Holland Festival werd besloten met de Achtste Symfonie van Mahler f(sn^ voor protesterende maag: norac sa r I ^s^ssrswas De beurs Fa. B. ENGELENBERG Van der Hoogtprijs voor Cees Nooteboom Piet Post en Aafje Heijnis gaven concert in de Nieuwe Kerk Internationale Harpweek in Bentveld met concert in Laren geopend Franse vakbonden roepen op tot stakingen Vermogen Nefo tot ruim 26.5 miljoen gestegen Verhuisoperatie bij Philips Eindhoven 'DE PROGRAMMA'S Onrust onder de bouwvakkers Werkgevers schrijven weer aan De Pous Sovjet blok produceert bijna 50 percent van alle wereldkolen „We roeren de schadevergoeding Rh. Kohlensaure weer 9 pet niet aan Kort economisch nieuws ^ri2i°hF?/9snbe"ichten-13.00 Nieuws en MAANDAG 15 JULI 1963 8 ZESHONDERD UITVOERENDEN O.L.V. KUBELIK OFFICIëLE VERKOOP SIKKENS LAKKEN OVALE LAKKWASTEN De Haarlemse Orgelmaand Jos de Klerk nabeschouwingen Het weekeinde De radio geeft dinsdag Vakantiebonnen in het geding De aardgaslevering Antiekbeurs gesloten Beeldjes gestolen Delegatie bedrijfsleven naar Indonesië y00000000000000000000^^^ WEEKABONNEMENTEN T elevisieprogramma DE KEUS van Gustav Mahlers Achtste Symfonie ter afsluiting van het muzi kale deel van het Holland Festival getuigde zeker van gevoel voor theatereffect. Er is niets wat in onze concertzalen klinkt en zingt dat niet ft I A it 'n mammoet^-°Pus ingezet wordt: een orkest van circa U i- n Jf U honderdveertig man waaronder acht hoorns, acht trompetten, een harmonium en een mandoline), een orgel, acht solisten en massakoor van mannen-, vrouwen- en jongensstemmen. Het kan niet op De symfonie telt twee delen, maar van kapitale lengte Het eerste, ruim een half uur, is gebaseerd °P de hymne Veni Creator Spiritus (9de eeuw), het tweede, bijna een uur, op de slotscène uit het drama Faust van Goethe (19de eeuw). MET TOTALITAIRE aandrang wordt hier uit koperen en vleselijke kelen de toe hoorder een boodschap ingehamerd, een evangelie van mystieke liefde, op te dra gen in muziektempels, al of niet aan de Van Baerlestraat. Tegenwoordig wordt de behoefte aan religieuze spektakelstukken veel directer bevredigd in cinemascope en kleuren. Het heet dan The Greatest Story Ever Told of zoiets. Het is misschien onderhoudender en in wezen minder pre tentieus dan wat Mahler voor de geest stond. Want er heerst een aparte, en op den duur irriterende behoefte aan beke ring van de naaste in deze noten (of er achter, waar, volgens een klassiek ge zegde, het belangrijkste stond, ook al zo'n ouderwetse pretentie). Het is de vraag of de muziek daarvoor dienen kan. Het is wel zeker van niet, al dachten vorige generaties daar blijkbaar anders over. Maar die hadden dan ook minder over voor Mozart en voor Bach, die een gelovig man was maar er van uitging „dass jeder auf seiner Fagon selig wer- de" en zich verder aan zijn ambacht wijd de, ter uiteindelijke stichting van miljoe nen, Turks, Paaps of nihilist. Advertentie Doelstraat 39 Haarlem Tel. 1523? De Maatschappij der Nederlandse Let terkunde, die zaterdag te Leiden de jaar vergadering hield, heeft de Xucy-B en C.W. van der Hoogtprijs toegekend aan Cees Nooteboom voor zijn boek „De Rid der is gestorven". De commissie voor de schone letteren van de Maatschappij had tot deze toekenning geadviseerd. Cees Nooteboom heeft met „De Ridder is gestorven" aldus deze commissie de roman gescheven van de crisis van het hedendaagse schrijverschap en wel op een wijze, die in niets suggereert dat hij zich zelf als wetende boven die problematiek verheven zou voelen. Het gaat hier om een structureel in hoge mate experimen tele roman, waarvan het experiment wordt bepaald door de situatie van de moderne romancier, zoals Nooteboom die beseft. Hij beschikt over een superieure stijl, die scherp en tevens gevoelig kan zijn, en over een benijdenswaardig waar nemingsvermogen. Nootebooms boek rijst ondanks enkele bezwaren naar het oordeel van de commissie in kwaliteit aanzienlijk uit boven alles wat het laatste jaar niet alleen aan proza, maar ook aan poëzie van de jongere Nederlandse auteurs is verschenen. WAARMEE NIETS TEGEN Mahler ge zegd is, die alleen al om zijn Vierde Symfonie en enkele liederencycli een groot componist geweest is. Maar deze gigantische neo-gothische bidprent heeft zijn tijd gehad. Natuurlijk krijgt men een publiek lang en hevig applaudisserend op de been na een laatste super-extase als de Chorus Mysticus „Alles Vergangliche ist nur ein Gleichnis", wanneer anderhalf uur ups en downs, kramp en ontboeze ming doorstaan zijn. Maar rechtvaardigt dit sóórt succes de onderneming als zo danig? Men had de leiding ervan niet beter kunnen toevertrouwen dan aan Rafael Ku- belik, een dirigent van een breed en naïef enthousiasme. De solisten-schare vormde op zichzelf een internationaal gezelschap, van de bovenste klasse: Erna Spoorenberg, Margaret Tynes, Annette de la Bije, Nan Merriman, Anny Delorie Anton Dermota, Vladimir Ruzdjak, Boris Carmeli. Op het podium, voor het orgel front verder zangers, en nog eens zangers hetgeen de kaartverkoop zeker met 400 plaatsen verminderde. Daar stonden opge steld het Toonkunstkoor, afd. Amsterdam. De Stem des Volks afd. Amsterdam, ver sterkt met herenleden van het Collegium Musicum Amstelodamense, en het jon genskoor van de St. Willibrorduskerk bui ten de veste. Sas Bunge DE ALT AAFJE HEYNIS en de Leeu wardense organist Piet Post waren de executanten van het concert dat zaterdag avond plaats had in de Nieuwe Kerk Het Ned. Herv. bedehuis is als concert ruimte in Haarlem in tel geraakt is, sinds het historische orgel, na viereneenhalve eeuw dienst in de Grote Kerk in zijn huidige huisvesting, een hoognodige res tauratiebeurt kreeg, die het, hoewel slechts ten halve voltooid (slechts één klavier is bespeelbaar!) reeds zeer geschikt maakt voor bepaalde muzikale manifestaties. In tussen is het de „orgelstad" Haarlem toch onwaardig, dat de voltooiing van het instrument zo lang op zich laat wachten Wij mogen ons gelukkig prijzen dat het reeds in zoverre gered is en aldus zege viert over het heilloze project om het maar af te danken en te vervangen door een elektronisch apparaat. Maar al is het waar dat het half herstelde instrument aan de noodzakelijkste eisen van de kerkdiensten reeds voldoet, het mag toch niet gebeuren dat het daarbij blijft. Onder het devies noblesse oblige" moeten, waar dan ook vandaan, de fondsen bij elkaar kunnen ge bracht worden ten einde een cultuurmo nument van dit gehalte waardig, dat is volledig te herstellen naar de principes van de oude orgelkunst, waardoor het dan tevens zou kunnen gelden als een object dat de nieuwste artistieke intenties dient, INTUSSEN SPEELDE Piet Post het klaar om op dat éne klavier het hoofd manuaal met negen stemmen een Pre lude en Fuga van Buxtehude karakteris tiek te laten klinken en het Concerto in G van Bach met een puntig staccato in het aanvangsdeel, een rustige labiaal klank in het Adagio en een briljant ple num in het slotdeel, te geven wat het werk in deze ruimte qua sonoriteit aanvaard baar en qua duidelijke tekening perfect ge slaagd maakte. Voor zijn eigen compositie, een Partita over de Morgenzang een reeks van zes variaties zal Piet Post, naar ik ver moed wel graag over een ruimer kleur- palet beschikt hebben, dan wat hem hier ten dienste stond. Doch intussen was in het rustig bezonken werk veel te waarde ren. Een bijzonder frisse organistenpres DE INTERNATIONALE HARPWEEK voor jonge harpisten en harpstudenten, die van 13 tot 20 juli in het Huis van de Woodbrookers te Bentveld onder auspiciën van het Internationaal ToonkuAstenaarscentrum „Eduard van Beinum" zal worden gehouden, werd zaterdagavond feestelijk geopend met een concert in de concertzaal van de „Singer Memorial Foundation" te Laren. Uiteraard was het programma voor dit concert gewijd aan harpmuziek, althans ten dele. Het Concert voor fluit en harp van Wolfgang Amadeus Mozart was daarin opgenomen en verder een concert voor harp en orkest van de Israëlische componist Ami Ma'ayani, een werk, dat op deze avond zijn wereldpremière beleefde. HET CONCERT WERD door de Italiaan se harpiste Suzanne Mildonian tezamen met het Utrechts Stedelijk Orkest, dat ge leid werd door zijn dirigent Paul Hupperts ten doop gehouden. Ami Ma'ayani heeft zijn muzikale vor ming gekregen in Israel. Zijn concert geeft van die beslotenheid een merkwaar dige uitdrukking. Het getuigt van een na tionaal individualisme, van een verbonden heid met een uit legendarische tijden stam mende mentaliteit, die eeuwenlang het ka rakter van de Joodse muziek bepaalde. Van dit karakter is dit nieuwe harpcon- cert doortrokken. Het klonk in de „melis- matiek" der Oosterse melodieën, waar voor de componist vaak het unisonospel koos van de harp met instrumenten van het orkest. Het klonk in de meer klank kleur dan functionele ontwikkeling bren gende statische harmonieën, in de onwe zenlijke, mysterieuze klankenachtergrond van het orkest en in de zeer eigen emo tionaliteit, die de reflex werd van een door het Westen moeilijk te doorgronden, maar niettemin als een realiteit te erkennen ge voelsleven. Neen, dit concert werd geen ijdel gespeel met klanken om de klank alleen, geen met cerebraal genoegen op gebouwde klankenconstructie, al had men deze laatstgenoemde ambitie van Ami Ma'ayami, die in zijn land ook het be roep van architect uitoefent, zeker kunnen verwachten. ALS HIJ INTUÏTIE is het concert voor treffelijk voor de harp, het door traditie nationale instrument van Israel geschre ven. Aan de harp heeft de componist zijn voornaamste muzikale gedachten toever trouwd en een zelfstandigheid gegeven, die de noodzaak van een begeleidend orkest zeer vaak niet evident deed zijn. Suzanne Mildonian vertolkte het concert met een rijke, volkomen met de muziek geassimileerde muzikaliteit en met een- verbluffende virtuositeit, gaafheid van te kening en edele klank. Grote zorg was merkbaar bij de bege leiding van de soliste door Paul Hupperts met zijn orkest, maar het kwam mij voor, dat door hen bij deze eerste auditie nog niet alle geheimen van het concert betref fende de dynamische verhoudingen en de onderlinge schakering van de instrumen tale timbres reeds volkomen doorgrond waren. In het grote succes, dat de uit voering verkreeg, heeft ook de componist terecht mogen delen. EEN VERTROUWDE klankensfeer bracht de voordracht van het concert voor harp, fluit en orkest van Mozart. Met een verkwikkende en ook innig expressieve uitvoering, die uitmuntte door gaafheid, fraaie klank en een onverbroken eenheid van samenspel, hebben de fluitist Peter van Munster en de harpist Edward Wit- senburg hun auditorium doen genieten van een intieme en broze muzikale schoonheid, mede dank zij de uitnemende orkest-bege leiding. De avond was ingeleid met een trans parante uitvoering van de Ouverture „Die Hebriden" van Felix Mendelssohn Barthol- dy. Joseph Haydns achtentachtigste Sym fonie met haar spirituele Finale, vormde het joyeuze slot van dit geslaagde ope ningsconcert, P. Zwaanswijk tatie leverde hij met Hugo Distiers varia ties op het liedje „Frisch auf, gut Gsell.Met de tintelende zilverklank in de discant, die hierby aan bod kwam. openbaarde het orgel een treffende eigen schap voor dergelijk soort werk. DAAR HET IN DE „Orgelmaand" uiter aard in de eerste plaats om de orgelkunst gaat, moet de bespreking van het aandeel dat Aafje Heijnis in het concert had, op de tweede plaats komen. Een Italiaanse prima-donna zou het ons wellicht kwalijk genomen hebben, maar onze Hollandse vindt het, naar ik zeker weet, vanzelfspre kend. Tevens toonde zij haar bescheiden heid in de keuze van een viertal eenvou dige geestelijke liederen uit de zeventiende eeuw, die schijnbaar niets vragen dan al leen geestelijke overgave. Niet minder treffend bleek een dergelijk inleven bij de vertolking van een vroeg-middeleeuws lied een licht-zwe vende cantilene die nog niet door het metrum gehinderd wordt En hoe kon het anders uitvallen toen Aafje Heijnis de Franse gebedenreeks van Pierre de Bré- ville zingend bad? Maar laten wij on dertussen niet uit' vlakken, wat er aan vocale techniek komt kijken, zelfs in het simpelste liedje. Dat zulks niet speciaal opvalt, is een teken dat het kan begrepen worden als een overwinning van de kunst op de kunstvaardigheid. Verder zong Aafje Heynis twee Psalmen van Piet Post, geschreven voor solo-stem; declamatorische lyriek, die als de natuur lijke vertolking van de prozatekst aan spreekt. En ten slotte liet zij ons, met de componist als begeleider aan het orgel, kennis maken met „vier miniaturen", kor te stukjes op latijnse liturgische teksten, waarvan de musische geest tevens latijns ingesteld bleek, 't Was voor 't eerst dat wij nader in kennis gebracht werden met Piet Post als componist en wel met stij gende belangstelling; de kunst van Aafje Heijnis had er ruim deel aan. wijze als derde zagen eindigen. Ook 't com mentaar faalde soms, zoals hij de honderd meter horden, toen een der deelnemers halverwege stopte wegens een blessure, De N.C.R.V. had er een onverbloemde I ,da?r"a n°8 enkele keren in close-up in - - .vrolijke zaterdagavond van gemaakt. De I b beeld kwam, zonder dat we te we ven vijf dagen tevoren moeten worden onderdelen, die niet in de eerste plaats en kwamen> wie bet eigenlijk was. Vol- aangekondigd. De wet wordt woensdag be- vrolijk waren (zoals de vijfde aflevering §ende week maar eens kijken hoe de Rus- handeld. no rit-aaf „an cia-ictn" on I sen dat doen! 's Avonds verraste de VARA, ondanks de korte" zondagavond, waarover ze kon be- PARIJS (Reuter) De grootste drie vakbonden in Frankrijk hebben voor woensdag korte landelijke stakingen en demonstraties aangekondigd uit protest tegen een nieuwe wet, waarbij wordt be paald dat stakingen bij openbare bedrij stukken, te weten dr. L. de Jong over schikken, met maar liefst drie eigen werk- Frankrijk en Europa, een animerend en heel aardig programma van regisseur van „De Graaf van Monte Christo", en de eerste aflevering van een veelbelovende reeks (die voor de verandering de ge heime brigade van Scotland Yard tot onderwerp heeft) dienden toch in ieder ge val de ontspanning, zodat het moegewerk te volk tevreden kon zijn, terwijl de wegge- TT regende vakantiegangers in de conversa- 2 arns. regisseur van de Rudi tiezaal althans uit het t.v.-toestel de vro- Carell-show) over het gokken, en een mooi lijkheid konden turen, die zij zich tijdens balletprogramma gedanst door leden van 't - - - - hun vakantie in bos en hei hadden toege- 5?JU1?L £,'?s, Selauwerde Nederlands Nederlandsche Fondsen Maatschappij Nefo dacht. De N.C.R.V. was er zelfs toe over- danstheater. Dick Harris liet ons in een is in het eerste halfjaar met 4 miljoen gegaan om naast de gehuurde graaf, de redelijke scène zien hoe er met speel- gestegen tot 12.75 miljoen. Het vermogen brigade en de „Lucille Ball show" ook nog I kaarten gewerkt kan worden ten kos- nam toe met f 8.5 miljoen tot ruim 26.5 een televisiesketch van 35 minuten te laten miljoen. Op 30 juni bedroeg de intrinsieke bemannen door Joop Doderer in de aller- waarde van het aandeel Nefo 50) inclu- eerste plaats, en een aantal nevenfiguren. Het geplaatste aandelenkapitaal van de te van een nieuws bevroedende buitenman. We leerden er heel wat trucjes bij, wat naar gehoopt moet worden het valsspelen sief de kosten van afgifte 111 tegen 106 die hem de ,',rotlachertjes" dienden aan te "iet zal bevT°rderen, maar integendeel zal eind 1962. Geen rekening is hierbij gehou- geven. Het stuk heette „De Donor", zal on- tegengaan- In '«ier geval wordt er vanaf den met de uitkering van 4 percent con- getwijfeld de verontwaardiging hebben op- Y,ag ner?<;ns meer geheel onbevangen -31Ja p- aap pr .1 I lzoorl rïQcnnolrl Anlr vm r, v* rl a kaart gespeeld, ook niet op de klaverjas- clubs. De twee korte balletten, die daarna wer- tant dividend en 5 percent stockdividend gewekt van de „vereniging van donors in maart en de interimuitkering van 4 per- (als die bestaat), en bleek een onverbloem- cent in mei; je uitsmijter, door Dodederer ook als een In de portefeuille is vooral wijziging uitsmijter gespeeld. Een grove op moder- gedanst het ene wat traditioneler dan gekomen in het belang bij de internatio- ne leest geschoeide boert, om het eens he. a,nderJe' kregen van Ben Steggerda een nale Nederlandse concerns, dat toenam van plastisch te zeggen. uitgekiende regie mee, die er zo te zien 30.03 percent van het vermogen per eind De zondag begon met ons toch nog mee we,lnig. aan toedead- maar er in ieder ge 1962 tot 35.10 percent van het vermogen te voeren naar Enschede, waar de zeslan- "leb3 aan afdeed en de dansen steeds eind juni j.l. Oorzaak hiervan waren onder denwedstrijd atletiek werd gestreden na- 112 ed,g mogelijk samenvatte. Perry meer de relatief grote koersstijging van dat er eerst de nodige strubbelingen'over a?°£' gGroutmeerde pleiter voor zijn tv- deze waarden. Verder werden aandelen de toegangsprijs van de N.T.S. aan voor- rfcbtbank' gesloot het VARA-programma Dordtsche Petroleum, Moeara Enim, Dem- af waren gegaan: onverdeeld enthousiast Lvan ou°s ?en bfret'e chaotisch, wat ka en Calvé omgezet in de corresponderen- over de camera-voering kon ik niet zijn. Te ~cL mi,nde£, W1-lte" ls aan schrijver de hoofdfondsen, waardoor de effecten- eenzijdig, met name tijdens de tiendui- f stanley Gardner, dan aan het te kor- portefeuille meer courant werd. De li- zend meter-loop, die gedurende het halve ®amenvattende karakter van de tv-be- uur, dat hij ongeveer duurde, toch tijdwer ln§erL genoeg bood tot afwisseling, werd de kop man in het beeld gehouden. We zagen de winnaar finishen, uitlopen, handen schud den enz., enz. Maar hoe de race verder verliep voor de overige deelnemers (onder wie de Nederlander Clement), die nog honderden meters moesten afleggen, kre- In de vroege ochtend van de 26ste juli I gel? we rde*' z'en- Dezelfde camera-tak- zal aan de Eindhovense Emmasingel het tiek was er oorzaak van, dat we wel Jazy HILVERSUM I. 402 m. 7.00-24.00 KRO. startsein worden gegeven voor één van I za^en finishen, stilstaan en hijgen, maar I KRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Morgengebed, de meest spectaculaire en indrukwekkende onze landSenoot Snepvangers niet ap fraai» 7.15 Ouvertureradio voor vroege quide middelen stegen in het eerste half jaar met bijna 4 percent tot 7.80 percent. Ad Interim verhuisoperaties die het Philipsconcern I ooit heeft beleefd. Klokslag acht uur die morgen begint namelijk de ontruiming van het oude hoofdkantoor en zal het nieu we, dat onder de aanduiding vh aan de I Boschdijk is verrezen, in gebruik worden genomen. Volgens de planning zal deze „volksver- I huizing" voltooid moeten zijn na een con- tinu-arbeid van ongeveer twee volle et malen en zullen zondagmorgen zes uur I het souterrain en de parterre plus de mensen. 7.55 Overweging. 8.00 Nieuws. 8.15 Lichte grammofoonmuziek. 8.50 Voor de huisvrouw. 9.35 Waterstanden. 9.40 Voor de jeugd. 10.15 Klassieke grammofoonmu ziek. 11.00 Voor de vrouw. 11.30 Lichte grammofoonmuziek. 11.50 Volaanvoor uit, praatje. 12.00 Middagklok*- noodklok. 12.04 Amusementsmuziek (gr.) 12.30 Me dedelingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.33 Fragmenten uit de musical Bells are rin ging (gr.) 12.55 Katholiek nieuws. 13.00 Nieuws. 13.15 Platennieuws. 13.30 Lichte orkestmuziek en solisten. 14.00 Voor de Voor de plattelandsvrouwen. 14.45 Klassie- Advertentie etages 1 tot en met 8 ingericht en be-A woonbaar dienen te zijn. De overige ver- J* aantal bouwobjecten in de rand diepingen 9 tot en met 13 worden stad. Holland zijn de laatste dagen wilde ke orkestwerken (gr.) 15.20 Lichte gram- in de loop van de maand augustus voor s*akingen uitgebroken. Inzet daarbij is een mofoonmuziek. 16.00 Voor de zieken. 16.30 de raad van bestuur gereedgemaakt zo- I van mening tussen de stakers en I Ziekenlof. 17.00 Lichte grammofoonmuziek. dat begin september de 69 meter hoge Patroons over de waarde van de va- 17.45 Beursberichten. 17.50 Regeringsuit- reus vrijwel geheel in gebruik zal ziin. kantiebonnen. Deze is gebaseerd op de ba- zending: Culturele ontwikkelingen in Suri- 1 sisuurlonen vermeerderd met een pereën- name en de Nederlandse Antillen, door tage voor tariefwerk. Aangezien bij dit drs- M. D. Thijs. 18.00 Licht instrumentaal collectieve systeem de ene bouwvakarbei- "kwartet en zangsolisten. 18.20 Country and der meer en de ander minder krijgt, is Western Express (gr.) 18.50 Van klanten vooral in de nieuwbouw, waar hogere lo- en wanten weten, vragenbeantwoording. nen door tariefwerk worden verdiend, on- 19-00 Nieuws. 19.10 Actualiteiten. 19.25 rust ontstaan. Lichte grammofoonmuziek. 20.00 Cantemus Het werk aan het nieuwe stationspost- Domino: beschouwing over Gregoriaanse kantoor in Amsterdam ligt al een paar §ezan§en- 20.20 Holland Festival 1963: Re- De energiecommissie van de drie werk- dagen nagenoeg stil, omdat ongeveer 130 sidentie-orkest en solist: Moderne en klas- geversverbonden (het verbond van Ne- bouwvakarbeiders eerst een vermeerdering sieke muziek. 21.10 De invloeden van kli- derlandsche Werkgevers, het Ned. Kath. van het vakantiegeld wensen. Ook de 56 maat en weer op de gezonde en zieke Werkgevers Verbond en het Verbond van werknemers van de betonpalenfabriek mens, lezing. 21.25 Promenade-orkest en Prot. Chr. Werkgevers in Nederland) en Haitsma, die o.m. betonpalen levert voor de zjmgsolist: operamuziek. 22.15? 22.25 de „Vereniging van gebruikers van stoom- IJtunnel. staken. Enkele patroons hebben Boekbespreking. 22.30 Nieuws. 22.40 Koor ketels en krachtwerktuigen", hebben zich, reeds aan de verlangens van de werkne- zang: Ierse volksliederen (opn.) 23.20 terzake de levering van aardgas aan de mers voldaan. Het vakantiebonnensysteem Dichte grammofoonmuziek. 23.55-24.00 industrie, weer met een schrijven gericht in het bouwbedrijf functioneert reeds 30 Nieuws. 'jaar. HILVERSUM II. 298 m. 7.00 AVRO. 7.50 VPRO. 8.00-24.00 AVRO. AVRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtendgym nastiek. 7.20 Lichte grammofoonmuziek. VPRO: 7.50 Dagopening. AVRO: 8.00 Nieuws. 8.15 Lichte grammofoonmuziek. 9.00 De groenteman. 9.05 Klassiek piano concert (gr.). 9.40 Morgenwijding. 10.00 Lichte grammofoonmuziek. 10.50 Voor de - In 1962 werd bijna de helft van alle kl®uters' 1100 Voor de zieken. 12.00 Licht werktuigen achten deze grens te hoog en steenkolen in de wereld om precies te lnstrumentaal kwintet. 12.20 Regeringsuit- noemen als kenmerk voor een industrieel zijn 49.4 percent, gewonnen in de landen zendine: 12-20 Uitzending voor de land gebruik een jaarafname van 250.00 kubie- van het communistische blok, zo heeft het bouw- 12.30 Mededelingen ten behoeve van meter. Westduitse industrieinstituut in Keulen ^and~ en tuinbouw. 12.33 Dansorkest en bekendgemaakt. Dit betekent dat de situa- zangsolisten. 13.00 Nieuws. 13.15 Medede- tie ten opzichte van de jaren voor de bn®en> eventueel actueel of grammofoon tweede wereldoorlog sterk is veranderd. muziek- 13.25 Beursberichten. 13.30 Licht Het aandeel van de communistische lan- orkest- 1400 Strijkkwartet: klassieke en den in de wereldkolenproduktie bedroeg moderne muziek. 14.40 Verzoekprogramma bijvoorbeeld in 1938 17.3 percent. voor de kinderen. 15.00 Cello en piano: Het instituut heeft berekend, dat de ko- klassieke en moderne muziek. 15.30 Ik en lenwinning in de gehele wereld verleden klankbeeld over statussymbolen in jaar met drie percent tot 2.1 miljard ton aen bedriif- 16-15 Musetteorkest (gr.). 16.30 is toegenomen in vergelijking met 1961. Voor de ieuSd- 17-30 Grammofoonmuziek In de Verenigde Staten werd hiervan 19.1 voor de -ieuSd- 18.00 Nieuws. 18.15 Even percent gewonnen, in West-Europa 20.9 en actueel. ia20\Metropole orkest. 19.00 in de overige landen 10.6 percent. tot de minister van economische zaken In het schrijven wordt gewezen op de grens, waarboven rechtstreekse levering aan de industrie door de Gasunie zal kun nen plaats hebben. Aan de Commissie sa menwerkende Regionale Organen (SROG) is door de Gasunie voorgesteld een grens te trekken bij een jaarverbruik groter dan miljoen kubieke meter aardgas. De werk geversverbonden en de Vereniging Kracht- Examentijd. Hard stu deren - te laat naar bed - ongeregeld eten. Maag gaat protesteren: brandend maagzuur. Ge lukkig is er Norac. Welda dige werking, zonder kans op gewoontevorming. Norac neu traliseert overtollig maagzuur veilig. Norac: op toonbank van Uw apotheker of drogist. De zestiende Oude Kunst en Antiek beurs wordt volgend jaar van 4 tot en met 24 juni gehouden in het stedelijk mu seum „Het Prinsenhof" te Delft. Dit heeft de voorzitter van de Vereniging van Handelaren in Oude Kunst in Nederland, de heer R. G. de Boer uit Amsterdam, zaterdagavond medegedeeld bij de sluiting van de beurs. In deze slotbijeenkomst vertelde de voor zitter van de Stichting Oude Kunst en Antiekbeurs, de heer J. Schulman, dat de beurs door 40.996 personen is bezocht. Vorig jaar kwamen er 38.930 bezoekers in twintig dagen. De heer Schulman ver klaarde dat de beurs zeer succesvol is ge weest. Zaterdagmorgen zijn uit de tentoonstel ling van kleinplastiek in de miniatuur stad Madurodam in Den Haag drie beeld jes gestolen, een van Sydney Harpley uit Kew (Engeland) en twee van Celo Pertot uit Stockholm. De directeur van Maduro dam, de heer G. G. Jungerius, gelooft dat souvenirjagers de beeldjes van hun sokkel hebben gebroken. Op de tentoon stelling wordt toezicht gehouden en ook zijn er alarmschellen aangebracht. DUTCH SWING COLLEGE Het optreden van de Dutch Swing Col lege Band, dat aanvankelijk op zaterdag avond 13 juli plaats zou hebben, is in ver band met de weersomstandigheden ver schoven naar dinsdagavond 23 juli. 99 Met het KLM-lijnvliegtoestel is zondag een studiegroep van het Nederlandse be drijfsleven naar Djakarta vertrokken. Doel van deze reis is na te gaan of en zo ja hoe de handelsbetrekkingen tussen Nederland en Indonesië kunnen worden genormaliseerd. „Wij zullen waarschijnlijk twee weken in Djakarta blijven en hopen daar met zoveel mogelijk autoriteiten contact te krijgen", deelde de voorzitter van de uit acht leden bestaande studiegroep, mr. J. J. Oyevaar, voor het vertrek op Schiphol mee. „Neen, de kwestie van schadever goedingen roeren wij absoluut niet aan. Daar hebben wij trouwens niets mee te maken en die zaak behoort ook niet tot onze competentie. We gaan ons alleen op de hoogte stellen van de huidige econo- A.K.U. mische structuur van Indonesië en we Hoogovens gaan de Indonesiërs alle inlichtingen over Olie f 174,50 Paris vous parle, gesproken brief uit Pa rijs. 19.05 Licht instrumentaal trio. 19.20 Paul Vlaanderen en het Margo-mysterie, hoorspel. 20.00 Nieuws. 20.05 Operacon cert (gr.). 21.00 Discolaria. 21.40 Waarom zijn er eigenlijk oorlogen?, lezing. 22.00 Kamerensemble: klassieke en moderne muziek. 22.30 Nieuws. 22.40 Actualiteiten sloten voor te stellen over 1962 negen per- BRUSSEL 324 m cent dividend uit te keren (onv.). i2.0ONws. 12.03 Noordzeefestival-varia 1/ I 12-30 Weerbericht. 12.35 Lichte orkestmu- weerbericht. 13.20 Kamermuziek. 14.00 Nws. De eerste Nederlandse handelsmissie, die een I !?'?3 15'00 Kamermu- bezoek aan Indonesië brengt sinds beide landen I zieK- lo.öU Balletmuziek. 16.00 Nieuws. 16 03 de diplomatieke betrekkingen weer aangeknoopt Beursberichten. 16.09 Noordzeefestival hebben, s zondagavond te Djakarta aangekomen. 17.OO Nieuws en weerbericht. 17.15 Kbis- De leden van de missie zullen een studie maken van de mogelijkheden tot hervatting van de vroegere handelsbetrekkingen. dienen uiterlijk op woensdag te worden betaald, daar de bezorgers op donder dag moeten afrekenen. DE ADMINISTRATIE VOORBEURS VAN HEDEN lste tijdv het Nederlandse bedrijfsleven verstrekken, Philips die ze wensen." I Unilever .- 164,00 167,00 Slot 2de tijdv. 479 174,70 163,90 sieke en moderne orkestmuziek. 18.00 Nieuws. 18.03 Lichte muziek. 18.18 Paar- desportberichten. 18.20 Voor de soldaten. 19.00 Nieuws en weerbericht. 19.40 Lichte muziek. 19.50 Syndicale kroniek. 20.00 Ca- sioconcert. 21.00 Noordzeefestival: teen ageravond. 22.00 Nieuws. 22.15 Lichte mu ziek. 23.00 Nieuws. 23.05 Dansmuziek. 23.55-24.00 Nieuws. VOOR MAANDAG Ii?-30 Huckleberry Hound, filmpje. 19.SS i, "neke- 20 00 Journaal en weeroverzicht. 20.21) De jas, speelfilm. 22.05 Zeevogels van de Galapagos, documentaire T.V.-film. 22.30-22 35 IJourn. VOOR DINSDAG AVRO: 19.30 Toeristica. NTS: 20.00 Journaal. AVRO: 20.20 Circusprogramma. 21.45 In AVRO's Televizier. 22.00 Carous- sel: walsmelodieën. NTS: 22.30-22.35 Jour naal.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1963 | | pagina 8