„Der Talisman" van Nestroy WIMBLEDON TENNIS i i Wilfried Grasemann wint Orgelconcours DE PROGRAMMA'S Heden: Concert in Alkmaar Zwolse prijsvraag voor orgelcomposities Nederland wint Gouden Beer met documentaire NEGEN MUZEN Het strijkorkest Benedetto Marcello briljante opvoering door het Weense Burgtheater EUROVISIE WOENSDAG 3 JULI 1963 9 MENSEN DIE HET GOED BEKIJKEN KIEZEN ARISTONA Koop niü een Aristona en geniet van a.s. vrijdag en zaterdag en de dagelijkse filmverslagen van de Tour de France fiK w nabeschouwingen „Mijnheer de voorzitter' Concert N.Ph.O. in Zandvoort Jos de Klerk Lord Hill directeur van Britse commerciële t.v. De radio geeft donderdag T elevisie programma HET TONEELSTUK van Johann Nestroy, dé Weense toneelschrijver uit de eerste helft van de vorige eeuw, beweegt zich in het grensgebied waar blijspel overgaat in luchtig zangspel en vandaar naar de Weense operette is ook maar een kleine stap. Dat de Weense ac teurs dus hun hartebloed door dit werk voelen stromen heeft ons niet te verwonderen en evenmin dat het Burgtheater dit jaar ten tweede male (na „der Zerrissene" van vier jaar geleden) met een stuk van Nestroy's hand naar het Holland Festival is gekomen; ook al was het dan ditmaal als luchtige plaatsvervanger voor Goethe's „Stella", dat wegens ziekte van Paula Wessely geen doorgaan kon vinden. DE EERSTE VOOR STELLINGin de Koninklijke Schouw burg te Den Haag, van Der Talisman" legt er aan alle kan ten getuigenis van af hoe deze spelers zich met hart en ziel op de vertoning hebben geworpen. Het is al dus een feest van tref zeker komediespelen en artistiek stijlbesef geworden. Nestroy treedt met dit stuk volkomen in de traditie van het blijspel rondom amoureuze verwikke lingen hij ontleen de de intrige trou wens aan een Frans boulevardkluchtje maar hij verwerkt zijn model op een zeer karakteristieke en persoonlijke wijze. Hij sierde de dialogen op met een tintelende woordvirtuositeit: spitse formuleringen wisselen af met de typisch overladen woordwoekeringen, die alleen mogelijk zijn bij de gratie van de Duitse zinscon structie, wat bijzon der komisch werkt vooral omdat Nestroy dat barokke taalgebruik alleen aanwendt om er schijngeleerdheid mee te persifleren. Maar bovendien verleende hij het thema van de amoureuze vrijbuiter die zich via trouwbeloften langs verschillende hiër archische trappen opwerkt tot vertrouwe ling van een grootgrondbezitster, een grotere dieptewerking door zijn hoofd persoon te voorzien van vuurrood haar. Het blijkt dan n.l. dat alleen door het op zetten van verschillend gekleurde pruiken de vagebond zich naar de top kan werken, waardoor Nestroy's intrige tevens een satire wordt op de hogere kringen, waar men maar al te graag de schijn voor het wezen neemt. DE BRILJANTE voorstelling van dit al leraardigste blijspel steunde op een aantal sterke troeven. De decorontwerper Stefan Hlawa en de costumière Erni Kniepert hadden in gelijke stijl een uiterst origi neel toneelbeeld ontworpen. Steeds wisse lende achtergronden waren in zwartwit op gestreepte achterdoeken getekend, zonder dat enige dieptewerking of realiteit was nagestreefd en hierbij sloten de eveneens in zwart-wit opgeschilderde kostuums zich meesterlijk aan. Op deze wijze werd vol doende afstand van de werkelijkheid ge schapen om de kolderieke situaties tot hun recht te laten komen er tevens kreeg de roodharigheid zo een unieke kleurijke plaats in het sobere geheel. Ten tweede was er bijzonder speelse muziek van Nes- troy's tijdgenoot Adolf Müller, waarop ook een aantal (op de manier van een moderne musical) min of meer los van de handeling staande liedteksten werden gezongen. Alleen de opstelling van het orkestje achter de zijwand van het decor was minder gelukkig. De klanksterkte werd al te zeer afgedempt, terwijl ook de spelers de grootste moeite hadden om de begeleidende muziek min of meer bij te houden. DEZE SPELERS droegen overigens wel het meeste tot het zeer overtuigende succes van de opvoering bij. In de wat conventionele regie van Rudolf Steinböck In het kader van de Haarlemse Orgel- maand zal op donderdag 4 juli in de Grote of St. Laurens Kerk te Alkmaar een con cert worden gegeven door het Noord-hol lands Philharmonisch Orkest onder leiding van Henri Arends. Het programma luidt als volgt: Joh. Seb. Bach (1685-1750): Brandenburgs Concert nr. 4 in G gr.t. So listen: Frans Brüggen blokfluit, Jeanette van Wingerden blokfluit, Jan Hesmerg, viool; G. F. Handel (1685-1759): Orgelcon cert nr. 10 in d. kl.t., solist Piet Kee; G. Sammartini (1693-1770): Concert in F gr.t. voor blokfluit, strijkers en continuo; solist: Frans Brüggen; W. A. Mozart (1756-1791): Kerksonate KV 278, Solist: Piet Kee; S. Barber (geb. 1910): Adagio voor strijkor kest in bes kl.t. Op. 11; H. Tomasi (ge. 1902): Fanfares Liturgiques. Heinrich Schweiger en Inge Konradi in „Der Talisman" van Nestroy. excelleerde daarin in de allereerste plaats Inge Konradi, die met zeldzaam uitge werkt spel dat ontroerend en komisch te gelijk was, gestalte gaf aan het eenvou dige ganzenhoedstertje, de enige die, zelf roodharig, de zwerver om zijns wille lief heeft, Ongelooflijk goed was ook Alma Seidler als de geschifte adellijke dame, terwijl de twee andere grote vrouwenrol len al even meesterlijk werden getypeerd door Elisabeth Stemberger en Gusti Wolf. De hoofdrol was in de ietwat grovere han den van Heinrich Schweiger, die zijn kluchtigheid wel eens wat erg zwaar aan zette, maar die bleek te beschikken, over een fraaie bariton waarmee hij na de pau ze speciaal uitblonk in een terzet, waarin dankzij de muzikale arrangementen van Paul Angerer een heel arsenaal populaire operamelodieën (van de Fledermans tot aan de Koningin der Nacht) waren ver werkt. Ook hier gaf Inge Konradi nog even een parodie op een struise Walküre weg die terecht een stormachtig gelach Ver oorzaakte. HET FEIT DAT de zaal eivol was be wees wel dat het Burgtheater zich ook in De „Stichting Schnitgerprijs" in Zwolle schrijft een wedstrijd uit in orgelcompo sities, die geschikt moeten zijn om op het eeuwenoude Schnitgerorgel van de Grote Kerk in de Overijsselse hoofdstad te wor den gespeeld. De stichting stelt zich ten doel belangstelling voor dit cultuurmonu ment te wekken en het te gebruiken voor eigentijdse orgelmuziek. De eerste prijs bedraagt 1.500, de tweede 1.000. De .deelnemers moeten hun compositie onder motto inzenden vóór 1 februari van het volgend jaar. De met een eerste prijs bekroonde compositie zal in druk verschijnen en er zal een gram mofoonplaat van worden gemaakt. In de zomer van 1964 zullen de prijzen worden uitgereikt. De bekroonde werken zullen dan ten gehore worden gebracht tijdens een concert in de Grote Kerk, dat door de radio zal worden uitgezonden. De inzendingen zullen worden beoor deeld door prof. Hendrik Andriessen, hoog leraar aan de Katholieke Universiteit te Nijmegen, de heer Kees van Baaren, di recteur van het Koninklijk Conservatorium in Den Haag, en de heer A. Engels, hoofd leraar voor orgel aan het Koninklijk Con servatorium in Den Haag. Het Schnitgerorgel te Zwolle is eer#van de grootste scheppingen van Arp Schnitger en zijn zonen. Het machtige instrument, gebouwd in de jaren 1718-1721, werd vol tooid door Franz Caspar Sphnitger, die het uitbreidde met een vierde manuaal. In de loop der eeuwen onderging het orgel ver scheidene veranderingen, maar in de pe riode 1953-1956 werd het in zijn oorspron kelijke luister hersteld. Advertentie Hmtoua [w ons land een bijzondere faam heeft ver worven, die ongetwijfeld door deze mee slepende voorstelling nog in hoge mate zal zijn vergroot. Koningin Juliana heeft deze eerste opvoering in Den Haag onofficieel bijgewoond. Hans van den Bergh Bouwspelelementvan Huguenot van der Linden in Berlijn bekroond De Nederlandse korte documentaire „Bouwspel-element" van Charles Hugue not van der Linden heeft op het West- bèrlijnse filmfestival een Gouden Beer ge wonnen. Finland's „De Markt" kreeg de Zilveren Beer voor de korte documentai- Voor de lange documentaires werd geen Gouden Beer toegekend, de zilveren beer wèl, voor de Westduitse film „De grote Atlantische Oceaan". Italië en Japan won nen ieder een Gouden Beer voor de beste hoofdfilm de prijs werd namelijk ge deeld met respectievelijk „Liefde in Stockholm" en „Eed van Gehoorzaam heid". De Zilveren Beer voor de beste acteur werd toegekend aan de Amerikaanse ne ger Sidney Poitier voor zijn rol in „Le lies op het Veld". Deze film kreeg een bronzen medaille van de katholieke film organisatie als de film die het best de geestelijke vooruitgang en de menselijke waarden dient. De Zweedse filmster Bibi Anderson kreeg de Zilveren Beer als beste actrice voor haar rol in „De Minnaar". De Zilveren Beer voor de beste regisseur werd .verworven, door de Griek Nikos Koundou- ros voor zijn „Mikros Aphroditos". Jong Heemstede Het Jeugdkoor „Jong Heemstede", dirigent Teke Bijlsma, heeft met succes deelgenomen aan het zang concours te Varsseveld op zaterdag 29 juni. Het koor behaalde een le prijs met 324 p. HET STRIJKORKEST Benedetto Marcello" heeft dinsdagavond in de Kur- zaal te Scheveningen een concert ge geven. De instru mentale bezetting van het orkest: strij kers en een clave- cimbel-bespeelster was beslissend ge weest voor de pro grammakeuze. Ze ventiende en achttiende eeuwse muziek van Engelse componisten, gevormd door een suite van John Dowland, een suite samengesteld met de muziek die Henry Purcell schreef voor het treurspel „Ab- delazer" en concerten van John Stanley en van de tot Engelsman genaturaliseer de Georg Friedrich Handel, kwam in het eerste gedeelte van de avond tot uitvoering en daarna werden composities gespeeld van de Nederlander Pieter Hel- lendaal (1721—1799) en de destijds te Amsterdam wonende Italiaan Pietro Locatelli (1695-1764). BIJ EEN BESPREKING van het festi val-concert, dat „Benedetto Marcello" ver leden jaar te Scheveningen gegeven heeft, heb ik gewezen op de matte, kernloze ver- tolkingstrant van dit zonder dirigent mu sicerende ensemble. Daarin is helaas nog steeds geen verandering gekomen. Het kwam mij zelfs voor, dat de verveling brengende voordrachtsvervlakking nog groter was geworden, de ritmiek en de ritmische accenten nog slapper, dat de to nen nog minder hun functionele betekenis kregen, de inzetten nog bedeesder waren, kortom dat de muziek nog meer als een kwijnend kasplantje zonder levensgeest ge toond werd. BIJ HET LUISTEREN naar de anaemi- sche vertolkingen van „Benedetto Marcel lo" heb ik mij afgevraagd, hoe geheel an ders doorgaans de grammofoon-opnamen klinken, die van uitvoeringen van dit ge zelschap gemaakt zijn. Misschien is hier een grammofoonplatenmysterie in het spel, dat voor ingewijden niets raadselachtigs heeft? Hoe het zij, dit festivalconcert van het ensemble is teleurstellend geworden. Wordt het niet tijd om eens aan een diri gent van „Benedetto Marcello" te denken? P. Zwaanswijk De dertig minuten lichte muziek, die de VARA in haar programma van gisteravond voor de tieners op de t.v. bracht, waren van een gehalte dat misschien zelfs vele twintigers, dertigers en ouderen enig genot verschaft zal hebben. De Italiaanse min- nestreel Angelo Biondi en het zoetgevoois de zangeresje Imca Marina moesten na tuurlijk het onderspit delven tegen Jack Hammer, de ongekroonde twistkoning, die eens de stand-in van de befaamde Sammy Davis Jr. was in de musical „Mr. Wonder ful". In al zijn beweeglijkheid maakte de ze moderne „danser", die ook nog een dromerig liefdesliedje zong, een veel na tuurlijker, beschaafder en beheerster in druk dan de Franse „hogepriester van de twist" Halliday, tegen wiens kronkelende lichaam wij enige tijd geleden moesten aankijken. De regie van dit programma liet nogal wat te wensen over; men zat vooral bij de close-ups nogal wat met de scherpte te knoeien en enige keren werd Hammer op een ongunstig moment met een andere camera-instelling „overgeno men." Aanmerkelijk beter sloeg Emily Werner, gesteund door presentator drs. Van Rense- laar, zich door de veel moeilijker taak heen, een documentaire te maken over „100 Jaar afschaffing van de Slavernij" in Suriname. De handicap, dat men ge lukkig eigenlijk maar de ellendige le vensomstandigheden van de negerslaven alleen met oude prenten en mondelinge verklaringen van hun nazaten kon weerge ven, werd goeddeels overwonnen door de goede aanpak van dit onderwerp, waarbij men zich ook bezon op de gevolgen van de afschaffing, zoals de herontdekking van een eigen cultuur. Het optreden van een Surinaams folkloristisch ensemble vormde een functioneel en luchtig intermezzo in dit woordenrijk programma, dat zeker bij droeg tot een beter begrip van de proble men van dit rijksdeel. Minder gevarieerd dan anders en mis schien ook wel beïnvloed door het gevaar lijke ding. dat Routine heet, was de afle vering van de Spiegel der Lichte Kunsten „Uit". Natuurlijk waren de met veel vraaggesprekjes gepaarde flitsen over een Delftse studenten-musical, over de vitale toneelspeler Johan Boskamp en over de ondernemende Amersfoortse jongelui, die de „West Side Story" gaan spelen, wel interessant. Maar toch hopen wij, dat Be- ONDER GROTE belangstelling werd dinsdagavond in de Grote Kerk voor de dertiende keer het Internationale Orgelimprovisatieconcours gehouden, het jaarlijkse trefpunt te Haarlem van binnen- en buitenlandse organisten, orgelkenners en orgelliefhebbers. Voor 't eerst y; V L n p/ f) deed zich een onregelmatigheid voor in de samenstelling van' het kandidatenviertal; de winnaar van het vorige jaar Ff V Ph. Schuba, die verplicht was zijn trofee te komen ver- dedigen, zag daarvan af, zodat met een schone lei moest worden begonnen. Als mededingers werden nu aangekon digd: Sieglinde Ahrens uit Eerlijn, de te Gent wonende Tsjech Karei Paukert, de Oostenrijker Wilfried Grasemann en Nico van den Hooven uit Den Haag, Als juryleden fungeerden Jean Langlais, Parijs; Robert Noehrin, Michigan en Cor Kee, Zaandam. DE OPGAVE luidde: improvisatie van een: „Ciacona en Fuga", speelduur onge veer 15 minuten. De thema's waren ver strekt door Louis Toebosch uit Breda, die op het eerste concours de wisselprijs ver overde. Het Ciacona-thema maakte het de kandidaten lang niet makkelijk. Toch wer den met die lastige opgave over 't alge meen opmerkelijke prestaties bereikt. De volgorde van optreden was zowel vóór de jury als voor de toehoorders on bekend. Wij kwamen haar pas te weten na afloop. NUMMER ééN wist de Chaconne interes sant op te bouwen, door ze te verdelen in door intermezzi gescheiden fasen. Na een kalme opzet waarin geleidelijk meer be weging en intensiteit, kwam. kwam er een rustige middenmoot die een treffend effect maakte. Daarna kwamen de climaxen met tot slot een imposante coda, waartoe de speler een kopmotief aan het thema ont leende. Hoe klaar en rijk aan fantasie dit eerste deel van de opgave ook verlopen was, in de Fuga misten we toch iets aan duidelijkheid in het lijnenspel, hoewel voor zover na te gaan de constructie veel ver dienste had. Aan het slot werd het Cia- conna-thema in de combinatie betrokken. NUMMER TWEE gaf over 't algemeen in de Ciaconna meer toe aan de vrije fantasie; meerdere passages ontwikkel den zich in ruimer omvang dan wat als overgangsdivertissement kon worden be schouwd. Wat niet wegneemt dat het door gaans een boeiend betoog werd, mede door 't kleurenspectrum waarin het zich afspeel de. De opzet van de Fuga beloofde in een rustig tempo een goed verloop, mede door de eenvoudig-klare registratie van de expositie. In de eerste doorwerking waren aardige imitaties verwerkt. Tot de indruk van klaarheid werkte de harmonisatie be duidend mee. Met dat al kwam het niet tot een overtuigend „quod erat demon strandum". NUMMER DRIE begon zijn Ciaconna met een uitgebreide inleiding, waarbij hij met ruime fantasie en technische bra voure zijn stof putte uit het gegeven. Net toen het dreigde breedsprakerig te worden, kwam de speler tot de zaak. Ook deze kandidaat maakte behoorlijk gebruik van korte interludiums en liet zich ook wel eens gaan op de vleugels der fantasie, maar hij wist de hoofdzaak van het be toog steeds weer markant aan te pakken en uiteindelijk door te voeren naar een épatant slot. Zijn Fuga kreeg een duide lijke expositie; ook zijn re-expositie was in alle klaarheid te volgen. Zijn stuwing naar een climax gebéurde met beheersing van de economie, zodat hij zijn kruit niet te vroeg verschoot eer hij met een stretto zijn kracht wilde tonen. De fantasie kreeg ook haar deel, vooreerst met een cadens achtige overgang naar een coda waarin ook het Ciaconnathema verwerkt was. NUMMER VIER begon de Ciaconna met een vrije aanhef van fors en gedurfd karakter. Deze kandidaat onderscheidde zich van de anderen, door van een pleno- spel uit te gaan en per diminuendo tot Het jaarlijkse concert door het Noord hollands Philharmonisch Orkest onder aus piciën van de stichtingen Culturele Kring 't Helm en Touring Zandvoort zal dit jaar worden gehouden op dinsdag 9 juli om half negen Het programma vermeldt het derde Bran denburgs concert van Joh. Seb. Bach, het klarinet-concert in A van Mozart met als solist Aart Smit en de achtste sympho- nie van Beethoven. Het geheel staat onder leiding van Marinus Adam. zachtere nuances te komen. Al heel gauw verwerkte hij het thema in de discant. Na een ietwat zwakker moment, kwam hij over een intermezzo heen tot een drie tal mooi geslaagde variaties, onder meer een zeer fraaie in de discant. De storm achtige stemming van de aanhef was aan 't slot totaal bezworen. Het stuk eindigde kalm en vredig. Dit grote diminuendo be paalde het effect van deze prestatie. De Fuga in tamelijk vlug tempo opgezet, leek in de doorwerkingen nog al eens te ver zanden. Maar er kwamen tal van speelse elementen aan bod, die vooral de climax naar het slot interessant maakte. Deze speler bracht ook het Ciaconna-thema in de coda te pas en wist het ritme van het kopmotief van het fugathema effectief aan het slot in het geding te brengen. ALS GEHEEL kon deze wedstrijd gelden als'eeh waardige krachtmeting. Ieder van de vier kandidaten kwam vrij beslagen ten ijs. De rest is dan vaak de genade van het ogenblik. Maar ik geloof toch, dat de toekenning van de prijs aan de derde spe ler, die bleek te zijn de Oostenrijker Wil fried Grasemann, als een verantwoorde uitspraak van de jury mag beschouwd worden, vooral om het evenwicht dat de prijswinnaar bereikte tussen beide delen van de opgave. De volgorde van optreden was geweest: 1. Nico van den Hooven, 2. Sieglinde Ahrens, 3. Wilfried Grase mann, 4. Karei Pauker. Dus voor de der de keer gaat Oostenrijk met de eer strij ken; dit is bijna gelijk spel met Holland! De heer D. J. A. Geluk, voorzitter van de commissie Internationaal Orgel concours, feliciteert Wilfried Grase mann, winnaar van het Concours 1963. Naast de heer Grasemann de drie an dere deelnemers; van links naar rechts Karei Paukert, Nico van den Hooven en Sieglinde Ahrens. Lord Hill eertijds directeur-generaal van de Britse posterijen en coördinator van de rijksvoorlichtingsdiensten is be noemd tot hoofd van de Britse commer ciële televisie. De nieuwe president-commissaris van het staatsbedrijf „Independent Television Authority" heeft faam verworven als dr. Charles Hill, de radiodokter, die voor de B.B.C. babbeltjes over medische onderwer pen verzorgde. Toen hij in 1950 als liberaal conservatief tot lid van het Lagerhuis werd gekozen was hij secretaris van de Britse Medische Vereniging. Tot de re constructie van de regering in juni 1960 heeft hij verschillende ministerportefeuil les beheerd. In juni 1963 werd hij tot Peer voor het leven benoemd. Hij is 59 jaar oud. rend Boudewijn en.Kees van Maasdam hun doorgaans zo gezellig-informatieve rubriek zullen behoeven voor het „maniertje", het sjabloon. Met de door vele Kamerleden uitgespro ken woorden „Mijnheer de Voorzitter" presenteerden Joop van Os en Leo van Kinsbergen op veelbelovende wijze de eer ste uitzending van de gelijknamige rubriek die ten doel heeft de belangstelling van de kijker voor de politiek en voor de des betreffende vorming van de jeugd groter te maken. De heer Van Os, een kundige journalist en op het scherm een innemen de verschijning,1 maakte met deze eerste aflevering 'jammer genoèg niet zo'n beste start. Behoudens enige Tweede-Ka- mer-scènes, die zwakjes zijn betoog illu streerden en het vondstje, de jonge t.v.- cameraman naar diens politieke vorming te vragen, was het een zeer woordenrijke première, even tam en visueel onaantrek kelijk als de vergaderingen van onze par lementariërs, die het voorwerp van zijn beheerste critiek waren in een gesprek met Kamervoorzitter mr. Van Thiel. Wij kunnen slechts wensen, dat de eersteling van „Mijnheer de Voorzitter," die hoe dan ook een uiting was van een zeer goed streven, meer bedoeld was als een intro ductie en dat de volgende afleveringen het oog en het oor meer zullen boeien. Maar vooral het oog. J. Damshuizer HILVERSUM I. 402 m. 7.00 KRO. 10.00 NCRV. 11.00 KRO. 14.00-24.00 NCRV. KRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Morgengebed. 7.15 Ouverture: lichte grammofoonmuziek. 7.55 Overweging. 8.00 Nieuws. 8.15 Lichte grammofoonmuziek. 8.50 Voor de huis vrouw. 9.35 Waterstanden. 9.40 Schoolra dio. NCRV: 10.00 NCRV-lied. 10.03 Omroep orkest: gewijde muziek. 10.15 Morgendienst. 10.45 Koorzang (gr.). KRO; 11.00 Voor de zieken. 11.45 Geestelijke liederen. 12.00 Middagklok - noodklok. 12.04 Lichte mu ziek. 12.25 Voor de boeren. 12.35 Medede lingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.38 Jazz kwartet (gr.). 13.50 Actualiteiten en katho liek nieuws. 13.00 Nieuws. 13.15 Platen- nieuws. 13.25 Licht orkest en solisten. NCRV: 14.00 Licht instrumentaal ensem ble. 14.20 Kamerorkest: klassieke muziek. 15.00 Tsjechische volksliederen (gr.). 15.15 Lichte Italiaanse melodieën (gr.). 15.30 Lichte grammofoonmuziek. 15.40 Hobo en piano: moderne muziek. 16.00 Bijbellezing. 16.20 Promenade-orkest en solisten: opera muziek. 17.00 Voor de jeugd. 17.30 Lichte grammofoonmuziek. 17.40 Beursberichten. 17.45 Theaterorkest en solisten. 18.15 Sport agenda. 18.20 Ensemble-parade. (2). 19.00 Nieuws en weerpraatje. 19.10 Geestelijke liederen (gr.). 19.30 Radiokrant. 19.50 Lich te orkestmuziek. 20.20 Het kerkelijk leven in de Protestants-Nederlandse kolonie in Brazilië, lezing. 20.40 Tuinconcert: lichte muziek. 21.40 Moderne koorwerken door vo caal ensemble met soliste. 22.00 Holland Festival 1963: Kerkorgelconcert. 22.30 Niéuws en SOS-berichten.22.00 Avondover denking. 22.55 Boekbespreking. 23.00 .Lich te grammofoonmuziek. 23.55-24.00 Nieuws. HILVERSUM H. 298 m. 7.0.0 AVRO. 7.50 VPRO. 8.00-24.00 AVRO. AVRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtendgym nastiek. 7.20 Lichte grammofoonmuziek. VPRO: 7.50 Dagopening. AVRO: 8.00 Nieuws. 8.15 Lichte grammofoonmuziek. 9.00 De Groenteman. 9 05 Klassieke gram mofoonmuziek. 9.40 Morgenwijding. 10.00 Arbeidsvitaminen (gr.). 10.50 Voor de kleu ters. 11.00 Huishoudelijke zaken, lezing. 11.15 Radio-Filharmonisch orkest en solist: moderne muziek. 12.00 Licht instrumentaal ensemble en zangsoliste. 12.30 Mededelin gen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.33 Uit het bedrijfsleven, lezing. 12.43 Electronisch or gelspel: amusementsmuziek. 13.00 Nieuws. 13.15 Mededelingen, eventueel actueel of grammofoonmuziek; 13.25 Beursberichten. 13.20 Dansorkest en zangsolisten. 14.00 So praan en piano: moderne liederen. 14.30 Voor de vrouw. De nu volgende program ma's kunnen onderbroken worden door re portages Tour de France. 15.05 Pianoreci tal: moderne muziek. 15.30 Verborgen schatten: Vergeten werk opgediept uit dis cotheek en boekenkast. (Tussen 15.00- 16.00 Eventueel reportage Tour de Fran ce). 16.30 Jazzmuziek (gr.) 17.00 Minjon. 18.00 Nieuws. 18.15 Eventueel actueel. 18.20 Elektrisch orgelspel (gr.) 18.30 Lichte or kestmuziek. 19.00 Carrousel, programma dat alle kanten opgaat 20.00 Nieuws. 20.05 Holland Festival 1963: Roessalka, opera (le en 2e acte), uitgevoerd door koor en orkest van de Nederlandse opera, met so listen. (In de pauze: 21.05-21.20 De olie vaart klankbeeld over de moderne tankvaart). 22.00 Nabeschouwing Tour de France. 22.30 Nieuws. 22.40 Actualiteiten en mededelin gen. 23.00 Holland Festival 1963: Roessalka, opera (3e acte). 23.55-24.00 Nieuws. BRUSSEL 324 m. 12.00 Nieuws. 12.03 Weense muziek. 12.30 Weerbericht. 12.35 Latijns-Ameri kaanse muziek. 12.50 Programma-overzicht. 13.00 Nieuws. 13.15 Kamermuziek. 14.00 Nws. 16.03 Beursberichten. 16.09 Lichte mu ziek. 17.00 Nieuws. 17.15 Lichte muziek. 17.35 Lichte muziek. 18.00 Nieuws. 18.03 Geestelijke muziek. 18.18 Paardesportbe- richten. 18.20 Voor de soldaten. 18.45 Uit slagen en standen in de Tour de France. 19.00 Nieuws. 19.40 Amusementsmuziek. 20.00 Moderne muziek. 20.40 Boekbespre king. 21.00 Symfonische muziek. 22.00 Nws. 22.15 Jazzmuziek. 23.00 Nieuws. 23.05 Ope ra- en Bel Cantoconcert. 23.55-24.00 Nws. VOOR WOENSDAG NTS: 14.00 Eurovisie: Tenniswedstrijden Wimbledon. 17.00 Jeugdjournaal de Verre kijker. NCRV: 17.10-17.45 Voor de kinde ren. 19.30 De graaf van Monte Cristo, T.V.-film (deel 4). NTS: 20.00 Journaal en weeroverzicht. NCRV: 20.20 Memo. 20.30 Dis-al, programma van Zuid-Afrikaanse muziek en liederen. 21.15 Bob Verstraete in Japan. 21.35 Drie maal negen, t.v.-film. 22.05 Even thuis: licht programma. 22.30 Dagsluiting. NTS: 22.40 Journaal. 22.45- 22.55 Filmverslag Tour de France. VOOR DONDERDAG VARA: 14.30 Voor de vrouw. 15.15 Pau ze. 15.30 Voor de kleuters. NTS: 15.45- 17.00 Eurovisie: Tenniswedstrijden Wim bledon. VARA: 19.30 De Paasheuvel, bio grafie van een veertigjarige documentai re. NTS: 20.00 Journaal. VARA: 20.20 Ach ter het. nieuws. 20.45 Spiegel der kunsten. 21.10 Gelukkige dagen, toneelstuk. NTS: 22.50 Journaal. 22.55-23.05 Filmverslag Tour de France.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1963 | | pagina 9