Anton Heiller's „Grgelkonzert
ten doop gehouden
Drie premieres bij Het
Nederlands Danstheater
1
1
n
Billy Wilder
belicht in
V.P.R.0,
programma
DE PROGRAMMA'S
Briljante sluitingsavond van de Improvisatieweek
ifcUUity
Stadsmedaille voor
architect Rietveld
LEX METZ „IN 'T GOEDE UUR'
ZATERDAG 6 JULI 1963
v
99
Opheffing „D'oprechte
Amateur"?
NEGEN MUZEN
m W nabeschouwingen
Spits maar onvertaald
„KomfnrOödchen"
ENGELSE REACTIES OP PROFUMO-
AFFAIRE
7 elevisieprogramma
De radio geeft zondag
De radio geeft maandag
"%igr
ALS VORIGE JAREN was voor het concert met orkesttot besluit van de
Haarlemse Improvisatieweek, de Nieuwe Kerk van Jacob
van Kampen weer tot concertzaal ingericht. Andermaal was
over de zitbanken onder het orgel een hoog podium opge
slagen, ruimte biedend voor een gereduceerde bezetting van
het Noordhollands Philharmonisch Orkest alsmede voor koor
en solisten van het Collegium Musicum Amstelodamense.
De clou van de avond was de langverwachte „wereldpre
mière" van het Concert voor orgel en orkest van Anton
Heiller, dat hij componeerde in opdracht van de Commissie Internationaal Orgel-
concours en namelijk bedoeld voor Haarlems oudste, uit 1523 daterende orgel,
dat in 1791 van de Grotenaar de Nieuwe Kerk verhuisde en, hoewel hij de
jongste restauratie nog maar ten halve bruikbaar gemaakt, nu reeds voor de
tweede keer aanleiding geweest is tot het componeren van een concert met orkest.
Twee jaar geleden gold het een werk
met alleen strijkersbegeleiding van dr.
Anton van der Horst, en nu hield Heiller
als solist het resultaat van zijn minstens
drie jaar geleden aanvaarde opdracht ten
doop, waarin hij benevens aan de strij
kers, een belangrijke rol aan de houtbla
zers van het orkest toebedeelde. Het is een
symfonisch werk geworden, waarin uiter
aard het orgel een belangrijke rol speelt,
maar toch niet een zodanige dat deze het
orkest wegdrukt. Een interessant spel van
speelse motieven krijgt steeds afwisseling
van frasen met lyrische inslag, die on
danks de moderne klankcomplexen waar
uit zij zich loswringen, te kennen geven,
dat Heiller een landgenoot, zij het dan
een zoveel jongere van Bruckner is.
DIT TOONT hij ook in de omvang van
het middendeel, een lang uitgesponnen
„Lento" waarin hij echter zoveel afwisse
ling brengt, ook van spiritueel karakter,
dat het gevaar voor een al te „lang-
weilig" betoog bezworen wordt. Tot in het
capricieuze slotdeel toe blijft het een ba
lanceren tussen orkest en solopartij, maar
tenslotte is het dan toch, met een vrien
delijke groet aan aartsvader Bach, het or
gel dat victorie roept.
HET SPREEKT haast vanzelf, dat HeÜ-
ler meesterlijk voor zijn instrument com
poneert, maar uit deze nieuwe partituur
blijkt tevens dat hij het orkest met mees
terhand hanteert. Maar hij schuwt daar
bij geen moeilijkheden. Dat deze briljant
opgelost werden mag met grote lof voor
Henri Arends en het N.Ph.O. vermeld
worden. De componist drukte er ons zijn
tevredenheid over uit. Over Heiller als so
list hoeft niets gezegd te worden; het is te
vanzelfsprekend dat hij uit het kleine or
gel haalde wat er uit te halen is. Dit in-
Anton Heiller
strument is nu wel de aanleiding geweest
om dit „Orgelkonzert" te componeren;
doch ik heb zo de indruk gekregen, dat
het werk pas met een machtig orgel vol
ledig tot zijn recht zal komen, ook op
ons Cavaillé Coll-orgel.
DE AVOND was ingezet met het vierde
Brandenburgse Concert van Bach, in de
zelfde bezetting van de avond tevoren te
Alkmaar: Frans Brüggen en Jeannette
van Wingerden, altblokfluit, Jan Hesmerg,
De burgemeester van Utrecht, jhr. mr.
C. J. A. de Ranitz, heeft tijdens een ont
vangst op het stadhuis de stadsmedaille in
zilver van de stad Utrecht overhandigd aan
de architect G. Th. Rietveld ter gelegen
heid van diens 75-ste verjaardag. De archi
tect is jarenlang lid geweest van de Ge
meentelijke S choonheidscommissie van
Utrecht, terwijl hij nu nog zitting heeft in
de Adviescommissie voor Beeldende Kunst
en Kunstnijverheid en in de Museumcom
missie. Onlangs is zijn ontwerp voor de
uitbreiding van het Utrechts Centraal
Museum ingediend. Het gemeentebestuur
van Utrecht heeft in de stadsmedaille voor
de heer Rietveld laten graveren: „Zijn
bouwen is bewaren en scheppen tevens".
vioolsolo, en strijkorkest. De verhouding
van de soloviool met de blokfluiten viel
nu vrij wat gunstiger uit, dan in de St.
Laurens van de Kaasstad.
Tenslotte ging onder leiding van Henri
Arends de Orgelmesse (no. 2 in Es) van
Haydn, met medewerking van Anton Heil
ler voor de orgelsolopartij, alsmede van
solisten en koor van het Collegium Musi
cum Amstelodamense. Het werd een vlotte
uitvoering, die aan velen de verrassing
bezorgde van een vrij onbekende Haydn-
compositie, die vaak werd uitgekreten
voor oppervlakkig en lichtvaardig, maar
in wezen van een grootse allure is, rijk
aan inventief vermogen en religieuze be
zinning. Een episode als het „Crucifixus"
Haydn op spaarzame wijze zo nu en
dan het orgel solistisch aanwendt (bij „Be-
nedictus" o.a.) kan men zich verbazen
over zijn ingenieuze vondsten. Het was
een waardig besluit en een verrassende
kennismaking tevens.
Jos de Klerk
HET NEDERLANDS DANSTHEATER is voor het eerst uitgenodigd deel
te nemen aan het Holland Festival en heeft nu voor deze gelegenheid door decor
ontwerper Nicolaas Wijnberg een kleurig voordoek laten schilderen met een
kermisachtige voorstelling en daarboven een uitspansel met
de initialen N.D.T. als sterrenbeeld. Het is zeker niet on
aardig en het dekt wel zo ongeveer de bedoelingen van het
gezelschap, doch heeft als nadeel dat het verkeerde ver
wachtingen wekt omtrent de nummers die geenszins willen
bloeien bij de gratie van lichtvaardigheid. Maar goedhet
was toch in de eerste plaats een feestelijke aangelegenheid,
vrijdag in de Koninklijke Schouwburg te Den Haag, temeer
daar men werd begeleid door een „levend orkest" waarover Louis Stotijn de
scepter mocht zwaaien. Op het programma, dat nog enige keren onder meer
vanavond in Bloemendaal herhaald zal worden, staan vier werken. Drie ervan
zijn premières, twee. ervan mag men stellig als aanwinsten van het repertoire
begroeten, ook al kan men ze misschien niet onverdeeld waarderen. De betekenis
van dit succes wordt nog verhoogd als men in aanmerking neemt- dat één ervan
geheel een produkt is van de eigen studio, namelijk de choreografie doorartistieke
leider Hans van Manen bij de Symphony in Three Movements van Igor Stra-
winsky uit 1945. Ook qua uitvoering door zes solisten en een even talrijk ensemble
is een eervolle vermelding verdiend.
Strawinsky heeft verondersteld dat
„tijdens het zetten van deze symfonie de
echo's van onze tijd hun sporen hebben
nagelaten: alle schokkende en wisselende
gebeurtenissen, wanhoop en verwachting,
alle voortdurende kwelling en spanning,
maar tenslotte ook berusting en opluch
ting". Zo wcfe-dt het althans in 'het pro
gramma geciteerd. Daaruit mag men af
leiden, hetgeen trouwens opmerkelijk is,
dat Van Manen soortgelijke beweegrede
nen heeft willen toepassen. Die opzettelij
ke benaderingswijze is een geheel tegen
gestelde aan die van de geniale schepper
der oorspronkelijke compositie, waarvan
de dynamische en melodische principes
geheel aan de muzikale natuur zijn ont
leend.
Maar al wordt men dan ook herhaalde
lijk geconfronteerd met allerhande toe
gevoegde symboliek, toch moet men vast
stellen dat deze muziek, die prachtig over
heersend blijft, bijzonder inspirerend heeft
gewekt. Van Manen is in zijn vindingrijk
heid nooit zo erg oorspronkelijk. In dit
geval echter heeft hij vele verrassende
combinaties en afsplitsingen tot stand we
ten te brengen, ook in de lyrische passa
ges van eenzaamheid en aarzelende vreug
de. Hoogtepunten worden bereikt bij het
uitvieren van agressiviteit. En al zijn er
dan ook inzinkingen door overmaat van derne plastiek. Het is jammer dat Wijn-
ontoepasselijke futiliteiten, de spanning berg gemeend heeft, in zijn kostuums, het
raakt nooit geheel verloren. Vaak voor- neo-klassieke te moeten aanbrengen met
treffelijk gerealiseerd is het samengaan schreeuwlelijke franjes van plastic,
van klassiek geschoolde passen en mo- Het toneelstuk „Huis clos" van Sartre
heeft Maurice Béjart de motieven geleverd
voor zijn reeds uit 19t)7 daterende Sonate
a Trois. In de geschiedenis van de dans
kunst vormt dit erotisch exhibitionisme
een hoofdstuk apart, waarvan mogelijk la
ter een meerwaarde blijkt als de hieraan
ontleende bewegingen, losgemaakt van hun
aanleidingen, verder zijn gestileerd. In
tussen zal men toegeven, dat het wissel
spel van helse kwellingen met virtuose be
zetenheid en veel effectbejag is uitgewerkt.
Willy de la Bye, Anne Hyde (een der
beste krachten van deze groep), en Job
Sanders hebben er een expressieve uit
voering van gegeven. De choreograaf heeft
voor dit melodrama slechts twee delen
van de Sonate voor klavier en met slag
werk van Bartók nodig gehad. Uit eer
bied voor de componist heeft het instru
mentale ensemble (met de pianisten Ge
rard Hengeveld en Geza Frid) in aanslui
ting op het ballet ook het derde vertolkt.
Als opening dient Madrigalesco van Ben
jamin Harkarvy op een weinig karakteris
tiek concerto grosso („Opus 3 no. 11" van
Vivaldi),zoals alle voorgaande bijdragen
van deze Amerikaanse balletmeester niet
meer dan sierlijke vulling van langdurige
leegte. Deze suite is niet alleen vervelend
doordat er niets van betekenis gebeurt en
de structurele organisatie slechts uit op
pervlakkigheid bestaat, maar stijlloos bo
vendien. Birds of Sorrow door en met
Glen Tetley is een herhaling van de ver
taling in dansscènes van het Japanse Nö
spel uit de veertiende eeuw. De lang
dradigheid heeft slechts enkele interessan
te patronen opgeleverd. Doch er zullen
altijd wel liefhebbers blijven van dergelij
ke exotische romantiek met kwasi-diepzin-
nige achtergronden.
David Koning
DEZE MAAND KAN MEN „In 't Goe
de Uur" nader kennis maken met werk
van de tekenaar Lex Metz, die ook op
het gebied der monumentale kunst werk
zaam is. Metz is misschien bij verschei
dene lezers al bekend door zijn tekenin
gen in het weekblad „De Groene" en de
weer lang geleden verdwenen „Vrije Ka
theder." Hij is voorts leraar aan de Am
sterdamse Kunstnijverheidschool. Gezien
zijn hier vertoonde veelsoortige werk is
zijn geschiktheid voor doceren misschien
wel duidelijk. Hij bezit een lenigheid van
geest, die een gemakkelijke omgang met
verschillende leerlingen mogelijk maakt.
Hij bezit een ruime kennis van 'en een
goed gevoel voor eigentijdse uitdrukkings
vormen, die zich voldoende bevestigd heb
ben. Men ziet hem werken in verschillende
belangrijk geworden stijlen; men herin
nert zich enige grote voorgangers, waar
onder Picasso. Hij is zo in staat zijn leer
lingen de ogen te openen voor verschil
lende uitdrukkingswijzen, waaruit zij ten
slotte de hun eigene moeten ontivikkelen.
Leerlingen dienen echter niet „manier
tjes" bijgebracht te worden. En daarom
xoordt van de „i'oorbeeldige" leraar per
soonlijkheid verwacht. En die,.is, ondanks
alle verschillen, in Metz's werk duidelijk.
Ie zien,- -
ÏN DE EERSTE PLAATS al in zijn zo
persoonlijke lijnvoering, te vergelijken met
Ten einde tot een efficiënter werkwijze
te geraken overweegt de AVRO de sinds
1954 bestaande stichting „d'Oprechte
Amateur" op te heffen en haar werkzaam
heden, wellicht in gewijzigde vorm, zelf
voort te zetten. In de programma's van
de AVRO zal overigens voor de prestaties
van amaturs een plaats blijven ingeruimd,
n.l. in de radiorubriek „van, voor en
door amateurs" en het televisieprogram
ma „nieuwe oogst".
In 1962 hebben amateurs uit de verschil
lende afdelingen van de stichting twintig
radiouitzendingen verzorgd. De belangstel
ling voor het werk van de stichting is
nog steeds groeiende.
Het N.T.B.-conflict. De vice-president
van de Haagse rechtbank zal op 16 juli
uitspraak doen in het kort geding over de
moeilijkheden in de Nederlandse Toon-
kunstenaarsbond dat vrijdag in Den Haag
heeft gediend. Deze uitspraak komt na de
ledenvergadering van de N.T.B. op 10 juli,
waarop de leden hun oordeel kunnen uit
spreken over het beleid van de heren M.
Ferares, die optreedt als secretaris, en de
heer A. Schweitzer, waarnemend voorzit
ter, beide gedaagden in het kort geding
dat aanhangig was gemaakt door de vroe
gere voorzitter de heer H. C. Meijer en de
penningmeester, de heer C. H. D. Macken
zie.
Glen Tetley in „Birds of Sorrow" bij
het Nederlands Dans Theater.
het handschrift van mensen. Hetzelfde
geldt wel voor zijn materiaalgebruik, dat
bij alle verschillen toch ook duidelijk van
één man is. Het is ook voelbaar aan een
hem eigen humor, die inderdaad onverge
lijkbaar is; aan een eigen gevoel voor mo
numentaliteit, zichtbaar in meer decoratie
ve tekeningen.
En bij alle eigenheid toch is er ook
enige reserve bij het uiten voelbaar, het
geen Metz' persoonlijkheid bij het leraar
schap te stade zal komen. Die reserve te
kent hem als een voldoende voorzichtig
man, die zich echter wel geëngageerd
toont, die een idealist is die zonodig weet
te kiezen en te handelen. Veel van zijn
werk moet dan wel in verband met ande
re dingen dan een puur grafisch of pictu
raal uiten gezien worden. Niet alles hier
is als een vrije persoonlijke uiting be
doeld; veel kan gezien worden als het
meer vrije uiten van een man, die zich
sterk met de zogenaamde toegepaste kunst
bezighoudt. Is deze achtergrond er niet,
dan geldt vaak een andere: een bewust
maatschappelijk voelen. Eigenlijk is dat
laatste altijd het geval, maar dat dan
niet niet even direct voelbaar.
NAAR MIJN OVERTUIGING is
mentale "kunst altijd te zien tegen maat"-
schappeüjke i achtergronden, waarop posif
tief gereageerd moet worden. Bij niet-
positieve reactie moet dan wél een weg
naar het betere gegeven bespeurbaar zijn.
In deze expositie is dat laatste niet zo
direct zichtbaar. Hij is voorzichtig met
zijn kiezen vóór of tegen, ook bij het kie
zen voor bepaalde richtingen in de kunst.
Dat laatste is, zoals al gezegd, weL dui
delijk zichtbaar, maar dat dan altijd van
die bepaalde persoon: Lex Metz.
Bob Buys
DE
.VRIJGEZEL" BEHEERST
VARA-TV-AVOND
De televisie-avond van de VARA op
maandag 8 juli a.s. staat voor het grootste
deel in het teken van de vrijgezel. Twee
films zijn er aan gewijd. In de eerste film
ontmoet de Nederlandse cineast Jan Vrij
man een aantal vrijgezellen. Hij heeft er
een groot aantal gesproken, mannen en
vrouwen, oude en jonge. Hij heeft ze aan
het praten gekregen over hun leven, hun
ervaringen, hun pleziertjes en hun teleur
stellingen. Het is een relaas met veel hu
mor, maar niet zonder tragiek.
Deze uitzending onderdeel van de se
rie „Jan Vrijman ontmoet" kan worden
gezien als een introductie tot de bekende
speelfilm „Marty" met Ernest Borgnine en
Betsy Blair. Het is een film naar een oor
spronkelijk Amerikaans televisiespel van
Paddy Chayefsky, onder regie van Delbert
Man. Marty" is de weergave van een za-
terdagavondgebeuren in het leven van een
vrijgezel. Er wordt een simpele liefdes
geschiedenis in beschreven.
De K.R.O. zond gisteravond een geva
rieerd en gezellig t.v.-programma uit, dat
begon met het goede beeldverslag „Op
volle touren", gewijd aan de Nederlan
ders in de Tour de France (het was niet
zo fijn, dat de spreker de uitdrukking
„Requiem voor een wielrenner" bezigde
voor pechvogel Jan Janssen, temeer daar
deze binnen afzienbare tijd weer in het
zadel komt). Kostelijk was weer de afle
vering van de Flintstónes, hartverwar
mend (zeker voor de wat oudere kijkers)
het optreden van de nieuwe „Inkspots".
En de bekroonde festivalfilm „De Kat en
de Goudvis" boeide ons zelfs weer op het
kleine scherm (de prachtige kleuren van
deze rolprent kwamen uiteraard niet op
de t.v., maar daardoor viel nog wel zo
goed op, hoe knap, hoe filmisch dit beeld
verhaal in elkaar zit).
De rubriek „Schatten op Zolder" lever
de gisteravond waardevolle vondsten op
en ook wij sluiten ons gaarne aan bij de
duizenden kijkers, die blijkens 'n K.R.O.-
bericht, dit programma zo boeiend vin
den, vooral nu het redelijk goed gepre
senteerd wordt door Lies de Wind. Met
de gelukkige vinders stelt de geïnteres
seerde kijker zich steeds de grote vraag:
„Is het een schat of is het er geen?"
De inleiding van J. W. Hofstra bij het
tweede deel van de voorstelling van het
Düsseldorfse politieke cabaret „Das Kora-
(m)ödchen" getuigde van een visie, waar
mee wij het niet eens kunnen zijn. Het
moge namelijk juist zijn, dat een televisie
avond in al zijn onderdelen niet aan de
smaak en de voorkeur van alle kijkers kan
voldoen, wèl mag o.i. van de makers van
ons enige programma verwacht en geëist
worden, dat elk van die onderdelen door
elke Nederlandse kijker, indien hij zulks
wil, gevolgd kan worden. Dit was dus
geen goed excuus voor het achterwege
blijven van ondertitels of andere midde
len, nodig om deze uitzending zoveel mo
gelijk te vertalen. (Eenzelfde principiële
fout werd trouwens door andere omroe
pen ook wel eens bij Franse chanson
programma's gemaakt). Gezien de ver
wantschap van de Duitse en de Neder
landse taal die zich in prettige en
minder prettige omstandigheden heel vaak
manifesteerde hopen wij, dat vele land
genoten toch hebben kunnen genieten van
dit spitse, vlugge en vaak geestige caba-
VARA-verslaggever Henk van Stipriaan
heeft een bezoek van enkele dagen ge
bracht aan Londen. Hij heeft daar een
aantal gesprekjes gehad. Enkele inwoners
van de Engelse hoofdstad zullen in het
programma „De Engelsen zien het anders"
op maandagavond 8 juli a.s. aan Henk van
Stipriaan hyn eigen visie geven. De pro-
tïuktie var/ dit pÉdgramma is In' lïanden
van Tom Pauka. (Maandag 8 juli van 21.20
"tót 22.00 ui*ü| vsê
VOOR ZATERDAG
NTS: 14.00-19.00 Eurovisie: Rechtstreek
se reportage tenniswedstrijden te Wimble
don; finales dames enkel, finales heren
dubbel, finales dames dubbel en finales
gemengd dubbel. (VPRO: 17.00-17.45 Voor
de kinderen). VPRO: 19.30 Programma
n.a.v. het afscheid van dr. E. D. Spelberg.
NTS: 20.00 Journaal en weeroverzicht.
20.20 Een mannenhuishouding (It's a
man's world), TV-film. VPRO: 21.05
Filmprogramma. 21.50 De goudzoeker en
de Botemham, verfilmd gedicht. 22.10 Van
vogels en mensen en mensen met vogels,
reportage. NTS: 23.00-23.05 Journaal.
VOOR ZONDAG
RKK: 11.00 Plechtige Hoogmis te 's-Graven-
hage. NTS: 15.40 Eurovisie: Reportage Euro
pees kampioenschap turnen voor heren te Bel
grado. 17.00-19.00 Concours hippique te Aken:
rechtstreekse uitzending van de strijd om de
Grote Prijs van Aken. 19.30 Weekjournaal. 20.00
Sport in beeld. NCRV: 20.30 Mister Magoo, te
kenfilm. 20.40 Met de commissaris valt te pra
ten, eenakter. 21.10 Onder vier ogen: interview.
21.45 Amsterdams Kamerorkest met zangsolis
te: klassieke muziek. 22.15 De reis van hun le
ven. TV-film (deel 20). NTS: 22.35 Journaal.
22.40-22.50 Tour de France, filmverslag.
VOOR MAANDAG
C VK/TKOR/RKK19.30 Logboek, het jeugd
programma over de bijbel. 19.45 Ken-Merk, in
terkerkelijk magazine. NTS: 20.00 Journaal. VA
RA: 20.20 Oscar Jespers' beeld voor de VARA,
filmreportage. 20.30 Jan Vrijman ontmoet: Vrij
gezellen. 21.00 Marty, speelfilm. NTS: 22.45 Jour
naal. 22.50-23.00 Filmverslag Tour de France.
Hedenavond belicht
Simon van Collem
in een VPRO-tv-uit-
zending (van 21.05
21.50 uur) het werk
van de begaafde en
beroemde filmregis
seur Billy Wilder.
Deze foto, in Holly
wood gemaakt tijdens
de verfilming van de
musical „Irma la
Douce" toont van
links naar rechts Si
mon van Collem.
Jack Lemon en Billy
Wilder.
retwerk van Kay Lorentz en zijn groepje,
die huidige (wan)toestanden in de Bonds
republiek situeerden in het Rome van de
oude keizers en aldus vrijelijk en vaak
venijnig vooral het politieke leven in
Bonn en West-Duitsland konden hekelen.
Het was uitstekend politiek cabaret.
J. Damshuizer
HILVERSUM I. 402 m. 8.00 KRO. 9.30 NCRV.
10.00 CONVENT VAN KERKEN. 11.30
NCRV. 12.15 KRO. 17.00 IKOR. 19.00
NCRV. 19.45-24.00 KRO.
KRO: 8.00 Nieuws. 8.15 Oude muziek (gr.).
8.25 Inleiding hoogmis. 8.30' Plechtige hoogmis.
NCRV: 9.30 Nieuws en waterstanden. 9.45 Gees
telijke koorliederen (gr.). CONVENT VAN KER
KEN: 10.00 Kerkdienst van de Vrije Evangeli
sche Gemeente. NCRV: 11.30 Vocaal ensemble:
oude muziek. 11.55 Klassieke grammofoonmu-
ziek. 12.00 Kerkorgelconcert (gr.): klassieke
muziek. KRO: 12.15 Lichte grammofoonmuziek.
12.25 De Springplank: jonge artiesten. 12.50 Bui
tenlands commentaar. 13.00 Nieuws en medede
lingen. 13.10 De Stemvork: bel-cantoprogramma
met toelichting. 13.45 Oude kamermuziek (gr.).
14.00 Sopraan en piano: klassieke liederen.
14.25 Muzikale aspecten, muzikale causerie met
voorbeelden. 15.00 Lichte grammofoonmuziek,
afgewisseld met sportreportages, commentaren
en uitslagen. Tijdens dit programma: De hand
aan de p'oeg, lezing. 16.30 Gewijde muziek
(gr.). IKOR: 17.00 Liefdemaal t.g.v. het Eman
cipatiefeest der Evangelische Broedergemeente
te Zeist. 18.00 Het Geladen Schip: culturele cri-
tieken. 18.30 De kerk aan het werk: actualitei
ten van het kerkelijk erf. 18.40 Klankbeeld: To
tale indruk van de actie Brood voor het Hart.
NCRV: 19.00 Nieuws uit de kerken. 19.05 Vo
caal ensemble: Engelse psalmen. 19.30 Gesprek
ken over de Heidelberger. lezing. KRO: 19.45
Nieuws 20.00 Een avond in Mexico. 21.30 Mo
dern strijkkwartet (gr.). 21.50 Lichte grammo
foonmuziek 22.05 Musette-klanken (gr.). 22.20
22.25 Boekbespreking. 22.30 Nieuws.
22.40 Avondgebed. 22.50 Lichte grammofoonmu
ziek. 23.20 Retourtjes. 23.55-24.00 Nieuws.
HILVERSUM II. 298 m. 8.00 VARA. 12.00
AVRO 17.00 VARA. 18.30 VPRO. 19.00
IKOR 20.00-24 00 AVRO.
VARA: 8.00 Nieuws, postduivenberichten en
socialistisch strijdlied. 8.18 Voor het platteland.
8.30 Weer of geen weer, gevarieerd program
ma. 9.45 Geestelijk leven, toespraak. 10.00 Strijk
orkest oude muziek. 10.35 Binnenste buiten,
zelfportretten van beroemde en minder beken
de mensen. (3e afl.). 11.05 Lichte grammofoon
muziek. AVRO: 12.00 Muziek voor allen (gr.):
populaire muziek (plm. 12.30 uur mogelijke af
gelastingen van wedstrijden). 13.00 Nieuws en
eventueel postduivenberichten. 13.17 Mededelin
gen of grammofoonmuziek. 13.20 Op de plaat
ruststrijdkrachtenprogramma. 14.00 Boek
bespreking. i4.10 Holland Festival 1963: Resi
dentie-orkest en solisten: moderne muziek. 16.00
Dansorkest en zangsolisten. 16.30 Sportrevue.
VARA: 17.00 Discobal: dansmuziek voor tieners.
17.30 Voor de jeugd. 17.50 Nieuws, sportuitsla
gen en sportjournaal. VPRO: 18.30 Korte Re
monstrantse kerkdienst. IKOR: 19.00 Kinder-
dlenst. 19.30 De Open Deur, veertiendaagse re-
briek. AVRO: 20.00 Nieuws. 20.05 Fragmenten
uit de musical Annie get your gun (gr.). 20.55
De Fakir, hoorspel. 21.30 Romantische orkest
werkjes (gr.). 21.55 Amerikaanse schetsen - New
York. 22.00 Licht instrumentaal ensemble en
zangsolist. 22.30 Nieuws. 22.40 Actualiteiten en
mededelingen. Daarna: Nabeschouwing Tour de
France. 23.00 Lichte Italiaanse muziek (gr.).
23.20 Modei ne grammofoonmuziek. 23.55-24.00
Nieuws.
BLOEMENDAAL. 245,3 m. - 1223 kC/s.
9.30 ds. G. Toornvliet van Bloemendaal. 11.00
ds. G. Toornvliet - uitzending dienst voor belang
stellenden, gehouden op zondag 30 juni. 12.15
Jeugdappèldienst Amsterdam, voorganger drs.
H. Schut van Bussum. 16.00 ds. P. N. Kryuswijk
van Bloemendaal.
BRUSSEL 324 m.
12.00 Nieuws. 12.03 Noordzeefestival. 12.30
Weerbericht. 12.35 Amusementsmuziek. 12.50
Programma-overzicht. 13.00 Nieuws. 13.20 Voor
de soldaten. 14.00 Nieuws. 14.03 Opera- en Bel
Canto concert. 15.30 Amusementsprogramma.
18.00 Nieuws. 18.03 Gevarieerde muziek. 18.30
Godsdienstige uitzending. 19.00 Nieuws en weer
bericht. 19.30 Moderne orkestmuziek. 20.00 Amu
sementsprogramma. 21.00 Noordzeefestival.
22.15 Nieuws. 22.25 Dansmuziek. 23.00 Nieuws.
23.05 Dansmuziek. 23.55-24.00 Nieuws.
HILVERSUM 1. 402 m. 7.00-24.00 NCRV.
NCRV: 7.00 Nieuws. 7.10 Dagopening. 7.20
Klassieke grammofoonmuziek 7.45 Radiokrant.
8.00 Nieuws. 8.15 Gewijde muziek (gr.) 8.30
Lichte grammofoonmuziek. 9.00 Voor de zieken.
9.35 Waterstanden. 9.40 Voor de vrouw. 10.10
Kamermuziek (gr.). 10.20 Rondom het Woord:
theologische etherleergang. 11.05 Mezzo-sopraan
en piano. 11.30 Lichte grammofoonmuziek. 12.25
Voor boer en tuinder. 12.30 Mededelingen t.b.v.
land- en tuinbouw. 12.33 Grammofoonmuziek,
eventueel actualiteiten. 12.40 Triptiek, een pro
gramma voor mensen die vrij willen zijn. 13.00
Nieuws 13.15 Licht ensemble. 13.45 Meisjeskoor
met oikest (gr.). 14.05 Schoolradio. 14.30 Ougur-
kumer Muziekfestijn, (herhaling van donderdag
4 juli Jl.). 15.35 Vocaal ensemble: gewijde mu
ziek. 16.00 Bijbeloverdenking. 16.30 Cello en pia
no: moderne muziek. 17.00 Voor de kleuters.
17.15 Voor de jeugd. 17.30 Lichte grammofoon
muziek. 17.40 Beursberichten. 17.45 Lichte gram
mofoonmuziek. 17.50 Regeringsuitzending: In
dustriebevordering in Suriname, door mr. C. C.
de Rooy. 18.00 Orgelspel: populaire muziek. 18.30
Met band en plaat voor u paraat: operapro
gramma. 19.00 Nieuws en weerpraatje. 19.10 Op
tienertoeren: lichte grammofoonmuziek. 19.30
Radiokrant. 19.50 Engelse- en Amerikaanse mars
muziek (cpn.). 20.20 Omar en Omar, hoorspel,
(herhaling van 6 november 1961). 21.15 Kompo-
nisten portretten (II): amusementsmuziek. 22.00
Volk en staat, parlementair commentaar. 22.15
Nederlandse pianomuziek. 22.30 Nieuws en SOS-
berichten. 22.40 Avondoverdenking. 22.55 Boek
bespreking. 23.05 Pianocomposities met toelich
ting. 23.45 Lichte grammofoonmuziek. 23.55-24.00
Nieuws.
HILVERSUM II. 298 m. 7.00 VARA. 10.00
VPRO. 10.20-24.00 VARA.
VARA: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtendgymnastiek.
7.20 Socialistisch strijdlied. 7.23 Klaarwakker:
lichte grammofoonmuziek, reportages, medede
lingen en commentaren. 8.00 Nieuws en socialis
tisch strijdlied. 8.18 VARA's boottocht 1963 met
m.s. Kenau: amusementsmuziek. 8.40 Lichte
grammofoonmuziek. 9.00 Gymnastiek voor de
vrouw 9.10 Klassieke grammofoonmuziek.
VPRO: 10.00 Bij benadering, overdenking. VA
RA: 10.20 Onbewoondinterview en gram
mofoonmuziek. 11.05 Voordracht. 11.25 Promena
de-orkest: Romantische muziek. 12.05 Gitaar-re
cital (gr.) 12.30 Mededelingen t.b.v. land- en
tuinbouw. 12.33 Voor het platteland. 12.38 Elek
tronisch orgelspel. 13.00 Nieuws. 13.15 Voor de
middenstand, lezing. 13.20 Licht instrumentaal
sextet. 13.45 Het Midden-Oosten, lezing (1). 14.10
Radio Filharmonisch orkest en zangsoliste: mo
derne Nederlandse muziek. (Het middagpro
gramma kan onderbroken worden door repor
tage Tour de France 1963). 14.50 Nederlands
kamerkoor (gr.). 15.05 Nocturne in het Grand Ho
tel, hoorspel. 16.00 Zestig minuten voor boven de
zestig. 17.00 Oude liedjes, 17.15 Italiaans ensem
ble en zangsolist. 17.50 Pianospel: lichte muziek.
18.00 Nieuws en commentaar. 18.20 Actualitei
ten. 18.30 Licht instrumentaal ensemble. 18.55
Parlementair overzicht. 19.10 Repoitage Tour de
France 1963. 19.15 Regeringsuitzending: Antil-
liana, een serie klankbeelden, samengesteld
door het Bui eau Voorlichting van het Kabinet
van de Nederlandse Antillen. 19.30 Jazzmuziek
uit Zweden. 20.00 Nieuws. 20.05 VARA's boot
tocht met m.s. Kenau: amusementsmuziek. 20.40
Radio Filhaimonisch orkest en solist: moderne
muziek. 21.20 De Engelsen zien dat anders,
klankbeeld. 22.00 Cowboy-combo en zangsolis
ten. 22.30 Nieuws. 22.40 Lichte orkestmuziek.
23.10 Op de praatstoel: licht programma. 23.30
Lichte grammofoonmuziek. 23.55-24.00 Nieuws.
BRUSSEL 324 m.
12.00 Nieuws. 12.03 Noordzeefestival. 12.30
Weerber. 12.35 Landbouwkroniek. 12.42 Lichte
muziek. 12.50 Beursberichten en programma
overzicht. 13.00 Nieuws en berichten over de
Ronde van Frankrijk. 13.20 Kamermuziek. 14.00
Nieuws. 14.03 Moderne muziek. 14.30 Kamermu
ziek (Tussen 15.45 en 17.30 Reportage Tour de
France.) 16.00 Nieuws. 16.03 Beursberichten
16.09 Voor de zieken. 17.00 Nieuws en weerbe
richt. 17.15 Lichte muziek. 17.30 Zangrecital.
18.00 Nieuws. 18.03 Lichte muziek. 18.18 Paard
sportberichten. 18.20 Voor de soldaten. 18.45 Re
portage Tour de France. 19.00 Nieuws en wee
bericht. 19.40 Franse operamuziek. 20.00 Ami' -
mentsprogramma. 21.00 Moderne orkestmuzie
22.00 Nieuws. 22.10 Jazzmuziek. 23.15 Nieu
23.20 Kamermuziek. 23.55 Nieuws. 24.00-'
Voor de zeelieden.