Het afscheidscollege van prof. H. Andriessen l K Siegfried Reda in Beverwijk i i „Peer Gynt" zonder Grieg en een Russische satire zonder smaak, of kraak DE PROGRAMMA'S „La Souleïado" op 19 juli in het Openluchttheater Het Friese kinderboek Nieuw N.T.B.-bestuur Amsterdam voteert vijf ton voor toneelinstallatie NEGEN MUZEN 2 DONDERDAG 11 JULI 1963 13 THEATER DER NATIES IN PARIJS Academieprijs Arnhem Haarlemse Orgelmaand Jos de Klerk m W nabeschouwingen Boeiende avond C. S. De radio geeft vrijdag T elevisieprogramma I I m IN DE IMAGINAIRE REIS die het Theater der Naties in Parijs ons ook deze maanden weer rond de wereld maken laat, hebben we ons, vanuit Joan Little- woods Londen (hierover publiceerden wij op 27 juni het artikel „Oh, what a lovely war"; Red.), nu in noordelijke richting naar Oslo en Moskou begeven. De Noren hebben op de gemeenschappelijke markt der dramatische kunst als voornaamste, zo niet enige, exportartikel natuurlijk Ibsen, en door uit het oeuvre van deze beroemde schrijver ook nog het beroemdste stuk Peer Gynt te kiezen, hadden ze voor een ruim deel tevens het obstakel van hun taal ontlopen. Kenners der Scandinavische talen verzekerden mij dat deze Peer Gynt zoals Ibsen hem indertijd ook geschapen had zich weer van het neo-Noors bediende, waaruit alle Deense termen en taalinvloeden stelselmatig waren geweerd. VOOR DE buiten staander was een andere karaktertrek van de voorstelling als onderscheid niet temin frappanter; men miste de toneel muziek van die twee de Noorse nationale glorie, componist Ed ward Grieg, die voor de verspreiding van de Peer Gynt-legen- de, als Hamlet's noordelijke achter neef, toch niet weinig heeft gedaan. Naar de oorzaak van die afwezigheid hoefde men echter niet zo heel lang te zoeken. Regisseur Tormod Skagestad, die ook directeur is van het Norske Theatret van Oslo, had zich kenne lijk tot- doel gesteld en doel dat hij ook overtuigend reali seerde Peer Gynt te verlossen uit een zekere zoet-romanti- sche sentimentaliteit waarvoor hij Grieg, met zijn ondertussen tot de draad versleten nummers als „Aase's Tod", „Anitra's Tanz" en „In der Halle des Bergkönigs" inder daad wel goeddeels aansprakelijk moest stellen. In plaats van Grieg, kreeg men nu elektronische gelui den van.Harald Sae-_ verud te horen, en ook de ganse mise- en-scène (sobere rekwisieten en zetstukken) was, in haar moderne stijl, gericht op het weren van Gulbrandsiaanse dweperijen. In deze gedemystificeerde versie resteer de de titelheld, legendarische figuur uit de internationale folklore en evenknie van Tijl Uilenspiegel, baron von Münchhausen, Don Quichotte en Tartarin die, in een ver blindende vertolking door Lasse Kolstad, aan hartstocht, idealisme, geloof en onge compliceerde menselijkheid wèl zichzelf was gebleven; schoongewassen van alle valse aankleefsels kwam deze figuur nu voor het eerst, zo leek 't, aan zijn ware dimensies toe. TERWIJL TEN AANZIEN van Noorwe gen de (bescheiden) verwachtingen zo dus ruimschoots overtroffen werden, leverden de Russen die het Satire-theater uit Mos kou hadden afgevaardigd met twee wer ken van Maiakovski en „De Twistappel" van de Oekraïner Birioekof helaas bitte re ontgoochelingen. Maiakovski dankte de eer aan zijn dubbele vertegenwoordiging aan 't feit dat hij een rond aantal jaren ge leden geboren werd en vooral dat hij nu eindelijk onder het „nieuwe bewind" als het slachtoffer en het anti-symbool van het Stalinisme wordt beschouwd. Maiakovski streefde in de latere tijd naar een voort zetting van de Russische satire-traditie die met name door een Gogol werd ge ïllustreerd, en hij heeft die pogingen met de dood door zelfmoord moeten be kopen. In 1930 nam hij in zijn zwanezang „De Baden" de bureaucratie, geliefd thema in de Russische litteratuur, nog maals op de korrel. Maar zijn aanval, die bedoeld was om de vroegere waarden en waarheden van de revolutie weer in ere te herstellen, werd hem door het Krem lin, de partij en de officiële kritiek zó zwaar aangerekend dat hij zijn misstap zelfs noch door een publiekelijk „mea culpa" noch door zelfcritiek ongedaan kon maken; er bleef hem geen andere uitweg open dan, een maand na de première (waar 't toen uiteraard ook bij blééf) zich met een revolver het leven te benemen. Ook zijn tweede stuk, „De Wandluizen", dat enkele jaren eerder, in het Frans, door André Barsacq in Het Atelier was opge voerd is een charge op het benauwende conformisme en de dodende hypocrisie van de almachtige partij-potentaten en andere pluimstrijkende profiteurs en arri visten. BEIDE STUKKEN werden in Moskou indertijd nog door de grote Meyerhold, oprichter van het Satire-Theater, opge voerd, en men kan zich voorstellen dat ze, gespeeld en geregisseerd in een wat snel ler tempo en met een wat spitser humor dan déze Russen vermochten op te bren gen vooral voor het toenmalige publiek dat de diverse toespelingen ook met een half woord wel begrijpen kon, hun doel niet hebben gemist. Van de geest van Meyerhold die in een concentratie kamp is omgekomen waren in deze voorstellingen alle sporen echter wel radi caal vervaagd, zodat het antiekste natura lisme in speelstijl en aankleding weer zegevierde. DE BURGERLIJKE BRAAFHEID droop om zo te zeggen in de zaal, die klaar blijkelijk bezet met vrijwel louter partij genoten, klapte en juichte of zich het won der der kunst hier zelf openbaarde; wel licht wilden zij extra dik onderstrepen dat Maiaovski's (overigens eerder goed moedige dan kwaadaardige) spot uitslui tend betrekking had op de voltooid ver leden tijd van het verdoemde Stalinisme. Als tegenwicht werden op een projectie scherm, tijdens de vertoning, in woord en beeld alle recente veroveringen in het domein van de economische en sociale De groene vrouw (Rut Tellefsen). vooruitgang en van de ruimtevaart der Sovjets vertoond, om langs die weg te illustreren dat Maiakovski's kritiek onder tussen wel van alle grond ontbloot zou zijn. (Een voorstelling van zaken die, op grond van hun eigen recente ervaringen, een Ilya Ehrenburg of een Jeftoesjenko vermoedelijk wat minder vlot zouden willen onderschrijven Moscovieten spelen Maiakovski's „Baden". NEE, NAAST DEZE „sociale satire" zonder kraak of smaak van Sovjetrussi- sche origine, stak Littlewood's musical „Oh what a lovely War", waarvoor het Engeland uit ide eerste wereldoorlog het gelag mocht betalen, dan toch wel heel scherp af: de ware humor als hoogste vorm van. wijshëid en zelfbevrijding is blijkbaar zelfs npg altijd niet voor het geliberaliseerde communisme uit de Kroesjtsjef-area weggelegd. Al mag, eerlijkheidshalve, dan ook wel worden erkend, dat deze uiterst om zichtige en timide zelfspot toch nog altijd een lichte vooruitgang is vergeleken bij de pompeuze uitingen van het „socialistische realisme" waarin de propaganda zich vroe ger uitsluitend mocht hullen. Het ensemble „La Souleïado" 40 tam- bourinaires, danseurs, chanteurs de sol lies, toucas uijt Var, Cöte d'Azur, komt voor de eerste maal naar ons land. Het zal een Frans folkloristisch programma uitvoeren in het openluchttheater van Bloemendaal op 19 juli. Burgemeester C. G. Matser van Arn hem heeft de Kunstacademieprijs 1963 uit gereikt aan F. Gögös uit Arnhem, die met lof is geslaagd voor de afdeling schilderen van de Academie van Beelde de Kunsten en Kunstnijverheid te Am- hem. De academieprijs bedraagt f 400,-. Voorts kreeg hij van het Hulpcomité voor Uitgeweken Hongareh een studiereis naar Parijs aangeboden'. De stichting „Us Frysk Bemeboek" (het Friese kinderboek), heeft weer haar jaarlijkse prijsvraag gehouden voor het beste Friese kinderboek. Verleden jaar kon geen prijs worden toegekend, omdat de ingezonden manuscripten onder de maat bleven. Volstaan werd toen met het toekennen van enkele gratificaties. Dit jaar is .behalve een eerste prijs ook nog een tweede boek met een prijs ge honoreerd. De eerste prijs is toegekend aan het manuscript „Sjirk en syn Fam- men" (Dirk en zijn Meisjes), ingezonden door de heer J. Visser uit Huizum. De premie is toegekend aan het manuscript „It Komiel van Omke Romke" (de ka meel van Omke Romke), ingezonden door mevr. A. van der Meer-van der Klei uit Bolsward. Het ligt in de bedoeling beide manuscripten in de loop van dit jaar uit te geven. Op het in Marcanti te Amsterdam ge houden twee-jaarlijks congres van de Ne derlandse Toonkunstenaarsbond, waar 9 van de 12 afdelingen vertegenwoordigd waren, is een nieuw hoofdbestuur samen gesteld bestaande uit de heer A. Schweit zer (Rotterdam), voorzitter, de heer M. Ferares (Amsterdam), secretaris, en de heer R. J. van Zelm (Hilversum), penning meester. De overige bestuursleden zijn de heren H. Polak (Amsterdam), A. Rom- bouts (Enschede), J. der Kinderen (Am sterdam), W. Leideritz ('s-Hertogenbosch), L. Westenberg (Haarlem). A. N. Jolmers (Den Haag) en mevr. Goebel (Rotter dam). Op het congres werd het beleid van de delegatie, die de onderhandelin gen met de Nederlandse Televisie Stich ting heeft gevoerd, afgekeurd omdat dit in strijd werd bevonden met de demo cratische beginselen van de N.T.B. Ex-koningin onderscheiden. De Fran se Academie heeft ex-koningin Marie-José van Italië wegens haar historische arbeid onderscheiden met een gouden medaille. Zij heeft een trologie geschreven over de prinsen van het Huis van Savóye in de middeleeuwen. PROF. HENDRIK ANDRIESSEN betitelde zijn dinsdag in de Katholieke Universiteit te Nijmegen gehouden af scheidscollege: „De Gedachtegang in de Muziek". Hij ging er in zijn rede van uit, dat niet de inval, maar de gestalte van een werk door de componist wordt gevormd. Als de gedachtegang in de muziek begrijpt Andriessen ook „de ont plooiing van een inval, de wijze van be wegen in de muzikale elementen". Een voudig geformuleerd zou men kunnen zeggen, dat niet het „thema" maar wat de componist ermee doet, de betekenis van het muzikale kunstwerk bepaalt. Zo kon hij in zijn betoog Schönberg, Von Webern en de volgelingen van hun dodekafonie evengoed betrekken als de klassieke en romantische tonalisten en hun voorgangers, die immers uit een „cantus firmus" hun, scheppingen ont wikkelden. ,8. Zonder hoofdelijke stemming heeft de Amsterdamse gemeenteraad een voorstel aanvaard om een krediet van een half miljoen gulden beschikbaar te stellen voor het maken van een toneelinstallatie in de grote zaal van het congresgebouw, dat thans naast de nieuwe RAI wordt ge bouwd. Het totale bedrag voor de stichting van een gemeentelijk congresgebouw en het voor congresdoeleinden geschikt maken van de zuidhal van de RAI is hiermee op een totaal van ruim 14,5 miljoen gulden bepaald. Nationale herdenkingstentoonstelling. De nationale herdenkingstentoonstelling 18131963 zal van 2 december 19632 fe bruari 1964 gehouden worden in het Rijksmuseum te Amsterdam, onder de titel „Leven en werken m Nederland 1813- 1963". Een werkcomité Is gevormd onder voorzitterschap van de heer Th. H. Lun- singh Scheurleer, van welk comité o.m. deel uitmaken: Prof dr. L. J. Rogier, D. H. Couvée, Dick Elffers en verschillende leden van de staf van 't Rijksmuseum, 't Streven is om in enige hoofdstukken en met het accent op een aantal vooruitstrevende per sonen uit de geschiedenis van het Konink rijk de voornaamste ontwikkeling in Ne derland sedert 1813 te illustreren. „MEN HEEFT aldus Andriessen als materiaal altijd toonreeksen en toon aarden gebruikt. Of het nu Griekse of middeleeuwse of latere toonaarden, of de thans heersende reeksen zijn, het zijn al tijd een aantal na elkaar komende tonen in bepaalde volgorde. Maar de voorwaarde voor de vorming van de muzikale ge dachte lag altijd in de samenstelling dier volgorde". En verder: „er is geen vorm of systeem van muziek waarboven het genie zich niet volmaakt superieur zou hand haven". Dit is dus geen afwijzing van het twaalf-toon-stelsel. Doch elders kon de scheidende hoogleraar niet nalaten te zeggen: „voorde dodecafonie zou men wel enige waardering kunnen hebben, als de harmonie maar verstaanbaar was". HET GEHEEL kon men zien als een breeddenkende beschouwing. Maar, zegt Andriessen ergens, „het schaamrood zqu mij naar de kaken stijgen als ik zonder warme aanhankelijkheid kon spreken over de schoonheid in sentiment eng edachte welke door de klassieken en romantici ge geven wordt". EVENALS VORIGE JAREN was ook ditkeer een bespeling, van het Müller-orgel in de Grote Kerk te Beverwijk door een der docenten van de Zomer-Academie op het programma van de Haarlemse Orgel maand geplaatst. De beurt werd woens dagavond vervuld door Siegfried Reda uit Essen, een der prominente figuren van de huidige Duitse Evangelische Kerkmuziek- beweging en, de resultaten van deze be speling nagaande, een avant-gardist, a l'outrance. Het klankkarakter van het Be- verwijkse orgel wijkt eigenlijk nogal be duidend af van het klanktype dat door de groep waartoe Reda behoort nagestreefd wordt. Maar tot welke verrassende moge lijkheden het in staat is herinneren wij ons nog levendig van de bespeling, die Luigi Tagliavini er verleden jaar op gaf. Wel iswaar is zo'n Italiaans-Spaans program ma de tegenvoeter van het specifiek Duit se, dat Reda kwam vertolken en waarbij de milde en karakteristieke timbres die de Italiaan opriep nauwelijks zouden pas sen. DE DUITSE ORGANIST demonstreerde nu heel wat tegenovergestelde klankmoge lijkheden, waarvan ik betwijfel of ze hem zelf wel zullen bevredigd hebben; en of de aanwezige Beverwijkers, die hun orgel, normaal geregistreerd, op 'n prik kennen, er bevrediging in vonden durf ik wel heel sterk te betwijfelen. Enkele fragmenten uit composities van Franz Tunder volde den best, maar een abnormale aanwen ding van wat een tijdgenoot van de com ponist, de Haarlemse organist Johan Du- sart reeds noemde „oudt onmet Lierge- schrey van kleyne pijpjes," bracht het te gendeel van een aanvaardbare oplossing. Dat in onze tijd de kleurwerking van de boventonen in ere hersteld is, mag een verrijking van de orgelkunst heten; maar er zit een gevaar voor overdrijving in, vooral voor wat het evenwicht betreft, en dit vooral als men een barok-orgel als het Beverwijkse dingen wil laten doen die te gen zijn karakter indruisen. SIEGFRIED REDA is buiten kijf een knap organist en als hij zijn eigen Ri- cercar speelt, of een Fantasia van Heimut Bornefeld op een kerklied, of parafrases van Joseph Ahrens op gregoriaanse mo tieven, dan kunnen wij alle waardering op brengen voor zijn technische prestaties, maar niet voor de geest der composities, althans wanneer ze zo schril en agressief in klank gezet worden als wij dat woens dagavond ervoeren. Gelukkig stond Max Regers Preludium en Fuga opus 56 als een belangrijk winst punt in 't midden van het programma. Hier vonden orgel en organist elkaar in een zeer behoorlijke combinatie van klank en speeltechnische vaardigheid. De tweede aflevering van de serie film documentaires, die het sport-halfuur van de VARA vullen, bleek het resultaat te zijn van een origmele benadering van het jaarlijkse motorschouwspel, dat TT-races heet. Het oordeel, dat een psycholoog, op basis van een hem getoonde film van dit evenement, over de verrichtingen van de renners en de massale -belangstelling velde, was milder dan menigeen wellicht verwacht zou hebben. Versterkt met redakteur Van Os, zijn de mannen van „Achter het Nieuws" wat minder „boos" en wat beheerster in de aanpak van hun onderwerpen geworden. Dat komt, zoals uit de editie van gister avond bleek, zowel ten goede aan de pre sentatie van dit programma als aan de journalistieke waarde van hun werk. Naast gerechtvaardigde kritiek op het kabinets- geknutsel en op de exploitatieplannen, die de Gasunie met ons nationale bezit, de gasbel, heeft (zij haakten aan op de cri- tiek, door burgemeester Boot van Hilver sum geuit) brachten zij twee uitstekende en objectieve filmverslagen over de (nieuwe) Wehrmacht in Budel en over de situatie in Griekenland op het scherm. De laatste reportage, die zoals Leo Kool zei wel een geheel ander beeld van het nieuwe Hellas gaf dan de damesbladen, was een voorbeeld van goede achtergrond berichtgeving. Met zang van Milly Scott werden mu- „BETER SMALFILMEN" door Hans L. Koekoek, L. J. Veen, Amsterdam. „Beter Smalfilmen" kan eigenlijk al niet meer, wanneer men alle vriende lijke en deskundige adviezen in boek vorm heeft bestudeerd, die op dit ge bied zijn uitgegeven. De zoveelste goede raad komt nu van Hans Koekoek, die echter in zijn fraai gebonden werkje weinig nieuws weet te vertellen. Een van de duidelijke gebreken in dit boek je is de veel te geringe technische ver duidelijking, die de smalfilmamateur zo broodnodig heeft. Een overvloed' van niet zeer begrijpelijke, technische aan duidingen en onverklaarde technische termen moet worden goedgemaakt door veel woorden voor en nadruk op de fil mische mogelijkheden én kunstgrepen. Maar iedere amateur weet bij onder vinding, dat de techniek hem helaas altijd parten speelt en dat kleine wen ken en uitleggingen op technisch gebied de filmische prestaties kunnen bepalen. Over een van de grote bronnen van leed voor de smaifllmër, het plakken en monteren, wordt niet gesproken behalve in de zin van de „filmtaal". Maar het is er de amateur juist om te doen zijn plakpers te doorgronden en het voort durend „knappen" onder de voorstelling te voorkomen. Een ander voorbeeld: het woord „titels" komt zelfs in dit boekje niet voor. Op dat gebied zijn heel wat nuttiger wenken te geven dan bijvoorbeeld op het gebied van de ge raffineerde filmische vaardigheden, die niet uit een boekje kunnen worden ge leerd, maar waaraan dit boekje voor een groot deel is gewijd. „De muis stierf op zondag". (De Fon tein, Utrecht) door Emeric Presshurger. In „De muis stierf op zondag" kan de lezer kennismaken met de gebeurte nissen die zich in en om het leven van een jonge Spaanse vrijheidsstrijder af spelen. Het verhaal komt wat langzaam op gang maar leidt tenslotte naar een climax die, sober en boeiend, de lezer voldoening schenkt. „Wat is dat voor een vliegtuig?" William Green. (Hollandia, Baarn). Het door de uitgeverij en drukkerij Hollandia n.v. uitgegeven boekje met de titel „Wat is dat voor een vliegtuig" zal de luchtvaartenthousiasten niet te leurstellen. De Engelse luchtvaart- journalist William Green zag kans op 295 bladzijden een overzicht te geven van de vliegtuigtypen die er op het ogenblik bestaan. Behalve foto's van de vliegtuigen en helikopters worden er silhouetten van de luchtvaartuigen ge publiceerd terwijl in een korte en dui delijke beschrijving de belangrijkste ge gevens over de toestellen staan ver meld. Honderdzestig bladzijden lang speels en lichtvoetig zijn, zonder dat je eigenlijk iets substantieels te vertellen hebt, is een moeilijke opgave. Het is misschien ook een bezigheid die een beetje uit de tijd is ge raakt, want wie kan tegenwoordig nog het geduld opbrengen om een dergelijke sier lijke krullentrekker die verder tot niets verplicht, met aandacht te volgen? De Westduitser Josef Müller-Marein heeft zich met zijn boekje „Het eendenproces" (Van Ditmar, Amsterdam) dan ook een zware opgave gesteld. Wij willen gaarne vast stellen dat hij in die opgave behoorlijk is geslaagd, maar kapot waren wij er toch niet van. Maar misschien denken anderen daar anders over, want humor is een uiterst subjectief terrein. In „Het eendenproces" verhaalt de auteur zijn belevenissen met twee eenden die hij als huisdieren bij zich in de achter tuin neemt en die in de daarachter lig gende plas de woede opwekken van een hengelaarsvereniging. De auteur slaagde er stellig in ons voor hem in te nemen, maar de bewuste breedvoerigheid waar mee hij zijn minuscule wederwaardighe den uit de doeken doet werd ons toch wel eens te veel. De mededeling op de flap. dat \vij hier te maken hebben met een satire die de strijd tussen democratie en tirannie tot onderwerp heeft, hebben wij met een gerust geweten als gewichtigdoe nerij (van de uitgever?) naast ons neer gelegd. Het boek is mooi uitgegeven en verlucht met tekeningen van de als poli tieke cartoonist bekende Paul Flora. zikale prestaties van het uitstekende sep tet, Gerard Engelsma en van de vrolijke virtuozen Nijveen en Behr vastgelegd in een door Ben de Jong keurig verzorgd amusementsprogramma. De filmakteur en producent Dick Powell, wiens nage dachtenis mede wordt bewaard door de monumentale entree die hij in zijn t.v.- serie maakt, had stellig een goede neus voor sterke verhalen. Dat Werd weer be vestigd door de harde rolprent „Drie mili tairen", gemaakt naar een scenario van Alan Simmons, dat kennelijk geïnspireerd Was op de strijd van het Franse vreem delingen-legioen in Indo-China. Al was dit verhaal wat al te sterk (waar is de ser- gant, die tegelijkertijd een diabolische ron selaar en een geniale spotzieke vader van zijn soldaten is?), wij hebben het geboeid gevolgd. En ook in deze realistische rol prent vielen ons opnieuw de uitstekende typeringen op, die de Powell-serie kenmer ken. Damshuizer HILVERSUM I. 402 m. 7.00-24.00 NCRV. NCRV: 7.00 Nieuws. 7.10 Dagopening. 7.20 Klassiek strijkkwintet (gr.). 7.45 Ra diokrant. 8.00 Nieuws. 8.15 Lichte gram- mofoonmuziek. 8.45 Negro spirituals (gr.). 9.00 Voor de zieken. 9.35 Waterstanden. 9.40 Voor de vrouw. 10.10 Grammofoon- muziek. 10.15 Morgendienst. 10.45 Fluit en clavecimbel. 11.15 Voor oudere luiste raars. 12.00 Lichte grammofoonmuziek. 12.10 Accordeonorkest. 12.30 Mededelingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.33 Licht koor met ritmische begeleiding. 12.53 Grammo foonmuziek, eventueel actualiteiten. 13.00 Nieuws. 13.15 Licht ensemble. 13.55 Licht orkest (gr.): tango's. 13.45 Lichte gram mofoonmuziek. 14.05 Schoolradio. 14.25 Pia nospel met ritmische begeleiding (gr.). 14.40 Omroeporkest en solist: Semi-klassie- ke muziek. 15.50 Licht instrumentaal kwar tet. 16.10 Duizendschoon, wenken voor de tuin. 16.25 Viool en piano: klassieke en moderne muziek. 17.00 Voordracht. 17.20 Vokaal ensemble: moderne muziek. 17.40 Beursberichten. 17.45 Pianospel (gr.): lich te muziek. 18.00 Muziekkorps. 18.20 Weense walsen (gr.). 18.40 Lichte grammofoonmu ziek. 18.50 Regeringsuitzending: Uitzending voor de middenstand. 19.00 Nieuws en weerpraatje. 19.10 Licht instrumentaal kwintet, piano en zangsolisten. 19.25 Gi taarspel. 19.30 Radiokrant. 19.50 Licht in strumentaal kwartet. 20.10. Juli, orato rium 21.15 Weerzien met Indonesië, klank beeld. 21.50 Licht instrumentaal kwintet. 22.10 Utrechts motetgezelschap, met orgel: geestelijke liederen. 22.30 Nieuws en SOS- berichten. 22.40 Wijd als de wereld, le zingen. 23.00 Kamerorkest en solist: klas sieke en moderne -muziek. 23.40 Lichte grammofoonmuziek. 23.55-24.00 Nieuws. HILVERSUM II. 298 m. 7.00 VARA. AVRO. 16.00 VARA. 19.30 VPRO. 21.00 VARA. 22.40 VPRO. 2300-24.00 VARA. VARA: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtendgym nastiek. 7.20 Socialistisch strijdlied. 7.23 Klaarwakker: lichte grammofoonmuziek, reportages, mededelingen en commenta ren. 8.00 Nieuws en socialistisch strijd lied. 8.18 VARA's boottocht 1963 met m.s. Kenau, reportage. 8.25 Lichte grammo foonmuziek. 9.00 Gymnastiek voor de vrouw. 9.10 Klassieke grammofoonmuziek. VPRO: 10.00 Schrijven, lezing. 10.05 Mor genwijding. VARA: 10.20 Lichte grammo foonmuziek met commentaar. 10.50 Lichte orkestmuziek (gr.). 11.00 Voor de kleu ters. 11.15 Klassieke grammofoonmuziek. 11.40 Elektronisch orgelspel. AVRO: 12.00 Licht instrumentaal kwintet. 12.20 Re geringsuitzending: voor de landbouw. 12.30 Mededelingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.33 Sport en recreatie, afgewisseld met grammofoonmuziek. 13.00 Nieuws. 13.15 Mededelingen, eventueel actueel of gram mofoonmuziek. 13.25 Beursberichten. 13.30 Lichte orkestmuziek en zangsoliste. 14.00 Voordracht. 14.45 Klassieke grammofoon muziek. 15.15 Dieren in en rondom ons huis, programma over huisdieren. VARA: 16.00 Klassieke grammofoonmuziek. 16.30 Licht ensemble met zangsolist. (Het mid dagprogramma kan worden onderbroken door reportage Tour de France 1963). 17.00 Voor de zieken. 17.30 Musette-orkest. 17.50 Actualiteiten. 18.00 Nieuws. 18.15 Licht in strumentaal kwartet. 18.35 Roemeens or kest. 19.00 Paulus de Boskabouter. 19.10 Reportage Tour de France 1963. 19.15 Kin derkoor met, pianobegeleiding. VPRO: 19.30 Amusementsmuziek (gr.). 19.50 Weekend-agenda. 20.00 Nieuws. 20 05 Bij de 75ste verjaardag van prof. dr. F. Zer- nike. lezing. 20.20 Moderne grammofoon muziek. 20.40 Op bezoek bij anderen, ge sprek. VARA: 21.00 VARA's boottocht 1963 met m.s. Kenau: grammofoonmu ziek en reportages. 21.40 Gesproken por tret. 21.55 De drie discotiers: lichte gram mofoonmuziek. 22.30 Nieuws. VPRO: 22.40 Zeggen of laten zeggen, overdenking. VA RA: 23.00 Socialistisch nieuws in Esperan to. 23.10 Weerklank: muziek-revue. 23.55- 24 00 Nieuws. BRUSSEL 324 M. 12.00 Nieuws. 12 03 Noordzeefestival. 12.30 Weerbericht. 12.35 Lichte muziek. 12.50 Beursberichten. 13.00 Nieuws. 13.20 Lichte muziek. 14.00 Nieuws. 14.03 Klassieke or kestmuziek. 15.45 Walsmuziek voor twee piano's. 16.00 Nieuws. (Tussen 15.45 en 17.30 Reportage Tovfr de France). 16.03 Beursberichten. 16.09 Lichte muziek. 17.00 Nieuws en weerbericht. 17.15 Lichte mu ziek. 18.00 Nieuws. 18.03 Gevarieerde mu ziek. 18.20 Voor de soldaten. VOOR DONDERDAG KRO: 14.30 Voor de vrouw. 15.15 Pauze. 15.30-15.45 Voor de kinderen. 19.30 Van on ze sportredacteur. 19.50 Zomerwedstrijd, programma over eigen land. NTS: 20.00 Journaal. KRO: 20.20 Brandpunt. 20.45 The Flintstones, tekenfilm (16e aflevering). 21.15 Wie eenmaal uit het schaftje eet, T.V.-film (deel I). 22.40 Epiloog. NTS: 22.50 Journaal. 22.55-23.05 Filmverslag Tour de France. VOOR VRIJDAG AVRO: 19.30 Voor de jeugd. NTS: 20.00 Journaal en weeroverzicht. AVRO: 20.20 Lichte orgel- en pianomuziek. 20.34 Rip- cord, T.V.-film (deel 2). 21.00 Houdt U van show? amusementsprogramma. 22.10 In Avro's Televizier. NTS: 22.30 Journaal. 22.35-22.45 Filmverslag Tour de France.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1963 | | pagina 13