"1
1
De Haarlemse Orgelmaand 1963
Alphenaar
Alphenaar
DE PROGRAMMA'S
kleiner...
...werkzamer...
gemakkelijker
in te nemen
Munch-tnuseum
in Oslo geopend
Orgel-opbloei
NEGEN MUZEN
„Het café" van Hans van Norden
GRAMMOFOONPLATEN
Electronische orgels
DONDERDAG 30 MEI 1963
15
Buisje 40 tabl. f 1.10
Busje 100 tabl. f 2.30
Busje 250 tabl. f 4.90
Provincie subsidieert
Danstheater
KRUISWEG 47-49 HAARLEM
Karaktervolle expositie bij Felison
OPNIEUW MAGISTRAAL SPEL
Hans Richter-Haaser nam afscheid
met Beethovens vijfde pianoconcert
Bob Buys
K V nabeschouwingen
„Litteraire ontmoeting"
J. Damshuizer
Rondo Sinfonico
KRUISWEG 47-49 HAARLEM
Lord Russell ziek
F. Zwaanswijk
De radio geeft vrijdag
T elevisie pro gramma
KONRAD PHILIPP SCHUBA uit Konstanz am Bodensee (Duitsland), de
winnaar-1962 van de zilveren wisselschaal van het Internationaal Orgel Impro
visatie Concours, zal dit jaar zijn trofee niet in Haarlem komen verdedigen.
Dit deelde wethouder D. J. A. Geluk van Haarlem, voorzitter van de Commissie
Internationaal Orgelconcours, gisteren mee tijdens een persconferentie in het
Haarlemse stadhuis over de Haarlemse Orgelmaand. Zijn secretaris, de heer
J. Padt, trachtte minzaam de ontstemming van de commissie over dit gedrag
te verbloemen, maar vast kwam toch te staan dat de heer Schuba er niet in is
geslaagd de commissie van de noodzaak van zijn afwezigheid te overtuigen.
De commissie heeft in Sieglinde Ahrens uit Berlijn, dochter van de vermaarde
organist prof. Jos. Ahrens, een waardige plaatsvervangster gevonden. Ook vorig
jaar was zij reeds kandidate voor deelneming en was haar naam zelfs op het
voorlopig programma vermeld. De andere deelnemers dit jaar zijn Raymond
Daveluy uit Canada, die in 1959 op zo'n veelbelovende wijze aan het concours
heeft deelgenomen dat de commissie hem wederom heeft willen uitnodigen;
voorts Wilfried Grasemann uit Oostenrijk en de vierde kandidaat voor de trofee
is Nico van den Hooven, die vorig jaar het Nationaal Improvisatie Concours
in Bolsward heeft gewonnen.
DE IMPROVISATIEWEDSTRIJD
wordt op dinsdag 2 juli in de Grote Kerk
irl<
te Haarlem gehouden en een dag te
voren zullen de deelnemers dan een con
cert verzorgd hebben om zich aan het
publiek voor te stellen. De jury bestaat
dit jaar uit de Amerikaanse organist
Robert Noehren (Michigan), de Franse
organist Jean Langlais (Parijs) en Cor
Kee uit Zaandam. De juryleden ver
zorgen op 3 juli het traditionele jury
concert. De uitslag van het concours zal
ditmaal niet in „Teisterbant" worden
bekendgemaakt, maar in een der bij-
vertrekken van de kerk. De officiële
prijsuitreiking zal plaats hebben op
5 juli in de Gravenzaal van het stadhuis
van Haarlem, na afloop van het concert
in de Nieuwe Kerk, tijdens welk een in
opdracht van de commissie door Anton
Heiller gecomponeerd concert voor
orgel en strijkorkest zijn première zal
krijgen. De componist speelt zelf de
orgelpartij. Tevens zal hij, met het Col
legium Musicum Amstelodamense on
der leiding van Toon Vranken (dat in
de plaats komt van het aangekondigde
N.C.R.V. Vocaal Ensemble), medewer
king verlenen aan de uitvoering van
Havdns Grote Orgelmis. Als derde werk
vermeldt het programma Bachs vierde
Brandenburgse Concert, waarin als so
listen optreden de fluitisten Frans Brüg-
gen en Jeannette van Wingerden en de
violist Jan Hesmerg. Het geheel wordt
geleid door Henri Arends.
Op zaterdag 13 juli zal, eveneens in
de Nieuwe Kerk, een orgelconcert gege
ven worden door Piet Post; met solisti
sche medewerking van Aafje Heijnis, alt.
Concerten buiten Haarlem
NIEUW IS DIT JAAR, dat de commis
sie in haar stimulerende aandacht voor
de orgelcultuur van ons gewest ook twee
nieuwe orgels betrokken heeft, namelijk
het Vulpen-orgel in de Hoeksteenkerk te
Santpoort en het Flentrop-orgel in de Ad-
ventskerk in Aerdenhout. Op het eerstge
noemde zal Anton Heiller op 8 juli een
concert geven en het andere zal op 12
uli bespeeld worden door Marie-Claire
Alain met medewerking van de fluitist
Pieter Odé. Voorts prijken als vaste pun
ten Alkmaar en Beverwijk weer op het
programma. Het programma te Alkmaar
omvat behalve twee „Kaasmarkt"-concer-
ten (door Sieglinde Ahrens op 5 juli en
door Piet Kee op 12 juli), een concert
voor orgel en orkest op 4 juli in de St.
Laurens Kerk; het N.Ph. O. onder lei
ding van Henri Arends zal dan met me
dewerking van Piet Kee, Frans Brüggen,
Jeannette van Wingerden en Jan Hesmerg,
onder meer Handels tiende Orgelconcert,
het vierde Brandenburgse concert van
Bach en de Kerksonate van Mozart ten
gehore brengen. Siegfried Reda verzorgt
op 10 juli een orgelbespeling in Beverwijk
en op 17 juli zal in dezelfde plaats het
Hoorns Kamerkoor onder leiding van Wil
lem Talsma een concert geven.
De Zomeracademie voor organisten
INMIDDELS zal op zaterdag 6 juli de
8e Zomeracademie voor Organisten ge
opend zijn, waarvoor zich reeds 18 leer-
Advertentie
tegen maagen darmstoornissen
De commissie uit de Provinciale Staten
van Noord-Holland, die het voorstel van
Gedeputeerde Staten om een subsidie te
verlenen aan het Nederlands Dans Thea
ter te 's-Gravenhage behandeld heeft, kan
zich met het voorstel verenigen. In het
verleden kreeg het gezelschap een subsi
die per voorstelling. Gedeputeerde Staten
achten het wenselijk de methode, welke
ook voor een ander door de provincie ge
subsidieerd balletgezelschap en de toneel
gezelschappen wordt gevolgd, op het Ne
derlands Dans Theater toe te passen.
Het subsidie bedrag wordt dan berekend
naar het tekort op de in Noord-Holland
gegeven voorstellingen, met uitsluiting van
die te Amsterdam, Haarlem en Hilversum,
waarbij er tevens van wordt uitgegaan,
dat de gemeenten, waar wordt opgetreden,
een deel van de kosten zullen dragen.
Zoon leidt vader. Maxim Sjostako-
witsj, de 25-jarige zoon van de bekende
Russische componist Dmitri Sjostakowitsj,
heeft veel bijval geoogst toen hij in het
Moskouse conservatorium deze week een
uitvoering van de eerste symfonie van
zijn vader dirigeerde, aldus Radio-Moskou.
lingen uit tien landen hebben gemeld. Het
programma omvat naast dagelijkse lessen
aan het orgel een vijftal voordrachten,
t.w. van de heer Flentrop over orgelbouw,
Siegfried Reda over moderne Duitse orgel
muziek, en dr. J. F. Obermayr (Direc
teur Zomeracademie over de kentering
in de hedendaagse muziek; Anton Heiller
zal een analyse van de gehouden impro
visaties verzorgen terwijl Prof. A. D. Fok
ker in het kader van een excursie naar
het „Teylers-orgel" een inleiding over het
31-toonssysteem zal houden.
Het programma omvat voorts weer twee
nieuwe uitgebreide excursies langs belang
rijke oude en nieuwe orgels in respectieve
lijk Groningen en het Deltagebied. Op 25
juli zullen enkele uitverkoren deelnemers
een concert verzorgen in Haarlem.
De lessen worden voornamelijk gegeven
op de orgels in de Grote of St. Bavo
Kerk, de Nieuwe Kerk en het Gemeen
telijk Concertgebouw. Verscheidene Rooms
Katholieke en Protestantse kerken in Haar
lem en omgeving stellen wederom met
veel begrip voor de betekenis van de zo
meracademie belangeloos hun orgels voor
studiedoeleinden aan de deelnemers be
schikbaar. De vijf cursussen worden ver
zorgd door: Marie-Claire Alain: oude en
moderne Franse orgelliteratuur, Siegfried
Reda: moderne Duitse Orgelmuziek, An
ton Heiller: Bach-cursus, Gustav Leon-
hardt: 17e-eeuws orgelkunst in Enge
land, Nederland en Duitsland, Cof Kee:
improvisatie.
De vorig jaar reeds begonnen samen
werking met de Eduard van Beinum Stich
ting leidt dit jaar, naar het zich laat aan
zien, tot een op 19 juli a.s. in de Nieuwe
Kerk te geven concert waarin zowel deel
nemers en docenten van de internationale
Harpweek als van de Zomeracademie voor
organisten zullen optreden
In Noorwegen is woensdag in aanwe
zigheid van koning Olaf V en Noorse en
buitenlandse hoogwaardigheidsbekleders
het Munch Museum, waarvan de bouwkos
ten 7.7. miljoen kronen (3.87 miljoen gul
den) hebben bedragen geopend. In het lage
witte moderne gebouw, dat opgetrokkn
is uit glas, beton en houtwerk, staan onge-
ver drie-kwart van alle werken die door
de beroemde Noorse kunstenaar Edvard
Munch zijn vervaardigd.
Munch heeft in de oorlog de hele col
lectie aan de stad Oslo geschonken, maar
dit geschenk werd pas na de beëindiging
van de nazi-bezetting in 1945 gepubliceerd.
Volgens functionarissen van hei museum is
de collectie niet verzekerd, daar de stad
Oslo volgens de Noorse wet zelf de ver
antwoordelijkheid hiervoor moet dragtn.
Niemand durft de financiële waarde te
schatten van de collectie, die een aantal
voor de internationale kunstwereld vrijwel
onbekende stukken bevat. Er wordt mo
menteel slechts een gedeelte van de col-
TE VEEL AUTO'S?
Komen er te veel auto's? Dat is de vraag
die vele automobilisten en niet-automobi-
listen zich vooral na de verkeersdrukte
van de laatste feestdagen zullen stellen.
Dat is ook de vraag die Jaap Buys stelt
aan een tweetal deskundigen in een radio
gesprek op vrijdagavond 7 juni a.s. Die
deskundigen zijn: ir. A. C. Kuysten van de
A.N.W.B. en de hoofdcommissaris van po
litie te Groningen, de heer K. J. Müller.
(Vrijdag 7 juni, 21.30-22.00 uur).
„Jaloezie" van Edvard Munch
lectie tentoongesteld waaronder 138 schil
derstukken, 36 decoratieve werken, 34
houtsnijwerken, 37 gravures. Het is de 'oe
doeling de tentoongestelde werken steeds
te verwisselen.
DE HEER D. J. A. GELUK, voor
zitter van de Commissie Internationaal
Orgel Concours heeft tijdens de gis
teren gehouden persconferentie mee
gedeeld dat het concours binnenkort
in een zelfstandige stichting zal wor
den ondergebracht. Tot nu toe hoorde
het onder de Stichting Haarlems Bloei.
Wegens vertrek naar het buitenland
heeft ir. H. Badings de commissie ver
laten; zijn plaats is ingenomen door
dr. Anthon van der Horst. Wethouder
Geluk uitte beheerst zijn ontstemming
over de geringe ruimte die in de agen
da van het Holland Festival aan het
Orgelconcours wordt besteed. Hij ver
moedde welke oorzaak daaraan ten
grondslag zou kunnen liggen, maar
achtte die te bekrompen om niet te
verwachten dat zijn brief aan het Hol
land Festival over deze zaak met suc
ces bekroond zal worden. Met tevre
denheid noemde de heer Geluk de op
bloei van de orgelcultuur in andere
delen van het land (Bolsward, Rotter
dam, Leiden, Utrecht, Tilburg, Gronin
gen; en ook in Gent en München in het
buitenland); zonder te willen claimen
dat deze opbloei rechtstreeks verband
houdt met het stimulerende Haarlem
se concours, constateerde hij dat het
orgel steeds beter de plaats gaat in
nemen in de nationale cultuur, die
het verdient.
Strijkorkest van Bolsjoi Theater Het
strijkorkest van het Bolspoi Theater te
Moskou zal, na beëindiging van de komen
de Westeuropese tournee van het ballet,
nog een korte concerttournee maken en
daarbij ook Nederland bezoeken. Dit strijk
orkest, dat onder leiding staat van Joeli
Rejentovitsj, concerteert op maandag
19 augustus in de Kurzaal te Scheveningen.
Couperus-tentoonstelling. In het
Haagse Gemeentemuseum zal 7 juni de
tentoonstelling „Vijf Werelden van Cou
perus" worden geopend. Deze expositie
geeft een beeld van het leven en werken
van de in 1863 geboren Haagse letterkun
dige Louis Couperus en is verdeeld in vijf
„werelden": de Haagse wereld met o.a.
„Eline Vere", de Indische wereld met o.a.
„De stille kracht", de klassieke wereld met
o,a. „Xerxes", de wereld van de mythe en
het sprookje met o.a. „Fidessa" en de we
reld van het zuiden met „Uit blanke ste
den onder blauwe lucht".
Lucebert. De directeur van de Stadt
ische Kunsthalle te Bochum, dr. Peter
Leo, heeft de eerste grote overzichtsten
toonstelling tot stand gebracht van het
werk van de Nederlandse dichter-schilder
Lucebert. De tentoonstelling, die zowel
schilderijen als tekeningen en grafisch
werk omvat, is tot 21 juli in Zeist te be
zichtigen.
Advertentie
TOT 16 JUNI EXPOSEERT Felison werk van de schilder Hans van Norden. Men
noemde deze tentoonstelling „het café" naar het onderwerp, waarop Van Norden zich
blijkbaar langere tijd specialiseerde. Sinds diens door mij besproken expositie
van zijn werk te Amsterdam, heeft Van Norden gewonnen. Als schilderkunstig
gegeven is zijn onderwerp rijk genoeg aan variaties. Nu hij er zich vrijer in is gaan
voelen kan Van Norden ruimer aandacht besteden aan schilderkunstige waarden.
Die van de kleur heeft vooral aan belang gewonnen. Van Nordens kleur was nogal
eens wat wrang. En nu is het of hij in dit onderwerp juist antwoord kon vinden op
zijn zo persoonlijke kleurgevoel; dus niet vooral een behoefte aan picturaal „verhaal".
Maar natuurlijk is er ook dat verhaal. Voorlopig gaat Van Nordens voorkeur uit
naar het café, dat we ook best „kroeg" zouden mogen noemen. Er is zelfs sprake
van wat louche kroegjes. Dat kan het verhaal niet alleen pikanter maken maar
ook het schilderij aan kleur rijker.
VAN NORDEN kan met verve en humor
iets vertellen; een licht moraliseren is
hem niet vreemd. Maar tevens lijkt zijn
keuze toch ook weer bepaald om een
schilderkunstig beleven. Romantiek en
lichte ironie gaan hier samen. Romantiek
is er ook in de kleur. Het soort bezoekers
past naar uiterlijk in het bij Van Norden
gegroeide vormgeven. Dat van een ge-
voelsverhouding tegenover het onderwerp
sprake blijft kan opvallen uit de ver-
VOOR DE LAATSTE MAAL heeft
een talrijk publiek gisteren kunnen ge
nieten van het meesterschap van de pia
nist Hans Richter-Haaser tijdens het
derde concert in de Beethoven-cyclus
van het N.Ph.O. De avond werd inge
leid door het orkest onder leiding van
Henri Arends met de ouverture Corio-
lan, en besloten met de Zevende Sym
fonie. Gegeven het feit van muziekcri-
tiek over de wenselijkheid daarvan
valt te twisten moet geconstateerd
worden dat op een dergelijke avond één
en dezelfde componist eigenlijk op twee
niveaus gediend wordt. Op het niveau
van ons orkest waar men naar redelijk
heid zijn best doet om een aanvaardbaar
resultaat te bereiken (en daar ook meest
al in geslaagd) en op dat van een bij
zonder begaafd vertolker die in zijn
talent en zijn kunnen de hoogste troeven
bezit om de luisteraars een muzikale
ervaring rijker te maken.
ZO'N VERGELIJKING is natuurlijk niet
fair, maar dringt zich wel heel sterk op.
Richter-Haaser is op zijn instrument
een specialist die zich volledig kan wij
den aan de muziek die hem het meeste
ligt, in de eerste plaats die van de on
sterfelijke Beethoven, dit predikaat
krijgt weer inhoud door zijn spel. Een
orkest daarentegen moet „alles" kunnen
brengen en een dirigent kan zich niet de
tijd nemen van zijn eigen stokpaardje een
volbloed te maken, hij moet „maken
wat er van hem verlangd wordt en daar
mee uit. En dat betekent in ieder geval
steeds weer: Beethoven. Het ongeluk is
dat Henri Arends weinig affiniteit lijkt
te hebben met deze veelgevraagde compo
nist. Zijn aanwijzingen vertonen een ze
kere rechtlijnigheid die de vrije ontplooi
ing der motivische krachten in de weg
staat. In het allegretto van de symfonie
stoorde dit euvel nog het minst omdat het
ostinate ritme hier een streng takteren
wel verdraagt. Maar in de finale werd
de vreugderoes juist geweld aangedaan
door een erg geharnaste aanpak.
Genoeg hierover. De erepalm ging
dus weer naar de pianist die het
Vijfde Pianoconcert ten gehore bracht
met een zeldzaam mengsel van vitaliteit
en bezonkenheid. Een eerste rangs pres
tatie waarover ik verder niet zal uitwei
den na hetgeen ik al schreef naar aan
leiding van Richter-Haaser's vorige optre
den, verleden week woensdag. Voor de
ovatie dankte hij met een toegift, het
Menuet uit de Pianosonate in Es, opus 31
no. 3.
Sas Bunge
schillen tussen een „Cantine" en een
„Café in Frankrijk", werken die op het
eerste gezicht als anders dan de overige
opvallen.
De tentoonstelling omvat schilderijen,
gouaches en aquarellen, tekeningen, litho's
en etsen. Misschien dat Van Nordens
vormgeven in die etsen nog het meest
persoonlijk genoemd kan worden. Met dit
werk onderscheidde hij zich voor mij al
thans het meest van zijn confraters uit
eenzelfde richting, die veel met het voor
beeld van de grote Fiedler te maken
heeft. Als Van Norden in zijn schilderijen
het meest aan deze figuur herinnert mag
men dat toch niet als een bezwaar zien,
want zijn kleur en verfbehandeling zijn
toch zeer eigen.
DEZE EXPOSITIE bij Felison is dan-
ook belangrijk omdat Van Norden een
boeiende vertegenwoordiger is van een
bepaalde groep in Nederland, een groep
waarvan de leden elkaar voor een deel
bewust hebben gezocht maar waarin zij
ook onafhankelijk van elkaar getuigen in
eenzelfde geest. In de eerste plaats zullen
ingewijden dan denken aan Van Nordens
kameraad Nicolaas Wijnberg, ook een be
wonderaar van Fiedler. Ik denk voorts
aan D. D. Lammers. Minder direct met
Fiedler had Arie Kater te maken, maar
toch kan diens werk van eenzelfde sfeer
zijn als dat van de andere genoemden.
De beeldhouwer en schilder (mag ik nu
wel zeggen) Cor Hund sluit bij de ande
ren aan. En op de achtergrond komt dan
de herinnering aan Ch. Roelofsz op. Te
kenend voor allen is een bijzondere be
langstelling voor de mens in zijn omge
ving, levend en ook acterend. Als Buning
niet zoveel schroom tegenover de mense
lijke figuur aan de dag had gelegd zou
hij zeker meer gemaakt hebben dat in
dit kader paste. Op eigen wijze zoekt
Sjollema wel naar eenzelfde wijze van
verhalen, waarvoor De Kat thans wellicht
de meest schilderachtige oplossing heeft
gevonden. In Van Nordens werk ontmoet
men in ieder geval een duidelijke exponent
van een bepaald algemeen levend streven
en aldus heeft de keuze van het bestuui
van Felison weer tot een bijzondere en
welkome tentoonstelling geleid.
Een duidelijke „reclame-spot" voor
KLM-vluchten (vliegreizen) naar Cairo
(zelfs de prijs werd genoemd) leidde de
vooravond-documentaire „Ontmoeting met
het Verleden" van het AVRO-programma
in. Het kunst- en vliegwerk dat op het
scherm kwam weerspiegelde de vluchtige
aard van de ontmoeting, die het betrok
ken filmteam met Egypte had. Ook waar
een zekere rust geboden was, in het gro
te deel dus dat de oudheden van dit land
behandelde, kregen wij vaak een ratje
toe van scènes te zien, die hetzij door
onnodige camerabewegingen, hetzij door
een nogal chaotische montage onrustig op
de kijker inwerkten. Tot de helft van de
ze lengte teruggebracht (we zagen ook
veel te veel „toeristen" in het beeld),
had deze film het zeker aanmerkelijk be
ter gedaan. Nadat in de rubriek „Televi-
zier" o.m. de werkelijk indrukwekkende
portrettengalerij was getoond van de ve
le artisten, die in het feestpark van de
40-jarige AVRO zullen optreden, leek net
wel, of weer overgeschakeld werd op het
tweede net, met de bijbehorende reclame
De reclame-boodschap, vele keren door
moppentapper Max Tailleur voor het
eerst op de t.v. herhaald, betrof nu
een Zandvoorts hotel, dat in zijn caba
ret-dancing een „floor-show" en gastvrij
heid aan de televisie bood. Het program
ma, wat moeizaam door Tailleur aan el
kaar gebabbeld, was niet zo indrukwek
kend dat het een verlenging van maar
even 20 minuten rechtvaardigde (Omroep-
ster Elisabeth Mooy zei, dat „het wat
uitgelopen was").
Wie deze avond zo lang zat te waen
ten op de „litteraire ontmoeting" met de
schrijver Hugo Claus, werd voor zijn ge
duld beloond. Gesteund door vaak veel
zeggende filmfragmenten, vertelde deze
veelzijdige Vlaamse schrijver zelf van zijn
leven, dat zich in een deel van zijn baby-
en kleutertijd afspeelde in de sfeer van
een kostschool. Wellicht gingen daar de
gevoelens overheersen, die door gastheer
Gomperts (hij stuurde het gesprek weder
om op een rustige en bescheiden wijze)
gesignaleerd werden als het hoofdthema
van de werken van Claus. Enige met to
to's geïllustreerde toneelfragmenten en
(uiteraard) loffelijke woorden van Ton
Lutz en Fons Rademakers gingen voor
af aan het pikantste deel van deze uit
zending, een harde aanval van G. K. van
het Reve op de romans van Claus, die
door deze laatste goed gepareerd werd.
De ontmoeting, tot dit moment door Hans
Keiler goed in beeld gebracht, verloor
daarna veel aan spankracht door een lan
ge en nogal vage gedachtenwisseling, die
wederom een tijdsoverschrijding veroor
zaakte. Toch leerden wij Claus dank zij
deze uitzending veel beter kennen.
In de televisieuitzendingenserie „Rondo
Sinfonico" werd woensdagavond „Het Bra
bants Orkest" aan de Nederlandse kij
kers voorgesteld. Bij het interview, dat de
ze uitzending inleidde, werd door de diri
gent Hein Jordans en de directeur van
het orkest, de heer J. ten Dijk iets ver
teld van de aktiviteiten van het ensemble
en over de artistieke positie, die het in
de betrekkelijk nog weinige jaren van zijn
bestaan het orkest gaf zijn eerste con
cert op 6 mei 1950 speciaal in de pro
vincie Noord-Brabant is gaan innemen.
Het werkterrein van het orkest strekt zich
uit over geheel Noord-Brabant, maar in
hoofdzaak betreft dit de steden Tilburg,
Eindhoven, Breda en Den Bosch, de plaats
van vestiging. Ter voorkoming van al te
chauvinistische bevoorrechting van het
Brabants Orkest, die tot een te eenzijdige
waardering zou leiden, krijgen ook andere
orkesten de kans om in Noord-Brabant op
te treden. De liefde voor het „eigen" or
kest echter is bij de Brabanders groot en
door vele gemeenten wordt het orkest ge
steund.
Voor de uitzending van woensdagavond
heeft het orkest in de stadsschouwburg te
Tilburg onder leiding van Hein Jordans
Advertentie
EMINENT 40 vanaf 1995.—
Lord Russell of Liverpool, de 68-jarige
auteur en rechtsgeleerde, is ernstig ziek.
Hij heeft een longinfectie, zo is vandaag
bekendgemaakt.
Russell, een autoriteit op het gebied van
de militaire wetgeving, verwierf in 1954
bekendheid met zijn eerste boek, „The
Scourge of the Swastika" (de gesel van het
hakenkruis).
MIJNHEER DE VOORZITTER
Onder de titel „Mijnheer de voorzitter"
start de VARA op dinsdag 4 juni a.s. een
nieuwe uitzending die een vaste plaats
krijgt in de programma's. Samensteller en
presentator Joop van Os wil hierin on
derwerpen op politiek en staatkundig ge
bied behandelen. Voor de eerste uitzen
ding denkt men bijvoorbeeld aan onder
werpen als de gang van zaken bij de En
gelse verkiezingen en de positie van de
Nederlandse koningin bij de kabinetsfor
matie. Het programma krijgt de vorm van
een magazine, (dinsdag 4 juni, 20.45-21.15
uur).
een concert gegeven. De aandacht werd
gevraagd voor de uitvoering van de vijf
de Simfonie van Peter Tsjaikofsky. Ge
zien de ongewone uitvoeringsomstandighe
den, waarvoor het orkest en zijn dirigent
kwamen te staan, was de keuze van dit
geliefde, romantische en zeer vertrouwde
werk bijzonder verstandig. De orkestle
den werden geen extra moeilijke proble
men voorgezet, maar zij konden zich vrij
gevoelen op een reeds dikwijls door hen
betreden muzikaal terrein. Voor Hein Jor
dans bestond deze vertrouwde relatie al
evenzeer en zo kon er een uitvoering tot
stand komen, die voldoening kon geven,
ook via het televisie-toestel, uiteraard met
het aanvaarden van een reductie-factor
voor wat de overgebrachte klank betrof.
En dan waren er nog de al te heftige be
wogenheidsaccenten (finale!), die om hun
bedreiging van de structuurgaafheid als
een bezwaar werden ondervonden.
Maar over het geheel genomen heeft de
vertolking van Tsjaikofskys sinfonie een
uitstekende indruk gegeven van de capa
citeiten van „Het Brabants Orkest", ook
individueel van solisten, die zich, zoals de
eerste hoornist, konden onderscheiden. Van
de geproduceerde beelden waren de goed
geregisseerde close-ups van de instrumen
ten-groepen en van de dirigent verreweg
de beste.
HILVERSUM I. 402 m. 7.00-24.00 NCRV.
NCRV: 7.00 Nieuws. 7.10 Dagopening.
7.20 Klassieke grammofoonmuziek. 7.45
grammofoonmuziek. 8.30 Volksliederen uit
Tirol (gr.). 8.45 Amusementsmuziek (gr.)
9.00 Voor de zieken. 9.35 Waterstanden.
9.40 Voor de vrouw. 10.10 Klassieke lie
deren (gr.) 10.15 Dankdienst t.g. v. het
25-jarig bestaan van het baptisten Diako-
nessenhuis Tabitha te Scheveningen. 11.00
Kamermuziek. 11.15 In 't zilver,
programma voor oudere luisteraars. 12.00
Lichte grammofoonmuziek. 12.30 Medede
lingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.33 Licht
instrumentaal kwintet. 12.53 Grammofoon
muziek of actualiteiten. 13.00 Nieuws. 13.15
Lichte orkestmuziek en zangsoliste. 13.35
Franse chansons (gr.) 13.50 Volksdansen
(gr.) 14.05 Schoolradio. 14.25 Moderne
Franse kamermuziek. 14.25 Klassieke ka-
mermuz. 15.155 Licht instrumentaal kwar
tet. 16.15 Duizendschoon - rotsplanten, le
zing. 16.30 Zangrecital. 17.00 Voordracht.
17.20 Vocaal ensemble. 17.40 Beursberich
ten. 17.45 Johan Willem Frisokapel. 18.20
De hangmat, licht programma. 18.50 Re
geringsuitzending: Opbouw van de samen
leving, door dr. G. Hendriks, hoofd afde
ling Onderzoek en Maatschappelijk Op
bouwwerk van het Ministerie van Maat
schappelijk Werk. 19.00 Nieuws en weer-
praatje. 19.10 Licht instrumentaal kwar
tet. 19.30 Radiokrant. 19.50 Accordeonor
kest. 20.10 Met handen en voeten, hoor
spel. 21.05 Samenzang: geestelijke liede
ren. 21.25 Commentaar en discussie. 21.40
Amusementsmuziek (gr.) 22.30 Nieuws en
SOS-berichten. 22.40 Wijd als de wereld,
lezingen. 23.00 Amsterdams kamerorkest:
klassieke muziek. 23.35 Lichte orkestmu
ziek. 23.55-24.00 Nieuws.
HILVERSUM II. 298 m. 7.00 VARA. 10.00
VPRO 10.20 VARA. 12.00 AVRO.
16.00 VARA. 19.30 VPRO. 21.00 VARA.
22.40 VPRO. 23.00-24.00 VARA.
VARA: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtendgym
nastiek. 7.20 Socialistisch strijdlied. 7.23
Klaarwakker: lichte grammofoonmuziek,
reportages, mededelingen en commenta
ren. (Om 7.35 Van de voorpagina, praat
je). 8.00 Nieuws en socialistisch strijd
lied. 8.18 Lichte grammofoonmuziek.
9.00 Ochtendgymnastiek voor de vrouw.
9.10 Klassieke grammofoonmuziek. VPRO:
10.00 Schoolradio. VARA: 10.20 Voor de
vrouw. 11.00 Voor de kleuters. 11.15 Ka
merorkest en solist: Klassieke muziek.
11.40 Orgelspel: amusementsmuziek. AVRO
12.00 Licht instrumentaal combo en zang
solisten. 12.20 Regeringsuitzending: Uit
zending voor de landbouw. 12.30 Medede
lingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.33 Sport
en recreatie, afgewisseld met grammofoon
muziek. 13.00 Nieuws. 13.15 Mededelingen,
eventueel actueel of grammofoonmuziek.
13.25 Beursberichten. 13.30 Licht instru
mentaal ensemble met zangsolist. 14.00
Omroeporkest en solist: Klassieke en mo
derne muziek. 14.35 Literair programma,
muziek. 15.30 Actualiteiten. VARA: 16.00
Grammofoonmuziek. 16.30 Roemeens or
kest. 17.00 Voor de zieken. 17.30 Licht or
kest. 17.50 Actualiteiten. 18.00 Nieuws.
18.15 Politieke lezing. 18.25 Politiekapel.
18.50 Loon naar werken, actueel praatje.
19.00 Voor de kleuters. 19.10 Meisjeskoor.
Nieuws. 20.05 Blijf er niet buiten, praat
je. 20.10 Moderne grammofoonmuziek.
20.30 Testbeeld, literair gesprek. 20.50 We
reld in beweging, gesprek. VARA: 21.00
Walsorkest. 21.30 Gesproken portret. 21.45
Lichte grammofoonmuziek. 22.30 Nieuws.
VPRO: 22.40 Straf, gesprek. VARA: 23.00
Socialistisch nieuws in Esperanto. 23.10
Weerklank, muziekrevue. 23.55-2400 Nws.
BRUSSEL 324 m.
12.00 Nieuws. 12.03 Lichte muziek. 12.30
Weerbericht. 12.35 Gevarieerde muziek.
12.50 Beursberichten. 13.00 Nieuws. 13.15
Satireliertjes. 14.00 Nieuws. 14.03 School
radio. 15.45 Lichte muziek. 16.00 Nieuws.
16.03 Beursberichten. 16.09 Oude muziek.
17.00 Nieuws. 19.40 Volkszangtoernooi.
20.00 Amusementsmuziek. 20.35 Theater
kroniek. 21.00 Lichte muziek. 21.10 Pro
gramma gewijd aan Chopin. 21.45 Spaan
se liederen. 22.00 Nieuws. 22.15 Jazzmu
ziek. 22.35 De zeven kunsten. 23.00 Nieuws.
23.05 Zang- en gitaarrecital. 23.40 Ka
mermuziek. 23.55-24.00 Nieuws.
VOOR DONDERDAG
NCRV: 14.30 Voor de vrouw. 15.15 Pau
ze. 15.30-15.45 Voor de kinderen. 19.30 De
buut van jonge artiesten. NTS: 20.00 Jour
naal. NCRV: 20.20 Memo. 20.30 Filmka
der. 20.55 Vliegtuig in gevaar, TV-spel.
22.05 Onder vier ogen, gesprek. 22.35 Sa
menzang. NTS: 22.50-22.55 Journaal. 22.55-
23.05 Filmverslag Olympia's Tour.
VOOR VRIJDAG
VPRO: 19.30 Navigare necesse est, do
cumentair programma over de Koopvaar
dij. NTS' 20.00 Journaal en weerbericht.
VPRO: 20.20 Man van de dag, monoloog.
20.30 Testbeeld, literair gesprek. 20.50
Voet bij stuk: ballet. 21.15 Medische ru
briek. 22.00 Documentair programma.
NTS: 22.35-22.45 Journaal.