„Nieuw leven in het jonge kunstleven van deze oude stad Burgemeester Cremers opende in Vleeshal Zomercursus van Academie '63 te Haarlem Pracht-ateliers in Koudenhorn feestelijk ingewijd Jazz-instituut in Haarlem DE PROGRAMMA'S Frank Martin dirigeert „Monsieur de Pourceaugnac" AVRO-40 blijft open ZATERDAG 15 JUNI 1963 Opening Holland Festival Denk erom Vincent, je komt niét met een baard thuis. nabeschouwingen Hartewens-concert Rob du Bois Pianist Asjkenazy gaat toch in Moskou wonen De radio geeft zondag De radio geeft maandag T elevisie programma „DE EXPERIMENTELE ACADEMIE '63 zal, naar wij hopen, deining ver oorzaken en nieuw leven brengen in het jonge kunstleven van deze oude stad. Het is een machtig experiment. Iedere rechtgeaarde Haarlemmer is u dankbaar en het gemeentebestuur is er trots op dat het hieraan iets heeft mogen bij dragen". Deze woorden sprak burgemeester mr. O. P. F. M. Cremers gisteren in de Vleeshal te Haarlem, waar de openingsplechtigheid plaats had van de Zomercursus van de Stichting Academie '63. „Van harte hoop ik dat u vele, vele jaren zult blijven wat u nu bent: een steeds jonge, steeds experimenterende vrije werkgroep, en dringend noodzakelijke aanvulling van de andere kunstscholen en -academies. Met deze wens laat ik u te water. Goede vaart". DE BIJEENKOMST was om 4 uur 's middags geopend door mr. dr. P. J. Witteman, voorzitter van de Stichting Aca demie '63. Hij bracht dank aan het ge meentebestuur van Haarlem, met name aan wethouder D. J. A. Geluk, die spe ciaal om deze openingsplechtigheid bij te wonen zijn vakantie had onderbroken en in één ruk van Frankfurt naar Haarlem was gereden. „U heeft zich -'an het eerste uur af volledig achter dit initiatief ge plaatst. Het idee van de Zomeracademie is van u afkomstig en u heeft niet alleen binnen Haarlem alle medewerking ver leend maar ook ons plan willen bepleiten bij Rijk en Provincie en buiten de directe belangensfeer van uw portefeuilles in tal loze grote en kleine zaken willen bemid delen." MR. WITTEMAN bracht hulde aan wet houder Happé, stadsarchitect Breuning, architect Bollebakker en de heer Kamp van Openbare Werken, die het onmogelijk- lijkende hebben gedaan om de ateliers op tijd klaar te doen zijn. In zijn dank be trok hij ook Haarlems Dagblad, dat de eerste financiële steun aan het project ge geven heeft en een groot aandeel heeft willen nemen in de opbouw ervan. Voorts dankte hij het Rijk, het Prins Bernhard Fonds en het Anjerfonds voor de subsi dies, voor het stichten van het beurzen fonds de bedrijven Van Leers Vatenfa- briek, Sikkens Lak, De Cirkel, De Hoog ovens, de Kon. Zout Ketjen en de N.Z.H.V.M. en ten slotte alle werklieden die in minimale tijd de kazernelokalen hebben weten te herscheppen in prachtige ateliers. Mevr. E. Wenckebach-van der Hoeven, secretaresse van de Stichting, moest zich een huldiging laten welgeval len nu zij, na onschatbaar veel en belang rijk werk voor het tot stand komen van de Academie te hebben verricht, door ver huizing naar Den Haag haar functie moet verlaten. Zij ontving, een cassette met de Figaro van Mozart" en een bloemstuk. ,,NU STAAN WE dan aan het begin van de Academie, die in september met haar jaarcursus en zaterdagcursus de thans te openen zomercursus gaat voortzetten. Wij willen een complement leveren voor het bestaande kunstonderwijs, door een geheel eigen contact tussen docenten en leerlin gen in een vrije vorm van samenwerking. Wij menen dat hierdoor ten behoeve van het kunstonderwijs in het algemeen nutti ge ervaring zal worden opgedaan. Wij ho pen ook dat dit zal worden ingezien door degenen, die reeds hun sporen op dit ge bied hebben verdiend en dat wij van hun belangstelling en adviezen zullen kunnen profiteren." Vervolgens richtte mr. Witte man zich tot de zestig leerlingen die de Advertentie PIANO'S VLEUGELS HAARLEM - ZIJLWEG 57 - TEL. (02500) U036 Als de belangstelling groot genoeg is krijgt Haarlem een jazz-instituut. De jazz musici Cees Schmal en Herman Schoon- derwalt koesteren plannen in deze rich ting omdat zij menen dat er op het ge bied van het jazz-onderwijs in Nederland nu te weinig mogelijkheden liggen. De twee musici willen een werk-orkest gaan vormen van jonge amateur-musici, die zo in gelegenheid worden gesteld in een orkest te spelen en zich te bekwamen in samenspel, sectiespel en solospel. In de maand juli gaat men een proef nemen in de jazz-societeit tegenover het Haarlemse station. Eén avond in de week wil men daar gaan werken met musici uit het westen van het land. Is de belang stelling groot genoeg, dan wordt er een jazzinstituut gesticht. Men kan zich opgeven bij Cees Schmal, Vondelweg 194, Haarlem, telefoon 60294. De dirigent Paul Sacher is door plotse linge ziekte verhinderd hedenavond de pre mière van de opera „Monsieur de Pour ceaugnac" in de Stadsschouwburg te Am sterdam ter opening van het Holland Fes tival te dirigeren. De componist van de opera Frank Mar tin. die zo juist is teruggekeerd uit Ber lijn waar hij een reeks concerten heeft geleid van het Berlijns Filharmonisch Or kest. heeft zich bereid verklaard de di rectie van deze première over te nemen. Zomercursus gaan volgen: „Wij hopen dat u samen met de docenten aan dit initia tief inhoud zult geven en dat Haarlem een vaste plaats zal innemen in en een ver rijking zal blijken van het reeds bestaan de kunstonderwijs in ons land." Burgemeester Cremers memoreer de in zijn toespraak dat, sinds in 1926 de Haarlemse Kunstnijverheidsschool aan de Dreef werd opgeheven, Haarlem steeds de behoefte had gehad aan een daar mee vergelijkbare instelling. Toen het aca demieplan in Haarlem ontstond, heeft de gemeente dan ook niet geaarzeld om, niét conventioneel denkend en geen garan ties vragend zoals gebruikelijk is, gewoon vertrouwen te scl enken. „Wij hebben u een gebouw ter beschikking gesteld en later met anderen de financiering afge rond. Hadden wij u teveel gevraagd, u was misschien ongeduldig geworden en er gens anders heen gegaan. Iedereen heeft iedereen aanstonds begrepen". De burge meester roemde de aard en inrichting van de ateliers, die hij twee dagen eerder met mevrouw Cremers reeds bezocht had. BURGEMEESTER CREMERS vertelde iets over de geschiedenis van het Kouden- horngebouw, dat in 1772 gebouwd is als Diakoniehuis, in 1810 door de Franse be zetter gevorderd werd en sindsdien een militaire bestemming behield tot enkele jaren geleden de gemeente er weer over kon beschikken. Nu zijn er gevestigd een mobilisatiebureau, een bouwbureau, de po- litiepaarden, leslokalen voor verkeerson- derricht, jeugdgroepen en de Academie '63. „Laten wij goed bedenken dat wij moeten waarmaken dat Haarlem de ere naam verdient van „de oude stad met het jonge hart". Haarlem noemt zich de stad van Frans Hals. Best. Maar dan zijn de Haarlemmers ook verplicht te zorgen dat het kunstleven ook in de twintigste eeuw bloeit en tot steeds hogere bloei ge raakt'.'. -Daarna sprak 'de burgemeester de in de aanhef vermelde woorden. Mr. dr. Witteman dankte de burgemees ter voor. diens waardevolle toespraak, waarin op zo'n sympathieke wijze tot uiting was gekomen een mentaliteit, waar- door de Stichting zich alleen maar gesti muleerd kan voelen. Hij gaf voorts het woord aan de auteur Bert Schierbeek, die ondanks het feit dat zijn toneelstuk „Een groot dood dier" maandag reeds in pre mière gaat in het Holland Festival, een repetitie heeft willen overslaan om in Haarlem de opening op te luisteren met een lezing. De heer Schierbeek las „De kunstenaar en de dingen," een beschou wing over de verstarring die het codifi cerende begrip aan het leven oplegt en de wijze waarop de kunstenaar die meer in de dingen ziet dan men, verblind door de dagelijkse omgang ermee, ge wend is er in te zien de dingen tevoor schijn tovert in hun geheime aspecten. „Daardoor ondermijnt hij de dagelijkse betekenis die er aan gehecht wordt. En dit terecht. Waarom halve maatregelen? Dus doet de kunstenaar met de dingen wat hij wil. Hij maakt ze nieuw." De heer Schierbeek, die deze lezing gekozen had om te illustreren hoe de Academie '63, met de vrijheid van de kunstenaar in het vaandel, vernieuwing beoogt naast de reeds geijkte vormen van op kunst ge richt principieel onderwijs, werd met ap plaus beloond. Daarna begaf het gezelschap van 180 5 1 |i .XTOWlöfl Wethouder Géluk, speciaal van vakan- - tie teruggekeerd om de jfeestelijke opening bij te wonen, Mari Andriessen, die een atelic leidt in de Koudenhorn, en de heer Baard, be stuurslid van de Academie '63, in gesprek. personen, onder wie een veertigtal leer lingen, zich in bussen naar de ateliers in De Koudenhorn, waar zij verwelkomd werden door de Haarlemse Bloemenmeis jes en buffetten gereed waren gemaakt. De prachtige ateliers maakten diepe in druk op de gasten, onder wie wij opmerk ten, behalve de heer en mevrouw Cre mers en de wethouders Schippers, Geluk, Van der Veldt en gemeentesecretaris Phaff, alle docenten de heren Mari An driessen, Wessel Couzijn, Cor Dik, Nic. Jonk, Arie Kater en Theo Mulder hoofdcommissaris A. L. de Boer, burge meester Bruinsma van Beverwijk, de ge deputeerde van Noord-Holland drs. W. A. van der Donk, bestuursleden van Haarlem se kunstenaarsverenigingen, bestuursleden en docenten van Kunstacademie en Kunst nijverheidsscholen, de heren Siedenburg en Priesman van het Prins Bernhard Fonds en ;hr. F. W. A. Beelaerts van Blokland van het Anjerfonds Noord-Hol land en vele beeldhouwers en schilders, onder wie Auke Hettema, voorzitter van de Nederlandse Kring van Beeldhouwers Bertus Sondaar, prof. Cor Hund en Char lotte van Pallandt. De leerlingen verzamelden zich na de ontvangst, met hun docenten, in een met stukken v.an.de Holland Festivalversiering van Metten Koornstra opgeluisterde zaal waar een uitstekènde combo musiceerde en tot laat in de avond de opening joyeus gevierd werd. Hedenmorgen zijn docenten en leerlingen van de Academie in de ate liers de zomercursus begonnen. De reportage van het Hartewens-concert die toch wel unieke gebeurtenis geboren uit een gesprek van dirigent Henri Arends en AVRO-medewerker Gerrit den Braber, is ons erg tegengevallen. Dit evenement toch, waarbij incidenteel de „zware" en de „lichte" muziek, alsmede de jeugdige liefhebbers van een of beide soorten cul tuurgenot, bijeengebracht waren, bood nu toch wel alle kansen voor een goed ver zorgde, levende en wat dieper op het on derwerp ingaande reportage. Het is jam mer, dat wij zulks moeten zeggen, maar geen van deze drie adjectieven kan voor deze onder regie van Theo Ordeman tot stand gekomen registratie gebruikt wor den. Fotografisch zowel als filmisch liet het beeld veel te wensen over; de presen tatie van het programma door Wilco Meyer en Lonneke Hoogland deed zowel stijf als gemaakt aan (de gesprekjes b.v. met de optredende musici en zangeressen verrieden van te voren gemaakte af spraakjes); en wat wij het meeste mis ten de reacties van het publiek voor een groot deel voor het eerst in een con certzaal aanwezig kwamen niet op het scherm, zoals in dit geval zeker verwacht kon worden. Wij zagen over het alge meen slechts overzichten van de zaal en tal van rommelige „medium shots." Hier toch had men ons zeker grote close-ups van de gezichten moeten laten zien; hier ook waren flitsende vraaggesprekjes met vertegenwoordigers van de zaal zeker op hun plaats geweest (deze hadden o.i. zo wel in als buiten de zaal gemaakt kun nen worden). Bij de t.v. toch liet men ons vaak genoeg met de camera vastgelegde en voor de vuist weg uitgesproken verkla ringen van die grote onbekende, het pu bliek, zien en horen. Dit alles neemt niet weg, dat deze uitzending met Herman Krebbers en Dick de Nijs, met Anneke Grönloh en Aafje Heynis, met Rita Reys en Hans Henkemans en niet te vergeten het Noordhollands Philharmonisch Orkest o.l.v. de initiatiefnemer ons veel genot verschaft heeft. Maar als t.v.-produktie had het stukken en stukken beter kunnen zijn. Jammer! Wij hopen, dat er nog eens zo'n evenement en een beter daaraan ont- De liquiditeitsmoeilijkheden, waarmee het restaurant op de AVRO-40 te kampen had, zijn opgelost: de AVRO heeft de hel pende hand gereikt. Dit deelde de adjunct directeur van de AVRO, de heer Bonge- naar, vrijdag op een persconferentie mee. De AVRO heeft, aldus de woordvoerder van deze omroepvereniging, volledige over eenstemming bereikt met de organisatie, die de acquisitie voor de AVRO-40 heeft verzorgd en met de exploiteur een aan deelhouder van deze organisatie van het restaurant. De AVRO zal ervoor zorgen, dat aan alle verplichtingen, ook ten aanzien van het ontslagen personeel en de leveranciers, zal worden voldaan. „Wij hebben van meet af aan gezegd tevreden te zijn met een bezoekersaantal _van 100.000. We zijn nu aan de 85.000 toë en hebben geen enke le reden de AVRO-40 een ontijdig einde te laten nemen", zo verklaarde de heer Bongenaar. De AVRO-40 blijft inclusief restaurant in zijn oorspronkelijke opzet de hele maand doordraaien. w agekondigde werk van de Tsjech llja Zeljenka kon wegens ziekte van een van snelers tu DE VIJFDE AVOND van het ISCM-festival in Amsterdam was weer gewijd aan kamermuziek. Men bevond zich dus eergisteren weer in de Kleine Zaal van het Concertgebouw, waar vijf stukken werden gespeeld van componisten uit Joegoslavië, de Verenigde Staten, Duitsland, Zwitserland en Denemarken. Het aanL de spelers helaas niet doorgaan. DE OOGST WAS ook op deze avond vrij schraal. Eigenlijk was er maar één stuk, dat boeiend was en representatief voor de ze tijd, de Sonate voor violoncello solo van de vijfenveertigjarige Duitser Bernd Aloys Zimmermann. Dit door Siegfried Palm magnifiek gespeelde werk bleek een stuk, waarin de technische mogelijk heden van de cello volledig uitgebuit wor den en benut om tot een voor dit instru ment geheel nieuwe klankenwereld te komen van een verfijnde atmosfeer, die de luisteraar boeit van het begin tot net einde.' De cello wordt in de hedendaagse muziek verwaarloosd, omdat vele compo nisten denken dat met dit, met het ro mantische verleden bezwaarde, instrument niets belangwekkends meer gedaan kan worden. Zimmermann heeft met deze So nate het tegendeel zeer overtuigend bewe zen. Een beeld van de geanimeerde ont vangst in een der ateliers van de Academie '63 in de Koudenhorn. Voor de rest klonk er op deze avond weinig belangwekkends. De Quatre Etudes pour quintette a vent van de vierenveer- tigjarige Zwitser Robert Suter bevatten goede ideeën, die er in de uitvoering door het Danzikwintet op de meest voordelige wijze uitkwamen. Maar de goede ideeën werden te zeer omspoeld door stoplappen, zodat het werk als geheel niet voldoende bleef boeien. En verder kwam er niets tot leven. De serenade voor fluit, klarinet en fagot van de Joegoslaaf Alojz Srebotnjak had gedeeltelijk door Milhaud, gedeeltelijk door Strawinsky geschreven kunnen zijn, al zou zij in beide gevallen dan veel beier zijn uitgevallen. HET DOOR RENA SCHOLTENS, Piet Honingh en Theo Bruins voortreffelijk ge speelde trio voor viool, klarinet en piano van de Amerikaan Donald Martino was ze ven te lange delen lang alleen maar ver velend, en het zesde strijkkwartet van de Deen Vagn Holmboe bleek het werk van een zijn vak voortreffelijk beheersende Brahms-epigoon. Als men denkt aan de laattse kwartettenvan Beethoven, de kwar tetten van Janatsjek, de kwartetten van Webern, dan is het niet te begrijpen, dat er anno 1961 nog op deze manier, vak kundig genoeg, gecomponeerd wordt. Dat de winden in dit stuk om de rotsen woeien verbaasde ons gezien de landsaard van Holmboe minder, dan het feit, dat nij, die er bekend om is, dat hij als criticus van de „Politiken" altijd voor de nieuwe muziek op de bres heeft gestaan, zelf zo weinig eigen muzikaal initiatief ontplooit. Dat dit stuk in deze avond niet thuishoor de, moge duidelijk zijn. De briljante jonge Russische pianist Wladimir Asjkenazy heeft besloten zich in de Sovjet-Unie te vestigen en niet in Enge land. Dit is meegedeeld door zijn vriend, de Amerikaanse pianist Malcolm Frager nadat hij een dubbelconcert had gespeeld met Asjkenazy in het Moskouse Conserva torium. Asjkenazy wilde zelf niets zeggen, maar familieleden van hem hebben ook meege deeld dat -het echtpaar heeft besloten in Moskou te gaan wonen. In april hebben Asjkenazy en zijn in IJsland geboren Brit se vrouw tijdens een bezoek aan Enge land gezegd dat zij in Engeland zouden wonen, maar dat het geen politiek asiel betrof. ZONDAG 16 JUNI 1963 HILVERSUM I. 402 m. 8.00 NCRV. 9.30 KRO. 17.00 1KOR. 19.00 NCRV. 19.45-24.00 KRO. NCRV: 8.00 Nieuws en weeroverzicht. 8.15 Koorzang met blazersensemble: Geestelijke lie deren (gr.) 8.30 Morgenwijding. 9.15 Orgelspel: gewijde muziek. KRO 9.30 Nieuws. 9.45 Pia norecital: moderne muziek. 12 05 Klein beraad: vragenbeantwoording. 12.15 Lichte oikestmuziek en zangsolisten. 12.50 Buitenlands commentaar. 13.00 Nieuws en mededelingen. 13.10 Bel-Canto- programma met toelichting. 13.45 Piano-duo: moderne mzziek. 14.00 Omroeporkest en solist: moderne muziek. 14.000 Omroeporkest en solist: portages, commentaren en uitslagen. Tijdens dit programma: De hand aan de ploeg, lezing. 16.30 Vespers. IKOR: 17.00 Blijf zitten waar je zit, radio-drive-in voor jonge mensen. 17.15 Zingt he voorbedachte lied. 17.45 Mensen, lezing. 18.00 Het Geladen Schip, critieken. 18.30 De kerk aan het werk: actualiteiten van het kerkelijk erf. 18.40 Kinderbeschermingswerk, klankbeeld. NCRV: 19 00 Nieuws uit de kerken. 19.05 Vocaal ensemble en orgel: gewijde muziek. 19.30 Ge sprekken over de Heidelberger, lezing. KRO: 19.45 Nieuws 20 00 Een avond in Spanje, licht programma. 21.30 Pianorecital: moderne mu ziek. 21.50 Lichte orkestmuziek (gr.) 22.20 7 7 22.25 Boekbespreking. 22.30 Nieuws. 22.40 Avond gebed. 22.50 Lichte Franse muziek (gr.) 23.20 Spiegel van de hedendaagse muziek. 23.55-24.00 Nieuws. HILVERSUM II. 298 m. 8.00 VARA. 10.00 VPRO. 10.30 IKOR. 11.45 VPRO. 12.00 AVRO. 17.00 VPRO. 17.30 VARA. 20.00-24.00 AVRO. VARA: 8.00 Nieuws, postduivenberichten en socialistisch strijdlied. 8.18 Weer of geen weer, gevarieerd programma 9.45 Geestelijk leven, toespraak. VPRO: 10.00 Zondagshalfuur voor de kinderen. IKOR: 10.30 Doopsgezinde kerkdienst. 11.30 Vraag en antwoord. VPRO: 11.45 Flitsen: nieuws van eigen erf. AVRO: 12.00 Carillonbe speling 12.05 Muziek voor allen: amusements muziek (gr.) (plm. 12.30 mogelijke afgelastingen van wedstiijden). 13.00 Nieuws en eventueel postduivenberichten. 13.07 De toestand in de wereld, lezing. 13.17 Mededelingen of grammo- foonmuziek. 13.30 Kiankjuwelen (gr.) 13.50 Boekbespreking. 14.00 Zo maar lucht mu ziekprogramma. 14.30 Voordracht. 14.40 Radio- Filharmonisch orkest en solist: Moderne wer ken. 15.30 AVRO-40, feestflitsen. 15.45 Voor de jeugd. 16.00 Jazzmuziek met zangsoliste. 16.30 Sportrevue. VPRO: 17.00 Gesprekken met luis teraars. 17.15 tSad en land, gesprek. VARA: 17.30 Voor de jeugd. 17.50 Nieuws, sportuitsla gen en sportjournaal. 18.30 Salonorkest en zang solist. 19.00 Bij nader inzien, journalistenforum. 19.35 Een boeketje romantiek: liedjes. AVRO: 20.00 Nieuws. 20.05 Lichte orkestmuziek en zang solisten. 20.45 Kolderkeuken, licht programma. 21.15 Gevarieerde grammofoonmuziek. 22.00 Cel lo en piano: klassieke en moderne muziek (gr.) 22.30 Nieuws. 22.40 Actualiteiten en mededelin gen. 23.00 Jazztrio. 23.30 Lichte orkestmuziek. 23.55-24.00 Nieuws. BRUSSEL 3.24 m. 12.00 Nieuws. 12.03 Fanfaremuziek. 12.30 Weer bericht 12.35 Amusementsmuziek. 12.50 Pro grammaoverzicht. 13.00 Nieuws en weerbericht. 13.15 Voor de soldaten. 14.00 Nieuws. 14.03 Ope ra en Bel Canto-concert. 15.30 Gevarieerd pro gramma. 18.00 Nieuws. 18.03 Pianorecital. 18.30 Godsdienstige uitzending. 19.00 Nieuws. 19.30 Lichte muziek. 20.00 Amusementsprogramma. 22.00 Nieuws. 22.15 Dansmuziek. 23.00 Nieuws. 23.05 Lichte muziek. 23.55 Nieuws. HILVERSUM I. 402 m. 7.00-24.00 NCRV. NCRV7.00 Nieuws 7.10 Dagopening. 7.20 Klassieke grammofoonmuziek. 7.35 Sportuitsla gen van zateldag. 7.45 Radiokrant. 8.00 Nieuws. 8.15 Gewijde muziek. 8.30 Lichte grammofoon- niu/.iek. 9.00 Voor de zieken. 9.35 Waterstanden. 9.40 Voor de hulsvrouw. 10.10 Grammofoonmu ziek. 10.20 Theologische etherleergang. 11.05 pi ano: recital, moderne muziek, u.35 Orgelsjfel met ritmische begeleiding. 12.05 Lichte grammo foonmuziek. 12.25 Voor boer en tuinder. 12.30 Mededelingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.33 Grammofoonmuziek of actualiteiten. 12.40 Trip tiek: voor vacantiegangers. 13.00 Nieuws. 13.15 Licht instrumentaal ensemble. 13.45 Lichte mu ziek uit Griekenland (gr.) 14.05 Schoolradio. 14.35 Moderne orkestwerken. 15.10 Klassieke ka mermuziek. 15.35 Vocaal ensemble: geestelijke liederen. 16.00 Bijbeloverdenking. 16.30 Viool en piano: klassieke muziek. 17.00 Voor de kleuters. 17.15 Voor de jeugd. 17.30 Koorzang (gr.) 17.40 Beursberichten. 17.45 Gitaarmuziek (gr.) 17.50 Regeringsuitzending: Het onderwijs in Surina me in 1962, door Drs. G. K. Lub. 18.00 Kerk orgelconcert klassieke en moderne werken. 18.30 Met band en plaat voor u paraat. 19.00 Nieuws en weerbericht. 19.10 Grammofoonmuziek voor de teenagers. 19.30 Radiokrant. 19.50 Militair orkest. 20.20 De schildpad Maurocordatos, hoor spel. 21.20 Klassieke grammofoonmuziek. 21.30 Promenade-orkest en solist: amusementsmuziek. 22.00 Parlementair commentaar. 22.15 Pianore cital: moderne muziek. 22.30 Nieuws en SOS- berichten. 22.40 Avondoverdenking 22.55 Boek bespreking. 23.05 Klassieke pianomuziek met (ommentaar. 23.45 Orgelspel (gr.) 23.55-24.00 Nieuws. HILVERSUM II. 298 m. 1007 kc-s. 7.00-24.00 AVRO. AVRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtendgymnastiek. 7.20 Lichte grammofoonmuziek. 8.00 Nieuws. 8.15 Carillonbespeling. 8.20 Lichte grammofoon muziek. 9.00 De Groenteman. 9.05 Klassieke grammofoonmuziek. 9.40 Morgenwijding. 10.00 Arbeidsvitaminen. 10.50 Voor de kleuters. 11.00 Voor de vrouw. 12.00 Licht ensemble en zang soliste. 12.30 Mededelingen t.b.v. land- en tuin bouw. 12.33 Voor ons platteland. 12.40 Lichte muziek en zangsolisten. 13.00 Nieuws. 13.15 Mede delingen, eventueel actueel of grammofoonmu ziek. 13.25 Beursberichten. 13 30 Lichte orkest muziek. 14.00 Pianorecital: moderne muziek. 14.30 Ik herinner mij nog heel goed, lezing. 14.45 Muziek is troef: muziekrevue. 15.45 Radio Ma tinee: Ruddigore, operettefgr.) 17.15 voor de padvinders. 17.30 Dixieland .jazzband. 17.50 Voor burger en militair. 18.00 Nieuws. 18.25 AVRO- 40-feestflitsen- 18.50 Openbaar Kunstbezit. 19.00 Klarinet en piano: moderne muziek. 19 30 Ama teurprogramma. 20.00 Nieuws. 20.05 Pianoduo: klassieke en moderne muziek. 21.35 Iwan Mat- wejewitsch en de krokodil, hoorspel. 22.30 Nieuws. 22.40 Actualiteiten. 23.00 Lichte orkest muziek. 23.20 Klassieke grammofoonmuziek. 23.55 -24.00 Nieuws BRUSSEL 324 m. 12.00 Nieuws. 12.03 Lichte muziek. 12.30 Weer bericht. 12.35 Landbouwkroniek. 12.42 Lichte mu ziek. 12.50 Beursberichten. 13.00 Nieuws. 13.15 Kamermuziek 14.00 Nieuws 14.03 Gevarieerde muziek. 14.30 Lichte orkestmuziek. 15.15 Piano recital. 15.25 Lichte muziek. 16.00 Nieuws. 16.03 Beursberichten. 16.09 voor de zieken. 17.00 Nieuws. 17.15 Zangrecital met pianobegeleiding. 17.45 Franse les. 18.00 Nieuws. 18 03 Protestant se godsdienstige uitzending. 18.18 Paardesport- berichten. 18.20 Voor de soldaten. 18.50 Lichte muziek. 19.00 Nieuws. 19.40 In en om de opera. 20.00 Zang. 20.30 Voor de teenagers. 21.00 Show Time. 22.00 Nieuws. 22.15 Volksdansen en -zan gen. 22.35 De zeven kunsten. 23.00 Nieuws. 23.05 Kamermuziek. 23.55 Nieuws. 24.00-0.45 Voor de zeelieden. VOOR ZATERDAG NCRV: 15.00 Verhalen van Dickens, film. 15.25 Filatelistisch allerlei. 15.40 Op mars naar Mars, documentaire. 16.30 Dier in 't vizier: maande lijks programma over dieren. 17.00-17.45 Voor de kinderen. 19.30 Lassie, T.V.-film. NTS: 20.00 Journaal en weeroverzicht. NCRV: 20.20 Memo. 20.30 Naspel op Nederhorst, T.v.-spel. 22.05 Mu ziek voor U. 22.35 Morgen is het zondag. NTS: 22.45-22 50 Journaal. VOOR ZONDAG NTS: 17.15-18.00 Koningin Elisabeth wedstrijd voor viool 1963. 18.00-18.15 Pauze. CONVENT VAN KERKEN: 18.15-19 15 Gereformeerde kerk dienst. NTS: 19.30 Weekjournaal. 20.00 Sport in beeld. VARA: 20.30 Zomer, muzikale fantasie. 21.00 De wereld van vandaag. 21.10 Achter het nieuws. 21.25 Pianorecital: klassieke muziek. 21.45 Gabe, een legende, T.V.-film. NTS: 22.35- 22.40 Journaal. VOOR MAANDAG NTS: 19.30 De wasserij, filmpje. 19.45 Open baar Kunstbezit 20.00 Journaal en weerover zicht. 20.20 Zendtijd politieke partijen V.V.D. 20.30-20 50 Die Margerite (De Margriet), korte film. 20.50 Ladri di Biciclette (Fietsendieven), speelfilm. 22.20-22.25 Journaal.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1963 | | pagina 9