Geron" uit Schiedam met
stuk van Salacrou
m
Exposities in Amsterdams Stedelijk Museum
E
Koorfestival in Haarlem
DE PROGRAMMA'S
AEG
Schrijverscongres in
Moskou begonnen
m
Onbekende schenkt
een Van Gogh
aan Utrecht
'4 -,
DONDERDAG 9 MEI 1963
21
KOELKASTEN
AMSTERDAM
Bob Buys
NTS negeert corrida
in Tilburg
nabeschouwingen
Toch een overwinning
Ovaties voor Strawjnsky
jn Boedapest
Nederlandse inzending voor
Biennale de la Jeunesse
Hoge prijzen op kunst
veiling Mak van Waay
MOEDERDAG
NEGEN MUZEN
De radio geeft vrijdag
T el evisie programma
Symfonieorkest 111 Ethiopië
„SCHRIFT EN BEELD" is de naam van een-belangwek
kende tentoonstelling, die tot 10 juli in het Stedelijk Museum
te Amsterdam te zien is. Het gaat hier om letters als beel
dende elementen, om letters gebruikt dus met een ander
doel dan om er uit te lezen. Ook wijst men op de beeldende
waarde van tekens; op hetgeen aan het teken te beleven valt.
Men ontmoet voorbeelden van Japanse en ook oudere Euro-
lese calligrafie. Visuele belevenis aan het schrift kan ook
eiden tot imitatie daarvan of, als men wil, tot een nieuw, een
zelfgeschapen schrift of teken, dat op dezelfde wijze immers
beeldend zou kunnen zijn als een bestaand schrift of teken,
dat in de eerste plaats bedoeld is om gelezen te worden. De
in Galerie Espace nog al eens vertegenwoordigde Alechinsky,
die Japan ook bezocht, wees met daarvóór gemaakt werk
al in de richting van calligrafie als creatieve kunstbeoefening.
Bekend voor sommige onzer lezers kan ook zijn het grafische
werk van Anton Heyboer, die het schrift zo veelvuldig is
gaan gebruiken.
IN DE ONTWIKKELING van de moderne kunst zijn het in de beginne de kubisten
en futuristen geweest die letter of woord als een belangrijk beeldend element begon
nen te gebruiken. Meestal waren hun associaties directer dan bij later gebruik van
letters, waarbij opgemerkt dient te word seren, kan doelen op de leestafel van de c
roepene dan gen ruimere strekking heeft. Het gebruik van de naam van een bekende
krant betekent niet die krant alleen, maar kan „de krant" in het algemeen symboli-
ons oproepen. Letters, vervaardigd met de bekende metalen schabionen, doen door
het gebruik daarvan op pakkisten meestal denken aan reizen, en kunnen hetzelfde
verlangen oproepen gis het schilderij van een haven of een station.
KUBISTEN EN FUTURISTEN schilder-,
den in hun werk al de letters, tnaar ont
dekten ook het zinvolle gebruik van het
reeds gedrukte, dat uit kranten of andere
publikaties geknipt in schilderij, gouache
of tekening geplakt kon worden. Blokken
tekst konden zo ook de betekenis van kleur
of toon krijgen, waarbij ook de structuur
van belang kan zijn. Zo ontstond de zo
genoemde collage, door een Kurt SchWjt-
ters zo geraffineerd ontwikkeld, dat som
mige van zijn „plaksels" weer als kleine
kubistische schilderijen kunnen voor
komen. Hierbij herinner ik aan een ten
toonstelling van H. van Tongeren uit
Heemstede bij de Galerie Uittenhout, waar
verfijnde collages van even andere vorm
te zien waren. Men ontmoet op deze ten-
Advertentie
i
Thuis bij U de beste
koelkast uit de
grootste fabriek
voor electfische
L. i- J -I
huishoudelijke
toestellen in Europa
As
«-
Een schitterende serie
waaruit U kunt kiezen:
van 120 liter tot 280
liter inhoud.
Van f348.- tot f995.-.
Compresso'rkoeüng.
Veilige magnetische
deursluiting. Ruim
vriesvak. Automatische
ontdooiinrichting.
Doordachte indeling.
Vraag het de vakman.
met de prod tieten AEG,
Telefunken en Osram
Wereldvermaard
sinds mensenheugenis
Jonge Russische schrijvers, van wie ve
len het hard te verduren hebben, vanwe
ge hun werk in Westerse stijl, zijn dins
dag in Moskou bijeen gekomen met oude
re collegae uit de Stalintijd. Dit congres,
het eerste in zeven jaar, wordt gehouden
onder auspiciën van de „vakbond voor
schrijvers". Er zijn 170 congressisten, waar
van 150 ouderen. Het hoofd van de vak
bond, Kcnstantin Fedin, verklaarde, dat
de bijeenkomst „ongetwijfeld grote invloed
zal hebben op de gehele Sovjet-littera
tuur".
Een speciale gast bij de opening van
de conferentie was de kosmonaut Joeri
Gagarin, die verbitterde kitiek geleverd
heeft op de jonge dichter Jevgeny Jev
toesjenko en andere jonge auteurs en
beeldende kunstenaars voor hun „ideolo
gische misvattingen".
Sergei Pavlov, hoofd van de jeugdbe
weging Komsomol was eveneens aanwe
zig Hij heeft veel kritiek op de schep
pende intellectuelen van zijn generatie, die
zich verzetten tegen de beperkingen door
de partij. Fedin verklaarde: „De hoofd
inhoud van onze conferentie is het over
dragen van ervaring. Continuïteit is niet
herhaling maar ontwikkeling.
toonstelling ook décollages. waarvoor wel
van het teveel aan papier Ontdane re
clameschuttingen het voorbeeld zullen zijn
geweest. Wat mij betreft mag men veel op
deze tentoonstelling zien als experiment.
Maar van groot belang is deze expositie
minstens al door de aanwezigheid van
werk van verscheidene belangrijke kunste
naars als Braque, Picasso, Léger, Gris,
Carra en Severini, om er maar een paar
te noemen.
IN HET KADER van de permanente ten
toonstelling „de vijf generaties" is in dit
museum tot 3 juni werk te zien van de
schilders Fernhout, Diederen en Defesche.
De expositie van Fernhout omvat schilde
rijen uit 1944 tot 1963 en zou, al begon
Fernhout veel eerder, een overzichtsten
toonstelling van zijn werk genoemd kun
nen worden, omdat toch alle facetten van
zijn ontwikkeling hier zichtbaar zijn. Naar
uitvoering lag Fernhouts werk in het be
gin dicht in de buurt van de zogenoemde
magische realisten. Hij dwingt dan respect
af voor zijn onvermoeide aandacht voor
het detail, dat toch ondergeschikt moest
blijven aan het grote geheel. Door het
ontbreken van een traditionele schilder
kunstige scholing is zijn ontwikkeling niet
gemakkelijk geweest. Onder de indruk
van Franse schilderkunst en met name van
de impressionisten heeft hij getracht zich
te bevrijden van een pijnlijk wordende
dwangmatigheid. Hij kwam toen echter
in de buurt van zijn zo geldende moeder
Charley Toorop, aan wier persoonlijkheid
men zo moeilijk voorbij gaat. Later, in
duinlandschap en zeegezichten, werkt hij
al veel vrijer, maar toch blijkt hij behoefte
te hebben aan een vormvastheid. Waar an
deren konden volstaan met een natuurlijke
toets van schilderen is het bij Fernhout of
hij de toets omwerkt tot streng bepaalde
vlakjes. Maar ook daar komt hij op een
bepaalde wijze los van. Korte tijd was hij
toen wel even te los. Dat is verdwenen
toen een indringender aandacht voor de
verfbehandeling ging gelden, waarmee zijn
schilderijen aan spanning zijn gaan win
nen. De veelvuldige herhaling van zijn
structuur maakt de beschouwer wellicht
wat ongeïnteresseerd in de vele doeken,
die als natuurbelevenissen mogen gelden.
BIJ ALLE RESPECT moet ik toch zeg
gen, 'dat het werk van de uit Limburg
stammende schilders Diederen en De
fesche mij meer ligt dan dat van Fernhout.
Zij zijn echte rasschilders, van wier werk
ik ondanks enige beduchtheid voor de
door hen ingeslagen richting toch houd.
Mag hun werk velen onzer als abstract
voorkomen, de titels wijzen op hun geloof
in het figuratieve. Het geven van namen
aan deze schilderijen heeft een betekenis
als het schoonvegen van een beslagen ruit,
waarmee het uitzicht op de wereld buiten
duidelijker gaat worden. Bij Defesche zie
ik thans een directere verhouding tot de
door hem op-geroepen wereld dan bij Die
deren, die het ervarene meer ondergeschikt
lijkt te maken aan het welgedane fraaie
schilderij. Het meest voel ik voor Diede-
rens doeken, waarin sprake is van een
strakkere vormgeving. Die blijken danook
het dichtst bij het eens geziene gebleven
te zijn, het meest te steunen op een teke
nend aangegaan ervaren, dat hij misschien
toch moeilijk missen kan als steun voor
zijn fantasie, waaruit schilderijen als
„5 mei", „Groeiend groen" en „Het land en
de lucht" ontsproten zijn. Het is ook of
Diederen bij deze werken zijn composities
liet remmen door de begrenzingen van het
vlak, dat hij in andere werken als „Feest
van joodse kinderen" en „Yom Kipur",
doorbrak, waarmee hij een grotere ruimte
lijkheid bereikte. Ook Defesche draait nog
al eens rond binnen de begrenzingen van
zijn doeken. Zijn heerlijk rijke kleurgeving
is wél steeds innemend. Ik kan me niet
onttrekken aan het gevoel dat de huidige
mode van omlijsting met latjes het gevaar
met zich meebracht van de behoefte het
schilderij als het ware zichzelf te laten om
lijsten. Ik ben ervan overtuigd dat de
waarde van Defesches prachtige schilderij
„De Zigeunébs" door een stevige omlijsting
directer duidelijk zou worden.
VERDER SIGNALEER IK dan een ex
positie van grote pasteltekeningen van Mi a
en Hans Obrecht. De laatste figuur moet
een bewonderaar van Kokoschka zijn. Hij
springt mij wat te gemakkelijk met zijn
middelen om, maar boeit met zijn leven
dige wijze van verhalen. Het werk van
Mia Obrëcht kan als wat naïef bekoren,
maar hindert toch wel door gebrek aan
kunde.
In de Nieuwe Vleugel exposeert tot
20 mei de vereniging „Sint Lucas". Door
gebrek aan belangstelling van voor deze
vereniging belangrijk te achten figuren is
het moeilijk voor Sint Lucas om tot ver
hoging van de gemiddelde kwaliteit van
de exposities te komen. Men wist echter
toch tot een veel betere tentoonstelling
dan die van vorig jaar te komen. De schil
der Cuppen won aan zekerheid en daar
mee aan natuurlijkheid in zijn onderwer
pen. Als altijd bevalt het werk van Erf-
mann me meer wanneer het in nauw con
tact met de natuur ontstond dan wanneer
het uit zijn fantasie ontsproot. Tot het
beste behoort hier het werk van Kouwer
Boomkens, die zeker het sterkste besef van
een schilderkunstige cultuur en het dóór
gaan daarvan aan de dag legt. Nu kan van
oudere figuren als Rueter en Jacoba Surie
natuurlijk minder een eigentijdse wijze
van zeggen verwacht worden. Zij dragen
hun getuigenissen échter voor op toch echt
levende wijze, Rueter met grote intensi
teit, terwijl Jacoba Surie verrast met een,
voor haar wijze van werken, blijde kleur
geving. Noemenswaard zijn verder een
stadsgezicht van Valentine Hobson, een
stilleven en een gewassen tekening van
Swagemakers, „Jachthaven" van Peizel,
een mooie aquarel van Potgieter, kundig
werk van Sluyters jr., fraai werk van
Trudy Sodenkamp, wier wandkleed mij
meer waard is dan dat van de winnares
vart de medaille, W. Fruytier. en natuurlijk
de schilderijen van die zo bijzondere ver
telster Sorella.
Advertentie
piano's
Advertentie
Slamat Djalan, om eelt on
der Uw voeten te verwijderen!
Slamat Djalan, Uw lik
doorns verdwijnen spoor
loos, pijnloos!
Slamat Djalan, afdoende
tegen lastige kalknagels!
Slamat Djalan, tegen ver
moeide en branderige voe
ten!
Slamat Djalan is een nieuw middel vólgens
recept van Mevrouw A. A. Rehwinkel-van
den Berg te Heemstede en wordt in de han
del gebracht door de Chemische en Cos
metische fabriek „AKRUWesterstraat 93
te Haarlem.
Verkrijgbaar bij Uw drogist.
De Nederlandse Televisie Stichting heeft
om principiële redenen geweigerd aan
dacht te besteden aan de Spaanse corrida,
het stierengevecht, dat zaterdag en zon
dag in Tilburg wordt gehouden in het ka
der van de lustrumviering van het studen
tencorps „St. Olaf", zo heeft de lustrum
commissie medegedeeld. Naar bekend is,
heeft de Nederlandse Vereniging tot Be
scherming van Dieren haar ernstig mis
noegen uitgesproken over het houden van
dit stierengevecht. De Engelse en Duitse
televisie en naar verwacht wordt ook de
Vlaamse televisie zullen wel opnamen ma
ken. De corrida gaat in elk geval door.
De stieren zullen donderdag in Tilburg ar
riveren.
„Wat zou hèt worden?" Die vraag, door
miljoenen mensen gesteld op de huise-
lijkste- avond van het jaar,- gold niét
alleen het verloop en de uitslag van
Benfica-Feyenoord, maar ook de t.v.-
reportage, die van deze titanenkamp ge
geven zou worden. Over de wedstrijd zelf
kunt u elders in dit blad het nodige le
zen. Wij mogen vaststellen, dat die vraag,
waar het de reportage betrof, meer dan
bevredigend beantwoord is door de Portu
gese, Spaanse en Nederlandse technici die
zichzoveel moeite getróóst hebben om
deze uitzending mogelijk te maken.
Hoe groot en moeilijk die technische
voorzieningen geweest moeten zijn, bleek
nog eens uit het sympathieke vraagge-
sprekje, dat een journaal-redakteur in de
rust had met de heer Bollen, de initia
tor en leider van dit werk.
Op enkele korte perioden van de tweede
helft na hebben wij een goed beeld ge
had, dat ons in staat stelde de voetbal-
ontmoeting uitstekend te volgen. Benfica-
Feyenoord is mede een overwinning ge
worden voor de televisie-techniek, een
overwinning behaald in de allermoeilijkste
omstandigheden.
J. Damshuizer
De RussisCh-Amerikaanse componist
Igor Strawinsky heeft voor het eerst sinds
de oorlog in Boedapest een concert gedi
rigeerd. Hij kreeg na afloop een ovatie,
die hij, naar hij zei, nooit zou vergeten.
De bejaarde maestro bracht met het
Hongaarse Staatssymfonie-orkest zijn
„ode" en „psalmensymfonie" ten geho
re. Andere werken van Strawinsky wer
den geleid door Robert Craft, een Ame
rikaanse dirigent, die Strawinsky op zijn
tournees begeleidt.
Het publiek in het Erkeltheater, waar
het concert uitgevoerd werd, bracht hem
staande een ovatie. Het verliet de zaal
eerst toen Strawinsky verzocht de lichten
uit te draaien.
Eert inwoner van Utrecht die onbe
kend wenst te blijven, heeft het Centraal
Museum in Utrecht een schilderij van
Vincent van Gogh aangeboden. Het doek
stelt een landschap bij avondlicht voor
en is gedateerd 1885.
Het betreft hier een vroeg werk met
grote esthetische kwaliteiten, dat blijkens
de Van Gogh-litteratuur in de ontwikke
ling van de kunstenaar een belangrijke
plaats inneemt.
De eigenaar heeft aan de schenking de
voorwaarde verbonden, dat het schilderij
nooit uit het gemeentelijk museumbezit
mag worden vervreemd.
De commissie, belast met 't samenstellen
van de Nederlandse inzending van beel
dende kunst voor de Biennale de la Jeu
nesse te Parijs, bestaande uit de heren
Jan van Heel, commissaris, D. Dooijes, J.
W. M. van Haaren, P Killaars, H. M. van
der Spoel en mej. G. J. A. ten Holte,
heeft haar keuze laten vallen op werk van
de volgende kunstenaars: Schilderkunst:
Kees van Bohemen, Peter Jansen, Jan
Sierhuis, Ans Wortel. Grafiek: Robert Ot-
te. Beeldhouwwerk: Arthur Spronken.
Tevens is een collectie samengesteld
voor de afdeling „Livres sur l'art". De
Biennale te Parijs zal worden gehouden
van 28 september tot 3 november^ 1963.
11
Compositiewedstrijd voor beiaard. De
Koninklijke Beiaardschool te Mechelen or
ganiseert een internationale compositie
wedstrijd 1963 voor beiaard. De werken
hiervoor moeten voor 5 juni worden in
gezonden aan het adres: beiaardschool te
Mechelen compositiewedstrijd. Tevens
zal er een wedstrijd voor beiaardiers wor
den gehouden, waarvoor inschrijving even
eens voor 5 juni dient plaats te vinden aan
genoemde beiaardschool. Inlichtingen kun
nen worden verkregen bij: bureel: „Het
schip". Fred de Merodestraat 63, Mechelen
.(België), tel. 14792. I
Ondanks de door het organiserend co
mité van het tweede Nationaal Landju
weel zozeer gevreesde concurrentie van de
televisie-uitzending BenficaFeijenoord
was de Haarlemse Stadsschouwburg
woensdagavond toch goed bezet. Gelukkig
maar, want de gereformeerde amateurto
neelgroep „Geron" uit Schiedam, welk en
semble als derde vereniging optrad in de
finale om de begeerde zilveren trofee, zou
stellig door de Haarlemmers in waarde
ring tekort zijn gedaan, indien men hen
had laten spelen voor een bijna lege zaal.
Geron" heeft het namelijk gewaagd zijn
kansen te verdedigen met een stuk, dat
voor deze opvoering moest worden geacht
als door amateurs onspeelbaar.
Het was Armand Salacrou's drama „Het
verraad" (Les nuits de la colère), dat bij'
nationaal landjuweel
na tien jaar geleden door het Rotterdams
Toneel en onder regie van Jan Teulings
voor het eerst in Nederland werd gespeeld.
Het is voor de spelers bijna even moeilijk
als voor het publiek en uit de reacties
in de zaal kon aan het begin worden af
geleid, dat een aantal toeschouwers niet
goed raad wist met de soms bijna expres
sionistische structuur van het stuk. Voor
al de dialogen tussen doden en levenden
ontmoetten dikwijls enig onbegrip, doch
toen men zich eenmaal met de vorm van
een raamvertelling had vertrouwd ge
maakt heerste er een doodse stilte en was
het publiek kennelijk even ontroerd als ge
schokt. En met deze bedoeling moet Sala
crou zijn buitengewoon knappe stuk heb
ben geschreven.
Met „Het verraad" hield hij de herin
nering levendig aan oorlog en verzet, door
een bij een treinaanslag gewond geraakte
verzetsstrijder zijn toevlucht te laten zoe
ken bij een vroegere vriend. Deze. be
vreesd voor represailles van de Duitsers
en op aandringen van zijn vrouw, levert
Jean aan de vijand uit, voor welk ver
raad hij door de illegaliteit wordt geliqui
deerd. Na deze inleiding gaat de auteur
zich verdiepen in het mysterie van het
verzet en tracht hij te verklaren waarom
de één een held werd en de ander een
lafaard. Met volledige verwaarlozing van
het gebruikelijk tijdsbegrip hanteert hij
hiervoor taferelen uit lieden en verleden
in een schier ongerijmde volgorde, welke
toch weer op geniale wijze tot een logisch
geheel wordt samengevoegd. Salacrou laat.
daarbij als het ware de conclusie aan de
toeschouwer, ofschoon deze door een dui
delijk gedemonstreerde verachting voor
passiviteit en egoïsme toch wel in een be
paalde richting wordt geleid. In zijn tota
liteit een belangwekkend en sterk speel
stuk, dat door zijn dramatische inhoud een
diepe indruk op het publiek heeft achter
gelaten.
Na drie opvoeringen heeft deze finale in
tussen reeds de omvang van een evene
ment bereikt, zodat elke amateur-toneel-
speler uit Haarlem en omgeving een be
zoek aan enige voorstellingen van harte
kan worden aanbevolen. Hedenavond wordt
de wedstrijd voortgezet door de toneel
groep „Elckerlyc" uit Geldermalsen. door
welk gezelschap T. S. Eliots „De familie
reünie" zal worden gespeeld.
Jan van Dam
Een bedrag van 16.000 gulden voor een
stilleven van de 17de-eeuwse schilder Roe
lof Koets werd gisteren betaald op de
kunstveiling Mak van Waay in Amster
dam. Het werk van Koets werd gekocht
door een Nederlandse handelaar. Een
Duitse koper werd eigenaar van een stads
gezicht van Karsen voor 5.100 gulden.
Voorts werden bedragen besteed van 5.900,
5.200, 3.100 en 1.750 gulden voor werken
van Isaac Israels, en 1.300 gulden voor
een werk van Bernard de Hoog.
Een „Bloeiende weide" van Jan Man>
kes, een klein schilderijtje, bracht 2.900
gulden op.
De veiling, waarin o.m. is opgenomen de
handelaar W. Vermeulen, zal verscheide
ne dagen in beslag nemen. De catalogus
omvat bijna 3000 nummers.
Leden van alle Anglicaanse kerkkoren
in Nederland en België zullen medewer
king verlenen aan een „Evensong" (ge
zongen avonddienst), die zaterdag 11 mei
in de Oud-Katholieke kerk aan de Kin
derhuissingel te Haarlem des avonds om
17.30 uur gehouden wordt met speciaal
voor dit doel geschreven muziekkoralen
en „anthems" een jaarlijks èvenement in
de Anglicaanse eredienst. Ieder jaar wordt
het festival in een andere stad gehouden.
Vorig jaar was dit Antwerpen, bij welke
gelegenheid de bovenstaande foto gemaakt
werd.
De muzikale leiding berust dit jaar bij
dr. Artur Wills, „choirmaster" en organist
van de kathedraal van Ely, Engeland.
Voor liefhebbers van Engelse kerk
muziek is dit een unieke gelegenheid om
deze prachtige muziek te beluisteren.
Advertentie
i DE FRUITWINKEL
vr? m
j w P»
KWALITEITSADRES
Ruim gesortee rd in aardige ge
schenken en attenties voor
Fruitmanden en
cadeaupakketten
over liet hele land
Zijlstraat 55
HAARLEM - TELEFOON 11767
Frans jongenskoor. Op zaterdag 13 en
zondag 14 juli zal het Franse jongenskoor
„Les pefits chanteurs St. Jean de Passy"
in 's-Hertogenbosch concerteren. Het koor
zal onder andere in de St. Leonarduskerk
tijdens de hoogmis op zondag 14 juli een
uitvoering geven van de missa van Or
lando di Lasso „Douce mémoire".
HILVERSUM I. 402 m. 746 kc.s. 7.00-24.00
KRO.
KRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Morgengebed.
7.15 Ouverture, radio voor vroege men
sen, met reportages, een liedje en actua
liteiten. (7.30-7.35 Strip voor de jeugd).
7.55 Overweging. 8.00 Nieuws. 8.15 Amu
sementsmuziek (gr.). 8.50 Voor de huis
vrouw. 9.35 Waterstanden. 9.40 Schoolra
dio. 10.05 Franse chansons. 10.20 Klassie
ke grammofoonmuziek. 11.00 Voor de zie
ken 11.40 Pianorecital: klassieke muziek
(gr.). 11.50 Als de ziele luistert, lezing.
12.00 Middagklok-noodklok. 12.04 Licht in
strumentaal ensemble en zangsolisten. 12.30
Mededelingen t.b.v. land- en tuinb. 12.33
Orgelspel (gr.).: lichte muziek. 12.50 Ac
tualiteiten en Katholiek nieuws. 13.00 Nws.
13.15 Platennieuws. 13.20 Dansorkest en
zangsolisten. 13.45 Voor de vrouw. 14.00
Metropole-orkest en zangsolist: amuse
mentsmuziek. 14.40 Populaire grammo
foonmuziek. 15.00 Schoolradio. 15.30 V.oor
de zieken. 16.30 Zangrecital: Oude en klas
sieke liederen. 17.00 Boekbespreking voor
de jeugd. 17.15 Kinderkoor. 17.40 Beurs
berichten. 17.45 Promenade-orkeSt en zang
solisten: Opera-fragmenten. 18.20 Fiesta
Estudiantil en Tilburgo, klankbeeld. 18.50
Regeringsuitzending: Bescherming Bevol
king vraagt uw aandacht. 19.00 Nieuws.
19.10 Verkiezingsprogramma. 19.20 Actua
liteiten en reportage Ronde van Neder
land 1963. 19.35 Jeugd en boeken. 19.40
Lichte grammofoonmuziek. 20.30 Actueel
programma voor jongeren van 20 tot 30.
21.00 Jazzmuziek. 21.20 My fair Kenau,
een quasi-historisch zangspel over Kenau
Simons Hasselaar. 22.00 Populaire gram
mofoonmuziek. 22.15 22.25 Boekbespre
king. 22.30 Nieuws. 22.40 Fis met boven
tonen, hoorspel Aansluitend: grammofoon
muziek. 23.55-24.00 Nieuws.
HILVERSUM II. 298 m. 1007 kc.s 7.00
VARA. 10.00 VPRO. 10.20 VARA.
12.00 AVRO. 16.00 VARA. 19.30 VPRO
21.00 VARA. 22.40 VPRO. 23.00-
24.00 VARA.
VARA: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtendgym
nastiek. 7.20 Socialistisch strijdlied. 7.23
Klaarwakker: lichte grammofoonmuziek,
reportages, mededelingen en commentaren,
met óm 7.35 Van de voorpagina. 8.00
Nieuws en socialistisch strijdlied. 8.18 Lich
te grammofoonmuziek. 9.00 Ochtendgym
nastiek voor de vrouw. 9.10 Moderne sym
fonische muziek (gr.). VPRO: 10.00 School
radio. VARA: 10.20 Voor de vrouw. 11.00
Voor de kleuters. 11.15 Hobo en piano:
moderne muziek. 11.40 Electronisch orgel
en piano: lichte muziek. AVRO: 12.00 Zang
en piano: lichte muziek. 12.20 Regerings
uitzending: Uitzending voor de landbouw.
12.30 Mededelingen t.b.v. land- en tuin
bouw. 12.33 Sport en recreatie. 13.00 Nws
13.15 Mededelingen, eventueel actueel of
grammofoonmuziek. 13.25 Beursberichten.
13.30 Licht orkest. 14.00 Vocaal vrouwen
ensemble: moderne liederen. 14.25 Verbo
den en verbrand, lezing. 14.45 Klassieke
kamermuziek (gr.). 15.00 Promenade-or
kest en zangsoliste. VARA: 16.00 Grepen
uit de muziekgeschiedenis, muzikale le
zing. 16.30 Licht instrumentaal sextet (her
haling van maandag 15 april jl.) 17.00
Voor de zieken. 17.30 Licht orkest. 17.50
Actualiteiten. 18.00 Nieuws. 18.15 Gespro
ken brief uit Vlaanderen. 18.20 Verkie
zingsprogramma. 13.30 Licht ensemble
met zangsolist. 18.50 Loon naar werken,
actueel praatje. 19.00 Voor de kinderen.
19.10 Wind in de zeilen: zeemansliederen
en -verhalen. VPRO: 19.30 Uit de kunst,
veertiendaags magazine. 20.00 Nieuws. 20.05
Fluit, viool en altviool: klassieke muziek.
20.25 Boekbespreking. 20.40 Fluit, viool en
altviool: moderne muziek. VARA: 21.00
Tango-rumba orkest met zangsolisten.
21.25 Zonder blinddoek, debat. 22.00 Chan
sons. 22.30 Nieuws. VPRO: 22.40 Straf,
discussie. VARA: 23.00 Socialistisch nieuws
in Esperanto. 23.10 Lichte grammofoonmu
ziek. 23.55-24.00 Nieuws.
BRUSSEL 324 m.
12.00 Nieuws. 12.03 Lichte muziek. 12.30
Weerbericht. 12.35 Voor de landbouw. 12.45
Vlaamse studentenliederen. 12.50 Beursbe
richten. 13.00 Nieuws. 13.15 Satireliertjes.
14.00 Nieuws. 14.03 Schoolradio. 15.45 Lich
te muziek. 16.00 Nieuws. 16.03 Beursbe
richten. 16.09 Oude muziek. 16.45 Lichte
muziek. 17.00 Nieuws. 17.15 Gevarieerde
muziek. 17.45 Duitse les. 18.00 Nieuws.
18.03 Moderne muziek. 18.20 Voor de sol
daten. 18.50 Radiokroniek. 19.00 Nieuws.
19.40 Volksmuziek. 20.00 Amusementsmu
ziek. 20.35 Theaterkroniek. 21.00 Amuse
mentsmuziek. 21.45 Volksmuziek. 22.00
Nieuws. 22.15 Jazzmuziek. 22.35 De zeven
kunsten. 23.00 Nieuws. 23.05 Kamermu
ziek. 23.55-24.00 Nieuws.
VOOR DONDERDAG
VARA' 14.30-15.15 Voor de vrouw. 15.15
Pauze «15.30-15.45 Voor de kinderen. 19.30
Sport. NTS. 20.00 Journaal. 20.20 Verkie
zingsprogramma. VARA: 20.30 Achter het
nieuws. NTS: 21.00 De kersentuin, toneel
stuk. 22.50 Journaal. 22.55-23.05 Extra Sport
in Beeld: Ronde van Nederland, filmver
slag.
VOOR VRIJDAG
KRO: 19.30 Voor de jongeren. NTS:
20.00 Journaal en weeroverzicht. 20.20 Ver
kiezingsprogramma. KRO: 20.30 Brand
punt. 20.55 Rens van Dorth komt even
langs, cabaretprogramma. 21.25 De Fuik,
TV-spel (deel 8). 22.10 De Titanen, docu
mentaire van de BBC. NTS: 22.55 Jour
naal. 23.00-23.10 Extra Sport in Beeld:
Ronde van Nederland, filmverslag.
Keizer Haile Selassie van Ethiopië wil
van het muziekkorps van de keizerlijke
lijfwacht een symfonieorkest maken dat
Handel's „Messiah" kan spelen.
De musici, die nooit anders dan mar
sen en het volkslied gespeeld hebben, oefe
nen thans acht uur per dag op de „Mes
siah" en Mozart's 39ste concert. De kei
zer heeft in april opdracht gegeven een
nationaal symfonie-orkest te vormen
het eerste dat het land ooit heeft gehad
om op 22 mei de conferentie van Afri
kaanse staatshoofden een concert te kun
nen aanbieden.