„Portret van Frans Hals" van filmer Dupont
Hans Kaart overleden
DE PROGRAMMA'S
Pierre Monteux dirigeert eindelijk
Wagner-opera in Nederland
John Cowper Powys
overleden
Het coloriet in de
Frans Hals film
Orgelconcert
WOENSDAG 19 JUNI 1963
KRO-verbinding met Rome
Première te Haarlem gevolgd door feestelijke ontvangst
11, P. Baard
Kijkers en luisteraars
Sk W nabeschouwingen
Goede documentaire
J. Damshuizer
De radio geeft donderdag
HILVERSUM II. 298 m. 7.00 AVRO. 7.50
VPRO. 8.00-2400 AVRO
T elevisieprogramma
MET EEN ontwapenende geestigheid
en een iiaast onvoorstelbare vitaliteit heeft
's werelds oudste dirigent Pierre Monteux
(88 jaar) onlangs tijdens een persconfe
rentie in Amsterdam verteld waarom hij
in het Holland Festival het Concertgebouw
orkest in Amsterdam (29 juni) en Sche-
veningen (1 juli) juist met een Wagner-
programma komt dirigeren. „Ik heb dat
altijd graag gewild, maar ik kreeg de
kans niet", zei de pas uit Salzburg te
ruggekeerde dirigent, die Holland zijn
tweede vaderland noemde. „Ze hebben in
mij altijd de dirigent van de moderne
Fransen, van Ravel en Debussy, gezien.
Ik wilde hier graag Wagner ook wel eens
leiden, maar er kwam niets van terecht
tot nu toe", zei de dirigent, die zo lang
in Nederland heeft gewoond en gewerkt.
BIRGIT NILSSON is de soliste tijdens
beide concerten. Pierre Monteux zei in
zijn grappige Frans en/' of Engels, af en
toe gloedvol-humoristisch ondersteund door
zijn 60-jarige Engelse vrouw, dat hij
wel vaak van Birgit Nilsson heeft gehoord
maar nog nooit een concert met haar
heeft gedirigeerd. „Ik ben nu alleen maar
hier om haar de maat aan te geven", zei
de grijze dirigent, die op zeer sympathie
ke wijze de bijna 26-jarige Amerikaanse
dirigent David Zinman bij het Nederland
se publiek introduceerde. Zinman neemt
de leiding over van de twee concerten
die het Nederlands Kamerorkest op 19
(Scheveningen) en 20 juni (Amsterdam)
onder leiding van de door een virusgriep
gevelde Paul Sacher zou geven. Paul Sa-
cher kan zijn aandeel in het Holland Fes
tival niet meer leveren, ook niet met de
nog resterende opvoeringen van de opera
„Monsieur de Poufceaugnac" die nu
De ICR.O.-radio zal met ingang van don-i
derdag 20 juni tweemaal per dag een recht
streekse verbinding met het Vaticaan heb
ben, waar het conclaaf heden is geopend.
Zodra de stemmingen in het conclaaf
bekend zijn zal de K.R.O. haar program
ma onderbreken voor een directe repor
tage. De verslaggever is Dick de Vree.
verder door de componist Frank Martin
zullen worden geleid.
DAVID ZINMAN, die de repetities van
het Nederlands Kamerorkest heeft geleid,
is een van de 187 dirigenten die hun op
leiding hebben gekregen van Pierre Mon
teux. In Amerika leidt hij thans „The
Twin City Chamber Players" in Minnea
polis. „Zinman was een virtuoos violist
en nu is hij een magnifiek dirigent, het
meest opvallende talent dat ik ooit heb
ontmoet", zei Monteux over zijn oud-leer
ling.
Pierre Monteux en zijn Engelse echt
genote voor hun hotel in Amsterdam.
De Britse dichter, romanschrijver en
criticus John Cowper Powys is maan
dagavond op 90-jarige leeftijd in zijn
woning in Blaenau-Ffestiniog in Noord-
Wales overleden.
Powys was de oudste en meest begaafde
van drie schrijvende broers uit een predi
kantengezin. Hij studeerde in Cambridge
en was lange tijd lector aan verschillende
universiteiten in de Verenigde Staten. In
1934 werd zijn autobiografie uitgegeven.
Voorts publiceerde hij onder meer werken
over Dostojevski en Rabelais. Tot zijn be
kendste romans behoren „Wolf silent"
(1929) en „A Glastonbury romance" (1932).
EXTRA-UITZENDING VAN DE
OPENING VAN HET CONCLAAF
Vandaag om 17.20 uur geeft de KRO
aan de Nederlandse kijkers de rechtstreek
se reportage door, die door de Italiaanse
televisie gemaakt wordt van de plechtige
intocht der aan het Conclaaf deelnemende
kardinalen in de Sixtijnse Kapel. In ver
band met deze extra-uitzending begint het
kinderprogramma niet om 17.00, maar
reeds om 16.45 uur.
DE PREMIèRE VAN „PORTRET van
Frans Hals" in Haarlem is een bijzonder
feestelijke gebeurtenis geworden, die her
inneringen wekte aan het festijn waarmee
vorig jaar in het Frans Halsmuseum de
opening van de grote Frans Halsexpositie
is gevierd. Deze tentoonstelling was de
rechtstreekse aanleiding voor de film: het
gemeentebestuur van Haarlem, met name
wethouder D. J. A. Geluk, nam het ini
tiatief dat door het ministerie van Onder
wijs, Kunsten en Wetenschappen zoals
dr. J. Hulsker, hoofd van de afdeling Kun
sten van O K. en W. gisteren in een toe
spraak memoreerde graag werd over
genomen. In het Rembrandt-theater, voor
deze gelegenheid uiterst welwillend door
de directie beschikbaar gesteld, sprak dr.
Hulsker namens de eveneens aanwezi
ge staatssecretaris mr. Y. Scholten een
inleidend woord. Hij achtte het aantrekke
lijk en natuurlijk dat de première in
Haarlem plaats had en noemde enkele van
de problemen waarmee men te kampen
had gehad om de film te kunnen maken:
de bruikleengevers moest om toestemming
worden verzocht, de werken mochten niet
te lang aan de hitte der lampen bloot wor
den gesteld, de afblazing der verwarmde
lucht moest feilloos geschieden, er moes
ten ontzagwekkende verzekeringen wor
den afgesloten. „Het lijkt eenvoudig, de
expositie is er, dus draaien maar; maar
er écht een film van maken is een heel
wat ingewikkelder zaak", aldus dr. Huls
ker. Hij gewaagde van het vertrouwen dat
het ministerie van O. K. en W. graag ge
steld heeft in Frans Dupont, die nu zijn
film „Uitzicht op de hemel" heeft doen
volgen door een, die „Uitzicht op de aar
de" zou kunnen heten, „een uitzicht op de
zeer aardse burgers van Haarlem". Dr.
Hulsker dankte burgemeester Cremers
voor de medewerking en bij voorbaat voor
de ontvangst, die na de filmvertoning in
het Frans Halsmuseum zou plaats hebben
BURGEMEESTER CREMERS dankte
de staatssecretaris naar de „Haarlemse in
blazing" te hebben willen luisteren. Hij
wees erop dat de Rembrandt-expositie tot
een Rembrandt-film geleid heeft, zoals nu
hetzelfde is gebeurd met de Frans Hals
tentoonstelling. „Dat deze film, die een
blijvende herinnering is aan deze grote
manifestatie, tot stand is gekomen, streelt
onze lokale trots en ons gevoel van eigen
waarde. En niet alleen is de film een her
innering, meer nog is hij een verrijking
van onze visie op Hals want het fotogra
fische oog kan waarnemen wat het men
selijke niet ziet". De burgemeester bracht
dank aan de heer Dupont, voor zijn be
reidheid de film te maken.
Een beeld uit de film van Frans Dupont.
OVER „PORTRET VAN Frans Hals
schijft onze filmredacteur Charles Boost
het volgende.
Portret van Frans Hals" heeft Dupont
zijn werk, dat ruim een kwartier in beslag
neemt, genoemd, met deze titel meer be
lovend dan hij kon geven. Want over de
persoon van de schilder is, zoals het com
mentaar van de film in het begin al zegt,
weinig bekend en de spaarzame historische
gegevens, waarover men beschikt, waren
te gering in aantal om er een portret uit
te kunnen samenstellen. Dupont heeft die
moeilijkheid trachten te omzeilen door via
een chronologische rangschikking van de
schilderijen iels te weten te komen om
trent hun maker. Maar ook in dit opzicht
schiet het beschikbare materiaal te kort,
want van Frans Hals zijn uitsluitend por
tretten bekend en voor het distilleren van
levensbijzonderheden bezit dit, in zekere
zin eenzijdige werk te weinig aanknopings
punten.
ER BLEEF DOOR DEZE beperkende
omstandigheden de filmer Dupont niets
anders over dan met behulp van de camera
het oeuvre van de schilder aan een nauw
keurig onderzoek te onderwerpen en met
behulp van detailopnamen wat dieper op de
schilderkunstige kant van het werk in te
gaan. Het resultaat is een enigszins con
ventionele „film sur l'art" geworden, waar
in geen opvallende dingen gebeuren, maar
de bekende en minder bekende portretten
van de grote Haarlemse schilder even zo
vele aanleidingen vormen tot het maken
van verhelderende opmerkingen over de
tijd, waarin zij leefden.
Daarbij voegden zich de detailopnamen
die beter dan de nauwkeurigste beschou
wing van het schilderij ons iets konden
onthullen over de fabelachtige techniek
van de meester en over zijn voortschrij
dende beheersing van het ambacht. De
film heeft daarbij het voordeel schilderijen
of fragmenten ervan direct na elkaar te
kunnen vertonen en zo onderlinge verge
lijkingen mogelijk te maken die vaak tot
boeiende conclusies aanleiding kunnen ge
ven.
DUPONT HEEFT VAN DIT voordeel
een dankbaar gebruik gemaakt en op die
manier aan zijn film de nodige afwisse
ling kunnen geven. Ter verluchting van
het geheel heeft hij bovendien met vers
jes van Bredero en Constantijn Huygens
die door Ton Lutz werden voorgedragen,
de tijd, waarin Frans Hals leefde en som
mige schilderijen enig reliëf weten te ge
ven.
Zo is, alles bij elkaar een interessante
kijkfilm ontstaan die zijn titel niet héle
maal waar maakt, maar ons toch iets
onthult over de mens en de kunstenaar
en in ieder geval, voor zoverre dit nog
nodig mocht zijn, een einde maakt aan de
legende dat Hals een vrolijk en opper
vlakkig man was. Uit deze film treedt
hij ons tegemoet als bescheiden kunste
naar en een scherpzinnig toeschouwer
van mensen die aan zijn geduldige obser
vaties de vorm wist te geven van psy
chologisch portretten, waarvan de karak
ters ons nu nog aanspreken en als her
kenbaar voorkomen. Aldus Charles Boost.
NA DE ZEVENTIEN minuten vergende
vertoning van de film dankte Frans Du
pont in welgekozen bewoordingen voor de
welwillende ontvangst en noemde hij allen,
die ertoe hebben bijgedragen dat de film
tot stand kon komen, in de eerste plaats
cameraman Pim Heytman, voorts geluids
technicus René Decossaux, componist Wim
Franken, adviseur H. P. Baard en pro-
duktieleider G. F. de Clerck.
In bussen begaf het gezelschap zich naar
het Frans Halsmuseum waar het voltallig
college van B. en W. van Haarlem de
gasten ontving. Een keur van dranken
en spijzen werd aangeboden en tot om
streeks half acht heerste in de zalen van
het museum een sfeer die vergelijk
baar is met die van de opening van de
Frans Halsexpositie vorig jaar.
BETREURENSWAARDIG is dat de film
niet enige dagen of weken voor Haarlem
ter vertoning beschikbaar blijft. Nu zullen
de duizenden, die hun ervaringen met
Frans Hals' werk aan de film zouden wil
len toetsen, moeten wachten tot „Portret
van Frans Hals" zoals met vele in
opdracht van O. K. en W. tot stand ge
komen documentaires het geval is in
een of ander voorprogramma gedraaid
mag worden.
Op ons verzoek heeft de heer H. P.
Baard, directeur van het Frans Hals
museum, zijn oordeel over de kleuren van
de film willen formuleren.
Bij het uitspreken van een oordeel over
de kwaliteit van de kleuren in de Frans
Halsfilm. moet rekening worden gehouden
met de wet dat alle reproducerende tech
nieken het oorspronkelijke palet alleen
maar kunen benaderen. Dat geldt in onver'
minderde mate voor de film, waarvan het
„palet", behalve door het filmische mate
riaal, wordt beheerst door het verschil in
de geaardheid tussen projectiedoek en
schilderslinnen, alsmede door het bespelen
van belichtingsapparatuur (lampen en
spotlights enz.) waardoor de kleuren-
nuances worden bepaald.
De graad van benadering van de oor
spronkelijke kleuren in de Frans Halsfilm
kan over het algemeen bevredigend wor
den geacht. Het palet van de film ver
toont echter geen absolute eenheid, het
geen voortvloeit uit de afhankelijkheid
van het formaat. De schuttersstukken wij
ken in kleur soms te zeer af van de origi
nelen maar ook van het kleurenklimaat
van de film zelf. Dit euvel is wellicht on
ontkoombaar: de groepsportretten onder
gaan uiteraard meer dwang om in de lens
te worden gevangen dan de individuele
portretten en de details. De algemene ten
dens is dan ook dat deze laatste zowel
ruimtelijk als coloristisch meer tot hun
recht komen en Hals indrukwekkend nabij
brengen.
Als hoogtepunten in dit verband moeten
de magistrale en welgekozen close-ups ge
prezen worden van het portret van me
vrouw Bodolphe, (het oog!) waarvan ook
de kleuren de grootste graad van benade
ring hebben bereikt.
Samenvattend kan alleen maar met lof
worden gesproken over de artistieke en
verantwoorde wijze waarop het feest van
Hals' coloriet zijn wederopvoering werd
gegeven onder de regie van een gevoelig
cineast en een gewetensvolle cameraman
Op 1 juni waren bij de dienst luister- en
kijkgelden 1.429.491 televisietoestellen aan
gegeven tegen 1.401.059 per 1 mei j.l. (t/m
17 juni 1.439.374). Het aantal geregistreerde
tv-ontvangers was in de eerste vijf maan
den van dit jaar dertig percent hoger dan
in het overeenkomstige tijdvak van 1962.
Het aantal geregistreerde radio-ontvang
toestellen bedroeg op 1 juni 2.627.122 tegen
2.622.054 op 1 mei. De draadomroep telde
op 1 juni 464.533 aansluitingen tegen 465.078
op 1 mei j.l.
In NTS-verband bracht de VPRO gis
teravond het eerste deel van de door hem
aangekochte Amerikaanse t.v.-filmserie
It's a mans world" op het scherm; 55
minuten duurde deze aflevering, die ons
het onprettige gevoel gaf bedoeld te zijn
voor de minder rijpe jeugd. Wij zouden
ons zelfs kunnen voorstellen, dat vele
„tieners" dit maakseltje, waarin op nog
al verwarrende wijze de vier jongens van
de woonboot „Elephant" werden geïntro
duceerd, de rug toe hebben gekeerd.
Mochten de belevenissen van deze vreem
de combinatie (een flinkerd van een werk
student; diens nogal zielige broertje, een
student van rijke ouders en een net zwer
vertje inclusief -gitaar) zo simpel blijven,
dan kan het geen kwaad, de kleintjes hier
voor op te houden.
Het contact dat Joes Odufré en Bouke
Poelstra met de Schotse afdeling van de
BBC hadden, heeft een belangwekkende
bewerking van een documentaire Over de
grote Ierse geloofsverkondiger Sint Co-
lumba en diens „bruggehoofd Gods", het
eiland Iona (waar temidden van vele vor
sten ook Macbeth begraven zou liggen)
opgeleverd. Natuurlijk nam het commen
taar dat goed geschreven en uitgespro
ken werd een soms dominerende plaats
in deze t.v.-film, die zonder hinderlijke
In de Grote of St. Bavo Kerk zal mor
gen, donderdag 20 juni, van 15 tot 16 uur,
de stadsorganist Piet Kee een concert
geven.
Zijn programma vermeldt van Samuel
Scheidt (1587-1655) Zes variaties over „Da
Jesus an dem Kreuze stund"; van Giuseppe
Taglietti (plm. 1700) Concerto (Adagio
Allegro adagio allegro, (voor orgel
bewerkt door Johann Gottfried Walther);
van Joseph Blamr (plm. 1700) Pastorella
(voor orgel bewerkt door Johann Gottfried
Walther); Georg Böhm (1661—1733) Parti
ta over „Ach wie nichtig, ach wie flüch-
tig"; Carl Philipp Emanuel Bach- (1714
1788) Adagio en Fantasia en fuga in c kl. t.;
van Siegfried Reda (geb. 1916) Drie kleine
orgelwerken; van Jean Langlais (geb. 1907)
Te Deum.
PRINS BERNHARD LEIDT VOOR TV
FILM IN.
Prins Bernhard is'voornemens op 29 juni
voor de televisie persoonlijk de film „De
nieuwe Ark" in te leiden. De film geeft een
beeld van het werk van" het World Wildlife
Fund, en kreeg dit jaar op het internatio
nale televisiefilm-festival in Monte Carlo
de prijs voor de film met de grootste op
voedkundige waarde.
IN EEN ZIEKENHUIS in Lugano is gisteren op 43-jarige leeftijd overleden de
operazanger-acteur Hans Kaart, die de laatste tijd samen met zijn Schotse vrouw
Caroline Raitt verbonden was aan de Deutsche Oper am Rhein in Dusseldorp De
heer Kaart was in de kliniek opgenomen voor een ooroperatie. Tijdens deze be
handeling onder narcose is hij plotseling overleden. Hij woonde sinds korte tijd in het
Zwitserse plaatsje Giornico.
HANS KAART, die
op 19 mei 1920 in
Amsterdam werd ge
boren, werkte na de
lagere school enige
tijd in een glas-in-
lood-bedrijf en een
drukkerij. Het toneel
trok hem evenwel
veel meer. Eerst
werd hij de bediener
van de schijnwerpers
in Carré en vervol
gens toneelmeester
bij Henriëtte Davids.
Bij Louis Saalborn
kreeg Hans Kaart
vervolgens een to
neelopleiding. Hij
ontwikkelde zich tot
een all roun-d-artiest,
want niet alleen het
toneel diende hij in
talrijke creaties, maar
ook werkte hij bij
Lou Bandy, Buziau,
Louis Davids en voor
de radio. Op zijn 25ste
jaar kwam hij bij het
Residentie Toneel.
Als bloembollenver
koper reisde globe
trotter Kaart daarna
naar Amerika. Het
was een kort uitstap
je, want de Haagse
Comedie engageerde
de beweeglijke ar
tiest en daarna de Nederlandse Comedie
in Amsterdam. Tussendoor ondernam hij
een jeeptocht door Afrika.
DE ZANGERSLOOPBAAN van Hans
Kaart begon in 1953, toen hij een geslaagde
auditie maakte bij dirigent Josef Krips, die
de oud-acteur adviseerde zanglessen in Mi
laan te gaan nemen. Kaart volgde het ad
vies op, waartoe hij onder meer in staat
gesteld werd door een toelage van de
Hans Kaart, toen hij als succesvol
operazanger uit Italië terugkwam.
In „Turandot" van Puccini trad Hans
Kaart, in maart 1960, voor het laatst
in Nederland op als operazanger.
AVRO. Alle verlokkelijke toneelaanbie
dingen wees Kaart van de hand om zijn
stem te ontwikkelen. Herbert von Kara
jan. destijds de opperste chef van de Scala
te Milaan, bracht Kaart hierna in contact
met de Duitse zangpedagoog prof. Fred
Husler in Detmold, die van zijn pupil een
heldentenor wilde maken. Op 25 januari
1957 maakte Hans Kaart op uitnodiging
van dirigent Alexander' Krannhals in de
rol van Paljas zijn operadebuut bij het
Badische Staatstheater in Karlsruhe. Op
11 maart 1957 volgde Kaarts debuut in
Nederland tijdens een concert met het
Residentie Orkest in Amsterdam. Kaart
trad nog vele malen voor de AVRO op.
onder meer in een Wagner-programma,
maar in de concertzalen liet hij zich nog
slechts sporadisch horen. De laatste keer
trad hij op in „Turandot".
NIET ALLEEN als toneelspeler en ope
razanger heeft Kaart naam gemaakt, maar
ook als filmspeler onder andere in „Sterren
stralen overal", in een film over het leven
van Willem Parel en in Haanstra's „Fan
fare".
Bij de Nederlandse Opera stond Kaart
binnenkort een gastrol in Othello te wach
ten en de NCRV-televisiesectie had plan
nen hem en zijn oom Johan als hoofd
figuren voor een serieprogramma te enga
geren.
Het ligt in de bedoeling dat de begrafe
nis in Nederland zal plaats hebben.
reconstructies terugging tot in de 6e eeuw
van het Christendom. Het belang van de
herwaardering van het werk en de geest
van Columba en zijn volgelingen werd
aan het slot van de uitzending magistraal
bevestigd in een aan de actuele hervor
ming van het Christendom gewijde rede
voering, die gehouden werd door de lei
der van de „Iona Community".
Met de hem eigen heilige ernst die
door een wat romantische „uitlichting"
en minder grote close-ups aanmerkelijk
minder opvallend op het scherm kwam
noemde Fred Hoyte de zingende Fran
se ingenieur Guy Béart een „idealistische,
vage, besluiteloze, nuchtere, zakelijke, re
alist". Met deze woorden (die vreemd ge
noeg en nogal inconsequent ook te vin
den waren in de toelichting van dit pro
gramma, afgedrukt in een weekblad, dat
onze televisie „een speelbal der commer
cie" noemt) kwam Hoyte op een niveau
van „sales-talking" dat ons voor een po
ëtische liedjeszanger als Béart weinig ge
schikt leek. Wie na die lange rij van
chanson-programma's nog de lust had
naar deze chansonnier te kijken en te
luisteren moet zich, mits beschikkend over
een ruime kennis van de Franse taal,
wel behandeld gevoeld hebben als een
„boche du Nord", oftewel een wat ach
tergebleven provinciaal. Béart, naar onze
smaak wat te geposeerd „passief", ver
kocht namelijk zichzelf genoeg als een bij
zonder begaafde, spitse en dichterlijke
liedjeszanger en -schrijver. Zijn optreden
in een Büssumse studio werd onder re
gie van Lies Westenburg zeer knap in
beeld gebracht.
HILVERSUM I 402 m. 7.00 KRO. 10.00
NCRV. 11.00 KRO. 14.00-24.00 NCRV.
KRO: 7.00 Nieuws 710 Morgengebed
7.15 Ouverture radio voor vroege
mensen. 7.55 Overweging. 8.00 Nieuws.
8.15 Amusementsmuziek (gr.). 850 Voor
de huisvrouw 9.35 Waterstanden. 9.40
Schoolradio. NCRV: 10.00 NCRV-lied. 10.03
Klassieke kamermuziek (gr.). 10.15 Mor
gendienst. 10.45 Koorzang (gr.). KRO:
11.00 Voor de zieken. 11.45 Koorzang: ge
wijde muziek. 12.00 Middagklok nood
klok. 12.04 Lichte muziek. 12.25 Voor de
boeren. 12.35 Mededelingen t.b.v. land- en
tuinbouw. 12.38 Lichte orkestmuziek (gr.).
12.50 Actualiteiten. 13.00 Nieuws 13.15
Draaien maar!!! NCRV: 1400 Reportage
van de Bond van Christelijke Gerefor
meerde Vrouwenverenigingen te Amster
dam. 14.45 Luitrecital (gr.). 15.00 Klassie
ke en moderne grammöfoonmuziek. 15.35
Klassieke kamermuziek (gr.). 16.00 Ver
kenningen in de Bijbel. 16.20 Oude kamer
muziek. 16.50 Klavecimbel-recital. 17.00
Voor de jeugd. 17.30 Dansmuziek (gr.).
17.40 Beursberichten. 17.45 Acoordeonor-
kest. 18.05 Lichte grammofoonmuziek.
18.15 Sportagenda. 18.20 Metröpole-orkest.:
amusementsmuziek. 18.50 Sociaal perspek-
tief, lezing. 19.00 Nieuws en weerbericht.
19.10 Geestelijke liederen. 19.30 Radio
krant. 19.50 Politiek praatje. 20.00 Schotse
volksmuziek (opn.) 20.30 Militair orkest.
21.10 Proces Geyser Zuid-Afrika, lezing.
21.30 Oude kamermuziek (gr.). 22.00 Kerk
orgelconcert: Oude en moderne muziek.
22.30 Nieuws en SOS-berichten. 22.40
Avondoverdenking. 22.55 Boekbespreking.
23.00 Fragmenten uit de opera Adriana
Lecouvreur (gr.). 23.55-24.00 Nieuws.
AVRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtendgym
nastiek. 7.20 Lichte grammofoonmuziek.
VPRO: 7.50 Dagopening. AVRO: 8.00
Nieuws. 8.15 Carillonbespehng. 8.20 Lichte
grammofoonmuziek. 9.00 De groenteman.
9.05 Moderne kamermuziek. 9.40 Morgen
wijding. 10.00 Arbeidsvitaminen. 10 50 Voor
de kleuters. 11.00 Interview. 11.15 Radio
Kamerorkest: klassieke muziek. 12.00
Licht instrumentaal ensemble en zangsó-
list. 12.30 Mededelingen t.b.v. land- en
tuinbouw. 12.38 Orgelspel. 13.00 Nieuws.
13.15 Mededelingen, eventueel actueel of
grammofoonmuziek. 13.25 Beursberichten.
13.30 Militair orkest. 14.00 Viool en piano:
Klassieke en moderne muziek. 14.30 Voor
de vrouw. 15.05 Pianorecital: moderne
muziek. 15.30 Verborgen schatten: geva
rieerd programma. 16.30 Lichte orkestmu
ziek (gr.). 17.00 Voor de jeugd. 18.00
Nieuws. 18.15 Actualiteiten. 18.30 Dansör-
kest en zangsólisten. 19.00 Carrousel, pro
gramma dat alle kanten opgaat. 20.00
Nieuws. 20.05 Kamermuziek (gr.). 20.15
Holland Festival 1963: Nederlands kamer
orkest en zangsoliste: Klassieke muziek.
In de pauze: Voordracht en gitaarspel.
22.00 Zigeunerorkest (gr.). 22.30 Nieuws.
22.40 Actualiteiten. 23 00 Sportactualiteiten.
23.10 Nieuwe grammofoonplaten. 23.55-
24.00 Nieuws.
BRUSSEL 324 m.
12.00 Nieuws. 12.03 Amusementsmuziek.
12.30 Weerbericht. 12.35 Latijns-Ameri
kaanse muziek. 12 50 Beursberichten. 13.00
Nieuws. 13.15 Kamermuziek. 14.00 Nieuws.
14.03 Gevarieerde muziek. 14.55 Kamer
muziek. 16.00 Nieuws. 16.03 Beursberich
ten. 16.09 Franse les. 16.24 Lichte muziek.
17,00 Voor de kinderen 17.50 Koorzang.
18.00 Nieuws: 18.03 Balletmuziek. 18.18
Paardesportberichten. 18.20 Voor de solda
ten. 18.50 Lichte muziek. 19.00 Nieuws.
19.30 Lezing. 19.40 Schoolwedstrijd. 20.00
Klassieke muziek (In de pauze: boekbe
spreking). 22.00 Nieuws. 22.15 Chansons.
23.00 Nieuws. 23.05 Opera en Bel Canto
concert. 23.55-24.00 Nieuws.
VOOR WOENSDAG
KRO: 17.00 Voor de kinderen. NTS:
17.35-17.45 De Verrekijker, internationaal
jeugdjournaal. KRO: 19.30 Sportprogram
ma. NTS: 20.00 Journaal en weerover-
zicht. KRO: 20.00 Brandpunt. 20.45 TV-
dansant: oude en nieuwe dansen. 21.45 Do
cumentaire over de gemeente Nieuwpoort.
22.10 Kunstmaandorkest en solist: klassie
ke muziek. 22.30 Epiloog. NTS: 22.40-22.45
Journaal.
VOOR DONDERDAG
AVRO: 14.30 Voor de vrouw. 15.15-15.30
Pauze. NTS: 15.30-16.00 Eurovisie: Paar-
deraces te Ascot. AVRO: 16.00-16.15 Voor
de kleuters. 19.30 Toeristica I, program
ma voor vakantiegangers. NTS: 20.00
Journaal. AVRO: 20.20 Televizier. 20.35
Een Midzomemachtsdroom, TV-spel. NTS:
22.20-22.25 Journaal,