€sso
Concertgebouworkest speelde voor
duizenden in het RAI-gebouw
DE PROGRAMMA'S
AKOESTISCH PROBLEEM VRIJ BEVREDIGEND OPGELOST
Danzi-kwintet met nieuw werk
van Kees van Baaren
Berlijns filmfestival
geopend
NEGEN MUZEN
D.
TOURING
ZATERDAG 22 JUNI 1963
De radio geeft zondag
De radio geeft maandag
T elevisieprogramma
J. Damshuizer
Onder vier ogen met
dr. Van Blankenstein
Balletuitvoering door
leerlingen To Venema
Rob du Bots
Beste beurt van de
N.C.R.V.
VLOT DOOR EUROPA MET
AUTOKAARTEN
P. Zwaanswijk
Vele honderden Esso dealers heb
ben al deze kaarten in voorraad.
WEGENGIDS
(fjts)
OSTERREICH
FRANCE
SCHWEIZ
SUISSE SVIZZERA
NEDERLAND
HILVERSUM I. 402 m. 8 00 KFO 9.30 NCRV.
10.00 1KOR. 12.00 NCRV. 12.1S KRO. 17.00
CONVENT VAN KERKEN. 18.30 NCRV.
19.45-24.00 KRO.
KRO: 8.00 Nieuws. 8.15 Oude kamermuziek
(gr.). 8.25 Inleiding Hoogmis. 8 30 Hoogmis.
NCRV: 9.30 Nieuws en waterstanden. 9.45 Sa
menzang: Geesteli.ike liederen (gr.). IKOR:
10.00 Muziek voor de zondag. 10.15 Venster op
de Wereldkerk. 10.20 Inleiding op de kerkdienst.
10.30 Hervormde kerkdienst. 11.30 Vraag en ant
woord. 11.45 De kerk in de spiegel van de pers,
lezing NCRV: Vocaal ensemble. KRO: 12.15
Lichte grammofoonmuziek. 12.25 De Spring
plank. 12.50 Buitenlands commentaar. 13.00
Nieuws en mededelingen. 13.10 Bel Canto-pro
gramma met toelichting. 13.45 Moderne gram
mofoonmuziek. 14.00 Pianoduo en slagwerk: mo
derne muziek. 14.30 Muzikale aspecten, muzika
le lezing. 15.00 Zondagmiddagklanken' lichte
grammofoonmuziek, afgewisseld met sportrepor-
tages. commentaren en uitslagen. 16.30 God
koos zich een volk. Godsdienstige uitzending.
CONVENT VAN KERKEN: Gereformeerde
kerkdienst. NCRV: 18.30 Viool en orgel. 19.00
Nieuws uit de kerken. 19.05 Geestelijke liede
ren. 19.30 Gesprekken over de Heidelberger,
lezing. KRO: 19.45 Nieuws. 20 00 Miss Danger-
field antwoordt 20.15 Holland Festival 1963:
Liederenvoordracht: Oude en klassieke liederen.
21.00 Een avond in Oostenrijk: lichte muziek
met commentaar. 22 20 7 22.25 Boek
bespreking. 22.30 Nieuws, 22.40 Avondgebed.
22.50 Lichte grammofoonmuziek. 23.20 Retour
tjes. veertiendaagse terugblik op het program
ma. 23.55-24.00 Nieuws.
HILVERSUM II. 298 m. 8 00 VARA. 12.00
AVRO 17.00 VARA. 18.30 VPRO. 19.00
IKOR 20.00-24.00 AVRO.
Vara: 8.00 Nieuws, postduivenberlchten en so
cialistisch strijdlied. 8.18 Voor het platteland.
8.30 Weer of geen weer, gevarieerd program
ma. 9.45 Geestelijk leven, toespraak. 10.00 Klas
siek pianokwartet (gr.). 10.30 Binnenste buiten:
zelfportretten van beroemde of minder bekende
mensen. (2de aflevering). 1100 Zondagmorgen
zonder zorgen: lichte grammofoonmuziek.
AVRO: 12.00 Beiaardconcert. 12.05 Populaire
grammofoonplaten, (plm. 12.30 mogelijke afge
lastingen van wedstrijden). 13.00 Nieuws, daar
na eventueel postduivenberichten. 13 07 De toe
stand in de wereld, lezing. 13.17 Mededelingen
of grammofoonmuziek. 13.20 Op de plaat rust.,
striidkrachtenprogramma 14.00 Boekbespreking.
14.10 Kamerorkest en solist: Moderne en klas
sieke muziek. 15.10 Spoken te koop, hoorspel
15 40 AVRO 40. feestflitsen. 15.50 Dansorkest
met zangsolisten. 16.30 Sportrevue. VARA: 17.00
Discobal. 17.30 Voor de jeugd. 17.50 Nieuws,
sportuitslagen en sportjournaal. VPRO: 18.30
Korte Remonstrantse kerkdienst. IKOR: 19.00
Kinderdienst 19.30 De Open Deur, veertien
daagse rubriek. AVRO: 20.00 Nieuws. 20.05 Klas
sieke grammofoonmuziek. 20.15 Jubileumconcert
door het Radiophilharmonisch orkest met zang
solisten: Italiaans operaconcert. In de pauze
(plm. 21.10-21.35): Voordracht. 22.30 Nieuws.
22.40 Actualiteiten en mededelingen. 23.00 Licht
instrumentaal trio 23.20 Licht orkest met zang
solist. 23.55-24.00 Nieuws.
BLOEMENDAAL. 245.3 m. - 1223 kC/S
9.30 ds. W van Wijk van Haarlem. 11.00 ds G
Toornvliet van Bloemendaal - uitzending dienst
voor belangstellenden, gehouden op zondag 16
juni. 15 15 Kinderdienst. 16.00 ds. W. van Wijk.
BRUSSEL 324 m.:
12,00 Nieuws. 12.03 Harmonie. 12 30 Weerbe
richt. 12.35 Amusementsmuziek 12.50 Program
ma-overzicht 13.00 Nieuws. 13.15 Voor de sol
daten. 14.00 Nieuws. 14.03 Opera en Bel Canto
concert. 15.30 Amusementsprogramma. 18.00
Nieuws. 18.03 Pianomuziek 18 30 Godsdienstige
uitzending. 19.00 Nieuws. 19.30 Lichte muziek.
20.00 Amusementsprogramma. 22.00 Nieuws.
22.15 Dansmuziek. 23.00 Nieuws. 23.05 Geva
rieerde muziek. 23.55-24.00 Nieuws.
HILVERSUM I. 402 m. 7.00-24.00 NCRV
NCRV 7.00 Nieuws. 7.10 Dagopening. 7.20
Klassieke grammofoonmuziek. 7.45 Radiokrant.
8.00 Nieuws. 8.15 Gewijde muziek. 8.30 Lichte
grammofoonmuziek. 9.00 Voor de zieken. 9.35 Wa
terstanden. 9.40 Voor de huisvrouw. 10.10 Klas
sieke grammofoonmuziek. 10.20 Theologische
etherleergang 11.05 ZAngrecital. 11.35 Lichte
grammofoonmuziek. 12.25 Voor boer en tuinder.
12.30 Mededelingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.33
Grammofoonmuziek, eventueel actualiteiten.
12.40 Triptiek-vakantietips. 13.00 Nieuws. 13.15
Licht instrumentaal ensemble. 13 45 Lichte or
kestmuziek. 14.05 Schoolradio. 14.30 Moderne or7
kestwerken (gr.). 15.3$ Grammofoonmuziek. 16.00
Bijbeloverdenking. 16.30 Koperensemble: moder
ne muziek. 16.50 Klassieke grammofoonmuziek.
17.00 Voor de kleuters. 17.15 Vóór de jeugd. 17.30
Jazzmuziek (gram.). 17.40 Beursberichten. 17.45
Grammofoonmuziek. 17.50 Regeringsuitzending:
Suriname-journaal door H. van Boheemen. 18.00
Populaire orgelbespeling. 18.30 Klassieke gram
mofoonmuziek. 19.00 Nieuws en weerbericht. 19.1
Lichte grammofoonmuziek voor de teenagers.
19.30 Radiokrant. 19.50 Militair orkest (ion.).
20.20 Rosa stond niet op. hoorspel. 21.55 Negro
spirituals (gr.). 22.00 Parlementair commen
taar. 22.15 Pianorecital: moderne Nederlandse
muziek. 22.30 Nieuws en SOS-berichten. 22.40
Avondoverdenking. 22.55 Boekbespreking. 23.05
Zangrecital: Moderne Franse liederen. 23.35 Lich
te grammofoonmuziek. 23.55-24.00 Nieuws.
HILVERSUM II. 298 M. 7.00 VARA. 10.00 VPRO.
10.20-24.00 VARA.
VARA: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtendgymnastiek.
7.20 Socialistisch strijdlied. 7.23 Klaarwakker:
lichte grammofoonmuziek, reportages, medede
lingen en commentaren. 8.00 Nieuws en socialis
tisch strijdlied. 8.18 Lichte grammofoonmuziek.
9.00 Ochtendgymnastiek voor de vrouw. 9.10
Klassieke grammofoonmuziek. VPRO: 10.00
Maandagmorgenoverdenking. VARA: 10.20 Mu-
ziekmemoires. 11.05 Voordracht. 11 25 Promena
de orkest. 12.00 Moderne pianomuziek (gr.). 12.30
Mededelingen t.b.v land- en tuinbouw. 12.33 Voor
het platteland. 12.38 Orgelspel: lichte muziek.
13.00 Nieuws. 13.15 Voor de middenstand. 13.20
Licht instrumentaal sextet. 13.45 Modem Oost-
Afrika lezirg. (II en slot). 14.00 Nederlandse or
kestwerken (gr.). 14.25 Moderne kamermuziek
(gr.). 14.40 Avances in het apenhuis, hoorspel
16.00 Zestig minuten voor boven de zestig. 17.00
Oude liedjes. 17.15 Licht orkest. 17.50 Militair
commentaar. 18.00 Nieuws en commentaar. 18.20
Actualiteiten 18.30 Licht ensemble. 18.50 Open
baar kunstbezit. 19.oo Parlementair overzicht.
19.15 Regeringsuitzending: De Radiozilvervloot,
gepresenteerd door Elisabeth Mooy en Herman
Stok. 19.30 Lichte grammofoonmuziek. 20.00 Nws.
20.05 Kamerorkest: klassieke muziek. 21.30
Klankbeeld over de Akademie voor Expressie te
Utrecht. 22.00 Western Time (gr.). 22.30 Nieuws.
22.40 Dansorkest met zangsolisten. 23.10 Op de
praatstoel. 23.30 Lichte grammofoonmuziek. 23.55-
24.00 Nieuws.
BRUSSEL. 324 m. 12.00 Nieuws. 12.03 Lichte mu
ziek. 12.30 Weerbericht. 12.35 Landbouwkroniek.
12.42 Lichte muziek. 12.50 Beursberichten. 13.00
Nieuws. 13.15 Kamermuziek. 14 00 Nieuws. 14.03
Amusementsprogramma. 14.55 Orgelrecital. 15.30
Kamermuziek. 16.00 Nieuws. 16.02 Beursberich
ten 16.09 Voor de zieken. 17.00 Nieuws. 17.15
Zang met pianobegeleiding. 17.45 Franse les. 18.00
Nieuws. 18,03 Lichte muziek. 18.18 Paardesport-
berichten. 18.20 Voor de soldaten. 18.45 Repor
tage. 19.00 Nieuws. 19.40 In en om de opera.
20.00 Lichte muziek. 20.30 Voor de jeugd.
21.00 Show Time. 22.00 Nieuws. 22.15 Volks-dan-
sen en -zangen. 22.35 De zeven kunsten. 23.00
Nieuws. 23.05 Kamermuziek. 23.55 Nieuws. 24.00-
0.45 Voor de zeelieden.
VOOR ZATERDAG
NTS' 14.10-15.09 Eurovisie: Cricketwedstriid
Engeland - West-Indië. VARA: 15.0" Op reis
met dr. L. van Egeraat. 15.20 Rawhide de
verstoorde bruiloft. TV-film. 16.10 Griekse amu
sementsmuziek. 16.30 Expeditie zij die de
ijstijd overleefden, filmdoeumentaire. 17.0017.30
Voor de kinderen. 19.30 Vrije nieuwsgaring
Afscheid van Dora, TV-film. 19 55 Reactie op
reacties. NTS: 20.00 Journaal. VARA: 20.20 Een
avond in Saint Germain des Prés. gevarieerd
programma. 21.10 Achter het nieuws. 21.35 Gi
taarmuziek. 22.05 Wereldwijs, quiz. NTS: 22.45-
22.50 Journaal.
VOOR ZONDAG
NTS: Eurovisie: In de loop van de middag:
rechtstreekse reportage van de toespraak van
president Kennedy te Keulen. (De luiste tijd zal
via de pers bekend gemaakt worden). 16.15-17.15
Eurovisie: autosport: reportage wedstrijd om
de Nederlandse Grand Prix te Zandvoort. 19.30
Weekjournaal. 20.00 Sport in beeld KRO: 20.30
De opstand. TV-spel. 21.40 Amsterdams Kunst-
maandorkest en solisten: klassieke muziek.
22.15 De gave. filmpressie over een bedevaart.
NTS: 22.30 Journaal. 22.35-22.45 Filmverslag van
de Tour de France.
VOOR MAANDAG
NTS: 16.30-17.30 Eurovisie: Persconferentie van
president Kennedy op het Duitse ministerie van
Buitenlandse Zaken in Bonn. CVK-IKOR-RKK
19.30 Logboek, jeugdprogramma over de bijbel.
19.45 Ken-Merk, interkerkelijk magazine. NTS:
20 00 Journaal en weeroverzicht. 20.20 Zendtijd
politieke partijen: P.v.d.A. 20.30 Mensen van Ja
pan, film (deel II). 21.00 De naakte waarheid,
speelfilm 22.30 Journaal. 22.35-22.45 Filmverslag
van de Tour de France.
zijn eerste reportage over Indonesië, weer
op het scherm te zien en te horen. Een
snel gearrangeerd tweegesprek met pro
fessor Berkhouwer, dat handelde over de
nieuwe Paus, leerde dat de journalisten
van deze NCRV-afdeling goed bij-de-tijd
zijn.
Origineel van opzet en voorzien van vele
geslaagde grapjes was het halfuur-pro
gramma over de befaamde Niberco
Brothers en hun school voor goochelaars.
Rijk de Gooyer maakte als regisseur van
de aan deze twee sympathieke en vinger
vlugge magiërs gewijde uitzending een
beste beurt.
Ruud Keers stelde, o.m. gesteund dooi
de bijzonder bekwame geluidstechnicus A.
Boelling, een degelijk overzicht van de
geschiedenis van de militaire luchtvaart
in Nederland samen, dat werd afgesloten
met een kernachtige speech van Prins
Bernhard. In deze uitzending, die een
eresaluut aan de 50-jarige Koninklijke
Luchtmacht was, misten wij wel de con
frontatie met de vliegers-van-vandaag, die
al maar verborgen bleven in hun bliksem
snelle „jets", waarvan tal van fraaie vlieg-
opnamen werden gemaakt.
Op 7 juli zal een medewerker van de
N.C.R.V. (waarschijnlijk Kees van Lange-
raad) een gesprek „onder vier ogen"
hebben met de vermaarde dr. M. van
Blankenstein. Dit t.v.-gesprek zou wel eens
bijzonder boeiend kunnen worden, want
deze 83-jarige journalist is een man met
een o.m. een zeer grote ervaring op het
terrein van de buitenlandse politiek. Van
1906 tot 1920 was hij buitenlands corres
pondent van de N.R.C in Kopenhagen
en Berlijn. Daarna werd hij voor het
zelfde dagblad reizend correspondent. Van
1931 -'37 schreef hij ir. deze krant de bui
tenlandse overzichten. Sinds 1946 is de heer
van Blankenstein een der chroniqueurs
van „Het Parool". Zijn visie op het actuele
wereldgebeuren, vastgelegd in veelal pak
kende artikelen, getuigt steeds van een
enorme kennis van feiten en achtergron
den.
De balletbeoefening vormt een onder
deel van de opvoeding tegenwoordig. Men
hecht er belang aan dat een meisje zich
vrij en elegant leert bewegen en doet haar
daarom op ballet, waarbij er in de grote
steden keuze is uit verscheidene balletscho
len. Om de animo niet te laten verzwak
ken en om de ouders de prestaties te to
nen worden er jaarlijks uitvoeringen ge
geven. In Haarlem gaven vorige week de
leerlingen van de Kennemer Dans- en Bal
letstudio een staaltje van hun kunnen, gis
teren had de dans- en Balletstudio van To
Venema een avond in de schouwburg be
legd. Hoewel er velschillende nummers al
te aarzelend verliepen en onnauwkeurig,
hetgeen vooral geldt voor het eerste deel
var. het programma, wonnen de dansen
aan strakheid zo gauw de beroepsdanser
Tom de Graaf op het toneel verscheen.
Tom de Graaf, oud-leerling van To Vene
ma, nu verbonden aan het Scapino Bal
let, wiens zekerheid het zelfvertrouwen van
het ensemble deed toenemen. Een andere
keer was het de muziek van Gershwin in
het ballet „Summertime", die de balleri-
I na's tot grotere concentratie inspireerde,
waaraan zelfs het te vroeg vallen van het
doek, dat daardoor een metersgrote win-
kelhaak ging vertonen, vrijwel geen af
breuk deed. Als choreografe viel To Vene
ma vooral op in het bedenken van perso
nages. Met name in het ballet „Pierrot"
op muziek van Claude Debussy.
Haar personages verkregen echter meer
gestalte door de kostuums, die zij ont
wierp, dan door de beeldende kracht van
de dansbeweging.
Voor de begeleiding zorgden Ineke Don
en Han de Vries Na afloop van de voor
stelling werden mevrouw Venema, die nu
10 jaar haar balletschool leidt, door haar
leerlingen vele bloemen aangeboden.
Amsterdamse Stadsschouwburg te
worden. Een duet uit deze opera met
de Vorstin (Ivana Mixova) en de
Prins (Ivo Xidek).
(AP) Het Berlijnse filmfestival is
vrijdagavond geopend met een beklem
mende film over de vergeefse vluchtpo
ging van een Oostduitser, gebaseerd op
een waar gebeurd incident.
De film was des te aangrijpender omdat
de congreszaal, waar de vertoning plaats
vond, slechts 300 meter van de Berlijnse
muur ligt.
„Oponthoud in Mariënborn" is geba
seerd op het aanhouden van een Ameri
kaanse militaire trein in Oost-Duitsland
omdat een vluchteling in een der rijtuigen
geklommen is. De Russen hielden de trein
14 uur vast en gaven pas toestemming om
de reis voort te zetten nadat de vluch
teling uitgeleverd was.
De mannelijke hoofdrollen worden ge
speeld door Jose Ferrer en Sean Flynn,
een zoon van wijlen Errol Flynn. Ferrer
is een verslaggever en Flynn de jeugdige
treincommandant, van wie een folterende
beslissing verlangd wordt. De film is een
Duits-Frans-Italiaanse co-produktie. In de
komende elf dagen zullen films uit 60 lan
den vertoond worden.
enkele bijzonder goede vondsten in de
eerste twee van de vier delen is ook dit
werk weinig interessant. Het concert werd
besloten met Allegro and Arioso van de
Zweeds-Amerikaanse componist Ingolf
Dahl, een stuk uit 1942, dat, weinig pre
tentieus als het is, fungeerde als voortref
felijke uitsmijter.
De door de KRO verzorgde extra-uitzen
ding uit Rome, waarin wij een korte sa-
menvatting-in-beeld van het voorstellen
van Paus Paulus VI zagen, werd extra
boeiend door diens gefilmde levensloop
die men ons toen reeds kon tonen. Een
goed gevarieerd en grotendeels prettig pro
gramma bood de NCRV op deze vrijdag
avond. De actualiteitenrubriek „Attentie",
die temidden van luchtiger programma
onderdelen geplaatst was, bevestigde zijn
kwaliteit door een aflevering die on
danks wat veel gepraat rijk en be
langwekkend van inhoud was. Uitstekend
was b.v. de reportage over het Haagse
excellenties Veldkamp en Roolvink elkaar
aan de tennistafel het balletje toespeelden
en de heren Vondeling en Toxopeus tussen
alle drukte van de kabinetsformatie door
aan het biljart een partijtje „tien van
rood" maakten. David Koning en Tanja
Koen spraken een necrologie van de ac
teur, operazanger en levenskunstenaar
Hans Kaart uit en Jules Huf zorgde voor
een sterke reportage over de weer tot zijn
geboorteland toegelaten Oostenrijkse aarts
hertog Otto van Habsburg, die zich in
een interview een briljant spreker toonde.
Het was voorts prettig Nico van Vliet, in
VOOR EEN kleine honderd getrouwen speelde gisteravond in de Kleine Zaal van
het Amsterdamse Concertgebouw het Danzi-kwintet een programma van heden
daagse blaaskwintetten. Het was jammer, dat maar zo weinigen waren komen luis-
eren, want het is altijd fascinerend te horen hoe voortreffelijk deze vijf eminente
blazers op elkaar zijn ingespeeld. Een avond van Frans Vester, Koen van Slogteren,
Piet Honingh, Adriaan van Woudenberg en Brian Pollard is, wat er ook gespeeld
wordt, altijd een avond waar geconcentreerd gemusiceerd wordt op een niveau dat
slechts weinig ensembles evenaren. Wat er ook gespeeld wordt, want het Danzi-
kwintet heeft al vele malen bewezen zowel in de klassieke als in de hedendaagse
muzieklitteratuur volkomen thuis te zijn.
UNIEKE WEGENGIDS VAN EUROPA
(met wegenkaart en routestift: f 2,50)
NIETTEMIN, men kent het ensemble
om zijn interpretatie van het moderne
blaaskwintet en daaraan was de avond
van gisteren ook gewijd. Vijf kwintetten,
gecomponeerd tussen
i942 en vorige week,
vormden het pro
gramma dat een we
reldpremière bevatte
f h i V en een eerste uitvoe-
T n** ring in Nederland.
Vijf kwintetten,
waarvan het eerst
gespeelde, het nog geen week geleden vol
tooide Quintetto di fiati, sovraposizioni II
van Kees van Baaren het in kwaliteit en
in potentie duidelijk bleek te winnen van
de vier andere. Van Baarens kwintet is lo
gisch en helder opgebouwd en dat merkt
Advertentie
men op het eerste gehoor. En dat, terwijl
de constructieprincipes, die het stuk heb
ben bepaald allesbehalve eenvoudig geko
zen zijn en ook allesbehalve conventioneel.
Van Baaren doet zeer originele dingen
met zijn ensemble; speciaal in de manier
waarop hij zijn musici in bepaalde impro
visatorische fragmenten de vrije hand laat
houden en in zijn motivische constellatie
zijn dingen aan te wijzen die tegelijkertijd
typisch voor Van Baaren zijn en nieuw.
Dit kwintet is een zeer waardevolle aan
winst in het kamermuziekrepertoire uit de
laatste jaren.
DE VIER andere kwintetten waren min
der bewonderenswaardig. Armin Schib-
lers Kaleidoskop opus 41 en Harrison Birt-
wistles Refrains and Chorusses zijn onin
teressant en weinig intelligent gecompo
neerde werken, die (vooral Schibler) bene
den het peil van het ensemble liggen. De
Quatre Etudes van Robert Suter hebben
vorige week in het kader van het ISCM-
festival reeds kunnen horen. Behoudens
AUTOKAARTEN VAN VELE LANDEN
(met een schat van informaties: 11,25)
Overzicht van de RAI-Zuidhal tijdens
het gisteren gegeven „massaconcert'
het eerste van een tweetal door het
Concertgebouworkest, waarmee een
vorig jaar geschapen traditie werd
voortgezet. Voor dit concert was niet
alleen de akoestiek van de enorme
ruimte verbeterd, zelfs de koers van de
aankomende en uitgaande vliegtuigen
was omgelegd.
Een der muziekdramatische hoogte
punten van het Holland Festival be
looft, vanavond, de première van
Dworsjak's opera „Rusalka", in de
Met de keuze van de immense Zuidhal van het R.A.I.-gebouw te Amsterdam
voor het buitengewone concert, dat het Concertgebouworkest vrijdagavond in
het Holland Festival heeft gegeven werd een moeilijk op te lossen akoestisch
ruimteprobleem aan de orde gesteld. De consequenties die een natuurlijke, in
elk geval niet door een technische ingreep beïvloede klankwerking voor de ver-
tolkte muziek gehad zou hebben, heeft men blijkbaar niet willen aanvaarden,
maar door middel van een geluidsinsallatie met vele microfoons en luidsprekers,
alle centraal geplaatst boven de klankbron: het orkest, was er voor gezorgd, dat
een voldoende geluidsvolume het oor van duizenden toehoorders zou bereiken.
Relatief was deze versterking van de klank bescheiden, maar toch voldoende om
de klanksoort, die onstond, een enigszins grammofoon-luidspreker-achtig timbre
te geven.
HET MEEST kon deze oplossing aan
vaard worden voor de uitvoeringen van de
zelfstandige orkestrale werken: de pure
„Music for the Royal Fireworks" van
Georg Friedrich Handel, de gevoelige
lyriek van de Balletmuziek voor „Rosa-
munde" van Franz Schubert het inderdaad
caprieuze „Scherzo capriccioso" op. 66 van
Antonin Dworsjak en de aan sfeer en
stemmingen zo rijke ouverture „Guil-
laume Tell" van Rossini. Al deze muziek
werd door het Concertgebouworkest, dat
geleid werd door de dirigent Bernard Hai-
tink, gaaf, ongetwijfeld ook fraai van
klank en met een grote muzikale geladen
heid vertolkt.
DE ITALIAANSE bariton Renato Ca-
pecchi, die als solist aan het concert mede
werkte, vroeg met vier opera-aria's aan
dacht voor de beroemde kapper aller
tijden: de Figaro van Sevilla, die door de
Franse dichter Beaumarchais werd ge
schapen. Renato Capecchi koos zijn aria's
uit opera's van Mozart („Le nozze di
Figaro") en van Paisiello en Rossini, die
beiden een „Barbiere di Siviglia" compo
neerden. Ook deze
zanger zocht in de
grote ruimte een
kleine steun van de
microfoon, hetgeen
uiteraard een vol
strekte waardebepa
ling van zijn stem
uitsloot. Het kwam
mij nochtans voor dat deze stem van goed
gehalte is. Zonder voorbehoud kan ik
schrijven, dat Capecchi's voordracht kos
telijk was en zijn betoogtrant een weer
spiegeling van een authentieke Italiaanse
mentaliteit.
Bernard Haitink en het orkest, die de
zanger voortreffelijk en ad rem hadden
begeleid, mochten ruimschoots in het grote
succes van Capecchi delen.
Abrahm van der Vies. In de foyer van
de Amsterdamse Stadsschouwburg zal van
22 juni tot en met 15 juli ter gelegenheid
van het Holland Festival een herdenkings
tentoonstelling worden gewijd aan de in
1961 overleden oud-directeur van de
Nederlandse Opera en van het Rotterdams
Toneel Abraham van der Vies, die ook
bekendheid kreeg als danser, choreograaf,
schrijver en regisseur. De tentoonstelling
wordt vrij dgavond geopend met toespraken
van mr. H. J. Reinink, voorzitter van het
dagelijks bestuur van het Holland Festival
en Jess Walters van de Nederlandse Opera.
Nederlandse muziek rondom 1813. Het
concert, in het kader van het Holland Fes
tival, ter gelegenheid van het 150-jarig
bestaan van het koninkrijk op 4 juli wordt
niet in de Trèveszaal in Den Haag, maar
in de Oude Kerk in Scheveningen gegeven.
De violist Willem Noske heeft het pro
gramma voor het concert samengesteld.
Het wordt uitgevoerd door leden van het
Nederlandse Kamer Orkest.
Nel Roos naar Amerika. - Mevrouw Nel
Roos, directrice van de Rotterdamse
Dansacademie en Dansschool, zal een dezer
dagen naar Amerika vertrekken. Zij zal als
„choreographer in residence" optreden van
het Jacob's Pillow Dance Festival en is
tevens uitgenodigd tot het bijwonen van
een „Teacher-course" van de choreograaf
George Balanchine. In september wordt
mevrouw Roos in Rotterdam terug ver
wacht.
„West Side Story". Onder leiding van
twee zeventienjarige leerlingen van de ge
meentelijke handelsschool Frans Rühl en
Dick van den Berg heeft een veertigtal
leerlingen van deze school de musical
„West Side Story" op de planken gebracht.
De tot de laatste plaats bezette zaal van
het Grand Théatre in Amersfoort heeft
met stijgend enthousiasme de prestaties
van de jeugdige artiesten gevolgd.
Overal in West-Europa ziet U dit embleem.
Symbool van Esso service I
Speciaal voor toeristen.
.MET ESSO BENT U BETER UiT!
NIEUWSTE WEGWIJZER VOOR PARIJS
(en voor de prachtige omgeving: f 1,25)
SPECIALE KAART VAN NEDERLAND
(met tal van toeristische tips: f 0,90)
t