voor uw mond en Een Vrij Geluid uit de omroepwereld PANDA EN DE JACHT OP JANSEN Ons vervolgverhaal WOENSDAG 29 MEI 1963 19 EEN OORSPRONKELIJKE ROMAN DOOR KLAAS VAN DER GEEST g (Wordt vervolgd) g Hoofdredactrice Ank de Visser uit Heemstede aan het woord Nieuw recept: de vla-flip KITTY. Vanillevla vermengen met aardbeiensiroop en een laag hiervan on derin een hoog glas doen. Hierop een laag van partjes mandarijntjes leggen: erop een laag stijfgeslagen eiwit doen en het geheel met wat siroop over gieten. ALEXANDRA: Een eierdooier schui mig roeren met één lepel suiker. Het eiwit stijf slaan. Dooier en eiwit door elkaar heen scheppen. Dit mengsel on der in 'n hoog glas doen. Een laag moc- cavla (verkregen dóór vanillevla te ver mengen met poederkoffie naar smaak) erop aanbrengen. Hierop weer een laag van 't eimengsel en garneren met part jes mandarijn en nootjes. NINOSHKA: Yoghurt vermengen met pruimenlimonadesiroop of prui- menmoes en stijfgeslagen eiwit. Hier op moccasiroop gieten. Daarna een laag vanillevla vermengd met iets maras quin, hierop een toef slagroom waar over weer wat pruimensiroop wordt ge goten en welke met groene bigarreaux wordt gegarneerd. De beroemde Parijse coiffeur „Charles of the Ritz" creëerde dit kapsel anno 1963, dat hij „Le casque Parisien" noemde. werking een zaak van „to be or not to be" wOrdt. Daarom gaat de V.P.R.O. vol vertrouwen de toekomst tegemoet, onverschillig wêlkê rol déze omroep dan zal spelen". Bep Andreas Voor het zomerseizoen heeft Max Factor vier nieuwe lipsticks met een bijpassende nagellak ge lanceerd. Het zijn: Peach caramel Orange caramel Coffee caramel Burnt caramel Peach caramel is een warm zacht-roze tint met subtiele schittering. Orange caramel een terra-cottakleur met een lichte ondertoon van man darijn. Coffee caramel een on gebruikelijke melange van licht beige met ko- raalbruin. Burnt caramel een deli caat roze met een tikie mauve en een caramel- smaak. Max Factor, die de ko mende zomer tot „derde modeseizoen" heeft uit geroepen, heeft voor deze gebeurtenis getracht het neusje van de zalm in de handel te brengen voor wat aanvullende tinten en uitvoeringen betreft. De carameltinten harmonieë- ren uitstekend met veel nieuwe kleuren, stoffen en weefsels. Couturiers in verschillende mode centra hebben bovendien zomerkleding ontworpen in dessins, kleuren en weefsels die passen bij de nieuwe kleuren voor lip sticks en nagellakken. Nieuwe taak Nieuw recept: de vla-flip In haar gezellige zitkamer met veel boeken langs de wand, zit ik in de Heemsteedse Mauvestraat tegenover Ank de Visser. Onwillekeurig dwaalt mijn blik naar buiten en kan ik niet nalaten op te merken wat een kostelijk uitzicht op het Zuiderbuiten Spaarne zij vanuit haar kamer heeft. „Ja", zegt Ank de Visser, „dit uitzicht hier met in de verte de molen „De Eenhoorn" is eèn ware verademing na een dag van hard en ingespannen werken met veel telefoon gesprekken en conferenties en al die zaken, die nu eenmaal aan het maken van een omroepgids verbonden zijn". l ol vertrouwen VAf'tN JOG*»' Hij haalde alleen de schoot van het grote, opgelapte zeil een beetje door en stuurde wat scherper bij de wind. Cor de Vos zag het en hij zag ook het zoeklicht dat over het water scheerde, vlak langs hem en over hem heen. Hij mompelde iets in zich zelf op een verontwaardigde toon. „Een mijn... één vliegtuig... God, één blik semslag uit de Hemel in de machi nekamer van dat bootje..." God liet geen bliksemstraal flitsen uit de met miljoenen volt geladen on weerswolken, die zich boven de kim samenpakten, geen bom vallen uit een Britse nachtjager, geen vonk overspringen in de ontsteking van een magnetische mijn, waardoor kwartiermeester De Vos tenminste voorlopig weer gered zou zijn. Cor de Vos trok het stuk zeildoek weer over zich heen, hoewel hij zich ervan bewust was, dat het hem bit ter weinig bescherming bood als de Jappen soms aan boord mochten ko men, wat wel erg waarschijnlijk leek. Hij was bang. Zo bang als hij nog niet eerder was geweest nadat de Zestien in de Chinese Zee ten onder ging. En het was geen angst voor mishandelingen, waaraan hij als krijgsgevangene zou zijn blootge steld. Geen angst voor de een of an der Japanner, die hem grijnzend een schot in zijn nek zou geven. Het was niet de gewone angst voor pijn of dood. Het was angst voor de grie vende teleurstelling, die een man on dergaat als hij moet toegeven, dat hij niettegenstaande alle moeite, die hij zich getroost heeft en alle inspanning, die hij zich zelf heeft moeten afdwin gen, toch nog verslagen is. „Nu is het zo goed als afgelopen met Cor de Vos..." De prauw begon weer heviger te slingeren. Het armzalige, gescheurde en steeds weer opgelapte zeil zwiepte en klapperde. De oude mast kraakte, alsof hij op het punt stond bij het dek af te breken. De hoge boeggolf klotste en kolkte langs de houten boorden. Het water golfde over de steven. Er werd niet weer geschoten, maar wel geroepen. Met rauwe, be velende stemmen. Eerst in het Ja pans. Toen in het Maleis. De oude riep iets terug. Rustig als iemand, die zich door niets meer laat opja gen. Kwartiermeester De Vos mompel de: „strijk dat zeil dan toch, man Ajo, lekas!" De oude keek naar de donkere schim op het water, die heel dicht bij kwam. Cor de Vos smeekte: „Eén vliegtuigbom. Heer... één vliegtuig bom..." Het moest niet leuk zijn om krijgsgevangen te worden gemaakt. Maar nog minder leuk was het, dat hij het gevoel had: „Dit had ik kun nen voorkomen!" Als hij maar een klein beetje meer courage had gehad, toen hij op dat eilandje, waar hij aan gespoeld was, die knuppel in zijn knuist klemde. „Je had die oude in zee kunnen gooien... hij zou er niets meer van geweten hebben, als je meteen goed toegeslagen had. En dan had je alleen koers kunnen zet ten naar Singapore of waar je naar toe wilt." Hij wachtte onder dat stuk zeil doek. Hij drukte zijn gekneusde li chaam tegen het dunne rieten matje op het houten dek. Alsof hij daarmee geholpen was. Hij durfde niet meer overeind te komen, hoewel hij het toen wel had kunnen doen. Hij wachtte op de dof fe bons, het kraken van hout, het bruisen van de boeggolf van de tor pedoboot, die langszij moest komen, op het stampen van laarzen over het dek en de bevelen van matrozen, die op de prauw sprongen om die te door zoeken. De oude man aan de stuurriem riep weer iets. Misschien verstonden de Japanners het of begrepen ze ten minste, wat hij bedoelde. Cor de Vos voelde, dat het zweet hem uitbrak. Klam zweet, dat in straaltjes langs zijn rug liep. Hij zou willen kijken om tenminste te zien, wat er gebeurde, maar waag de het niet meer onder het dekkleed vandaan te komen, want nu en dan zwiepte het schijnsel van het zoek licht over de prauw. „Here God.moest je dat hele eind zwemmen om nu nog gevangen genomen te worden.of neergescho- g ten?" En als dat dan moest, kon het dan niet een beetje gauwer gebeuren? Waar was die marteling van deze laat- g ste, tot eeuwigheden gerekte ogen- blikken dan nog voor nodig? g „Nu laat Gij, Heer, Uw dienst- knecht gaan in vrede.Maar God, g in Zijn ondoorgrondelijke wijsheid, scheen te hebben besloten, dat voor deze dienstknecht de tijd om te gaan g nog steeds niet was gekomen. g Tweemaal, dripmaal snerpte het fluitje. Daarin was iets bekends. Iets vertrouwds voor een zeeman als g kwartiermeester De Vos. Zo snerpten fluitjes aan boord van schepen van de Unites States Navy, van de Brit- g se Marine, van de Duitse Kriegsma- g rine. Er was iets benauwends in ook, g want zonder dat hij zich er duidelijk van bewust werd, wekte het de ge- dachte, dat zeelieden, die bereid wa- j§ ren lijf en leven voor elkaar op het spel te zetten, elkaar in de oorlog met dood en verderf bedreigden. En g die gedachte was verbijsterend. g Het tumult van opgejaagde golven en ronkende motoren nam af. Ook zonder het te zien wist hij, dat de g motortorpedoboot zich verwijderde. g Een enkel kort ogenblik voor zo- g ver de tijd toen tenminste nog in g ogenblikken was te meten voelde g hij zoiets als opluchting. g „Ze gaan weg en ze hebben me niet gekregen.die oude man g aan het roer heeft me niet aan hen g overgeleverd... Maar dat was te g mooi om te kunnen geloven. Hij voel- de zich er dan ook niet lang door op- g gelucht. er zal nog wel een ver- volg op komen". Hij kon zich zelfs voorstellen, dat g de Jappen opzettelijk deden, alsof ze g het er bij zouden laten om aanstonds jg terug te komen. Ze kwamen echter niet terug. En zelfs dat was geen g reden om zich over te verheugen, g Want toen kwartiermeester De Vos de lap zeildoek al aan kant schoof en zich wilde oprichten, kwam het g schijnsel van het zoeklicht over de golven glijden tot de felle bundel stra- g len op de prauw gericht was. Meteen g knetterde de eerste vuurstoot van een g zware mitrailleur. Kogels floten en gierden laag over het scheepje en g ketsten af op het water. g „Wat een ellendelingen!" hoorde g Cor de Vos zich zelf zeggen. En hoe- g wel die Maleier geen woord Neder- lnds verstond, moest hij begrepen g hebben, wat de bedoeling was. Hij g keek even naar de kwartiermeester, tuurde toen weer voor zich uit en g ipaakte met zijn ene hand alleen maar g een gebaar, alsof hij wilde zeggen: g „Zo zijn ze.en misschien zijn g we zelf niet anders.Een val knap- g te af, kapot geschoten. Het blok, waar- g over het liep, kwam in splinters naar g beneden. g De oude aan de stuurriem bleef g roerloos staan. Cor de Vos dacht: g „Ze knallen hem neer...." En hij dacht, dat hij dan alleen aan boord g zou zijn, zodat hij kon gaan, waar- g heen hij wilde.naar Singapore. Een zwaardere knal, blijkbaar van g een oerlikon, maakte hem duidelijk, g dat het er de Japanners in elk ge- val niet om te doen was alleen de g man aan het roer neer te knallen, g „Ze gaan de hele prauw lek schie- g ten en in de grond boren. Ze vinden het zelfs niet de moeite waard die g eerst te doorzoeken, maar nemen g geen risico en boren ons meteen in g de grond". g Dat was misschien de manier om g een oorlog te voeren en te winnen, g Maar je moest het kunnen. Hij dacht, dat hij nog een kans g had, dat hij zou worden opgepikt, g als de prauw zonk. g „Maar ze krijgen me niet.nooit!" g Als ze hem te pakken kregen, was g voor hem de oorlog in elk geval af- g gelopen. Waarom zou hij zich dan nog g gevangen laten nemen? Hij kon zich g evengoed vastklampen aan het g scheepje en zich mee naar de diepte g laten sleuren. Dit voornemen gaf hem g het gevoel, dat hij dan toch uiteinde- g lijk nog zou zegevieren en niet voor g niets die lange weg door de Zuid- g Chinese Zee afgelegd had. Meteen viel hem echter ook al in: „Heb je wel eens gehoord van een g houten scheepje, dat zonk, jö?" g VOORAL VOOR Vorige week werd in het Hilton Hotel, Amsterdam, met een grote modeshow het feit gevierd dat de kunststof „draion" tien jaar geleden op de markt verscheen. De foto toont een aantal uit dratlon vervaar digde modellen die onder het motto „Een noordelijke zomeraan het publiek werden getoond. Ank de Visser, hoofdredactrice van „Vrije Geluiden". goed van pas volgde ik een tweeja rige vakopleiding in het uitgeversbe drijf en na dit diploma behaald te heb ben was ik enige jaren in het buiten land Parijs en Engeland om mijn moderne talen goed onder de knie te krijgen." Levendig en enthousiast vertelt zij hoe zij haar nieuwe taak ziet. „Voorop wil ik stellen en dat moet u bepaald schrijven, dat ik ervan overtuigd ben dat een hoofdredactie zonder een staf van goede medewerkers nergens is. Toen ik nog eindredactrice van „Vrije Geluiden" was was de teamgeest al uitstekend. Zo wil ik het ook in de toekomst hebben. Al mijn medewer- werkers(sters) moeten vrij hun me ning kunnen uiten en hun bijdragen kunnen leveren om gezamenlijk elke week een_ goede, leesbare omroepgids tot stand'te brengen. Zoals u weet, is „Vrije Geluiden" de omroepgids van het Vrijzinnig Protestantisme. Dit wil evenwel niet zeggen, dat wij uitslui tend vrijzinnig protestanten als leden heben. Integendeel, ook de room-ka- tholieken, joodse luisteraars, en huma nisten zijn op ons blad geabonneerd. Wij zijn de kleinste omroep, doch ik zou willen stellen dat op deze omroep het gezegde „klein maar dapper" wel uitermate van toepassing is. Onze pro- De consumptie van vla beweegt zich in ons land volgens een braaf en ge staag stijgende lijn volgens de Voorlich tingsraad Meikvoorziening in Den Haag. Onderzoekingen hebben aangetoond dat de Nederlandse huisvrouw niets tegen vla in het algemeen heeft maar dat zij en haar huisgenoten toch ook niet zo hard warm lopen voor dit gerecht. Voe dingsdeskundigen zijn gaan variëren en fantaseren, controleren en experimen teren en proeven met als resultaat: de „vla-flip" die iedereen kan maken. Hier onder volgen enkele recepten, die een heerlijke afwisseling zijn op kinder feestjes en tijdens televisiekijken. CATOOTJE: In een hoog glas een laag vanillevla doen. Daarop amandel schaafsel strooien. Hierover mandarij nensiroop gieten of een flinke lepel oranjemarmélade. Daarop stijfgeslagen eiwit, overgieten met sterk mocca-ex- tract en garneren met enkele nootjes. KATINKA: Onderin een hoog glas chocoladevla doen. Daarop plakjes ba naan, dan een laag yoghurt vermengd met basterdsuiker naar smaak en een schuimig geroerde eierdooier, daarop stijfgeslagen eiwit, het geheel be strooien met chocoladestrooisel. MAMMA LOU. Onderin een hoog glas yoghurt doen. Sinaasappelsiroop erop gieten, daarop een laag chocoladevla, stijfgeslagen eiwit tot slot en garneren met partjes mandarijn. (Vervolg zie laatste kolom) lïïiiiiiiiiiiiiiiiiHiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiniiiiiimniiiiiii niiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiniiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiniiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiniiniii 46. De aanblik van de foto in het medaillon had een vreemde uitwerking op Jan Jansen. Hij barstte niet in vrolijk gejuich los, zoals Pat en Panda hadden ver wacht, doch sprong met een schrille uitroep over boord. „Bekorrah" riep Pat O'Nozel met grote verontwaardi ging, „kom terug! Wat zijn dat voor manierens! Ben je haar nu al vergeten?!" „Helaas niet!", antwoordde Jan Jansen, met forse slagen heen zwemmend, „maar ik zal het proberen! Ik wil deze wrede vrouw nooit meer zien!" „Schande!", riep de detective, „Reizen we je daarvoor het halve wereld achterna?! Je bent har teloos! Je bent misdadig! Je bent.Op dat moment werd de boze speurder onderbroken door een kreet van Panda. Pat kijk hier eens!" zo riep hij verschrikt. „Geen wonder dat meneer Jan helemaal niet blij is! Hij denkt dat DIT de enige is van wie juffrouw Aleida houdt!" En hij toonde de ongunstige trekken van graaf Upke van Sught tot Brallen. Men voelt zich bij de V.P.R.O. thuis, zo meent zij, omdat het brede vlak waarop gewerkt wordt, zonder de ide- ele achtergrond te verloochenen, ruim te laat voor andersdenkenden en om dat juist deze kleine omroep baanbre kend werk heeft verricht in een ver ouderd systeem, dat toch nog steeds 't Hilversumse zuilenstelsel kenmerkt. „Ondanks voel tegenstand enerzijds, is het toch nog anderszijds verheugend te zien", zo besloot mejuffrouw De Vis ser ons gesprek, „dat door de Ont wikkeling van de na-oórlogse situatie en de geboden samenwerking, niét al leen op radio- en televisie-terrein, doch ook in de sectoren van volksontwikke ling en jeugdbeweging, deze samen- ANK DE VISSER, nog geen zevenen dertig jaar werd op 1 april benoemd tot hoofdredactrice van „Vrije Gelui den," de omroepgids van de V.P.R.O. en zij is daarmede de eerste vrouw, die de leiding kreeg van een omroep blad in Nederland. Een veelomvatten de, verantwoordelijke taak, doch een taak die haar, gezien haar anteceden ten, wel is toevertrouwd. Zij volgt in deze nieuwe functie dr. E. D. Spelberg op, die binnenkort met pensioen gaat en die vol vertrouwen de leiding van zijn blad in handen van een vrouw heeft gelegd, die trouwens al sedert ruim negen jaar tot zijn naaste mede werkers behoorde. Eind april 1954 deed Ank de Visser haar intrede bij de V.P.R.O. en zij heeft daar nimmer spijt van gehad. „Wat die goede samenwerking met dr. Spelberg betreft, kan ik U zeggen, dat de humor op onze redactie altijd een grote rol speelt en daarnaast ook begrip voor eikaars moeilijkheden. Wordt er bijvoorbeeld ter redactie een fout gemaakt, dan is het usance geen berisping te geven, de betrokkene krijgt een taarf met hekeldicht!" Wie Ank de Visser een interview af neemt wordt dadelijk getroffen door het snel reageren op de haar gestelde vragen en door de scherpzinnige wijze waarop zij haar gedachten in woorden omzet. „Mijn opleiding vraagt u? Ik ben Rot terdamse van geboorte (1 september 1926). Later verhuisden mijn ouders eerst naar Santpoort-zuid en daarna naar Haarlem. Ik bezocht daar het Christelijk Lyceum, waar dr. Van der Eist rector was. Journalistieke arbeid is mij geenszins vreemd, want na mijn lyceumtijd was ik werkzaam bij perio dieken als „Focus" en „International Textiles". Veel ervaring deed ik ook op bij het dagblad „Trouw" in Amster dam. In die periode van journalistieke arbeid en die praktijk komt mij nu gramma's zijn zowel religieus als cul tureel en wat onze tv-programma's be treft, hebt u wel kunnen constateren, dat wij wel wat aandurven en zelfs risi co's nemen (met de kans leden te ver liezen) door exclusieve programma's te presenteren. Voor een ideële instelling als de V.P.R.O. is het bestaan moeilijk, om dat onze kring hoofdzakelijk bestaat uit individualisten die bovendien het principe vrijheid en verdraagzaamheid zijn toegedaan, dus een ander niet wil len forceren zich op ons programma blad te abonneren, laat staan hem een lidmaatschap van de V.P.R.O. op te dringen. In feite is het gewijzigd ont werp Omroepwet 1953 van staatssecre taris Höppener- destijds aanleiding ge weest dat wij moesten gaan meedoen in de gedwongen concurrentiestrijd, om dat deze wet voorschrijft dat het aan tal leden van een omroep bepalend is voor de zendvergunning, en de toe te wijzen zendtijd. Wij zullen zeker trach ten gelijke tred te houden met dé eisen die aan een goed programmablad ge steld dienen te worden. Of dit in dê vorm van een nieuw drukprocédé zal zijn, betwijfelt onze gastvrouw, daar ook op dit terrein de actualiteit mee spreekt en haar aandacht dus vooral gericht zal zijn op de bruikbaarheid van „Vrije Geluiden" voor de lezers en een zo goed mogelijk geïnformeer de programmavoorziening.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1963 | | pagina 19