i
Het ambacht van de lichte muze
Verrassend nieuws voor de
Nederlandse huisvrouw!
DE PROGRAMMA'S
René Sleeswijk werkt aan twee shows:
Sound of Music" en „Snip en Snap-revue
Omroepen vragen
AVRO opheldering
Eric Claus bekroond
Aquilino Ribeiro overleden
„Een eigen
Robert de
Rotterdams toneel", het ideaal van
Vries, nog steeds op de helling
NEGEN MUZEN
Plannen voor Vereniging
„Vrienden van Centrum"
WASWATER NU ZO ZACHT ALS MEIREGEN
1
WOENSDAG 29 MEI 1963
17
u
n
Voor gezonde
witte
tanden.
De stadsorganist speelt
M. W nabeschouwingen
De jeugd op het scherm
Huldiging in Schouwburg
na 50ste Nathan de Wijze"
J. Damshuizer
De radio geeft donderdag
T elevisieprogramma
Van onze Amsterdamse redacteur)
„DE TELEVISIE is voor mij geen concurrent. Ik bied de
mensen iets dat de televisie nooit kan geven: het avondje-uit.
Zolang er mensen zijn, is er behoefte aan amusement bui
tenshuis. Maar men is critisch geworden en daarom kun je
in de uitgaanswereld, of je nu kunst met een grote of met
een kleine k brengt, alleen succes hebben met iets goeds".
Dat is de opvatting van René Sleeswijk en hij spreekt met
kennis van zaken, want hij heeft de 25 Snip en Snap-revues
DE NIEUWE REVUE is grotendeel ge
reed Maar nog dagelijks vinden in de
werkkamer van „Slees" besprekingen
plaats over talloze details die de show tot
een succes moeten maken. Zo'n revue
wordt niet geschreven en ontworpen door
één man, maar vindt zijn vorm in een
evolutie die een jaar of soms nog langer
duurt. René Sleeswijks Nederlandse Revue
n.v. is een continuebedrijf waar geen week
voorbij gaat of er worden nieuwe ideeën,
teksten, liedjes, sketches en melodieën bin
nengebracht. De 26st.e show is in feite het
werk van honderden mensen, die ieder
een klein steentje hebben bijgedragen.
Maar het is „Slees" die steeds het beslis
sende ja of nee laat horen en hij is dan
ook uiteindelijk de maker van de show,
zonder wiens ervaring en „feeling" ons
land waarschijnlijk geen eigen ongesubsi
dieerd revuegezelschap meer zou kennen.
HET PEIL VAN DE REVUE is door
de jaren heen gestegen tot een hoogte die
zeker gelijk is aan die van de grote shows
in Londen en Parijs. De eerste vereiste
voor succes is niet dat de nieuwste show
de vorige overtreft, maar dat de revue
meegaat met zijn tijd en de samenstelling
van het gezelschap geschiedt met gebruik
making van de beste krachten die de in
ternationale revuewereld heeft te bieden.
Een aantal jaren geleden was het bijvoor
beeld onmogelijk in Nederland een revue-
ballet samen te stellen. Sleeswijk haalde
danseressen uit Londen. Langzamerhand le
verden de Nederlandse balletscholen meis
jes af die hetzelfde peil hadden als hun
Engelse collega's. En zo telde de laatste
show onder de „London Starlets" diverse
Nederlandse meisjes.
DE DANSGROEP van de nieuwe revue
is weer geheel Engels. Sleeswijk jr., die
de audities heeft georganiseerd, zegt
hiervan: „De revue, ook die in het buiten
land stelt steeds hogere eisen. In onze
show hebben wij diverse scènes waarin
niet alleen wordt gedanst, maar ook door
de danseressen en dansers wordt gezongen.
Op de audities in Nederland vonden wij
niemand die aan die eisen voldeed. Wij
moesten wel weer naar Londen, waar men
onder invloed van de musical meer aan
dacht besteedt aan de combinatie van zang
en dans. Onze balletgroep hebben wij te
vens van 14 op 22 meisjes en jongens ge
bracht, waardoor er nog meer mogelijkhe
den kwamen voor een spectaculair en wer
velend beeld".
De ster van de nieuwe Snip en Snap-re-
vue is Christine Spierenburg, voor wie
twee speciale tableaus zijn ontworpen.
Haar pianist Co van der Heide Wijma
treedt ook in de show op en is tevens in
vaste dienst getreden als „musical-direc
tor", waarbij hij de muzikale supervisie
krijgt over de musicals die Sleeswijk naast
zijn revue gaat uitbrengen. Ook Walden
en Piet Muyselaar nemen natuurlijk weer
een belangrijke plaats in. Zij hebben de
beschikking over 20 sketches. Verdere me
dewerkenden zijn: Aase Rasmussen, Dia
na Floodgate, Aart Brouwer, Louis Dusee
en een danser wiens naam nog niet wordt
genoemd omdat de onderhandelingen nog
gaande zijn. Als variéténummer is het
acrobatenduo The Mathurins geëngageerd.
EVENALS DE VOORGAANDE jaren zal
de Australiër George Carden weer verant
woordelijk zijn voor de dansen en ensem
bles. Voor het eerst zal Eppo Doeve de
decors ontwerpen. Voor het ontwerpen van
de kostuums is weer een beroep gedaan
op de Londense Anthony Holland. In de
orkestbak staat als vanouds Bill Stanford.
In de titel van Snip en Snap-revue zijn
volgens traditie weer minstens drie t's te
vinden: „Uit en Thuis Tussen Acht en
Twaalf". Op 12 juli heeft de voorpremiè-
tot een succesvol einde gebracht. Hij begon met 100.000 be
zoekers, het werden er langzamerhand 250.000 en sinds een
jaar of vijf trekt hij met zijn revues, ondanks die televisie,
ieder jaar gemiddeld een half miljoen mensen. In zijn
„hoofdkwartier", een smal grachtenhuis aan de Amstel in
Amsterdam, staan twee grote evenementen op stapel: de
26ste Snip en Snap-revue, die in juli start, en de bekende
musical „Sound of Music", die eind januari in première gaat.
Advertentie
De
doeltreffende
tandpasta
voor het hele
„Vertegenwoordigers van de K.R.O.,
N.C.R.V. en VARA hebben zich beraden
naar aanleiding van de plotselinge koers
wijziging van de AVRO," zo delen de drie
omroepverenigingen in een gemeenschap
pelijke verklaring mede. „Zij zijn van me
ning aldus de verklaring dat de
aangekondigde uitwerking van de in vele
opzichten vage en van weinig werkelijk
heidszin getuigende AVRO-zienswijze
vooralsnog moet worden afgewacht'.
Wel menen zij, dat de handelwijze van
de AVRO niet in overeenstemming ge
bracht kan worden met standpunten, die
nog kort geleden inzake verschillende be
langrijke beleidsvraagstukken door de om-
oeporganisaties, derhalve mede door de
AVRO, werden ingenomen en deels ook
publiek gemaakt'.
K.R.O.. N.C.R.V. en VARA hebben be
sloten hun verbazing over de gevolgde
handelwijze schriftelijk aan de AVRO ken
baar te maken en daarover opheldering te
vragen.
re in Theater Gooiland te Hilversum
plaats, waarna de grote première op 26
juli in theater Carré in Amsterdam volgt.
DE MUSICAL „Sound of Music", die
Sleeswijk in samenwerking met de directie
van Theater Carré gaat uitbrengen, zal
zijn voorpremière in Arnhem krijgen m
de laatste week van januari. Begin fe
bruari heeft de start in Amsterdam plaats.
De samenstelling van het gezelschap heeft
nogal wat problemen gegeven vanwege de
hoge eisen die aan de rollen worden ge
steld. Op één vrouwelijke rol na zijn de
contracten echter getekend. In de hoofdrol
len zullen naast Johan Heesters de Haag
se alt Marie Ballings, Mieke Bos (van de
Selvera's) en Guus Verstraete staan. Het
geheel wordt geregisseerd door Ton Lutz,
Willy Walden (2e van links) en Piet
Muyselaar (2e van rechts) bij televisie
opnamen van hun show. „Wij zijn nipt
bang voor de televisie, de mensen
blijven een-avondje-uit willen. Wel
tijn door t.v. hun eisen voor dat
avondje groter geworden."
terwijl George Carden ook hier voor de
choreografie zorgt. Voor René Sleeswijk
staat het succes van „Sound of Music"
bij voorbaat vast. De musical speelt zich
voor een deel af in een klooster en voor
een ander deel in een luxueus buiten bij
Wenen. Het lichte operagenre gaat hierin
samen met een vlotte revuestijl. Het ligt
in de bedoeling de musical in de tweede
helft van 1964 te spelen in Rotterdam, Den
Haag en Utrecht.
Ter gelegenheid van het tiende congres
van de „Fédération Internationale des
Editeurs de Medailles", dat deze maand
in Den Haag wordt gehouden, organiseert
het Koninklijk Kabinet voor Munten,
Penningen en Gesneden Stenen samen met
het Haags Gemeentemuseum de tentoon
stelling „Internationale Penningkunst".
Men exposeert onder andere de inzen
dingen van een door de Vereniging voor
Penningkunst uitgeschreven prijsvraag,
met als onderwerpen: 1. Het internationale
congres; 2. Amsterdam brandpunt van
cultuur; 3. Rotterdam - wereldhaven; 4. In
memoriam Louis Couperus, Bruno Walter
of Frank Lloyd Wright; 5. Verdraagzaam
heid. De penning met 't portret van Frank
Lloyd Wright, die de oud-Haarlemmer Eric
Claus vervaardigde, heeft de eerste prijs
gekregen. De tentoonstelling wordt 18 juni
geopend.
De wereldberoemde Duitse filmster en
chansonnière Hildegard Knef („Die
Mörder sind unter uns"), die in Ame
rika populair werd door haar Broad-
way-succes in de musical „Silk
stockings" treedt vrijdagavond van
21.5022.35 uur in het televisie-pro
gramma van de V.P.R.O. op. Gastheren
in deze uitzending zijn Simon van
Collem en Fred Hoyte.
Aquilino Ribeiro, een van de be
roemdste schrijvers van Portugal, is in
een ziekenhuis nabij Lissabon overleden.
Hij wérd 78 jaar. Ribeiro schreef in 1913
zijn eerste boek „De Hof der Huiverin
gen".
In de afgelopen 50 jaar heeft hij novel
len, korte verhalen, artikelen en korte ver
handelingen geschreven, waarin voor de
rechten van de kleine man opkwam. Hij
was tegen de regering van Salazar.
Op bijzondere wens van de familie is in
Portugal geen officiële bekendmaking van
zijn dood gepubliceerd. Er worden mo
menteel voorbereidingen getroffen voor de
viering van het gouden schrijversjubileum
van Ribeiro. Zijn werk werd in het En
gels, Duits, Zweeds en Italiaans vertaald.
Momenteel is een Franse vertaling van
zijn werken in voorbereiding.
In de Grote of St. Bavo Kerk zal mor
gen, donderdag 30 mei, van 3 tot 4 uur
door de organist Albert de Klerk een con
cert gegeven worden.
Zijn programma vermeldt van William
Byrd (15421623) a. In Nomine (Gloria Tibi
Trinitas), b. Fantasia in 3 parts! van dr.
Orlando Gibbons (15831625), Twee Vo
luntaries; van dr. John Blow (16491708),
Fugue F majoor; van dr. John Buil (1563
1628), Fantasia on: „Laet ons mit herten
reyne"; van Charles John Stanley (1713
1786), a. Voluntary e minor Adagio Alle
gro, b. Voluntary G major Largo Vi
vace; van dr. Thomas Anne (17101178).
Minuetto with variations; en van Benja
min Britten (geb. 1913), Prelude and Fugue
on a theme of Vittoria.
i
HET EERSTE SEIZOEN van het Nieuw Rotterdams Toneel loopt teneinde;
het nieuwe seizoen kondigt zich al op allerlei manieren aan. Robert de Vries,
die na negen jaren van hard werken in Arnhem met een deel van zijn troep
„Theater' naar Rotterdam kwam om Ton Lutz op te volgen, praat ernstig over
zijn werk, zijn idealen en zijn plannen als hem de vraag gesteld wordt hoe hem
deze acht maanden in Rotterdam zijn bevallen. „Het is beslist niet allemaal zo
gegaan als ik het me had voorgesteld. Er zijn bijvoorbeeld meer veranderingen in
hettabl J- - 8
tableau de la troupe dan ik had verwacht. Natuurlijk zouden er veranderingen
komen. In zekere zin zijn twee gezelschappen samengevoegd, zij die in Rotter
dam bleven en zij die met ons uit Arnhem naar de Maasstad kwamen. Zo iets
geeft spanningen die logischerwijs leiden tot verlies van krachten".
OVERIGENS ZIJN NIET allen wegge
gaan uit een gevoel van onbehagen
Bemhard Droog en Hans Tiemeijer bij
voorbeeld hadden het ongelukkig getrof
fen met hun huis. firoog was in Rhoon
terecht gekomen, onder de rook van Per
nis, Tiemeijer heeft een slaapkamer waar
in als het even regent plassen water staan
Jammer, temeer omdat toen wij uit Arn
hem kwamen iedereen zijn best heeft ge
daan ons aan goede huizen te helpen en
vrijwel iedereen volkomen tevreden is ge
steld. Wij hadden onszelf destijds een ter
mijn van drie jaar gegeven voordat het
ensemble zich zou hebben gekristalliseerd.
En die termijn is nog niet teneinde".
HET MOEILIJKST is de repertoirekeuze.
Er is bij de Nederlandse gezelschappen
onderling een grote concurrentie als het
er om gaat de hand te kunnen leggen
op een goed modem stuk", zo zegt Robert
de Vries verder. „Mijn standpunt is, dat
wij tot taak hebben de mensen op een zo
hoog mogelijk niveau het toneel van onze
tijd als een spiegel voor te houden. Dit
is de lijn die onze repertoirekeuze bepaalt
en het was juist ons repertoire dat de
reden was waarvoor ons gevraagd is naar
Rotterdam te komen. Maar het is moei
lijk als er nauwelijks nieuwe stukken ge
schreven worden. Gelukkig hebben we
voor het volgend seizoen de hand kunnen
leggen op enige uitstekende stukken, die
wij naast het klassieke repertoire van plan
zijn het volgend seizoen te spelen".
OP 1 JANUARI KOMT de musical „Kiss
me Kate", Shakespeare's „Getemde Feeks"
in muzikale versie. „Daar zijn we al
maanden hard aan bezig. Een deel van
ons gezelschap neemt alvast ééns in de
week dansles, zelf eet ik dropjes en heb
ik zangles. De bedoeling is namelijk dat
Lia Dorana de hoofdrol speelt en ik haar
tegenspeler zal zijn. De regie komt in
handen van de uiterst ervaren en bekwa
me regisseur Leonard Steckel uit Zürich,
die zijn eigen decorontwerper Butz mee
brengt. Steckel viert al jaren triomfen in
Duitsland en Zwitserland, gaat weer fil
men, speelt intussen hoofdrollen en had
feitelijk helemaal geen tijd voor Neder
land, tot hij een keer een voorstelling
van „Kimbelyn" had meegemaakt en zo
enthousiast raakte van spelers en publiek
dat ik hem tot een contract kon bren
gen. Wij zijn vast van plan van „Kiss me
Kate" een bijzondere voorstelling te ma
ken".
WAT ER VERDER ZAL komen'in hel
nieuwe seizoen is nog niet bekend. „We
zullen noch de klassieken negeren, noch
nalaten amusement te brengen, al blijven
we trouw aan onze principes, dat het
eigentijdse toneel op de voorgrond moet
staan. Maar wat het precies gaat worden
weten we nog niet. Rotterdam is een fijne
stad om in te spelen. Er is hier geen
gevestigde traditie, die je tot bepaalde
dingen dwingt en evenmin een loodzwaar
drukkend verleden. Rotterdam is moto
risch en geeft je een kans positief voor
uit te zien. Het onweerlegbaar bestaand
chauvinisme heeft deze goede kant voor
ons dat we de kans krijgen om verder
te bouwen aan iets waaraan Rotterdam
behoefte heeft, namelijk een eigen toneel.
Dat heeft mij verplicht in deze acht maan
den alles te doen wat ik kon om zoveel
mogelijk „Rotterdammer" te worden en
„er in te komen", waardoor ik mijn ar
tistieke ambities zwaar aart banden heb
moeten leggen en weinig heb kunnen spe
len.
„IK BEN HELEMAAL NIET aan tele
visie toegekomen. Daarin zal het vol
gend seizoen verandering komen. Ik hoop
vaker een rol te vervullen en ga binnen
kort voor de N.C.R.V. weer in een tele
visiespel meedoen. Ik geloof namelijk dat
tv het toneel stimuleert en het toneei
brengt bij mensen die het anders niet
zien en die na verloop van tijd onher
roepelijk een schouwburg bezoeken. Wij
hebben om het toneelbezoek te stimuleren
en te vertellen wat toneel is, in de af
gelopen maanden ook wel lezingen bij be
drijven gehouden en zijn begonnen met
onze zogenaamde kleine-zaal-produktie.
Men zou het soort training kunnen noe
men, een soort proberen. Wij kiezen er
stukken voor, één-akters bijvoorbeeld, die
zich slecht voor normale voorstelling le
nen en experimenteren dan met regie en
aankleding. Ons jonge publiek toont er
grote belangstelling voor. Dan is er ons
Jeugdfestival; ook daarvan hopen we een
traditie te maken die stimulerend kan wer
ken".
„ZOALS GEZEGD, we hebben ons zelf
drie seizoenen de tijd gegeven om onze
weg te vinden in Rotterdam, om een goed
uitgebalanceerd gezelschap te vormen en
om met het Rotterdamse publiek volledig
vertrouwd te raken. Men bood mij des
tijds een 6-jarig contract aan maar dat
hebben we afgeslagen om die termijn van
drie jaar te handhaven. Blijken we te
hoog te hebben gemikt, dan behoort een
ander een kans te krijgen. En slaagt de
opzet, dan ben ik graag bereid tot het
einde mijner dagen in Rotterdam te blij
ven. Want deze stad fascineert me en ik
kan niet anders zeggen dan dat ik 't heer
lijk vind hier te werken".
Robert de Vries
Tintoretto geveild. Een klein schilde
rij van de Italiaanse meester Tintoretto is
op een veiling bij Christie's verkocht voor
45.000 guineas (ruim 472.500,Het
schilderij, dat „Christus bij de bron van
Bethesda" voorstelt, is aangekocht door
de Agnew Gallery te Londen. Het was
voor verkoop ingebracht door dr. James
Hasson te Londen.
Wetenschappelijk nuchter lichtte de bio
loog Kruyt in de laatste aflevering van
de NCRV-serie „Onderweg naar Morgen"
op film vastgelegde proeven met Rhesus-
aapjes toe, die ten doel hadden, de moe-
der-kind-relatie bij deze diersoort te door
gronden. Aannemende dat dit weten
schappelijke werk ook zijn nut kan hebben
voor het ontleden van soortgelijke mense
lijke betrekkingen, vragen wij ons af, of
het verstandig is dergelijke proeven, hoe
zeer zij de belangstelling van de leek ook
kunnen prikkelen, aan het grote publiek
te tonen. Popularisering van de weten
schap levert misschien snelle successen
op, maar is de wetenschap daarmede ge
diend?
Veelbelovende jonge talenten zoals de
harpiste Eugenie Loudon en de pianist
componist Rob van der Linden traden op
in het programma „Toonladders". Hun
muzikale prestaties maakten meer indruk
dan de stijve en quasi-geïnteresseerde
wijze, waarop Dorien Mijksenaar hen in
troduceerde. Vlot in elkaar gezet, maar
weinig geloofwaardig was het filmverhaal
van de serie „Drie maal Negen", dat
daarna op het scherm kwam.
Andere vertegenwoordigers van de
jeugd kwamen aan bod in het laatste
Diepenhorst-forum van dit seizoen. De ge
spreksleider liet hen, vijf eindexamenkan
didaten van middelbare scholen, zoveel
mogelijk aan het woord. Waarschijnlijk
werd ook hij geïmponeerd door de toon
Na afloop van de voorstelling van „Na
than de Wijze" door de Toneelgroep Cen
trum op vrijdag 31 mei aanstaande in
de Schouwburg te Haarlem zal er een
kleine plechtigheid plaats hebben, die er
toe dient de sinds twee jaar gegroeide
band tussen Centrum en Haarlem tot uit
drukking te brengen. Aan het publiek zal
vervolgens medewerking worden gevraagd
aan een plan om te komen tot een vereni
ging Vrienden van Centrum. Dit deelde de
heer. J. van der Molen gisteren aan een
aantal journalisten mee tijdens een ge
sprek over de mogelijkheden om Centrums
verbondenheid met Haarlem als première
plaats te verstevigen. Centrum heeft in
het afgelopen seizoen 4 van haar 7 pre
mières in Haarlem uitgebracht.
De heer Van der Molen is promotor van
een aanbevelingscomité in oprichting,
waaraan reeds hun naam gegeven hebben
de heren Jaap Buys, ds. J. P. Jacobs-
zoon, D. J. A. Geluk, Simon Koster, mr.
J. M. Landré, drs. H. W. M. van Run,
Th. Ruygrok en drs. J. J. Voogd. De vijf
tigste voorstelling van „Nathan de Wijze"
op vrijdag a.s. is aanleiding geworden
voor de promotor om met zijn plannen
in de openbaarheid te treden. De op te
richten vereniging „Vrienden van Cen
trum" zou een periodiekje doen verschij
nen waaraan Centrum graag medewer
king wil verlenen. De heer Van der Molen
speelde al met de gedachte aan een naam;
„centrifugaal is middelpuntvliedend, cen
tripetaal is middelpuntzoekend; misschien
is Centripète een aardige naam", zei hij.
Premières buiten Haarlem zouden door de
leden van de vereniging met prioriteit be
zocht kunnen worden. De directie van Cen
trum denkt inmiddels reeds over instruc
tiemiddagen voor leden van de Vereniging
en een jeugdvoorstelling.
RECTIFICATIE
Ten gevolge van een onjuiste interpre
tatie van het programma, werd in ons
blad van gisteren de foto van de Haar-
lemsche Tooneel Club van een foutief
onderschrift voorzien. Dit had moeten
zijn: Leo Straus en mevrouw J. van
Olphen-Odink als Doc en Lola in „Kom
terug, kleine Sheba".
Advertentie
U bent vaak niet helemaal tevreden over uw
wasen u hebt er toch zó uw best op ge
daan. Is het wasmiddel de schuldige? Nee
het zit in het water zélf Bijna overal in
Nederland is het leidingwater veel en veel
te hard. Dat remt de waskracht van elk nor
maal wasmiddel. Met zacht regenwater zou
alles veel beter gaan.
Maar wie heeft nog 'n regenton in deze mo
derne tijd Hier is de oplossing Het is het
nieuwste wasmiddel Castella Actief Blauw.
Hierin is namelijk de ideale water-zachtma-
ker, het Antical-3 verwerkt. Een sensationele
Castella vinding
Zie het zelf: nog nooit was uw goed zo wer
kelijk in-schoon. 't Vuil vliegt gewoonweg uit
het goed Voel het ook zélf: uw textiel is na
het wassen niet stug zoals vroeger. Het
nieuwe Castella Actief Blauw is een revolu
tie in wassen. Probeer het. Vraag uw winke
lier Castella Actief Blauw. U zult er enorm
enthousiast over zijn
van verdraagzaamheid die dit wel wat te
lange gesprek beheerste. Daarnaast ble
ken de jongens en meisjes, afkomstig uit
verschillende politieke milieus, eensgezind
voorstanders te zijn van een grotere eer
lijkheid en openheid in de politiek.
Met hun hiervoor genoemde musiceren
de leeftijdgenoten zorgden zij ervoor, dat
de jeugd op deze avond een beste beurt
maakte.
HILVERSUM I. 402 m. 7.00 KRO. 10.00
NCRV. 11.00 KRO. 14.00-24.00 NCRV.
KRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Morgengebed.
7.15 Muziekprogramma, strip voor de
jeugd en eventueel actualiteiten. 7.55
Overweging. 8-00 Nieuws. 8.15 Amuse
mentsmuziek (gr.). 8.50 Voor de huis
vrouw. 9.35 Waterstanden. 9.40 Schoolra
dio. NCRV: 10.00 NCRV-lied. 10.03 Klas
sieke grammofoonmuziek. 10.15 Morgen
dienst. 10.45 Mannenkoor (gr.). KRO: 11.00
Voor de zieken. 11.45 Gewijde muziek.
12.00 Middagklok - Noodklok. 12.04 Licht
instrumentaal kwartet. 12.25 Voor de boe
ren. 12.35 Mededelingen t.b.v. land- en
tuinbouw. 12.38 Draaien maar 1 12.55
Katholiek nieuws. 13.00 Nieuws. 13.15
Draaien maar (Verv.). 13.40 Wisse-
wassenlicht programma (herhaling).
NCRV: 14.00 Promenade-orkest en zang-
sliste: amusementsmuziek. 14.40 Klassieke
grammofoonmuziek. 15.40 Licht instrumen
taal ensemble. 16.00 Bijbelverkenning.
16.20 Oude kamermuziek. 16.50 Grammo
foonmuziek. 17.00 Voor de jeugd. 17.30
Schoolzang. 17.40 Beursberichten. 17.45
Lichte orkestmuziek en zangsoliste. 18.05
Grammofoonmuziek. 18.15 Sportrubriek.
18.30 Licht instrumentaal ensemble. 18.50
Sociaal perspektief. 19.00 Nieuws en weer-
praatje. 19.10 Op de man af, praatje. 19.15
Geestelijke liederen. 19.30 Radiokrant. 19.50
Lente-Akkoorden. 21.20 Het onderwijs in
de nieuwe Staat Israël, lezing. 21.40 Zang:
Nieuws en SOSberichten. 22.40 Avondover
denking. 22.55 Boekbespreking. 23.00 Pla-
tennieuws. 23.35 Nobelprijswinnaars in
vertaling, lezing. 23.55-24.00 Nieuws.
HILVERSUM II. 298 m. 7.00 AVRO.
7.50 VPRO. 8.00-24.00 AVRO.
AVRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtendgym
nastiek. 7.20 Lichte grammofoonmuziek.
VPRO: 7.50 Dagopening. AVRO: 8.00
Nieuws. 8.15 Lichte grammofoonmuziek.
9.00 De groenteman. 9.05 Klassieke gram
mofoonmuziek. 9.40 Morgenwijding. 10.00
Arbeidsvitaminen (gr.). 10.50 Voor de kleu
ters. 11.00 Kookpraatje. 11.15 Kamerorkest:
Klassieke en moderne muziek. 11.50 In
het voetspoor der wetenschap: boekbe
spreking. 12.00 Licht ensemble met zang
slisten. 12.30 Mededelingen t.b.v. land- en
ziek. 13.00 Nieuws. 13.15 Beursberichten.
13.30 Dansorkest en zangsolisten. 14.30
Voor de vrouw. 15.05 Fluit en piano: mo
derne muziek. 15.30 Hou je aan je woord,
een programma vol speelse invallen en
literaire spitsvondigheden. 16.00 Lichte
grammofoonmuziek. 16.10 Voordracht.
16.30 Lichte grammofoonmuziek voor de
jeugd. 17.00 Voor de jeugd. 18.00 Nieuws.
18.20 gramm.muziek. 18.40 Licht instru
mentaal trio met zangsolisten. 19.00 Car
rousel: licht programma. (Om 19.20 Sport-
praatje. Om plm. 19.35 Gesproken brief).
20.00 Nieuws. 20.05 Kamerorkest en solis
ten: gewijde muziek. 20.55 Klimop in As-
troy, hoorspel. 22.05 Amerikaanse songs.
22.30 Nieuws. 22.40 Actualiteiten en mede
delingen. 23.00 Sportactualiteiten. 23.10 Piz
zicato: nieuwsflitsen en actualiteiten uit
de lichte muziekwereld. 23.55-24.00 Nieuws.
BRUSSEL 324 m.
12.00 Nieuws. 12.03 Amusementsmuziek.
12.30 Weerbericht. 12.35 Latijns-Ameri
kaanse muziek. 12.50 Beursberichten. 13.00
Nieuws- 13.15 Kamermuziek. 14.00 Nieuws.
14.03 Schoolradio. 16.00 Nieuws. 16.03
Beursberichten. 16.09 Franse les. 16.24
Lichte muziek. 17.00 Nieuws. 17.15 Voor
de kinderen. 17.50 Grammofoonmuziek.
18.00 Nieuws. 18.03 Lichte muziek. 18.18
Paardesportberichten. 18.20 Voor de solda
ten. 18.50 Radiokroniek. 19.00 Nieuws.
19.40 Lezing. 19.40 Schoolwedstrijd. 19.50
Gevarieerde muziek. 20.00 Moderne en
klassieke muziek. 22.00 Nieuws. 22.15
Chansons. 23.00 Nieuws. 23.05 Uitzending
gewijd aan de opera. 23.55-24.00 Nieuws.
VOOR WOENSDAG
AVRO: 17.00 Voor de kinderen. NTS'
17.35-17.45 De Verrekijker, internationaal
jeugdjournaal. AVRO: 19.30 Ontmoeting m
het verleden, programma over het oude
Egypte. NTS: 20.00 Journaal en weerover-
zicht. AVRO: 20.20 Televizier. 20.30 Lente
in Zandvoort, gevarieerd programma. 21.20
Literaire ontmoetingen: gesprek. 21.50 Ron
do Sinfonico: Brabants orkest: klassieke
muziek. NTS: 22.30-22.35 Journaal.
VOOR DONDERDAG
NCRV: 14.30 Voor de vrouw. 15.15 Pau
ze. 15.30-15.45 Voor de kinderen. 19.30 De
buut van jonge artiesten. NTS: 20.00 Jour
naal. NCRV: 20.20 Memo. 20.30 Filmka
der. 20.55 Vliegtuig in gevaar, TV-spel.
22.05 Onder vier ogen, gesprek. 22.35 Sa
menzang. NTS: 22.50-22.55 Journaal. 22.55-
23.05 Filmverslag Olympia's Tour.