Indrukwekkende uitvoering van Dvorsjak's „Rusalka" m Teresa Berganza als steeds fascinerend 1 wêêêêêë 0U kH o ZEISS IKON DE PROGRAMMA'S 0VU/|^ Belgische radio- en televisie heeft Het Nationale Ballet vrijdag in Bloemendaal Orgelconcert Oorkonden uitgereikt bij AVRO-jubileum HET WEEKEINDE De KRO in 1963-'64 7 Nederlandse Opera met Tsjechische solisten P. Zwaanswijk Internationaal studenten éénakter festival w bestendige vertegenwoordigerin ons land Sas Bunge CONTAFLEX super f589.- Openluchtconcert op de binnenplaats van Doelen Internationaal Verbond voor filmarchieven nabeschouwingen J. Damshuizer De radio geeft dinsdag T elevisieprogramma De opvoering, die de Nederlandse Opera zaterdagavond in de Stadsschouw burg te Amsterdam gegeven heeft van de opera „Rusalka" van Antonin Dvorsjak, zal een van de belangrijkste evenementen van het Holland Festival blijken te zijn. Voor ons land bracht deze opvoering de verrassende ontdekking van Dvorsjak als opera-componist, een volstrekt nieuwe belichting van zijn kunstenaarschap, dat zich hier tot nu toe alleen had kunnen openbaren met uitvoeringen vdn zijn symfonie „Uit de Nieuwe Wereld", soms nog met die van zijn vierde Symfonie en zeer weinigen van zijn vele kamermuziek-werkcn. Daarin had men hem kunnen ontmoe ten als de componist van absolute' muziek, niet gebonden aan een inspirerend litterair gegeven. Deze eenzijdige indruk is nu door de première van „Rusalka" te Amsterdam voor goed doorbroken. „RUSALKA" is een fantasieopera, zwe vend tussen de sfeer van het sprookje en die van de realiteit. Zij kan gezien wor den als de symbolische uitdrukking van de onherroepelijk lijkende tegenstellingen van twee elkaar vreemde werelden, tegen stellingen die door de overwinnende macht van de liefde verdwijnen en plaats moeten maken voor een bevrijding brengende ver eniging. Is het vreemd, dat de schrijver van het libretto, de Tsjechische dichter Jaroslav Kvapil ook de vorm van het sprookje als een integrerend bestanddeel van het ove rigens zeer reële opera-verhaal koos? Is het sprookje niet de droom, die het groot ste verlangen in vervulling doet gaan, on danks de dreiging van donkere machten? siT' in de opera enkele komische intermezzi door de componist ingevoegd, geheel in organische samenwerking met de spelont- wikkeling. Zij verdwijnen uit de herinne ring tegenover de overwegende tragiek van het drama. DE OPVOERING was in wezen een Tsjechische aangelegenheid, ook al werd zij in naam door de Nederlandse Opera gegeven. In hoofdzaak waren het Tsjechi sche zangeressen en zangers, die de be langrijke rollen in handen hadden. Zij droegen de opvoering met hun voortreffe lijke zang en hun uitnemende actie. Jad- wiga Wysoszanska gaf een ontroerende ty pering van Rusalka. De Prins werd over tuigend gebracht door Ivo Zidek Ivana Mixova was als de Vorstin moeilijk te overtreffen, zeker niet in haar sublieme zang. Indrukwekkend, ook in vocaal op zicht, was Eduard Haken als de Water man. Het Nederlandse aandeel was Mizzi van der Lanz. Nelly Morpurgo en Sophia van Santé (de drie Elfen) Anny Delorie (de Heks), Els Dolkestein (keukenjongen), Rudolf Kat (boswachter) en Jos Borelli (jager) toevertrouwd. Voor zover was na te gaan hadden zij geen moeite met de Tsjechische taal, waarin de opera werd gezongen. In elk geval hebben zij voor wat de zang betrof, uitstekend voldaan. DE OPVOERING werd door de diri gent Jaroslav Krombholc uitnemend ge leid. Grote bewondering kan men hebben voor de regisseur Vaclav Kaslik, die van deze uiterst moeilijk op te voeren opera een zo sluitend geheel wist te maken. Met alle respect voor de overwegend doeltreffende decors moet mij van het hart, dat ik de afgrenzing van het „pro- jectie"-scherm een nogal illusie-verstoren de onvolkomenheid vond. Tenslotte wil ik de medewerking roe men van het Nationale Ballet en het or kest van de opera, dat na een wat on zeker begin verder voortreffelijk werk le verde. Jadwiga Wysoszanska als Rusalka en Iva Zidek als de prins in „Rusalka" van Dvorsjak. RUSALKA, een waternymf, heeft in een meer een badende, schone prins gezien, die zij niet meer vergeten kan. Zij wil mens worden als hij en een ziel hebben, een onmogelijke wens voor een waternymf! De „Waterman" een wijze figuur uit haar wereld, waarschuwt Rusalka voor de vre selijke gevolgen, die het doorzetten van haar wil zal hebben. Hij zegt haar de hulp van de „Heks", het huiveringwekkende eontact met de mensen, in te roepen. Ru salka wordt door haar een mens met een ziel. Zij ontmoet de „Prins", die haar hartstochtelijk lief krijgt. Maar Rusalka kan niet spreken, omdat stom blijven de voorwaarde voor haar metamorfose is ge weest. Vóór het huwelijksfeest aarzelt de prins zijn zwijgende bruid tot vrouw te nemen Een vreemde vorstin, als gast voor het feest gekomen, bekoort hem meer. Ru salka wordt afgewezen en in wanhoop keert zij naar haar meer en de „Water man" terug en wordt weer de nymf van vroeger. Haar smart over het verlies van de prins is groot. Maar ook hij denkt aan haar met groot verlangen. Hij zoekt Ru salka weer en in een dodelijke omhelzing sterft hij. Voorwaar een fantastisch ver haal van heterogene elementen. Door de geniale muziek van Dvosjak werden zij verenigd tot een wonderbaarlijke eenheid, die zich met een intensieve spanning ont wikkelt naar een dramatisch hoogtepunt en zijn afsluiting vindt in ontroerende en be vrijdende verstilling. EEN SCHAT van melodieën vond Dvor sjak voor dit sprookjesdrama, voortreffe lijk geïnstrumenteerd met klankkleuren, die de sfeer van elke toneelsituatie ty peerden en die herkenningsmotieven voor Rusalka, de Waterman, de heks, de vorstin en zelfs voor het water en het woud een eigen karakter gaven. En overal be speurt men de invloed van de Tsjechische volksmuziek, waaruit Dvorsjak de melo dische wendingen en ritmen putte. Er zijn De Nederlandse Studenten Raad zal van 27 juni tot en met 3 juli in Amsterdam en Delft een internationaal studenten één akter festival organiseren, dat jaarlijks zal worden herhaald. Met dit festival hoopt de N.S.R. de culturele contacten tussen Nederlandse en buitenlandse studenten uit te breiden. Overwogen is een algemeen cultureel festival, waarbij dans, muziek en toneel zouden worden beoefend, te orga niseren, doch bij nader inzien leek dit vooralsnog te hoog gegrepen. Aan het eerste éénakter festival wordt van buitenlandse zijde deelgenomen door gezelschappen uit Engeland, Wales, Fin land, Italië en Joegoslavië. Het programma vermeldt o.a. werken van Beckett, O'Casey, Mortimer, De Obal- dia, O'Henry en Ionesco. Iedere groep speelt haar eenakter in eigen taal hetgeen grote inspanning van de toeschouwers vraagt. Het programma boekje zal echter een uitvoerig uittreksel van de inhoud van de stukken bevatten. In totaal zullen 9 voorstellingen wor den gegeven. In ieder programma komen 3 eenakters aan bod. Als plaatsen van uitvoering zijn gekozen in Amsterdam het Kriterion-theater en „De brakke grond en in Delft de sociëteit „Fhoenix", „De tent" en de Elcerlyck tribune. De Ne derlandse Studenten Raad hoopt, dat met name van de zijde der middelbare scho len belangstelling zal komen. De voorstel lingen zijn echter voor iedereen toeganke lijk. Mariemma en haar ensemble komen i door de NCRV televisie onder regie dinsdag in een dansprogramma, dat van Rob Mariouw-Smit op het beeld scherm wordt gebracht. (Van onze correspondent) BRUSSEL. De Belgische radio en televisie hebben een .bestendige vertegenwoor diger" bij de Nederlandse Radio Unie en de Nederlandse Televisie Stichting benoemd. Deze heeft tot taak alles wat in ons land met radio en televisie te maken heeft in het oog te houden. Hjj moet dus kijken of er in Nederland programma's worden uitge zonden die de B RT. zou kunnen overnemen. Ook zal hjj in Nederland naar talenten zoeken, regisseurs, acteurs en actrices, kleinkunst- en cabaretartiesten, en trachten die voor de Belgische radio en televisie te doen verschijnen. flIJ ZAL CONTACTEN moeten leggen voor het organiseren van de zogeheten co-producties tussen B.R.T. en N.T.S.- N.R.U. Het ligt ook in de bedoeling dat hij, zolang Nederland nog geen derge lijke functionaris te Brussel heeft, zal pro beren ervoor te zorgen dat de Nederland se radio en televisie af en toe eens af stappen van hun voetstukken vol zelfge noegzaamheid en ook eens een Belgisch programma zullen uitzenden. Kortom, hij moet alles doen wat de beide media van de twee zo nauw met elkaar verwante landen nader tot elkaar zou kunnen bren gen. HET IS EEN TAAK die moeilijk zal zijn en die voor de „bestendige vertegen woordiger" vermoedelijk nog wel eens zorgelijke dagen met zich zal brengen. De B.R.T. heeft echter onder haar personeel een uitmuntende keuze gedaan: televisie journalist en nieuwslezer Rik Onckelinx, 41 jaar, geboren Leuvenaar, gemoedelijk, uitstekend Nederlands sprekend en niet 100 WIE VEEL CONCERTEN bezoekt verwerft op den duur niet alleen een ge scherpt oor voor de kwaliteiten van de uitgevoerde muziek, maar ook voor die van het applaus waarmee het publiek de optredenden begroet en bedankt. Het applaus dat weerklonk toen de Spaanse mezzosopraan Teresa Berganza met haar echtgenoot-begeleider Felix Lavilla op het podium van de uitverkochte Kleine Zaal te Amsterdam verscheen, sprak van hartelijkheid. Kennelijk heeft de zange res die nu voor de derde maal in een Holland Festival optrad zich het beste verworven dat een kunstenaar of kunstenares zich kan verlangen: een eigen pu bliek dat haar komst met vreugde tegemoetziet. IK KAN SLECHTS herhalen wat ik bij vorige gelegenheden al geschreven heb Hier staat een zangeres die door de vol ledigheid die haar optreden kenmerkt on verminderd fascineert. Het doet er eigen lijk betrekkelijk weinig toe wat zij zingt, haar stem, haar gebaar en het klassieke Spaanse uiterlijk vloeien in elkaar over tot een belevenis die jok op deze avond velen weer met warmte vervuld heeft de warmte die laar hele persoonlijk heid uitstraalt. Het publiek houdt van haar, dat is duidele- lijk. „If music be the food of love Wat mij betreft, ik beken graag dat ik 't laatste restje objectiviteit verlies dat, naar men zegt, de voorwaarde voor een criti- sche beoordeling is. Men kan misschien bezwaren aanvoeren tegen de wijze waar op zij liederen uit de Duitse romantiek ditmaal was het Schubert en Mahler in een sfeer van meditterrane charme trekt, onbewust natuurlijk want het is haar eigen afkomst die meezingt. Maar zij is verstandig genoeg om de keuze zo te ma ken dat zelfs de strengste boekhouder van stijlzuiverheid er door ingepalmd wordt. „Ich atmet' einer Linden Duft" van de eerstgenoemde componist, of „Dass sie hier gewesen" van de tweede, het heeft een smaak van vossebessen en honing, een glimlach van de aarde. Wat wil men meer. BIJ DE SPAANSE liederen na de pauze waren de teksten consciëntieus in het pro gramma afgedrukt, zonder vertaling. Het zal voor de meeste toehoorders evenals voor mij wel nuances die haar stem heeft, de scala aan nuances die haar stem heeft, is een taal op zichzelf. En anders kijkt men maar. Zelfs een criticus heeft niet alleen oren aan zijn hoofd. Zij was, zoal steeds, begonnen met een groep oud-Italiaanse aria's. Het pastoraal getinte „Verdi prati" (groene weiden) van Handel was een paradijselijk moment, in ~m&V& '■vV Het optreden van het Nationale Ballet In het kader van het Holland Festival, oor spronkelijk vastgesteld op vrijdag 21 juni j.l. en door de weersgesteldheid uitgesteld, zal nu plaats hebben op vrijdag 28 juni a.s. te 20.15 uur. Door een vergissing van het Nationale Ballet is zaterdag abusievelijk gemeld dat de voorstelling tot 25 juni zou worden uit gesteld. Teresa Berganza de Vivaldi's „Aria del Vagante" gingen coloraturen als een zephyr voorbij. Men kon moeilijk afscheid nemen van haar en van de sympathieke Lavilla die weer een voortreffelijke begeleider was. Er volgden nog vier toegiften, waaronder een prachtige aria uit de opera „Goyescas" vol lyrische felheid. Advertentie camera met wereldgarantie In de Grote of St. Bavokerk zal morgen, dinsdag 25 juni, van 20.00 tot 21.00 uur de organist Klaas Bolt een concert geven in de reeks, gratis toegankelijke, gemeente lijke orgelconcerten. Zijn programma vermeldt van Dietrich Buxtehude (1637-1707): Preludium en fuga g kl. t.; van Joh. Seb. Bach (1685-1750): Partita: Sei gegrüset, Jesu gütig; a. Orgel koraal: Wir glauben all'an einen Gott en b. Orgelkoraal: Komm Gott, Schöpfer, Heiliger Geist; van Cor Kee (geb. 1900) Twee psalmen voor orgel (psalmen 62 en 141): van Johan Timmerman: Orgelkoraal: In dulci jubilo; van Piet Post (geb. 1919): Kleine Partita over: Halleluja, de blijde toon. gauw van zijn stuk te brengen. Hij heeft zijn jeugd te Hasselt in Belgisch Limburg doorgebracht, er het Atheneum afgelopen en gedurende de Duitse bezetting is hij ambtenaar bij het provinciaal bestuur ge weest. Dadelijk na de bevrijding van België werd hij tolk bij de Amerikanen op het vliegveld van Brüstem. In 1946, na het afleggen van een examen voor radiojour nalist, kwam hij bij de werelddienst van het toenmalige N.I.R. te Leopoldstad. Daar verzorgde hij de uitzendingen voor Nederland en voor „de Belgen in de we reld". Het programma dat het meeste suc ces had is „Onder ons' geweest. IN 1952 KWAM HIJ naar België terug waar hij ook bij de radio ging werken en waar hij naast zijn journalistieke werk eveneens een veel beluisterde flimrubriek verzorgde. Vier jaar later werd hij waar nemend directeur van de sectie televisie en buitenlandse voorlichting bij de Voor lichtingsdienst voor Belgisch Kongo en Roeanda-Oeroendi, met als gevolg reizen naar Afrika en vele relaties met Kongo. Onckelinx vindt het wel plezierig dat twee van zijn assistenten bij de voorlichtings dienst het ver hebben gebracht: Moboetoe is de huidige opperbevelhebber van het Kongolese leger en Bolikango speelt een gröte ról M de politiek van zijn land Nadat hij in 1958 nog hoofd van de voor lichtingsdienst van de Kongolese afdeling van de Wereldtentoonstelling was geweest, werd hij 1 juni 1960 t.v.-journalist. Die Haerlemsche Musyckcamer Het muziekgezelschap „Die Haerlemsche Musyckcamer" onder leiding van André Kaart, dat zich toelegt 'op composities uit de 17e en 18e eeuw, pleegt zijn derde en laatste concert van het seizoen in de open lucht te geven. Tot nu toe gebeur de dit op de binnenplaats van het Frans Halsmuseum of die van het Stadhuis Bei de plaatsen bleken echter niet te voldoen Dit jaar zal het concert plaats hebben op de binnenplaats van de 17e eeuwse Klovcniers- of Schuttersdoelen in de Gast huisstraat, die zich zowel akoestisch als architectonisch uitstekend voor dit doel lijkt te lenen. Het programma van het op vrijdag 28 juni a.s. te houden openluchtconcert zal worden geopend met de ..Festmusik" van joh. Kasper. Fer. Fischer en omvat voorts werken van Hasse, Mozart, Stamitz en Vivaldi. v Het 19e congres van het Internationale Verbond van Filmarchieven is gisteren te Belgrado besloten. Vertegenwoordigers van filmarchieven in 39 landen hebben het congres bijgewoond. Het congres aanvaardde voorschriften voor de samenwerking met de televisie over de uitwisseling van oude films. Deze voorschriften hebben ten doel de betrek king tussen de filmarchieven en -produ centen te verbeteren. Israël en Cuba werden tot het lidmaat schap toegelaten. Griekenland en Alba nië werden aspirant-lid zonder stemrecht Het congres heeft zijn leden aangera den de betrekkingen te verbreken met de Franse filmarchieven die het werk van de organisatie heten te boycotten. Het volgende congres zal in 1964 te Mos kou worden gehouden. REISBEURZEN EN TOELAGEN VOOR LETTERKUNDIGEN 1962 De staatssecretaris van Onderwijs, Kun sten en Wetenschappen, mr. Y. Scholten, heeft in de prijsvraag reisbeurzen letter kundigen 1962 in de rubriek proza een reis beurs toegekend aan W. G. van Maanen te Amsterdam en een reistoelage aan J. Wolkers, eveneens te Amsterdam, en in de rubriek poëzie aan de letterkundigen C. Buddingh' te Dordrecht, J. Harten te 's-Gravenhage en C. B. Vaandrager te Rotterdam elk een reistoelage. Genoemde letterkundigen hebben de hun verstrekte beurs of toelage aanvaard, In de jury's die de staatssecretaris van advies hebben gediend bij de toekenning van deze reisbeurs en reistoelage hadden zitting voor de rubriek proza: Dr. V. E. van Vriesland, lid en voor zitter; mevrouw C. Eggink en B Stroman, leden; voor de rubriek poëzie: prof. dr. P. Minderaa, lid en voorzitter, drs. P. Calis en S. Polet, leden; secretaris der beide jury's: H. J. Michaël. Dorus' laatste uitzending van dit seizoen, door filmtechnisch moeilijkheden wat ver traagd, kwam dan zaterdagavond op het scherm. Na een korte, niet ongezellige sa menvatting van enige van diens succes nummers liet Manders zijn „mannetje", die reeds hoofdrollen in klassieke gooi- en smijt.filmpjes en in operettes speelde, nu los in een „thriller", een met zorg sa mengestelde rolprent over een nogal ille gaal inruilen van Rembrandts „Nacht wacht". Al hield dit stuntje geen beloften voor een betere toekomst van onze speel film-industrie in, het was hier en daar wel koddig en het aanzien best waard. Door deze geschiedenis, die zich afspeelde in het Amsterdamse „milieu", werd de re latie, die dit programma krachtens zijn ti tel zou moeten hebben met het leventje in Saint-Germain-des-Prés nog onduide lijker. Keurig verzorgd was Thom Kellings uit zending over de guitaar in zijn verschil lende vormen en toepassingen. Kennelijk had de samensteller gemikt op de bekende „weldadige afwezigheid van het woord" in dit muziekprogramma. Hoezeer wij een dergelijke opvatting vooral als het om lichte klanken gaat toejuichen, toch was hier, vooral voor de oudere kijkers, een korte uitleg van de technieken wel op zijn plaats geweest. Zondag De rechtstreekse reportage van het be gin van Kennedy's bezoek aan de West- duitse Bondsrepubliek duurde veel te lang, doordat men meende ons ook de lange autorit van het vliegveld naar de stad Keu len te moeten laten zien. Eén van de filmpjes, die men inlaste om die autotocht op het scherm korter te maken, leek spre kend op de in de epische stijl van Leni Riefenstahl gemaakte Wehrmachtsreporta- ges van weleer. Wij konden het Arie Kleywegt niet kwalijk nemen, dat hij toen in zijn com mentaar dat in zijn geheel kundig en neutraal was even uitdrukking gaf aan de gevoelens, die dit verslag van de ma- tineuze voorbereidingen van de Keulse politie opriepen. Gelukkig deed de wijze, waarop de domstad de president ontving, ons toch geloven in een nieuw en minder martiaal Duitsland. Netjes volgden de N.T.S.-camera's de bo lides, die in de strijd om de „Grand Prix" over het prachtige Zandvoortse circuit „scheurden". Enkele keren vingen ze boei ende „side-lines" op, zoals het uitvallen van Graham Hill op de Hunzerug. Uit de zeer deskundige toelichtingen van Louis van Noordwijk en Frits van der Vlugt bleek echter, dat tal van dramatische mo menten in deze race gemist waren. Te meer daar al die overzichten van voort snellende wagens toch wat eentonig wor den, hebben wij ons opnieuw afgevraagd, waarom er geen camera rechtstreeks op de pits gericht kon worden. Daar immers gebeurden ook gisteren weer tal van din gen die de spanning van deze reportage hadden kunnen verhogen. Het door Klaas Smelik geschreven t.v.- spel „De Opstand", handelend over een Nederlandse koopvaardij-bemanning die zich in de meidagen van '40 (in Londen) De K.RO.-televisie zal in het nieuwe sei zoen vooral op de vrijdag- en zaterdag avonden voor zo onderhoudend mogelijk amusement gaan zorgen, in wat ruimere mate dan voorheen. Voor vrijdag krijgt men telkens om de twee maanden óf een quiz „Ja of nee" (nieuw van opzet) óf een show van Undine von Medvey, een Duitse die het Nederlands met een licht accent spreekt (veel gelijkend op het vroegere zaterdagavondaccoorden) en vooral conti nentale gasten zal ontvangen. Op zater dagavond ligt de klemtoon vooral op het Britse amusement: om de twee maanden de George Mitchell-shów, te makèn in Londen speciaal voor de K.R.O. Als Mit chell er niet is, komt hét beproefde pro' gramma van Johnny Kraaykamp, zij het dat de titel „Boulevard" zal komen te ver vallen. Op dinsdag staat er nog een oud nummer, dat van Rens van Dorth met Fred Kaps en gasten (geen vaste bezet ting dus) op het programma. Om de twee maanden is er op de dins dagavond een nieuwe show van Jan Blaa- ser, te noemen: „Jan en Alleman". Dit moet een specifiek Nederlands program ma worden als tegenhanger van dat van Rens van Dorth. In het algemeen is dus meer aandacht aan het amusement be steed, maar de shows zijn in plaats van vijftig thans zo'n veertig minuten. Boven dien heeft men geprobeerd variatie te bren gen in de nationaliteit en kleur van de shows. Men heeft een quiz als „Dat geeft te denken" (Pim Dikkers en Jos van Loon) wel laten vallen, „maar dat alléén omwille van de variatie". Teddy Scholten zou op eigen verzoek niet meer in een show optreden. Wél zal zij werken aan de samenstelling van een programma als „Kiekeboe". Tijdens een diner op kasteel „De Hooge Vuursche" van leden van het algemeen bestuur van de AVRO, van de directie en de genodigden burgemeester J. J. G. Boot van Hilversum, de regerings-commissaris voor het omroepwezen, M. van Veen, en de directeur Radio-Nederland Wereldomroep, drs. L. B. Tymstra, zijn vrijdagavond de versierselen behorende bij het lidmaat schap van verdienste uitgereikt aan de he ren W. Vogt en dr. H Molhuysen. De ver sierselen bestaan uit een oorkonde en de gouden AVRO-speld. De heer W. Vogt, die in 1952 de AVRO verliet, werd gehuldigd als de grondlegger van de AVRO en als de belangrijkste ra dio-pionier van Nederland. Dr. Molhuysen werd in 1926 bestuurslid, in 1927 vice- voorzitter van de AVRO en was van 1928 tot 1932 voorzitter van de thans jubileren de omroepvereniging. Daarna nam hij op nieuw het vice-voorzitterschap waar tot 1959. Tonlonse Lautrec. Op een openbare verkoping in een Parijse kunsthandel heeft een pastel van Toulouse Lautrec, „Dan seuse aux Bas roses" 943000 fr. (ongeveer 700.000 gulden) opgebracht. aanvankelijk fel verzette tegen voortzet ting van hun werkzaamheden in geallieerd dienstverband, gaf ons aanleiding de reac ties van enige echte zeelieden te vragen. Tot hen behoorden een kapitein en een bootsman, die in die meidagen in Londen waren en van daaruit op koopvaardijsche pen uitvarend, hun oorlogsplicht deden. Er kennend, dat zij ook niet zoveel zin had den oorlogsheld je te spelen en dat gevoe lens van angst hun toen soms ook piet vreemd waren, vonden zij dit stuk wij moeten jammer genoeg hun reacties „net jes" weergeven een schande en een aanfluiting voor onze koopvaardij. Dit werd nog verergerd door het ere-saluut, dat men, verweven in de dialoog, aan het slot bracht aan de 4.000 man van onze han delsvloot, die in deze oorlog sneuvelden. Een hunner betrapte de schrijver nog op een onjuistheid: een consul dient te we ten, dat ook een machinist gerekend wordt tot het officierenkorps van een schip. Ove rigens werd in dit spel en genoemde zeelieden bevestigden onze mening de sfeer aan boord van een schip goed weer gegeven. De typeringen van de lagere be manningsleden met hun uiteenlopende ka rakters waren in het algemeen goed ge troffen. En dat deze oorlogsherinnering was opgehangen aan de sloop van het schip was ook een aardige vondst, die me de door regisseur Frits Butzelaar uitste kend verwerkt werd. DINSDAG 25 JUNI 1963. HILVERSUM I. 402 m. 7.00-24.00 KRO. KRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Morgengebed. 7,15 Ouverture. radio voor vroege m... 7.15 Ouverture.radio voor vroege men sen. 7.55 Overweging. 8.00 Nieuws. 8.15 Lichte grammofoonmuziek. 8.50 Voor de huisvrouw. 9.35 Waterstanden. 9.40 School radio. 10.10 Voor de kleuters. 10.25 Klas sieke grammofoonmuziek. 11.00 Voor de vrouw. 11.30 Lichte grammofoonmuziek. 11.50 Volaan vooruit, praatje. 12.00 Middagklok - noodklok- 12.04 Licht instru mentaal kwartet en zangsolisten. 12.30 Me dedelingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.33 Populaire grammofoonmuziek. 12.55 Ka tholiek nieuws. 13.00 Nieuws. 13.15 Platen- nieuws. 13.30 Metropole-orkest en zangso liste: amusementsmuziek. 14.10 Amuse mentsmuziek (gr.). 14.35 Voor de platte landsvrouwen. 14.45 Gevarieerde grammo foonmuziek. 15.30 Fragmenten uit Italiaan se, Franse en Russische opera's (gr.). 16.00 Voor de zieken. 16.30 Ziekenlof. 17.00 Voor de padvinders. 17.15 Voor de jeugd. 17.45 Beursberichten. 17.50 Regeringsuit zending: Aruba, eiland van toerisme en industrie, door H. Dennert. 18.00 We zin gen de wereld rond. 18.30 Lichte grammo foonmuziek voor de teenagers. 1850 Vra- genbeantwoording. 19.00 Nieuws. 19.10 Ac* tualiteiten. 19.25 Lichte grammofoonmu ziek. 20.00 Cantemus Domino, beschouwing over Gregoriaanse gezangen. 20.20 Holland Festival 1963: Penelope, opera. 23.00 Nieuws. 23.10 Lichte grammofoonmuziek. 23.55-24.00 Nieuws. HILVERSUM II. 298 m. 7 00 AVRO. 7.50 VPRO. 8.00-24 00 AVRO. AVRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtendgym nastiek. 7.20 Lichte grammofoonmuziek. VPRO: 7.50 Dagopening. AVRO: 8.00 Nieuws. 8.15 Beiaardconcert. 8.20 Lichte grammofoonmuziek. 9.00 De Groenteman. Morgenwijding. 9.55 Boekbespreking. 10.00 Lichte grammofoonmuziek. 10.50 Voor de kleuters. 11.00 Voor de zieken. 12.00 Licht ensemble met zangsolist. 12.20 Regerings uitzending: Uitzending voor de landbouw. 12.30 Mededelingen t.b.v. land- en tuin bouw. 12.33 Amerikaanse vocalisten (gr.). 13.00 Nieuws. 13 15 Mededelingen, eventu eel actueel of grammofoonmuziek. 13.25 Beursberichten. 13.30 Orgel en zang lich te muziek. 14.00 Viool en piano: moderne muziek. 14.40 Schoolradio. 15.00 Bas-bari ton en piano: klassieke en moderne mu ziek. 15.25 Voordracht. 15.45 Lichte mu ziek. (opn.). 16.30 Voor de jeugd. 17.25 New York calling. 17.30 Lichte grammo foonmuziek voor de jeugd. 18.00 Nieuws. 18.15 Eventueel actueel. 18.30 Promenade orkest en solist: muziek uit Scandinavië. 19.00 Paris vous parle. 19 05 Muziek uit Israël. 19.25 Lichte muziek. 19.35 Amateur orkest en zangsoliste. 20.40 Met het oog op het heelal, lezing. 21.00 Koorzang: Ne derlandse polyfone composities. 21.30 De overdracht van de Najade, hoorspeL 22.30 Nieuws. 22.40 Actualiteiten. 23.00 Klassieke grammofoonmuziek. 23.55-24.00 Nieuws. BRUSSEL 324 m. 12.00 Nieuws. 12.03 Lichte muziek. 12.30 Weerbericht. 12.35 Lichte muziek. 12.50 Beursberichten. 13.00 Nieuws. 13.15 Ka mermuziek. 14.00 Nieuws. 14.03 Gevarieer de muziek. 15.00 Casinomuziek. 16.00 Nieuws. 16.03 Beursberichten. 16.09 Duit se les. 16.24 Kamermuziek. 17.00 Nieuws. 17.15 Voor de kinderen. 17.40 Lichte mu ziek. 18.00 Nieuws. 18.03 Gevarieerde mu ziek. 18.18 Paardesportberichten. 18.20 Voor de soldaten. 18.45 Reportage over de Ronde van Frankrijk. 19.00 Nieuws. 19.40 Gevarieerde muziek. 19.50 Lezing. 20.00 Hoorspel. 20.50 Lichte muziek. 21.15 Jazzmuziek. 22.00 Nieuws. 22.15 Opnamen van Belgische toondichters. 22.45 Vocale muziek. 23.00 Nieuws. 23.05 Lichte mu ziek. 23.35 Nieuwe grammofoonplaten. 23.55-24.00 Nieuws. VOOR MAANDAG NTS: 16.30-17.30 Eurovisie: Persconfe rentie van president Kennedy op het Duit se ministerie van Buitenlandse Zaken in Bonn. CVK-IKOR-RKK: 19.30 Logboek, jeugdprogramma over de Bijbel. 19.45 Ken-Merk, interkerkelijk magazine. NTS: 20.00 Journaal en weeroverzicht. 20.20 Zendtijd politieke partijen: P.v.d.A. 20.30 Mensen van Japan, film (deel II). 21.00 De naakte waarheid, speelfilm. 22.30 Jour naal. 22.35-22.45 Filmverslag van de Tour de France. VOOR DINSDAG NCRV: 19.30 De graaf van Monte Cris- to, TV-film (deel 2). NTS: 20.00 Journaal. NCRV: 20.20 Memo. 20.30 Filmkader. 21.00 Dansensemble: klassieke en regiona le dansen uit Spanje. 21.20 Voordracht 21.40 Dansensemble: Spaanse zigeunerdan sen. 22.10 Dagsluiting. NTS: 22.20 Jour naal. 22.25-22.35 Filmverslag van de Tour de France.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1963 | | pagina 7