O
\W r'
„De Ingebeelde Zieke" van Molière
„Met dertien aan tafel" van Sauvajon
mK
DE PROGRAMMA'S
echte
De verkiezingen in het
N.T.S.-programma
Zeroïsten exposeren
in Galerie Amstel 47
Charles Aznavour in ons land
Stutofes beëindigd
Ernst Marischka overleden
NEGEN MUZEN
FRAAI GESTILEERDE VOORSTELLING DOOR STUDIO
WITTE KRUIS
DINSDAG 14 MEI 1963
13
WITTE
KRUIS
Heden orgelconcert
in de Grote Kerk
De tzveekamp Maria
Callas-Renate Tebaldi
Amsterdams Pianokwartet
opgericht
nabeschouwingen
Waardevolle filmavond
Onderminister Heath komt
Utrechts orgel bespelen
nationaal landjuweel
Concertgebouw koopt
beeld Strijkkwartet
J. Damslmizer
De radio geeft woensdag
Televisieprogramma
Als men een veelgespeeld Molièrestuk
als „De ingebeelde Ziekevoor de zo
veelste maal gaat zien, komt onwille
keurig de vraag wel eens boven: „Als
zo'n stuk niet van Molière was zou het
dan wel zo beroemd zijn, en ooit nog
van de plank gehaald worden? Kortom,
heeft zo'n blijspel nu eigenlijk bijzon
dere kwaliteiten en zo ja, welke?" Deze
vragen zijn alle in de nieuwe opvoering
die Studie er gisteravond van heeft ge
geven, in de meest positieve zin beant
woord.
IN HET ARTISTIEKE schouwburgzaal
tje van „De Brakke Grond" in Amsterdam
zag men weer duidelijk met welke sublie
me middelen deze klassieke grootmeester
van het blijspel zijn kluchtige gegeven
aantrekkelijk heeft weten te maken voor
publiek èn spelers. Het is Molière's laatste
stuk geweest en de schrijver die toen op
de top van zijn kunnen stond, heeft van
de hoofdrol die hij zelf talloze malen heeft
gespeeld,' een kolfje naar de hand van
iedere rechtgeaarde komediant gemaakt.
ALLE MOGELIJKE beproefde blijspel -
procédé's zijn hier op hun handigst aan
gewend en op hun geestigst uitgewerkt
Goed. we hebben het vaker gezien: een
minnaar die zich voor een ander uitgeeft
om de woning van zijn geliefde binnen te
dringen, dienstpersoneel dat intriges op
touw zet om de dochter des huizes aai,
de ware Jacob te koppelen en mensen met
een waanidee die uit de droom geholpen
worden door ze achter een kamerscherm
of soortgelijke een gesprek te laten afluis
teren. Maar hoe speels en subtiel zijn die
vaste gegevens in deze intrige verwerkt!
De minnaar geeft zich hier uit voor mu
ziekleraar en zingt als zodanig in een ge-
improviseerde aria zijn liefde uit, onder
het goedkeurend toehorend oor van de va
der.
Het dienstmeisje voert de gebruikelijke
verkleedpartijen ad absurdum en geeft
zich voor een dokter uit, en het effect dat
Molière in dit stuk bereikt met de schijn
dode Argan onder zijn sterflaken die aan
moet horen welke grafreden zijn lieve
vrouwtje over hem uitspreekt, grenst aan
de grimmige humor van de noderne
„sick joke". Maar tussen al die bedrijven
door blijft het portret van de hoofdpersoon
overeind staan als een monument van psy
chologische typeringskunst. Onweerstaan
baar komisch ondanks de beklemmende
uitbeelding van zijn dwanggedachte, en
onverminderd sympathiek ondanks zijn
domheid en opvliegend karakter.
WIM VAN DEN BRINK is er in ge
slaagd al deze facetten van de rol nauw
keurig afgewogen en haarscherp getekend
naast elkaar te laten zien, en zijn Inge
beelde Zieke bleef ondanks al zijn gro-
Advertentie
DE
PIJNSTILLER
Een maand gaat vlug. Met
WITTE KRUIS (poeders, tabletten
of cachets) hoeft u niet meer
op te zien tegen nare dagen.
Het NTS-programma op woensdag is van
19.50 uur tot ongeveer middernacht ge
heel gewijd aan de verkiezingen voor de
Tweede Kamer der Staten-Generaal. In
samenwerking met het Algemeen Neder
lands Persbureau worden vanuit studio
Irene te Bussum in hoofdzaak de stem
busuitslagen gegeven van de grote ge
meenten, afgewisseld met tussentijdse to
taaloverzichten. De presentatie is in han
den van Philippe la Chapelle jr. Boven
dien worden in Amsterdam op zeven plaat
sen camera's opgesteld, namelijk op de
Dam en in de zes zalen waar de ver
gaderingen worden gehouden van de K.V.P
de P.v.d.A., de V.V.D., de A.R. Partij,
de C.H.U. en de P.S.P. In deze zalen zijn
de verslaggevers: Frits v.d. Poel (bij de
K.V.P.-bijeenkomst), Koos Postema (P.v.
d.A.) Henk Biersteker (V.V.D.) Gerard
v.d. Berg (A.R. Partij) Wim Ruth (C.H.U.)
en Leo Kool (P.S.P.). Verslaggevers op de
Dam zijn Bouke Poelstra en Tom Nieuwen
huysen. Na het bekend worden van de
einduitslag zullen belangrijke vertegen
woordigers van de politieke partijen wor
den geïnterviewd door de verslaggevers
commentators Arie Kleywegt en Jan de
Visser. De regie van het programma
wordt in Bussum gevoerd door Ben Steg-
gerda en in Amsterdam door Aad van
den Heuvel en Fred Oster. De algehele
leiding is in handen van Ab van Roon
Het eerste NTS-journaal wordt deze avond
uitgezonden van 19.30 tot 19.50 uur, het
tweede omstreeks 22.30 uur.
In de Grote of St. Bovo Kerk wordt
heden, dinsdag 14 mei, van 20.00 tot 21.00
uur een concert gegeven door de organist
Piet Kee.
Zijn programma vermeldt van Dietrich
Buxtehude (1637—1707) - Preludium en
fuga in g kl. t.; van Johann Kaspar Kerll
(1627-1693) - Ciaconna in C gr t.; van
Taglietti - Concerto Adagio - allegro -
adagio - allegro (voor orgel bewerkt door
Johann Gottfried Walther: van Johann
Sebastiaan Bach (1685—1750) - „Schmücke
dich, o liebe Seele" Fantasia in G gr t.
en van César Auguste Franck (18221890)
Cantabile Pièce heroïque.
DE EXPOSITIE „Nul" in het Stedelijk
Museum te Amsterdam, die destijds grote
belangstelling en naast bewondering ook
afkeer wekte, heeft een opvolger gekre
gen in een kleine tentoonstelling in de
nieuwste „galerie" van de hoofdstad. Deze
„Galerie Amstel 47" is te vinden in een
kleine kelder waar niet zeer veel, maar
wel veel opmerkelijks bijeen is gebracht.
Er is werk van de Nederlandse Zeroïsten
Armando, Jan Hendrikse en Herman de
Vries en ruim twintig buitenlandse colle
ga's.
„Panorama van de nieuwe tendensen"
is de titel van deze expositie die tot 25
mei te bezichtigen is. Men kan hier, vol
bewondering of hoofdschuddend, zien hoe
een stuk prikkeldraad op een zwart vlak
is gebonden, welke composities met dood
gewone kurken zijn te maken en welke
effecten men er met spiegelglas en fan
tasie bereiken kan. De „Galerie Amstel
47" wordt beheerd door het compagnon
schap van Willem de Ridder en Ruud
Pereboom, welke laatste in hetzelfde pand
een boekhandel-antiquariaat drijft. In dit
antiquariaat is in de vorm van tijdschrif
ten en oude tentoonstellingscatalogi do
cumentatie te vinden die een toelichting
kan geven op hetgeen in de kelder is te
zien. Zij spreken dan ook van een „docu
mentatie-galerie".
„Er is bijzonder veel vraag naar
literatuur over de moderne tendensen in
de kunst" aldus Ruud Pereboom. „Ik ge
loof dat er behoefte bestaat aan een com
binatie als de onze. Wij zijn de eerste en
enige „documentatie-galerie" in Nederland
Voor zover mij bekend telt Parijs er drie
en Düsseldorf een".
Nell Koppen, Wim van den Brink en
Els Bouman in „De ingebeelde Zieke"
van Molière.
teske trekken een levend mens met wie je
mee kon leven; heel wat minder uitbun
dig dan de virtuoze uitbeelding die Saal-
born indertijd van de rol gaf bij het
A.T.G., maar minstens even trefzeker en
afgestemd op de intieme toon die dit klei
ne zaaltje vepgt. Behalve bij hem ligt do
grootste verdienste van deze voorstelling
bij dé regisseur en de ontwerpster van
kostuums en decor. Beiden hebben met
succes gestreefd naar een zekere stilering
in de opvoering. Een te groot realisme
kan in dit geval storend werken omdat
dan het totaal verouderd zijn van het ge
geven te veel in het oog gaat lopen.
Kees van Iersel had er op gemikt dat al
le spelers hun personage inderdaad bleven
.spelen"; zo bleef er een sfeer van on
derlinge verstandhouding tussen publiek en
acteurs, wat voor dit schouwburgje met
zijn in de zaal uitgebouwde podium de
aangewezen stijl van spelen bleek. Lisette
van Meeteren had een volkomen in zwart
wit gehouden toneelbeeld ontworpen,
waarbij vooral de uit papieren krullen ver
vaardigde en dus ver van realistische
pruiken zeldzaam geestig werkten en zich
geheel bij de gestileerde speelstijl aanpas
ten.
OOK ALLE kleinere rollen voldeden in
hoge mate, waarbij -speciaal Nell Koppen
als een uiterst doortastende dienstmaagd
en Els Bouwman als een heerlijk onoe-
trouwbare stiefmoeder uitblonken.
De gave en met enorm enthousiasme
ontvangen voorstelling was een nieuw suc
ces in het prachtige repertoire dat Studio
onder de actieve en bezielende leiding van
Kees van Iersel bezig is op te bouwen
Hans van den Bergh
(Van onze correspondent)
PARIJS In de spectaculaire twee
kamp tussen 's werelds grootste operadi
va's heeft Maria Callas zojuist in Parijs
een nieuwe overwinning op haar rivale Te
baldi geboekt. Op 21 juni a.s. zou Tebaldi
op een liefdadigheidsconcert in de Franse
hoofdstad optreden. Ze heeft de organisa
toren echter doen weten dat ze om ge
zondheidsredenen al haar engagementen
tot einde dit jaar moet annuleren. 'Nu Ma
ria Callas toevallig juist in Parijs gram
mofoonplaten opneemt voor een Frans lie-
derenrecital kon de Griekse zangeres ook
worden gestrikt om voor haar kunstzuster
in te springen. Het concert zal nu echter
naar 5 juni worden verschoven. De over
winning is bovendien, mag men zeggen, op
twee fronten gelijktijdig bevochten. Want
niet alleen moet La Callas na haar jong
ste vermageringskuur momenteel in een
vocale toppositie verkeren, ook haar gage
werd in vergelijking met Tebaldi's con
tract niet onaanzienlijk verhoogd. Terwijl
Tebaldi zich met „slechts" 36.000 gulden
moest vergenoegen, zal Callas voor haar
Parijse avond op 45.000 gulden mogen re
kenen.
De bekende chansonnier Charles Azna
vour zal op 18 mei in de Rivièrahal in
Rotterdam, op 19 mei in het Concertge
bouw in Amsterdam en op 20 mei in het
Gebouw voor Kunsten en Wetenschappen
in Den Haag optreden.
Aznavour, zoon van de Armeense emi
grant Misja Aznavourian. werd 22 mej
1924 te Parijs geboren. In het kleine eet
huis van zijn vader hoorde hij- dikwijls
volksliedjes zingen en op 3-jarige leeftijd
mocht hijzelf zingen op een Armeense
avond.
In 1933 liet Aznavour zich op de Toneel
school inschrijven en speelde hier en daar
kleine figurantenrolletjes. Omstreeks
1942 componeerde hij zijn eerste liedjes.
II. y a des hiboux dans le beffroi", „Père
Noël est swing" Hij ging toen samen
werken met Pierre Roche, die hij op de
pas opgerichte „Ecole du Music-Hall",
waar hij de directeur Julien assisteerde,
had leren kennen. Uit deze samenwerking
ontstonden liedjes als „J'ai bu", „Le feutre
taupé", „Départ express". Het duo Roehe-
Aznavour kreeg in de showwereld bekend
heid.
Nadat Aznavour enige tijd in het bui
tenland had opgetreden waagde hij zijn
kans in Parijs, waar hij vijf jaar met wis
selend succes werkte. In 1956 behaalde hij
roem met zijn optreden als centrale figuur
Het onlangs geformeerde Amsterdams
Pianokwartet, bestaande uit de pianist Sas
Bunge, de violist Gijs Beths jr., de altist
Jaap Moelier en de cellist Henk Lambooy,
zal voor het eerst optreden in het Natio
naal Programma dat de beide Hilversum-
zenders op 29 juni ter gelegenheid van de
verjaardag van Prins Bernhard zullen uit
zenden.
in een show in het Olympia-Theater.
Sindsdien treedt hij op in films, maakt
grammofoonplaten en geeft in binnen- en
buitenland talloze avonden.
In Wageningen is gedurende drie dagen
voor de derde keer het Studenten Toneel
festival gehouden. Er hebben in totaal
dertien toneelgroepen (95 studenten) aan
deelgenomen die evenzoveel voorstellingen
hebben gegeven. Ton Lutz gaf namens de
jury een beoordeling van iedere opvoe
ring. Over het algemeen was het peil
redelijk.
De prijs voor de beste groepsprestatie
viel ten deel aan Olofspoort te Amsterdam
voor „Fin de Partie" van Samuel Beckett.
Regisseur, tevens hoofdrolspeler was de
heer Nic Brink. De jury beoordeelde deze
opvoering als een buitengewone prestatie,
eerlijk en zonder aanstellerij. Het Haags
studententoneel won de prijs voor de beste
keuze van het stuk in verband met het
studententoneel. Er werd opgevoerd „Im
provisatie" van Tad Mosel. Regisseur was
Wim van 't Hogerhuys. De „Ossekar" voor
de beste speelster was voor Annebet Tausk
van het Thomas Toneel te Amsterdam,
voor de rol van „het lieve meisje" in
„Heigen" Van Arthur Schnitzler. De trofee
voor de beste speler won Walter van der
Koof van Olofspoort voor zijn rol van
Clof in „Fin de Partie". Extra prijzen
werden toegekend aan Lodewijk de Boer
als schrijver van het enige Nederlandse
stuk „De kaalkop luistert" en aan me
vrouw Agatha Croiset-Witteman voor een
bijzonder komische rol in ..Maar loop toch
niet zo naakt rond" van Georges Feydeau
opgevoerd door het „Syndicat d'Initiative
Artistique" uit Leiden.
De N.T.S.-journaalredacteur Jan Gerrit
sen verdient lof voor de wijze, waarop
hij met steun van cameraman Van Koe-
kenberg in een filmreportage van 25 mi
nuten de verschrikkelijke gevolgen van
de vulkaan-uitbarsting op het eiland Ba-
li heeft vastgelegd. De makabere, maar
ook deerniswekkende beelden van het leed,
dat de in vrede en schoonheid levende
eilandbevolking trof leidden op meer dan
overtuigende wijze het slotinterview met
minister dr. Soebandrio in, die ons volk
in de Nederlandse taal vroeg, een brug
naar Bali te slaan.
Wat nog te zeggen van de bekroonde
filmkomedie „Calabuig", waarin de atoom
geleerde George Hamilton (ontroerend ge
speeld door Edmund Gwenn), ontvlucht uit
zijn wereld, het echte leven vindt te-
LONDEN De Britse grootzegelbe
waarder en onderminister van Buitenland
se Zaken, Edwarth Heath, die Engelands
grote man was bij de Brusselse E.E.G.-
onderhandelingen, is niet alleen een ge
vierd politicus, maar ook een vooraan
staand musicus. Hij is in zijn vrije tijd
organist en dirigent. De grijze Pierre
Monteux heeft Heath thans uitgenodigd in
Londen met het Londense Symfonie-or
kest als solist op te treden in Saint-Saens'
orgelsymfonie.
Het_is_.de eerste keer dat een Britse
kabinetminister zich als solist op een con
cert zal laten horen. Het concert, dat in
de Royal Festival Hall in Londen zal wor
den gegeven, is ten bate van de pas op
gerichte trust voor het Londense Symfo
nie-orkest, waarvan Heath voorzitter is
Heath bespeelt op zijn buitenlandse rei
zen vaak kerkorgels. Onlangs deed hij
dit in Hamburg en aanstaande vrijdag zal
men hem in Utrecht kunnen horen.
NA ENIGE TAFERELEN van Marc Gil
bert Sauvajons blijspel. „Met dertien aar,
tafel" te hebben gezien, zou men zijn ge
neigd dit stuk als een luchtig niemandai-
letje te beschouwen. Doch na enige tijd
komt men al spoedig tot de conclusie dat
er toch een grote dosis humor en vrolijke
fantasie benodigd is, om een dergelijk
dwaze historie te kunnen schrijven. Alles
draait hier namelijk om het kerstsouper
van Madeleine Villardier, die een voort
durende strijd met het noodlot krijgt te
voeren, dat heeft voorbeschikt precies der
tien gasten te laten aanzitten. Een getal,
waar de lichtelijk bijgelovige Madeleine
een intense afkeer tegen koestert. Telkens
wanneer het haar met veel diplomatie en
de nodige intriges is gelukt deze kring
tot twaalf of veertien af te ronden, wordt
dit aantal weer prompt tot dertien her
leid.
In Haarlem zijn maandag de opnamen
begonnen voor de nieuwe Nederlandse
speelfilm „De vergeten medeminnaar".
De foto toont een regiebespreking door
regisseur John Korporaal (links ach
ter scriptgirl) met Thercse Steinmetz
en Henk van Ulsen, de Hanna en
Dries uit het boek van Rico Bulthuis
waar de film op it gebaseerd. Rechts
de cameraman Ed van der Enden.
IN HAAR WANHOOP inviteert zij ook
een zekere Consuela Dolores Koukouwsko,
die naar zij meent toevallig in haar wo
ning is verzeild geraakt. Zij weet echter
niet dat het hier een vroegere minnares
van haar echtgenoot betreft, die in zijn
stormachtige verleden dat hij overigens
zorgvuldig tracht geheim te houden ook
nog president is geweest van een woelige
Zuidamerikaanse republiek. Het werd hem
daar evenwel al spoedig te benauwd tussen
zijn heetgebakerde en schietgrage onder
danen, zodat hij na een korte regerings
periode de voorkeur gaf aan het hazen
pad.
Deze vlucht wordt intussen in de repu
bliek Santa Rosalina nog altijd als hoog
verraad beschouwd en het opperste ge
rechtshof veroordeelde de voortvluchtige
president dan ook bij verstek ter dood,
Dit vonnis komt de voortvarende Dolo
res nu even voltrekken; vandaar dat zij
in haar handtasje een klein arsenaal van
revolvers en tijdbommen vervoert. Men
begrijpt dat een dergelijk gegeven voor
het publiek een bron van uitbundig ver
maak kan zijn, op voorwaarde echter
dat; een groepje bekwame spelers deze
charmante nonsens met de vereiste esprit
weet te behandelen.
MET DEZE opgave heeft het toneelen
semble „Volksonderwijs" uit Deventer zich
willen belasten, dat deze vrolijke historie
maandagavond in de Haarlemse Stads
schouwburg in de finale voor het Natio
naal Landjuweel heeft opgevoerd. En met
een bijzonder groot succes, want de op
nieuw uitstekend bezette zaal beleefde
er kennelijk een kostelijke avond aan. In
hoeverre dit succes ook in de ogen van
de jury zal zijn gerechtvaardigd, moge
straks uit haar rapporten blijken.
Jan van Dam
De Raad van Bestuur van het Concert
gebouw n.v. is met de beeldhouwer Ubbo
Scheffer te Heelsum overeengekomen dat
deze zijn beeld „Strijkkwartet" in opdracht
van het Concertgebouw n.v. zal voltooien
Dit grote uit harde Franse kalksteen ge
hakte kunstwerk zal te zijner tijd ge
plaatst worden in een der foyers van het
Amsterdamse Concertgebouw. In decem
ber 1962 werd aan Ubbo Scheffer de cul
turele prijs van de gemeente Arnhem toe
gekend.
midden van de eenvoudige bewoners van
het eilandje Calabuig? Door een gevoeli
ge fotografie en door de sublieme rolbe
zetting werd het een cinematografisch
sprookje, met de moraal, dat niemand
werkelijk kan ontvluchten aan de wereld,
waarin hij leeft.
Mede door het tweede en laatste deel
van de serie „De Titanen", dat in een
geslaagde montage van historische opna
men de door Malcolm Muggeridge ge
schreven geschiedenis van de Verenigde
Staten weergaf, werd deze maandagavond
in zijn geheel een waardevolle filmavond.
HILVERSUM I. 402 m. 7.00-24.00 NCRV.
NCRV: 7.00 Nieuws. 7.10 Dagopening.
7.20 Klassieke grammofoonmuziek. 7.45 Ra
diokrant. 8.00 Nieuws. 8.15 Lichte gram
mofoonmuziek. 8.00 Voor de zieken. 9.35
Waterstanden. 9.40 Voor de vrouw. 10.10
Grammofoonmuziek. 10.15 Morgendienst.
10.45 Geestelijke liederen. 11.10 De jeugd
op eigen wieken, hoorspel (18). 11.50
Lichte grammofoonmuziek. 12.10 Licht in
strumentaal ensemble. 12.30 Mededelingen
t.b.v. land- en tuinbouw. 12.33 Koorzang
met ritmische begeleiding. 12.53 Grammo
foonmuziek of actualiteiten. 13.00 Nieuws.
13.15 Licht instrumentaal ensemble. 13.30
Klassieke grammofoonmuziek. 14.00 Pia
norecital (gr.). 14.10 Moderne kamermu
ziek. 14.30 Amusementsmuziek (gr.). 15.00
Muziekstudenten studentenmuziek: kla-
sieke en moderne muziek. 15.50 Bijbel
vertelling voor de jeugd. 16,00 Voor de
jeugd. 17.15 Gitaarmuziek (gr.). 17.30
Grammofoonmuziek. 17.40 Beursberichten.
17.45 Lichte orkestmuziek en zangsolist.
18.05 Operamuziek. 18.30 Reportage Vie
ring 50-jarig bestaan v.d. Bond van
Christelijke Scholen in Noórd-Holland be
noorden het IJ. 18.45 Nieuwe grammofoon
platen. 19.00 Nieuws en weerbericht. 19.10
Op de man af, praatje. 19.15 Leger des
Heilskwartier. 19.30 Radiokrant. 19.50 Ver
kiezingsuitslagen. 20.30 Lichte grammo
foonmuziek. 21.00 Verkiezingsuitslagen.
21.30 Lichte grammofoonmuziek. 22.00 Ver
kiezingsuitslagen. 22.30 Nieuws en SOS-be-
richten. 22.40 Avondoverdenking. 22.55-2.00
Verkiezingsuitslagen, afgewisseld m. lich
te grammofoonmuziek.
HILVERSUM II. 298 m. 7.00 VARA. 10.00
VPRO. 10.20 VARA. 19.30 VPRO.
20.00-plm. 2.00 -VARA.
VARA: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtendgym
nastiek. 7.20 Socialistisch strijdlied. 7.23
Klaarwakker: lichte grammofoonmuziek,
reportages, mededelingen en commenta
ren. (Om 7.35 Van de voorpagina). 8.00
Nieuws en socialistisch strijdlied. 8.18
Lichte grammofoonmuz. 8.55 Kookpraat-
je. 9.00 Ochtendgymnastiek voor de vrouw.
9.10 Klassieke grammofoonmuziek. 9.40
Schoolradio. VPRO: 10.00 Verveeld... of
geboeid?, lezing. 10 05 Morgenwijding.
VARA: 10.20 Voor de vrouw. 11.00 Wals-
orkest. 11.30 Mezzo-sopraan en piano. 12.00
Licht ensemble. 12.30 Mededelingen t.b.v.
land- en tuinbouw. 12.33 Voor het platte
land 12.38 Orgelkwartet: lichte muziek.
13.00 Nieuws. 13.15 Pianotrio: klassieke en
moderne muziek. 13.40 Lichte grammofoon
muziek. 14.00 Noord-Hollands Filharmo
nisch orkest, koor en solisten. 15.00 De
vrouw en de stembus, lezing. 15.10 Voor
de jeugd. 17.00 Lichte grammofoonmuziek.
17.20 Licht orkest. 17.50 Regeringsuitzen
ding: geven en nemen. Tips voor en van
weggebruikers. 18.00 Nieuws en commen
taar. 18.20 Actualiteiten. 18.30 Metropole
orkest. 19.00 Voor de kinderen. 19.10 In
strumentaal trio en zang soliste: jazzmu
ziek. VPRO: 19.30 Voor de jeugd. VARA:
20.00 Nieuws. 20.05-2.00 Verkiezingsuitsla
gen en grammofoonmuziek. (Om 22.30-
22.40 en om 23.55-24.00 Nieuws)
BRUSSEL 324 m.
12.00 Nieuws. 12.03 Lichte muziek. 12.30
Weerbericht. 12.35 Gevarieerde muziek.
12.50 Beursberichten. 13.00 Nieuws. 13.15
Kamermuziek. 14.00 Nieuws. 14.03 School
radio. 15.00 Schoolwedstrijd. 15.30 Symfo
nische muziek. 16.00 Nieuws. 16.03 Beurs
berichten. 16.09 Engelse les. 16.24 Lichte
muziek. 17.00 Nieuws. 17.15 Kamermuziek.
17.55 Koorzang. 18.00 Nieuws. 18.03 Lichte
muziek. 18.10 Lekenmoraal en filosofie.
18.30 Voor de soldaten. 18.50 Radiokroniek.
19.00 Nieuws. 19 40 Lichte muziek. 20.00
Vlaanderen zendt zijn zonen uit. 20.15 Mo
derne en klassieke muz. 21.15 Lichte mu
ziek. 21.30 Pedagogisch praatje. 21.40
Operamuziek. 22.00 Nieuws. 22.15 Volks
muziek. 22.35 De zeven kunsten. 23.00 Nws.
23.05 Jazzmuziek. 23.55 Nieuws. 24.00-0.45
Voor de zeelieden.
VOOR DINSDAG
NTS: ±12.20 ±13.00 Eurovisie: Staats
bezoek van Koning Boudewijn en Koningin
Fabiola van België aan Engeland. KRO'
19.30 Honneur aux dames: gouden jubi
leum van de Katholieke Vrouwenbewe
ging in Nederland. NTS: 20.00 Journaal.
KRO: 20.20 Vloekjes bij de thee. merk
waardige facetten uit de vorige eeuw. (deel
NTS: 22.55-23.00 Journaal.
VOOR WOENSDAG
NTS: 14.05-14.35 Staatbezoek van Koning
Boudewijn en Koningin Fabiola van Bel
gië aan Engeland. VARA: 17.00 Voor de
kinderen. NTS: 17.45-17.55 De Verrekijker,
internationaal jeugdjournaal. NTS: 19.30
Journaal en weeroverzicht. 19.50-1.00 Ver
kiezingsuitslagen. (Om plm. 22.30-22.35
Journaal).
De Oostenrijkse filmproducent Ernst
Marischka. die onder andere de serie over
„Sissi" heeft gemaakt, is' in de nacht van
zondag op maandag in de Zwitserse stad
Chur overleden. Hjj was 70 jaar.
Film in Frankrijk. Het aantal Franse
bioscoopbezokers is in 1962 tot 309 miljoen
gedaald het laagste totaal sinds de
tweede wereldoorlog. In 1961 bezochten
nog 328 miljoen Fransen de bioscoop; de
totalen bedroegen in 1957 411 miljoen en in
1947 423 miljoen. Door een verhoging van
de toegangsprijzen tot gemiddeld 2,23
frank per plaats steeg de totale recette
echter tot het ongekende hoge bedrag van
689 miljoen frank.
1