Jt
m
HE
WÊËÊÊË
Si
DE PROGRAMMA'S
Boll's „Ansichten eines Clowns"
twistappel voor Duitse critici
Orgelconcert
Ideale vakantie-expositie in
het Huis Van Looy
DINSDAG 16 JULI 1963
7
Drie toneelstukken
van Herwig Hensen
Zweedse dansgroep op de
Grote Markt in Haarlem
Zwitsers antroposofisch
schrijver overleden
De cultuur-historische diorama's van dr. Wieringa
7 elevisieprogramma
„De Nachtegalen"
zongen in Huizen
„EXODUS" door Leon Uris (uitgave
Hollandia te Baarn).
De radio geeft woensdag
IN DE MIDDELEEUWEN kruidde de nar met zijn meestal bittere, maar
humoristisch gebrachte waarheden de pap der feodale maatschappij. In de op
autoriteit en historisch gezag gefundeerde middeleeuwse samenleving vervulde
hij zo de taak van een criticus, die met fratsen, nabootsingen en woordspelingen
deze samenleving toetste aan de waarheid van de clowneske wereld. Opvolgers
van de nar waren de humorist, de cabaretier, de clown. Een clown nu, die duide
lijk aansluit op de narrentraditie, is de hoofdpersoon in de nieuwe roman van
de in 1917 geboren rooms-katholieke schrijver Heinrich Böll, die in West-Duits-
land geregeld naar voren wordt geschoven als kandidaat voor de Nobelprijs
voor litteratuur, „Ansichten eines Clowns".
BöLLS CLOWN
is geen circusartiest,
maar een humorist
en pantomimespe
ler, die op de plan
ken zijn nummers
alléén brengt. Hij
Stamt uit een schat
rijke familie van
bruinkolenmijnen-
bezitters. Zijn ou
ders wonen in
Bonn, doen mee
aan het societyle-
ven, dat in deze
stad tegelijk met de
bondsregering zijn
intrede heeft ge
daan. Clown Hans
Schnier staat daar
buiten. Op zijn 21-
ste jaar loopt hij
van huis weg om
samen te gaan wo
nen met Marie
Derkum, de doch
ter van een mar
xistische boekhan
delaar. Het meisje
is katholiek. En
hoewel Hans
Schnier de eerste
hoofdpersoon in 'n
Böll-roman is, die
zelf niet tot de r.-k.
kerk behoort,
brengt de verhou
ding tussen clown
Schnier en Marie
Derkum met zich
mee dat het centra
le probleem in het
boek de katholieke
bindingen zijn, die
er tenslotte toe lei
den dat Marie Hans
verlaat.
DE ROMAN is
geschreven in de
ik-persoon. Hans
Schnier, die na een
totaal mislukte
voorstelling in Bo-
chum met een ver
stuikte knie thuis
komt in zijn flat in
Bonn, voor 't eerst
zonder Marie, neemt de telefoon en pro
beert bij zijn moeder, broer, vroegere
vrienden hulp te vinden voor zijn geldelij
ke problemen en voor het terugvinden van
Marie.
Zijn telefoongesprekken zijn niet 't toon
beeld van doelmatigheid. Steeds laat' hij
zicfr ertoe verleiden zijn bittere, vaak
schrandere en spitse waarhe'defi in' héUoör
te slingeren van diegenen, met wie hij
telefoneert en bij wie hij eigenlijk hulp
zoekt. Zijn moeder, eens trouw Nazi, dwe
pend met de Fiihrer en vol haat voor de
„Joodse Yankees", moet het eerst ontgel
den. Hij verwijt haar dat zij haar doch
ter Henriette als vrijwilligster naar het
front stuurde om het „vaderland" te ver
dedigen, een tocht waar het zestienjari
ge meisje nooit van terugkeerde. Hij laat
merken hoe hij de dure comités, waarin zijn
moeder zit „ter verzoening van rassente
genstellingen" verafschuwt, hoe hij het
welgedane onwaarachtige Wirtschaftswun-
dermilieu haat. Deze gevoelens spelen ook
mee tijdens het bezoek, dat zijn vader
hem brengt om hem geld aan te bieden;
maar geld onder voorwaarden, zodat het
welbesteed zal worden en een doel zal
dienen, dat de burger aanspreekt.
BELANGRIJKER NOG dan de afschuw
voor het ouderlijke milieu is Schniers haat
tegen de rooms-katholieken, die hem zijn
meisje na jaren van samenleven hebben af-
gekaapt met theologische argumenten van
orde en wet. Vooral de kring van r.k.-
intellectuelen, waarin Marie Derkum nu en
dan wilde verkeren om „katholieke lucht
op te snuiven", vervolgt Schnier met zijn
telefonische afkeer. Prelaat Sommerwild,
broer Leo, Fredebeul, Kinkel en vooral
Züpfner, de grote man in de katholieke
lekenorganisatie, die Marie Derkum ge
trouwd heeft en nu met haar in Rome
op huwelijksreis is, passeren de revue.
Zij allen hebben gemeen dag zij zeer ge
lovig zijn, nooit iets denken of zeggen dat
tegen het geloofsconformisme indruist,
goede relaties met de C.D.U. hebben, Ade
nauer in alle staten bewonderen en voor
de conversatieve belangen van de r.-k.-
kerk alles en iedereen opofferen.
DOOR DIT RELAAS van afsfchuw en
krampachtige haat loopt Schniers liefde
voor Marie, het meisje dat hij als zijn
vrouw beschouwt, aan wie hij uit nood
zaak trouw is en die hij koste wat het
kost terug wil hebben. In die liefde is
de clown even echt, compromisloos en op
recht als in zijn haat. Voor de voldane
burgers, met wie hij telefoneert, té compro
misloos en waarachtig. Schikken in het
onvermijdelijke is hun recept.
Bölls nieuwe roman spitst zich vooral toe
op de tegenstelling tussen de waarachtig
heid van de werkelijk liefhebbende clown
en de conformistische, welgedane burger
lijk-katholieke maatschappij. Een tegenstel
ling, die het individuele lot van Hans
Schnier tragisch maakt door de overwel
digende macht van de maatschappij, waar
tegen hij rebelleert.
„Ansichten eines Clowns" is een opmer
kelijke roman voor een auteur, die als
katholiek bekend staat. Wel deed Böll in
zijn „Brief aan een jonge Katholiek" en
in het nawoord bij het boek „Die Kapitula-
tion oder Deutscher Katholizismus heute"
van Carl Amery zich al kennen als een
man van de linkervleugel, die opponeert
tegen het conformisme en de onchristelijk
heid van vele zich christelijk noemende
organisaties.
Maar nog nooit uitte hij in een roman
zulke massieve verwijten aan r.k. adres
als ditmaal.
OPVALLEND IS OOK dat Böll de cri-
tiek van de protestant Hochhuth op de neu
trale houding van paus Pius XII tegen- I
Over het Derde Rijk grotendeels overneemt
Óok hij verwijt hét Duitse katholicisme
zijn meegaandheid tegenover Hitiers mis
daden. En ook kritiseert hij dat het na
oorlogse Duitse katholicisme geen berouw
heeft getoond, maar zich meteen nauw
verbonden heeft met een partij als de
C.D.U. en zelfs eer betuigt aan de rooms-
katholieke Franz von Papen, die samen
met. Von Hindenburg jurifor de benoeming
van Hitier tot rijkskanselier bewerkstellig
de.
Dit alles is natuurlijk alleen het stra
mien, waarop Böll zijn roman geweven
heeft. Op de voorgrond staat het litterai
re, het pakkende relaas over de zielige,
te veel drinkende clown, die hartverscheu
rend vecht voor de vrouw, die hij lief
heeft. Dat relaas is in vele passages ge
lukt: de gesprekken, die Schnier voert, zijn
scherp en intelligent geschreven en zijn
liefde voor het meisje dat hem heeft ver
laten rijst bijna elke bladzijde op.
VEEL MINDER geslaagd zijn Schniers
terugblikken op zijn jeugd, het begin van
zijn verhouding met Marie, de bijeenkom
sten van jonge katholieke intellectuelen.
Daarin haspelt Böll nogal eens met onge
loofwaardige details, met onwaarachtige
effecten en al te gearrangeerde situaties.
De toon van het boek is daarentegen rond
uit subliem. Het is een bitter, vaak cynisch
geluid dat in Böll-Schnier opwelt, maar
het is echt, het overtuigt en pakt.
„Ansichten eines Clowns" is een van
Bölls beste boeken. Ik ben zelfs geneigd
te zeggen: het is zijn beste boek sinds
„Wo warst du Adam?" van 1951 en zeker
een grote stap vooruit na „Biljard um
halb Zehn", waarin de symboliek over
„lammeren" en het „proeven van het sa
crament des buffels" de plaats innam van
de authentieke bitterheid bij de clown.
HET NIEUWE BOEK van Böll staat al
sinds weken op de hoogste of op één na
de hoogste plaats van de bestselleropga-
ven. Dat betekent niet dat de roman niet
omstreden is. Integendeel. Sinds „Die
Blechtrommel" van Giinther Grass is er
in West-Duitsland over geen boek zo fel
gediscussieerd als over de „Clown". De
wereld der critici heeft zich gesplitst in
voor- en tegenstanders. Op lager niveau
loopt die splitsing parallel met het onder
scheid tussen voor- en tegenstanders van
een onafhankelijke, onorthodoxe houding
tegenover christendom en r.k. geloof. In
de regionen der zuiver litteraire critici
loopt de lijn tussen de twee kampen ech
ter zeer grillig: progressieve critici loven
en verwerpen de roman, conservatieve
eveneens. Eén ding staat echter voor allen
vast: Bölls „Clown" is een boek met een
grote persoonlijke inzet en het is met
allure geschreven zodat ook indien men
het ermee eens zou moeten zijn dat het
een mislukte roman is men toch zal
moeten toegeven dat het een mislukking
op niveau is.
André Spoor
VAN DE ACHTTIEN toneelwerken van
Herwig Hensen waren er tot nu toe al
elf uitgegeven. Onlangs zijn er nu nog drie
in een prachtige „coproductie" van Meu-
lenhoff en een Antwerpse uitgeverij ver
schenen: te weten „Het woord Vrijheid",
„De Rebel Gods" en „Morgen kan het te
laat zijn". Deze uitgave is een unieke
gelegenheid om kennis te maken met dit
voor zover ik weet in ons land nimmer
gespeelde oeuvre. Herwig Hensen is een
pseudoniem van de in 1917 geboren Ant
werpse dichter Flor Mielants, tegenwoor
dig leraar wiskunde aldaar. Is de combi
natie wiskunde en litteratuur misschien al
opmerkelijk, het toneelwerk van Hensen is
nog veel merkwaardiger. Al deze stukken
zijn zeer verschillend van opzet, milieu en
situering in de tijd en toch is er een
duidelijke eenheid van toon, speciaal tot
uiting komend in de verschillende hoofd
personen
TELKENS HEBBEN WE te maken met
een „held" die in een hevig conflict ge
raakt tussen wat de omgeving en de om
standigheden als hoogste gebod van hem
eisen en de taak waar hij zichzelf inner
lijk toe verplicht acht. In een bijna „wis
kundig" logische constructie weet Hensen
dit dilemma, dat bij uitstek geschikte to
neelconflictstof oplevert, toe te spitsen. In
„Het woord Vrijheid" zijn we midden in
de Franse revolutie en is de hoofdper
soon de Girondijn Barbaroux die geen po
litieke concessies kan doen om zijn ideaal
van de bevrijding van de mens te com
promitteren. In „De Rebel .Gods" is een
vergelijkbare strijdvraag gesitueerd ten
tijde van Alva's intocht in Antwerpen; en
het probleem van de hoogste menselijke
waardigheid tegenover conventionele „or
deregels" komt ten derde male aan bod
in „Morgen kan het te laat zijn," dat
speelt in het moderne Amerika. In opval
lend gespannen dialogen weet Hensen tel
kens het zielsconflict van de centrale fi
guur aanvoelbaar te maken en begrip te
vragen voor de innerlijke verscheurdheid
van zijn helden, die veelal bij het kiezen
tussen hun twee plichten geen andere uit
weg vinden dan de dood. Een vergelijk
bare problematiek (en een zelfde oplos
sing) vinden we uiteindelijk ook al in me
nig Shakespeare-drama en met name
Hamlet is al een prototype van de Hen-
seniaanse held.
DE OVEREENKOMST met Shakespeare
is trouwens niet alleen inhoudelijk, in zijn
historische drama's als „Alkestis" en ..Het
woord Vrijheid" is Hensens sterk wisse
lende toneelbeeld met vele korte scènes
als middel om snel de historische achter
grond te tekenen ook een met Shakespeare
vergelijkbare vormgeving. Daarnaast doen
aan Brechts dramaturgie ontleende ver
vreemdingseffecten wel eens wat onnodig
aan. Ook zou, bij opvoering, de loodzware
ernst die zelden wordt doorbroken en dan
nog met woordgrapjes van niet al te sub
tiele kwaliteit, wellicht vermoeiend gaan
werken. Een voorstelling van een van de
stukken van Herwig Hensen zou natuur
lijk een experiment zijn, maar in ieder
geval een waagstuk dat ik ook op onze
Noordnederlandse planken graag gepro
beerd zou zien. Misschien kan deze schit
terende uitgave daar een aansporing toe
zijn.
Ham van den Bergh
1) Herwig Hensen' Het Woord Vrijheid, De
Rebel Gods. Morgen kan het te laat zijn. Meulen-
hotf, Amsterdam. Diogenes P. V. B. A. Neirinck,
Antwerpen. 1963.
Na 20 jaar terug Een inwoonster van
Wassenaar, ciie de antiekbeurs in Delft be
zocht, ontdekte in de stand van een anti
quair uit Utrecht twee Perzische miniatu
ren, die haar in 1942 door de bezetter wa
ren ontstolen. Zij deed van haar ontdek
king mededeling aan de politie. Daar de
diefstal echter was verjaard, kon niet tot
inbeslagneming worden overgegaan.
In de Grote of St. Bavo Kerk te Haar-
lelem zal heden, dinsdag IS juli, van 20.00
tot 21.000 uur de stadsorganist Piet Kee
een concert geven in de reeks gemeente
lijke gratis toegankelijke orgelconcerten.
Zijn programma vermeldt van J. Tag-
lietti, Concerto in Bes gr. t. (Adagio, alle
gro, adagio, allegro); van Georg Philipp
Telemann (16811767), Koraalbewerkin
gen van Alelin Gott in der Höh' sei Ehr
(Kerstmis), Herzlich thut mich verlangen
(Passie), Christ lag in Todesbanden (Pa
sen), Christ lag in Todesbanden, Herr Jesu
Christ, dich zu uns wend (Trinitatis); van
Johann Sebastian Bach (16851750), Fan
tasia in g gr. t.; van Hugo Distier (1908
1942), Ciaconna over „Nun komm' der
Heiden Heiland" (voorafgegaan door het
koraal in de zetting van Balthasar Resina-
rius); van Max Reger (18731916), Koraal
bewerking „Aus tiefer Not schrei ich zu
dir" en Preludium in d. kl. t. opus 65.
Vanavond om half acht zal de Zweedse
dansgroep „Brage Gille" uit Stockholm op
de Grote Markt In Haarlem een program
ma van Zweedse dansen brengen.
De 21 dansers en danseressen worden
begeleid door twee speellieden en zijn ge
kleed in nationale kostuums. Zij zullen
dansen demonstreren uit verschillende
streken van Zweden, onder andere de
weef- en handeldans.
De groep heeft juist deelgenomen aan
het Internationaal Dansfestival in Weis
burg (Duitsland) en brengt momenteel een
vierdaags bezoek aan Nederland. Na hun
optreden op de Grote Markt brengen de
medewerkenden een bezoek aan „De
Waag" om iets van de Nederlandse folklo
re te zien.
De Zwitserse dichter en romanschrijver,
Albert Steffen, die sinds '25 voorzitter van
de antroposofische vereniging was, is vorige
week zaterdag in de ouderdom van 78 jaar
te Dornach in Zwitserland overleden. Hij
was een groot promotor van de leer van
Rudolf Steiner. Zijn gehele werk staat dan
ook ten dienste van de verbreiding der
antorposofische ideeën. Romans: Ott,
Alois, und Werelsche (1907); Der rechte
Liefhaber des Schicksals (1916); Die
Erneuerung des Bundes (1925) e.a. Korte
verhalen: Die Heilige mit dem Fische
(1919); Verhangnisse e.a.: Toneelstukken:
Das Viergetier (1924); Der Chef des Gene-
ralstabs (1927). Essays: Die Krisis im Leben
des Künstlers; Der Künstlers zwischen
Ost und Westen (1925); Begegnungen mit
Rudolf Steiner (1926) e.a.
Jeanne Demessieux De internationaal
bekende organiste en improvisatrice Jean
ne Demessieux komt volgende week in ons
land enkele concerten geven. Op 22 juli
bespeelt zij het orgel in de Haagse evan
gelisch lutherse kerk, op 23 juli dat van de
Oude Kerk in Amsterdam, op 25 juli het
orgel van de Grote of Sint Janskerk in
Gouda en op vrijdag het orgel van de
Grote of Eusebiuskerk in Arnhem.
S ïiiMffif
Op U oktober a.s. zendt de N.C.R.V.-
televisie de eerste aflevering uit van een
nieuw vervolg-spel, dat getiteld is „Stief-
been Zoon". Dit nieuwe programma is
een aan Nederlandse omstandigheden aan
gepaste vertaling van een bekroonde En
gelse B.B.C.-serie, geschreven door Ray
Galton en Alan Simpson. De hoofdperso
nen, gespeeld door de acteurs Rien van
Nunen en Piet Romer, zijn voddenkoop-
lieden op het Amsterdamse Waterlooplein,
die steeds weer in vermakelijke situaties
terecht komen, en die alle moeilijkhe
den en ruzies ten spijt elkaar als
„handelspartners" trouw blijven. De ko
mische waarde van deze serie, die door
de B.B.C. nog steeds gehandhaafd is, ligt
niet in leukdoenerij of „mannetjesmake
rij" van de genoemde acteurs, maar in
het verhaal zelf, dat van elke aflevering
de N.C.R.V. heeft er voorlopig 18 van
overgenomen een amusant geheel maakt
Al deze afleveringen, die vanaf bovenge
noemde datum om de 12 dagen op het
scherm komen, zijn onder regie van Max
Advertentie
Voor het eerst sinds de collectie in
december vorig jaar eigendom van de ge
meente Haarlem is geworden, zijn thans
de befaamde cultuurhistorische diorama's
van dr. W. G. L. Wieringa geëxposeerd in
het Huis Van Looy aan de Kamperlaan
te Haarlem, een ideale tentoonstelling voor
de vakantietijd. De meeste Haarlemmers
weten wel hoe deze collectie is ontstaan.
Dr. W. G. L. Wieringa, die in 1956 na
41 onderwijsjaren gepensioneerd werd als
wiskundeleraar van het Haarlemse Lo-
rentzlyceum, bouwde een dertigtal jaren
geleden een „kijkdoos" van tinnen figuur
tjes, een betrekkelijk kleine Romeinse
volksmenigte die hij bij Heinrichsen in
Neurenberg besteld had. Dit was het begin
van een hobby, waarin deze wiskundige
zijn historische belangstelling en artistieke
aanleg ten volle kon uitleven. In totaal
heeft hij 45 diorama's gebouwd, daarbij
veelal geholpen door zijn leerlingen.
Hij heeft zijn verzameling verdeeld in
drie afdelingen: vaderlandse geschiedenis,
algemene geschiedenis vóór het jaar 1000
en algemene geschiedenis na het jaar
1000. Binnen- en buitenlands heeft zijn
werk grote waardering geoogst; de collec
tie is ruim zestig maal geëxposeerd (in ons
gebied: in 1955 Frans Halsmuseum, 1957
Vleeshal, 1959 Bloemenheuvel). In 1951
bezocht het koninklijk paar in Baarn de
collectie, nadat prinses Beatrix haar
ouders er enthousiast over had verteld.
De gemeente Haarlem kocht de collectie
als basis voor het toekomstige Onderwijs
museum en om te voorkomen dat zij de
stad zou verlaten.
EEN DIORAMA is een klein toneel in
een doos dat door levendig gebruikte re
kwisieten en ruimtelijk in een beschilderd
decor opgestelde figuurtjes, een suggestie
van leven geeft, die de toeschouwer in staat
stelt zich actief in het gebeuren opgeno
men te voelen. De onderwerpen die dr.
Wieringa koos hebben niet de onderlinge
samenhang van een geschiedenisles; hij
koos uit de geschiedenis die gebeurtenis
sen tot welke hij een persoonlijke relatie
voelde; die is dan ook bepalend geworden
voor de grote echtheid van de diorama's.
Met een uiterste historische nauwkeurig
heid heeft dr. Wieringa zijn tonelen opge
bouwd, maar in die opbouw kon hij zich
zelf uitleven, de geschiedenis van binnen
uit opnieuw creëren. Dit geldt zowel voor
het diorama „Christus voor Pilatus", als
„Het Valkhof", voor een „Romeinse land
weg" als voor „Toernooi op 't Sant in
1345 te Haarlem", „Het Beleg van Haar
lem" en „Geboden gericht te Ballerkuil",
als „Napoleon op Elba" en „Roofridders".
Wij kunnen alle ouders, die in deze
regenachtige vakantietijd geen raad met
hun kinderen weten, van harte aanbevelen
een paar uurtjes in het Huis Van Looy
te gaan doorbrengen. Wij hopen dat de di
rectie van het museum er dan voor ge
zorgd heeft dat er bankjes voor de nogal
hoog opgestelde diorama's zijn geplaatst.
Want de kinderen moeten zo dicht mo
gelijk bij de taferelen kunnen komen.
De Grote Markt in Haarlem, 't Sant in
1345. Het riddertoernooi is opgebouwd
naar „De Roos van Dekama" van
Jakob van hennep. Links de oudste
stenen St. Bavo, die in 1373
afgebrand is.
VOOR DINSDAG
AVRO: 19.30 Toeristica. NTS: 20.00
Journaal. AVRO 20.20 Circusprogramma.
21.45 In AVRO's Televizier. 22.00 Carous-
sel: walsmelodieën. NTS: 22.30-22.35 Jour
naal.
VOOR WOENSDAG
KRO: 17.00 Wie zingt er mee
halve-finale van de scholenzangwedstrijd
1963. NTS: 17.50 De Verrekijker, jeugd
journaal. KRO: 19.30 Van onze sportre
dacteur. 19.50 Zomerwedstrijd, een serie
van vier programma's over uw eigen
land. (deel 3). NTS: 20.00 Journaal en
weeroverzicht. KRO: 20.20 Piste, variété
programma. 21.00 Wie eenmaal uit het
schaftje eet. TV-film. (deel 2). 22.30 Epi
loog. NTS: 22.40-22.45 Journaal.
Met een splinternieuwe reiswagen is het
Haarlemse kinderkoor „de Nachtegalen"
onder leiding van mejuffrouw Cis Kamp-
meijer naar het Kinderziekenhuis in Hui
zen getogen om daar de gebrekkige kin
deren met hun zang te verblijden en een
van hun zakgeld gespaard geschenk o-
der couvert te overhandigen. Aan de bei
de Nachtegalen Eday Steenkist en Mar-
jon Horeman viel de eer te beurt deze
enveloppe aan de directrice ter hand te
stellen.
De operette „De kostbare viool" werd
voor een groot aantal patientjes met veel
succes opgevoerd. De beide dames Kamp-
meijer mejuffrouw Mia Kampmeijer
zorgde voor de pianobegeleiding kregen
aan het eind een doos bonbons aange
boden.
Bij de uitgeverij en drukkerij Hollan
dia te Baarn is een goedkope druk ver
schenen van „Exodus", de bekende ro
man van Leon Uris. De uitgave is de
26ste druk in de Nederlandse taal. Me
vrouw H. C. E. de Wit-Boonacker ver
zorgde de vertaling.
Douwes in één ruk op ampex vastgelegd.
De foto toont, de acteurs Rian van Nunen
en Piet Romer (rechts), hoofdpersonen
in de t.v.-serie „Stiefbeen Zoon".
HILVERSUM I. 402 m. 7.00-24.00 NCRV.
NCRV: 7.00 Nieuws. 7.10 Dagopening.
7.20 Oude muziek (gr.) 7.45 Radiokrant.
8.00 Nieuws. 8.15 Lichte grarnrnofoonmu-
ziek. 8.40 Amusementsmuziek (gr.) 9.00
Voor de zieken. 9.35 Waterstanden. 9.40
Voor de huisvrouw. 10.10 Pianospel (gr.)
10.15 Morgendienst- 10.45 Radio-kameror
kest en soliste: klassieke muziek. 11.35
Lichte grammofoonmuziek- 12.10 Licht in
strumentaal ensemble. 12.30 Mededelingen
t.b.v. land- en tuinbouw. 12.33 Koorzang-
12.53 Grammofoonmuziek, eventueel ac
tualiteiten. 13.00 Nieuws. 13.15 Lichte or
kestmuziek. 13.35 Moderne grammofoon
muziek. 14.30 Lichte grammofoonmuziek.
14.40 Zigeunermuziek (gr.) 14.55 Pianomu
ziek van Nederlandse componisten, met
commentaar. 15.20 Fluit-ensemble: oude
muziek. 15.50 Bijbelvertelling voor de
jeugd. 16.00 Voor de jeugd. 17.00 Walsmu
ziek (gr.) 17.15 Jazzmuziek. 17.40 Beursbe
richten. 17.45 Pianospel met ritmische be
geleiding (gr.) 17.55 Het Spektrum, lezin
gen. 18.10 Koorzang. 18.30 Radio-Volks-
Universiteit: Vrede als opgave en uitda
ging door dr. E. F. H. van der Lely. 19.00
Nieuws en weerbericht. 19.10 Muziek van
Het Leger des Heils (gr.) 19.30 Radio
krant. 19.50 Licht instrumentaal kwartet.
20.10 Omroep orkest in het kader van de
week van de hedendaagse muziek- 21.00
Kerken van Enkhuizen, klankbeeld. 21.30
Koninklijke Militaire Kapel: amusements
muziek. 22.00 Liedjes. 22.30 Nieuws en
S.O.S.-berichten. 22.40 Avondoverdenking-
23.00 Grammofoonmuziek- 23.10 Bij de
Gratie Gods, klankbeeld. 23.55-24.00 Nws.
HILVERSUM II. 298 m 7.00 VARA. 10.00
VPRO. 10.20 VARA. 19.30 VPRO.
20.00-24.00 VARA.
VARA: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtendgym
nastiek. 7.20 Socialistisch strijdlied. 7.23
Grammofoonmuziek, reportages, medede
lingen en commentaren. 800 Nieuws an
socialistisch strijdlied. 8.18 VARA's boot
tocht 1963. 8.25 Lichte grammofoonmu
ziek met om 8.30 Kinderstrip. 8.55 Kook-
praatje- 9.00 Ochtendgymnastiek voor de
vrouw. 9.10 Oude muziek (gr.) VPRO:
10.00 Eén en al oor, praatje. 10.05 Mor
genwijding. VARA: 10.20 Lichte grammo
foonmuziek. 10.35 Vrij entree, cabaret.
11.00 Elektronisch orgel en zangsolist. 11.25
Viool en piano: klassieke en moderne mu
ziek. 12.00 Salonorkest en zangsolist, (her
haling van zondag 14 jul 1963). 12.30 Me
dedelingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.33
Voor het platteland. 12.38 Licht instrumen
taal septet. 13.00 Nieuws. 13.15 Dansorkest
met solisten. 13.45 Hoog avontuur, 2e in
een serie v. 7 lezingen over bergen en
bergbeklimmers. 14.00 Koperensemble
klassieke muziek- 14.30. Radiophilhar-
monisch orkest: klassieke muziek. 15.00
Werkende vrouwen in een veranderende
wereld, toespraak. 15.10 Voor de jeugd.
16.30 Tango-rumba-orkest en zangsolisten-
17.00 Wegwijzer: tips voor en van wegge
bruikers. 18.00 Nieuws, en commentaar.
18.20 Actualiteiten. 18.30 Licht orkest en
zangsoliste. 19 00 Voor de kinderen. 19.10
Licht ensemble. VPRO: 19.30 Voor de
jeugd. VARA: 20.00 Nieuws. 20.05 VARA's
boottocht 1963. 20.55 Kaf en koren, weke
lijkse notities. 21.05 Orvet, hoorspel. 22.20
Sport halverwege. 22.30 Nieuws. 22.40 Con
trasten: muziek voor kenners en liefheb
bers. 23.55-24.00 Nieuws.
BRUSSEL 324 m.
12.00 Nieuws. 12.03 Noordzeefestival-va-
ria. 12.30 Weerbericht. 12.35 Lichte mu
ziek. 12.50 Beursberichten. 13.00 Nieuws
en weerbericht. 13.15 Kamermuziek. 14.00
Nieuws. 14.03 Amusementsmuziek. 14.30
Jeugdkoormuziek. 15.00 Klassieke muziek.
16.00 Nieuws. 16.03 Beursberichten. 16.09
Lichte muziek. 17.00 Nieuws, weerbericht
en mededelingen. 17.15 Vioolspel. 18.00
Nieuws. 18.03 Grammofoonmuziek. 18.10
Lezing. 18.30 Voor de soldaten. 19.00 Nws.
en weerbericht. 19.30 Operamuziek. 20.30
Spaanse pianomuziek. 20.45 Operamuziek
(Vervolg). 20.45 Operamuziek. 21.30 Klas
sieke pianomuziek. 21.32 Operamuziek.
22.00 Nieuws. 22.15 Lichte muziek. 22.35
De zeven kunsten. 23.00 Nieuws. 23.05
Jazzmuziek. 23.55 Nieuws. 24.00-0.45 Voor
de zeelieden.