V Infedelta delusa
i
1
V
i
Speurwerk van Willem Noske leverde boeiende
litteratuur voor „Nederlandse muziek rond 1813"
Carlo Maria Giulini leidde
Concertgebouw-blazers
de
.ELEKTRA" IN
CONCERTVORM
WAGNER IN HET CONCERTGEBOUW
MET BIRCIT NILSSON ALS SOLISTE
DE PROGRAMMA'S
Brieven van Kafka ontdekt
Uniek Holland Festivalconcert op 4 juli
Stormachtige hulde voor Monteux
^I\HVv
MAANDAG 1 JULI 1963
4
Nieuwe expositie in
Bloemenheuvel
1 T
W nabeschouwingen
Het weekeinde
De radio geeft dinsdag
MET DE OPVOERING van de opera l'Infedeltavan Joseph Haydn,
zaterdag in de Koninklijke Schouwburg in Den Haag gegeven, heeft de Neder
landse Opera wederom voor een grote verrassing in het
Holland Festival gezorgd. De opvoering van de opera „Ru-
salka" had de aandacht gevestigd op Antonin Dvorsjak als
operacomponist. En nu, nadat in 1959 in het Holland Festival
de opera „II mondo della Luna" van Hay dn zijn première
in ons land had gekregen, werd Haydns opera-activiteit
waar de Amerikaanse musicoloog II. C. Robbins Landon
belangrijk speurwerk naar verricht geëerd met „l'Infedelta
delusa". Het is haast onbegrijpelijk hoever de muziek van Ilaydns oratoria als
„Die Schöpfung" en „Die Jahreszeiten" afstaat van zijn opera's.
Voor „l'Infedelta
delusa", op een voor
treffelijke libretto
van de Italiaan Mar
co Coltellini geschre
ven, vond Haydn
muziek van een en
al sprankeling, tref
fend door een rijk
dom aan melodieën
en vooral ook door
het sfeerscheppend en
situatie-typerend ver
mogen, mede bereikt
door een uitnemende
instrumentatie. Het
verhaal betreft grap
pige liefdesverwikke
lingen, waaraan ver
kleedpartijen te pas
komen en menselijke
zwakheden en daar
uit voortvloeiende
moeilijkheden. Een
opera zonder preten
tie, maar onweer
staanbaar door haar
verrukkelijke, bevrij
dende geest.
Met de keuze van
de solisten voor deze
opvoering was men
bijzonder gelukkig
geweest, in het bij
zonder wel met die
van de Amerikaanse
sopraan Reri Grist,
die in haar vertol
king van de rol van
Vespina haast de ge
hele opvoering droeg.
Niet alleen muntte
klare, karakteristieke
voortreffelijk beheerste stem, maar ook
door haar bijzonder acteertalent, dat zij
voor de typering van de slimme, guitige
en zeer charmante Vespina prachtig wist
te benutten. Ook de Nederlandse Jeanette
zij uit door haar
pittige, technisch
RUIM VIJFTIG JAAR geleden, in
1910, werd te 's-Gravenhage de eerste
opvoering in Nederland gegeven van de
opera „Elektra* van Richard Strauss.
Een volgende opvoering kwam een
jaar na de première en daarna leek het
of het drama van
strauss, waarvoor de
dichter Hugo von
Hofmannsthal de
tekst had geschre
ven, in ons land in
een artistieke ban
was gedaan. Vele
operas werden vertoond, vooral „Der
Rosenkavalier" van Strauss was daarbij,
maar aan „Elektra" werd blijkbaar niet
meer gedacht. Met reden? Misschien
wel. Ons volk laat zich over het alge
meen niet zo spoedig imponeren door
toneelwerken, waarin de hysterie een
ongezonde aandacht krijgt en problemen
aan de orde komen, waarvan de oplos
sing slechts in de spreekkamer van de
psychiater verwacht kan worden.
VON HOFMANNSTHAL heeft het drama
bewust vertekend, voor zover het de psy
chologische uitbeelding van de figuren be
trof en Richard Strauss heeft zich daarbij
aangesloten met muziek, die, al even be
wust, door hem nauwkeurig berekend en
opgebouwd werd met situaties-typerende
motieven en sfeer-scheppende harmonieën
in uitgezochte instrumentale tinten, waar
bij dan nog de vermoeiende karakter-mo-
notonie van een soort „Sprechgesang"
kwam.
Ter gelegenheid van het Holland Festi
val is „Elektra" van Strauss te Rotter
dam in de Rotterdamse Schouwburg zon
dagavond weer tot uitvoering gekomen,
niet als toneelopvoering, maar in concert-
vorm. Dit was een waagstuk, dat onmoge
lijk een zuivere, complete indruk van het
muziekdrama kon geven. Toneelsfeer, ac
tie, samenspel en tegenspel, gebaar en
mimiek, kortom alle elementen, die als in
tegrerende bestanddelen van de opvoering
niet gemist konden worden, bleven uitge
schakeld. Het zwaartepunt kwam te liggen
in de muziek en de gezongen tekst, die
nog moeilijk verstaanbaar werd door het
onwillekeurig domineren van de orkestbe
geleiding.
TOCH BLEEK het grootste deel van
de zeer talrijke toehoorders, gezien het
minutenlange ovationele applaus aan het
slot van de avond, bijzonder voldaan te
zijn over deze uitvoering. Ongetwijfeld
zijn het de schitterende vocale prestaties
geweest van solisten van de Nederlandse
Opera en het virtuoze spel van het door
de dirigent Frans Paul Decker geleide
Rotterdams Philharmonisch Orkest, die
dit succes hebben kunnen bewerken. De
sopraan Marijke van der Lugt gaf een ma
gistrale vertolking van de partij van Elek
tra. De „rol" van Chrysothemis werd dra
matisch bewogen en imponerend van klank
gezongen door de sopraan Antoinette Tie-
messen. Van de mezzo Anny Delorie, die
zich nauwelijks kon bedwingen om niet te
acteren, hoorde men een voortreffelijk
typerende, geladen voordracht van de par
tij van Klytaemnestra. Indrukwekkend
was de bas-bariton Arnold van Mill als
Orest en Frans Vroons vervulde naar wens
de rol van Aegisth. Een aantal kleinere
rollen waren over het algemeen voldoende
bezet en het Philharmonisch Koor Toon
kunst, volkomen ongunstig opgesteld ach
ter de toneelwand, leek wel op de hoogte
van zijn taak te zijn.
Peter van der Bilt, Jeannette van Dijck,
Nicola Monti, Reri Grist en Umberto
Grilli in „L'infedelta delusa"
van Haydn.
van Dyck kon zich als Sandrina vocaal en
door haar spel onderscheiden. Nicola
Monti gaf een uitnemende uitbeelding van
de oude Filippo en Umberto Grilli op zijn
beurt van de boer Nenzio. De bas Peter
van der Bilt zong uitstekend en kon als
de reusachtige broer Nanni van Vespina
nieuwe voldoening geven.
GENOTEN hebben de talrijke toehoor
ders eveneens van de prachtige ensemble
zang, die dit uitnemende vijftal solisten
liet horen.
Een afzonderlijk woord van grote waar
dering past voor het Nederlands Kamer
orkest. dat zich rwdéri lèidihg-rittvjié 'ëfftr'-
nente dirigent Alberto Erede waarlijk kon
overtreffen in de begeléidrflgöflf Teri slotte
zou ik ook de voortreffelijke regisseur
Werner Düggelin willen noemen, die met
grote fantasie dit kostelijke spel met vele
regie-vondsten gekruid had.
P. Zwaanswijk
Ongeveer 250 tot dusver onbekende
brieven van de in 1883 in Praag geboren
dichter Franz Kafka. zijn in Tsjechoslo-
wakije gevonden.
RECHTSTREEKSE REPORTAGES VAN
IIET BEZOEK VAN PRESIDENT
KENNEDY AAN ITALIë
Van het bezoek, dat president Kennedy
aan Italië brengt, verzorgt de Italiaanse
televisie rechtstreeks Eurovisie-reportages,
die door de NTS worden overgenomen op
maandag 1 juli van 16.30 tot 17.30 uur (be
zoek aan 't monument voor de onbekende
soldaat te Rome en ontvangst op het kapi-
tool) en op dinsdag 2 juli van 9.50 tot 10.30
a 11.00 uur v.m. (bezoek aan het Vaticaan)
en van 16.20 tot 18.50 uur (bezoek aan de
NAVO te Napels, toespraken, militaire pa
rade en tocht door de straten van Napels).
De reportages worden door Arie Kleywegt
van commentaar voorzien.
HARMONIE ST. BAVO
De R.K. Harmonie St. Bavo uit Haar
lem, die onlangs heeft deelgenomen aan
een concours te Nibbixwoud, uitgeschre
ven door de R.K. Bond van Harmonie- en
Fanfarekorpsen, behaalde drie eerste prij
zen. Het korps won in de eerste afdeling
met 283 punten, in de marswedstrijden,
eerste afdeling met 65 punten. De drum
band behaalde in de eerste afdeling een
eerste prijs met 138 punten.
Het korps staat sinds januari van dit
jaar onder leiding van de heer J. van
Ossenbruggen.
Zaterdagmiddag had onder vrij grote be
langstelling in huize „Bloemenheuvel" aan
de Bloemendaalseweg 158 in Overveen de
officiële opening plaats van de tentoonstel
ling van werken van leden van het Ge
nootschap Kunstliefde, Anno 1807, uit
Utrecht. Deze opening werd verricht door
de voorzitter van Kunstliefde, mr. J. H.
des Tombe.
In zijn openingswoord sprak mr. Des
Tombe over de historie van zijn genoot
schap, die teruggaat tot de veertiende
eeuw, gelieerd als het genootschap was
aan het gildewezen.
In 1807 werd het Genootschap in zijn
huidige vorm gesticht; van meet af telde
het zowel beroepskunstenaars als ama
teurs onder zijn leden. Thans zijn de be
roepskunstenaars in de meerderheid, ter
wijl de amateurs aan bepaalde eisen moe
ten voldoen om lid te worden.
De spieker bracht dank aan de voor
zitter en het Comité tentoonstellingen
Bloemenheuvel voor de verleende gastvrij
heid.
De bijeenkomst was geopend met een
welkomstwoord door de voorzitter van het
Comité Tentoonstellingen Bloemenheuvel
die enige woorden wijdde aan de nagedach
tenis van de onlangs overleden graficus
Cor de Wolft die vorig jaar met veel
succes in Bloemenheuvel heeft geëxposeerd.
Het K. R. O -debutantenprogramma
„Springplank" dat zaterdagmiddag op het
scherm kwam was aardig aan elkaar ge
breid en ook de prestaties van hen, die
herin voor 't eerst voor de camera zon
gen of speelden waren alleszins bevredi
gend kennelijk selecteert men hier goed
de kandidaat-nieuwelingen uit. Als bij een
volgende uitzending van deze reeks de pre
sentatoren Ans en Jaap Daniëls iets min
der „sympathiek" en „hartelijk" hun gas
ten tegemoet treden (het was deze keer te
mooi om waar te zijn), als de beeld- en
geluidskwaliteit van het geheel wat beter
verzorgd is (de film-inlassen waren niet
om aan te kijken), kan dit toch in de veel
heid van t.v.-programma's een opmerke
lijk onderdeel worden. De Zandvoortse
agent Albert Barmentloo, in het show-kos
tuum een even goede verschijning als in
zijn uniform, zong in springplank een oude
Engels-Amerikaanse ballade, die mis
schien ten onrechte als een „Western"
werd aangekondigd. Al enige keren trad
hij op voor de radio; nu besvestigde hij
zijn onmiskenbaar talent ook voor de ca
mera, al liet de geluidsregie naar onze
smaak wel iets te wensen over. Politie
man Barmentloo, die voor deze gelegen
heid niet met zijn vaste partner mocht op-
OP 30 NOVEMBER 1813 landde erfprins Willem Frederik, oudste zoon van
stadhouder Willem V, in Scheveningen: het einde van de Franse overheersing
en het begin van het „Koninkrijk der Nederlanden", dat Willem Frederik eerst
als „soeverein vorst", later na de vereniging van België en Nederland als
koning Willem I zou regeren. In de nationale herdenking hiervan nemen de
culturele evenementen een belangrijke plaats in, onder andere de expositie „150
jaar Nederlandse kunst", die van 6 juli tot 29 september in het Stedelijk Museum
in Amsterdam zal woorden gehouden.
WAT DE MUZIEK BETREFT zullen
verscheidene concerten met werk van Ne
derlandse componisten worden gegeven,
waarvan het eerste op 4 juli in de Oude
Kerk te Scheveningen plaats heeft. Het is
de violist Willem Noske, sinds 1 septem
ber 1962 eerste concertmeester van het
Residentie Orkest, en in 1953 bekroond
met de Elisabeth Evertsprijs voor zijn on
derzoekingen naar Italiaanse en Neder
landse vioolmuziek uit de 17e en 18e eeuw,
die het afgelopen jaar de Nederlandse mu
ziek uit de 19e eeuw heeft bestudeerd
ten einde een geschikt programma te
kunnen samenstellen. Tijdens een bijeen
komst in Scheveningen heeft Willem
Noske over het resultaat van 'zijn *stu-
dies gg.yroken, bij w^lfte Jiij^zicft bpeffc
beperkttot de' jaren rona ISlT ornaat toen
het Nederlandse muziekleven zijn grootste
bloei had.
DEN HAAG BEZAT voor 1800 een stad
houderlijke kapel, die aangevuld met mu
sici uit de burgerij een orkest kon ople-
VOOR PIERRE MONTEUX die het Concertgebouworkest zaterdag leidde
in een geheel aan Wagner gewijd programma was de avond een ware triomf.
Zelden hoorde men in deze zaal een zo stormachtig applaus waarvan de eer in
de laatste minuten geheel de 88-jarige dirigent gold. Daar
vóór, na het verklinken van het laatste accoord als Briinn-
hilde de brand gestoken heeft in het lijk van Siegfried, was
reeds een optocht van suppoosten de trap naar het podium
afgedaald met vier, vijf enorme bloemstukken. Het was een
grappig gezicht hoe die twee daar in de bloemetjes gezet
werden, Birgit Nilsson, de beroemdste Wagnerzangeres van
deze tijd, een enorme Vikingvrouw met een stem als een bazuin, en het kleine,
pronte mannetje Monteux met zijn twinkeloogjes die het orkest de hele avond
met de eenvoud van het ware had laten spelen.
Eigenaardig ook die tegenstelling tus
sen de ondergangslust die zojuist nog,
in de slotscène van „Götterdammerung"
breqd was uitgemeten, en de kalme aan
wezigheid waarmee Monteux een presta
tie verricht had die naar menselijke wet
ten op die leeftijd niet meer mogelijk is.
Maar toen zijn partner hem alleen ach
terliet tussen die enthousiaste mensenzee
leek het hem opeens toch wel te veel
geworden, en met moeite keerde hij,
ondersteund door de suppoosten, terug
over die eindeloos lijkende trap die in
de geografie der concertzalen uniek is.
EN HIERMEE is dan eigenlijk het voor
naamste wel gezegd. Over de waarde van
Wagners kunst is al plusminus een eeuw
gediscussieerd, daar kan dus best nog
eens iets over beweerd worden. Temeer
daar de staalkaart die hier gegeven werd
representatief genoemd kon worden:
Ouverture Tannhauser, Siegfried-Idyll,
Voorspel en slotscène uit Tristan, en
drie delen „Götterdammerung" te weten
Siegfrieds Rheinfahrt, Trauermusik beim
Tode Siegfrieds, en Slotscène. Het is voer
voor muzikaal niet geheel volwassen gees
ten. De megalomanie breekt er in iedere
maat uit. Soms op een werkelijk geniale
manier (want de muziek is een humus,
waarop men alles maar dan ook letterlijk
alles kan cultiveren), dan weer als een
fantastisch bedrog, een concave spiegel,
waarin alle verhoudingen uit het oog ver
loren raken. Neem een voor Wagners doen
overzichtelijk werkje als Siegfried Idyll.
Het begin is een vondst, pure poëzie
en onder Monteux handen was het een
lentebries over een bergwei als dit vijf
minuten duurde zou het duurzaamheid heb
ben, onsterfelijk schoon zijn. Helaas, het
moet weer een kwartier zijn, teveel van
het goede, dus te weinig
grootste componist van filmmuziek uit een
tijd dat er nog geen film bestond. Hij is
een meester in het eindeloos vergroten van
cliché's, die, handig bijgewerkt en afge
drukt, de beeldspraak kunnen dienen. De
illustraties van Gustave Doré waar ik in
mijn jeugd weg van was die hebben
ook zo'n sfeer. Kunst is misschien toch
wat anders.
Basta. Men kwam ook niet voor Wag
ner, maar voor Birgit Nilsson, die, als
Isolde, een golf van geluid wierp tegen de
orkestrale golven waarin de twee gelieven
ondergang en eeuwigheid zullen vinden. En
voor Monteux die op zijn wijze een sym
bool is van de overwinning op de dood.
Want daar is de muziek goed voor.
Sas Bunge
KON. MANNENKOOR „CAECILIA"
Het Koninklijk Mannenkoor „Caecilia"
uit Haarlem onder leiding van Anton de
Beer heeft vorige week zijn jaarvergade
ring gehouden. Uit de jaarverslagen bleek
dat het ledental is toegenomen en ook de
belangstelling voor de repetities.
Het seizoen werd vorig jaar geopend met
een concert in samenwerking met een koor
uit Osnabrück en voortgezet met een voor
jaarsconcert in april j.l.
In Enkhuizen nam „Caecilia" deel aan
een „Zangersdag", georganiseerd door de
Afdeling Noord-Holland van Koninklijk
Nederlands Zangersverbond. In Spaarn-
dam deden de zangers mee aan het jaar
lijkse Muziek- Zangfestival. In Hilversum
zong het koor tijdens het Zangfestival van
de jubilerende omroepvereniging de
AVRO, waarna het verzocht werd in de
komende herfst een half uur voor de radio
op te treden.
Het seizoen werd gesloten met het tra
ditionele concert voor bejaarden en in
validen. i
Tijdens de jaarvergadering werden de
aftredende bestuursleden herkozen.
De repetities zullen worden hervat op
P. Zwaanswijk WAGNER IS, in vele opzichten, de donderdag 22 augustus.
veren van 70 man. Dit orkest kon zich in
grootte en kwaliteit meten met orkesten
uit het buitenland. Het gaf, behalve kleine
concerten voor het hof, vele grote concer
ten, waarbij veelal buitenlandse kunste
naars werden uitgenodigd. Amsterdam
hield er in die tijd acht operagezelschap
pen op na, waaronder een Portugees,
Spaans, Duits, Italiaans en een Joods.
Ook in de provincie was het muziekleven
bloeiend. Daar kwam de heer Noske tot
een getal van 32 muziekcolleges. Van de
provincies en Limburg, maakte hij een na
dere studie. In Maastricht werd vooral
veel kerkmuziek geschreven. Roermond
had een hoforkest, waarin de toen
malige bisschop cellist was. Leeuwarden
had drie coneertzalen en drie muziekcol-
Tegfs^vaar'Jan %r nvee orahiegéfcirid wa
ren en een patriottische voorkeuren had,
plus een operagezelschap. Na Hellendaal
(1721 -± 1780) was het afgelopen met de zui
ver nationale muziek in Nederland. Want
de helft van de composities die na hem
in Nederland werden gemaakt waren af
komstig van buitenlanders, die echter een
groot deel van hun leven in Nederland
doorbrachten.
UIT DE TIJD vóór 1800 zal op 4 juli een
quintet voor hoorn met strijkers worden
gespeeld van W. G. Hauff en een duo voor
2 violen van J. F. Wittenberg. Van Coliz-
zy, die cembalist, zanger, dichter en etser
was zal een kinderconcert worden uitge
voerd, dat hij schreef ter gelegenheid van
de 12de verjaardag van prinses Louise,
zuster van Koning Willem I. Prinses Loui
se kreeg les in zang en cembalo van Co-
lizzy. Zij schreef zelf een pianoconcert dat
in Het Koninklijk Huisarchief bewaard is
gebleven.
Onder invloed van Hieronymus van Al
phen werd er in die tijd méér besteed
aan het kinderlied. Vele van zijn versjes
werden op muziek gezet. Ook de militaire
muziek beleefde een renaissance. De
oudst bewaard gebleven marsen zijn door
Fr. Schwindl geschreven van wie op 4 juli
een triosonate zal worden uitgevoerd. Het
programma van na de pauze is gewijd aan
muziek na 1800.
In de periode 1830-1850 had Leeuwar
den jaarlijks elke zomer een operafesti
val. Het Théatre Franpais in Den Haag
voerde in die tijd twintig opera's per jaar
op en werd na dat van Parijs en St. Pe
tersburg, beschouwd als het derde opera
gezelschap in Europa. In een plaatsje als
Heerenveen was er een orkest van dertig
man. Het gaf jaarlijks zeven uitvoeringen
met veelal buitenlandse solisten. Willem
Noske ontdekte er een bibliotheek van in
strumentale muziekwerken uit de periode
1760-1840; alle in de oorspronkelijke uitga
ven.
"gP^HËT pSBgR'AMIvTA van 4'juli staat
vóprts het in de rhiizieklitteratuur vol-
stréfti unieke "JAttêgfo voor vier strijk
kwartetten in d" van Van Bree en een
klaviertrio van Ruppe, die Leids kapel
meester was. Voor dit werk heeft koningin
Juliana een Erard pianoforte vleugel in
bruikleen gegeven, die in het bezit was
van'Hortense, Koningin van Holland, echt
genote van Lodewijk Napoleon, die in 1806
koning van Holland was. 't Instrument zal
bespeeld worden door Hank Schouwman.
Het programma wordt besloten met twee
werken voor klein orkest met zang, die
zullen worden uitgevoerd door Gerry de
Groot, mezzo-sopraan, Willy Hese, tenor,
onder leiding van de dirigent Leo Drie-
huys. Het gezelschap, dat de kamermu
ziekwerken ten gehore zal brengen be
staat uit Willem Noske. Piet Nijland. Ca-
rel van Leeuwen Boomkamp en de al eer
der genoemde Hans Schouwman
DE BLAZERS van het Concertgebouw
orkest traden gisteren in de Grote Zaal
van het Amsterdamse Concertgebouw aan
om daar een zeldzaam goed gekozen pro
gramma uit te voeren. Onder leiding van
Carlo Maria Giulini speelde men de Petite
Symphonie in Bes
van Charles Gounod,
het Octuor van Igor
Strawinsky en de
Serenade, ook wel
genoemd Gran Parti
ta voor dertien bla
zers, KV 361 van
Mozart. Een goed
programma, omdat de drie uitgevoerde
stukken in de blazersmuziek hoogtepunten
zijn, hoogtepunten stammend uit drie
eeuwen. En omdat de drie stukken, niet
alleen door hun bezetting, duidelijke ver
wantschap met elkaar bezitten. Gounod
had niet voor niets zo'n allesoverheer
sende bewondering voor Mozart, Stra
winsky heeft herhaaldelijk zijn eerbied
voor de muziek van Charles Gounod geuit
en het wordt op een avond als deze dui
delijk, dat zowel de negentiende eeuwse
Fransman als de twintigste-eeuwse Rus in
zijn behandeling van de blaasinstrumenten
teruggrijpt op de achttiende eeuwse Mozart.
DRIE MEESTER WERKEN oud uit drie
eeuwen. En alle drie betrekkelijk weinig
gespeeld in ons concertleven. Veelal weet
men niet eens, dat Gounod naast zijn
Faust, naast zijn Mirreille zich ook met
werk bezig gehouden heeft, dat niet op het
theater betrekking had, dat hij met name
kamermuziek heeft geschreven, die het
uitvoeren zeer waard is. Een stuk als de
gisteren uitgevoerde symphonie voor
negen blazers mist volledig de sentimenta
liteit die veel van Gounods ander werk
zo onverteerbaar maakt en het heeft daar
bij de vorm van zijn boeiende inhoud en
de inhoud passend bij de vorm. De finale
zou niet langer moeten duren, maar hij
duurt dan ook niet langer.
Het uit 1923 daterende oktet van Igor
Strawinsky is een van de werken uit het
begin van de neo-klassicistische periode.
Het is te rubriceren bij „L'histoire du Sol
dat", bij „Les einq doigts" en de „Pièces
faciles" en het behoort met die stukken
tot het beste dat Strawinsky's tweede pe
riode heeft opgeleverd. Het is een bondig,
hecht geconstrueerd stuk, dat veertig jaar
geleden heftige discussies heeft kunnen
gaande maken on dat nu te waarderen is
als een grootse uiting van een groot
componist.
MOZARTS SERENADE voor dertien
blazers is de laatste jaren in Nederland
een paar maal gespeeld en het werk heeft
daardoor de bekendheid gekregen die het
verdient: het behoort tot Mozarts rijkste
werken en het kan, zelfs als het, zoals gis
teren helaas het geval was, wat tam wordt
gespeeld, drie kwartier lang de aandacht
gespannen houden.
De uitvoeringen waren gisteravond
merkwaardig verschillend van kwaliteit.
In de Symphonie van Gounod werd door
de vele slordigheden de indruk gevestigd
dat er maar weinig op het stuk was ge
repeteerd. Het oktet van Strawinsky
daarentegen kreeg een in alle opzichten
onovertrefbare vertolking. Terwijl na de
pauze Mozarts Gran Partita perfect werd
gerealiseerd wat de noten betreft, maar
verder tamelijk mat over het voetlicht
kwam. Niettemin behouden wij aan deze
avond uit het Holland Festival goede her
inneringen. Al was het alleen maar die
aan Strawinsky's Octuior.
Rob du Bois
T elevisieprogramma
VOOR MAANDAG
NTS: 19.30 De grote race, tekenfilm. 19.45
Openbaar Kunstbezit. 20.00 Journaal en weer-
overzlcht. 20.20 Zendtijd politieke partijen:
K.V.P. 20.30 Het project Dousadi, documentaire
film. 20.50 Porte des Lilas, speelfilm. 22.30 Jour
naal. 22.35-22.45 Filmverslag Tour de France.
VOOR DINSDAG
NTS: 19.30 Internationaal agrarisch
nieuws. 20,00 Journaal. VARA: 20.20 30
Minuten voor 10-ers. 20.50 100 Jaar af
schaffing van de slavernij 1 juli 1863-1 juli
1963, documentaire. 21.20 Uit: een spiegel
der lichte kunsten. 21.50 Mijnheer de Voor
zitter..., forum. NTS: 22.20 Journaal. 22.35-
22.45 Filmverslag Tour de France.
treden, zingt binnenkort negro-spirituals
tijdens een oecumenische bijeenkomst in
de Hervormde Kerk van Zandvoort.
Al waren de desbetreffende verwachtin
gen van Kardinaal Alfrink reeds bekend,
toch was het een welkome aanvulling, dat
wij in een in Rome opgenomen extra-uit
zending van de KRO rechtstreeks uit de
mond van de Nederlandse aartsbisschop
mochten vernemen, hoezeer hij ingeno
men is met de uitverkiezing van Kardi
naal Montini.
Uitstekd gestart van vakantie-features
over Valkenburg en over de Nieuwe Ne
derlandse recreatie-gebieden, zakte de edi
tie van het magazine „Brandpunt" wat in,
toen zij de aandacht vroeg voor de toe
risten-oorden „kamp Dachau" en Berchtes-
gaden, het pleizierplaatsje van Hitier onza
liger gedachtenis, die het voorwerp zijn
van een ongezonde belangstelling. De laat
ste reportage leek ons het reisje, dat een
tweetal medewerkers hiervoor moest ma
ken, nauwelijks waard.
De onverstaanbaarheid van „het koor"
deed veel afbreuk aan het werkelijk jo
yeuze en groots opgezette begin van de
Sonneveld-show„Blijf in Holland". De
ironie, waarmee Wim c.s. dit thema
behandelden was veelbelovend en al stap
te men ook spoedig van dit onderwerp
af, het bleef een bruisend en vooral ori
gineel amusementsprogramma. Dit natuur
lijk vooral door de zotheden, de mooi af
gewogen „gekke invallen" en de vaart
van Sonneveld, die misschien wel het best
is in de nummers, waarin hij zichzelf
geheel voor gek zet. Zijn imitatie van een
„langs zijn neus weg" moppen spuitende
intematerr.ationale showman was koste
lijk; de ballade over het Amsterdamse
meisje, bijzonder sterk in beeld gebracht
met een ritmische filmmontage van hier
voor gemaakte foto's, was misschien wel
het hoogtepunt van deze show, die overi
gens met een door de gehele troep ge
speeld slaapliedje bijzonder sterk eindig
de. Zonder twijfel komt een deel van dit
succes ook toe aan de Amerikaanse re
gisseur Jason Lindsey.
Aan deze amusementsuitzending ging
nog een buitengewoon goed filmverslag
over het werk van de World Wildlife Fund
vooraf, dat ons unieke opnamen liet zien
van een geweldige flamingo-kolonie in
Afrika, die voorzover het honderdduizend
pas geboren exemplaren van deze dier
soort betrof, tot ondergang bedreigd werd
door soda-afzetting op de poten en licha
men. Deze prachtige film ondersteunde
zeer goed de inleiding, gesproken door
Prins Bernhard, die voorzitter van dit
fonds is. Het was al met al een zeer goe
de K.R.O.-avond.
Met de vroeg begonnen luisterrijke re
portage van de kroning van paus Paulus
VI had het zondagavond-programma een
onvergetelijk begin. En wat nog te zeggen
over de uitzending „40 jaar Amusement",
waarmede de AVRO de grootse viering
van haar jubileum afsloot. Deze stoet van
artiesten, paradepaardjes, die in de be
trokken periode voor de microfoons en de
camera's van de omroep van Vogt optra
den, vormde inderdaad een cavalcade, die
de kijkers en luisteraars op het gebied
van de lichte muze elck wat wils bood:
van Charles Trenet tot de goede oude Bob
Scholte, van Clinge Doorenbos tot Rika
Zaraï, van Mak Tax tot Johnnie Jordaan,
Willy Alberti en Caterina Valente. Deze
uitstekend en bijzonder gezellig verzorgde
super-show in de Expo-hal had misschien
één bezwaar: het was allemaal zo veel,
zo afwisselend en vaak vermakelijk, dat
het op de duur vermoeiend werd.
Deze geweldige finale was de enorme
kosten, die met deze uitzending gepaard
gingen, dubbel en dwars waard.
J. Damshuizer
HILVERSUM I. 402 m. 7.00-24.00 KRO.
KRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Morgengebed.
7.15 Ouverture: grammofoonmuziek. 7.55
Overweging. 8.00 Nieuws. 8.15 Hoogmis.
9.30 Grammofoonmuziek. 9.35 Waterstan
den. 9.40 Schoolradio. 10.00 Voor de kleu
ters. 10:15 Klassieke grammofoonmuziek.
11.00 Voor de vrouw. 11.30 Lichte gram
mofoonmuziek. 11.50 Volaan... vooruit, le
zing. 12.00 Middagklok-noodklok. 12.04
Lichte Zwitserse muziek (gr.). 12.30 Me
dedelingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.33
Lichte grammofoonmuziek. 12.55 Katho
liek nieuws. 13.00 Nieuws. 13.15 Platen-
nieuws. 13.30 Metropole orkest en zangso
liste. 14.10 Orgel varia (gr.). 14.35 Wij
vrouwen van het land, lezing. 14.45
Chansons de France (opn.). 14.00 Klassie
ke en moderne orkestmuziek (gr.). (Tij
dens dit programma: reportage van de
Tour de France). 16.00 Voor de zieken.
16.30 Ziekenlof. 17.00 Voor de jeugd. 17.45
Beursberichten. 17.50 Regeringsuitzen
ding: Nieuws uit de Nederlandse Antillen,
door Henk Dennert. 18.00 Licht instrumen
taal kwartet met zangsolisten. 18.20 Lich
te grammofoonmuziek. 18.50 Van klanten
en wanten weten: vragenbeantwoording.
19.00 Nieuws. 19.10 Actualiteiten. 19.25
Lichle grammofoonmuziek. 19.50 Nabe
schouwing Tor de l'Avenier 1963. 20.00
Cantemus Domino, beschouwing over Gre
goriaanse gezangen. 20.20 Holland Festi
val 1963: L'Infedelta delusa, opera, door
Nederlands Kamerorkest, blazers van het
Residentie-orkest en solisten. In de pauze:
Reportage Internationale Honkbalweek te
Haarlem. 23.00 Nieuws. 23.10 Lichte gram
mofoonmuziek. 23.55-24.00 Nieuws.
HILVERSUM II. 298 m. 7.00 AVRO. 7.50
VPRO. 8.00-24.00 AVRO.
AVRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtendgym
nastiek. 7.20 Lichte grammofoonmuziek.
VPRO. 7.50 Dagopening. AVRO: 8.00 Nws.
8.15 Lichte grammofoonmuziek. 9.00 De
Groenteman. 9.05 Klassieke grammofoon
muziek. 9.40 Morgenwijding. 10.00 Arbeids
vitaminen (gr.). 10.50 Voor de kleuters.
11.00 Voor de zieken. 12.00 Licht instru
mentaal Trio. 12.20 Regeringsuitzending:
Voor de landbouw. 12.30 Mededelingen
t.b.v. land- en tuinbouw. 12.33 Lichte or
kestmuziek en zangsoliste. 13.00 Nieuws.
13.15 Mededelingen, eventueel actueel of
grammofoonmuziek. 13.25 Beursberichten.
13.30 Licht ensemble en zang. 14.00 Klas
sieke kamermuziek. 14.40 Grammofoon
muziek voor de kinderen. 15.00 Sopraan en
piano: oude en moderne liederen. 15.30
De geschiedenis van een boek, literair
klankbeeld. 16.00 Amusementsmuziek (gr.;
16.30 Voor de jeugd. 17.30 Lichte gram
mofoonmuziek voor de jeugd. 18.00 Nws.
18.15 Eventueel actueel. 18.20 Licht instru
mentaal ensemble. Intermezzo: