Nativity"
tot een zo overweldigend succes maakte,
dat de groep nog steeds in Europa van
stad naar stad reist. Dit jaar komt er een
andere groep, naar het heet nog uitzon
derlijker; we krijgen in het kleine theater
,Caio Melisso" de wereldpremière van
Gospel Time", die tienmaal herhaald zal
worden. Reeds voordien gaat in datzelfde
theater een andere wereldpremière en wel
van de opera „The Coach with six inside"
(de koets met zes reizigers), tekst van Miss
Erdman naar de bekende roman van James
Joyce, „Finnigans Wake", muziek van de
Japanse componist Teiji Ito. In het kleine
theater wacht ons ook nog een andere
wereldpremière, ditmaal van een opera in
één bedrijf, „De Moeder" van S. Hollings-
woerth. Dat programma wordt aangevuld
met een langvergeten, maar zeer karakte
ristiek werk uit de Venetiaanse zestiende
eeuw, „La Barca di Venezia per Padova
(De schuit van Venetië naar Padua) van
Adriani Banchieri. Alsof dit nog niet ge^
noeg ware, komt er nog de wereldpremière
van een „Cantate-ballet" van Henri Sau-
guet, „Plus loin que la Nuit et le Jour".
De uitvoerenden zijn het sextet Luca Ma-
renzio, het koor van Pamplona in Spanje
Choreografie: Rhoda Levine en Carlo Maz-
zoni.
ENKELE TONEELSTUKKEN in het
Engels worden in het derde theater, een
soort circustent, voor 't voetlicht gebracht
Verder is er natuurlijk het gebruikelijke
openluchtconcert van gewijde muziek. Dit
maal is de keuze gevallen op Handels
Messiah". De dirigent is als steeds Tho
mas Schippers, waarschijnlijk de enige
dirigent ter wereld die tussen zijn 25ste en
zijn 30ste jaar in alle grote theaters van
Amerika, Italië, Duitsland en de Sovjet
Unie heeft gedirigeerd. De gebruikelijke
„cocktailconcerten", dat zijn kamerconcer
ten iedere "middag van twaalf tot half een,
komen het overrijke programma aanvullen
en dragen er niet weinig toe bij dat Spoleto
gedurende enkele weken tot een paradijs
wordt voor alle muziekliefhebbers. Natuur
lijk een enigszins duur paradijs, want ook
al woont en eet men er vrij goedkoop, de
toegangsprijzen tot de theaters zijn, als
steeds in Italië, heel hoog. op de eerste
rang zelden minder dan f 50,Maar de
„cocktailconcerten", waarin beroemdheden
uit de hele wereld optreden, hebben een
vast tarief van 300 lire, ongeveer 1.70,
onverschillig waar men gaat zitten.
De Maggio Fiorentino
HET TWEEDE GROTE festival is de
Maggio Fiorentino", met een veel oudere
traditie en zonder de originaliteit, die aan
Spoleto een eigen bekoring geeft. Ook in
Florence begint men natuurlijk met een
opera van Verdi en wel „Un Ballo in
Maschera", dat op 10 mei 's avonds in het
Teatro Communale (Stadsschouwburg) het
muziekfestijn opent. Maar in Florence kan
men tijdens de „Maggio" rekenen op de
allerbeste krachten waarover Italië be
schikt. Op woensdag 15 mei ivordt in het
kleinere theater „Alla Pergola" een be
kend werk opgevoerd van Ernst Krênek:
„Johnny spielt auf'. Voor Italië is dit een
première, maar de componist schreef dit
werk reeds in 1926. Het zeer onvolledige
programma vermeldt dit niet, maar wij
menen dat voor deze „Johnny" zangers
koor en orkest uit Wenen overkomen.
Op zondag 26 mei, des avonds, gaat in
de stadsschouwburg Moessorgsky's „Ko
vancina" in het Russisch. Daartoe komt
waarschijnlijk het vermaarde operagezel
schap uit Belgrado naar Florence. Verdi
wordt geëerd met nog een tweede opera,
I Masnadieri" (de rovers), gebaseerd op
het gelijknamige toneelstuk van Schiller.
Dit is nu eens een weinig bekend werk
van de grote meester. Het is na de Lon-
dense première van 1847, die allerminst
een succes was, zelden meer opgevoerd.
Door het publiek de gelegenheid te schen
ken kennis te nemen van dergelijke minder
bekende werken, heeft een festival vooral
culturele zin.
HET PROGRAMMA vermeldt nog een
wereldpremière op zaterdag 1 juni in het
theater „La Pergola". Het gaat om „La
Celestina" van F. Testi. Uit niets blijkt of
men hier met een opera of een toneelstuk
te doen heeft. In de eerste helft der zeven
tiende eeuw leefde er een dichter Fulvio
Testi, maar voor zover ons bekend heeft
hij nooit een toneelstuk onder die naam
geschreve- La Celestina" is de naam van
een over" ~nd laat-middeleeuws Spaans
stuk, waa an de schrijver onbekend is.
Het geldt als het beste toneelstuk dat ooit
in de Spaanse taal werd geschreven. Op
de avond van 13 juni krijgen we in het
Frans in het theater „La Pergola", een
stuk van Paul Claudel, „Partage de Midi".
Enkele concerten vullen het vrij rijke
programma aan. Op maandag 20 mei, des
avonds, zingt in „La Pergola" de vermaar
de Amerikaanse alt Maureen Forester. Op
maandag 3 juni speelt in datzelfde theater
het „America String Orchestra" uit Phila
delphia en op donderdag 6 juni kan men
er de Russische violist Leonid Kogan
horen. Op maandag 17 juni zal in de stads
schouwburg de pianist Emil Gilels op
treden en op 19 juni in hetzelfde theater
Robert Casadesus. Op zaterdag 22 juni
wordt er symfonische muziek ten gehore
gebracht onder leiding van de dirigent
Georges Szell.
Eric van Ingen van de Haagse Comedie
heeft de regie overgenomen van Herman
Heijermans' „Uitkomst", dat als Neder
landse Toneelmanifestatie in het komende
Holland Festival zal worden opgevoerd.
Hij neemt deze taak over van Albert van
Dalsum, die minder snel van een recente
operatie herstelt dan werd verwacht. Van
Ingen zou aanvankelijk als assistent van
Van Dalsum zijn opgetreden.
Als regisseur debuteerde Eric van Ingen
in 1955 met „Thee en Sympathie" van Ro
bert Anderson bij het toenmalige Rotter
dams Toneel. Later voerde hij bij de to
neelgroep Puck onder meer de regie over
stukken als „Zeven tegen Nippon" van
Willis Hall en „Tchin-Tchin" van Franqois
Billetdoux. In „Uitkomst" heeft hij Geor
gette Hagedoorn en Jules Royaards. colle
ga's van de Haagse Comedie, als hoofdrol
spelers.
De VARA heeft haar radioprogramma
van vanavond gewijzigd in verband met
een toespraak naar aanleiding van de
jongste pauselijke encycliek „Pacem in
terris". Spreker is Geert Ruygers. De titel
van zijn toespraak is „De paus en de bom".
Het programma van 18.35 u. tot 22.30 u.
ziet er nu als volgt uit: 18 35 Amusements
programma uit Lissabon, 19.00 Voor de
kinderen. 20.00 Nieuws in het kort. 20.05
Amusementsprogramma uit Lissabon. 20.40
De Paus en de bom. 20.55 De zaak-Winston,
hoorspel. 22.20 Lichte grammofoonmuziek.
22.30 Nieuws.
De openbare demonstratie naar aanlei
ding van hqt eindexamen van de toneel
school zal in Amsterdam plaatshebben op
zaterdag 25 mei in de Stadsschouwburg.
Herhalingen zullen worden gegeven op
4 juni te Haarlem, op 6 juni te Utrecht
op zaterdagmiddag 8 juni te Den Haag
en op 12 juni te Rotterdam.
HOEWEL WEER uitstekend verzorgd,
regisseur Wim Neyman, dat geheel aan
viel het liedjesprogramma van Vara-
de liefde gewijd was, wel wat tegen. Aan
de muziek van het orkest Frans de Kok
en het kwintet Rinus van Galen lag dit
beslist niet. Wèl naar onze mening aan
de wijze, waarop in het algemeen de lied
jes gebracht werden (door jonge, nog
niet zo ervaren artiesten) en de wat povere
choreografische verrichtingen van het bal
letgroepje. Het is natuurlijk lofwaardig dat
men op deze wijze meer of minder talent
volle jongeren vooruit wil helpen, maar
men dient wel te bedenken, dat de t.v.
de kijkers verwend heeft, vooral op het
terrein van de lichte muze.
„L'inconnue du téléphone", een afleve
ring in de serie van Inspecteur Leclerc
was, voorzien van alle mogelijke cliché
trekjes, toch weer een smakelijk voor
beeld van een Franse thriller.
OP DE HEM EIGEN, beschaafd-rustige
wijze presenteerde Berend Boudewijn het
door hem en Kees van Maasdam samen
gestelde magazine „Uit", dat een aanwinst
voor het VAR A-programma geworden is,
De vraaggesprekjes, in mootjes gehakt ter-
wille Van foto- en filminlassen, deden het
weer goed. Vooral de interviews met
Walden en Muyselaar (Snip en Snap) en
met de vroegere operette-ster Betty de
Vries waren interessant.
HET DOOR Jaap Buys geleide vra
genuur, dat werd toegevoegd aan de twee
uitzendingen over de geboorteregeling,
heeft ons minder kunnen bevredigen. De
vragen van het drietal mensen, dat een
legertje van briefschrijvers vertegenwoor
digde, waren zeker niet altijd scherp en
duidelijk gesteld. Zij gaven ons boven
dien af en toe het gevoel, dat zij als een
soort van grootste gemene deler van de
inhoud der binnengekomen brieven in el
kaar waren gezet. En jammer genoeg
waren de antwoorden van de forum
leden ook niet altijd even helder. Enige
ervan riepen twijfels en vragen op. Het
nut van deze uitzendingen is wellicht ge
weest, dat duizenden echtparen en verloof
den alsnog naar de voor hen aangewezen
artsen of adviesbureaus gaan.
J. Damshuizer
„IN 't GOEDE UUR" worden deze
maand houtsneden in kleur geëxposeerd
van Cor Basart, die ik de laatste jaren
alleen als graficus zag optreden. Niet
alleen de kleuren, maar ook de gehele
wijze waarop Basart zijn vlak bestrijkt
tekenen hem toch ook als schilder, die
in de beperking van dit soort grafiek dan
voorlopig misschien zijn beste uit
drukkingsvorm gevonden heeft. Basart
toont zich een uitstekend vakman, die
ook de houtgravure aankan en weet wat
hij met het vlakke, generfde hout be
reiken kan. Basart gaat ook uit van een
weloverwogen conceptie, nodig voor zijn
zo gave werk. In Basarts prentkunst
komt de kleurgeving niet toe aan het be
lang, dat deze in de schilderkunst kan
hebben, maar de kleur heeft wel degelijk
een wezenlijke betekenis, werd om méér
gebruikt dan om uiterlijke schoonheid
van de prent.
DAT VALT DIRECT al op in het eerste
blad, voorstellende een Griekse vrouw,
waarbij het geel, het grijs en het zwart
zeer authentiek aandoen. Men bekijke ook
eens de achtergrond van „Griekse vis
sersvrouw" Dit is een licht dat moet
kloppen met de werkelijkheid. Basart wist
ook het Spaanse licht treffend op te roe
pen. Dichter bij huis wist hij de atmos
feer van de Deltawerken tot uitdrukking
te brengen door het gebruik van kleur.
De betekenis van de kleur in Basarts gra
fische werk is duidelijk; de kleur, die ook
zo sfeerbepalend kan zijn, gezien bijvoor
beeld het blad met de snoekvissers in de
net aanbrekende ochtend. Voor Basart is
het onderwerp van groot belang en hij
heeft het niet oppervlakkig bekeken. Hoe
echt zijn zijn „Hengelaars 's nachts", hun
spullen u'tpakkend terwijl een vroege auto
voorbij gaat. Geestig is „De goede vangst".
De Amsterdamse haven werd treffend ge
typeerd door de groepjes per fiets naar
huis terugkerende werkers Die groepjes
werden welgeritmeerd op het vlak gezet
en voor de zo kleine afmetingen van de
figuurtjes vond Basart op bewonderens
waardige wijze de essentiële vorm.
SCHILDERACHTIG werd de prent van
IN DE BAVO aan de Grote Markt te
Haarlem kon men gisteravond luisteren
naar het spel van de Amerikaan Leslie
P. Spelman, director of music uit Red-
lands (Californië), die op het zowel naar
het uiterlijk als naar de klank gemeten
buitengewoon fraaie orgel een interes
sant en afwisselend programma ten ge
hore bracht. Leslie P. Spelman bleek
voortreffelijk op de hoogte van de mo
gelijkheden die het Haarlemse orgel de
vindingrijke kunstenaar biedt. Niet al
leen was het spel van de Amerikaan
virtuoos en gaf het in ritmische afwer
king, tempokeuze en exacte interpretatie
een gunstig beeld van de muzikale in
stelling van Spelman, het bleek ook,
dat hij van de registratiemogelijkheden
van het instrument volledig op de hoogte
was.
MEN BEHOEFDE het niet altijd eens
te zijn met de gekozen registraties, met
name kon men in bepaalde registratie
overgangen een licht concessie menen te
beluisteren aan het uiterlijk effect; blijf*
de erkenning dat hier blijk gegeven werd
van een grote muzikale fantasie.
Het programma vermeldde orgelwerken
uit zeer uiteenlopende perioden van de
muziekgeschiedenis en van zeer uiteenlo
pende kwaliteit. Het kwaliteitsverschil
kwam het meest tot uiting toen na het
begin met de grootse „Suite du premier
ton" van de vroeg-18de-eeuwse Frans
man Louis-Nicolas Clérambault vervolgd
werd met twee ontoelaatbaar-vervelende
koraalvoorspelen van Johannes Brahms.
En al even duidelijk en voor onze tijd
en ons land op pijnlijker wijze kwam het
kwaliteiteitsverschil tot uiting, toen na de
Inventionen van onze landgenoot Marius
Monnikendam vier koraalvoorspelen van
Johann Sebastian Bach de avond kwamen
besluiten. Leslie P. Spelman is zeer spe
ciaal geïnteresseerd in de hedendaagse
Nederlandse orgellitteratuur hij heeft
in de Verenigde Staten zelfs concerten ge
geven, uitsluitend gewijd aan dit ons zo
nabije aspect van de muziek. Wij nemen
echter aan dat deze speciale voorkeur be
rust op andere werken, dan op de Inven
tionen van Marius Monnikendam van
deze „inventionen"' namelijk is de inven
tie al even zwak als de uitwerking. Mon
nikendam kon niet op tegen de Amen-
kaan Walter Piston, die met zijn Chro
matic Study on the name of Bach de in
druk wekte, dat hij zelfs met het honderd
en één maal gebruikte B-A-C-H-thema nog
van alles wist te doen. Hoewel ook dit
werk niet buitengewoon sterk leek, wist
het toch te boeien door een evenwichtige
opbouw, die bij de maker een afgerond
vormgevoel deed veronderstellen. Zowel
Monnikendam als Piston kregen trouwens
van Leslie P. Spelman alles waar ze voor
hun werk behoefte aan hadden.
Rob du Bois
Vioolspelende jongen
worstelaars. Ontroerend is een ziek
jongetje, misschien met even een senti
menteel kantje. Waarom niet? Een jonge
tje op vioolles, over zijn instrument met
de ogen zoekend naar hetgeen de leraar
wel van zijn studie denkt, is goed gezien.
Zo'n verbeelding is meer dan knap alleen;
zij steunt op een echte ontroering. Het
kenmerkende van Basart is trouwens dat
hij in strenge, bijna koele vorm uitdruk
king weet te geven van een echte bewo
genheid. Dat hij de Spaanse Guardia-Civil
niet mint is wel duidelijk. Aan de Fla
mencozanger heeft hij geen hekel, maar
voelt enige ironie, dacht ik, van de nuch
tere Hollander tegenover de pathetische
Spanjaard. Weldadig zijn Basarts zomers,
verbeeld bij dag en bij avond. Van echt
Hollandse kleur is zijn landschap met mo
len, dat even herinnert aan de beste ver
beeldingen van ons land door Benner.
Bob Buys
De Haarlemse organist Klaas Bolt brengt
vandaag in het kader van de orgelweek in
de St. Martini Kirche te Bremen een con
cert ten gehore, waarvan het programma
bestaat uit een eigen compositie en werken
van Jan Koetsier, Cor Kee, Piet Kee. Jo-
han Timmerman, Piet Post en Willem
Vogel.
Hans van Manen, artistiek directeur van
het Nederlands Danstheater, heeft Benja
min Harkarvy, thans algemeen regisseur,
tot adjunct artistiek .directeur benoemd.
Harkarvy legt zijn functie als gastleraar
bij het Scapino-ballet per 1 september
neer. De leiding van het Nederlands Dans
theater is voor het komende seizoen als
volgt samengesteld. Directie Carel Birnie
en Aart Verstegen, artistieke leiding:
Hans van Manen en Benjamin Harkarvy.
Maitre de ballet: Hanny Bouman. Diri
gent is Louis Stotijn, toneelmeester Ben
Kuijpers, inspiciënt Paul Stokhof.
Tingel Tangel. In verband met zijn
tournee naar Amerika, Venezuela, de An
tillen en Suriname zal het cabaret „Tingel
Tangel" zondag 12 mei de afscheidsvoor-
stelling geven van „Laat ze maar praten".
Zaterdag 18 mei vertrekt het gezelschap
van Schiphol.
Uw recensent moest dinsdagavond zijn
aandacht verdelen tussen het Minerva
theater en de Haarlemse Stadsschouw
burg.
In de Stadsschouwburg werd de finale
voor het Nationaal Landjuweel voortge
zet, ditmaal door „De Parochiespelers"
uit het Friese .Joure welk ensemble, even
als het „Roosendaal's Rooms Toneel" dit
de vorige avond had gedaan, een opvoe
ring gaf van Arthur Miller's voortref
felijk toneelspel „Van de brug af gezien".
Deze direct op elkaar volgende voorstel
lingen van hetzelfde stuk vormen uiter
aard een bijzonder interessant vergelij
kingsmateriaal en het is voor mij dan ook
enigszins spijtig, door de spelregels van
een toneelconcours te worden weerhou
den het voor en tegen van beide verto
ningen aan een nadere beschouwing te
onderwerpen.
Wel mag na deze doublure de vraag wor
den gesteld, of het bij een toneelwedstrijd
eigenlijk niet ideaal zou zijn wanneer al
le deelnemende verenigingen werden ver
plicht uit te komen met hetzelfde stuk
Weliswaar zou zulk een lange serie voor
de jury en de recensenten op de
duur misschien een zekere kwelling gaan
betekenen, maar men zou bij een derge
lijk voorschrift vermoedelijk voor minder
problemen worden gesteld dan thans, nu
regisseurs en spelers moeten worden be
oordeeld in zulk een uiteenlopende stuk
ken als bijvoorbeeld „Dertien aan tafel",
„Hamlet" en „Een bruid in de morgen".
Wat nu de recente opvoering met „Van
de brug af gezien" betreft, is nogmaals
gebleken dat de auteur van „Mijn zoons",
„De vuurproef' en „De dood van de han
delsreiziger" ook met dit toneelstuk een
bijzonder hoge troef op tafel heeft ge
gooid. Want dialoog en handeling zijn op
zulk een meesterlijke wijze samengevoegd,
dat het stuk de toeschouwer blijft boeien,
ook al kent hij het verhaal en wordt het
in een nogal uiteenlopende opvatting van
HILVERSUM I. 402 m. 746 kc.s. 7.00
KRO. 10.00 NCRV. 11.00 KRO. 14.00-
24.00 NCRV.
KRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Morgengebed.
7.15 Ouverture, radio voor vroege men
sen met reportages, een liedje en actua
liteiten. (7.30-7.35 Strip voor de jeugd).
7.55 Overweging. 8.00 Nieuws. 8.15 Lichte
grammofoonmuziek. 8.50 Voor de huis
vrouw. 9.35 Waterstanden. 9.40 Schoolra
dio. NCRV: 10.00 NCRV-lied. 10.03 Fluit
en orgel: klassieke muziek. 10.15 Morgen
dienst. 10.45 Geestelijke liederen (gr.).
KRO: 11.00 Voor de zieken. 11.45 Geeste
lijke liederen. 12.00 Middagklok - noodklok.
12.04 Lichte muziek. 12.25 Voor de boeren.
12.35 Mededelingen t.b.v. land- en tuin-
12.55 Katholiek nieuws. 13.00 Nieuws. 13.15
Lichte grammofoonmuziek (verv.). 13.40
en Radiokoor: amusementsmuziek. 14.40
Fragmenten uit de opera Werther (gr.).
15.35 Licht instrumentaal trio. 16.00 Bijbel
overdenking. 16.20 Oude muziek. 16.55 Gi
taarspel (gr.). 17.00 Voor de jeugd. 17.30
Schoolzang. 17.40 Beursberichten. 17.45
Metropole-orkest: lichte Franse muziek.
18.15 Sportrubriek. 18.30 Lichte orkestmu
ziek en zangsoliste. 18.50 Sociaal pers-
pektief, praatje. 19.00 Nieuws en weer-
praatje. 19.10 Politieke lezing. 19.20 Geeste
lijke liederen. 19.30 Radiokrant. 19.50 Oude
grammofoonmuziek. 20.00 Lichte grammo
foonmuziek. 20.20 De jeugd op eigen wie
ken, hooorspel (18). 21.00 Militair orkest
(opn). 21.30 Op de man af, praatje. 21.35
Moderne orkestmuziek (opn.). 22.00 Kerk
orgelconcert: moderne werken. 22.30
Nieuws en SOS-berichten. 22.40 Avond
overdenking. 22.55 Boekbespreking. 23.00
Platennieuws. 23.30 Vers in 't gehoor:
voordracht van gedichten. 23.55-24.00
Nieuws.
HILVERSUM II. 298 m. 1007 kc.s. 7.00
AVRO. 7.50 VPRO. 8.00-24.00 AVRO.
AVRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtendgym
nastiek. 7.20 Lichte grammofoonmuziek.
VPRO: 7.50 Dagopening. AVRO: 8.00
Nieuws. 8.15 Programma-overzicht, aan
sluitend lichte grammofoonmuziek. 9.00
Ochtendgymnastiek voor de vrouw. 9.10
De Groenteman. 9.15 Klassieke grammo-
foonmuz. 9.40 Morgenwijding. 10.00 Lich
te grammofoonmuziek. 10.50 Voor de kleu
ters. 11.00 Kookkunst. 11.15 Moderne ka
mermuziek (opn.). 12.00 Licht ensemble
met vocaal ensemble. 12.30 Mededelingen
t.b.v. land- en tuinbouw. 12.33 Uit het
bedrijfsleven, lezing. 12.43 Elektronisch
orgel: lichte muziek. 13.00 Nieuws. 13.15
Mededelingen, eventueel actueel of gram
mofoonmuziek. 13.25 Beursberichten. 13.30
Danscrkest met zangsolisten. 14.00 Viool
en piano: klassieke muziek. 14.30 Voor de
vrouw. 15.05 Weense avond (herhaling van
maandag 6 mei jl.). 16.00 Van vier tot vijf,
Voor de jeugd. 18.00 Nieuws. 18.15 Even
tueel actueel. 18.20 Verkiezingsprogram
ma. 18.30 Ronde van Nederland 1963. 18.35
Gesproken brief. 18.40 Licht instrumen
taal kwintet met zangsoliste. 19.00 Voor
de kleuters. 19.05 Carrousel, een pro
gramma dat alle kanten opgaat. 19.30 Voor
de jeugd. 20.00 Nieuws. 20.05 Omroepor
kest en solist: rapsodieën-programma.
21.10 Drieluik, hoorspel. 21.45 Metropole
orkest. 22.20 Grammofoonmuziek. 22.30
Nieuws en mededelingen. 22.40 Actualitei
ten. 23.00 Sportactualiteiten. 23.10 Discota-
ria. 23.55-24.00 Nieuws.
BRUSSEL 324 m.
12.00 Nieuws. 12.03 Amusementsmuziek.
12.30 Weerbericht. 12.35 Latijns Amerikaan
se muziek. 12.50 Beursberichten. 13.00
Nieuws. 13.15 Kamermuziek. 14.00 Nieuws.
14.03 Schoolradio. 16.00 Nieuws. 16.03
Beursberichten. 16.09 Franse les. 16.24
Lichte muziek. 17.00 Nieuws. 17.15 Voor
de kinderen. 17.50 Lichte muziek. 18.00
Sportberichten. 18.20 Voor de soldaten.
18.50 Radiokroniek. 19.00 Nieuws. 19.30
Lezing. 19.40 Radiowedstrijd voor school
koren. 19.50 Politieke lezing. 20.00 Moder
ne en klassieke muziek. 22.00 Nieuws.
22.15 Chansons. 23.00 Nieuws. 23.05 Uit
zending gewijd aan de opera. 23.55-24.00
Nieuws.
VOOR WOENSDAG
NCRV: 17.00 Voor de kinderen. NTS.
17.35-17.45 De Verrekijker, jeugdjournaal.
19.30 Alles draait om moeder, TV-feuil-
leton. NTS: 20.00 Journaal en weerover-
zicht. 20.20 Verkiezingsprogramma. NCRV:
20.30 Muziek voor u, o.l.v. Pi Scheffer.
21.05 Zoek de zin op, intelligentiespel. 21.40
23.30 Directe reportage van de voetbal
wedstrijd BenfinaFeijenoord.
VOOR DONDERDAG
VARA: 14.30-15.15 Voor de vrouw. 15.15
Pauze 15.30-15.45 Voor de kinderen. 19.30
Sport. NTS. 20.00 Journaal. 20.20 Verkie
zingsprogramma VARA: 20.30 Achter het
nieuws. NTS: 21.00 De kersentuin, toneel
stuk. 22.50 Journaal. 22.55-23.05 Extra Sport
in Beeld: Ronde van Nederland, filmver
slag.
De staatssecretaris van O. K. en W. heeft
een commissie ingesteld die advies zal ge
ven over het verstrekken van studie-op
drachten in het belang van de televisie
en de toekenning van daarmede verband
houdende studietoelagen of beurzen.
In deze commissie zijn benoemd: tot
voorzitter ir. J. D. H. van der Toorn en
tot leden prof. dr. W. J. M. A. Asselbergs
en J. Kassies. Secretaris is mr. M. P
Bajetto.
Jaarlijks, te beginnen 1964. zal een der
leden aftreden en door benoeming door
een nieuw lid worden vervangen.
de regisseurs gespeeld. Vandaar dat de
leden van de katholieke Haarlemse toneel
verenigingen „Ludamus" en „St. Gene-
sius", voor wie het stuk dinsdag voorna
melijk werd gespeeld, zonder twijfel een
mooie toneelavond in herinnering zullen
houden, al (mag dit even?) ging mijn per
soonlijke voorkeur uit naar de voorstel
ling van de Brabanders.
Jan van Dam