I
Tekeningen van Henk Broer
Het Weense muziekfestival biedt dit
jaar een indrukwekkend rijke variatie
DE PROGRAMMA'S
Het NATU-toneelconcours
m
Zomerconcerten
van het N.Ph.O.
NEGEN MUZEN
„7/2 't Goede Uur"
Succes in Parijs voor
het Danstheater
modehuis margriet
DONDERDAG 6 JUNI 1963
13
Ook met een
grote maat
kunt U goed
gekleed gaan
Godfried de Groot t
A W nabeschouwingen
Luchtige avond
Russische schrijvers
ingeschreven
Subsidie in Rome voor
Pieter van der Sloot
Bob Buys
Concours Hippique op
29 juni in Hoofddorp
De radio geeft vrijdag
T elevisieprogramma
KRUISWEG 47-49 HAARLEM
(Van onze correspondent)
WENEN. Het huidige muziekfestival van Wenen stond aanvankelijk in een
„sostenuto"-teken, want het begon „ingehouden" en onthield zich van de ge
bruikelijke fanfarestoten. Het was twee weken vroeger ingezet dan tot nu toe
gebruikelijk, en men behoefde ook geen overdreven luidruchtige reclame onder
de vreemdelingen te maken, daar deze nog op weg waren naar de Oostenrijkse
hoofdstad. Dat wil echter niet zeggen dat het programma zuiniger zou zijn uit
gevallen. Men krijgt integendeel de indruk dat het dit jaar nog overdadiger is,
zo overstelpend zelfs dat men een soort alomtegenwoordigheid zou moeten
bezitten om de voorstellingen bij te wonen, die op hetzelfde ogenblik in ver
schillende gebouwen en zalen worden gegeven.
AL KOMEN DE DROMMEN van de
buitenlanders slechts langzaam opzetten,
toch zijn vrijwel alle voorstellingen
vooral in de opera al lang uitverkocht.
Alleen heel goed gesitueerde vreemdelin
gen kunnen nog een kaartje kopen
maar dan toch alleen bij de portier van
de duurste hotels en natuurlijk met de r<o-
dige opslag. Wie dus over goede relaties
beschikt en over het nodige geld, kan m
de loop van dit festival bijna het gehele
repertoire van de Weense Opera afwerken,
want in deze vier weken worden er alleen
in de Staatsopera, dus in het hoofdgebouw
aan de Ring, achtentwintig opera's opge
voerd. Daar zijn dan de opvoeringen in de
Redoutezaal en in het Theater an der
Wien niet meegerekend en vooral niet die
van de Volksopera die ook nog acht ope
ra's presenteert naast veertien klassieke
operettes.
HET REPERTOIRE van de Staatsope
ra munt beslist niet uit door een vooruit
strevend karakter; wat er wordt geboden
is volgens ongeveer hetzelfde recept als
dat van de andere opera-instituten. Het
Weense repertoire vertoont wèl een
eigen stempel, doordat het de werken van
Mozart (Figaro, Cosi, Zauberflöte, Ent-
führung) en van Richard Strauss (Rosen-
kavalier en Intermezzo) met bijzondere
voorliefde verzorgt. Ondanks alle verzet
van het Weense publiek heeft Von Kara-
jan voor de Italiaanse opera in het Ita
liaans een eigen plaats veroverd. Niet al
leen zijn alle standaard-opera's van Verdi,
Puccini, Leoncavallo enz. vertegenwoor
digd, maar ze worden ook door de beste
Italiaanse krachten zo uitstekend vertolkt,
dat men zich een reis naar de Scala in
Milaan kan besparen.
Als directeur van de Weense Opera en
als mede-directeur van de Scala beschikt
en beslist Von Kara jan over zangeressen
als Sciutti, Simionato, Delia Casa en over
zangers als Gedda, Protti. Zampieri, Bas-
tianini, Panerai en Taddei. Maar hij be
perkt zich niet tot Italianen. Dat bewijst
het optreden van Birgit Nilsson, Leontine
Price, Schwarzkopf, Seefried, Stich-Ran-
dall en Gré Brouwenstijn.
BOVENDIEN IS VON KARAJAN flink
op weg om ook het tweede gedeelte van
zijn repertoire-plannen te realiseren. Hij
heeft namelijk het traditionele Weense
verzet tegen Wagner overwonnen en nu
staan reeds zeven Wagner-opera's op de
vaste lijst: naast de Meistersinger, die
men in Wenen a'ltijd heeft bewonderd,
vooral Parsifal, Tannhauser, Rheingold,
Walküre, Siegfried en Götterdammerung.
Verreweg de meeste hiervan worden niet
alleen door Von Karajan gedirigeerd,
maar hij heeft er ook de regie en vooral
de belichting de Weners zeggen: de
verduistering van in handen.
Herbert von Karajan
Kort voor de opening van dit festival
beleefde Wenen weer eens een Von Kara-
jan-crisis die ontstaan was doordat Von
Karajan als directeur te lang afwezig was
geweest. Maar aan deze crisis is op slag
een einde gekomen, toen hij weer acntei
de lessenaar stond en zowel vrienden als
tegenstanders biologeerde. Bij het horen
van zijn feilloze en meesterlijke interpre
tatie verstomt alle betweterij. Bovendien
treedt Von Karajan tijdens het huidige
festival twaalf avonden op, grotendeels in
opera, maar ook als dirigent van twee
symfonie-orkesten. Zodoende heeft hij We
nen weer weten te verzoenen en nu kan
het weer een stootje lijden tot de vol
gende crisis.
Dinsdag 11 juni zal in het „Gemeen
schapshuis" in Zandvoort de uitslag wor
den bekendgemaakt van het zesde, door de
Nederlandse Amateur Toneel Unie geor
ganiseerde toneelconcours. Zoals bekend
bestaat de wisselprijs hiervoor uit de zo
genaamde „Vrije Volk-bokaal".
Aan deze wedstrijd werd dit seizoen
door de volgende toneelverenigingen uit
deze omgeving deelgenomen: „Ons Genoe
gen" uit Hillegom, „Op Hoop van Zegen"
uit Zandvoort, „PALVU" uit IJmuiden,
„Jan van Dommelen" uit Santpoort en
.Nieuw Leven", „V.Z.O.D." en „De Ken-
nemer Kunstkring" uit Haarlem. De jury
bestond uit mevrouw Carla van Dijk
'Haarlem) en de heren Theo Ruigrok
(Haarlem), J. Lehman Lensveld, P. Bree-
mer en G. Molier (Amsterdam).
Voor en na de prijsuitreiking wordt door
de Amsterdamse toneelgroep „Vrij Spel"
telkens een één-acter opgevoerd.
HET REPERTOIRE IS echter niet hele
maal „versteend". Ook aan Von Karajan
is het te danken dat men in Wenen „Pel-
léas et Mélisande" van Debussy in een
verrukkelijke, glinsterend-impressionisti-
sche vertolking kan horen. Bovendien
staan „Lulu" en „Wozzeck" van Alban
Berg op het programma, verder „Die
Kluge" van Orff en „Zomernachts-
droom" van Britten. Nadat „Lulu" vorig
jaar de grote verrassing in het Theater
an der Wien was geweest, wordt dit op
zienbarende werk in dezelfde bezetting
met Evelyn Lear en Paul Schöffler in de
hoofdrollen ook nu weer opgevoerd en zelfs
met nog groter succes. Op grond daarvan
heeft de directie van de Maggio Musicale
te Florence zich verplicht deze opera in
1964 op te voeren, wat ook in de Verenig
de Staten het geval zal zijn.
EEN GELIJKSOORTIG succes wil men
nu ook voor het werk van een andere,
veel jongere Oostenrijkse componist ver
zekeren, namelijk voor de opera „Dan-
ton's Dood" van G. von Einem. Zestig
jaar geleden werd deze zeer moderne ope
ra voor het eerst tijdens het festival van
Salzburg opgevoerd. Ook in het buitenland
vond zij sterke weerklank, vooral kort ge
leden in Berlijn, waar zelfs een Fischer-
Dieskau de hoofdrol zong. Toch is de di
rectie van het Theater an der Wien van
mening dat het internationale opera-pu
bliek nog niet genoeg doordrongen is van
de markante schoonheid van deze opera,
zodat nu de kans wordt waar genomen
om voor dit werk een plaats te veroveren
onder de moderne standaard-opera's. Dit
doel schijnt bereikt te worden, want na
drie lustra blijkt „Danton's Dood" rijker
en dieper te zijn dan men bij de première
had vermoed. Kortom: het werk heeft zich
weten te handhaven en wij zijn intussen
in ons oordeel rijper geworden.
TERWIJL MEN OOK nu weer niet kla
gen kan over het optreden van de beste
solisten, die straks in systematische volg
orde alle festivals zullen bezoeken, valt
de medewerking van buitenlandse orkes
ten in Wenen deze keer enigszins tegen.
Naast het London Symphony Orchestra,
Gré Brouwenstijn
dat o.a. door Monteux wordt gedirigeerd,
maakt men alleen kennis met het Philhar-
monisch Orkest van Boekarest onder de
uitstekende leiding van G. Georgescu. Al
is de prestatie van dit ensemble bewon
derenswaardig in de weergaven van twee
symfonieën van Prokofjev, het haalt toch
de hoogste kwaliteit niet, maar wel ver
wijdde het de muzikale horizon. Tot nu
toe was namelijk dit ensemble nog vrij
wel onbekend in het westen. Ook in dit
opzicht blijkt Wenen een snijpunt te zijn
tussen oost en west en speelt het een rol
als bemiddelaar van zuiver spirituele
waarden. Men kan echter zeker zeggen
dat het verblijf in Wenen voor de musici
uit Boekarest nog vruchtbaarder is ge
weest, want zij leerden een open wereld
kennen, waar kunst zich vrij van elke po
litieke binding kan openbaren en ontvou
wen.
ONDER DE VERSCHILLENDE koren
die in Wenen optreden verdienen de aan
dacht: een liedertafel uit Berlijn, het koor
van de Beierse Omroep en vooral Die
Haghe Sanghers, die onder leiding van
Jos Vranken op 10 juni in de Stephans-
dom de mis van Diepenbrock en het Te
Deum van Monnikendam ten gehoren zul
len brengen. Daags daarop zingen zij in
de grote zaal van de Musikverein. Hierop
komen wij nog nader terug.
Advertentie
U behoeft daarvoor slechts een bezoek te
brengen aan Modehuis Margriet, het enige
modehuis dat zich speciaal heeft toegelegd
op de maten 42 tot 57.
Deze specialisatie betekent, dat U In elke
maat keuze hebt uit tientallen modieuze ja
ponnen, blouses, rokken etc. En ook, dat U
wordt geholpen door verkoopsters, die weten
wat U verlangt.
Het betekent beslist niet dat onze prijzen
extra hoog zijn. Integendeel.
AMSTERDAM. KINKERSTRAAT M3-145. TEL. 82144
HAARLEM. GEN. CRONJESTRAAT 96. TEL. 63944
Na een langdurige ziekte is te Naarden
overleden de 69-jarige Nederlandse por
tretfotograaf Godfried de Groot. Geboren
in Den Helder, begon de heer De Groot
zijn loopbaan in de fotografie als leerling
in verschillende Nederlandse en buiten
landse steden. Na de eerste wereldoorlog
vestigde hij zich als zelfstandig fotograaf
in Amsterdam.
In zijn atelier hebben vele beroemde
persoonlijkheden zich door Godfried de
Groot laten fotograferen: kunstenaars,
filmartiesten, vermaarde mannequins, ge
leerden enz. Bekend zijn ook zijn portret
ten van koningin Wilhelmina, waarvan dat
uit 1938, gemaakt ter gelegenheid van het
veertigjarig regeringsjubleum, altijd als
het beste fotografische portret van de ko
ningin is beoordeeld. Ook is heel bekend
de serie portretten van de Nederlands-
Amerikaanse filmster Audrey Hepburn
waarvan gezegd wordt, dat zij de stoot
hebben gegeven tot haar filmcarrière.
Door zijn grotendeels luchtige en amu
sante aard paste het NCRV-televisiepro-
gramma zeer goed in de avond van een
nogal afmattend hete dag. Geroutineerd,
maar ook goed zorgden de familie Stone
en het orkest van Pi Scheffer, versterkt
door de zangeres Sheila Southern, voor
ontspanning in de serieuitzendingen „Al
les draait om Moeder" en „Muziek voor
U". Wie zich toch nog wat wilde vermoei
en, kon trachten de puzzles van het w'n-
teravondspel „Zoek de zin op" te ontcij
feren. Merkwaardig was daarbij de uit
spraak van een intelligente deelneemster
die, hoe aardig ze het ook deed, de intelli
gentie-waarde van dit programma in twij
fel trok.
Meer geschikt voor een filmstudie-club
leek ons het probeersel „Boven-al", een
met allerlei trucjes en „uitsnijdingen" dy
namisch gemaakt filmpje van uiteraard
statische luchtfoto's. Het gewilde karakter
van dit (te) vrije verhaal over Nederland
werd geaccentueerd door een nogal ly
rische en soms quasi-diepzinnige tekst,
voorgelezen op het bekende, ingehouden
maniertje.
Amusant en voorzien van enige echte
wijsheden was de eenakter „Improvisa
tie", waarin de auteur Ionesco het schrij
ven voor en over het toneel duchtig op
de korrel nam. Hij spaarde daarbij noch
de toneelcritiek (die, soms geneigd is van
deze kunst een wetenschap te maken)
De aanval op de Moskouse schrijvers
is opnieuw verder gegaan met de aan
kondiging dat zij zich moeten laten in
schrijven bij organisaties van de Commu
nistische Partij op fabrieken, scholen en
ari'éere'instellingen. Het besluit heeft be
trekking opf'alle Moskouse schrijvers die
lid zijn van de communistische partij. In
plaats van dat zij worden ingeschreven
bij een speciale afdeling van de partij,
zullen zij nu voorkomen op de lijsten van
plaatselijke partij-organisaties bij verschil
lende fabrieken en instellingen. Dit bete
kent dat de schrijvers zullen moeten deel
nemen aan geregelde partijvergaderin
gen die ook worden bijgewoond door fa
brieksarbeiders, onderwijzers enz.
HET NOORDHOLLANDS Philhar-
monisch Orkest zal dit jaar zes Zomer
concerten verzorgen op de donderdag
avonden 20 en 27 juni, 11 juli, 22 en
29 augustus en 5 september in het Con
certgebouw te Haarlem.
IN HET EERSTE CONCERT, dat wordt
geleid door Marinus Adam, is de 14-jarige
violiste Emmy Verhey soliste met het
Vioolconcert van Tsjaikofsky. Het orkest
opent het programma met „Een nacht op
de kale berg" van Moessorgsky en sluit
met de 7de Symfonie van Schubert. Het
tweede concert op 27 juni staat onder lei
ding van Henri Arends. Solist is de pia
nist Hans Dercksen, die het Pianoconcert
no 3 van Beethoven uitvoert. Het concert
wordt geopend met de Ouverture Egmont
van dezelfde componist. Tsjaikofsky's
Vierde Symfonie besluit het programma.
In het derde concert, op 11 juli, speelt
de Amerikaanse pianiste Marjorie Mitchell
het 2de Pianoconcert van Rachmaninoff.
Onder leiding van Marinus Adam worden
verder de Ouverture Euryanthe van Weber
en de 8ste Symfonie van Beethoven uit
gevoerd.
Na de vakantie heeft het vierde Zomer-
concert plaats op 22 augustus. Het con
cert wordt geleid door Marinus Adam en
heeft als solist de pianist Theo Bruins.
Uitgevoerd worden de Symfonie in g K.V.
550 van Mozart, het Pianoconcert van
Schumann en „L'apprenti sorcie'r" van
Dukas.
Het vijfde concert, op 29 augustus, wordt
geopend met de Ouverture „Le roi d'Ys"
van Lalo. De violist Dick de Reus, concert
meester van het Rotterdams Philharmo-
nisch Orkest, speelt het Vioolconcert no 3
van Saint-Saëns en het concert wordt be
sloten met Tsjaikofsky's Vijfde Symfonie.
Het concert wordt geleid door Marinus
Adam.
Het zesde en laatste Zomerconcert heeft
plaats op 5 september. Uitgevoerd worden
het Symfonisch gedicht „Finlandia" van
Sibelius, het Pianoconcert van Grieg, met
als solist de jonge pianist Johan van Beek
en de 2de Symfonie van Brahms. Ook dit
concert staat onder leiding van Marinus
Adam.
Kunst- en Antiekbeurs. Prinses Bea
trix heeft het voornemen op woensdag
19 juni de vijftiende Oude Kunst- en An
tiekbeurs te openen, die van 20 juni tot
13 juli in het Prinsenhof te Delft zal wor
den gehouden.
noch zichzelf (als een schrijver, die zich
aan die geleerddoenderij wel eens wat
gelegen laat liggen). Onder regie van Pe
ter Holland werd deze rake spotternij
door de werkgroep van „de Haagse Come-
die" vlot en sprankelend voor de came
ra's gebracht. Ons viel daarbij vooral het
uitstekende spel van Wim de Haas (als
de schrijver Ionesco) op.
J. Damshuizer
(Van onze correspondent
PARIJS Vijf, zes, zeven keer moest
gisteravond woensdagtegen middernacht
het gordijn in het Sara Bernhardt-theater
worden gehaald vóór Parijs zijn sympathie
en zijn bewondering had betuigd voor de
bewonderenswaardige prestaties waar
mee het Nederlands Danstheater tenslotte
dan toch zijn aandeel aan het Internatio
nale Festival heeft willen leveren. Hans
van Manen en de zijnen kunnen tevreden
zijn met hun Parijse debuut.
Het Nederlandse Danstheater heeft met
een even verdiend als hartelijk succes een
antwoord gegeven aan de heren cijfe.
raars van O. K. en W., die, zoals men
zich herinnert, aanvankelijk de subsidie
voor de reis geweigerd hadden om rede
nen die voor de buitenwereld duister zijn
gebleven, doch die achteraf door deze uit
slag in elk geval niet gerechtvaardigd wor
den. Van alle greoepen, die ons land tot
dusver naar het Theater der Naties heeft
afgevaardigd Nederlandse Comedie, Na
tionaal Ballet, Scapino en nu dan het Ne
derlands Danstheater heeft dit laatste
gezelschap ongetwijfeld verreweg 't meest
overtuigend en meest zinvolle ^aqjje^ljïjj-
gedragen.
Men zag hier danskunst van een groep
van louter jonge, veelal zeer talentvolle
krachten met een sterke homogeniteit en
eén onvervalst eigen karakter, gematigd
modern, dat overtuigde door een ongekun
stelde oprechtheid, waarin men het merk
teken van de Nederlandse volksaard meen
de te mogen herkennen. In deze geest van
eerlijk geloof en jeugdig enthousiasme wer
den gisteren balletten op muziek van Bla-
cher, Hartman, Duke Ellington dat wel
de sterkste indruk maakte en Orffs
beroemde Carmina Burana uitgevoerd. En
in diezelfde geest hopen we vanavond ge
tuige te zijn van de uitvoering van het
tweede programma op muziek van Saint-
Saëns, Schönberg, Britten en Brubeck, dat
men zonder veel risico op vooghand dan
ook al wel een even ruim en gewettigd
succes durft voorspellen.
DEZE MAAND kan men „In 't Goede
Uur" weer eens tekeningen van de Am
sterdammer Henk Broer ontmoeten.
Trouwe expositiebezoekers zullen mo
gelijk bepaalde zaken al eerder gezien
hebben. Ze gaan echter niet vervelen en
ze staan ook niet achter bij later werk
van Broer dat losser of driftiger gedaan
werd. Broer lijkt thans meer te rekenen
op zijn ervaring en groter vrijheid te
willen geven aan zijn intuïtie, waarmee
een nog persoonlijker uiten mogelijk kan
worden. Zijn werk komt hiermee in ex
pressionistische hoek en is eigenlijk van
een zuiverder expressionisme dan dat
van hen, die van een spontaan vorm
geven een stijl trachten te maken. Broer
kan zo in de buurt van een Soutine ko
men en het is jammer dat hij te weinig
tot schilderen komt. Broer werkt name
lijk als leraar aan twee belangrijke
kunstscholen en geeft zomers nog zijn
krachten aan een examencommissie.
ZIJN ONTWIKKELING was geen ge
makkelijke en kwam betrekkelijk laat. In
beginsel objectiveert hij meer dan de echte
expressionist. Wèl kon de autodidact Broer
door zijn argeloze benadering van de na
tuur komen tot een wijze van uitdrukken,
die anders is dan die van op traditie voort-
werkende impressionisten of realisten.
Hoewel op een gegeven moment zijn teken-
wijze grif en van harte werd geaccepteerd,
is deze op vele punten bij alle eenvoud
toch geen gewone in de zin van een ge
wende te noemen. Met zijn zo persoon
lijke benadering en eigen handschrift voeg
de Broer toe aan wat reeds was. Dat hij
bijdroeg aan vernieuwing kan blijken uit
het van hem verlangde onderwijs en zijn
daarop gevolgde invloed. Terecht is hij
zelf echter beducht kleine „Broertjes" on
der zijn leerlingen te maken, want zijn
tekenwijze staat en valt met de intensiteit
van beleven. Zijn voorbeeld ligt dan ook
sterk in de keuze van het onderwerp,
waarbij de mensen en hun gedragingen
meestal in het middelpunt staan. Zo is bij
voorbeeld het vrouwelijk naakt door hem
niet gezocht als voorwaarde of aanleiding
tot een fraai werkstuk. Hij tekende het
model zoals hij dat in de klas ontmoette,
gewoon in haar of zijn werk zoals hij an
dere mensen weer in andere situaties zag.
Daarom hebben zijn naaktstudies niet dat
geposeerde karakter dat we wel zien in
anderer verdienstelijk gedaan maar niet
altijd even geïnspireerd werk. Even is toch
ook zijn behoefte aan studie duidelijk en
ontmoeten we in een tekening van een
leerling en het poserend model een licht
verschil in de benadering van beide op
het blad voorkomende figuren. Onbedoeld
misschien voegt dit wrikken in de behan
deling van het geheel toch iets toe aan de
beschrijving van de situatie, waarin de
leerling echt bezig is met wat hij zich
voorstelt dat op zijn papier zou moeten
Het onder leiding van de Nederlandse
danser en choreograaf Pieter van der
Sloot staande Teatro del Balletto te Rome
krijgt thans, als enige Italiaanse ballet
groep, van de Italiaanse regering een jaar
lijkse subsidie. Voor de komende zomer-
tournee heeft Van der Sloot enige nieuwe
baletten gecreëerd, n.l. „Dithyrambos"
van Remzo Rossellini en een ballet
op verschillende danssuites van Richard
Strauss.
Tekening van Henk Broer,
„De modelklas".
komen. De leerling tekenend in deze si
tuatie verplaatste Broer zich als het ware
in hem bij het aangaan van de schets van
het model. Opvallend in het algemeen is
ook nu weer de jeugdige allure van Broers
werk.
Op zaterdag 29 juni houdt de vereniging
„Vooruit" op het gemeentelijk sportter
rein in Hoofddorp haar jaarlijks nationaal
Concours Hippique, waaraan zijn verbon
den de locale premiekeuringen van de
tuig- en trekpaarden, 's Morgens om 8 uur
wordt begonnen met wedstrijden voor lan
delijke ruiters, om 8.30 uur volgt een
jeugdspringconcours, terwijl op deze tijd
eveneens de premiekeuringen een aanvang
nemen.
Het hoofdprogramma dat om 13 uur be
gint, omvat onder andere een drietal
springconcoursen, verschillende tuigpaar-
denrubrieken en als bijzondere show het
optreden van de Trommelaeren van Ro-
sendaele.
Op IS juni zal mevrouw Ida de Leeuw
van Rees voor de laatste maal haar
radiorubriek „Met naald en schaar"
verzorgen, die zij in spetember 1925
aanving.
HILVERSUM I. 402 m. 7.00-24.00 KRO.
KRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Morgengebed.
7.15 Ouverture, radio voor vroege men
sen, met reportages, een liedje en actu
aliteiten. (7.30-7.35 Strip voor de jeugd).
7.55 Overweging. 8.00 Nieuws. 8.15 Lich
te grammofoonmuziek. 8.50 Voor de huis
vrouw. 9.35 Waterstanden. 9.40 Béatrice
et Bénédict, komische opera (gr.). 11.00
Voor de zieken. 11.40 Klavecimbel-recital
(gr.) 11.50 Als de ziele luistert, lezing.
12.00 Middagklok - noodklok. 12.04 Licht
instrumentaal ensemble en zangsolisten.
12.30 Mededelingen t.b.v. land- en tuin
bouw. 12.33 Lichte grammofoonmuziek.
12.50 Actualiteiten. 13.00 Nieuws. 13.15 Pla-
tennieuws. 13.20 Dansorkest en zangsolis
ten. 13.45 Voor de vrouw. 14.00 Radio
kamerorkest en solist: klassieke en mo
derne muziek. 14.50 Lichte grammofoon
muziek. 15.30 Voor de zieken. 16.30 Klas
sieke kamermuziek. 17.00 Boekbespreking
voor de jeugd. 17.15 Kinderkoor. 17.40
Beursbericht. 17.45 Promenade-orkest en
zangsolisten: populaire operaklanken.
18.20 Lichte grammofoonmuziek. 18.50 Re
geringsuitzending: Uitzending voor de
middenstand. 19.00 Nieuws. 19.10 Actuali
teiten. 19.25 Jeugd en boeken. 19.30 Po
litieke lezing. 19.40 Grammofoonplaten-
programma voor de militairen. 20.30 Ac
tueel programma voor jongeren van 20
tot 30. 21.00 Strijkorkest: amusements
muziek. 21.20 Een Aprilgrap, zangspel.
22.00 Lichte grammofoonmuziek. 22.15?
22.25 Boekbespreking. 22.30 Nieuws. 22.40
23.20 Klassieke liederen. 23.5524.00 Nws.
HILVERSUM II. 298 m. 7.00 VARA. 10.00
VPRO. 10.20 VARA. 12.00 AVRO.
16.00 VARA. 19.30 VPRO. 21.00 VA
RA. 22.40 VPRO. 23.00-24.00 VARA.
VARA: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtendgym
nastiek. 7.20 Socialistisch strijdlied. 7.23
Klaarwakker: lichte -gram£mofoonmu:aiek.
reportages, mededelingen en commenta
ren. (Om 7.35 Van de voorpagina). 8.00
Nieuws en socialistisch strijdlied. 8.18
Lichte grammofoonmuziek. 9.00 Ochtend
gymnastiek voor de vrouw. 9.10 Moderne
grammofoonmuziek. VPRO: 10.00 Het Ne
derlandse Rode Kruis, reportage. 10.05
Morgenwijding. VARA: 10.20 Voor de huis
vrouw. 11.00 Voor de kleuters. 11.15 Piano
recital: moderne muziek. 11.40 Orgelspel.
AVRO: 12.00 Beiaardconcert. 12.05 Zang
en piano. 12,20 Regeringsuitzending: Uit
zending voor de landbouw. 12.30 Medede
lingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.33 Sport
en recreatie, afgewisseld met grammo
foonmuziek. 13.00 Nieuws. 13.15 Medede
lingen, eventueel actueel of grammofoon
muziek. 13.25 Beursberichten. 13.30 Zuid-
afrikaanse omroeporkest. 14 00 Kinderkoor.
14.20 Water van de Helikon: literair pro
gramma. 14.40 Gastenavond, gevarieerd
programma (herhaling van 23 oktober
1962). VARA: 16.00 Grepen uit de muziek
geschiedenis, muzikale lezing. 16.30 Licht
orkest en zangsoliste. 17.00 Voor de zie
ken. 17.30 Licht instrumentaal kwintet.
17.50 Actualiteiten. 18.00 Nieuws. 18.15 Ge
sproken brief uit Vlaanderen. 18.20 Licht
ensemble met zangsolist. 18.50 Loon naar
werken, actueel praatje. 19.00 Voor de
kinderen. 19.10 Zeemansliederen en -ver-
halen. VPRO: 19.30 Uit de kunst, veer
tiendaags magazine. 20.00 Nieuws. 20.05
Des avonds wordt het afgesneden en het
verdortdocumentair programma.
20.35 Moderne pianomuziek (gr.) 20.40
Vlaanderen is vlakbij, lezing (II). VARA:
21.00 Tango-rumba-orkest met zangsolis
ten. 21.30 Komen er teveel auto's?, ge
sprek. 22.00 't Chansonnetje in huis: lied
jes. 22.30 Nieuws. VPRO: 22.40 Medebur
gers, klankbeeld (I). VARA: 23.00 Socia
listisch nieuws in Esperanto. 23.10 Lichte
grammofoonmuziek. 23.55-24.00 Nieuws.
VOOR DONDERDAG
VARA: 14.30 Voor de vrouw. 15.15 Pau
ze. 15.30-15.45 Voor de kleuters. 19.30 Het
kralensnoer van Exloo, documentaire,
NTS: 20.00 Journaal. VARA: 20.20 Ach
ter het nieuws. 20.45 Holland Festival 1963:
speciale aflevering van Spiegel der Kuns
ten. 21.10 Het Cafeetje, blijspel. NTS: 22.55-
23.00 Journaal.
VOOR VRIJDAG
KRO: 19.30 Voor de jongeren. NTS:
20.00 Journaal en weeroverzicht. KRO:
20.20 Actualiteiten. 20.40 De Fuik, TV-spel.
21.20 Boulevard, gevarieerd programma.
22.00 D-Day, documentaire. NTS: 22.50-
22.55 Journaal.
Advertentie
piano's