rodent muizsnVpasta DE PROGRAMMA'S Schijnprobleemstuk van Friedrich Dürrenmatt nieuw RATTEN- VLOKKEN Ray Charles in Amsterdam Anglicaanse koren zongen in Haarlem NEGEN MEZEN «P: V- iV'V:' A dl Jeugdorkest MAANDAG 13 MEI 1963 7 Nieuwe docenten aan het conservatorium Amsterdam Henry Moore bekroond A W nabeschouwingen Asjkenazi naar Moskou Het weekeinde ZONDAGAVOND 0 'r f'l De radio geeft dinsdag 7 elevisieprogramma Voortreffelijke opvoering van „De Fysici" HET ACHTSTE TONEELSTUK van de succesrijke Zwitserse toneelschrijvci Friedrich Dürrenmatt (na onder andere „Frank V", „Het Bezoek van een oude dame", „Het Huwelijk van de Heer Mississipi") is zaterdagavond in de Am sterdamse Stadsschouwburg in première gegeven door de Nederlandse Comedie. Het is uiterst moeilijk op dit jongste Zwitserse produkt een etiket te plakken. Dürrenmatt verklaart zelf dat hij er op uit was een tragedie uit een blijspel te ontwikkelen. Hij blijkt dan ook niet te vreden voordat hij zijn spel dat als een satire van het bijtende soort begint, naar een catastrofaal einde heeft gevoerd. Hij levert daar ook een theorie hij en zegt: „Een verhaal is pas dan tot zijn einde doorgedacht, als het de weg naar de slechtst mogelijke afloop is ingeslagen". Het is, dunkt me niet moeilijk om andere gedachten over de afloop -van een stuk (eri zeker van een blijspel) te koesteren. DAT NEEMT NIET weg dat de door Dürrenmatt gegeven ontwikkeling zeer boeiend blijkt te zijn op het toneel. He' is interessant om te zien hoe de schrijver de lach in de zaal langzamerhand doet verstommen waardoor zijn lugubere slot des te beklemmender werkt. Zijn gegeven otter drie natuurkundigen die zich in een krankzinnigengesticht hebben laten opslui ten, dient zich op het eerste gezicht aan als een brok problematiek rondom de ver antwoordelijkheid van wetenschapsmensen voor het fatale gebruik dat van hun vin dingen gemaakt kan worden. Als zodanig is het dus verwant aan vele soortgelijke stukken over atoomgeleerden, (ten onzent b.v. Hoorniks „Kaïns Geslacht" en van Maurits Dekker: „De wereld heeft geen wachtkamer"). Het lijkt dan een ogenblik of Dürrenmatt niets anders wilde dan de stelling demonstreren, dat een groot na tuurkundige zijn vondsten niet wereldkun dig mag maken zolang hij geen controle kan uitoefenen over de politieke doelein den die anderen er mee willen verwezen lijken. OP DAT NIVEAU is het stuk zonder meer een sympathieke, zij het soms wat troebele parabel ter illustratie van dat the ma. Maar in feite is het maar schijn dat we met een dergelijk probleemstuk te ma ken zouden hebben. Dit thema is er mm of meer bij toeval in verzeild geraakt Dürrenmatt komt daar ook rond voor uit „Ich gehe nicht von einer These, sondern von einer Geschichte aus." En dat ver haaltje blijkt dan een merkwaardig gang ster-complot te zijn, met als centrale fi guur, de vrouwelijke zenuwarts, leidster van de kliniek, waar de geleerden zich hebben laten opsluiten. Dr Mathilde vor Zahnd. die als een tweede Dr. Mabuse de geschriften van een geniale patiënt m de praktijk gaat toepassen om Zich op de wereld die haar als gebochelde oude jongejuffrouw te kort heeft gedaan, te kun nen wreken. Voordat we daar achter zijn gekomen, heeft Dürrenmatt en passant ook nog even naar Pirandello gelonkt. Er wordt een ogenblik gespeeld met de ge dachte uit Hendrik IV, dat het soms de oplossing voor onze problemen kan zijn krankzinnigheid voor te wenden en er wordt een ogenblik gesuggereerd dat de moorden die elk der drie natuurkundigen op een verpleegster pleegt, dieptepsycho- logisch verklaard zouden moeten worden omdat deze mannen het voorwerp van r.un liefde voor haar eigen bestwil liever doden dan beminnen. Maar dan komt al gauw de doodgewone detective-aap uit de mouw: de fysici zijn spionnen, de psychiater is een machtswel lustige misdadigster, en de moorden stam men uit de doodgewone thriller-praktijk. Al met al blijkt het stuk dat levensbe schouwelijke en psychologische diepte leek te hebben, niet vee! meer dan een han dig aangeklede misdaad-plot. Deze over weging achteraf doet eigenlijk niets af aan het genoegen dat men tijdens het kijken aan de voorstelling 'beleeft. Dürrenmatt weet met handige gebruikmaking van feil loze theatertrucs een ingenieuze intrige op te bouwen. Het stuk is in een felle, ver beten trant geschreven, die vaak zeer gees tig is en waarin geen wóórd te veel staat Advertentie ROEIT ZE GENADELOOS UIT Met ingang van 1 september 1963 zal aan het Amsterdams Conservatorium als hoofdlerares solozang zijn verbonden de zangeres Corry Bijster. Tevens is per die datum aangesteld als hoofdleraar-viool Jaap Schroder, thans concertmeester van het Radio-Kamerorkest en o.m. bekend als tweede violist van het Nederlands Strijk kwartet. Voor het bijvak zang en stemvorming is benoemd Eleonore H. Jens en voor het vak muziekgeschiedenis in samenhang met de cultuurgeschiedenis de heer P. M. Pischer. De Britse beeldhouwer Henry Moore is nderscheiden met de Antonio Feltrinelli- irijs, een bedrag van 40.000 dollar 144.000 gulden). Dit is meegedeeld dooi de Italiaanse Lincei-academie. De Italiaanse componist Mino Maccari kreeg de muziek-prijs van 8.000 dollar (28.800 gulden). De Italiaanse filmregis seur Luchini Visconti kreeg een zelfde be drag voor zijn films. Elig van Stekelenburg en Johan Fiolet in „De Fysici" van Dürrenmatt. Het is alleen jammer om na afloop te moeten constateren dat dat hele virtuoze talent alleen maar is aangewend om he» zoveelste vernuftige complot te construe ren, dat een hogere vlucht pretendeert te nemen dan in feite het geval is. DE OPVOERING zelf was in menig opzicht onverbeterlijk. Regisseur Bent? van den Berg was er in geslaagd de ver standelijke constructies van Dürrenmatt telkens weer leven in te blazen, en de marionetten met hun cabaret-ac-htig spitse teksten groeiden zo. aangevuld met gede tailleerd stil spel, uit tot geloofwaardige mensen In de hoofdrol van de vrouwelijke psychiater is Elly van Stekelenburg, die als gast optrad bij het gezelschap, voor haar opmerkelijk krachtige uitbeelding al tijdens de voorstelling met verschillende open doekjes beloond. Prachtig heeft ze de misvormdhèid die langzamerhand tot waanzin uitgroeit, gestalte gegeven. Naasi haar maakte Han Bentz van zijn natuur kundige een van zijn bekende ingekeerde denkersfiguren, met het gebruikelijke in dringende staar- en mompelwerk. Zonder meer indrukwekkend was zijn aanval van voorgewende krankzinnigheid. Joan Rem- melts was zeer overtuigend als de pseu- do-Newton, en leverde met afgewogen spel ook een van de sterkste komische bijdra gen. Goed was ook de vermeende Einstein van Henk Rigters met een nooit vermoe de intrigerende gelijkenis. Zorgvuldige kleinere bijdragen werden geleverd door Kitty Courbois, Peronne Hosang als een tweetal verpleegsters en voorts door Jo han Fiolet, Mimi Boesnach en Dick Swid- de. Het decor van Wim Vesseur was vni nauwkeurig zoals in de tekst voorge schreven en dus goed, de vertaling van Gerrit Kouwenaar bleef menigmaal te dicht bij de tekst en was dus niet goed. Hans van den Bergh Advertentie Heel licht zijn die DRAKACEL matrassen (Van onze medewerker voor jazz) HET TWEEDE „monsterconcert" van impresario Lou van Rees in het Amsterdamse nieuwe RAI-gebouw e.ndigde in een tumult op en rond het hoog opgetrokken podium - De 12.000 koppige menigte was danoolHn'een extatische sfeer g^ü'tdë b^-uchte Lionel Hampton-concerten vary weleer deed denken. Maar het viel allemaal 'nogal mee. De kermisachtige sfeer waattfi -zich deze cohèerten afspelen de enkele ogenblikken dat het in de zaal werkelijk stil wordt zijn ontroerend— werd nog ver sterkt door haperingen in de geluidsinstallatie waardoor zo nu en dan een gedeelte van de in grote getale opgestelde microfoons uitviel. Vanaf het podium werd dan door de musici in gebarentaal aan de radeloos aan knoppen draaiende geluidstechnici te kennen gegeven, dat het»volume groter moest worden.... Van de eerste twee nummers van Ray Charles was door deze storing vrijwel niets te horen en ook van de vocals van zangeres Jean Johnson kwam niet veel over tot de zaal. Maar het publiek was allang tevreden en bracht haar een warm applaus. VOOR DE PAUZE moest men het doen met de uit 22 man bestaande band van Charles, die onder leiding staat van trom pettist Wallace Davenport. Een band zoals er tientallen in de Verenigde Staten bestaan die een middelmatig muziekje voortbrengt, dat weinig met jazz te ma ken heeft, doch meer onder het genre dans- of amusementsmuziek is te rekenen. Ver melding verdient saxofonist David New man. Na de pauze werd ons „The genius of Ray Charles" aangekondigd. Op het po dium verscheen een vriendelijk glim lachende man, die zich al swingende op de maat van de muziek voortbewoog. De blinde Ray Charles is nu dertig jaar en is in enkele jaren tijds geworden tot een der belangrijkste tiener-idolen. Hij speel de hier slechts één nummer op sax en bleef verder achter de vleugel verschanst, doch beheerst ook orgel en vibrafoon. Ontegenzeggelijk vertoont zijn gehele op treden begrip voor commercialiteit, maar onaanvechtbaar ook is het kunstenaar schap van Ray. Steilig is hij een blues vertolker zonder weerga; zijn manier van zingen en zijn vreemd „schrijnend" geluid hebben hem een geweldig succes bezorgd. Pas daarna werden zijn prestaties op de verschillende instrumenten gewaardeerd. Charles is een typische vertegenwoordiger van de „soul-jazz" die teruggaat tot de oorsprong van deze muziek in blues, spiritual en gospel-song. Zijn manier van spelen en zingen wordt daardoor be- IN DE FRAAIE oud-katholieke kerk aan de Kinderhuissingel hebben zater dag in de namiddag koren van de angli caanse kerk in Nederland en in België tijdens een „evensong" in functionele zin uitvoeringen gegeven van Engelse litur gische muziek, speciaal gecomponeerd voor de anglicaanse eredienst. Koren van de Engelse kerken in Brussel, Antwer pen, Rotterdam, Den Haag, Amsterdam en Utrecht waren de gasten van het Haarlemse kerkkoor. Al deze koren werkten mede onder auspiciën van „The Royal School of Church-music" in Enge land en vormden daarbij een zeer om vangrijk vocaal ensemble. De „hymns", „anthems" en psalms", die onder leiding van „choir-master" Ar thur Wills, organist van de kathedraal van Ely in Engeland, werden gezongen, wa ren gekozen uit het „Choral Service Book" van de genoemde kerkmuziekschool, waarin gezangen voor feestelijke eredien sten zijn verzameld. In Nederland zijn de componisten van de gezangen, die werden vertolkt, in krin gen buiten de Engelse kerken zo goed als onbekend. Een uitzondering vormde de naam van Ralph Vaughan Williams, van wie de hymne „Come down, o Love di vine" gezongen werd. Maar hoe onbeken de componisten als Walter Greatorex van „Lift up your hearts", T. A. Walmisley van de Psalmen 85 en 125 Healey Wil- lan van het „Magnificat" en „Nunc dimit- tis" („Lord, now let test thou thy ser vant"), en van nog andere als William Child (Psalm 103), F. A. G. Ouseley (Psalm 54), Stanley Marchant („Judge eternal") en ten slotte W. Knapp („JesuS, where'en thy people meet") ook hier mogen zijn, met de stijl van hun muziek zijn velen in ons land zeer vertrouwd ge raakt door het luisteren naar radio- en televisie-uitzendingen van Engelse kerk diensten. OOK DE GEZANGEN, die zaterdag werden gezongen, bleken door de over wegende homofonie. de ongecompliceerde harmonieën, de voor niet ingewijden uiterst lastige declamatorische melodische zeg ging van psalmteksten en de vlotte, klank rijke vertolkingstrant, karakteristiek voor de zeer behoudende Engelse kerkmuziek. Met de speciale uitvoeringseisen, die deze muziek stelt, bleken de zangeressen en zangers van de koren zeer vertrouwd, zodat het directe contact met deze zang er belangrijk toe heeft kunnen bijdragen om het wezen der Engelse kerkmuziek in een helder licht te plaatsen. P. 7a vaam wijk paald Het is waarschijnlijk vooral zijn sentimentaliteit die hem zo populair maakt en dat is nu juist een van de minder waarachtige kanten van zijn muzikale per soonlijkheid. AAN HET EIND van de avond waar op vrijwel uitsluitend de van de plaat zo bekende nummers als „Georgia" en „I love her so" en dergelijke meer werden gebracht traden de „Raelets" op, vier negerzangeressen van uiteenlopende leng te. Hun verschijnen leidde tot de pijnlijke ontdekking dat weer een deel van de ge luidsinstallatie niet functioneerde. Nadat dit euvel verholpen was bleek het echter toch nog bijzonder moeilijk iets van hun prestaties op te vangen, daar zich voor het podium een enthousiaste menigte ver zamelde, die het publiek dwong op de ban ken te gaan staan om nog een glimp van de show op te vangen. Tenslotte speelde Charles achter een cordon van suppoosten die op het toneel een soort menselijke bar ricade vormden. Toen zijn we maar naar huis gegaan.... i Ray Charles Vasalis Mevrouw M. Drooglever FortuijnLeenmans, als dichteres bekend onder de naam M. Vasalis, zal vrijdag 17 mei de culturele prijs van de provincie Groningen in ontvangst nemen van de commissaris der Koningin tijdens een plechtigheid in de vergaderzaal in het Provinciehuis. Drs. A. Nuis zal een inlei ding houden over het werk van M. Vasa lis, die ook zelf een voordracht zal houden. De 25-jarige Russische pianist Wladimir Asjkenazi heeft vrijdag in Londen tot ieders verbazing meegedeeld, dat hij de komende week met zijn echtgenote naar Moskou zal vliegen om zijn ouders en vrienden te bezoeken. Het echtpaar Asjke nazi, dat begin van dit jaar voor een reeks concerten naar Engeland kwam, heeft in april op zijn verzoek een onbeperkte ver blijfsvergunning gekregen. Asjkenazi heeft ontkend, dat hij in Engeland politiek asiel heeft gevraagd. De kundige cameraman, die Armand en Michaela Denis op hun reis door het die renrijk begeleidt, legde op film vast, hoe men thans voor evacuatie bestemde die ren met behulp van verdovende pijltjes vangt. Het was een uitstekende aflevering in deze eindeloze, maar toch wel boeiende serie. De om haar provinciaalse opzet veel ge laakte amusementsserie „Sterren en Stre ken" werd in het Scheveningse Kurhaus afgesloten met een zeer mondiale voorstel ling: de sterren namelijk die erin optra den waren afkomstig uit de grootste streek, de wereld. Dora Paulsen, Eppo Doeve, Cruys Voorbergh, Max Woiski, de Padre Twins, Sandor Vidak, Donald Jones Hans Grünhut en Mevrouw Ouwehand (een dochter van Nippon) hadden één ding gemeen: ze waren nu stuk voor stuk van Nederlandse nationaliteit. Wat zij ech ter boden, was zo verscheiden van kwali teit en inhoud, dat het noch de samenstel lers van dit programma, noch Will Knipa gelukte er één geheel van de maken. Dat zij (wederom) hier niet in slaagden, moet zeker toegeschreven worden aan de wat manke opzet van dit programma. We zou den ons kunnen voorstellen, dat de AVRO blij is, dat de „Sterren en Streken" achter de rug zijn. Een nieuwe film, gewijd aan de emotie volle praktijk van „de Verdedigers" bracht weer een frappant sterk gespeeld geval, dat nog sterker werd door een goed uitgewerkte vondst: de feiten, door vader en zoon Preston opgespoord om de van moord verdachte gangster vrij te pleiten, wezen deze aan als de schuldige in een andere moordzaak. ,,'Iona, bruggehoofd God's in de Oceaan", het eerste deel van het program ma van gisteravond, werd een gesproken boekje van Anthony var Kampen, ver lucht met tekeningen van Reint de Jonge, die deels weinig geschikt voor t.v.-projec- tie bleken. De causerie leerde ons. dat het onderwerp genoeg elementen voor een boeiend reisfilmpje bevatte. Werd deze lezing-met-lichtbeelden de VPRO aangeboden of werd zij in op dracht van deze t.v.-sectie samengesteld? De regie van dit stukje moet voor oud- journaal-redakteur Bouke Poelstra wel een ondankbare, eerste taak geweest zijn. Relatief gezien, besteedde deze vrijzin- le omroep veel meer tijd, moeite en geld aan de laatste aflevering van Wim Ibo's cabaretkroniek „Mens durf te leven" die behoudens het door een bijna 80-jarige ca baretier gezongen titel-lied (van Dirk Wit te) een samenraapsel werd van onze overbeschaving. Jobs van Zuylen trachtte, in een leren jurk. Franser te zijn dan de Fransen met het chanson „Je suis comme je suis" van Jaques Prévert. Ramses Shaf- fy, die met haar en Cor Lemaire een nieuw cabaretgroepje heeft gevormd, toon de -m becldvuilende close-ups een meewa rig gezicht, tefwijlmj het water bezong als een zoet graf. Enny Mols-de Leeuwe dikte extra-leuk een juffrouw-van-de-reti rade aan, zoals Annie M. G. Schmidt in een wat te lollige bui deze dame op moe derdag zag. Om de 50 minuten vol te ma ken. best.eedden lbo en Thijs Chanowsk in dit cabaret-programma ook nog aan dacht aan het toneel, met een „Spielerei" van G. B. Shaw, die uiteraard knap van compositie, door Ank v. d. Moer en Ram ses Shaffy goed gespeeld werd. Na dit „verantwoorde" amusement pre senteerde Fred Hoyte in de stijl van een grammof oonplaten-hoezen-schrij ver de Nederlandse inzending. De commissie belast met het samenstellen van de Neder landse inzending van beeldende kunst voor de Biënnale do la -Jeunesse (28 september- 3 november) te Parijs, bestaande uit de heren Jan van Heel, commissaris, D Dooijes. J W. M. van Haaren, P. Killaars. H. M. van der Spoel en mej. G. J. A. ten Holte, heeft haar keuze laten vallen op werk van de volgende kunstenaars: schil derkunst: Kees van Bohemen, Peter Jan sen, Jan Sierhuis, Ans Wortel; grafiek: Robert Otte; beeldhouwwerk: Arthur Spronken. Acteurs naar Griekenland. Ook dit jaar zullen op initiatief van Josephine van Gasteren weer vijf jonge acteurs en actri ces naar Griekenland gaan om daar het festival van het Griekse Nationale Theater in Epidaurus en Athene mee te maken. Het zijn Femke Boersma van de Nederlandse Comedie, Peter Oosthoek van Studio, Ju les Royaards van de Haagse Comedie, Jan van Kasteren van De Nieuwe Komedie en Erich Schneider van het Nieuw Rotter dams Toneel. Zij zullen op 11 juni per KLM van Schiphol vertrekken. "V 1 In een zaterdagavond in het gemeente lijk concertgebouw gehouden contact-bij- eenkomst van de jeugdige instrumentalis- 'en, die met hun geslaagd proefspel bij wee 'audities bewezen hadden goede leden e kunnen worden van het onder auspiciën van de afdeling Haarlem van de vereni ging „Jeugd en Muziek" te vormen jeugd orkest, heeft het bestuur van de afdeling tot zijn grote voldoening kunnen medede len, dat het jeugdorkest kon worden opge richt. Het orkest zal „Haarlems Jeugaor- est" heten en onder leiding staan van de 'irigent André Kaart. Tijdens de bijeenkomst, waarvan dc ierbij geplaatste foto een indruk geeJi. erd aan ieder van de ruim zestig jonge rlcestleden een voorlopige eigen plaats a het orkest aangewezen. De foto toont ils spreker de heer P. Zwaanswijk, rechts van hem André Kaart die spoedig hoopt 'e beginnen met de repetities, die tijdens veek-einden in de conferentiezaal van het 'luis van de Woodbrookers te Bentveld zul- en worden gehouden. Zo mogelijk zal Haarlems Jeugdorkest 'an in de aanstaande herfstmaanden op en eerste concert de resultaten van zijn 'udie laten horen. hier nog niet zo bekende Franse liedjeszan geres Pia Colombo en haar echtgenoot Maurice Fanon. die duidelijk de kust ver staat het echte chanson te schrijven, dat hoe pikant ook, een weerspiegeling is van de zeer reële kijk der Fransen op de dingen van leven en dood. ..Bras dessus. bras dessous", door Maurice gezegd en door Pia gebracht, was er een voorbeeld van. Zo ook het liedje „Omdat ik van jou ben", gevoelig voorgedragen door Pia. In zijn regie had Lies Westenburg zich keurig gericht naar de ongedwongen en niet opgedirkte sfeer van de echte Pa- rijse kroegjes, waarin dit chanson-echt paar placht op te treden. Het nogal duf reagerende publiek herinnerde eraan, dat wij in de Naardense Singer Concertzaal waren. Minder geslaagd vonden wij de visuali- teit van het atelier-bezoek, dat Helen van Zijl bracht aan Carel Willink, de magisch realistische schilder, die zoals hij zelf zei „beheerst wordt door een gevoel van ca tastrofe". De door de bezoekster gestelde vragen (duidelijk het resultaat van een voorgesprek) leverden uitspraken op, die bij afwezigheid van illustratief materiaal en van kleur alleen door insiders begre pen konden worden. Het daarop volgende filmpje, door Willink zelf van een brokke lig commentaar voorzien, deed nogal ge poseerd en chaotisch aan. Niettemin was het dank zij de van ondergangsgedachten bezielde schilder en zijn werk een boeiend slot van een typisch VPRO-programma. DamshtiizCr HILVERSUM I. 402 m. 7.00-24.00 KRO. KRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Morgengebed 7.15 Muziekprogramma, strip voor dp jeugd en eventueel actualiteiten. 7.55 Overweging. 8.00 Nieuws. 8.15 Lichte gram- mofoonmuziek. 8.50 Voor de huisvrouw. 9.35 Waterstanden. 9.40 Schoolradio. 10.00 Voor de kleuters. 10.15 Moderne orkestwer ken (gr.) 11.00 Voor de vrouw. 11.30 Die Wiener Sangerknaben (gr.) 11.50 Volaan vooruit, praatje. 12.00 Middagklok - noodklok, 12.04 Licht instrumentaal kwar tet en zangsolisten. 12.30 Mededelingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.33 Draaiorgel- muziek. 12.50 Actualiteiten en katholiek nieuws. 13.00 Nieuws. 13.15 Platennieuws. 13.30 Promenade-orkest en zangsolisten: operamuziek. 14.15 Viool en piano: moder ne mzueik. 14.35 Voor de plattelandsvrou wen. 14.45 Tierelantijnen: gevarieerd pro gramma. 15.45 Lichte grammofoonmuziek 16.00 Voor de zieken. 16.30 Ziekenlof. 17.00 Voor de padvinders. 17.15 Voor de jeugd. 17.45 Beursberichten. 17.50 Regeringsuit zending: Vreemdeling op aarde: een nieuw boek van Boeli van Leeuwen. 18.00 Dans- orkest en zangsolisten. 18.30 Radio-Volks- Universiteit: Levende Letteren, door Jac ques den Haan! 19.00 Nieuws.19.10 Actua liteiten. 19.25 Lichte grammofoonmuziek. 20.00 Cantemus Domino: beschouwing over Gregoriaanse gezangen. 20.20 Cello en piano: klassieke muziek.-20.50 Klein taai geding. 21.05 Zangrecital: klassieke liede ren. 21.50 Brabants kamerorkest en solist, klassieke muziek. 22.15 22.25 Boekbespreking. 22.30 Nieuws. 22.40 Gram mofoonmuziek. 23.10 Lichte grammofoon muziek. 23.55-24.00 Nieuws. HILVERSUM II. 298 m. 7.00 AVRO. 7.50 VPRO. 8.00-2400 AVRO. AVRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtendgym nastiek. 7.20 Lichte grammofoonmuziek. VPRO: 7.50 Dagopening. AVRO: 8.00 Nieuws. 8.15 Programma-overzicht en lichte grammofoonmuziek. 9.00 Ochtend gymnastiek voor de vrouw. 9.10 De groen teman. 9.15 Oude koormuziek (gr.). 9.40 Morgenwijding. 9.55 Boekbespreking. 10.00 Arbeidsvitaminen. (Gr.). 10.50 Voor de kleu ters. 11.00 Voor de zieken. 12.00 Lichte mu ziek. 12.20 Regeringsuitzending: Uitzending voor de landbouw. 12.30 Mededelingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.33 Metropole orkest. 13.00 Nieuws. 13.15 Mededelingen, eventueel actueel of grammofoonmuziek. 14.40 Schoolradio. 15.00 Met naald en schaar. 15.50 Pianorecital: klassieke en moderne muziek. 16.00 Voordracht. 16.15 jeugd. 17.30 Lichte grammofoonmuziek voo de jeugd. 17.55 New York calling, praat je. 18.00 Nieuws. 18.15 Eventueel actueel. 18.20 Licht instrumentaal trio. 18.35 Lichl orkest met zangsoliste. 19.00 Voor de kleuters. 19.05 Paris vous parle. 19.10" Bel canto (gr.). 20.00 Nieuws. 20.03 Tot uw orders: gevarieerd programma voor de mi litairen. 21.15 De laatste aflevering, caba- Nieuws en mededelingen 22.40 Actualitei ten 23.00 Moderne en oude muziek (gr.) 23.55-24.00 Nieuws. BRUSSEL 324 m. 12.00 Nieuws. 12.03 Lichte muziek. 12.30 Weerbericht. 12.35 Gevarieerde muziek. 12.50 Beursberichten. 13.00 Nieuws. 13.15 Kamermuziek. >14.00 Nieuws. 14.03 School radio. 15.45 Lichte muziek. 16.00 Nieuws. 16.03 Beursberichten. 16.09 Duitse les. 16.24 Kamermuziek. 16.55 Clavecimbelmuziek. 17.00 Nieuws. 17.15 Voor de kinderen. 17.40 Gevarieerde muziek. 18.00 Nieuws. 17.15 Voor de kinderen. 17.40 Gevarieerde mu ziek. 18.00 Nieuws. 18.03 Lichte muziek. 18.18 Paardesportberichten. 18.20 Voor de soldaten. 18.50 Radiokroniek. 19.00 Nieuws. 19.40 Flitsen. 19.50 Lezing. 20.00 Hoorspel. 21.23 Jazzmuziek. 22.00 Nieuws. 22.15 Op namen van Belgische toondichters. 22.45 Lichte muziek. 23 00 Nieuws. 23.05 Lichte muziek. 23.35 Nieuwe grammofoonmuziek. 23.55-24.00 Nieuws. VOOR MAANDAG CVK/IKOR/RKK: 19 30 <en-Merk een inter- kerkeliik magazin* 19 40 Lugboek net 1eusd- programma over de bubel NTS 20 00 Journaal en weeroverzlcht 20 20 Bru naar Bah docu mentaire filmreportage KRO 20 45 Calabuig. Spaans Italiaanse speelfilm 22 15 De Titanen, documentaire van de RRC deel 2) NTS 22 55 Journaal 23 00 23 15 F.vtra «.port in beeld. Ronde van Nederland filmverslag VOOR DINSDAG NTS: ±12.20 ±13.00 Eurovisie: Staats- bezoek van Koning Boudewijn en Koningin Fabiola van België aan Engeland. KRO: 19.30 Honneur aux dames: gouden jubi leum van de Katholieke Vrouwenbewe ging in Nederland. NTS: 20.00 Journaal. KRO: 20.20 Vloekjes bij de thee, merk waardige facetten uit de vorige eeuw. (deel NTS: 22.55-23.00 Journaal. Advertentie Een DRAKACEL matras geeft 'n oase van rust

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1963 | | pagina 7