Amstelveense jongen krijgt
hoofdrol in „Oliver"
PANDA EN DE JACHT OP JANSEN
A.V.R.O. wil „waarlijk
algemeen programma"
DE PROGRAMMA'S
Nieuwe musicalop komst
w
NEGEN MUZEN
Studiecommissie belast met uitwerking
Ons vervolgverhaal
MAANDAG 27 MEI 1963
9
EEN OORSPRONKELIJKE ROMAN
DOOR KLAAS VAN DER GEEST
Prins Rainier-prijzen
toegekend
miniminminiiiiiiiiiiiiiiiiiiiin
nabeschouwingen
Buitenland troef
Zondag
De radio geeft dinsdag
T elevisieprogramma
Contactavond Roland
Holststichting
0-16
43)
Hij kon natuurlijk te voorschijn ko-
men. Die oude zou er misschien niet
H eens van schrikken. Het kon best
S zijn, dat hij hem rustig zijn potje rijst
H liet verslinden. Hem niets in de weg
leggen, als hij er met zijn prauwtje
S vandoor ging. Maar hij waagde het
niet.
H De oude boog zich voorover. De ros
se gloed van het houtvuurtje flakker
de op zijn gegroefd gezicht. Hij roer
de in het blikje rijst. Kwartiermees
ter De Vos werd overweldigd door
angst. Angst, dat het hapje eten, dat
hij nodig had, hem zou ontgaan.
„Nu gaat hij het opetenBe
hoedzaam schuifelde hii nog dichter
bij. Een takje brak onder zijn handen.
Hij verstijfde van schrik. De ander
scheen het niet te horen en als hij
het hoorde wekte het in geen geval
argwaan bij hem. Moeizaam kwam
hij overeind en nam hij het blikje
van het vuur. Toen sprong kwartier
meester De Vos op. En hij zou zich
zelf al lang niet meer in staat ge
acht hebben om zo op te springen.
Hij sloeg, maar miste, alsof midden
in de slag zijn arm tegengehouden
werd. Hij liet de knuppel vallen. Toen
werd hij duizelig en viel hij voorover.
Terwijl hij viel dacht hij nog: „God.
ik heb veel gekundmaar dit kon
ik niet
En hij vond het zelfs nog een beetje
beschamend, dat hij het van plan was
geweest. „Dat moge God me verge
ven
Hij merkte er niets van, dat de klei
ne, magere, tengere man hem over
het strand en door het water naar
een prauwtje bracht, dat tussen de
riffen ten anker lag. Het was geen
sterke man, maar op de een of andere
manier speelde hij het toch wel klaar.
En zonder de kwartiermeester met
zijn gewonde en overal gekneusde li
chaam meer pijn te doen dan beslist
nodig was.
Cor de Vos merkte er ook al niets
meer van, dat hij behoedzaam neer
gelegd werd op een rieten mat met
een opgerold stuk zeildoek onder zijn
hoofd. En niet, dat zijn gezwollen lip
pen vochtig gemaakt werden met wat
klappermelk.
Toch werd hij zich er al gauw
van bewust, dat hij niet meer alleen
was. En toen, dat hij aan boord van
een varend schip of een bootje moest
zijn. Dit laatste drong eigenlijk het
eerst duidelijk tot hem door. Hij voel
de het zachte slingeren en stampen
van de prauw op de golven van de
deining en het stelde hem gerust.
Hij bewoog zich en de Maleier, die
aan het roer stond, vroeg iets met
zachte, welluidende hoewel enigszins
schorre stem. Kwartiermeester De
Vos verstond hem niet en was ook
niet in staat hem antwoord te geven.
Daarom boog de man zich over hem
heen, maakte zijn lippen nog eens
vochtig en voerde hem een beetje in
klappermelk geweekte rijst. Heel wei
nig en blijkbaar toch nog te veel, in
elk geval meer dan de kwartiermees
ter kon verdragen. Hij moest overge
ven. Daarna keerde hij zich kreunènd
op zijn zij.
De ander ging weer aan het toer
staan. Blijkbaar meende hij, dat de
blanke opnieuw het bewustzijn verlo
ren had of vond hij het beter hem
maar met rust te laten.
Kwartiermeester De Vos nam ech
ter vanaf dat ogenblik alles waar, wat
er met hem en om hem heen gebeur
de. En hij gaf zich heel goed reken
schap van de toestand, waarin hij
zich bevond.
In Singapore was er over gespro
ken, dat er inheemsen waren, die el
ke blanke vrouwen zowel als man
nen, burgers zowel als militairen
voor een paar dollar aan de Japan
ners overleverden. Nogal gruwelijke
verhalen werden daarvan verteld. Cor
de Vos had niet zo erg veel geloof ge
hecht aan al die verhalen. Want wie
kon dat allemaal weten, terwijl de
oorlog in het Verre Oosten nog maar
pas begonnen was? Maar nu hij zelf
weerloos in handen van een Maleier
was geraakt, werd hij er toch door
verontrust. In zijn koortsachtige ver
beelding maakte hij zich er een ver
wijt van, dat hij de inlander niet on
schadelijk had gemaakt, toen hij daar
nog toe in de gelegenheid \*as.
„Eén flinke klap met die knuppel
in zijn nek en hij had nergens meer s
iets van geweten. Verdomme er
komen zo veel mensen om, die part
noch deel hebben aan deze oorlog
Jonge mensen, kinderen zelfs. En g
deze man is in elk geval oud
Daar was weinig tegen in te brengen.
Het verschil was echter, dat hij het
niet was, die al die anderen ombracht g
en dat alleen deze ene op zijn reke-
ning zou zijjn geschreven. „Je zou er
heel wat moeite mee hebben gehad
om je tegenover God te verantwoor-
den, als je hem vermoord had s
Maar natuurlijk zou hij zich ook er- =g
gens moeten verantwoorden, als hij g
in een Japans krijgsgevangenkamp
terechtkwam in plaats van terug te
komen in Singapore. „Dat zou ge- g
woon desertie. Stomweg desertie s
zijn je onttrekken aan de dienst s
en je kameraden op de vloot voor de
rotzooi laten opdraaien, vader!"
Cor de Vos was niet bepaald lucht- g
hartig. Maar hij was toch evenmin
iemand, die zich nodeloos zorgen g
maakte over wat er allemaal zou
kunnen gebeuren. Hij probeerde zo g
goed mogelijk op alle gebeurtenissen g
voorbereid te zijn en wachtte dan ge- g
woonlijk maar rustig af, wat er van
kwam. Nu slaagde hij daarin niet zo
best.
„Je hebt een stommiteit uitgehaald, g
maar.... een stommiteit, die niet g
meer te herstellen is". Hij kon zich g
zelf wel wijs willen maken, dat hij g
wel eens gelegenheid zou krijgen om g
er vandoor te gaan, als ze eerst een- g
maal op het vasteland waren. Maar jj|
het was de vraag of ze daar ooit g
zouden komen. „Wie zegt je, dat die
vent je niet rechtstreeks over zee
naar een Japanse vlootbasis brengt?"
Natuurlijk zou de man hem ook g
rechtstreeks naar Singapore kunnen g
brengen. Die gedachte bleef hem
bezighouden. En daaruit kwam het g
idee voort, dat hij de inlander ook nu s
nog onschadelijk zou kunnen maken, g
„Je hoeft hem nog niet eens over- g
boord te gooien je kunt hem vast-
binden en meenemen in Singa- g
pore moeten ze dan maar uitmaken, g
wat ze met hem zullen doen g
Hij grinnikte. Het idee vermaakte
hem. g
De prauw begon heviger te slinge- s
ren en te stampen- Het oude, gelapte g
zeil en de wrakke mast kraakten en
kreunden. De oude, die het scheepje
met een lange, zware riem op koers g
hield, tuurde voor zich uit naar de g
oostelijke kim, waar de sterren schuil
gingen achter donkere wolken, die g
kwamen opzetten. Af en toe praatte g
hij zachtjes in zich zelf. Toen het g
begon te regenen zocht hij haastig
een stuk zeildoek, dat hij over kwar- g
tiermeester De Vós heen legde.
„Slamat slamat tidoer g
meende Cor de Vos hem te horen g
mompelen. Hij dacht:
„Het lijkt een goeie ouwe kerelg
Maar evengoed was hij er zeker van,
dat diezelfde goeie ouwe kerel hem
aan de Jappen zou overleveren. „Want g
daar ziet hij natuurlijk geen kwaad g
in misschien doet hij het alleen s
uit angst of omdat ze hem wijs g
gemaakt hebben, dat hij het verplicht g
is tegenover zijn volk de Öoster- s
lingen". g
De wind begon op te steken en g
wakkerde al gauw aan tot een storm g
De zee werd woeliger; een breker
bonkte tegen de voorsteven en het 3
buiswater stoof van voor naar achter g
over het scheepje; kletterend vielen g
de druppels op het stuk zeildoek,
waarmee kwartiermeester De Vos g
toegedekt was. De oude zette de g
stuurriem vast en kwam nog een- g
maal bij hem, boog zich over hem
heen en maakte zijn lippen vochtig.
deze keer met water, dat hij uit een g
vat schepte. Hij liet er wat van op g
zijn tong druppelen ook. Cor de Vos g
slikte; zijn keel moest steeds meer g
opzwellen en het slikken deed hem
pijn. Hij wendde het hoofd af en de g
oude begreep, dat hij niet langer g
moest aanhoudén. g
„Slamat tidoer slaap maar" zei I
hij, nu heel duidelijk. Ja,, slapen, g
dacht Cor de Vos. Alleen maar sla- g
pen- Slapen tot hij zich in staat voel- g
de om overeind te komen. g
(Wordt vervolgd
s
Vier gelukkigen die uitverkoren zijn
voor de Nederlandse bezetting van de
musical „Oliver" die in Londen nu al
tien jaar enorme sucessen oogst. Het
zijn Nelly Frijda (Nancy) Jaap de
Vries (Bill Sykes), de twaalfjarige
Jan Nelissen uit Arpstelveen (Oliver)
en Johnny Kraaykamp (Fagin).
(Van onze redacteur in Amsterdam)
Jan Nelissen twaalf jaar, zoontje
van een artiest uit Amstelveen, is zondag
uitverkoren als de titelrolspeler in de
nieuwe musical „Oliver" (waarvan het ge
geven is ontleend aan Dickens' roman
Oliver Twist) die eind september in het
Rotterdamse Luxor Theater in première
gaat.
Voor de hoofdrol van Nancy in deze
musical is de keuze gevallen op de 27-
jarige Amsterdamse actrice Neily Frijda,
die haar loopbaan bij de toneelgroep Arena
is begonnen, korte tijd bij Wim Kan heeft
gewerkt en daarna in de V.S. zang stu
deerde. Zij is sinds drie jaar niet meer
opgetreden omdat zij in deze tijd twee
kinderen kreeg. Onder degenen die in
„Oliver" zullen optreden bevinden zich
voorts Johnny Kraaykamp en Jaap de
Vries.
W
Het was gisteren een belangrijke dag in
de voorbereidingen voor de nieuwe musi
cal. Op Schiphol arriveerde om twaalf uur
de Engelse producer Donald Albery, die
de rechten van Oliver bezit. Albery is een
grote naam in de Londense theaterwereld.
Zijn maatschappij, de Wyndham Theaters
Ltd. exploiteert in de Britse hoofdstad vier
theaters. Albery heeft tal van musicals
uitgebracht, waaronder „Irma la douce".
Toprecette
Hij vertelde dat „Oliver" in Londen al
drie jaar volle zalen trekt en dat dit de
enige musical is die in deze stad reeds
5 miljoen gulden aan recettes heeft opge
leverd. In verband met kinderrollen
naast de titelrol speelt er nog een jonge
tje mee, naar wie voor de Nederlandse
produktie nog wordt gezocht adverteert
hij nu reeds drie jaar lang iedere maand
om knaapjes te vinden die kunnen zingen
De naar Prins Rainier III van Monaco
genoemde compositieprijzen zijn zondag
toegekend aan respectievelijk de onder het
pseudoniem Kyoko Noekada optredende
Japanner, die 50.000 frank voor een strijk
kwartet kreeg, de uit Polen afkomstige
Brit Andrzej Panufnik, die 10.000 frank
toucheert voor zijn „Simfonia Sacra", en
aan de Pool Rudzinski en diens landgenoot
Augustyn Bloch, die 20.000 en 10.000 frank
ontvangen voor composities op het gebied
van de toneelmuziek. De hoofdprijs in deze
categorie 30.000 frank werd niet toe
gekend door de jury onder voorzitterschap
van Georges Auric.
CO* MASTEN TOONCEB
44. Kapitein Teerpraam keek voldaan naar het roei
bootje waarin Pat, Panda en Jan Jansen hadden plaats
genomen. „Ziezo," sprak hij, „opgeruimd staat netjes!
Als je nou maar steeds de zon achterna roeit kom je
vanzelf aan land! Goeie reis en laat ik jullie nooit
meer zien!" Doch Pat O'Nozel luisterde niet naar deze
wat onheuse afscheidswoorden. Hij wendde zich tot Jan
Jansen en sprak trots: „De grote detective Pat O'Nozel
heeft opnieuw gezegevierd! Eindelijk heb ik je te pak
ken!" „Ja, eindelijk," zuchtte Panda blij, „nu kan
er niets meer mis gaan!" Als Panda op dat moment
graaf Upke had kunnen zien, zou hij zich waarschijnlijk
niet zo zorgeloos hebben uitgedrukt. Want de edelman
wreef zich knakkend in de benige handen en over zijn
gelaat gleed een akelige grijns. „Heb ik die schurken
even mooi te pakken," zo prevelde hij, het roeibootje
naogend.
en acteren. De bepalingen voor kinder
arbeid in Engeland schrijven namelijk
voor dat een jongen van plm. 12 jaar niet
langer dan tien weken mag optreden.
Alvorens Albery gisteravond naar Londen
terugvloog, zei hij: „Ik had niet verwacht
dat er in Nederland zulk goed artiest
materiaal te vinden is. Ik geloof dat
Johnny Kraaykamp het minstens zo goed
zal doen als de man met wie wij in Londen
zo'n succes hebben. En die kleine Jan
Nelissen zou ik zo wel willen mee
nemen. Jammer dat ik nog niet heb gezien
welke hond is uitgezocht. Er treedt name
lijk een hond in het stuk op en als het
dier niet goed ,is gedresseerd kan dat tot
dwaze dingen aanleiding geven. Maar als
de repetities beginnen kom ik nog wel
eens kijken
Dubbel Dinah Shore, de bekende film-
ster-liedjeszangeres is „volkomen onver
wacht" in Redlands, Californië hertrouwd.
Haar nieuwe gade is de 42-jarige Maurice
F. Smith, een rijke aannemer uit Palm
Springs. Dinah is drie jaar ouder. Beide
echtelieden zijn eenmaal eerder getrouwd
geweest en hebben twee kinderen. Dinah's
eerste man was de cowboy George Mont
gomery. Dinah heeft Smith leren kennen
op de tennisbanen van Palm Springs waar
zij onlangs d? dubbel in een tennistoernooi
wonnen.
Stip Op een kunsttentoonstelling in
Vancouver is een werk te zién waarop een
zwarte stip is geschilderd op een blauwe
achtergrond. Het onderschrift van dit met
een tweede prijs bekroonde stuk luidt:
„De dageraad begint, de vogels zingen en
ik ben er bij".
Ontdekking. Een leraar van het con
servatorium van Tiflis in Zuid-Rusland
heeft een tot dusver onbekend authentiek
manuscript van de Russische componist
Tsjaikovsky ontdekt. Dit document bevat
de muziek van het lied „De gouden wolk
sliep", met daaronder Tsjaikovsky's hand
tekening en de datum 5 juli 1887.
Goede buitenlandse bijdragen „maak
ten" het zaterdagprogramma van de te
levisie: de spannende Cup Final, toege
licht door ir. van Emmenes; dan een
kolderieke aflevering van „Vrije Nieuws
garing" en tenslotte een curieus geval uit
de praktijk van inspecteur Leclerc, die
hoofdschuddend een man moest achterla
ten bij diens vrouw en haar diabolische
moeder, die hem (zo voorspelde de po
litieman) na een mislukte, niet bewijsbare
moordaanslag wèl op een laag pitje gaar
zouden krijgen.
De Finse Montreux-inzending, die de
VARA onvertaald en ter vervanging van
een niet gereedgekomen Dorus-show op
het scherm bracht, had weinig met het
land van herkomst en veel met „schla
gers" over geld en liefde te maken. Be
houdens een enkel beeldgrapje, kwam
„Money", niet boven het niveau van een
zeer middelmatige t.v.-show uit.
In „Achter het Nieuws" werd het
mysterie onthuld van enige massieve
bouwsels in Steenwijkerwold, Heemskerk,
Zandvoort en Maastricht: uitstekend in
gerichte bewaarplaatsen voor kunstschat
ten (in geval van oorlogl. Zeer sterk en
informatief was een van de Duitse t.v.
overgenomen reportage over de door KZ-
arts Eiserle verzorgde Duitse militaire
specialisten en raketdeskundigen in Egyp
te. Een hartige reportage over de Zee-
bruggenaar Victor de Paepe, die krach
tens een door de Engelse Koning Karei
II uitgegeven privilege wil gaan vissen in
de territoriale wateren van Groot-Brittan-
nië, sloot 't VARA-magazine af. Kranten
spellers tenslotte konden hun „kennis"
vergelijken met die van de vrijwillige
slachtoffers van de quiz „Wereldwijs", die
tijdens de introductie door de spelleider
voor een paar onwijze vragen gesteld
werden.
In een kostelijke aflevering van de
Flintst.ones werd Fred, door een poets
middel en een shock een overgepolijste
Frederik geworden, dank zij een typische
stenen-tijdperkbehandeling, gelukkig weer
de flinkerd, die ons tenslotte wederom
vergastte op zijn praehistorische kreet
„Wilma".
Met de korte eenakter „The boy comes
home" bewees de auteur van het be
roemde kinderverhaal „Winnie-the-Pooh",
de Engelsman A. Milne, dat hij ook een
uitstekend toneelschrijver was.
In dit stuk, gebracht onder de Neder
landse titel „Maak het hem niet te moei
lijk" tekende hij met fijne spot de tegen
stelling tussen een oom, wiens Oorlogsver-
dienste bestond uit het fabriceren en le
veren van jam aan het leger en de onder
diens voogdij staande neef, een van de
ontelbare gedemobiliseerde jongemannen,
die aan de dodendans van het front ont
sprongen, vooreerst geen ander plan had
den dan zonder uniform verder te leven.
Paul Meyer en Ramses Shaffy benutten
ten volle de kans, deze sterk geschreven
rollen 'uit te buiten." Mary Smithuysen was
een verrukkelijk lieve tante en Elisabeth
Hoytink een Ra't-van-een-huishöudster,
die zich ongewild door de oud-frontofficier
moest laten dresseren.
In het praatje, dat het eerste optreden
van het Duitse politieke cabaret „Das
Kom(m)ödchen" inleidde, juichte Dora
Paulsen het besluit van de KRO toe, dit
programma onvertaald (dus ook zonder
ondertitels) aan de kijkers-luisteraars door
te geven. «Ons dunkt, dat deze omroep de
gemiddelde Nederlander overschat heeft,
waar het gaat om diens kennis van de
Duitse taal (en van Duitse toestanden).
De sympathieke Dora Paulsen, nu ook
Nederlandse, moge b.v. een satire als
„Die Lokomotive", handelend over het
voortsnellende Wirtschaftswunder be
grepen hebben, voor vele landgenoten zal
deze spotternij op interne Westduitsa toe
standen, voor de helft gebracht in een of
ander Duits dialect, toch wel onduidelijk
geweest zijn. „Zwischen Whisky und Wod
ka", zo heette dit programma, was een
verzameling van succesnummers van dit
16 jaar oude Düsseldorfse cabaret. Succes
nummers. die bijna zonder uitzondering te
maken hadden met de penibele toestand,
waarin Duitsland en de wereld door de
laatste oorlog verzeild raakten.
J. Damshuizer
De waarnemend voorzitter van de
AVRO, mr. W. Hoekstra, heeft zaterdag
middag in de buitengewone algemene
vergadering van deze omroepvereniging
de volgende verklaring afgelegd:
„Nu er binnen afzienbare t\jd een belang
rijke zendtijdverruiming verwacht mag
worden, door de instelling van zowel een
tweede t.v.-net als een derde radionet, acht
de AVRO de tijd gekomen, vorm te geven
aan het in brede kringen levende ver
langen naar een algemeen programma".
„Immers, de AVRO is van oudsher
krachtens haar beginselen de algemene om
roep, welke uit dien hoofde bjj uitstek in
aanmerking komt voor verzorging van een
waarlijk algemeen programma".
„De AVRO wenst daarbij rekening te
houden met nieuwe stromingen welke zich
in ons volk ontwikkelen, voorzover zij
eveneens in de richting van een universeel
Nederlands totaalprogramma streven".
„De AVRO is bezig alles in het werk te
stellen om deze gedachte gestalte te geven
en te verwezenlijken".
„De vaste studiegroep die zich met de
uitwerking van deze zaak zal belasten, be
staat uit de volgende personen: van be
stuurszijde: mr. W. Hoekstra (wnd voor
zitter), E. de Jong (ondervoorzitter), mr.
H. A. Wassenbergh (alg. secretaris) en W.
Vogt (adviseur honorair) en van directie
zijde: J. C. Bongenaar, J. M. van Overvest
en S. K. van der Zee".
Klant is koning
Desgevraagd deelde de heer Hoekstra de
persvertegenwoordigers na de vergadering
mee dat men achter dit alles het motto „de
klant is koning" moet zien. De waarnemend
AVRO-voorzitter was niet bereid de ver
klaring nader toe te lichten en verwees
naar het ontwerpplan, dat naar hij ver
wachtte de studiecommissie binnen on
geveer veertien dagen op tafel zal leggen.
De heer Hoekstra kon niet zeggen of onder
de andere omroepverenigingen eenzelfde
gedachte leeft. Zij zijn wel op de hoogte
van de gewijzigde AVRO-denkbeelden, al
dus de heer Hoekstra, die verder alleen
onthulde dat „wij vinden dat er een pro
gramma moet komen waarnaar iedereen
kan luisteren en kijken" Volgens spreker
staat het nog niet vast of de AVRO conces
sie voor een tweede t.v.-net zal aanvragen
en of zij „de zuilen zal verlaten".
W. Vogt ere-adviseur
Bij acclamatie werden in de algemene
vergadering de (niet aanwezige) heren dr.
H. Molhuysen (oud-voorzitter) en W Vogt
(oud-directeur) tot lid van verdienste be
noemd. De bij dit lidmaatschap behorende
versierselen zullen beide heren worden uit
gereikt op een galadiner op 21 juni a.s.
In een gelukstelegram feliciteerde de ver
gadering de heren Molhuysen en Vogt met
hun benoeming. Deze laatste werd tevens
benoemd tot adviseur-honorair van de
AVRO.
Nieuwe Muiderkringleden Tijdens de
jaarlijkse plenaire zitting van het cultu
reel genootschap De Muiderkring, op het
Muiderslot, heeft slotvoogd Toon Koot 2
nieuwe leden geïnstalleerd: prof. dr. M. A.
Beek en de concertzanger Herman Schey,
beiden uit Amsterdam.
HILVERSUM I. 402 m. 7.00-24.00 KRO.
KRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Morgengebed
7.15 Muziekprogramma, strip voor de
jeugd en eventueel actualiteiten. 7.55 Over
weging. 8.00 Nieuws. 8.15 Lichte grammo-
foonmuziek. 8.50 Voor de huisvrouw. 9.35
Waterstanden. 9.40 Schoolradio. 10.00 Voor
de kleuters. 10.15 Moderne orkestwerken
(gr.). 11.00 Voor de vrouw. 11.30 Lichte
grammofoonmuziek. 11.50 Volaan
vooruit, praatje. 12.00 Middagklok - Nood
klok. 12.04 Fragmenten uit de operette The
Desert Song (gr.) 12.30 Mededelingen t.b.v.
land- en tuinbouw. 12.33 Lichte grammo
foonmuziek. 12.50 Actualiteiten en katho
liek nieuws. 13.00 Nieuws. 13.15 Platen-
nieuws. 13.30 Lichte orkestmuziek en zang-
Schotse dansmuziek (gr.). 14.35 Voor de
plattelandsvrouwen. 14.45 Tierelantijnen:
gevarieerd programma (herh.) 15.45 Lich
te grammofoonmuziek. 16.00 Voor de zie
ken. 16.30 Gebedsdienst. 17.00 Voor de pad
vinders. 17.15 Voor de jeugd. 17.45 Beurs
berichten. 17.50 Regeringsuitzending: In
dustriebevordering in de Nederlandse An
tillen, door mr. drs. F. P de Vries, han
delscommissaris van de Nederlandse An
tillen. 18.00 Dansorkest en zangsolisten.
18.25 Koorzang. 18.50 Vragenbeantwoor-
ding. 19.00 Nieuws. 19.10 Actualiteiten.
19.25 Lichte grammofoonmuziek. 20.00
Cantemus Domino: beschouwing over Gre
goriaanse gezangen. 20.20 Franse chan
sons. 20.45 Strijkkwartet: klassieke mu
ziek. 21.10 Klein taaigeding. 21.25 Radio
Filharmonisch orkest en solist: Moderne
muziek. 22.15 Een verhaal uit het duizend
jarig rijk van Athos, lezing. 22.25 Boek
bespreking. 22.30 Nieuws. 22.40 Metropole
orkest: Amusementsmuziek. 23.20 Lichte
grammofoonmuziek. 23.55-24.00 Nieuws.
HILVERSUM II. 298 m. 7.00 AVRO. 7.50
VPRO. 8.00-24.00 AVRO.
AVRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtengym-
nastiek. 7.20 Lichte grammofoonmuziek.
VPRO: 7.50 Dagopening. AVRO: 8.00 Nws.
8.15 Lichte grammofoonmuziek. 9.00 De
groenteman. 9.05 Klassieke grammofoon
muziek. 9.40 Morgenwijding. 9.55 Een boek
voor het geestelijk leven: boekbespreking
10.00 Arbeidsvitaminen (gr.). 10.50 Voor
de kleuters. 11.00 Voor de zieken. 12.00
Elektronisch orgel. 12.20 Regeringsuitzen
ding: Uitzending voor de landbouw. 12.30
Mededelingen t.b.v. land- en tuinbouw.
12.83 Dansorkest en zangsolisten. 13 00
Nieuws. 13.15 Mededelingen, eventueel ac
tueel of grammofoonmuziek. 13.25 Beurs
berichten. 13.30 Koperorkest: amusements
muziek. 14.00 Viool en piano: moderne mu
ziek. 14.40 Schoolradio. 15.00 Met naald en
schaar. 15.30 Saxofoon en piano. 16.00
Adam en Eva, eenacter. 16.10 Opera
aria's (gr.). 16.30 Voor de jeugd. 17.25
New York calling, praatje. 17.30 Lichte
grammofoonmuziek, voor de jeugd 18.00
Nieuws. 18.15 Eventueel actueel. 18.20 Pro
menade-orkest en zangsolisten. 19.00 Paris
vous parle. 19.05 In het vooruitzicht: zoek
licht. op AVRO-40-juni 1963. 19.45 Hawaiian
'ensemble met zangsolisten. 20.00 Nieuws.
20.05 Licht orkest met instrumentale so-
'listen. 20.35 Operafragmenten (gr.). 21.40
Met het oog op het heelal (II), lezing
over actuele problemen in de astronomie.
22.00 Bariton en piano: moderne liedeien
22.30 Nieuws. 22.40 Actualiteiten. 23.00 Mo
derne grammofoonmuziek. 23.55-24.00 Nws.
BRUSSEL 324 m.
12.00 Nieuws. 12.03 Lichte muziek. 12.30
Weerbericht. 12.35 Gevarieerde muziek
12.50 Beursberichten. 13.00 Nieuws. 13.15
Kamermuziek. 14.00 Nieuws. 14.03 School
radio. 15.45 Gevarieerde muziek. 16.00
Nieuws. 16.03 Beursberichten. 16.09 Duitse
les. 16.24 Kamermuziek. 17.00 Nieuws.
17.15 Voor de kinderen. 17.40 Orkestmu
ziek. 18.00 Nieuws. 18.03 Causerie. 18.18
Paardesportberichten. 18.20 Voor de sol
daten. 18.50 Radiokroniek. 19.00 Nieuws.
19.40 Schoolwedstrijd. 19.50 Lezing. 20.00
Hoorspel. 21.15 Jazzmuziek. 22.00 Nieuws
22.15 Gevarieerde muziek. 22.4-5 Klassieke
muziek. 23.00 Niéuws. 23.05 Gevoelige
snaar. 23.35 Nieuwe grammofoonplaten.
23.55-24.00 Nieuws.
VOOR MAANDAG
CVK-IKOR-RKK19.30 Logboek: het
jeugdprogramma over de bijbel. 19.45 Ken-
Merk, een interkerkelijk magazine. NTS:
20.00 Journaal en weeroverzicht. 20.20
Zendtijd politieke partijen: C.H.U. 20.30
Leven in de bouwerij, documentaire film.
20.50 Mensen in Japan (deel 1), film over
Japan. 21.20 De sprong in het leven, speel
film. 22.55-23.00 Journaal.
VOOR DINSDAG
NCRV: 19.30 Onderweg naar morgen,
wetenschappelijk programma. NTS: 20.00
Journaal. NCRV: 20.20 Memo. 20.30 Toon-
1 idders, licht programma. 21.05 Drie maal
negen, T.V.-film. 21.30 Is politiek een ver
dachte zaak?, forum. 22.15 Altzangeres:
Geestelijke liederen van de Amerikaanse
negers. NTS: 22.20-22.25 Journaal.
Het is traditie geworden dat op de eer
ste zaterdag na de verjaardag van de
dichter A. Roland Holst in Bergen, waar
hij ereburger is, een contactavond wordt
gehouden van de stichting die naar hem
is genoemd. Dit A. Roland Holst-fonds is
in vijf jaar aangegroeid tot bijna dertig
duizend gulden en heeft al ongeveer acht
duizend gulden uitgekeerd in de vorm van
leningen en giften aan jonge kunstenaars
met beroepsmoeilijkheden.
Deze contactavond kreeg bijzonder reliëf
door de aanwezigheid van staatssecretaris
mr. Y. Scholten en de Commissaris der
Koningin in Noord-Holland, dr. M. J.Prin-
sen. Ook burgemeester L. J. de Ruiter
van Bergen en zijn echtgenote waren aan
wezig.
De voorzitter van het fonds, mr. A. F.
Kamp, noemde Roland Holst, die zulke
ontroerende gedichten over het alleen zijn
heeft geschreven, „de eerste astronaut on
der de dichters." Nadat Johan Schmitz.
enkele korte gedichten van Roland Holst
had voorgedragen gaf de sopraan Elisa
beth Lught een vocaal-dramatische vertol
king van het toneelstuk „La Voix Hu-
maine" van Cocteau, waarbij de dóór
Francis Poulenc gecomponeerde muziek
werd vertolkt door George van Renesse.
Het lichtere genre namen na de pauze
Albert Mol, Conny Stuart en Jac. van der
Ster voor hun rekening.